České dráhy řeší, že by se zbavily nejnovějších lokomotiv od Škody
Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy
Dopravce zatím sonduje na trhu zájem o prodej či dlouhodobý pronájem.
Dopravce zatím sonduje na trhu zájem o prodej či dlouhodobý pronájem.
Kdyby se modernizovali depa, školil personál a neživily se nemakačenkové, byl by lepší servis a údržba lokomotiv. Ale při současném stavu řídících složek některých dep se nedá očekávat zlepšení profesní úrovně personálu a tím pádem údržby vozidel a provozuschopnosti řady 380. Jó zlaté české ručičky jsou v prdeli i bez politiků
Důkaz jak se rozhazovali peníze ze státní kasy za dob vlád ODS a ČSSD s TOP09 a kalouskem na ministerstvu financí. Prostě korupce jako Brno a my ovčané jsme tomu tleskali, jo hlupáci jsou i otroci.
Ještě jste zapomněl dodat, že Kalousek může i za koronovirus.
Co je konkrétně s tou lokomotivou špatně, co na ní nefunguje? Jediné co si pamatuji, tak že už při vývoji jí všichni házeli klacky pod nohy.
To by mne také zajímalo. Poruchovost se jeví být v normě jiných loko.
To je pravda. A hlavně Němci a Rakušané ji nechtěli na svoje dráhy pustit. Byla to příliš dobrá konkurence pro ty jejich přece jen už stárnoucí mašinky.
Časté poruchy trakčních motorů. Dodnes nemá plnohodnotné povolení jezdit v síti německých drah. V Rakousku jezdí pouze v úseku st. hranice ČR – Vídeň. Takřka stále po rovině. K těm „stárnoucím mašinkám“ běžte se někdy zblízka podívat na nádraží. Malým písmem na mašinkách či vagónech je napsán rok výroby. Porovnejte a pak pište o stáří vozidel
Časté poruchy trakčních motorů. Dodnes nemá povolení jezdit v síti německých drah.
Hlavně je špatně, že je krátká a strojvedoucí je v ní, jako na koni
Pamatujete Fýru z k reportu? Ten už před dlouhou dobou psal o tom, že to bude propadák a dal této hajtře přezdívku Zázrak…
Fretka si dělá promo? 😉
Potrefená husa kejhá Makrlíku?
Potrefená husa kejhá, Makrlíku?
Popravdě – on to propadák není. Výkon je zhruba dvojnásobný proti lokomotivám řady 363. Snad jen ta rychlost není pa dnešní dobu už nic moc. Ale jinak je to mašinka výkonná, moderní a spolehlivá.
Kdyby to nebyl propadák, tak jezdí po Evropě ve stovkách kusů, místo Vectronů
Novou zakázku na dodávku nových lokomotiv vyhraje Škoda trasportation s lokomotivou 380…
Nevyhraje (alespoň ne v podobě, jak je realizováno 20 vyrobených kusů pro ČD). Od jejich výroby už uplynul nějaký čas a museli by si ji nechat opět schválit do provozu…
Škoda taky už neplánuje dělat lokotivy
Každou strategii lze adaptovat.
Schodofka dráhy zažaluje za urážku na cti a vyhraje. 🐷😆
Nemají náhodou sysli stejně ovládání jak zatopci?
V tom případě by nemělo smysl mluvit o jednotné flotile
Aby to nakonec nedopadlo v duchu textu klasika „Šlajs ví vo lokomotivě“ 🙁
Když je to problémové.tak to prodat, ať si ty chyby vychytává škodovka sama. Prostě je to vnitřní věci Škodovky. Nelze přehazovat problém na druhé , hrát s nimi nějaký dodavatelský ping -pong.
Výrobce lokomotiv nemůže existovat bez hromadného exportu. A držet se tím, že možná udá ty zmetky ve vlastním státě, a ještě k tomu státnímu podniku. Škodovka státní není, a měla by mít management a vývoj schopný to vybit. Ale bohužel.
Destruktivní konkurence zahraničních korporací je pravou příčinou problému uplatnění produkce ŠT v zahraničí. Trvalý vývoj vyžaduje trvalé objednávky, jinak žádné úvěry nezbytné při nedostatku vlastního kapitálu na finančně náročné investice.
Jako patriotovi mi je to líto. Peršing byl taky poruchový, proto byl nazván peršingem, přeci to víme. Ale časem se to odladilo a jezdí. U lokomotivy 109E mi je líto, že dostala PR jméno po skvělém běžci a člověku Emilovi Zátopkovi, to si Emil fakt nezasloužil. Pro ten tunel na naše peníze. A pro jméno rytíře Škody taky. Ten, kdyby vstal z mrtvých, tak jim nakope musculus gluteus maximus.
Shame,shame shame…..
Hlavně ať nám to nedávaji do Carga. Já s tím jezdit nechci. A že nákladka snese všechno je široce zavedenej názor, ale tohle není spolehlivej stroj. Na 2 motory vozit nexáky to teda ne.
Rozumím. Problém hledejte v destruktivní konkurenci korporací z venku, nikoli v Plzni.
Pokud povedou ČD lidi takových kvalit jako teď tak se zhroutí co nevidět . Dělal jsem na dráze 22 let strojvedoucího ještě ve Zdickém depu , takže vím jak na dráze chodí ale to tam byli ještě odborníci a něco znali včetně náčelníka . Nikdy ho nic nezaskočilo ať se to týkalo čehokoli v provozu mašiny které tam byli znal do puntíku ,za to dnes Manažeří vyskočení z lavic bez praxe ty tomu dávají. Je mi jich líto jak tu dráhu zničili . Bohužel státní podnik je dojná kráva a je to vidět a chce se mi říct čest práci
Jestli tu každý z nás vykoná potřebu v podobě štěknutí vlastního názoru, třeba se dostanem na 380 komentářů 😀
Nic k tematu nemam, jen chci podporit dobrou vec 😉
Přidávám se. Spojme se a podpořme dobrou věc! 😀
nejste moderátor diskuze, teprve je 247 názorů. vy už jste si štěkl.
štěk, štěk
Nezamýšlel jsem to jako výzvu, mělo to být spíše konstatování, že už teď je tu těch komentářů až až. Ale co se stalo, stalo se.
Btw, dosáhl by počet komentářů svého čísla, kdyby se ČD rozhodly zbavit se všech orchestrionů?
Už jen 100
Třeba řada 1014 obb byla taky cenově přestřelená a skončila kdovíkde…
Plot ve Strasshofu.
Tady někomu hrabe.
PKP InterCity chybí skoro všechno. České dráhy jim půjčují lokomotivy (řada 751) a osobní vozy (v letní prázdniny). Dnes je problem čim nahradít EP09. Tak proč ne 380 s údržbou v Bohumíně?
Doufam, že nabidka zamiří taký do Polska.
Snáď áno. Im by to pomohlo.
…pokud Poláci na to budou mít…
JJ, ČD Mají hodně lokomotiv 751 na půjčení do Polska xD
Nesmrtelná Barča z Pacifiku v Polsku? A mohl bych ji vidět?
Ještě štěstí, že se podařilo za včasu zbavit největšího hrobaře ČD Zeleného. Ten totiž chtěl nakupovat dalších 20 kusů tohoto šrotu.
Unifikace vozidel je jediná ekonmická cesta. Ty nákupy po malých počtech (7 pendolín, 7 Railjetů) to byla cesta do pekel. Bohužel politici zasekli nákup většího počtu Railjetů. Vedení drah by mělo vyhlašovat rámcová výběrová řízení na velké počty lokomotiv, vozů i jednotek. A když budou peníze tak to postupně nakupovat. V médiích proběhlo mnoho článků o výběrkách na motorové jednotky, lokomotivy, rychlíkové vozy, ale výsledky zatím nikde. Kromě tě 50 vozů co půjdou na Cheb.
Přesně tak, bohužel se děje opak a naopak se jediná vozidla, která jsou v hojném počtu (810 a 814) snaží nahradit různými Stadlery, Linty, žraloky apod.
Sice chápu že Regionova není nějaký extra výkřik techniky, ale zase si uvědomme, že je používána na něco, na co není určena.
Já se ani nedivím že je české dráhy chtějí prodat. Akorad bych čekal že to udělají dříve. Ta lokomotiva byla velmi poruchová a stále je. Jiné státy tu lokomotivu nechtěli ani vpouštět na své území. Do rakouska má ta lokomotiva vyjimku, ale když se pokazí tak si ji dráhy musí sami odtáhnout. A do německa muže jenom asi proto, že němci si tu lokomotivu pořídili taky. Řekl bych že dráhy teď spíš hledají nějakou spolehlivou lokomotivu která se nebude kazit tak jako tato lokomotiva. Řekl bych že budou hledat náhradu těhle 380tek a i náhradu za 362 a 162 který… Číst vice »
380 může jet i 200 ale má omezovač
To je pravda a vůbec nepochybují o tom, že by překonala český rychlostní rekord 237 km/h, to by dala úplně hravě i s 5ti rychlíkovými vagony.
Na 2 motory jo
o překonání rekordu jsme se nedávno ve Velimi pokoušeli, vytáhli jsme z ní max 235
A jak se chovala masina pri 230km/h z hlediska jizdniho komfortu? A kolik km/h se teda muze na okruhu jezdit s klasickymi vlaky, kdyz se vsude uvadi, ze pro NS je tam povoleno 230 km/h?
