České dráhy poprvé otestují Siemens Vectron s naftovým motorem, vyzkouší ho na rychlících mezi Brnem a Jihlavou
Lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode v čele vlaku IDS Cargo. Foto: Dušan Vacek / IDS Cargo
Testování probíhá v době, kdy České dráhy řeší náhradu brejlovců.
Tady je šotouš začátečník z Třebíče a ptá se zkušených, jestli se dá někde najít, které přesně spoje bude ten Vectron zkušebně tahat? Rádi bychom si na něj někde počkali se synem, ale nevíme v kolik pojede.
dobrý den, jakmile budou známy, tak je rádi zveřejníme.
Pojede se na vlacích 668, 661, 662 a 667.
Paráda, díky moc!
Nevím o tom, že bychom si tykali. časy vlaků nebyly v době vydání textu známy, již známy jsou a je o tom samostatný text.
No, Plzeň – Brno bude vůbec otázka čím jezdit, jihočeská část bude na obou větvích na 200 , ale zbytek ramene na Brno pomalá jednokolejka bez drátů… Tak snad jedině jednotky s pomocnou baterkou, nebo to prostě dodrátovat…
Dodrátovat… ta část trasy z Jihlavy do Veselí se tím zadrátováním moc nezrychlila a koleje se spodkem nejsou z nejmodernějších.
Si říkám, vzhledem k tomu dost malému výkonu v elektrice, jestli by nestálo za to mít možnost třeba ve sklonově náročném úseku udělat „sám sobě přípřež“ – tj. příslušné výkony sečíst. Nebo jsou tam jen slabé TM?
Ano, jsou tam „malé“ trakční motory. Jak už tady trefně napsal někdo znalejší než já (Petr Šimral?), Vectron DM je DE se sběračem.
EuroDual si při jízdě (zatím nejspíš hypotetické) pod 1500 V napětím umí dieselem pomoci k vyššímu výkonu.
Ano, potvrzuji. je to dieselová lokomotiva se sběračem. Trakční měniče, podvozky, výkony TM odpovídají dieselu.
Kdyby tam byly „silnější“ trakční motory, tak by nemělo žádný význam je v elektrickém módu škrtit.
Znáte ještě nějaké spoje, kde by nasazení duální lokomotivy dávalo smysl alespoň jako na Plzeň – Brno? To kvůli těm plánovaným 30 strojům.
Pokud to vezmeme podle dnešního nasazení 750/754 u ČD, a podle nějaké relativně slušné perspektivy, nabízí se dále R směr Trutnov, Jeseník, Železná Ruda, Luhačovice. Nicméně je to vesměs diskutabilní: většina těch ramen (vyjma Trutnova, zatím) potřebuje AC/DC+DE lokomotivu, což na čtyřech nápravách a tuzemských přechodnostech bude problém (pokud tedy se bude chtít udržet výkon dieselu někde u 2000-2400 kW). Uvidíme, co ČD zjistí u oslovených výrobců, ale osobně bych řekl, že z toho nic nebude, tedy když budeme trvat na tom, nacpat 362+754 do jednoho stroje. To už se mi, kromě setrvání dnešního stavu, jeví reálnější nasazení BEMU na… Číst vice »
Plus taky kde nevadí výkon lehce přetížené bobiny na elektrickém úseku. To je fakt tak na ty vlaky Brno – Budějovice s tím, že rychlost CB – Veselí (a hlavně naopak) se holt obětuje.
Ano, tenhle limit jsem zapomněl zmínit – a jeho význam bude časem narůstat.
a taky napěťové výluky.
Jihlava – Vídeň, jasné využití…
To už teda rovnou Františkovy lázně – Vídeň – Benátky.
Ten stroj na konci soupravy, bych úplně nenazýval zálohou. Na těchto soupravách, totiž jezdí vůz Bbdgmee a ten potřebuje celoročně připojení na průběžný kabel kvůli CZE, dobíjení baterie a klimatizaci. A jelikož tenhle Vectron neumí topit, tak se nějak to napětí pro ten vůz s CZE zajistit musí.
