České dráhy připravují strojvedoucí na ETCS, lokomotivy testují mezi Olomoucí a Břeclaví

Lokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhyLokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhy

Ve druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel1

A že klesne propustnost tratí, hlavně Praha – Česká Třebová, vadit nebude.?

zdydy

Takže takový nácvik až budou jezdit vlaky bez strojvedoucích. Proč to neřeknou hned.

Y.K.

Ne. Vlakový zabezpečovač a strojvedoucí je úplně normální kombinace.

Tomáš Záruba

Tak ted uz jen doresit automaticke prepinani ZZ bez zastaveni na hranicich… Jak je na tom vlastne prechod ETCS-ETCS u Breclavi?

No, a pak uz „jenom“ technicke sjednoceni, sjednoceni provoznich predpisu a podobne malickosti, ze, a vzhuru do doby interoperabilni. Az na ten jazyk, ovsem.

Dušan

Jak je na tom vlastně prechod ETCS-ETCS u Breclavi?

Je to prozatímně přepnuté ve výluce, protože se Taurus (= řada 1216 OBB) nedokáže zaregistrovat do jiné GSM-R sítě, než je země: Rakousko – Vectrony/Traxxy ani nic dalšího s tím nemá sebemenší problém – údajně se to – pokud je mi známo – řeší.

Jan

Vlak je před odjezdem z Břeclavi přihlášen v české sítí GSM-R a z české RBC dostane MA na mezistátní úsek až po vjezdové návěstidlo Bernhardstal a odjede. Během jízdy se strojvedoucí druhým rádiem přihlásí do rakouské sítě GSM-R a tamní RBC prodlouží MA přes Bernhardatal dál (kam až je volno). Pak se české GSM-R odpojí. Zpátky by to mělo fungovat stejně.

Je to popsané zde:
https://www.era.europa.eu/sites/default/files/filesystem/ertms/etcs_system_compatibility_esc_documents/cz/sz_ppd-2l2018_change1_final.pdf
(T125 a 126). Ten dokument existuje i v češtině ale nemůžu to najít.

Dušan

SŽ PPD 2/2018 – Pokyn provozovatele dráhy k zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy – Testy kompatibility palubních a traťových částí systému ERTMS/ETCS úrovně 2, Změna č. 1.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/SZ_PPD-2L2018_zm1_20210428.pdf/be319a73-bdf4-4c7d-939c-ca5df44e3fba?download=true

asdfasd

Proč jsou ty displaye v 362 na ilustrančím foto naopak než snad ve všech německých loko? Tam je přece display diagnostiky vlevo a rychlost + změny rychlosti uprostřed, tak jak to dává největší smysl. To je nějaký český výmysl nebo je lze překonfigurovat a prohodit jejich obsah?

Dušan

Je to správně – podle UIC 612 má dneska mašina displeje zleva doprava: TRD + ETD + CCD + TDD, tedy rádio + elektronický jízdní řád (nepovinně) + hlavní ovládací + technický a diagnostický. A právě displej ETCS je integrovaný do CCD a buď zobrazuje rychlost i v případě, že je ETCS zaizolované, tedy v činnosti je pouze ETCS odometrie a na displeji je pak zobrazena škrtnutá ikona ETCS (= lepší případ), nebo je ETCS odometrie vypnutá, když je ETCS v izolaci = potom tam je zobrazena trvale pouze hláška „EVC is not connected“ (nebo tak něco) a rychlost (=… Číst vice »

vbb

(= vstup z tachografu, čili menší přesnost než odometrie ETCS
S tím bych si dovolil polemizovat.
Odometrie ETCS je bezpečná, nikoliv přesná.

(text z článku) Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené… brzdné křivky,
Opravdu???
Podle mého tam vidí rychlostní schody a pak indikátor nějaké permitted speed či kýho čerta. Křivky jako takové nikde vidět nejsou.

Dušan

Záleží v jaké konfiguraci to výrobce používá, dnes jsou obvyklé konfigurace: a) 2 x snímače otáček + 1 x radar + 1 x akcelerometr b) 2 x snímače otáček + 2 x radar Kombinace radar/akcelerometr + snímače otáček je schopna dávat vysoce spolehlivou informaci o rychlosti i v případě smyku/skluzu, kdy se náprava netočí – to u tachografu, který používá pouze snímače otáček nemáte + je obvyklé, že na mašině třeba při skluzu zasáhne do jízdy vlakový zabezpečovač MIREL (= řada 350/Traxx) a zastaví vlak, protože mašina se na kolejích sklouzne a rychlost na malý okamžik vyskočí na vysokou hodnotu… Číst vice »

vbb

Já ale nemluvím o spolehlivosti či dostupnosti signálu rychlosti, ale o jeho přesnosti. Hlavně při přechodových stavech (např. pilová jízda) byla přesnost rychlosti ETCS mizerná, overspeed pípal v okamžiku, kdy po krátkém výběhu (a tedy zpomalení pod hlídanou rychlost) mašina přecházela do trakce a naopak ručička rychloměru ETCS zbělela, když mašina překročila statickou přesnost regulátoru rychlosti, vypla trakci a začala vybíhat.
Není to tedy problém čidel (jejich typu a počtu), ale problém vyhodnocení uvnitř EVC. Což ale může být supplier specific a jiný výrobce to bude mít jinak.

Leinad

No jestli je nebo není odometrie přesnější, hlavně překročení etcs rychlosti je důvod k zásahu do brzdy.

ros

Co na to oční lékaři nedávno psali o tom,jak displeje ničí a unavují oči. 4 displeje a ráno neuvidí ani na cestu.