České dráhy oznámily zdražení jízdenek o 15 procent

Cestování s ČD. Foto: České dráhyCestování s ČD. Foto: České dráhy

Zvýší se také některé poplatky, například přirážka za vystavení jízdenky ve vlaku po nástupu v obsazené stanici.

255 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek Zv.

A jakpak se bude jmenovat ta modernizovaná náhrada Kilometrické banky. Nic jsem tedy nečekal. Ale ty zbytečné kecy si při rušení KMB mohly ČD nechat od cesty.

Honza

Tak to vypadá, že si v té první třídě užiju konečně tu pohodu a klid. Konečně si tam nebudou sedat tak často lidé s jízdenkou do 2 třídy

Petr S.

Jo, zdražovat umí kdekdo. Aspoň vy tam v ČD běžte zacloumat s těma ve Vrútkách, ať hejbnou p…lí a konečně vám vrátěj pořádný vagóny. Socialistický vagóny s 8-místnejma kupéčkama za kapitalistický jízdný, co jste předvedli např. včera ve Svitavě v 15:42 z Prahy, se do 21. století jaksi nehodí.

Štefan

Pokud bude mít cestující na výběr mezi dvěma možnostmi, zda koupit v týdnu sobě a dětem každý den chléb a máslo ke snídani a ke svačině, nebo jízdenku na sobotní výlet, tak je volba celkem jasná.

rtep

Pokud vím, tak takto to fungovalo vždy.

Štefan

Nemám obavy. I cestující jsou jen lidé a budou se chovat racionálně. Dle svého rozpočtového omezení.

Honza

Koukám, že u jízdenky na léto jim nějak moc jezdili lidi. To je potřeba skončit.

Air Traveller

tak proč ji rovnou nezrušili?

vtvt

Jsem zvědav jestli na linkách Praha-Ostrava (popř. Praha-Břeclav) se sníží počet vlaků, nebo jestli citelně zdraží viz Regiojet DOTAZ: Kam až by se mohly ceny vlakových jízdenek vyšplhat? RADIM JANČURA: To se mě ani neptejte. Pokud elektřina nebude řádově za čtyři koruny jako teď, ale třeba za deset korun, je to malér. Pak by mohla jít jízdenka klidně o 50 procent nahoru, takže to přestane fungovat. Při takovém vývoji bychom zastavili některé vlaky a vrátíme tam autobusy, které trasu ujedou za výrazně méně peněz. viz ministr dopravy: „(…)Musíme najít takové řešení, aby počet spojů odpovídal reálným možnostem infrastruktury a nepřetěžoval… Číst vice »

vtvt

Jsem zvědav, o kolik zdraží regionální vlaková doprava v Praze+Středních Čechách.

Když vidím dotaci 227 Kč/vlakový kilometr pro dopravce KŽC (seznam linek viz níže) za staré, nepříliš kapacitní vlaky, tak to jsou tak obrovské částky, že nechápu kde na ty dotace berou pražští a středočeští dopravní dotační úředníci.

zdeva

Nejdražší sedačka je ta neobsazená…

aldik

To i v autě, a stejně většina aut je obsazená jen řidičem 😀

vtvt

Těžko říct. Neboť ČD zdražili jízdné míň, než o kolik vzrostly náklady pasažérské ČD.

Nákladní ČD odhaduje, že kvůli zdražení přijde až o třetinu přeprav. Místo po kolejích se bude přepravovat po silnicích
https://www.e15.cz/rozhovory/hrozi-exodus-nakladu-z-drahych-vlaku-do-kamionu-varuje-sef-cd-cargo-tomas-toth-1393365

Mojmír

A už je tu pasažérská ČD!

vtvt

Pane vtvt, mohl byste prosím používat jiný nick? Díky.

Jirka

Aha, tak vyuzitelnost sitovych jizdenek rapidne klesa, protoze plno trati obsluhuje jiny dopravce kde sitovka cd neplati… a proto ji cd zdrazi o desitky procent 😀
Kilometrove at si zdrazi, ale zdrazovat stale mene vyuzitelne sitovky je opravdu troufaly pocin, ktery povede k odlivu cestujicich. Mozna by mel nekdo vysvetlit vedeni, ze kdyz se zdrazuje na nespravnem miste, tak firma nedostane od zakaznika nejen zaplacenou novou cenu, ale ani tu starou…

Air Traveller

mozna by jirkovi mel nekdo bysvetlit, ze pokid elektrina zdrazi o mnohonasobky, tak se zdrazi vsechno…

babilon

No jo, ale proč síťovky zdraží o 30-50 %, zatímco vše ostatní jenom o 15 %?

Erik85

Protože na rozdíl od kilometrického tarifu se nezměnily několik let

nowas

Ale změnily.

