České dráhy připravují strojvedoucí na ETCS, lokomotivy testují mezi Olomoucí a Břeclaví

Lokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhyLokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhy

Ve druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě.

České dráhy jezdí od dubna ve zkušebním provozu pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Přerov – Břeclav. Jízdy osobních vlaků Českých drah pod dohledem ETCS začaly s 30 strojvedoucími a lokomotivami řady 362. Ve druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě, proto pokračuje zaškolení dalších strojvedoucích a zvyšuje se počet vozidel, která jsou vybavena mobilní částí ETCS. Dráhy to dnes oznámily v tiskové zprávě.

„Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení. Nyní mámě smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec. Na provoz pod dohledem ETCS se připravují také strojvedoucí v dalších regionech Česka. Ve výcviku jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze.

Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, například její snížení, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.

ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.

Vůbec první lokomotiva zpětně dovybavená systémem ETCS (362 WTB pro České dráhy) získala povolení ke komerčnímu provozu na českých kolejích letos v únoru.

Tagy České dráhy ETCS
15 komentářů