České dráhy přesunou po prohrané soutěži RegioPantery z Ústeckého do Pardubického kraje

Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyElektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Smlouva v Ústeckém kraji umožňuje Českým drahám nasadit na rok prakticky to nejhorší, co mají.

Z provozu v Ústeckém kraji zmizí do prosince 2025 sedm nízkopodlažních elektrických jednotek Českých drah RegioPanter a nahradí je s největší pravděpodobností soupravy s klasickými vozy z minulého století.

Zelenou k přesunu dnes dali zastupitelé Pardubického kraje, když schválili dodatek ke smlouvě s Českými drahami. Ten počítá s nasazením sedmi jednotek RegioPanter na území Pardubického kraje pro provoz osobních vlaků hlavně na trase Kolín – Česká Třebová. V praxi tak čeká cestující v Ústeckém kraji na rok zhoršení kvality, naopak v Pardubickém kraji se dočkají zlepšení úrovně cestování, které jim vedení slibuje již několik let.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše se v dodatku zavazuje dopravce dodat celkem osm zánovních jednotek řady 640.1, tedy dualizovaných jednotek RegioPanter. Člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta potvrdil, že jde o jednotky z Ústeckého kraje (celkem sedm kusů).

„Budou nasazeny pro výkony na trati č. 010 (Kolín – Česká Třebová) a částečně také na tratích č. 260 (v úseku Česká Třebová – Letovice) a 270 (Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, do budoucna i Česká Třebová – Lanškroun),“ dodal Kortyš.

RegioJet získal svoji největší zakázku na české železnici, kraj ušetří tři miliardy korun

Náhrada za virtuální modernizaci

České dráhy začaly s Pardubickým krajem jednat o přesunu jednotek z Ústeckého kraje poté, co neuspěly v soutěži na provoz elektrických jednotek v Ústeckém kraji. Nový dodatek řeší i to, že dopravce neplní v Pardubickém kraji to, co původně slíbil. Při podpisu nové smlouvy dopravce plánoval nasazení modernizovaných vozů řady Bdmtee. Kvůli krachu dodavatele k němu ale k úpravám vozů vůbec nedošlo.

České dráhy odstoupily od modernizace „honeckerů“, dodavatel zkrachoval

RegioPantery v Ústeckém kraji nyní obsluhují výkony hlavně na páteřní trati z Kadaně do Děčína. Jde o první generaci jednotek z roku 2012. Dopravce je nakoupil s evropskou dotací, i proto zde musí nejméně do konce letošního roku jezdit. Prošly současně dualizací pro provoz pod oběma napájecími soustavami.

České dráhy mají smlouvu v Ústeckém kraji na provoz na této „elektrické páteři“ do konce roku 2026. Stávající znění smlouvy umožňuje dopravci nasadit místo nízkopodlažních elektrických jednotek výrazně horší soupravy. Nabízí se možnost například přesunu stávajících vozidel z Pardubického kraje do Ústí. „Možností je více a budou teprve předmětem diskuse s objednatelem,“ dodal Ješeta.

Podle smlouvy ČD a Ústeckého kraje mají být na většinu výkonů nasazeny klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy Bdmtee, B a Bdt. Jde tedy o vozy v lepším případě z 80. a 90. let minulého století. Za provoz těchto již téměř muzeálních souprav zaplatí kraj 238 korun za kilometr. Od konce roku 2026 má provoz v Ústeckém kraji převzít RegioJet, který nasadí novou generaci jednotek RegioPanter.

Cestujícím v Ústeckém kraji hrozí horší vlaky, České dráhy jednají o přesunu RegioPanterů do Pardubic

Tagy České dráhy Doprava Ústeckého kraje Pardubický kraj řada 440 RegioPanter Ústecký kraj
147 komentářů