České dráhy řeší budoucí údržbu Panterů. Zvažují takzvaný full-service, stejně jako u Vectronů

Nový dvouvozový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhyNový dvouvozový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy

Státní dopravce zatím zjišťuje situaci na trhu, oslovil výrobce i svoji dceřinou firmu.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jestli tohle má být do budoucna základem flotily ČD tak pánbůh s námi, to raději budu jezdit už jenom autem, kde není třeba mít jako povinnou výbavu kvůli hluku špunty do uší.

PvvS

Tak to jsem zvědavej, jestli se Schadewerk přihlásí.
1) věděj co vyrobili
2) jsou to jetý soupravy, kolikrát s pofidérní údržbou..

Minimálně bodu 2) bych se při té garanci hodně bál. U novejch souprav servisovanejch od začátku by to byla jiná.

medical_examiner

To by v tom musel bejt hrom, aby se Scheißewerke někam nehlásila…

Martin

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Pája

Budu zvědavý na výsledek. Opravárenství má svá specifika, což klidně některé soukromé subjekty můžou zvládnout, jiné ne. 97% je slušný výkon. Při dnešních cenách kolejových vozidel se nedivím tlaku na jejich funkčnost.

medical_examiner

A při dnešní intenzitě provozu…

Honza

Nevíte, prosím, kdo by se měl starat o mytí těchto vozidel? Na promo fotkách jsou krásně naleštěné, ale v provozu pak vypadají, jako kdyby byly natřené tou neobyčejnější základovkou. Myslím, že to dost kazí dojem z jinak podle mě vzhledově povedených souprav.

Vašek

Nejsou v provozu napatlané nějakým přípravkem, aby šly lépe umýt po řádění sprejerských šmejdů?

Romanero

ČD si koupí full-servis od dodavatele, dodavatel si jej nasmlouvá a platí u ČD, aby ČD mohly zaplatit dodavateli za sjednaný full-servis. Jako to dává smysl.. 😉

Graylag

Hlavně to ukazuje na neschopnost managementu. Nejsme schopni donutit vlastní zaměstnance aby opravy prováděli včas a kvalitně, a tak si najmeme externí firmu, aby je k tomu donutila za nás. Ale v účetnictví to bude vypadat dobře, protože kolonka opravy vozidel bude hezky zafixovaná a ještě se bude vykazovat získ za pronájem opravárenských kapacit.

Winchester1873

V dnešní době je to problém motivovat a udržet zaměstnance celkově. někdo se mnou nebude souhlasit, ale vozidla jako 810, 122 , 150 a vozy B s nějakou manuální údržbou ještě dojezdí. U panterů a vozidel kde je hodně elektroniky už je to horší. Zde už udržující personál musí mít hodně technické myšlení a o ty se dnes firmy dost přetahují. V depech jako Praha, Brno je velká konkurence míst v IT administrativě. V depech jeko Cheb, Břeclav, Děčín zase v Německu/ Rakousku.

Jiří Kocurek

Nejen v IT administrativě, ale také v zákaznické podpoře (= servis) a ve vývoji. Ať už Avast nebo Redhat, Honeywell, Y-soft s 3D tiskem…

jal

To je nesmysl, žádný dělník s montérkami s nápisem Škoda, nebude nutit toho s nápisem ČD, aby podal vyšší výkon. Oba dělají to samé. Najít vadný díl a vyměnit ho. Poslat výrobci na opravu. Vše záleží na náhradních dílech a tady končí full nefull všichni stejně .Čekání a čekání… Jediné, co bude „lepší“, je naoko to účetnictví. Prostě to v budoucnu bude jak v autorizovaném servisu. Když přijedete s autem z důvodu nesvítícího světla, vymění vám celý reflektor. Že tam byl jen zaoxidovaný konektor? Koho to zajímá? Peníze se musí točit, kam bychom přišli, kdyby drahý pracovník dělal jen 5… Číst vice »

Graylag

Dělník s nápisem Škoda nikoho nutit nebude. Ale manažer s visačkou Škoda ano. A zjevně k tomu je nějaký důvod, protože kdyby ČD dokázaly vlastními silami mít stejnou úroveň servisu, tak by o takovéhle full-service smlouvě ani neuvažovali. Zrovna ty díly dělají hodně. Pokud se dělník ČD spokojí s tím, že žádost o nový díl zadá kamsi do systému a jeho nadřízený se spokojí s tím, že tam ta žádost týdny jen tak visí, tak se není čemu divit, že věčně něco není. Přitom by kolikrát stačilo jen zvednout telefon, zatlačit na správné místa a šlo by to. Ale to… Číst vice »

Jaaa

Jojo, je systémově dražší věc opravit než vyměnit za novou. Až sem jsme se dostali. Holt úspory z rozsahu novovýroby mají přednost.

