Dopravci Železnice

České dráhy přidají zaměstnancům 4,9 %, kolektivní smlouvu podepsali dnes

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Zaměstnancům Českých drah stoupnou od ledna mzdy o 4,9 %. Jde o výsledek kolektivního vyjednávání, zástupci firmy a odborů podepsali kolektivní smlouvu dnes.

„Výsledek jednání je oboustranným kompromisem, který zaměstnancům zajišťuje sociální jistoty a pro společnost je ekonomicky únosný,“ okomentoval uzavření smlouvy předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.

Podle něj se zároveň firma s odboráři domluvila na úpravách některých benefitů. „Například budeme na stravenky zaměstnancům nově přispívat 55 korun, tedy o 5 korun více,“ dodal Nebeský.

Akciová společnost České dráhy v současné době zaměstnává necelých 14 800 lidí. Podpis kolektivní smlouvy přišel týden poté, co došlo k dohodě u zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty. Ta přidá zaměstnancům 4,5 %.

Další dohodnuté změny:

Smluvní mzdy do limitu 60 000 Kč se zvednou minimálně o 3% a maximálně o dohodnutý tarif;
Osobní ohodnocení a objem finančních prostředků na osobní ohodnocení zůstane ve stejném znění jako v roce 2019;
Kompenzace za obtížnost pracovního režimu, při výkonu složeném ze dvou směn s odpočinkem bude 250 Kč;
Příspěvek na stravenky se zvedne na 55 Kč;
Příplatek ve výši 150 Kč za každou odpracovanou směnu, v níž je začátek směny nebo konec směny v době mezi 22:00 hod. až 5:30 hod.;
Nově vzniká příplatek za flexibilitu zaměstnanců ve dvou variantách od 100 – 500 Kč dle určených parametrů;
Odměna za unik tržeb nebude vázaná jen za tržby dle TR 10;
Odstupné 10 násobků mzdy pro zaměstnance s praxí u ČD 35 let a více z důvodu ztráty zdravotní způsobilosti;
Změna ve svátkovém právu;
Změna příspěvku na penzijní pojištění o 100 Kč atd..

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zabakovec

O dřívějších důchodech se již jedná (čert ví jaké profese tam zařadí) jinak 4,9% není špatných, jasně může být víc ale i tak

Též přislib vyššího stravnyho je fajn, nyní jsme většinou měli dolní hranici.

+100 na duchod taky potěší, kdo chce tak bude mít možnost z DPS jít o 3 roky dřív do důchodu což není špatné 🙂

Lovosičan

Ale jo. 👌

JarynJarin

Francouzský fíra jde do penze v 52 letech 🙂 takže ještě je na čem zapracovat 🙂

MiKi

No jak bych ti to vysvětlil. V odborech jsou závistivci, kterým vadí, že nekomu díky svému místu v turnusu vyjde v daném roce třeba pět směn ve svátek a někomu ani jedna.A jak známo, za svátek je mastný příplatek. Tak aby to bylo spravedlivé, tak ten člověk, který má na starosti směny, musí každému přidělit v daném roce svátek. Samozřejmě je tu možnost na začátku roku podepsat papír, že na tomto nesmyslu netrváš, neboť většina lidí je například o Vánocích rada doma s rodinou místo v práci. Holt ale v každém depu se najde 5 ze 100, kteří by si… Číst vice »

MiKi

Komentář patří k příspěvku pod tímto příspěvkem.

JarynJarin

Jj pochopil jsem. Jinak máš recht.

Jara 16

Miki! Kolik je Vám let?
No takový pohled na kolena může mít snad jen hoooodne zdravý jedinec

MiKi

I u voleb, kde se za plentu nechodili jsem volil.

GPGP

Francie je socialistický stát, kde toho fíru platí ostatní z vyšších daní, tzn. hodně špatnej příklad….

JarynJarin

GPGP – samozřejmě to bylo myšleno s nadsázkou.

Mirvald

Nevím, jestli zvyšování mezd u ČD je nyní namístě, když od nového jízdního řádu nastoupí řada nových dopravců.

JarynJarin

Od strojmistra a strojvedoucího bych tento příspěvek nečekal 🙂

MiKi

Kdopak je strojvedoucí a kdo strojmistr ?

Lovosičan

Rakouský fíra na tom byl podobně, ale jde o údaje asi deset let staré, možná to už neplatí.

Luboš

Co to je svátkové právo?