Bram

Existuje roční síťový One ticket, ten platí pro všechny dopravce. Proto ho mám, dokonce již podruhé a nemusím řešit, jak komu rostou náklady. Stejně tak nemusím řešit dopravce, se kterým jedu.

Petr Vašek

Tak když vám ho Bohouš zaplatí, tak cajk.

Štefan

To by mne zajímalo, kolik se takových prodá.

Karl vB.

Takže máte českou kvalitu (24 981 Kč) – pouze vlak (raději ani nerozebírám jaký), za rakouskou cenu 1.095 € (vlak + bus). To vskutku potěší.
Uvidíme, jak dlouho si roční One ticket, v rámci zájmu státu dostat lidi z aut do vlaků, ještě udrží svojí současnou cenu.
Pokud k tomu přidají busy a cena by se zvedla pouze o inflaci, tak by se možná dalo mluvit o nějaké souměřitelnosti obou produktů.

Zdeněk

Já Vám klidně sdělím, že od nového grafikonu bude cena za roční OneTicket již 28 728 Kč, takže cenu si dlouho neudržel.

Pavloš

Může mi někdo prosím říci, odkud jsou vstupní informace k tomuto článku? Resp.dá se sehnat kompletní „nový“ ceník, především těch aplikací IN, apod.? Tak aby informace nebyla příliš „na vodě“, kdy je psáno od – do.
Díky

babilon

Hádám, že ČD rozeslaly novinářům tiskovou zprávu. Úplně znění tarifu obvykle následuje o něco později.

Pavloš

Díky, hledal jsem na tiskovém středisku ČD, leč o tarifních změnách (zatím) žádná zpráva.
Tak pokud kompletní tarif bude před oním zdražením, tak to bude fajn.

babilon

Minulé roky jsem tarif stahoval koncem listopadu, hádám, že i letos bude zveřejněn v podobném termínu.

Vlakoš

Škoda, že nám jako personálu taky těch 15% nepřidají, když je taková inflace…. Kdo má jako trpět teď ty věčné nadávky cestujících ? Myslím si, že spousta z nás to už zabalí, protože tohle nám za to stát nebude. Jezdit v béčkach do Brna za takových podmínek….

Petrof

Ve státní firmě není důvod zvyšovat platy.

Brbla

Jak jste přišel na to, že tj státní firma?

Ryk Mat

Člověk opravdu nemusí být žádný Einstein, aby mu došla logická souvislost, že je-li stát jediným akcionářem firmy, pak je firma majetkem státu, což lze výjádřit významovým ekvivalentem že firma je státním majetkem a tudíž je státní. Vám tyto souvislosti nedochází?

Mojmír

Podle majitele?

Mufiklo

Vždycky je důvod

nowas

Ve státní firmě se dělá za dobrej pocit?

NightmareFreddy

Samozřejmě, učitelé, lékaři, hasiči, policisté, ti všichni to dělají jen pro své potěšení. A kdyby náhodou to dělat nechtěli, tak se vykuchám sám, budu se s dětmi 6 hodin denně je učit, hasičáček kdyžtak mám a když mě někdo bude otravovat, tak si pořídím pistoli, stejně mě nebude mít kdo dopadnout 😀

Kkarel

ČD jsou a.s a ne s.p.

EC104

a.s. jsou ale 100% vlastněny státem.

Novotny

CD prijde o cast cestujicich a zisky z nich, to je jiste, jak prisel novy management a budou zdrazovat vse. A svym zamestnancum pridaji jen 6%.

Vyhodnejsi bylo zdrazeni cca o 10%, at je to jeste castecne konkurence schopne.

Ve finale se vybere zhruba stejne penez jako letos od mene lidi a efekt bude nulovy.

Smutne je, ze v Nemecku se doprava dotuje a lakaji se cestujici do verejne dopravy a stoji 49 EUR na mesich, u nas se jde opacne. Nase vlada v tomhle radsi nedela nic.

Vtvt

Efekt nebude nulový. ČD nebudou muset kupovat tolik nových vlaků.

Uvědomte si, že sedačka v novém vlaků Comfortjet vyjde na 1,35 milionů.

To je čtvrtina ceny nového 40 sedačkového busu.

Petr David

Pro ty, kdo nezaregistrovali změřitelný rozdíl v pohodlí bus/vlak jasná záležitost.

rtep

Pokud někam jedete déle, než 2 hodiny, pak vlak nemá konkurenci.
Já třeba v létě jezdil s cestovkou na hory do Rumunska a Bulharska. To už autobusem nezvládám. Pokud tam ještě někdy pojedu, pak jedině vleže vlakem, i kdyby to mělo stát desetinásobek. Bohužel je to s nejméně 2 přestupy, ale pořád lepší, než autobus.

Karl vB.

