České dráhy propadly v pololetí do dvoumiliardové ztráty
Railjet. Foto: České dráhy
Počet cestujících za prvních šest měsíců spadl o třetinu, obsazenost vlaků se na loňskou úroveň nevrátila.
Počet cestujících za prvních šest měsíců spadl o třetinu, obsazenost vlaků se na loňskou úroveň nevrátila.
Mimochodem jak dopadli VÚZ, ČD Telematika a další dceřiné společnosti.
Není se co divit. Raději budu v koloně na D1, ale bez hadru na obličeji.
Zřejmě dostanu na budku, ale napadlo někoho, že se především opět ukazuje rozdíl mezi státním molochem, který je dlouhodobě řízen neodborně, politicky a neekonomicky, a mezi soukromníky, kteří prostě bud vydělají anebo ne?! Také se tu pletou koše z baňama. Cokoliv jezdí v závazku, je v závazku, takže jste vždycky aspoň na nákladech, ať už jsou spoje poloprázdné či jak zní smlouva s objednatelem. Průšvih přichází spíš tehdy, kdy ČéDéčko jezdilo komerčními spoji, poloprázdnými, ještě dlouho potom, než to bylo komerčně smysluplné a udržitelné, než tyto spoje aspoň omezily, přizpůsobily, nebo dokonce zrušily, viz nakonec stojící Pendolína (poslaná na údržbu)… Číst vice »
Je možno volit brutto smlouvy, nebo netto smlouvy. Riziko propadu tržeb z jízdného u brutto smlouvy nese objednatel, nikoliv dopravce. Takhle to zavedl JMK a železničáři hrozili stávkou, že 600-800 Kč je nehoráznost za celokrajskou vlakovou jízdenku na 1 rok.
Tak by mě zajímalo, jakou ztrátu teďka mají ČD v JMK z jízdného. Odhaduju, že oproti ztrátě v případě netto smlouvy jsou ty krajské režijky totální pakatel.
Počet cestujících spadl o třetinu, tržby o necelých 15 procent. Kdyby s nimi nikdo nejezdil, tak by pořád utržili 10 miliard. Je to hodně zjednodušené, cargo atp, ale je pěkně vidět, kdo vlastně ty státní prachy sosá a ve velkém.
By mě zajímalo, kolik prodělává čunek.
Sprivatizovať, kým za nich ide dostať aspon drobak.
Zprivatizuješ a najmeš si soukromníky – ale když jim nezaplatíš, co chtějí (jejich tržní cenu), tak nepojedou = jak si to tedy představuješ ? Kdo bude jezdit? Soukromníci rozprodají pozemky, budovy a potom to hodí do krachu a stát to zas bude stavět (odkupovat od spekulantů) ? Takže si oholil stát o cca 350-500 mld. Kč.
Pozemky a budovy patří SŽDC tedy státu, nikoli dopravci. Teď už naštěstí ano, poté co si je stát koupil zpět od státní ČD kterým je předtím bezplatně převedl. Kdo tady pak oholil stát, že.
Nemohou dávat dotace jen tak přímo proto ten převod a následný prodej zpět , taková nenezákoná kulišárna .
stat se holi sam, a je v rom uz odbornik!
Však ČD si nechají také zaplatit a dokonce více než soukromníci za stejný výkon.
soukromnici a ceny musi byt takove, aby byly dlouhodobe udrzitelny. jezdit do prahy za 50Kc je neudrzitelne.
Trvale , zaklinajic se nejkymi frazemi, udrzujeme v chodu neco co nefunguje efektivne a pokud se neco zasadniho nestane tak fungovat nebude.
Běž se zahrabat.
To si nech na Slovensko.
Je to velmi špatná zpráva a doufám, že ta Babišova obří sekera bude použita i na pomoc ČD.
A proč, ty už jsou dost přisáty na státní cecek.
Asi nemá cenu vysvětlovat, že většina výkonů je v závazku. A ve většině linek v závazku je tržba z jízdného rizikem dopravce. Špatně se „vydělává“ když vlaky jezdily, ale cestujících, platící jízdné, razantně ubylo…
Asi nemá smysl vysvětlovat, že netto smlouvy chtěli především ČD a jejich fans, takže pouze mají co chtěli.