To je docela prekvapujici, ze jen 235 km/h, tak ma asi nastaveny kratsi prevod vic, nez jsem myslel, protoze vykonu na to ma vic, nez dost. To je jako u auta, auto take neda o moc vic, nez je jeho max.rychlost dle TP.
Prosim o vysvetleni, kdyz jsou tu vesmes negativa, jak je mozne, ze v Rakousku a Madarsku si firove radu 380 ze zacatku chvalili? Ze je nachylnejsi ke skluzu se vi, ale neni se cemu divit, kdyz max.vykon je 7,2 MW. A uprimne rozjet rychle soupravu s 10ti tezkymi vozy EC ji fakt nedela problemy, kdyz se s ni umi jezdit. Co jsem slysel Vectron adhezne taky neni nic moc.
Když kolem mě 380 projela měl jsem respekt k tomuto stroji. Vzpomínám na články o nové řadě 380 která v některých parametrech předčila i ty nejmodernější lokomotivy v evropě. Ale konkurence mezi sebe jen tak někoho nepustí 🙂 Sledoval jsem začátky tohoto stroje a byl jsem hrdý že fakt umíme vyrobit pořádnou mašinu s povedeným designem. Místo toho abychom překlenuli dětské problémy, které se vždy vyskytují u každého stroje, bereme předražené ferari na naše polňačky. Skončí to tak, že v nějaké montovně kolem Prahy se budou levně kompletovat přední nárazníky pro Taurus. My se spokojíme s výrazně nižší mzdou než… Číst vice »
Prohlédněte starší komentáře, najdete v nich odkaz na článek v novinách,, Zájmy strojvůdce“. Popisuje v něm strojvedoucí poznatky z provozu těchto lokomotiv. Když jsem uviděl tuto lokomotivu poprvé já, okamžitě jsem si řekl: ,,Jéééé, ta je krátká a má krátké rozvory náprav v podvozcích, ta se bude vrtět“. Časem jsem i zjistil, kde konstruktéři ušetřili ty skoro dva metry, o které je kratší, než stroje konkurence. Na stanovišti strojvedoucího. Že se na něm neotočím s batohem na zádech, by ani tak nevadilo. Ale pokud chce strojvedoucí jít do strojovny, musí posunout sedačku dopředu. Co v případě hrozícího nebezpečí, kdy potřebuje… Číst vice »
Spíš to vypadá, že je problém v náročné údržbě, když zezačátku s nimi moc problémů nebylo. Myslím, že chybou bylo nepřikoupit k tomu servis. Asi se k tomu holt nedá chovat tak jako ke starým kusům.
Nevím, kde jste přišel k tomu, že s nimi nebyly zpočátku problémy. Problémy začaly hned, jak tyto lokomotivy strčily nárazníky do depa.
Nesouhlasím , jezdím na nich od samého počátku a co mne v těchto počátcích překvapilo to bylo právě to jak byla lokomotiva oprati řadě 363 v jejich počátcích ( dříve ES499.1) spolehlivá. Problémy se objevily později ale i nyní si nemyslím že by se jednalo o problémy neřešitelné. V současné době na nich jezdím nejraději a to hlavně kvůli funkci AVV (automatické vedení vlaku) kterou railjet ani 1216 nemá. Problémy se objevují i u lokomotiv 1216 a jízdu na dva motory s nimi (jak bylo zmiňováno v předchozích příspěvcích jsem taky zažil) Výhodou lok 380 je že v případě poruchy… Číst vice »
Pokud si na tu nešťastnou arbitráž vzpomínám, arbitráž byla tehdy móda. Škodovka zpoždění dodávky obhajovala tím, že v polovině prací se změnily předpisy a začínala znovu, tudíž „vyšší moc“. Nabízela ČD zastavit arbitráž, zaplatit smluvní cenu a „co jsme si, to jsme si“. Představenstvo ČD i přes varování odborníků, že to nemohou vyhrát, na arbitráži trvalo. A počátkem 90-tých let Škoda na požadavek ČD vyvinula lokomotivy, pro které nakonec neměla odbyt, skončily v SD, tak kdo je asi škodný s náklady na vývoj. Přístup k povolení „380“ na koleje DBB byl pozoruhodný, nesplňovala limit pro vrtivé pohyby, tu ale nesplnil… Číst vice »
Pokud jste jel v Česku s 1216 na dva motory, tak se s tím moc nechlubte, protože je to výslovně zakázáno z důvodu vlivu na Zab. Zař. Na tři možno, na dva už ne! A pravda, AVV je téměř dokonalá záležitost, ale to není zásluha 380., i když to je asi to nejlepší, co na té mašině je. V případě blokace TM zkuste reset. Minule pomohlo.
Takže když si potřebuji zahoukat, tak pustím jízdní páku, abych si uvolnil pravou ruku na mačkání tlačítka houkačky, zatímco levá i nadále nebude dělat nic…?
Záleží u jaké lok. Např. Vectron, Taurus, řidičák RJ mají jízdní páku na levou ruku. A je nějaký důvod se stále držet jízdní páky? Nevrací se jako plyn u M 131.1😆
To bych si docela rád přečetl, ve kterých parametrech předčila nejmodernější typy konkurence. Když pomineme od reality odtržené oslavné PR články. Kdyby se povedla, byla by řekněme parametry srovnatelná, bohužel se moc nepovedla.
Například v míře automatizace řízení jízdy, jak již bylo zmíněno výše.
No AVV je unás často zmiňováno, ale technologickou převratnost lokomotivy bych v tom neviděl. Je to jen přístup k řešení ovládání. „Neobvyklé“ ovládání mi celkově přijde spíše jako mínus u lokomotiv co měly poměrně intenzivně jezdit i za hranicemi.
Souhlasím s Vámi. Jezdil jsem téměř se vším co ve škodovce vyrobili. Od Bobin až po pantery. I s touto lokomotivou mám praktické zkušenosti. Pamatuji si začátky 163. Každá směna byla veliké dobrodružství a vychytalo se to. 380 zřejmě tu šanci nedostane. Respekt u mě měly všechny ty lokomotivy i když musím přiznat že největší měly a mají lok. 350, 150 a 151. To mi asi potvrdí každý kdo měl to štěstí s nimi jezdit že právem. Ale největší respekt u mě měli a mají všichni ti lidé ve Škodovce, kteří se na vývoji a výrobě těch skvělých strojů podíleli.… Číst vice »
Chápu, že asi žádný výrobek není od začátku dokonalý. Chápu, že se chyby na 163 musely vychytat. Ale proboha snad to netrvalo 12 let jako v případě 380? Tohle už je vážně důkaz nepovedenosti výrobku.
Pletete si montovny a logistické sklady. Ne každá moderní hala je hned „montovna“. V okolí Prahy jsou hlavně logistická centra, pro montovny musíte dál od Prahy. Buď na kraj středních Čech nebo ještě dál.
Súhlasím s týmto konštatovaním jazdím 380,350,362 aj 383jak na Slovensku tak aj v Čechách a čo sa týka strojov tak na danú infraštruktúru sú škodovácke stroje lepšie prispôsobené jednoducho znesú horšie podmienky ako Siemensy-vypínačky,sťahovačky,horšie koľaje. A čo sa týka spoľahlivosti? Poviem to tak za tie roky som stále došiel do stanice .Možno mám jednoducho šťastie a možno stačí len držať sa toho že aj k stroju sa treba správať slušne a on funguje.Jednoducho netreba za každú cenu tlačiť až na hranu lebo do určitej hranice to pôjde no raz to nevydá a hotovo .No a v neposlednom rade je treba… Číst vice »
Jak je to prosím tedy s tou cenou? Mě to nějak nevychází
původní cena: 2.7/20=0.135 ->135milionu za kus
s arbitráží: 4.1/20=0.205
leda že by inflační doložka měla ČD vlastně pomoci:
(4.1-0.7)/20=0.17
pokud však byla inflační doložka výhodná pro Škodovku (což mi tak ze článku vychází):
4.8/20=0.24 což by bylo 240 milionu za kus.
Sůra kdysi ve svém článku zmiňoval nárůst ceny ze 135 MKč/ks na 170 MKč/ks. Tedy on přímo uvedl jen těch 170 MKč/ks, kdežto těch 135 bylo zaobaleno jako 2,7 GKč / 20 ks. Tak si to budeš muset nějak přebrat…
To jsou ty lokomotivy vážně tolik nespolehlivé? Přiznávám, že tato diskuse mě trochu šokuje v negativním slova smyslu.
Spíš je to kombinace nespolehlivosti a neúdržby.
Taky ne každej kdo tu kydá špínu o tom něco ví. Spoustě lidem leží v žaludku hlavně ta prohraná arbitráž ČD.
Já jen nechápu, proč to musí pořád jezdit na 2 motory a podobně. Pak se nedivím, že to vůbec jezdí. Pokud to není spolehlivé a kazí se to, ať to škoda přepracuje. Pokud to nestihá výkonově a kazí, ať omezí výkon.. Ale na 2 motory, nechápu.
Třeba nechápu, jaký smysl má odkládat opravu a jezdit na 2 motory. A tím přetěžovat ten zbytek.
Není součástka, není opravárenská kapacita, nejsou peníze na obojí a vždyť to nějak jezdí. Tak klídek.
