České dráhy převzaly první RegioPanter po dualizaci
Proměna jednotek umožní jejich nasazení i pod střídavým napětím a například zavedení přímých vlaků z Kadaně do Děčína.
České dráhy mají zpět ve své flotile první jednotku RegioPanter po úpravách na provoz pod dvěma různými napájecími soustavami. Přestavba dvanácti RegioPanterů řady 440 na dvousystémovou řadu 640 probíhá od začátku roku. Kromě jízdy pod napájením 3 kV DC zvládnou po úpravě i jízdu na střídavý systém 25 kV 50 Hz AC. Převzetí první jednotky oznámily České dráhy na twitteru. Úpravy mají probíhat postupně do roku 2022.
Přestavba probíhá ve společnosti Škoda Pars (dříve Pars nova). Dráhy přestavbu zdůvodňují plány Správy železnic na konverzi severu republiky na střídavý systém 25 kV. Hodnota kontraktu je 287 milionů korun, 120 miliony korun přispěje na tuto sumu Evropská unie z Operačního programu Doprava.
„Díky provedené rekonstrukci je můžeme provozovat bez omezení na všech elektrifikovaných tratích po celou dobu jejich plánované třicetileté životnosti. První takový úsek využijí jednotky v Ústeckém kraji mezi stanicemi Kaďaň-Prunéřov a Kadaň, a to prakticky hned po jejich přestavbě,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz Michal Kraus.
Jednotky pro Ústecký kraj a na trať Pardubice – Jaroměř
Nejvýznamnější změnou na jednotce je zástavba trakčních transformátorů na krajní motorové vozy a dosazení příslušné silnoproudé části, která umožní využívat napájení 25 kV 50 Hz AC, úprava řídicích systémů pro dvousystémový provoz a také nastavení brzd pro jízdu těžších vozů s transformátory.
Dvanáct jednotek řady 440 vyrobených v letech 2012 až 2014 v současnosti obsluhuje osobní a spěšné vlaky na Podkrušnohorské magistrále Děčín – Kadaň – Prunéřov (7 jednotek) a na trati Pardubice – Jaroměř (5 jednotek). Denně je v provozu 10 souprav, které ujedou v průměru 5 500 km/den. Jednotky 440 jsou třívozové s délkou 79 metrů, maximální rychlostí 160 km/h, výkonem 2 040 kW a celkovou kapacitou 241 míst k sezení.