České dráhy protahují soutěž na bateriové jednotky, do Moravskoslezského kraje dorazí později
K podání nabídek by mělo dojít teprve příští týden.
Musíme soutěžit dodavatele podle zákona o zadávání veřejných zakázek, což nás znevýhodňuje proti soukromé konkurenci, stěžují si často České dráhy. Soutěž podle zákona může dopravci prodloužit dobu na výběr vhodných vlaků. Případ nákupu až patnácti bateriových jednotek BEMU pro provoz v Moravskoslezském kraji ale ukazuje, že zpoždění si umí dělat České dráhy i samy.
Soutěž se táhne již přes 14 měsíců, aniž by ji zdržovali samotní zájemci, jak bývá často zvykem. Vypsána byla 23. prosince 2022 a nejprve se museli výrobci kvalifikovat. Tato část proběhla bez průtahů na počátku loňského roku, zájem projevily Škoda Group a Stadler Rail. Kvalifikací prošly ještě CAF, Alstom a Siemens, tyto firmy ale dál v soutěži nepokračují.
Ve druhém kole měly být podány nabídky. Termín pro odevzdání nabídek se ale neustále posouvá, aktuálně platí podle profilu zadavatele termín příští týden. Neustále přitom dochází i ke snižování technických požadavků.
České dráhy vypsaly první soutěž na „bateriové“ vlaky, shání jich 15 pro Moravskoslezský kraj
Roční zpoždění smlouva umožňuje
Průtahy, které si dopravce způsobuje sám, v praxi znamenají, že slibované nasazení dalších jednotek BEMU v Moravskoslezském kraji bude mít zpoždění. První čtyři (nevysoutěžené, způsob nákupu nepravomocně pokutovaný ÚOHS) mají dorazit letos v prosinci. Další měly podle smlouvy s krajem zadané bez jakékoliv soutěže dorazit do prosince 2025, což je termín, který není reálné splnit. V požadavcích na výrobce je dodání do dvou let.
„V době podpisu smlouvy s Moravskoslezským krajem byl termín nasazení vlaků v prosinci 2025 reálný, nicméně pro případ, že by se délka řízení a dodávka vlaků prodloužila z důvodů, které zadavatel nemůže ovlivnit, počítá ujednání s krajem s roční rezervou pro nasazení jednotek BEMU. Průběh soutěže a s ní související skutečnosti však více komentovat nemůžeme, abychom nenarušili její průběh,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Moravskoslezský kraj uvedl, že nemá od Českých drah žádné informace o možném zpoždění dodávek.
Kraj vysvětloval přímé zadání desetileté smlouvy s Českými drahami tím, že dopravce dodá brzy bateriové elektrické jednotky. Přímé zadání bylo v té době ještě v souladu se zákonem. Kraj kvůli tomu ale za kilometr platí výrazně více než objednatelé, kteří dopravce vybírali v otevřené soutěži. Jde například o Plzeňský nebo Ústecký kraj.
Bateriové elektrické jednotky kombinují jízdu po elektrifikované trati s jízdou mimo troleje s pohonem z akumulátoru. Kraj díky nim plánuje nové linky bez přestupu. Půjde o linky S8 Ostrava – Studénka – Veřovice, R61 Krnov – Opava – Ostrava, S34 Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín aS7 Ostrava-Svinov – Karviná – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava-Svinov. Objeví se také na vybraných spojích z Ostravy do Budišova nad Budišovkou a z Opavy do Krnova.