To ale nemusí platit obecně.
Např. na trase Brno – České Budějovice (R11) si můžete těch 230 km jízdy romantickou krajinou vychutnávat celé 4 hodiny. Rychlovlaky „Rožmberk“ jedou tuto trasu průměrnou rychlostí ca. 55 km/h.
Tady moderní vlaky ČD (viz řazení) smete jakákoliv jiná varianta – bus, auto, přitom se jedná o nejkratší spojení třech krajských měst.
Nějakou změnu k lepšímu na části trasy lze očekávat nejdříve až po vybudování tunelů Nemaše a úseku VTR z Jihlavy do Brna.
Troufne si někdo z místních znalců udělat REÁLNÝ časový nástřel, v kterých letech by to asi tak mohlo být?
https://www.cd.cz/vlak/651/19.10.2022/5473282/4.02/5433295/8.09/

vtvt

ad drahé tunely NemaŠe
Podle mě nikdy nevzniknou. Neboť jsou příliš drahé a tudíž neplatí předpoklady proč byly schváleny.

ad VRT kofinancované z EU – obávám se, že v nejbližších pár letech dojde k přesměrování dotací na železniční infrastrukturu do nějaké formy podpory provozu železničních dopravců.
https://bahnblogstelle.com/191733/europas-eisenbahnunternehmen-fordern-finanzielle-hilfen/
Jestli za pár let se vrátí nadšená podpora pro budování VRT, podle mě záleží na stabilizaci trhu s elektřinou.

rtep

Já těmito vlaky jezdím často mezi Plzní a Strakonicemi, do Brna jsem také čas od času jel.
A stále je to pro mne ta nejlepší varianta. Vozy sice nejsou nové, jsou ale velmi pohodlné.
A co se týká času – tak to je mi obecně úplně jedno. Nemám důvod spěchat a pokud se mi dobře sedí, netrápí mne nějaká ta hodina navíc.

súdružka Kolesárová

Kazdy to mma pro neco jineho, nekdo vlak ma na pravidelnou denni vyjizdku do skol a prace, vy to mate jako duchodcovskou vyhlidkovou jizdu. A CD jde o trzby…

rtep

Důchodce bohužel ještě hodně dlouho nebudu.
Jen jsem si nastavil život tak, že pro mne čas není nic podstatného.

Karl vB.

Plzeň – CB je naprosto jiný kafe.
Tam už v dobách dávno minulých byl vlak rychlejší, než auto. Tam např. R809 ujel 136 km za 121 minut (72 km/h), s přihlédnutím k tehdejšímu stavu silnic na této relaci, to bylo bezkonkurenční.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/1981-1982/1981-1982_strana_400-405.pdf
Proto se i plánuje rozdělení této relace na dvě části P -CB a CB – JI – BR.
Pokud máte času nazbyt, jste třeba důchodce, (nejlépe s režijkou) a nevadí vám se 230 km crcat 4 hodiny, tak proti tomu vážně nemám žádný protiargument.

rtep

jak už jsem v jedné odpovědi napsal, tak důchodce opravdu nejsem, režijku nemám.
Jen jsem nikdy v životě neměl a nechtěl mít auto a proto mi i pomalé vlaky přijdou být v pohodě, počítám s tím.

Vtvt

Pokud jde o dotování ČD, tak došlo k navýšení asi o 50% navíc peněz od daňových poplatníků. Přitom tržní podíl ČD klesl asi o 15%.

Z jízdenek se platí nejnižší DPH, tj 10 %. A poplatky za koleje pro pasažerské vlaky v ČR jsou mnohem nižší než v Německu, neboť Česká vláda dotuje SŽDC desítkami miliard.

A přesto to nestačí. Patrně protože máme velmi hustou železniční síť, která vesměs není příliš využívána.

Petr David

A tak udělejme něco pro to, aby byla ta velmi hustá železniční síť více využívaná. Rušit umí každý.

Vtvt

Krom pár výjimek tipuji, že prostě naše vlast neuživí intenzívnější železniční provoz.

Spíše je opačný problém, že je předdimenzovaná a proto v ČR jezdí leckdy horší příměstské vlaky než v Maďarsku či ve Slovinsku.

Proto se bude citelně zvyšovat jízdné.

Lukáš Chytil

Naše síť předimenzovaná?
V noci jsme řešili, kudy poslat nákladní vlak z Děčína do Čadce, aby projel přes zastavené provozy a výluky a někde nevyhnil x hodin. Nakonec to jelo přes Prahu, Poříčany, Nymburk, Kolín, Brno a Břeclav.

Už jsem vám to psal několikrát. Vlaky nejsou jen osobní!! To že vy o nich nemáte ani páru neznamená, že vůbec nejezdí.