Tak součástka může být skladem. Pokud je nespolehlivá, měla by ji škoda poskytnout s adekvátní slevou. Jako samozřejmě někdy chápu takovou tu hru na „nejnižší náklady na oko“. Podle mě to nedělá dobře ani šáde ani čd.
pod adekvátní slevou myslíte třeba příplatek několik miliónů za dodání? nebo pokutu pro ČD za podanou reklamaci? to by totiž Škodovce odpovídalo
Nejednalo se o žádnou pokutu za reklamaci, ale za to, že ČD nepočkali na konec arbitráže a nedoplatili zbytek ceny podle platné smluvy. Ta pokuta je inflační doložka po té co arbitráž prohráli. Zajímavé je, že za toto nebyl v ČD nikdo potrestán, protože i zběžně znalý laik by jim poradil, že takto to nebylo možné udělat.
Já třeba úplně nechápu, co může být nespolehlivé na asynchronním motoru po „100“ letech.
Co třeba špatná izolace a následně přeskok, čili zkrat?
Když už, tak průraz (té izolace) – přeskoky jsou vzduchem.
A kudy myslíte, že se oblouk z vodiče dostane na kostru? Vzduchem. Nebuďte stále v opozici.
On je trochu rozdíl mezi namáháním izolace asynchronního motoru, který už před těmi 100 lety byl připínán stykačem ke střídavé síti, a motoru, kterému tu střídavinu vytváří měnič (s tomu odpovídající strmostí nárůstu napětí).
A s pokrokem v silové elektronice se to namáhání bude dále zvětšovat, protože moderní SiC prvky spínají ještě rychleji (aby měly menší spínací ztráty).
Ale hlavně že jsou výmluvy.
Takže je to nakonec vizitka výrobce, provozovatele nebo vztahů mezi nimi…?
Nevím a je mi to jedno. Jezdím na Vectronu.
U výkřiků „jezdí to jen na dva motory“ chybí dva podstatné údaje: jak dlouho to předtím jezdilo na tři motory a ještě předtím na všechny čtyři.
ŠKODA nabídla cenu na zabudování ETCS okolo 90 mega za kus!!!!!
fakt?:-)
Beru. ČD.
Co na tom proboha by mělo být tak složité.
9 mega.
Taky si rikam 90 je cena nové loko (při větším odběru)
A v čem je problém. Ať je případně škodovka dokupy.
O to se marně snažila 10 let.
Hovno…je to neudrzbou.masiny jezdí už 10 let tak to chce pořádnou údržbu.v začátcích provozu se zkoušely i na vlacích ČD Cargo a jezdily perfektně.
Vždyť je to tak jednoduché. Dokud ČD nakoupí desítky nových strojů, nemá smysl držet 20 atypických strojů, i kdyby byly sebelepší. Logika ND, servis, školení lidí, to vsechno jsou zbytečné náklady.
Nic víc v tom nehledejte.
Vedle toho mají 7 atypů Pendolína a RailJety. Hádám tedy, že chyba nebude v počtu.
Nemluvě o 1216
Asi v pristupu dodavatele k opravam a dodavkam ND..
RailJet=Taurus, obsluha řidičáku jako Taurus a hlavně, jezdí to!
To 380 jezdí taky (RailJet není trakční, trakční vozidla má ČD půjčený a ne svoje) a dokonce běžně na 2TM díky údržbě jakou dostává ve Vršovicích.
S 380 jsou problémy od doby, co se objevily v depu. Zatímco kluci Vectronský budou mít ujetý jeden milion kilometrů , (každý) neodešel na nich dosud jediný trakční motor, např.
Ale to přeci není o absolutním počtu.
To je o tom poměru, kdy plánuju mít hooodně nových lokomotiv na které se pravděpodobně postaví nějaké nové depo, kde bude servis provozovat dodavatel nových lokomotiv. V tu chvílí je pro mě určitě lepší koupit těch nových lokomotiv o 20 víc, s tím, že stávající depo můžu zrušit a lidi přeškolit na nový, jednotný typ.
Pendolína nejsou atypická, jezdí jich po Evropě fůra a náhradní díly a servis jsou podobné – a mají i lepší spolehlivost.
Railjety totéž, jedná se o velkosériovou výrobu a veškerý větší servis můžu zajistit u OeBB.
Ano to je právě to. Servis si můžete zajistit. Protože evidentně je problém ho dělat in haus u ČD. Takže vlastně hlavní problém těch lokomotiv je, že si je ČD koupily bez servisu.
Railjety to nejlepší co se drahám podařilo za dobu existence výběrových řízení nakoupit.Vše funguje naprosto dokonale s porovnáním s vozy Ampz,Bmz po rekonstrukci v Parsu za 1 miliardu czk . Nastane problém s hnacím vozidlem výmění se lokomotiva, vše je pořád komletně pospojované žadné problémy s komunikací přes UIC kabely. Utržené kabely při posunu zde nehrozí, pořád je celá souprava pohromadě nic se nerozpojuje.
Railjety jezdí v několika zemích a servisují se tuším částečně v Rakousku
RailJet není hnací vozidlo. To k tomu dodává ÖBB. Pro ČD bez starostí.
Jasně, ale stejně nenahradí všechny elektrické lokomotivy, něco jim stejně zůstane, tak by to mohli být zatopci, navíc připočteme si k 20 zatopkum 38 syslů (stejně se ovladaji)
Ještě jeden důvod bych přidal. S příchodem Vectronů se ukázalo, že existuje mašina, která se sem tam umyje, dosype se písek, vyberou odpadkové koše a ona bez závad ujede několik tisíc kilometrů, pak se zase umyje a tak pořád dokola. Netráví čas v dílně na zvedácích a nestojí čekajíc na náhradní díly.
Obávám se, že musím najít hlavně to, co je míněno tím „dokud nakoupí“.
Má to být „pokud nakoupí“ nebo „dokud nenakoupí“…?
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/
Věnujte je Cargu. Tam budou mít snad důstojné využití a konečně by mohly nahradit dřevěné 122 a 123.
380-tky jsou nespolehlivé a v rychlosti 160 musíte na stanovišti držet vše, co není pevně přišroubované, včetně sebe.
A Cargo si může dovolit tahat vlaky nespolehlivými lokomotivami?
Ano. Dělá to téměř po celou dobu své existence.
kamenak 🙂
Odpadá starost, co s lidmi, když to někde klekne. A třeba tam budou fungovat lépe, když se nebudou honit 160, jako nadmutá koza.
Tak nějak bych to viděl. Je rozdíl zůstat na trati s uhlím, nebo s IC se stovkami cestujících.
Jo? když pak za tím uhlím stojí to IC se stovkami cestujících a jako bonus nějaký panťák s lidmi co spěchají do práce… Moc v tom rozdíl nevidím 🙂
Čtu zrovna historickou studii o vzniku leteckého průmyslu v Německu. Jistě, potenciál tam byl a značný, ale do doby velkých státních zakázek pro armádu to byla na volném trhu úplně stejná bída, dluhy a krachy jako kdekoli jinde, náš lokomotivní průmysl nevyjímaje. Možná, kdyby erár objednal místo dvaceti kusů dvě stě, mohla být nejen tahle mašina dál.
Asi nedokazete vsem poradne vysvetlit,ze vyvoj masiny,ktera je v radu mil. potrebuje urcitou zaruku odberu.
Výkon…váha…adheze…konstrukce – vše špatně…taky na nich jezdím…Necítil bych se dobře v čele nákladního vlaku třeba přez Vysočinu z povoleným maximálním normativem hmotnosti za zhoršených adhezních podmínek…O pohodlí jízdy ani nemluvím . Jediná výhoda , že je schválená v okolních krajinách .
To má teoreticky 6MW ne.
7,5 MW
Značka czech šmejd, třeba ze Škodovky udělá firmu Kellner, později i z ČD..
Tyhle lokomotivy se pořizovali hlavně pro vidinu hnacích vozidel pro vlakové jednotky typu Railjet. Byť byly lokomotivy 380 pro použití na soupravách kompatibilní, výrobce souprav, odmítal schválit provoz s těmito lokomotivami. ČD si musely pro provoz těchto jednotek pronajímat schválené lokomotivy. Pokud ČD dlouhodobě plánují postupné rušení rychlíkových vozů a nahradit je vlakovými soupravami nebude pro tyto lokomotivy očekáván žádný výkon. To bude i důvod jejich prodeje. Historicky vývoj nové lokomotivy u nás byl pro konkurenční výrobce strašákem, stačí si vzpomenout, kdy byla v Rakousku jedna lokomotiva držena v rámci „exekučního řízení“. Účelem bylo jen umožnit technikům od konkurence lokomotivu… Číst vice »
Hloupost, know how je právě v mechanice pojezdu apod., u výkonové elektroniky je jedno zdá máte IGBT od výrobce A nebo B, stále to je IGBT. U schadewerke je problém hlavně v tom, že použité komponenty nejsou moc kvalitní a také mizerné dílenské zpracování. Jediné, co má schade navíc je jiné ovládání ARR a AVV/CBV. O to ale nikdo v Evropě nemá zájem. Tak co by tam probůh očumovali? Snad jen jakým směrem při výrobě lokomotiv nejít a čemu se vyhnout obloukem.