A pak se divte, že kolabuje ekosystém.

Graylag

Najít rovnováhu mezi opravitelností výrobků a levnými neopravovatelnými výrobky je hodně těžké, ale s jistotou vám můžu říct, že výrobek stavěný tak, aby šlo všechno vyměnit a opravit bude dražší a méně ekologický než ten neopravitelný – minimálně pokud se bavíme o těch světlometech. Například protože na pouzdro světlometu použijete mnohem více plastu, aby v něm mohly být všechny možné servisní krytky a stále měl dostatečnou tuhost. Přitom světlometů které kdy bude zapotřebí opravovat je (v případně kvalitní konstrukce elektroniky) minimum. U jiných výrobků je to jinak, ale pointa je, že opravitelnost za každou cenu není ekonomicky ani enviromentálně optimální… Číst vice »

Hynek

Ono se vám řekne, že by kolikrát stačilo, ale znám se s několika lidmi z údržby napříč několika dopravci (a nyní nemyslím pouze v železniční dopravě, ale celkově v dopravě) a je to všude stejné, přičemž to jsou nejen zruční, ale i velice schopní i šikovní lidé, co se týče jednání. A všichni z těch lidí vám řeknou, že dodací lhůty některých dílů od výrobců vozidel či autorizovaných výrobců komponent jsou někdy peklo. Pokud si sám dotyčný nesežene stejně funkční náhradu alespoň podobné kvality nebo nevymyslí s kolegy nějaký zlepšovák, jak by mohl chybějící díl nahradit/zprovoznit vlastními silami, tak má… Číst vice »

Graylag

Vím, jsem inženýr ve výrobní společnosti a celkem běžně se potkávám s tím, že mi dodavatel oznámí šíleně dlouhou dodací lhůtu a já s tím nemůžu nic dělat. Na druhou stranu ale mám ale při ruce zkušené nákupčí a manažery, kteří v takovém případě vstoupí do hry a obvykle se jim podaří s termínem něco dělat. Nevím jak, nevím za jakou cenu, ale díl na který bych sám čekal 8 měsíců mám najednou za pouhý měsíc na stole. No a o tom to je. Mají ti lidi z údržby někoho takového, kdo je podpoří? Nebo se musí smířit s tím… Číst vice »

Tonda Sehnal

No opatrně s takovými nešťastnými tvrzeními… Ono když se vám do depa sjede najednou pět jednotek s tradičními závadami typu nefunkční spřáhlo, infosytem, klimatizace, závadou dveří a trakční poruchou, jednotky se v depu zdrží 4 hodiny a pak jedou na trať, máte k dispozici 5 lidí a díly vám zcela iracionálně cestují >>z druhé strany republiky<< (bo ISO a centrální skladování), tak ten vlak prostě neopravíte, byť byste byl sebelepší správkař-borec. Současné vedení to samozřejmě velmi dobře ví a vůbec si nedovedu představit, jak tohle outsourcing zlepší… Že by si vydupal, že jednotka prostě nevyjede dokud nebude opravena? 😃😃 Velmi… Číst vice »

Graylag

Ale ano. Na druhou stanu zrovna s tou iracionalitou vozby dílů – to je něco, co se dá řešit, jen se k tomu musí postavit šikovný manažer, který k tomu přistoupí z pohledu efektivity oprav a ne z pohledu tupého plnění ISa. Zrovna ISO je totiž extrémně nepochopená věc, protože má sloužit lidem, ne obráceně. ISO má zajistit, že když je zapotřebí náhradní díl do mechanismu dveří, tak dělník jde pokaždé k tomu stejnému regálu a pokaždé tam najde ten díl co potřebuje. ISO nemá fungovat tak, že se iracionálně všechno přeskládá do nefunkčního celku, který ale formálně projde auditem.… Číst vice »