Radim

Do Čadce přes Břeclav? To se vyplatí? Není lepší někde víc „po cestě“ vyhnít x hodin, než to „tak šíleně“ objíždět? Ok, asi není, když jste to tak poslali, ale zdá se to divné…

Lukáš Chytil

Bohužel nevyplatilo, protože jako Ad Hoc nedostanete trasu přes Pardubice, takže jedině po jednokolejce přes Hradec Králové.

vtvt

„Tuzemská železniční síť je hustá, ale z velké části je to muzeum. Jsme sice první, ale je to asi jako kdybychom sčítali počet černobílých televizorů na půdách.
Petr Šlegr, dopravní expert“

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-srovnani-ktere-boli-cesko-se-promenilo-v-zeleznicni-skanzen-209177

Karl vB.

Pane Chytil, pan Vtvt zřejmě jen nesprávně formuloval svojí, v podstatě správnou, myšlenku. Měl asi na mysli, předimenzovaná co do počtu km celkem. Na hlavních tazích kapacita samozřejmě chybí, zato máme hodně km tratí, které pro smysluplnou (nejen nákladní) dopravu lze použít jen s velkými obtížemi, nebo vůbec. Tyto tratě naší SŽ „rozptylují“ a odvádějí pozornost od zkvalitňování toho, co je nosné, přináší efekt a peníze. Pokud ovšem někdo otevře smysluplnou problematiku redukce různých málo využívaných tratí, sklidí tady bouři, protože „to tam vždycky jezdilo, už za mýho dědy“. Možná, že přicházející energetická a finanční krize provede tu čistku rychleji… Číst vice »

vtvt

Ano, takto to myslím.

MartinS.

Naše síť je předimenzovaná v tom smyslu, že je na ní plno tratí, které jsou pomalé, od nikud nikam a nepoužitelné ani pro osobní ani pro nákladní dopravu. Na druhou stranu ve směrech hlavních přepravních proudů je hanebně poddimenzovaná a o dvě koleje (v lepším případě) se musí dělit nákladní doprava, rychlá dálková doprava a kapacitní příměstská doprava. Každá z nich má jiné potřeby a priority a na ty koleje se to nevejde. A to, že máme republiku hustě protkanou železničními tratěmi v tom nijak nepomůže.

Petr David

Nevím, co je to plno tratí a proto se domnívám, že je třeba zvažovat každou trať samostatně. Právě paušální přístup udělal víc škody, než užitku. Nedávné „revitalizace“ tratí vysály spoustu peněz a napřinesly konkurenceschopnost železnice ani v osobní, ani v nákladní dopravě. V osobní se nezměnila rychlost, v nákladní se ani nepočítalo s místem pro delší vlaky. Všude ty tratě nejsou vedeny špatným směrem, jen se na ně na rozdíl od silnic kašlalo a cpaly se peníze bez systému.

Radim

V Maďarsku? Ty shity co tam jezdí? To by mě zajímalo kde u nás jezdí horší příměstské vlaky. Ve Slovinsku jsem nebyl, tam nevím, ale věřím tomu, jsou lepší ve všem

vtvt

Buďte konkrétní. viz příklad z Maďarska.
https://www.railvolution.net/news/kiss-fleet-for-mav-start-complete

Pro vyjasnění pojmů: Příměstskou dopravou rozumím zhruba to co v ČR jsou obě „eSka“ (pražská a ostravská aglomerace) plus to co vznikne až dorazí MoraviaPantery pro brněnskou aglomeraci.

Např. příměstskou dopravu Otrokovice-Vizovice-Zlín nepovažuji za příměstskou dopravu. Je to regionální linka, která prochází zlínskou aglomerací.

EC104

Dřív možná, ale z mých postřehů skoro každou chvíli přetahujou moderní jednotky Stadler z Polska pro H-START a SŽ. Kdyby tímto tempem se navážely nové jednotky k ČD, tak v půlce republiky už se cestuje pomalu jak ve Švýcarsku.

Mirek Zv.

Jsi dlouho nebyl v Maďarsku, viď?

MartinS.

A jak se to dá u těch tratí budovaných před 100 a více lety za účelem přepravy nákladu a omezené přepravy osob asi tak udělat? Tehdy byla železnice na špici, když dokázala nahradit většinou nezpevněné cesty nebo dlážděné silnice. Místo 6 hodin pěšky nebo 4 hodin s volským povozem mohl jet člověk ze vsi do města třeba třikrát za den 2 hodiny vlakem. To byla tehdy nesporná výhoda železnice. Jenže silnice už máme většinou asfaltové nebo betonové, jezdíme po nich rychlostmi kolem 100 km/h, ale ten vláček se dál klikatí krajinou mezi poli a lesy svou čtyřicítkou. Takže autem je… Číst vice »

Petr David

„…u těch tratí budovaných před 100 a více lety …“
Co se s nimi dá udělat? Především místo Vašeho házení do jednoho pytle roztřídit na ty s perspektivou a na ty, kde se toho moc udělat nedá. Zvážit, kde rekostrukce dovolí především výrazně zvednout rychlost, která trať má potenciál pro turistiku.