jezis to jsou vejmysly…
Aneb když šotoboyz sednou ke klávesnicím a začnou ejakulovat své sny 😀
Tak ještě jednou, milý Lojzo, k tématu „exekučního řízení“. Tehdy Bombardier dodal dokumentaci na vícesystém a podle licenční smlouvy měl jít do výběrka v konsorciu se Škodou. Ale Škoda se ho zbavila trikem s přerušením řízení, šla do toho sama a k licenční smlouvě se nechtěla znát. Takže pokud tady chtěl někdo nedovoleně opisovat, rozhodně to nebyli zlí technici od konkurence. Tenhle hoax rozšířila Škoda 5 minut po obstavení lokomotivy z důvodu vyhýbání se arbitrážnímu jednání. Kéž by tehdy ve škodovce fungovalo všechno tak, jako PR oddělení…
Tyhle lokomotivy se pořizovali hlavně pro vidinu hnacích vozidel pro vlakové jednotky typu Railjet. Byť byly lokomotivy 380 pro použití na soupravách kompatibilní, výrobce souprav, odmítal schválit provoz s těmito lokomotivami. ČD si musely pro provoz těchto jednotek pronajímat schválené lokomotivy. Pokud ČD dlouhodobě plánují postupné rušení rychlíkových vozů a nahradit je vlakovými soupravami nebude pro tyto lokomotivy očekáván žádný výkon. To bude i důvod jejich prodeje. Historicky vývoj nové lokomotivy u nás byl pro konkurenční výrobce strašákem, stačí si vzpomenout, kdy byla v Rakousku jedna lokomotiva držena v rámci „exekučního řízení“. Účelem bylo jen umožnit technikům od konkurence lokomotivu… Číst vice »
To tedy nevím jak jste vyvařil, ale záměr pořídit Railjety je z roku 2011. Výběrové řízení na to co je dnes řada 380 bylo v roce 2003, tedy 8 let před Railjety ČD a dokonce tři roky před Railjety ÖBB, tedy dost těžko se počítalo, že by je tahaly. Měla to být lokomotiva na EC, to co dnes zajišťují mnohem pozdější Vectrony.
Škoda těchhle lokomotiv. Mohl to být nejlepší kus, který kdy škodovka vyprodukovala. Bohužel po tahanicích se už asi nikdy více jak 20 kusů nevyrobí (Mluvím jen o 380 pro ČD). Docela bych si i přál, aby Škodovka se snažila vyvinout novou lokomotivu, ale to asi v následujících 10 letech nehrozí. I když sa možu mýlit.
Jo Škoda to je. Ale peněz, práce a času…
Tyhle lokomotivy se pořizovali hlavně pro vidinu hnacích vozidel pro vlakové jednotky typu Railjet. Byť byly lokomotivy 380 pro použití na soupravách kompatibilní, výrobce souprav, odmítal schválit provoz s těmito lokomotivami. ČD si musely pro provoz těchto jednotek pronajímat schválené lokomotivy. Pokud ČD dlouhodobě plánují postupné rušení rychlíkových vozů a nahradit je vlakovými soupravami nebude pro tyto lokomotivy očekáván žádný výkon. To bude i důvod jejich prodeje. Historicky vývoj nové lokomotivy u nás byl pro konkurenční výrobce strašákem, stačí si vzpomenout, kdy byla v Rakousku jedna lokomotiva držena v rámci „exekučního řízení“. Účelem bylo jen umožnit technikům od konkurence lokomotivu… Číst vice »
A o 10 let před Railjetama věděli, že je budou potřebovat. To se muselo z křišťálových koulí kouřit..
Masina je to podle me dobra, spousta veci se vychytala a pokud je nekdo koupi, udela par dodelavek a da je do poradku, tak si myslim, ze se novemu majiteli vyplati a budou spolehlive, uz ted si myslim, ze jezdi docela spolehlive. Je to muj nazor, bohuzel vznikala v dobe, kdy se menily normy a to vse zkomplikovalo.
Tak nevím……kdyby byla dobrá, trh by to rozpoznal a Škoda by pokračovala ve výrobě a aktivně by ji nabízela.
Pár dodělávek = možné překvapení kolik to bude stát a jak to bude fungovat, to nikdo nechce řešit když je možnost koupit/pronajmout fungující stroje se zárukou a fungujícím servisem.
Jsem patriot a rád bych viděl Škodovku jak prodává stovky mašin po Evropě.
Tak pokud ten servis ostatních strojů stojí za 10 let co celý stroj. Tak tam škoda měla možná prostor minimálně na nějaké cargo. Jejich problém.
Jestli je to tak, tak se tohle vyplatí spíš původnímu dopravci, který už s tím má zkušenosti a může si ty dodělávky provést sám. Fakt nevidím, jak by se to mohlo vyplatit někomu jinému, když ne ČD.
Hmm, docela spolehlivá. S tím se asi většina dopravců, kteří by s tím chtěli vyjet i za hranice, nesmíří.
Tak teda nevím. Mašina je to dobrá, ale i po 10 letech provozu nedodělaná, potřebuje jen pár dodělávek a dát dopořádku. Zo toho bych teda pochopil, že je nedodělaná a poruchová.
Dám svůj pohled do diskuze.. 1) Pokud chcete dovážet zboží z ciziny, je nutné taky něco vyváže, jinak se dostáváte do zahraničního dluhu. A co chcete na „vyspělý“ západ od nás vyvážet?? Jen suroviny – elektřinu, dřevo, obilí, kdysi uhlí a koks.. To je správné ?? 2) Kdyby výroba el. lokomotiv skončila (před 380), horko těžko ji za pár let obnovíte. Nebudou lidi, stroje, projektanti, prostě obnovéní nějaké svéry výroby po x-letech je skoro nemožné. Čili tím jste na věky odkázání na dovoz.. A pak dodovatel šroubuje ceny, protože pokud nekoupíte doma, jste odkázán na dovoz.. Těžký byznys. 3) Počet… Číst vice »
Otázkou je, kdo je tady ten moudrý. O výkonnosti ekonomiky již dávno nerozhoduje jen počet tun vyrobené oceli… Máme u nás spoustu firem vyvíjejících a vyrábějících špičkové světové produkty, ani o nich nevíte.
Ale hlavně, že nechybí stížnost na zlé západní úředníky. O schvalování vozidel třeba v Německu nevíte zjevně nic. Tak kapesníček a fňuk… 😀
Az na to, ze bez oceli tezko vyrobite auto, lokomotivu, vyrobni linku, halu nebo investicni celek a uz vubec ne moderni office centrum, ve kterem asi nejspis sedite a prumysl je pro vas neco spinaveho, co do dnesni limeckove doby nepatri.
Rad bych se pletl, ale vira v par startupu jako zachrancu ekonomiky mi prijde licha…
Kolik tech spickovych svetovych produktu skutecne vyrabi ryze cesky kapital nikoli zahranicni vlastnik?
Ne, startupy jsem opravdu nemyslel…
Kolik ocelových nosníků na „moderní office centrum“ (ve kterém mimochodem nesedím) bylo vyrobeno v Třinci nebo Ostravě? Fakt si myslíte, že Ferona plní sklady jenom českou ocelí? 😀
Já jsem čekal, že ho udělá Roco.
1:120,či 1:87 ?
za me 1:120:)
Projekt národní hrdosti, ze kterého dnes těží nejspíš Švýcarsko, kde jsou ty peníze vytunelované původními majiteli Škody z ČD a pres tramvaje taky z Prahy uložené… Podle toho, jak to probíhalo a dopadlo, dnes už ani neverim, ze myšlenka nějakého zahraničního uspechu byla vubec braná vážně. Spíš to vidím jen jako nutné zlo pro vytažení peněz z ČD. Čímž nezpochybnuju, ze hodně lidí ve Skode se při vývoji snažilo.
Řekl bych, že jste trochu zaspal dobu a podléháte nostalgii. Vše je jen otázkou nabídky a poptávky, naštěstí v tržním prostředí, kterého jsme součástí.
Bylo by to hezké, kdyby to tak doopravdy bylo.
Miluji, když národní hrdost kritizuje někdo, kdo tu projevuje sentiment nad dobou kdy jsme byli doslova okupováni a pod přímou kontrolou cizí velmoci a jejího nelidského systému. Jen fňukat a nostalgicky se vzrušovat nad dobou, kdy se úspěchy okolí tajily a mohli jsme se tak dojímat nad pokrokovostí našeho reálně zaostávajícího socialismu.
Ale notak, K 6 S 310 DR byl 40 let vyzkoušený motor nejmodernější konstrukce! Byl vyvážen do technicky vyspělých zemí v čele se Sovětským svazem! Audiotechnika značky TESLA byla celosvětový pojem! I ty CD přehrávače by dokázali časem vyrábět. Televize TESLA byly barevné a měly dálkové ovládání – poslali jste děcko, ať to přepne.
Škodovky, myslím auta. O Brnu se říká, že to je české Silicon Valey, což znamená počítače a spol. Ono je vcelku jedno, jestli programátor sedí v Paříži nebo v Berlíně. Jenže on sedí v Brně, v Avastu například. Hádejte, kdo je v top 10 ohledně zaplacených daní. Většinou jsou to firmy které exportují. A nemusí to být kusy železa, co se vyváží.