MiKi

Vysvětlení je o komentář výše, sekl jsem se při psaní odpovědi.

mára
Pepa z depa

Tak jistě. Ty lidi, které zmínil jsou klíčoví ovšem někde je jich moc.(před x rokama zde bylo zmíněno s jak velkým počtem vede firmu Jančura). Spíš tu vyvstává otázka kam zmizeli ty peníze, když se jezdí 50let s těmi stejnými lokomotivami, za co ti manažeři a technologové lokomotiv (nákupčí);brali ty prachy, aby byla lepší úroveň?

GPGP

Přesně tak, ze státního se v uplynulých 30 let platili nesmyslné částky ČD na provoz vlaků , nikdo to nekontroloval, nebyla konkurence, teď už snad bude lépe a ČD nebudou vysávat rozpočet, a bude společností která se sama uživí 🙂

Mirej

Pracuji na dráze 35 let…ať si každý neznalý vyzkouší….svátky,pátky,Neděli…kdy chce být člověk s rodinou,ale turnus vám to nedovoli,protože ti,co temi vlaky jezdí…těšíte se na ne,těšíte se na strojvedouciho,který je na tom stejně,možná hůř,má doma malé dítě,třeba skolou povinné…Terezka,ci kterakoli jiná holčička…

V.N.

Tak na té dráze nepracujte. Když se Vám tam nelíbí. Holt každé zaměstnání má své specifikum. Na druhou stranu, vyděláte si stejně , pokud budete dělat klasickou práci 8 hodin denně od pondělí do pátku ? Asi těžko, že ?

ketchup1970

No třeba teď to „nepracování“ pár lidí od dráhy ve FRancii zkusilo.. A cestující Francouzi, jsou z toho velmi nadšení..
Takže já si vážím každé profese, a zdravím a usměji se i na ukrajinskou či romskou/cikánskou uklízečku v Depu… protože jsme lidi…

Otmar

Co přesně se zvýší? Číslo 4,9% je jen tarifní mzda nebo včetně příplatků? Zvýšily se i příplatky? Nikde nic není. Informace z odborových organizací žádné. Když se podepsala kolektivní smlouva na SŽDC tak organizace ADP podrobně informovala. Proč ne teď?

Luboš

To bude tím že organizace ADP má členy jen u SŽDC 😀

Lancer

Když už něco píšeš, tak to napiš celé. Podrobné informace poskytly všechny odborové organizace, npř. SOSaD, OSŽ…

beedat

Jakékoliv zvýšení platů zaměstnancům ČD je nemorální.

Pavel

Pofoukala maminka nebíčko?

Barnye

Ty jsi Tronda?

Joseph

Mluvte za sebe, jestli jste u ČD a Váš výkon se rovná exkrementu, tak je dobré, že přiznáte své nicnedělání a nic za to nechcete.

Martin

Nemorální ?? Nevíš o čem mluvíš synu. Zaměstnanci ČD si zaslouží mnohem více. Za ten pakec si zaslouží i více..

ju a hele

Kolik?

GPGP

Otče, už 30 let žijeme v tržním prostředí, tzn. teď už neplatí lidi podle zásluh, ale podle přínosu pro společnost.
Doba kdy stačilo mít rudou knížku a bejt svině už je naštěstí pryč 🙂

pako

Hoďte na něj síť, je to blázen 😀

GPGP

Když si na to ČD v tržním prostředí vydělá, ať tam mají klidně 2x vyšší platy, ale silně o tom pochybuji 🙂

Radko

No, já z pozice strojvůdce na tom nevidím nic moc, hlavně když mi kolega nově působící druhý měsíc u Arrivy hlásí, kolik pobral peněz :-/ Už opravdu berou víc než my u ČD, takže páni z managementu; začněte rychle vymýšlet, kde vezmete více procent pro nás, kteří tvoříme pracovní páteř národního dopravce a je na nás kladena čím dál větší pracovní vytíženost! Další potíž, která mne trápí je stejná výše platů zaměstnanců v celé republice. Moc mne netěší, když slýcháváme od kolegů ze zapadlých koutů republiky, že oni jsou spokojeni, že tolik peněz co berou nyní, ještě nikdy nebrali!! Pokud… Číst vice »

GPGP

Píšete totální nesmysli, vy máte 100x víc možností dělat něco jiného, než ty lidi v dědinách, běžte dělat do IT, pilota nebo řídícího let. provozu, řídit lokomotivu může kdokoliv…. V Praze už na trase D bude jezdit metro bez strojvedoucího, do 50 let vaše pozice úplně zanikne, vím vás to nezajímá, ale lidi co jsou vzdelanejsi než vy, mají VŠ, léčí nemocné nebo narkomany mají nižší platy a pro společnost jsou daleko důležitější než vaše pozice…. Toto by se mělo řešit, plat podle prospesnosti a vzdělanosti lidí 🙂