Mi by zajímalo, kdo s ním bude jezdit. Bo ani brňácí a ani jihlavací vectrony v životě neviděli. To zas budou hodnotit slovy, že celý vectron je na ho*** 🤣
V rámci toho zkušebního provozu.
Tak asi je jasné, že kvůli dvoum dnům se řadoví strojvedoucí na tohle školit nebudou.
A pochybuju, že na stanovišti bude někdo sám. Tohle si strojvedoucí-instruktoři určitě nenechají ujít (ve formě pilotů) + někdo, kdo tu znalost Dual Větráka má. Nehledal bych v tom vědu.
Pojede s tím řadový strojvedoucí OCÚ Východ, proškolený na danou lokomotivu a s platným seznáním na jihlavskou trať. Žádná věda to není.
Rameno Brno-Plzeň je naprosto zbytečné, když se tam někdy tahají tři vozy, už dávno se mělo roztrhnout. Ač nedám dopustit na vozové soupravy, sem prostě patří kratší jednotky. Na rameno Brno-Jihlava stačí třívozová motorová jednotka a Jihlava-Plzeň pětivozová, i když by stačila čtyřvozová. Když by bylo rameno pro někoho krátké, tak se může protáhnout do Havlíčkova Brodu a Chebu, nebo Františkových Lázní…
Jel jste tam někdy? Mezi Třebíčí a Brnem je často těch 5 vagonu tak tak akorát
To je asi takový argument, jako že jsou plné rychlíky mezi Prahou a Kolínem… Tady se to má řešit zesílenou příměstskou dopravou a né vectronem na pětivozovém rychlíku jednou za dvě hodiny…
Ono na tu hrbatou a pomalou jednokolejku se těch vrstev moc nevejde. Nedělal bych z toho drama, ten R11 je takový rychlík z leknutí, plnící spoustu úsekových relací.
Což je taky nesmysl, tohle je trať, co má stanice s možností křižovat průměrně 5 km od sebe. Jenže když tam jede brejláč 25 km/h přes Rapotice, nebo si veze půl hodiny kvůli výluce někde u Nepomuku, tak to asi fungovat nebude. Všichni mínusáři se musí zamyslet, jestli si chtějí fotit brejláče, nebo mít fungující dopravu. Co by na to řekli asi v té Třebíči? Chcete spěšňák jednou za hodinu, nebo rychlík do Plzně jednou za dvě hodiny?
Cestujíc v rychlíku zajásají, když budou každých 5 km zastavovat pro křižování.
To je ovšem argument pro zarámování, který jen potvrzuje, že tu žádná debata nemá smysl. Pominu-li takové malichernosti, jako že při křižování většinou rychlík projíždí a že cestujícím může být úplně ukradené, kolikrát rychlík křižuje, pokud je to zanesené v grafikonu. Takže si spočítejte takovou jednoduchou matematickou úlohu, jaký takt by museli mít rychlíky mezi Třebíčí a Střelicemi, pokud by tam při aktuální jízdní době 50 minut museli v každé z devíti stanic křižovat?
Ano, jen poznamenám k tomu Kolín – Praha, rychlík to „jede“ okolo 40 minut, CityElephant díky přeplněné tratí okolo 70 minut (věčné zastavování, světlo jak pod roentgenem, hlášení stanic atd…). Budete jezdit CityElephantem? Máte tolik času? No a takto je to všude…..(děkuji za minusy). Jsem rád, že ČD a.s. dělá takovéto kroky, tyto lokomotivy pak je možné použít kamkoliv a bohužel!!!! cesta pouze přes „jednotky“ není samospasitelná…..i když já je mám také raději.