Je znát, že nejste odborník, soudruhu. (správně bych měl tykat, ale nejde mi to přes pysky).
myslím, že montovnou jsme proto, že se tady 40 let něco drželo uměle bez ohledu na potřeby trhu. a jakmile se náš průmysl setkal s realitou trhu, tak to v řadě oborů šlo do kytek…
Musíme vzít v potaz další dvě věci. Mezi 380 a předchozími řadami lokomotiv bylo cca 30 let. V mezidobí vznikly jen 169, 184 a 114, které nakonec přestavěli na dieselová posunovadla, ale žádná regulérní série ani těch 20 kusů. To je hlavní problém. Bez nich tedy výroba tu de facto už skončila. 380 přišly do těžké doby, bylo nutné je přeprojektovat na jiné normy TSI apod. A vnitřek, jako ovládání apod. je neštěstí, to tu píše více strojvůdců. Teoreticky může Škoda vyvinout novou řadu, které bude mít společné prvky s 380 a následně 380 upravit podle ní. Ale chybí jistota,… Číst vice »
„380 přišly do těžké doby, bylo nutné je přeprojektovat na jiné normy TSI apod. “
Vy tuhle pohádku taky baštíte i s navijákem?
Kdyby za něco stály, tak by byly i objednávky.. Ale dokonce ani slováci nechtěli další…
Všechny problemy s homologaci 380 pominuly po uzavreni smlouvy nejmenovaneho vyrobce s Statnimi železnicemi Ruska. Pomijite vyhodu 380 pri rozjezdu kdy dosahuje podstatne vyšši tažne síly diky vyvoji Asynchronu bez prevodovky.
Ač mám částečné železničářské vzdělání, v oboru jsem nikdy nepracoval a spoustu věcí ze současnosti nevím. Jen bych zde chtěl dodat, že nejsme žádnou montovnou, to je jeden velký mýtus. Zkuste si najít nějaké hospodářské výsledky a zjistíte, že jen asi třetina výroby jsou tzv. montovny (pozor, dávají našim lidem práci) a zbytek jsou docela moderní firmy, které prodávají s úspěchem do kapitalistického zahraničí. Jenže nejde o obrovské firmy ve stylu socialistických ČKD atd., proto se o nich nepíše, ony ty montovny se lépe mediální žumpou prodávají. Ano, není to úplně ideální, že odchází zisky vytvořené našimi lidmi pryč z… Číst vice »
Jako ta technika tehdy proti západu nebyla nic extra, ale pokud porovnáte, co tehdy vyráběla vagónka a dnes škodovka – musí vám být jasné, že v tomto případě je lepší někdy něco koupit z ciziny. Nemůžeme vyrábět všechno, bylo by lepší, kdyby se tu vyrábělo pár surovin či komodit či věci, ve kterých jsme fakt dobří a co si od nás koupí i v cizině a jiné prostě nakoupili jinde. Takže u ČD by bylo ideální do vozového parku nakoupit vectrony, Cityjety a něco od Stadlera a doplnit jej spolehlivými stroji z vagónky Studénky, tedy např,: Z elektrických lokomotiv mít… Číst vice »
Ještě jsem zapomněl na motorové lokomotivy – tam výkony ČD bohatě obstarají Brejlovci, takže 18 řád
Mizivý úspech týchto lokomotív je dokladom toho, že český strojárenský priemysel bytostne naviazaný na subdodávky do Nemecka na základe nemeckej dokumentácie, na takto technologicky náročnú produkciu jednoducho nemá.
Tak samozřejmě, co jiného čekat od čobola. Čtvrtina vás bydlí v ČR a polovina tu pracuje, ale rypákovat na nás budete furt, ubožáci malí.
Váš komentář je naprosto ubohý a stydím se za vás Jene.
Asi jste se spletl a píšete o Slovensku ? ŠT neprodukuje subdodávky do Německa, ale produkuje finální výrobky, mnohdy se zákazníky právě v tom Německu. ŠT je přitom držena domácím kapitálem. To že se aktuálně odklonila od lokomotiv a dělá jednotky je jejich rozhodnutí, v jednotkách postě vidí zisk a objem produkce, který v lokomotivách nevidí. Kolik producentů lokomotiv v Evropě zbylo ? Moc toho nebude. V oboru shodou okolností působí jedna další úspěšná domácí firma CZ LOKO a ve svém segmentu je pokud se nepletu evropskou dvojkou, kdo ví, třeba se posune k výrobě lokomotiv pro traťovou službu.
Zvláštní, kolik slováků pracuje v Brně. Na subdodávkách pro Německo.
Oproti Slovensku máme vlastní vývoj osobních aut pod vlastní značkou, byť na německé platformě, vlastní vývoj malosériových nákladních aut, byť pojmenovaných podle slovenského pohoří Tatra. Máme vlastní vývoj elektrických jednotek Panter, a můžeme i modernizovat a nadále vyrábět poschoďové elektrické jednotky Elefant. Co má Slovensko? Pokud vím, pouze dieselové jednotky 861 ze ŽOS Vrútky, které pro značnou hlučnost získaly přezdívku dunihlav a potom modernizované lokomotivy 361. A samozřejmě, spoustu skvělých odborníků ve vývoji VW-Škoda v Mladé Boleslavi, a to myslím zcela vážně. Ale vybudovat plnohodnotnou automobilku s vlastním vývojem se bohužel na Slovensku nepodařilo, i když pokusy tu byly celý… Číst vice »
Jojo, slavný BAZ Bratislava, který se za dlouhé roky nepodařilo dokončit a co se tam dalo vyrábět, končilo špatně – viz škodule s úhlovou nápravou, které se díky ošulení na kvalitě materiálu kroutily jako žížaly. Škoda mluvit… V Boleslavi měli bolení hlavy vždy, když dostali vládou nařízeno tam převést nějakou výrobu, aby ta hromada betonu aspoň k něčemu byla. A pracovní morálka místních zaměstnanců byla skutečně hodná zvláštního zřetele… 🙂
👍 Myslím,že jste tu pár jedinců pěkně napružil.😀
Nevím proč se píše že to či ono platí ČD VŽDYT TO PLATÍ STÁT.ČD neví co je to zodpovědnost je to bezedná díra
V Německu se zase píše: DB objednaly, DB koupily to a to a také to platí stát. Doprava je většinou služba a vypadá podle toho, kolik se do ní nasype peněz.
Ktera bude prevezena do DHV Luzna u Rak. 380.001?
Já bych tam převezl tak tři, čtyři. Kdyby s tím náhodou chtěli jezdit, tak na ND.
A nechtěla by je Luftwaffe? Prý mají s messerschmitty dobré zkušenosti… 🙂
Nemají, špatně se s nimi přistávalo, výfukové plyny pronikaly do kabiny a ve finále s nimi prohráli válku.
Ve finále prohráli válku i s Me 262, že ano. V první fází to byl naprosto vyhovující stroj. Za to s 380 nevyhraje už nikdo nic.
Tak Me-262 už vůbec ne, tomu hořely turbíny, na což dojelo mj. eso W. Novotny
Toho sundaly Mustangy při přistání
airbus A380 (hm zajímevé má to stejné označení) taky tak skončila a to byl mnohem dražší projekt, První už šrotujou.
Ano ale Airbus pak produkuje jiná letadla.. třeba A350XWB
Škodovka taky produkovala lokomotivy 350 a ty jezdí dodnes, jen nebyly s extra širokým trupem 🙂 Takže na té numerologii možná něco je.
Když byl tak špatný, proč na něm Major Erich Hartmann sestřelil 352 letadel
Willy Messerschmidt měl ovšem vynikající politické konexe…
Ano, Messerschmitt měl dobré konexe, Soudek a spol. že Škodovky měli dobré konexe a daňový poplatník na to doplatil, nikoliv poprvé a už vůbec ne naposledy.
S dvaceti kusy by u takovéhoto výrobku dopadl špatně kdokoli na světě.
Jaké více systémové lokomotivy, to snad řada 380 je.
Žádná lokomotiva není tak systémová, aby nemohla být systémová více.
Zajímavé je, že ČD se hodlá zbavovat elektrických lokomotiv, když z důvodu jejich nedostatku každou chvíli přitáhne do Prahy rychlík z Plzně Brejlovec!
Hodlá taky udělat nákup nových ve větší sérii. Dává to smysl.
Smysl to dává, ale ČD ty nové lokomotivy zatím nemá a jak víme se změnou ročního období se mění i názor / poptávková řízení u ČD.
To snad spíš z důvodu nedostatku proudu v trakčním vedení než z nedostatku lokomotiv, ne?
Mozny proto, ze pricina toho nedostatku je, ze ty kterych se chteji zbavit jsou nespolehlive kramy.
Zkuste někdo dohledat článek v Zájmech strojvůdce, vyšel tuším loni na podzim, jmenovalo se to Never ending story – řada 380 nebo nějak podobně. Napsal to chlapík co na nich jezdí a bylo to celkem zajímavé čtení.
Nevíte v kterém to bylo čísle?
Tak jsem to dohledal, ale nevidím tam úplně problém mašiny, jako to, že se kašle na údržbu…
Prosím, v jakém to bylo čísle? Ať nemusím zdlouhavě hledat…. Předem mnohokrát děkuju!!!
http://www.fscr.cz/zajmy.php?id=92
http://www.fscr.cz/index.php?page=zajmy-ke-stazeni&year=2019
číslo 22/2019
To zní docela jako divočina (pro laika). Konkrétně vyjet (tedy ne jen dojet do cílové stanice) s lokomotivou, které táhne jen jeden podvozek… A kousek dál píše „380 007 a 380 011 – těmto dvěma už přes rok chybí jeden trakční motor.“ To je normální i u ostatních lokomotivních řad, že se jezdí s nekompletní sadou motorů?