Typ smlouvy zde v podstatě nehraje roli. Pokud objednatel nechtěl redukovat rozsah dopravy (redukovalo se minimálně), tak by logicky měl doplatit prokazatelnou ztrátu v plném rozsahu. Jen pro rekapitulaci: brutto smlouva – objednatel hradí 100% nákladů dopravci a nechává si tržby netto smlouva – tržby má dopravce a objednatel dorovnává prokazatelnou ztrátu. Riziko tržeb jde za dopravcem ale jen v rozsahu, který může dopravce ze své pozice ovlivnit. K poklesu o 90% u tržeb došlo z důvodu mimořádných opatření ze strany státu, nikoliv z viny dopravce. U závazkových spojů rozsah výkonů určuje objednatel. U komerčních je to pochopitelně jiné, tam… Číst vice »
Té redukci se ale do poslední chvíle bránil vší silou jenom Středočeský kraj v čele s Jermanovou. Kraje ostatní brzy přišli na to,že objednávat dopravu v plném rozsahu,kdy půl republiky je na home officu a druhá půlka na ošetřovačce nebo karanténě,je drahý špás.
Tak zrovna Středočeský kraj byl před rokem vychvalován, jak vše nabgroval na 10 let ČD bez soutěže, pěkně v netto režimu, žádný fuj fuj brutto režim (kde potom propad tržeb není věcí dopravce a může jezdit s prázdnými vlaky do aleluja), atd. Takže na něj bych teď prstem neukazoval.
řešení – ANO
Super, takže hned o takových skoro 20 lokomotiv méně. Ale vyplatilo se to, byt opatrný pri nachlazení, nebo ne?
Nachlazení? Aha… Tak se nechte nakazit, ne?
Já se bojím, že takovým je to jedno. Pokud je člověk relativně zdravý, tak není velká pravděpodobnost, že mu to zásadně ublíží (i když výjimky jsou). A okolí? Koho zajímá… :/
Mate pravdu jen napůl. Okolí by mne ale zajímalo, ale jen pokud by ta hrozba byla reálná… chymery mně nestrasi.
U vás hlavně není reálná hrozba nějaké inteligence, vy chYméro.
Já se toho nebojim
A samozřejmě přesně tito blbečci by řvali nejvíc, pokud by jejich příbuzné nepřijali na JIP (nebo by je odpojili pro záchranu perspektivnějšího pacienta, jak se to dělalo v Itálii)…
Jak byste řval vy, kdybych vzal váš příspěvek a poslal ho PCR, ať mi Vás ztotožni?
Máte kámoše u policie, že vám na požádání identifikují kohokoli, kdo se vám nelíbí?
možná bychom mohli vzít pánovo příspěvek a poslat ho na GIBS, ne?
😀 Panebože, to jako fakt? 😀 zkuste přijít s něčím reálnějším prosím
Ale kdeže 🙂 Na tohle kamarády nepotřebuju.
Ten vnější pozorovatel je vůl, kaviárový toasty 😀
To vím naprosto přesně – řval bych smíchy 🙂 A oni asi taky…
Docela by mě zajímal vývoj cestujících během a po Cironě i u jiných společností. Takový Regiojet před časem kdesi zmínil, že už se pomalu dostává na “ predcovidova“ čísla. Pokud by to byla pravda, bylo by to zajímavé.
Ondrůj už toho nakecal…
Venkoncem je za to placenej
U ČD hrá rolu že jazdia veľa regionálnej dopravy ktorá je dole kvôli home officom, prípadne nezamestnanosti. Diaľková doprava by sa mala držať lepšie, aspoň tá vnútroštátna, takže by som čakal že RJ a LE budú mať prepad menší. Žiaľ nakoľko sa vláda do toho rozhodla hodiť sekeru zavedením náhubkov, zrejme ten počet cestujúcich pôjde zas dole.
U regionálky muselo mít obrovský vliv hlavně čtyřměsíční zavření škol.
A jaký . Zaplacen každý metr za vysoutěženou , resp vycucanou a přidělenou cenu . Ušetřili palivo i za úklid (tam je to sporné , neprobíhal nikdy na stopro ) když nikdo nejezdil .
Přepravní výkon z minula se zřejmě dlouho ještě nevrátí. Hodně cest se ušetří homeoffice a prostředky vzdálené komunikace, tento trend je zřetelný a lidi zjišťují, že každodenní cesty „do práce“ jsou zbytné. Pokud se ale výrazně zlepší nabídka skupinových slev, tak aby vlak byl pro rodiny konkurenceschopný autu, mohou narůst výkony v rámci víkendového cestování.