Příměstská doprava by měla vypadat jako v civilizovaném světě, tedy z nejbližších větších sídel směrem k aglomeraci spěšňáky, co se neskládají z honekrů a bétéček bez blokování dveří, které kvůli „situaci“ nechají vykvasit v každé druhé stanici…
To podepisuji…bohužel to u nás díky ČD a.s. nefunguje a nikdo ze soukromníků o ttot zájem nemá (navíc jejich soupravy nejsou to pravé ořechové). A navíc, budeme li jezdit 5x do hodiny Pha-Ko ČD R,EX,IC,EC,RJ a pak ještě Jančura 3 x a Leoš 1x + regionálka….co Vám budu povídat, asi víte, kde zůstává místo pro ty SP, že? Tak se tam sejdem….
To není problém ani ČD, ani soukromníků, ale objednavatelů a kapacity předmětných tratí SŽ.
Á mínus, copak, zase jsem se dotkl nějakého šotouše a jeho citlivé duše ke kvalitě služeb ČD? Nebo nesouhlasíte, že úsek Pha-Ko je totálně přecpaný? Někdy nechápu….asi milovník honneckerů….. :-)))))
Jak rád bych si sedl do Sp (Pha-KO(KH) ) a vyhnul se těm věčným migrujícícm študákům na Moravu atd….. Bohužel ČD je ČD a ty čtyři chudáci ve špatném čase s honneckery to nezachrání….
Už jsou na obzoru, s třívozovými pantery.
Sp do Čáslavi s panterama už jsou na obzoru.
Bohužel část brněnské aglomerace byla trochu nesmyslně zařazena pod kraj Vysočina, což ty řešení trochu komplikuje.
Super šotoušismus dělit to rameno podle trakce. Jestli lomit, tak jedině v CB. 😉
Je vidět, že o tom víte leda prd. Ve špičkách jezdí rychlíky v úseku Brno – Třebíč vytíženy.
Brno a Plzeň je taky docela dobře propojens dálnici. Úplně krásně tam může jezdit co půl hodiny autobus…pokud by tím někdo jezdil
Jezdim Brno-Č. Budějovice několikrát ročně a autobusy tam sice jsou, ale pohodlí vlaku nebo rychlost auta nedosahují ani omylem. Na této trase volím jenom mezi vlakem a autem.
kdyby uměli i verzi se 3kV tak by to mohl koupit regiojet a jezdit litoměřice-praha 😉
S objížděním v Lovosicích? 🤦♂️
proč? jel by přece po druhém břehu kde jezdí doted, jen by v mělníce pokračoval směr praha 😉
Snad ve Všetatech
Ne, s objížděním v Libochovicích a v Roudnici, aby to bylo více tarifních kilometrů a mohl se zrušit autobus, protože je o hodinu rychlejší.
A nechcete to trasovat přes Budyni a Horní Berkovice?
A ví se, nebo bude se vědět, které konkrétní spoje to pojede v ony dny?
Mě by potěšil společný nákup ČD a ČDC.
Cargo má plán nákupů nových lokomotiv, viz. článek. ČD si nakoupi nové Vectrony na rychlost 230 km/hod a zbytek si půjčí od leasingových společností.
Tak snad to nějaká mánička v majlontě nezvedne na trolej……
tak ono to má čuchátko, nevysklatuje se, většina mašin to má, nejdřív si čuchne a když to nesouhlasí tak tak pantak spadne. To by bylo spálenejch mašin.
U nás by se hodilo, kdyby byli i v provedení pro 3kV kdy takovych tratí máme hodně.
No… i kdyby to bylo na 25kV~ (což by asi nebyl takový problém to „předělat“ z 15kV~), tak by se to tu využilo. 3kV= bude postupně mizet (i když víme jak je na tom s rychlostí SŽ).
Čuchátka mají jen vícesystémové mašiny.
Co je platné čuchátko třeba u 3 kV mašiny, když jí zvednete pod 25 kV, tak to přeskočí přes izolaci střechy dřív, než čuchátko stačí cokoliv načuchat.