Chronosphere

Tady ale nejde o to,jak by to mělo být,ale jaká je realita. Audit je základ setrvání manažera ve funkci. Pro firmy z rozvojových zemí je ISO pokrok, pro český průmysl písek do soukolí ( fungoval,a často líp,i před ISO),a hlavně super kšeft pro auditorské firmy. Pro chod firem jen diplom na zdi a možnost si dát do hlavičky informaci o tom, že i my jsme zaplatili za to, že materiál při naskladnění napřed spočítáme,a šetrně uložíme. Jo a pokud si tam napíšete,že šéf má každý pracovní den v 9:00 na stole kafíčko,tak vám to zkontrolují,a po zaplacení orazítkují a do… Číst vice »

Vít Jůza

Garantovat 97 % jednotek neustále k dispozici … to znamená 50 z 51 … záleží i na tom, jak přesně a za jakých podmínek ta podmínka je formulována, ale garantovat to bezpodmínečně prostě nelze, otázkou je i u plánované pravidelné údržby, zda by to šlo rozplánovat, a do toho aktuální nenaplánovatelné větší i menší opravy …..

Avlaky

Právě a teď ještě si musíme připočítat že ty jednotky musí svážet z různých krajů…

Leinad

Garantuje se to tržně. Když jednotky k dispozici nejsou, platí dodavatel smluvní pokutu. Že to za dobu trvání smlouvy nastane, je docela pravděpodobné.

medical_examiner

Tak to se Scheißewerke nedoplatí…😂

Zdendik

Je to otázka dohody. Mohu si stanovit takové podmínky, že se prostě zariskovat vyplatí. Z obou stran. 97% je hodně vysoké číslo a zadavatel to bude muset zaplatit. Tady už prostě nebude prostor ignorovat preventivní opravy. Už snad nebude fungovat to, že při podezření na poruchu se čeká, „až to klekne“.

SaulGoodman

V tom bych vůbec problém neviděl. S tím zkrátka musí zájemce o údržbu počítat a nacenit si to tak, aby mu to vycházelo i s občasným placením sankce, v případě Škodovky by se možná dalo uvažovat i o „náhradním vozidle“.

PvvS

To by Schadewerk mohl výhodně spojit s full-service pro JMK. Tam musí náhradní soupravy garantovat.

Petr

Kolik souprav z celkových 51 je 97% ?
Zamyslel se někdo nad tím?

Avlaky

1,5 soupravy 😂😂,

Nevychází to

Vít Jůza

49,5

Jiří Kocurek

Což znamená, že 1 týden mohou chybět 2 jednotky, ale následující týden pouze 1 jednotka.
SLA (disponibilita) se většinou počítá za nějaké období, nikoliv za -teď-

Avlaky

97% znamená že z 51 jednotek může být na údržbě maximálně 2, takový stav nemají ani dnes samotné ČD, tudíž nereálné

Vít Jůza

Maximálně 1.

Leinad

Záleží na formulaci. Průměr 97% vyjde i tak, že několik týdnů budou k dispozici všechny (započítá se 100%) a další týden se jich může odstavit víc.
Nebo lichej týden 1, sudej 2.

Já, kdo jiný

Někdo objevil nĕco, co mohl začít praktikovat už před 15-20 lety.

K Panterům bych přihodil také full service 471 a 380 nebo je začít utlumovat a nahrazovat Stadler Kiss nebo 383 taktéž s full service (a ETCS).

Gwann

vendor lock. to asi neznáte, že? hlavně po všemožných situacích ohledně výrobků schadewerke.

a k utlumení…jakkoliv 380 je možná zgarb, tak není to takový zgarb aby se nechal po 10letech vyřadit. a za 471 není ekonomická náhrada + záleží na objednateli dopravy. Kiss nebude nikdo na 3 roky pořizovat.

fakt všichni máte před sebou akorát lojzu, který leží celý den ožralý na panku a to je pro vás představa údržby v CD

Winchester1873

Problém je že generace těch zkušených, která nastoupila ještě k ČSD odešla do důchodu. Ti noví co přijdou tak vydrží v průměru 3-5 let, pak odejdou sotva se zapracují. ( zde je chyba na straně ČD, že s vyjímkou Prahy ONJ nové lidi na dílnu téměř 20 let nepřijímaly). Ti schopnější pokud na železnici zůstanou jdou na strojvedoucí.

Hasler

4,5 roku ONJ. T
Pak jsem šel za lepší výplatou. Takže to sedí. 😀

Gwann

tohle smrdí průšvihem. a malou domu.