Není nic lákavějšího než sedět dvě hodiny ve vlaku i s dětma v rouškách
Myšleno obecně, nejen v době pandemie. Ta trend vzdálené komunikace ale akcelerovala. A dopravci už nemohou ani do budoucna spoléhat jen na každodenní dojížděče.
Jak přesně dopravci spoléhají na pravidelné dojíždějící. Naprostá většina dojíždějících cestujících jezdí vlaky, které jsou v závazku.
Děti s rouškami nemají problém – vyzkoušeno na cestě z Brna do Prahy a zpět v jeden den.
Z Brna do Prahy a zpět v jeden den – to musely asi hodně zlobit, když jste je vzal na takový super výlet.
https://www.motorkari.cz/tema/?t=194875
Když cestuju s rodinou, tak (finanční) náklady jsou ten poslední aspekt, co řeším.
Netvrdím, že cena je jediným a hlavním faktorem při rozhodování. Jisté ale je, že vlak spojení od domu k cíli nenabídne nikdy, může tento handicap ale kompenzovat příznivou cenou, což se zatím neděje.
I kdyby byla cesta 3x nebo 4x dražší vlakem než autem, pojedu s rodinou autem. Bohužel. Vyjedu, kdy chci. V cíli budu, kdy chci. Nemusíme mít náhubník a nejsme v kontaktu s ostatními. Po cestě se můžu zastavit, kde chci.
Vlak mám jen a pouze pro rg jízdy.
I D1 a 7 rozvrtaných úseků jsme v pohodě několikrát přežili.
A mínusákům prozradím, že mým snem je mít elektromobil. Proto je mi osud hromadné dopravy v ČR docela lhostejný.
Vidím to podobně. Jedním z důvodů k využití veřejné dopravy jsou environmentální aspekty, ale s příchodem dostupnější elektromobility i tento důvod padne a naopak komfort individuální jízdy se díky různým asistentům ještě zvýší.
tak až budou elektromibily schopný dát na nabití alespoň 800÷1000km, pak se rozšíří asi víc než teď
Dojezd už fakt teď není tím rozhodujícím blockerem elektromobility.
Pro mne jo. Jerzdím často a hodně dlouhý štreky.. A taky „pomalost“ nabíjení je k vzteku
Elektromobil skutečně není nutno vždy nabíjet jen z klasické zásuvky 230V, nabíjení na DC nabíječkách rozhodně „pomalé“ není – doba je tak na přestávku na kafe.
A to já bych auto na baterky nechtěl. Zatím moc drahý a mizernej dojezd a nabíjení pekelně dlouhý.
Zítra mám jet Brno – Chomutov, to bych musel nabíjet každou cestu v půlce….
Přes 300km je dojezd na nabití bez problému.
Takže prázdnej, bez klimy a max 80? chvíle stání v zácpě, nebo jedno zakufrování a jsem v pytli… Na to bych se mohl ….
Je teda fakt, že v Tušimicích (kam jedu) maj na dobití elektriky dost a dost… :-))
„V testu jsme dosahovali spotřeby kolem 15 kWh/100 km
Reálný dojezd varianty s baterií prostřední velikosti činí zhruba 370 kilometrů“
zdroj: https://fdrive.cz/clanky/stovky-ceskych-kilometru-v-elektrickem-volkswagenu-id3-jaky-je-video-5794
když je fungl novej….
„V jakém stavu je po 90 000 km (chlazená) baterie: degraduje o 2 až 3 % ročně“
https://youtu.be/NI8O4JHo-_k?t=1360
jo a kolik cyklu ma ta testovana baterka? jedu ted autem, co ma za sebou 700 000 km a je z r. 2002. myslite, ze mi auto na baterky vydrzi taky tak dloho? a myslite ze mi v praci daji vic penez kdyz stravim dalsi hodinu nekde u na!ijecky? nedaji… ale budu doma o 2 hodiny pozdejc. Elektroauta jsou vyhodny jen pro urcitej druh provozu.
Reknu to jinaak. kdyby byla tak super vyhodny, tak by jich jezdila si vetsina, ne?
Použitelná elektroauta jsou na trhu zatím krátce na to, aby s nimi jezdila většina. Celý trh se teprve rozjíždí, takže nabídka modelů ještě není tak pestrá. Přesto růstový trend je zjevný. Jiná věc je cenová nedostupnost elektromobilů pro ekonomicky slabší regiony východní Evropy, vč. Česka.