Jara 16

GPGP bude asi zmiňovaný vysoškolský narkoman… 😂
Další adept na zneuznalého, zakomplexovaného, jedince…

Robil

Bože, ty jsi ale kůl :)))))

Filemon44

Ta výše platů podle regionů by se určovala jak??Podle místa výkonu práce,nebo podle bydliště??Já že hodně lidí za prací dojíždí,tak co by bylo určující.Navíc při známé české „vychytralosti“(často se používá jiný výraz)by začalo docházet k různým fiktivním změnám bydliště s cílem něco z toho vytřískat.Že jsou náklady na život jiné na venkově a jiné v metropoli,je možná pravda,ale ani pražákovi ani venkovanovi nic nebrání to změnit.Navíc-bydlení je třeba dražší v Praze,ale ceny potravin jsou tam zase díky konkurenci různých řetězců nižší než na vsi,kde je jediný konzum.

David Brzeźniak

Já jsem spokojený, takový každoroční standart, každé zvýšení potěší, díky za sociální jistotu.

JarynJarin

StandarD…

David Brzeźniak

Sorry Jaryne 😉

MiKi

A nejlepší je svátkove právo.

Nebepekloráj

Nerozumím té utkvělé představě lidí z dep a obecně ZAP, že všichni v kancelářích jsou „darmožrouti“. Někdy to tu je v diskuzi až trapné a stydím se podobně laděné komentáře. Ten poměr mezi pracovitými a těmi druhými je všude zhruba stejný. To píšu z kanceláře na Nábřeží a z pozice člověka, kterého se navyšování platů ani netýká, neb jsem v jiném režimu. Kde jaký fíra má víc, ale chápu, že je v turnusu, což není pro každého. Kolegům peníze navíc přeju – užijte si prima vánoce 🙂

Frantisek

Kde jaký fíra má víc jo? Jenže kde jaký fíra je jednou nohou v kriminále. Kde jaký fíra spí po nocleznach pochybné kvality. Kde jaký fíra má přerušené směny kdy je zadarmo v práci…. Kolegové mně jistě doplní.

GPGP

Františku, tak běžte dělat něco jiného, jestli tedy něco jiného umíte, ale můžete jezdit v Německu či Rakousku, kde je to prý turnosově lepší, stačí se trochu naučit německy 🙂

Jara 16

Reakce hodná všeználka. No. Vlastně duševního impotenta

Filemon44

Františku,o náročnosti práce strojvedoucího nikdo nepochybuje.na druhou stranu,pokud ti různí „darmožrouti“ nevyjednají pro firmu zakázky,nezabezpečí nákup nebo opravu nových vozidel a další věci,možná budeš doma od pondělí až do neděle.nejsem si jistý,nakolik to rodina ocení.navíc myslím,že každý,kdo jde pracovat do turnusu,dopředu počítá s tím,že nebude všechny svátky či víkendy doma.A to se týká mnoha profesí i mimo dopravu.

GPGP

Tak ono záleží jestli na sobě nějak pracujete, tzn. ve svém volnu se učíte cizí jazyk či se učíte jiný program – tím nemyslím MS Office, ale třeba XML, Java nebo JavaScript…
Mě bude 50 a stále na sobě makám, páč IT svět je min. o 5 let napřed než ten skutečný 🙂

Kubrt

To je stále živý odkaz komunistů, kteří uznávali jen manuální práci a všichni ostatní pro ně byli lehkoživkové, příživníci, buržousti atd.

Robert Šalda

No jasně 77 tisíc do výroby. Vyžírkové jedni… 🙂

Barnye

A kolik dostane Tronda v Letňanech?

michal

Jdi s tím spamovat jinam.

Josefin

Ja osobne jsem rad i za to. Pac taky by to mohlo byt 1% ci nic. A CD nejsou Skodovka ci Porsche.:-)

Vecni nespokojenci budou stejne rvat furt.:-) A porad jsme na tom lip jak Arriva a nekteri dalsi.:-)

ukojesita

Tak pri inflaci 3,1% rocne bych byl zvedav, kdo by u CD za par roku delal. Vikendy, svatky, Vanoce, nocni….vstavat ve 3 rano…hlavne, ze jste spokojen. Takove CD potrebuji.

Kosťa

CD Cargo zatím nic?

Pepa z depa

V Vargu dostanou vyšší třídu, takže za mě 5% výsměch.