On tam ten motor nechybí fyzicky. To by konstrukčně nešlo. On se tam točí jako mrtvola a čeká na opravu. A jiná vozidla? Za nepříznivého počasí na podzim atd. odcházejí Elefanty, ani se nestačí opravovat a tak jezdí s jedním hnacím podvozkem. Vžil se pro to název ,, Půlčík“ . Mladí nepamatují, ale dříve se z úsporných důvodů kouřila cigareta na dvakrát a ty přelomené části byly půlčíky. Odtud ten název.
Z principu jinak zapojenych asynchronnich motoru to jde jen po dvojicich motoru
Super díky. Právě jsem to dočet – no, ufff… Ale po přečtení bych taky řekl, že kritika jde spíš na vrub zanedbané údržby než mašiny jako takový…
Je to věc konstrukce. Na asynchronním motoru a třeba střídači není moc co udržovat. Co udržujete na motoru u cirkulárky? Možná po čtyřiceti letech výměna ložisek.
Taky jsem to slysel nekolikrat
Nejhorší je, že drážní produkce ŠT je na tom se spolehlivostí a náklady dost podobně. Jestlipak se dočkáme podobného nadpisu i pro Regio/Interpantery? Asi ne, to už by nejspíš ČD neměly čím jezdit.
Ty jsou relativně, ale to slovo je zásadní, spolehlivější.
Proto říkám, zatí Brejlovci a nafta…..
Zlatej Favorit a bedna od Tesly! 😆
Projekt byl ztracený hned od začátku. ČD si zvolilo koupit za šílené peníze dvacet prototypů, místo aby si pořídily lokomotivy z několika set kusových sérií. A po zkušenostech se schvalováním a soudy a tahanicemi, bych od tohoto výrobce nekoupil už ani nárazník. Sbohem 380.
No, to víme dneska. V době, kdy se o nákupu rozhodovalo, nebyla situace na trhu lokomotiv tak „přehledná“, jako dnes.
Něco pravdy na tom je. Podobný je projekt ,, Pendolino“. 15 jednotek mělo ovládnout Evropu a podívejme se, kde dnes jezdí. Ale aspoň jezdí, na rozdíl od 380.
No, to byly take prototypy… chtit z ucelene jednotky odstranit jeden vuz a misto dvousystemu trisystem… byl to pry trochu orisek i pro italy, kde ty jednotky jezdi…
Ale prt velebnosti. V době objednání byl již ve zkušebním provozu Siemens ES64U4, čili Taurus. A co je lepší? Koupit to, co je již ve zkušebním provozu nebo cosi na papíře?
No, ten váš komentář maličko zavádí. ES64U4 tou dobou ve zkušebním provozu ano, ale to je mechanicky prakticky identická lokomotiva s ÖBB1016/1116 (což je ten pravý „Taurus“), které byly v provozu již od r. 2000.
Takže správně by se mělo napsat, že v r. 2006 byla k dispozici lokomotiva ES64U4 postavená na bázi již osvědčené a ve velkých počtech provozované řady 1016/1116.
Což je ten naprosto zásadní rozdíl proti 380, která tou dobou byla leda na křídovém papíře.
Ano, máte pravdu, děkuji za opravu. Na významu mého komentu to ale nic nemění……
Ano, ten význam je obrovský.
Tušíte že touhle vaší „logikou“ by třeba nikdo nikdy neměl objednat Vectrona?
Já ve svém příspěvku nepropaguji žádnou logiku. Jen konstatuji, co bylo za nabídku v r. 2006. Siemens – Taurus vs. Škoda – nic.
Ono je taky potřeba u toho Taura vidět tehdy ještě nevyřešený vliv zpětných proudů (a postoj „my si počkáme, až vyjde limit v TSI“) ve srovnání s tím, že Škodovka otázku zpětných proudů brala vážně.
Jenže k tomu vidění je potřeba umět vystoupit z vlastního stínu a to holt ne každý dokáže.
A ještě brala Škodovka tehdy vážně?
Když ony ty fotomontáže 380 s pozadím šumavského Špičáku vypadaly tak pěkně…
Ale i ten Taurus byl někdy prototypem u něhož nebylo jasné, jestli z něj bude povedený velkosériový výrobek. Prostě ne všechno se povede, a jak už napsal Kubr, dnes víme, že 380 se prostě nepovedla (z mnoha důvodů).
Přičemž nedílnou součástí toho „povedení“ je přijetí zákazníkem.
Aneb jak říkala moje babička: když se nechce, je to horší, než když to nejde.
Jistě, proto taky první zákazník u takto velkých projektů (třeba nová letadla) bývá zainteresován. Jednak projektu musí věřit i když ví, že bude překonávat dětské nemoci. Za to ale očekává, že když se novinka povede, bude mít náskok před konkurencí. Taky mívá slevu (za odvahu do toho jít). No a u Škody a ČD jsem nějak to nadšení při spolupráci na vývoji zvenku neviděl (ale možná tam zprvu bylo a ty jsi ho viděl). Vysouzené penále za zpoždění (jakkoli právně komplikované) byl už jen poslední hřebík do rakve.
Já ho tam taky zrovna moc neviděl… 🙁
V době, kdy se o nákupu rozhodovalo se do VŘ přihlási Siemens se čtyřsystémovým Taurusem s prvními deseti dodanými kusy pro oebb z objednané padesáti kusové série 1216 a s již provozovanými třemi stovkami 10/1116.
Takže ano, bylo z čeho vybírat…
škoda, mohla to být další legenda, univerzální, hromadně vyráběná ……. všechno špatně, teď z ní bude „legenda“ v jiném slova smyslu
Upřímně, skutečně si tu někdo myslí, že z toho mohl být druhý Vectron nebo TRAXX? :-O
S dovolením já se hlásím. Taková třetí série už by mohla být víceméně konkurenceschopná. Další navazující řada by pak třeba už u Siemensů způsobila vážné vrásky. Ano, mnohé by muselo být jinak. Ale pokolikáté už?
Schází nám ten velký trh R-U monarchie. Z toho jsme se nikdy úplně nevzpamatovali. A v „jednotné“ Evropě hrají prim jiní. V politice i byznyse…
Stavíte to úplně nahlavu. Právě že tu máme velký otevřený trh, celou EU, což je pro hůře konkurenceschopné producenty katastrofa, protože každý raději koupí lepší, místo aby měl na výběr „domácí nebo nic“. Ale prodávat můžete kamkoliv bez omezení. ČR je obrovský vývozce, ale zrovna firmy co jsou nějak navázané na státem financované zakázky v ČR ne a ne radikálně uspět. Čím to bude? Třeba Švýcaři nejsou v EU a dříve spíše lokální výrobce Stadler za pár desetiletí vyrostl do konkurence velikánům. A jeho produkty za to stojí, dají se bez uzardění postavit proti Siemensu nebo Alstomu. U nás, řekněme… Číst vice »
Simmering – Graz – Pauker, SGP. Kde ta fabrika dnes je?
V 90. letech vyrobili 26 zmetkovitých a předražených lokomotiv pro ÖBB (BR 1012, 1014, 1822) a kolik z nich u ÖBB jezdí dnes? Ani jedna.
1012 jsou ve Švédsku. Jezdí?
1014 krátce vyjely loni u dopravce ZTT a zase stojí. Tvoří plot ve Strasshofu.
1822 fungují 3 kusy u LTE/Adria, 2 kusy sešrotovány v PL.
Obávám se, že v ČR je to trochu jiná „písnička“, než v Rakousku. Už od dob socialismu největší místní výrobce vyvine nějaký stroj, dodá ho v nějaké sérii tuzemskému dopravci. Zde si ověří konstrukci, spolehlivost, odladí dětské nemoci (většinou na náklady dopravce) a pak má referenční stroj do zahraničí (SSSR, Bulharsko, Polsko, aj.). Časy se změnily, vžité pořádky nikoliv. Není žádným tajemstvím, že pro nové „projekty“ chodili lobovat u největšího dopravce čeští politici (hrozí nezaměstnanost v regionu, apod.), takže zodpovědnost nemají jen manažeři firmy (kdo se tam chce udržet, musí plnit slepě příkazy. Na to je samozřejmě lepší, když je… Číst vice »
Pravda, třeba je koupí RJ za nějakou symbolickou cenu, dá je ve spolupráci s výrobcem dohromady a bude mít 20 strojů na rychlíkové linky a bude se moci účastnit soutěží proti ČD 😅
To by je asi ČD radši sešrotovali, než je prodali RJ. nakonec si myslím, že jim zůstanou, protože nikdo soudný je nekoupí. Spíš by mne zajímalo co koupí nového. Taky nechápu, jak si mohli nechat ty loko tak předražit. Být ČD, tak po prohrané arbitráži, bych od nich uč nic nekoupil a né spoustu né moc dobrých Panterů. 🙁
a) Pokud pojedete vlakem přes Č.T. směrem na Moravu, všimnete si dvou odstavených Peršingů v místech, kde čekají železniční vozidla na svoji poslední cestu (pod autogen). Určitě by se daly prodat, ale raději sešrotovat…(není jediný případ, kdy se vozidla prodala odborné firmě, ta je místo šrotace přeprodala a nyní slouží u konkurence, takže si to raději u ČD zničí sami); b) Zkuste si najít životopis bývalého GŘ ČD a zjistit, ve které firmě mj. dělal ředitele?; c) Poptejte se, ze kterého regionu pochází a ve kterém městě dělal přednostu depa bývalý dlouholetý ředitel Odboru kolejových vozidel na GŘ ČD (a… Číst vice »
JJ, Č.T. mám nedaleko, ale radši teď nikam nejezdím vlakem. Jo přemýšlel jsem, že by to někdo někdo mohl přeprodat, ale to by dráhy asi jen tak neprodali, kdyby měli podezření, že to to koupí „konkurence“. Jediná Konkurence ČD, je ale regiojet a je otázka jak na tom budou, pokud je stát nedodpoří, jako ČD. Jančura, ale určitě není masochista, aby se je koupil, stačí mu italské škodovky a nové Traxxy i když je otázka, jak na tom teď taky bude s pořizováním.