Po osmi letech je reálný pokles kapacity asi o 20%.
Fakt je, že v autě je rizoko nákazy naprosto zanedbatelný.
Pokud tu bude strašák rýmička s tím,. že se každou chvíli na vás vyvali z médií nějaký „ten nahoře“ kterej bude hlásat exponenciálně se šíří, neshromažďujte se, dodržujte rozestupy, atd. tak asi těžko budou lidi toužit jet v jednom velkoprosotru s x desítkami dalších neznámých lidí.
Já nevím, nepřijde mi že by setoho lidé nějak báli. Na jaře to bylo spíš o tom že nikdo nevěděl jak to vlastně je, jestli třeba vlak nebude procházet policie a kdo nepodá dostatečně dobrý důvod, proč v tom vlaku je, toho rovnou seberou za porušení vládního nařízení o zákazh volnéjo pohybu.
rijdte k nam do kanclu…. semafor se sleduje co hodinu, reditel naridil rozmistiit toly co 2 metry, davkovace se slizem na kazdu chodbe a pristi tejden se budou instalovat turnikety s merenim teploty. Premejslim, ze jednou za cas rano udelam 10 drepu, ram me nepusti a budu mit den volna navic.
Hranice mezi opatrností a paranoiou je velmi tenká. Na druhou stranu jsou firmy, kde se to neřeší vůbec, a to taky není úplně dobré řešení.
Tak u nas jsme vzdy papeztejsi nez papez.
Studenti a lidi na dělnických pozicích budou cestovat dál.
Příměstkou dopravu tvoří z velké míry zaměstnanci v kancelářích. K průmyslovým a skladovým areálům se mnohdy s veřejnou dopravou ani nepočítá. Tam je to téměř výhradně záležitost individuální nebo smluvní dopravy.
Protože stále jsou ještě kraje, kde jsou objednávky dělaný postaru – tj. dopravce vydělá na jízdným a kraj doplatí ztrátu. I když logické je, aby dopravce dostal od kraje paušál a kraj inkasoval jízdné.
Je to jenom bububu – objednatel to samozřejmě všechno doplatí. Teda bude muset.
Přiznám se, závidím vám oblast, kde žijete. Já bohužel neznám nikoho ve svém okolí, kdo by se po uvolnění opatření v červnu nemusel vrátit do kanclů. Nemluvě o tom, že většina venkovských okresů rozhodně nežije z kancelářský sféry, ale jsou tam spíš profese dělnické, zemědělské, případně takové ty klasické služby. A stále klasicky platí, že v busech a ve vlacích sedí právě ti chudší dělníci. I když se to překlápí – dělníci berou větší prachy jak kancelářský krysy a k fabrice si dojedou autem. Zatímco do vlaků se přesunuli kancelářníci, co dojíždějí dlouhé štreky mezi pobočkami.
I jeden den homeoffice na osobu v týdnu znamená v globále velký pokles přepravní poptávky. Stejně tak různé workhopy a konference, na které se mnohdy cestovalo přes půl republiky, se z velké míry přesunuly na Internet, je to všeobecně efektivnější.
Co vidím ve svém okolí, tak na částečném nebo témeř úplném home office jsou povětšinou stejní lidé, kteří tam byli už před koronou. Jednak se doma nedá dělat každé zaměstnání, jednak je home office zrádný v tom, že člověk neodděluje soukromí a práci a ještě rád se vrátí do kanceláře, kde odchodem pracovní doba končí. No a taky bylo povícero lidí odejito, protože za karantény odešli na home office, měsíc se o nich prakticky nevědělo a jejich nadřízení si uvědomili, že jim tihle lidé vlastně ani nechybí a chybět nebudou.
Tak hlavně že tratě jsou zakydané místy naprosto zbytečnými vlaky. Hlavně že se jezdí i když zájem není.
Uvidíme, co přijde s novým jizdním řádem. Zatím se jen předstírá, že nabídka spojů je adekvátní. Ale realita už začíná projevovat.
Jezdíme páč se paltí od kilometrů ujetejch, který objednal nějaký úředník zcela se nezajímající o to kolik lidí je opravdu v patřičném čase přepravit, nikoliv od osob převezenejch – vyjma spoje co jezdí na tzv. „komerční riziko“ a těch je pár.