Je to Vectron, tam si sběrač pod nesprávným napětím zvednout můžete. Nestane se nic. Siemens u toho přemýšlel. Za jiné věci bych jim teda nafackoval, ale tohle je fajn.
Není těch 15 kV zase překlep?
Proč by měl?
Ne.
Není. Jde o to, aby otestovali, resp. si vyzkoušeli mašinu na neelektrifikované trati. Takže smetáky po celou dobu dole a posuny pod dráty přes naftu. To ničemu neodporuje. Prostě, jako by neměl výzbroj pro elektrickou trakci
Ne, kilo je 100 a x15 to vycházi těch 1500 voltů, které jsou na „železniční střídavině“ 🙂
„Železniční střídavina“ je na naší síti 25 kV, nikoli 15 kV. A jen pro pořádek: kilo = 1000.
Jenže tam je Německá střídavina 15 kV, předpokládám, že v budoucnu nebude problém tak mít 25, případně 3 kV =.
To by se ta dualizace u nás moc nevyzkoušela. Nicméně po pohledu do specifikace: mašina má 15 kV i 25 kV.
Typově ano, nicméně ta jedna konkrétní lokomotiva, co se v ČR už nějaký čas pohybuje (248.019), umí jen „německy“.
Trať č. 248 Znojmo – Šatov – Retz:
– střídavá trakční soustava 15 kV/16 2/3 Hz
Nevím jestli jste troll nebo ne, ale 1500V je akorát na bechyňce, možná i někde ve Francii, ale všechno stejnosměr. 15 kV 16,7 hZ (15000V) střídavých, je jeden ze dvou hlavních střídavých systému v Evropě. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edpona_soustavy_SI
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nap%C3%A1jec%C3%AD_soustava
Někde ve Francii – no, na značné části francouzských tratí 😉 A pak celé Nizozemsko. Ale to samozřejmě nemá ke zde probíranému tématu vztah.
cele nizozemsko taky ne…
OK, jedna nákladní trať do Rotterdamu ne.
Kilo je předpona 1000. Dál už násobilka.
To děla ten slang z peněz ..
Kilo je sto pouze ve významu peněžním. Pravděpodobně to pochází z vídenského kriminálního (kasařského prostředí), kdy 100 korun nebo schilingů v mincích (fakt nevím, jestli to byl opřed rozpadem RU nebo potom. vážilo zhruba 1 kg).
V mincích se to počítalo jako ekvivalent v malých bankovkách,. aby se toho dalo zbavit nenápadně.
Je to podobné jko výraz „pětka“ pro desetikorunu. Když se přcházelo ve ze zlatek na koruny, tak se přecházelo 1 zlatk = 2 koruny. 5 zlatek (pětka) = 10 korun.
Není.
„V obou provozních režimech disponuje trakčním výkonem 2 000 kW.“
Není trakční výkon v režimu trolej 2 400 kW?
Ano.
Díky za upozornění, máte pravdu, opraveno.
Pro trať z Brna do Jihlavy se řešení bude hledat těžko, 2x změna směru, 2x změna trakce a 6hodin jízdní doby. Možná tento Vectron a k tomu nějaký řídící vůz, třeba sysel , ale tam se zas obávám toho že se s Vectronem nebude úplně bavit.
Samozřejmě v 25kV variantě.
A se zdrojem pro napájení soupravy, ale to Siemens zvládne taky 🙂
To Siemens časem zvládne taky.
Tady se tomu řešení říká kamion … Za dobu obrátky toho vlaku tu cestu dá 4x
A kam do kamionu posadíte cestující? Do kabiny se Vám jich mnoho nevejde.
Chtít vozit cestující v návěsu je už hodně velký úlet… Osobně si cestu vybírám i podle typu busu/vlaku, takže dopravce s návěsem prostě nepoužiju.