Air Traveller

vsiml sis vubec, ze treba cena elektriny stoupla za tento rok nekolikanasobne?

tech 15% je jeste dost milostivych

Air Traveller

mimochodem, z jakych cestujicich maj zisky? z zadneho cestujiciho (krome trate praha – ostrava) zadny zisk nemaji.

Radim

Tohle jsem nějak nepochopil…

EC104

Škoda že se u nás k železnici nepřistupuje jako ve Švýcarsku.

Petr David

To bohužel nečekejme. Už proto, že v této zemi je ekonomika totálně závislá na výrobě aut, proto ani žádná osvěta, jen reklamy, které cpou lidem do hlavy auto=svoboda. Auto jede po silnici v 90% samo, samotinké.

Jiří Voseček

To mě baví úplně nejvíc. Auto se řítí krásným centrem města, nikde ani noha a pak zastaví kde chce a řidič šťastně odchází.

Česko je autoland s hodně primitivů za volantem.

Air Traveller

takze … jste pro, abychom meli zeleznici za svycarske ceny?

Petr David

Dejte do vztahu s příjmy.

Karl vB.

No právě, ve vztahu k příjmům tady máme právě to, co tady máme.

MartinS.

Nemůžete dávat jízdné do vztahu s příjmy. Náklady na vozidla, infrastrukturu, elektřinu, PHM také nemají nic společného s příjmy cestujících/obyvatel. Pokud řeknete, že jízdné u nás má být nižší než třeba ve Švýcarsku, protože máme nižší příjmy, tak říkáte, že to má více platit erár, někde se ty peníze vzít musí. Jenže i ten erár má nižší příjmy, protože jeho příjmy jsou většinou přímo úměrné příjmům obyvatelstva. To je potom začarovaný kruh. Švýcarskou kvalitu za české ceny nepořídíte.

Petr David

Já ale nikde netvrdím, že pořídím švýcarskou kvalitu za české ceny. Ta švýcarská kvalita rovněž není jen o cenách jízdného, infrastruktura je štědře živena z příjmů z kamionové dopravy.

Anonymus

Clovek by si klidne priplatil za kvalitu, bohuzel k tomu ceske drahy maji hodne daleko. Pokud potrebuji ukazat statu lepsi cisla, at propousti. Takhle spousta lidi vlak i spis omezi.

Jirka

Pry propousti…. a kdo by to pak jezdil? Uz ted je postav na vice profesich…

Anonymus

V ceskych drahach urcite neni podstav. Pochybuju. Myslim ze bednarik redukci vubec nezvladnul. Pritom aspon tisic az tisic pet set zsmestnanci je tam uplne zbytecnych.

vtvt

Jsem břitký kritik některých rozhodnutí ČD. Ale nemyslím, že by ČD mělo hýbat se svými odborníky = s výjimkou přesunu části pokladních do servisu v dálkových vlacích, plus personálně posílit servis starších vagonů, neboť např. s Bdmtee (Honeckery) se patrně budeme potkávat ještě spousty let.

Lukáš Chytil

Právě že nejvíc nákladné je udržovat staré střepy, na které už mnohdy nejsou náhradní díly.

vtvt

Jenže na nákup dostatečného množství nových vagonů nejsou peníze. Sedačka ve vlaku složeného z nového Vectronu a ComfortJetu vychází na 1,35 milionu Kč. Tak si to spočtěte, když celkový počet UIC-Y/Z vagonů u ČD je zhruba 1700 až 1800.

Možná proto třeba polské PKPIC v tak velkém rozsahu modernizuje staré vagony UIC-Y viz
https://bazawagonow.pl/174A.html

Lukáš Chytil

Jenže staré vagóny nejsou tlakotěsné, což je například jedna z podmínek u dlouhých tunelů a rychlostí nad 200.

Pak je otázka, jestli provozovat skanzen s poločasem rozpadu dávno za sebou a nebo nové vlaky a lepší služby a tím více cestujících, i cestujících si ochotní něco připlatit, viz LE a jeho premium.

vtvt

Kde na ty nové vagony vzít peníze, že?

viz FLIX a jeho modernizace vagonů vyrobených 1967-1979
https://www.lok-report.de/news/deutschland/mit-der-kamera-notiert/item/29638-werksbesichtigung-talbot-aachen-das-dritte-leben-eines-d-zug-wagens.html

Jirka

Jde videt, ze vubec nevite – chybi strojvedouci, vlakvedouci, taky lidi do udrzby, technici, posunovaci atd. Jako clovek z provozu to vim sam dobre.