Ve žlutých barvách mohly ÚDAJNĚ (a to slovo bych ještě podtrhnul) jezdit „německé“ lokomotivy řady 180, ale skoupila je firma dvou bratrů a to je, vzhledem ke stylu podnikání jejich společností, pro tyto stroje konečná… (za pár let odstavení v Hulíně vhodné pouze na hořák autogenu). Pro RJ asi moc jiných šancí, než pronájem nových lokomotiv, není (a asi to bude spolehlivější cesta, než udržovat v náročném provozu stroje, které jsou za hranicí životnosti). Ale to je jen osobní názor bez znalosti firemních plánů v dalších letech…
Logiku to má. Nejdřív ale musí Regiojet vypořádat nedodání 388.2 od BT.
Ve žlutém by vypadaly určitě lépe.
Naprosto souhlasím, dokonalý rozbor. Napsal jsem něco podobného v pár řádcích o pět minut později, ale ještě před tím, než jsem si přečetl váš komentář.
Jenže za prvé Rusko takové třísystémové lokomotivy nepotřebuje, a za druhé v EU nemáme do Ruska žádnou výhodu proti Německu, takže by německé obzvláště levnější lokomotivy zvítězili i tam.
Až na to, že třeba referenci pro střídavé lokomotivy si Škodovka udělala v Bulharsku (tamější řada E41 byla ještě před laminátkami).
Ale jestli dovývoj platily BDŽ nebo ZVIL, to se už asi nedozvíme.
A za druhé, v socialismu se na nějaké reference nehrálo – tam se kupovalo to, co prostě bylo.
Podle jednoho Sůrova článku byla tehdy konkurenční nabídka za 140 milionů/kus – předpokládám, že kdyby opravdu byla k mání mašina za 85 MKč/ks, tak by si to nenechal ujít.
V úvodních titulcích filmu pánů Svěráka a Smoljaka Trhák je ukázáno, jak režisér obsazuje role ve filmu. V jedné fázi přijde ke 3 zpěváků, první dva předvedou své výkony a třetí ukáže za sebe, tam se objeví jeho agent a říká: „Pan Kukura, momentální hlasová indispozice, ale zazpívá to o 20 až 30% lépe, než tito pánové.“ A je obsazen… Pokud se na to budete dívat touto optikou, bude se Vám zdát skutečnost, že ve výběrových řízeních vyhrávala vozidla, která „Svět neviděl“ (a jsou dražší) nad těmi s mezinárodní homologací. Logická je podpora pracovních míst v ČR, ale vše by… Číst vice »
Aha, takže žádná mašina za 85 mega tehdy pro dodání dvacetikusové série pro ČD k mání přece jen nebyla…
Ale byla, jmenuje se Taurus (a v roce 2003 se již několik let vyráběla) a dle zástupce jeho výrobce jim ji zhruba za tu cenu ještě někdy v roce 2007 až 2008 nabízeli (u 380-tky se teprve dokončovaly prototypy), ale bylo „Politicky rozhodnuto“, že se půjde „Českou cestou“ (jak 20 kusů rychlíkových lokomotiv, tak později rekonstrukce 30-ti lokomotiv řady 163). Proč ne? Můj strýc, velký příznivec tuzemské automobilové značky (a nejen proto, že je z Mladé Boleslavi a jeho otec pro firmu celý život pracoval) si koupil jiný koncernový vůz (mechanicky podobný s tuzemským), ovšem měl smůlu na kus. Nové… Číst vice »
Historii těchto strojů moc neznám a Váš jednostranný pohled proto nemohu přijmout. Co sem se dočetl, tak tyhle stroje bohužel doplatili na to, že byly po dlouhé době novými lokomotivami u OBB a liknavost a přístup úřadů ke schválení byl otřesný a dosti zdlouhavý (Italové mezitím vyrobili svůj stroj a Němci objednali BR 185). Navíc vznikly podle konceptu z roku 1986 a OBB se pak rozhodly jít konceptem univerzální lokomotivy. No a když jí srovnám s tím, co se v té době vyrábělo u nás. Jako jo, Peršing a Eso dobrý, ale tyhle měli už asynchrony a nebojím se říct,… Číst vice »
A není tady analogie 380 versus 383, 386, 388 a Dragon 3kV/25 kV?
Konkrétně?
Asi nelze mít dotaci na použitou lokomotivu, že? By mohl Jihomoravský kraj koupit
Co by s tím dělal? 😳
Vranovice mají potenciál, je to po rovině, na jeden dva trakčáky by to tam jezdit mohlo.
To by nestačily na nějaký rychlíkový linky?
u lokomotivy neni problem s vykonem, ale s celkovymi naklady na provoz. tipuju ze soucasny stav je co kus to original, takze vetsi cast je zrala na nejakou lehci rekonstrukci, no a ani to vlastne negarantuje slusne fungovani…
No a to by se někomu vyplatilo koupit?
Nadpis by měl znít: „České dráhy řeší, že by se zbavily svých úředníků i nejnovějších lokomotiv od Škody“ Obé stojí za hobé…
ČD se jsou schopné zbavit jakýchkoliv provozních zaměstnanců, ale aby propustili jednoho úředníka, k tomu se nikdy nesníží
Lepší je, aby tři manažeři řídili práci jednoho strojvedoucího,( neunikne jim ani jedna jalová minutka), než aby jeden manažer řídil tři strojvedoucí.
v čem je to lepší?
V tom, že si někdo může poplakat.
To si dovoluješ napsat ?
provozní náklad 4 platů na jednu lokomotivu nebo 4 platů na tři lokomotivy
Nemají teď dvakrát mluvčí? Jednou Rajnochová, pak zase Pagan.
Ano, skutečně tam nemají pouze jednoho člověka: http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/kontakt-pro-novinare/-1897/
všichni to víme – a tiše pokračujeme do totálního rozkladu celé společnosti
Už jste viděla, že by si někdo dobrovolně uřízl nohu?
Tak zas využití pro je ČD najdou, jinak když už tak ať to koupí zssk
Kúpi ZSSK! A potom budú stáť v depe ako tie dve.
A ještě se k nim přidá těch 6 od DB (vím že je jiná soustava)
Soustava není problém, můžou jezdit z Petržalky do Rakouska 🙂
ZSSK ale potřebuje nějakou náhradu za řadu 350, a když dokážou udržet v provozu je, uměli by i 380.
A nebylo by lepší u ZSSK pořídit další 383.1?
ZSSK potřebuje lokomotivy s ETCS směr Žilina.
Divné je, že za tu arbitráž nebyl nikdo odsouzen ! Jinak ČD Cargo by je kupovat nemělo! Bylo by to zase nalití státních peněz Černé Díře !
Jasně, státní peníze od dcerky k macese. Spíš vytazeni zisku méně napadne než pomoci dividendy.
On je nějaký důvod, aby se dividenda platila nenápadně?
V médiích vypadá líp „firma investuje“ než „firmu v krizi vysává matka“. I když při majetkové struktuře ČD/ČDC je to vlastně fuk, žádní šťouraví akcionáři do toho kafrat nebudou.
Tohle se deje a delo pomerne casto, drive pres statem vlastnene banky, pote napr. dohodou i timto zpusobem, proste se sepsal posudek, ze Skoda ma pravdu a MD to odsohlasilo a CD nemeli sanci… a jelikoz je statni a.s., tak stat doplatil nebo prihral zakazky…
Ti lidi se vsichni znaji, kdyz se zeptate nejakeho novacka ze zahranici tak vam potvrdi, ze nema absolutne sanci, obcas mozna diky korupci…
Je pravda, ze se to v CR hodne zlepsilo, ale v nekterych pripadech to funguje stale tak,…
Což pořád nevysvětluje, kde cargo vezme „státní peníze“ a nalije je do matky.
Za tu arbitráž mnel jít někdo od ČD sedět a zaplatit to.sledoval sem nasazení těchto lokomotiv od začátku do zkušebního provozu a nebyly s ní problémy.v současné době nejsou asi moc spolehlivé,to by ale mneli říct znali. ČD by se jich nemělo zbavovat , má nedostatek moderních el.lokomotiv ..380 by mnely projít nějakou menší modernizaci a servis ať dělá škodovka.ten kdo vymyslel že se v tom r.2004 koupi 20 Mašín byl ultra kokot …to je počet pro albánské železnice. Výkony pro tyto loko vždycky budou. ČD se musí zbavit hlavně starých loko r.242 ,371, 151 a 163 ..a nahradit je… Číst vice »
obavam se, ze cd v tomhle kseftu hraje roli obeti – podobne jako v cause „naklapeci jednotka“…
Ono se tenkrát tajně doufalo, že jich bude víc než 20.
Mimochodem 1216 jsou jen 2 a nikdo se jich zbavit nechce.
Již brzy budou 380 vyhledávaným artefaktem šotoušů a jedna bude třeba stát u ČMŽO vedle Asynchrona.