Řešení je jednoduché – elektrizace mezi Střelicemi a Jihlavou, dále nasazení elektrické jednotky. A je po problému. Vectron DM je akorát drbání se levou rukou za pravým uchem a navíc zbytečně drahé. Jenže Správa železnic se k elektrizaci úseku Jihlava – Zastávka zatím nijak nehlásí…
Na to „nehlášení se“ jste přišel jak? Aktuálně je zpracovávána studie proveditelnosti. Takže předtím, než napíšu ironické rýpnutí, si zjistím fakta. 🙂
A ta studie jak navazuje na tvrzení již z před 9 let o tom, že „se předpokládá“ elektrizace z Brna po Okříšky (tedy ne po Jihlavu)? 🙂
Právě protože ta fakta znám, tak jsem napsal to, co jsem napsal.
O jaké trati mluvíte? Brno – Jihlava 1:50, bez obratu.
Tipuji R11, Plzeň – České Budějovice – Brno, přepřahá v Českých Budějovicích a Jihlavě.
Drtivá většina rychlíku na trati Brno – Jihlava pokračuje dál přes Vysočinu do Budějovic a na Plzeň. V Jihlavě je uvrať a přepřah z nafty na 25kV a vlaky co pokračují dál na Plzeň v Budejkach na úvrati opět přepřaháji, viděl jsem že jezdí princezny (263) a i pomalá Esa (363). Zadratovani toho kousku od Brna by bylo ideální řešení, pak použít nějakýho trivozovyho InterPantera a bylo by to možná i o hodinu kratší.
Pomalá esa? Ta ještě u ČD jsou? 🙂
Nejsou. Buď výpůjčka od ČD-C, nebo se Jarda V. blbě díval. ČD má všechny Esa 362.
A co něco na způsob Coradia Polyvalent? Nebo je na něj ten neelektrizovaný úsek moc dlouhý?
Rádio Jerevan upřesňuje, že z Brna do Jihlavy se nemění směr ani jednou (pokud se tedy nejede přes HB), celé je to v dieselu a jízdní doba je 1 hodina 50 minut.
Rádio Jerevan už nemá aktuální informace, elektrika je na kousíčku do Střelic a v historicky krátké době až do Zastávky.
Rádio Jerevan dodává, že pod tím kousíčkem elektriky se pořád jezdí v dieslu, jak již bylo uvedlo.
Dále Rádio Jerevan poznamenává, že tvar „bylo uvedlo“ není překlepem, ale antepréteritem slovesa „uváděti“.
To ano teď se jezdí v dieselu, ale bavíme-li se o dvouzdrojové lokomotivě v článku, kdyby uměla 25 kV, tak by na tom kousíčku se už mohla připíchnout.
Já se domnívám, že vzhledem k délce úseku a rychlostem (do HH je tuším 40 a ani dál to není žádná VRTka) se na to každý fíra vykašle.
Pokud by to tam hypoteticky jezdilo (pod elektrikou Brno – Zastávka), tak by se na to fíra nevykašlal, protože by velmi pravděpodobně nechtěl platit naftu ze svého. A na nově zrekonstruovano trati bude po zprovoznění ETCS i vyšší rychlost než 100.
Pokud by byla varianta pro napětí 25 kV a nikoliv 15 kV bylo by to pro některé tratě zajímavě. S možností použitelnosti v České republice, Slovensku, Maďarsku, Slovinsku i s ohledem na to, že se další tratě mají přepínat na 25 kV v různých částech Evropy.
Udělat z 15kV 25kV (resp. 15/25kV) lokomotivu není zásadní technický problém, takže bych si tipnul, že to zatím ještě nikdo nechtěl.
V technických parametrech Siemens uvádí i 25 kV 50 Hz
Slovinsko je na 3 kV včetně nedávno zatrolejované tratě do Hodoše, a loni dodané KISSy jsou také jen na 3 kV. Tam 25 kV asi dlouho nebude.