Úřad pokutoval České dráhy za nákup bateriových jednotek bez soutěže, dopravce pochybení odmítá

Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda GroupBateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group

Rozhodnutí není pravomocné, dopravce proti příkazu podal odpor.

Loňská jarní transakce, kdy České dráhy bez jakékoliv soutěže nakoupily od Škody Group čtyři bateriové elektrické jednotky (BEMU) pro provoz v Moravskoslezském kraji, má ještě dohru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřad udělil takzvaným příkazem dopravci pokutu za porušení zákona. Její výši ani jedna strana nesdělila, rozhodnutí není pravomocné.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vede správní řízení z moci úřední, ve kterém prověřuje, zda České dráhy nespáchaly v uvedené věci přestupek. Úřad v dané věci vydal příkaz, nicméně zadavatel proti němu podal odpor a nyní tedy běží standardní správní řízení,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Příkaz vydává úřad v situaci, kdy mají úředníci za to, že je jednoznačně prokázaný skutkový stav. V takové situaci může být prvním krokem v řízení vydání příkazu s pokutou.

Odporem začalo nyní standardní správní řízení. ÚOHS v něm prověřuje, zda podpis dodatku, kterým BEMU dopravce objednal, není podstatnou změnou podmínek smlouvy.

České dráhy podepsaly nákup bateriových jednotek na základě smlouvy na dodávku elektrických jednotek. Tu dopravce podepsal na základě veřejné soutěže. V zadávacích podmínkách ale o bateriových jednotkách není ani slovo. Dopravce od začátku argumentuje tím, že bateriové jednotky jsou v podstatě to samé, co elektrické. Laicky řečeno je to ale jako vysoutěžit nákup aut se spalovacím motorem a pak koupit hybridy. Škoda dosud žádnou jednotku typu BEMU v komerčním provozu nemá.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že správní řízení probíhá. „V tuto chvíli však nebudeme probíhající řízení více komentovat. Můžeme však konstatovat, že za svým dosavadním postupem si České dráhy stojí,“ uvedl Šťáhlavský. Právní posudek od advokátní kanceláře MT Legal zpracovaný pro člena dozorčí rady Petra Šlegra tvrdí, že jde o dva rozdílné předměty plnění a smlouvu uzavřít nelze.

Bez ohledu na právní názor je zřejmé, že bateriový vlak pro Moravskoslezský kraj neprošel porovnáním s nabídkami konkurence. Když dopravce vypsal soutěž na elektrické vlaky, o bateriových vlacích nebylo v dokumentaci ani slovo.

EMU + 35 milionů = BEMU. České dráhy zveřejnily cenu za bateriové vlaky bez soutěže

Za každou jednotku zaplatí dopravce 35,1 milionu korun bez DPH navíc, celkem 140,4 milionu korun navíc. Jedna jednotka BEMU 160 tak  vyjde na 152 milionů korun. Rozdíl zaplatí ve vyšší ceně dopravního výkonu Moravskoslezský kraj, který si provoz těchto jednotek objednal. Jinými slovy, proměna čtyř elektrických jednotek na bateriové vyjde dopravce dráž, než by stála jedna další elektrická jednotka.

RegioPanter jako BEMU by měl při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km. Baterie umístěné na střeše se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brždění. Nové jednotky BEMU se mají objevit v provozu na konci letošního roku. Dopravce současně soutěží dodávku dalších patnácti BEMU, ale již v otevřené soutěži. Kraj si od čtveřice nových jednotek BEMU slibuje zahájení provozu přímých vlaků Veřovice – Ostrava.

Tagy BEMU České dráhy Škoda Group ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
224 komentářů