Kosťa

CD Cargo nic?

Lancer

Znalý člověk ví, že ČD Cargo má KS platnou až do konce března…

GPGP

Lepší by bylo vyrazit neschopné lidi v kanclu či jinde a přidat min. 20% ostatním 🙂

Václav

Jakým ostatním? Těm ostatním neschopných jinde?

Václav

*neschopným

Pavel

Jakože dílna a strojvedoucí jsou neschopný?

Zapa

Pan Václav má takovou tu utkvělou představu, že u ČD jsou neschopní všichni. Prostou výměnou těchto lidí, by došlo k 100% zlepšení všeho. Za branami stojí 14 800 nových lidí, kteří na uvolněná místa netrpělivě čekají. 😀 😀 😀

Václav

Mně šlo spíš u tu omezenou představu, že všichni v kanclu jsou neschopní…zvláštní je, že přitom tenhle podnik několik let po sobě funguje v černých číslech.
A vy si snad myslíte, že v provozu je to samý schopný svědomitý a poctivý zaměstnanec? Myslím, že na prvním místě by měl každý něco zlepšit sám u sebe (může ovlivnit), než se chvástat jak by to uměl zlepšit jinde (nemůže ovlivnit).

Zapa

Ne, to si nemyslím a také jsem to nikde nepsal. Je jasné, že v tom počtu lidí se na každé straně najdou netáhla.

Bobo

Co to je za demagogii??? Uz desitky let je kazdemu uplne jasne ze POMER zamestnanu provozu vuci administrativnim je naprosto neunosny.. Reci o tom kdo dela a kdo ne jsou absurdni. Strojvedouci vzdy odveze vlak at uz je to lempl nebo ne. Do tech kanclu na nabrezi nikdo nema sanci nahlednout a zmerit tu „praci“.

GPGP

Pořád jsme na 65 % výkonnosti Nemecka, ale těch 35 % dohnat je fakt těžké, tam už to je o vývoji nebo výzkumu…..

pako

To záleží na profesi. Jako strojvedoucí, co to hobluje sem a tam a sotva stíhá patnáctiminutové pauzy na jídlo a oddech, jedu defacto na 110%. Zkuste se někdo najíst za 15 minut. Výsledek se dostavil – ležím v nemocnici se zničenými zády a po dvou žlučníkových kolikách a budu čekat v pořadníku na operaci žlučníku s nadějí, že do té doby další záchvat nepřijde….

GPGP

Jestli váš zaměstnavatel porušuje zák. práce , tak ho žalujte, žádná práce nemůže být na úkor zdraví. I kdyby měl mít vlak zpoždění…. Na jídlo musí být dostatečně dlouhá pauza….

David

Měly by byt zachovány všechny příplatky. Penzijní by se mělo zvýšit na 2100 a některé příplatky (za nástupy apod) by měly být navýšeny.
Bohužel s dělenými směnami nic.

Rušnovodič

Cos čekal? Při úrovni a schopnostech našich odborových předáků ( chtěl jsem napsat vůdců, ale to je velmi silné slovo ) aby vyjednali víc než bylo dopředu domluveno? Úspěchem je, že jsme snad o nic nepřišli…… Uvidíme až bude PKS v tištěné podobě!!!!

Václav

Ale tak to je přeci každý rok…do jednání jdou vždy na prvním místě s řešením pracovní doby, dělenými směnami, nepravidelným nástupem ad. ale výsledek stále nulový.

Pavel

Vy víte co nabídl zaměstnavatel nebo prostě jen remcate? A dále, víte alespoň kolik organizací je? Jak těžká je vůbec dohoda jen mezi níma?

Kubrt

No a to je právě problém odborářů, že se nedohodnou ani mezi sebou, pak ta vyjednávací síla je samozřejmě výrazně nižší, než kdyby vedení firmy mělo proti sobě jednu odborovou organizaci. Osobně mi to je fuk, nejsem železničář a nemám dojem, že by na tom zaměstnanci ČD byli nějak bídně, ale tou vlastní rozhádaností se odboráři strašně oslabují.

Luboš

Asi jako kdyby v parlamentu byla jen jedna strana. To by bylo super. Nikdo by se s nikým nemusel dohadovat a vše by bylo jasné hned jako za bolševika viďte. Za mně ať žije pluralita i mezi odboráří. KAždý si svobodně vybere ve kterém svazu chce být či být úplně mimo odbory.

Bivoj

No vidíte, v parlamentě jsou různé strany, s různými, často protichůdnými, programy, ale když kde o navýšení vlastních prebend, táhnou za jeden provaz.