Žijeme ve státě kde naprostá většina dopravních výkonů v osobní přepravě na železnici je nazývána ZÁKLADNÍ dopravní obslužností. a z toho plyne jejich v podstatě „paušální“ placení, kdy dopravci příliš nezáleží jerstli jede prázdnej nebo plnej, protože zaplaceno dostane vždy (k dokonalosti přivedeno npř. u nás na jižní Moravě).
Článek ale vypovídá o něčem jiném. Úbytek cestujících se na hospodaření dopravce znatelně dotkl. A je zřejmé, že zdaleka ne všechny náklady platí objednatel.
Protože stále jsou ještě kraje, kde jsou objednávky dělaný postaru – tj. dopravce vydělá na jízdným a kraj doplatí ztrátu. I když logické je, aby dopravce dostal od kraje paušál a kraj inkasoval jízdné.
Je to jenom bububu – objednatel to samozřejmě všechno doplatí. Teda bude muset.
Tak holt bude muset Času dost začít šetřit. Jestli se jim nerentuje ZDO, budou muset jít na kraje a v souladu s realitou žádat víc peněz nebo kraj bude muset Fahrplan trochu proškrtat. Zejména na na prdelních lokálkách, kde jezdí 810 a 3 cestující.
zavisi na typu smlouvy..
Protože totální hovadina je 75% slevy pro důchodce a puberťáky. Sorry jako, ale z anosocanské vlády se mi zvedá kufr.
Sleva by se měla stát součástí základní nabídky pro všechny, tak aby veřejná doprava byla vůbec konkureceschopná individuální dopravě.
Jasně, ČD tratí miliardy, když puberťák zaplatí za jízdu 25 % a stát doplatí 75 %, takže ČD dostanou 100 % jízdného.
> útlum poptávky po přepravě lidí a osob
Jaký je rozdíl mezi lidmi a osobami?
Lidi = muži a ženy, osoby = muži, ženy + ostatních 68 pohlaví 😀
Hehehe, ten je dobrej, to se říká u vás ve fabrice, kde makají jenom bílý čeští hetero chlapáci 50+, že?
Počkej až se ti narodí synek a řekne ti, že se cejtí být někdo jinej. Co uděláš potom?
Ono je to dost o fungující rodině, kde je máma a táta a kde je rozdělení úloh muže a ženy tradiční Dále je to o adekvátní výchově (mít na děti čas a naslouchat jejich problémům) a hlavně jim nepořizovat mobil.
😀 Na to nejde nic napsat…. Ještě jim dávej Bibli pod polštář, určitě to pomůže.
Mobilu se u dětí od určitého věku nevyhnete, ale v tom ostatním s Vámi souhlasím.
Ale vyhnu. Asi proto, že bydlím na horách v údolí obklopeném lesy a moje děti mají úplně jiné zájmy než jejich vrstevníci ze sídlišť z města.
To byl můj sen , realita je jiná . Mobil/tablet/pc potřebují ke škole i kroužkům aby byli vůbec v obraze.
Jasne, lidi z vymeny manzelek jsou ti pravi, kdo by mel mit deti. To uz se budu radeji kamaradit s chlapem, ktery se prevlika za psa.
Asi jsme se nepochopili, já se třeba označuji za ososbu, protože si myslím, že má duše je duše netopýra vsazená do těla jednorožce, který naoko vypadá jako člověk, vím přesně jak se takoví lidé cítí.
Asi nějaký bude, když to dělí. Já bych raději patřil do kategorie člověk. Jako osoba bych se cítil dost zvláštně.
Osoba bude zřejmě účetní jednotka a člověk ta hmotná věc co sedí ve vlaku 😉
Osobami jsou kromě lidí i tzv právnické osoby. Oproti tomu otroci jsou lidmi, ale z právního hlediska nejsou osobami, ale věcmi. Podle římského práva pak soukromoprávně je osobou vždy jen paterfamilias, hlava rodiny, za jeho života jeho žena a potomstvo včetně přivdaných nejsou subjekty právních vztahů, nemohou např. sami něco vlastnit nebo vlastním jménem kupovat nebo prodávat, uzavírat smlouvy apod. ….
To dává smysl. Takže když stát přepravuje vlakem otroky na nucené práce v pracovním táboře, tak se započítají mezi osoby pouze dozorci. Přičemž počet lidí jsou dozorci + otroci. Až na to, že otrokům nejsou přiznána lidská prává… no budiž.
Lidé jsou v komerčních spojích, osoby v objednávkových?