To je proste fakt, takze vase „urcite neni podstav“ je smesne tvrzeni. 🙂

Anonymus

Nemyslim si. Naopak. Ceske drahy jen ukazuji, ze jsou statnim molochem. Bohuzel nemam je rad.
A pokud nejsou lidi, jak pisete, pak at se ceske drahy vzdaji urcitych trati a konsoliduji pocet zamestnancu vuci tratim, pak si to sedne

Petrof

až na poslední větu souhlas. Co se týče kvality je to problém všech dopravců.

Petrof

letos podala železnice katastrofické výkony. Od zpoždění klidně hodinu, naprostý standard v létě až po nedodržování řazení a standardů u vlakových souprav. Hlavně od začátku ECM vylezly z kopřiv nechutné vozy. To zdražení je jen plivanec do tváře těm odvážným, kteří ještě vlakem jezdí.

Jirka

Takze radeji se podle Vas maji dostat dopravci kvuli vyssim nakladum (coz je fakt, ne prehaneni) do ztraty klidne stovek milionu korun?
No tak, rozumny clovek podle me to zdrazeni chape. 🙂

Petrof

až budou kompenzace za veškeré nesplněné standardy a bude si dráha plnit co má ať zdražuje, v současné situaci pro to není důvod…

Sova

Jízdenka na léto začíná být fakt prémiový produkt. Každý rok ČD operují menší a menší počet spojů a stejně jim není blbé přihodit k ceně takový ranec. To už by člověk fakt musel celý den sedět ve vlaku, aby se mu to vyplatilo. Při normálním letním výletování se tolik ani neprojezdí…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Takže od 2 lidí se už vlak prostě nevyplatí. Paráda. To určitě dostane lidi do vlaku.

Petr David

Jde o to, jak jste věc počítal.

J.K.

Asi za dva lidi jízdné a ještě MHD na začátku a konci vs auto, ne? K tomu vyčíslení časové ztráty, pokud si vážíte svého času…

Petr David

Tak jestli do toho počítat MHD je konkrétní záležitost. Rovněž časová ztráta, která v dnešní době může být sporná, z vlaku se dá pracovat, studovat, bavit se….
Vrátil bych se k tomu základnímu výpočtu kde kdo vzal ty dva lidi?

Adam

Ve vlaku se pracovat nedá, protože 80% cesty na koridoru není signál a o funkční wifině si můžeme nechat zdát.

Jan Sůra

Včera stráveno ve vlaku přes sedm hodin. 90 % cesty byl signál bez problémů, wifi zcela funkční.

Lukáš Chytil

Dneska rj 73 v 6 ráno z Prahy do Břeclavi v první třídě přes Vysočinu raději půl cesty na vlastní data, protože WiFi byla k nepoužití. Samozřejmě kolem Havlíčkova Brodu a Vlkov – Tišnov bez signálu.

Karl vB.

No jo, ale jak dlouho jste trčel v těch Úvalech? Tam, vzhledem k terénu a hustotě osídlení, signál bude vždycky.

***** Petr

Tak to se ve většině klasických relací nevyplatil ani teď. A věci spojené s provozem vozu se zdražují taktéž , poměr víceméně zůstává.

Antonín

Tak tyto počty a tvrzení přímo nesnáším – pokud počítáte pouze benzín, tak snad, ale do ceny za kilometr je nutné rozpočítat nejen cenu benzínu, ale i cenu auta, cenu pojištění, ceny za servis (pokud vím, tak se musí měnit 2x ročně minimálně pneumatiky) atd. Vlak, si kupovat nemusím a za ujetých cca 10 tisíc km s rodinou ročně veřejnou dopravou nedám tolik, jako by mě stálo auto a to se nemusím bát toho, že mi auto někdo ukradne, či nějaký blb do mě někde vletí. Sice i u vlaku, či busu se dějí nehody, ale pravděpodobnost je menší. Jen… Číst vice »

Aleš

Také nesnáším, když někdo počítá jen cenu benzínu. Ale v rámci objektivity při porovnání,zda se mi vyplatí jet autem na konkrétní jednu cestu, nelze do toho zahrnovat pojištění a přezouvání (pokud tedy auto už mám a nekupuji ho jen proto, že se mi to vyplatí oproti VHD), ale jen amortizaci, servis včetně dílů a kapalin, parkovné a případně riziko pokut a platby spoluúčasti u havarijka 🙂

Petr David

Mít auto není povinnost. Dejme tomu, že bez auta se neobejde invalida a ten, kdo nemá dostupnou VHD.

Karl vB.

Mít auto sice není povinnost, ale v mnoha případech je to nutnost.

Aleš

A co to má společného s tím,co jsem napsal? Většina lidí auto má a pak pro zvážení, čím jet (čistě ekonomicky) platí to, co jsem napsal + samozřejmě cena rozdílu času + možný využitelný čas v MHD oproti řízení. Část lidí mít auto nechce nebo nemůže,tam není co porovnávat. A pokud někdo zvažuje nákup auta vs.pouzivani VHD, tak tam se to pojištění a třeba přezouvání gum samozřejmě počítat musí.

