Největší železniční soutěž v Česku nabírá zpoždění. Ústecký kraj prodloužil termín pro nabídky do konce prázdnin

RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Prodloužení termínu pro podání nabídek by podle kraje nemělo ohrozit plánovaní zahájení provozu v roce 2026.

Železniční dopravci získali více než tři měsíce navíc na přípravu svých nabídek do největší otevřené soutěže na zajištění vlakové dopravy. Ústecký kraj se kvůli dotazům uchazečů rozhodl prodloužit termín pro podání nabídek v tendru na provoz většiny elektrických vlaků v kraji o více než tři měsíce.

Původní termín pro podání nabídek v soutěži s odhadovanou cenou více než 18 miliard korun byl 19. května, nově je do 31. srpna. Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek.

„Ústecký kraj posoudil žádost jednoho z potenciálních uchazečů vysvětlující, že vzhledem k velikosti zakázky a potřebě řádné přípravy zajištění a ověření techniky a financování jsou nutné poněkud delší lhůty,“ vysvětlila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Kraj proto podle ní prodloužil termín, aby získal dostatečný počet nabídek. „Toto prodloužení ještě neohrožuje cílový termín uzavření smlouvy,“ uvedla Fraňková.

Kraj v soutěži hledá dopravce pro provoz souboru Elektrická páteř. Jde o hlavní elektrifikované tratě v kraji. Svým objemem jde o bezkonkurenčně největší zakázku pro dopravce na české železnici. Ročně vítěz ujede přes 3,3 milionu kilometrů. Kraj počítá s takzvanou brutto smlouvou, kdy kompletně ponese riziko tržeb. Odhadovaná cena za vlakový kilometr je 280 korun. Vítěz by měl převzít provoz od prosince 2026.

Nové jednotky nemusejí být

Dopravcům v soutěži nechává poměrně volnost v tom, kolik jednotek na provozní soubor nasadí. Nestanovuje minimální počet vozidel, ale minimální kapacitu. Ta se bude lišit podle tratí, půjde o jednotky se 130 nebo 200 místy k sezení. Kraj si ale vyhrazuje i právo během smlouvy chtít jednotku se 310 sedačkami.

Kraj věří, že smlouvu s dopravcem uzavře do konce letošního roku. Pokud by se tak nestalo do konce příštího roku, vyhrazuje si právo tendr zrušit. Celkem 90% váhu v hodnocení bude mít cena, zbytek připadne na kapacitu turnusových vlakových jednotek.

Podle podmínek soutěže nemusejí být nasazeny nové vlaky. Podmínkou je rychlost minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a využití rychlostního profilu V130 (po zavedení ETCS případně i V150). Musí jít spojit až tři jednotky současně, podmínkou je zvládnutí napájení na stejnosměrný i střídavý proud. Jednotky musejí být nízkopodlažní. Šířka dveří je minimálně 1 300 mm. Jednotky budou klimatizované, vybaveny wi-fi a USB zásuvkami a zásuvkami na 230 V. Budou mít i oddíl první třídy a také tichý oddíl. Minimálně 70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě.

Zájemci už při podání nabídky musejí předložit i informaci o tom, kde budou mít zázemí pro údržbu jednotek. Zadávací dokumentace obsahuje i rozsáhlý seznam sankcí za nedodržení smlouvy. Řeší i počet pokladen. Ty mají být ve stanicích ve většině měst, z menších stanic pak v Proboštově a Povrlech.

Kraj dlouhodobě dopravce vybírá porovnáním nabídek více dopravců, což je pro úředníky a politiky složitější. I proto se většině krajů do otevřených tendrů nechce a spoléhají na přímé zadání. Na trasách dnes jezdí různorodá směs vozidel Českých drah, od jednotek RegioPanter až po klasické soupravy lokomotiv a starších vozů. Součástí dokumentace jsou i návrhy jízdních řádů. Ty ukazují například výrazné rozšíření počtu spojů na lince U3 Litvínov – Děčín.

Soutěžené linky

U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)

I o této soutěži jsme si povídali minulý týden v podcastu Cesty Zdopravy.cz s vedoucím oddělení dopravní obslužnosti Jakubem Jeřábkem. Poslechnout si ho můžete zde.

Tagy Doprava Ústeckého kraje DÚK Elektrická páteř Ústecký kraj
51 komentářů