Kalanis

Údržba je průšvih ve firmách obecně. A nejen tam. V tomhle jsou celkem normální.
Markeťáci tlačí novinky, přichází nová administrativa, ale aby se tomu někdo podíval na motor a postupy a uvedl to do stavu odpovídajícímu aktuálním a budoucím potřebám, to málokde.

Jarek

Pokud to dělají jejich lidi v jejich provozech, tak co „full service“ vlastně znamená? Jaká kompetence jim ve výchozím stavu vlastně chybí – řízení lidí, nějaká konkrétní odbornost…? Nebo že se trikem přes full service dá zaplatit víc nedostatkovým profesím?

Bjorn

Znamenalo by to, že to lidi ČD již dělat nebudou. Zajišťování údržby by přešlo na jinou společnost, která by na to použila jiné pracovníky a také za jiné peníze, prostě by zatlačila na co nejvyšší efektivitu. V překladu: Externí firma může přivézt pracovní sílu ze zahraničí, nabídnout nižší mzdy a zároveň víc práce. Tohle by by přes odbory ve státní firmě projít nemohlo (viz třeba diskuse ohledně rušení režijek). ČD v konečném důsledku ušetřit opravdu mohou a vůbec se nedívím, že si zjišťují zda by to fungovalo. Přicházejí o výkony, konkurence se chová vyloženě komerčně a jim doslova ujíždí vlak.… Číst vice »

Jarek

To mě na tom právě mátlo, v článku se několikrát píše o zapojení lidí od ČD…
Ono jakmile se začne počítat a je na trhu konkurence, tak strašně moc vylezou průsery typu 380 nebo panteři z prvních sérií, kterých stojí klidně polovina.
A i u jiných dopravců je vidět, že preferovaná cesta je právě „drahé“ (ale produktivní) vozidlo s „drahým“ (ale vysokou disponibilitu zajišťujícím) servisem.

Gwann

vyvedení klíčových kompetencí z firmy ji z dlouhodobého pohledu zabije.

to, že někdo neumí řídit pracovníky, aby pracovali/pracovali slušně, neni argument pro to, aby to dělal exter. ale pro to, aby byla rozprasena celá řídící struktura, která za to může.

Jiří Kocurek

Tak to si docela odporujete. Nejprve že musejí zůstat a obratem je pak chcete rozprasit. Nebo rozprášit?

Bez člověka ta pracovní pozice znalosti ani kompetence nemá.

Gwann

nepatří vyrazit pracovník údržby ale jeho šéf, který ho létá nechal se flakat. respektive ředitel celého OCU nebo jak se ty jednotky aktuálně jmenuji.

PS: naučte se chápat psaný text…řidici struktura…fakt není mechanik na dílně.

vokurka

Mate naprostou pravdu….vymenit managment+technicky usek a mistry….pak se mozna neco pohne dopredu….

Winchester1873

Lidi od ČD budou možná dělat tu nejzákladnější údržbu jako výměna žárovky, filtru, doplňení klimatizace, natření izolátoru. Ale vyvazovačky, výměnu trakční výzbroje , těžký opravy typu jako výmena součástek za milion by dělal Full servis. S těmi pracovníky ze zahraničí jsem skeptický. Dělníci z východu se uplatní možná tak na stavbách, či v pásové výrobě. Ti nadaní technici ve vlasti zůstanou, nebo půjdou do Německa.

vokurka

Tak zrovna predminuly tyden byla provedena vymena dvojkoli na vectronu v SOKV Usti nad Labem.Duvod cena prace v Nemecku….tam stoji vymena 100000Euro+material u nas to vyslo na cca 80000Kc+material….a to je docela rozdil…..cena materialu pro CD Cargo cca 15milionu za dvojkoli

On:

Přenesení odpovědnosti za provozuschopnost bude hlavním motivem, jako další nejspíš problém sehnat zaměstnance.

Jarek

Ovšem ten, kdo je sežene, si za to nechá zaplatit…

Jiří Kocurek

A když bude v opravě pouhá třetina toho, co je v opravě teďka, tak se to možná vyplatí.

martin749

Nejspíš to bude tak, že vlastní údržbu budou dělat ČD a externista bude zajišťovat náhradní díly, zaškolení zaměstnanců a nápovědu přítele na telefonu.

Ondřej

A dohlížet na to, že to nebastlí a dodržují postupy.