Petr David

Jen mohu zopakovat, mít auto je až na malé výjimky naprosto svobodná volba, z tohoto důvodu je podle mne férové do porovnání nákladů vlak-auto započítat vše.

Josef J.

Pokud reagujete na Alešův příspěvek, pak jste zjevně nepochopil, o čem píše. Naneštěstí to lépe než on vysvětlit nedokážu. Kdo se třeba s vidinou 200 jízd ročně na 50 km po dobu pěti let rozhoduje, zda si pořídí auto a bude jezdit jím, nebo jestli bude využívat vlak (veřejnou dopravu), započítá vše. Kdo auto už k dispozici má, se zajímá o náklady na konkrétní cestu, o kterou třeba pojištění vyšší platit nebude a na příští pravidelnou prohlídku s autem také nebude muset dříve, pokud u něj uplyne období mezi doporučenými prohlídkami než nejvyšší proběh mezi nimi. Rozhodování obyčejných lidí se… Číst vice »

Karl vB.

Tak samozřejmě, pokud budete bydlet na vesnici a do práce se VHD dostanete za 3x delší čas, než autem, navíc třeba s přestupem, tak podle vás máte svobodnou volbu. Můžete se přestěhovat do města, budete si užívat dobře dostupné VHD a to co jste předtím dal za jízdu autem teď vrazíte do nájemného za byt.

Pezos

Ajeje, šotouš z pražského sídliště promluvil…

Petr David

Jestli je Praha přímo na hranici..

Karl vB.

Pokud vám bude stát auto před barákem, tak na něm některé náklady běží, ať s ním jezdíte, nebo ne.
To se potom, kromě ceny, mezi autem a vlakem-busem rozhodujete v porovnání například těchto kritérií:
– cestovní čas dveře – dveře
– riziko ztřáty přípoje
– možné nepohodlí
– časová flexibilita
– počet zavazadel a spoolujezdců
Některé nevýhody smazávají jiné výhody v obou druzích dopravy.
Váha jednotlivých kritérií je u každého individuální.
Stát samozřejmě motivuje k využívání hromadné dopravy, např. OneTicket v Česku, nebo KlimaTicket v Rakousku.

Marek Janík

Heh … takže třeba Břeclav > M.Písek nově za 84 Kč, kdežto s IDS za 39 Kč? Za zcela identickou službu 😀

Air Traveller

no a?

Air Traveller

mimochodem, pokud jste nekdy v zivote letel letadlem … tam vam neprislo divne, ze vy mate letenku treba za 4000 a vedle vas je clovek, ktery ji mel za 8000? za tu samou sluzbu?

Mufiklo

Většinou se ostatních lidí v letadle neptám za kolik pořídili letenku. To je zcela soukromá informace.

Jirka

Podobne je to i na Plzensku, kde platite na integ. tarif podstatne mene, viz treba Stribro – Plzen hl. n.

Nic noveho. 🙂

Leinad

Rozdíly tam jsou. 😀
Na co chci přestupovat, s tím si můzu koupit společnou jízdenku. (I když dvounásobná cena, to bych asi kompenzace za zpoždění oželel)
A pokud se to jezdí často, jsou s možnostmi paušálů ještě další varianty.

vtvt

Je k zamyšlení proč jsou tak dotovány některé železniční jízdenky.

Příklad:
Koupím jízdenku za 110 Kč (z toho je 10% DPH, zbytek do kapsy ČD)

ČD k tomu dostane v průměru cca 350 Kč z kapes daňových poplatníků

A firmu SŽDC v souvislosti s jízdenkou za 110 Kč v průměru vynaloží 500 až 1000 Kč, záleží co a jak se započítá.

A přesto prý servisní zázemí v ČD vesměs potřebuje investice.

Přičinou je nízké využití některých kolejí, některých vlaků a relativně nízké jízdné.

Petr David

U služby ve veřejném zájmu je nízké jízdné naprosto na místě.

vtvt

Michal Krapinec v září pro Hospodářské noviny: „(…) Proto hledáme spíše změnu systému, jak dostat do vlaků více lidí, nyní je průměrná obsazenost 28 procent.

Za mě je tady opravdu co zlepšovat. Například kde je obsazenost pod deset procent, tak tam budeme spoje redukovat a nahrazovat klidně autobusovou dopravou.(…)“

Čili až budou přesměrovány dotace od SŽDC na nákup vlaků od ČD a pokud se nezvýší využití vlaků, tak jízdné ČD rapidně stoupne.