Zajímavý je posun myšlení na Pobřeží. Ještě by mohl časem někdo přijít na to, že Desiro ML Cityjet je lepší než Panter.
Ještě by mohl časem někdo přijít na to, že Desiro ML Cityjet je lepší než Panter.
a tomu davam max 10 let. panteri budou podobne nakladove vrazdy jako 380, jsem zvedav jak to bude fungovat v plzni se skoda-servisem.
Ono docela stačí, jak fungují 650.001-004 v ČB.
A není to taky o dílně? Hradečtí panteři 440.008-012 jezdí bez větších potíží a náhrady jsou jen když je jedna v dílnách v Šumperku.
Dtto Děčín.
Asi tak, rozhodně tahle obnova má větší smysl, než neustálé nahrazování a snaha vytlačování řady 810, kterých je zatím dost, jsou na ně nízké náklady na údržbu a provoz atd atd. Navíc když po rekonstrukci aspoň dobře fungující a vypadají jako slušné vozidlo na výkonech, na které jsou určené
Boha, co sem tahate 810? Jednotky aka 810 jsou uplne jina kategorie. Tady se bavime o lokomotivach, jejichz provoz ma realne opravdu smysl, ne o rade vice ci mene zbytecnych tratich, na kterych funi tyhle krapy.
Nic ve zlem.
Tak 810 nejezdí pouze na zbytečných tratích. Ano, původní 810 už nemá dnes v provozu co dělat, ale modernizované RegioMouse jsou na své výkony plně dostačující, takže nemá smysl se intenzivně věnovat jejich náhradě za něco dražšího a je lepší se zaměřit na lokomotivy a jednotky, které vozí vytížené vlaky, tedy snažit se pořídít co nejvíce Vectronů a raději i Cityjetů než panterů.
Kupodivu se mi jednou stalo že se 1216 porouchala( už v Bohumíně při přepřahu – vlak jel do Vídně) a musela ji nahradit 380 ( hodinové zpoždění)
A mně se v úterý stalo, že se ve Wien Hbf porouchala 1116 na RJ do Grazu a nahradila ji jiná 1116. Zpoždění bylo 40 minut. Hrůza, co?
S tou arbitráží souhlas. Akorat vy asi myslite ty, kdo se v ní pokusili pro ČD tu katastrofu zachránit, já myslím ty, co podepsali původní smlouvu s arbitrážní doložkou, a přidal bych hlavně tehdejší majitele Škody, kteří to celé vymysleli a zorganizovali, i samotné arbitry. Bohužel uz zbývá jenom doufat v nejakou vyšší spravedlnost.
PŘECE SI NEMYSLITE ŽE NAŠE SOUDY NEODSOUDI VRCHOLNE POLITIKY PRAVICE A VEDENI DRAH ???
Nevšiml jsem si, že by naše soudy braly zřetel na politické spektrum. Jestli narážíte na chudáčka Ratha tak nechat se chytit se 7 míčema je fakt těžko popiratelný. A přesto se to řešilo takových let.
To si představte že pak jiní ko**** vymysleli že se pořídí 10 Vectronů a 2 Taurusy. Proti tomu je 20 ks série celkem krása.
A jestli ČD někdy opravdu dotáhnou tendr na vyšší desítky nových lokomotiv tak to bude skoro na postavení Božích muk na Nábřeží.
Prijde mi nelogicke, ze neprodavaji starsi lokomotivy, ale jedny z novejsich. Navic jeste funguji na stridave i stejnosmerne trakci, co vic chtit? Jaky k tomu maji duvod?
POruchovost, maly pocet, atypicnost..
Jinému dopravci to bude jezdit lépe nebo bude mít zázračný nápad jak toho dostat víc peněz? Nějak nevidím tu efektivitu, že by to prodali výhodněji než dojezdili u sebe, kde už s nimi mají nějaké zkušenosti.
Pak už to bude problém někoho jinýho. Zbavit se atypické problémové řady, hlavně v době, kdy jsou výběrka na ověřený sériový stroje je po dlouhý době rozumnej krok. Může si je odkoupit Schadewerk a udělat si půjčovnu. Ti je znají nejlíp. Ale proč ve stavu držet zmetek, se kterým jsou akorát problémy .
Malý počet a atypičnost? Vectrony, Taurusy, RaijJety, Pendolina, Princezny …
Hmm, az na 263.. Kolik tech lokomotiv jezdi po Rakousku, Nemecku, Polsku, Italii a dalsich statech ? Chce se to podivat i za hranice, ne jen u nas. A skodovacky nepodarky, ktery nejsou shodny ani mezi sebou navzajem …
A k čemu je ČD že Taurusy a Vectrony jezdí za hranicema? Řeč je o unifikaci řad u ČD. Že si ČD zajedou do Itálie pro chybějící ND aby mašina nestála 4 měsíce? Tak jasně, představa to je pěkná. Jak si chlapci odboráři dají pár skleniček, potykají, vezmou trakčák pod křídlo a lehátkem se v noci vrátí do Vršovic.
Ve vzdálenosti není problém. Dneska je mi poměrně jedno, jestli je díl v Plzni, Římě nebo někde v Japonsku.. Pokud je skladem, tak dodání do 1-2 pracovních dnů není problém. A u velkosériových modelů je podstatně větší pravděpodobnost, že výrobce bude mít trakčák skladem, než u něčeho, kde vyrobil s bídou okolo 100 kusů a všechny ND jsou kusovka. A jezdit se nikam nemusí. Existují dokoncei služby, který to vyzvednou u dodavatele a u zákazníka vyložej…. Odboráři maj po výletech.
Nespolehlivost, atypičnost jednotlivých kusů i mezi sebou, nekomfortnost, složitá manipulace při údržbě…
Na druhou stranu do tuzemska je připravená dobře. Málo co se tak rychle zotaví a tahá po stahovačkách, debilních vypínačkách, umožňuje brzdit bez rekuperace, aj.
a taky „nemožnost“ dosadit mobilku ETCS (extrémní náklady).
V jakém smyslu extrémní? U 380 je zástavba náročnější než u jiných loko, nebo protože malý počet kusů řady, nebo? Díky.
Proč cpát ETCS do něčeho, co z 25% permanentně stojí v depu a další fast jezdí s obtížemi, na 3 nebo 2 TM.
No protože to jezdí výhradně po koridorech třeba.
Možná zase škodovka vyrukuje s autorskyma pravama jako v Praze u tramvají a klimatizace
Autorská práva na co? Na zákaz prodeje? 😳
na zástavbu ETCS
Ano, je tam malý počet kusů, spousta národních zabezpečovačů, tj. i schvalování i v německu / rakousku. „nabídky přesáhly o několik desítek procent odhadovanou cenu“ viz zde https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zrusily-soutez-na-etcs-do-pendolin-i-railjetu-nabidky-byly-moc-drahe-30284/
Jasně 20 ks je málo, kdežto 7 ks Railjetů a 7 ks Pendolin je tak obrovskej počet, že pro dodavatele ETCS je to neskutečný vejvar a porvou se o to, že ??
Railjety a Pendolina aspoň jezdí bez větších potíží.
Bez ETCS ano, ale jakmile ho tam budete chtít nainstalovat, tak je definitivní konec (= myšleno ekonomicky). Datum 1.1.2025 je pro oboje na síti SŽ definitivně konečná…to si málokdo chce připustit.
A jak dlouho to těm Pendolinům trvalo, než začaly jezdit bez větších potíží. Jenže to byla „vlajková loď“ ČD, 380 bohužel bylo vždycky spíš nechtěné dítě.
Pendolin a Railjetů je na světě násobně více než Zázraků. Tudíž vyzkoušené řešení, žádná skrytá překvapení při instalaci. Opravdu neporovnatelná situace. Schvalovat ten stroj s nějakýma úpravama v Německu bych tedy opravdu být ČD nechal někomu jinému.
Bohužel nemáte pravdu co se týče instalace ETCS, u obojího musí vzniknout velice nákladný prototyp za miliony Kč, další miliony by připadly na vlastní velice komplikovaný a je otázka, zda vůbec proveditelný schvalovací proces v jednotlivých zemích. Připomínám, že do vypsaných soutěží se nikdo buďto nepřihlásil nebo jedině se zcela neakceptovatelnou cenou.
To, že po světě jezdí mnoho Pendolin a v Rakousku minimálně 60 Raijetů s tímto nemá absolutně nic společného, i kdyby toho bylo 100x víc tak tady je prostě pro ČD definitivní konečná…
Takže vlastně se z ETCS stane národní:-) Resp možná radši zůstanem u národního:-)))
No nevím kdo by byl tak zoufalej a do těch mašin šel.
Opravdu snad to ČD Cargo. V tom zvěřinci se ty zmetky ztratí. 🙂
V Třebové potřebují oplotit kus šrotiště…
Doufám, že je koupí Slováci..mají už dneska dokonce celé 2 ks řady 381, takže dalších 20 ks by se jim mohlo náramně hodit:-))
Jako na náhradní díly … ? 🤔
ČD něchtějí do nejnovějších lokomotiv, které mají v majetku instalovat ETCS (Vectrony mají na operativní leasing).
ETCS to je obrovska krize spojena s vysokou potrebou vlastniku trakcnich vozidel je instalovat aby mohli pokracovat v jezdeni a nedostatkem nabidky od vyrobcu. Proto ty ceny atd.
ETCS na lokalkach budou jezdit drive.