Petr David

Tak co se týče vozidel, tam se věci hnou, horší je to s infra. Rozhodující je jízdní doba, to lidi zajímá nejvíce. Pro zvýšení rychlosti na silnicích cpe stát peníze 30 roků, u kolejí bohužel ne. Jalk jsem vám již několikrát vysvětloval, existují principielní rozdíly vlak-bus.

vtvt

Kdybych na Vás reagoval, tak bychom se dostali mimo téma zvyšování/narovnávání jízdného veřejné dopravy.

Air Traveller

a na to jste prisel
jak?

Grula

Čtrnáctidenní jízdenka na léto minulý rok za částku 1190,- a po dvou letech ji sedmidenní nejen dožene, ale ještě o 200,- trumfne? A to navzdory neustále se snižující využitelnosti? Skvělý prozakaznický přístup, good job ČD. 👍

Garry

Co vám nabídne soukromník? Myslím že je to pořád super.

Air Traveller

jako ze treba soumromnik by jezdil zadarmo?

Garry

Jasně.Třeba v neděli u Leoexpresu je cena Pardubice -Praha 650.-.Soukromnik=lidumil.😃

Dodo

Ve vztahu k celodenní jizdence byla směšné levná. Za cenu dvou celodennich cestování na 14 dní.

Ondřej Horák

Asi se na mě budete zlobit a předem se omlouvám, ale je už někde nějaký přepočet, abych si našel cenu tratovky po zdražení? A je někde uvedena cena IN50?

nowas

Jedině to zkusit v eshopu.

babilon

V eshopu budou nové ceny až od 11.12.
Počkal bych na kompletní znění nového tarifu.

nowas

Proč by byly? Zatím v eshopu nákup na období po zdražení není možný, ale určitě to „neotevřou“ až 11.12. a za staré ceny taky prodávat nebudou.

babilon

Přečtěte si poslední odstavec článku.

Anonymus

To je prave ono, ze ceske drahy to neumi ukazat. Proste sluzba hruza

Lukáš

Tak ty síťové jízdenky a jízdenky na léto to je celkem úlet. Takhle je napálit o 56%,to je majstrštyk. Myslím, že to dost lidí odradí a přejdou do aut i v případě výletů. A to jsem nenašel info zda budou zdražovat doplatky do 1.třídy a místenky SC a Railjet Business. Ikdyž doplatky zdražovali nedávno tak nevím. Každopádně pro mě jako člověka, který má rád vlak je od 11.12. výhodnější cenově auto. Bohužel.

Pezos

To je jen historií ověřený způsob, jak se nějaké nabídky zbavit. Nejdřív prudce zhoršit poměr cena/výkon, aby to cestující přestali využívat. V dalším kroku zrušit pro nízký zájem.

Gajda

Tady to ještě pořád tak špatný nebude, takže před druhým krokem bude třeba ještě jednou zopakovat krok první. Oni to těm cestujícím vymluví to kupovat. Ona taky v létě může stát nafta klidně 50 korun za litr, takže tadle cena pořád nemusí být nejhorší. Tak zase za rok přidaj – 1990/2990 už by stačit pro malej zájem mělo.

Petrof

SC proškrtali od nového jr tak je celkem jedno, kolik budou stát.

Bdtax Fan

Nemáte ještě tu původní ilustrační fotku ve stylu ČD pro vás ca. 2001? Ta byla dokonalá!

Honza11

V zemi, kde na většině tratí nedokážu konkurovat rychlostí přepravy, je cena důležitým aspektem. Pak jsem zastáncem výrazného dotování a vytvoření cenové výhodnosti proti IAD.

vtvt

Jde-li o náklady na dopravu, tak v případě nízkokapacitních vlaků asi většina vlaků neobstojí v autobusové konkurenci.

Petr David

Tady se jedná v podstatě o regionální spoje. Nechal bych to tedy na regionech.

vtvt

Souhlas.

Honza11

S tím lze souhlasit taktéž. Železnice má být primárně páteří systému. Jak praví klasik, nemůžeme honit všechny zajíce na poli. Pukud budu rychle mezi okresním, krajským a hlavním městem, raději uvidím do malých obcí svoz formou autobusu, s nákladem cca 40 Kč/km. Nelze samozřejmě posuzovat paušálně.

vtvt

Souhlasím, že nelze posuzovat paušálně. Neboť někde (např. Šumava) silnice, zejména v zimě, není alternativou k železnici.

Podobně 3 linky, které použil jako příklad (pro elektrobaterkové nebo vodíkové vlaky) pán ze SIemens Mobility https://perner.cz/Seminare/Ids_2022_zaver/Sindel.pdf
– Zábřeh-Jeseník
– Jeseník-Krnov
– Olomouc-Krnov (plus elektrifikace Krnov-Opava)

CestujícíEDA

Já bych zdražení respektoval, kdyby skokově stoupla kvalita služeb. Kromě vlaku Pendolino a Railjetu tu nejezdí nic co je na úrovni. Řekl bych, že 90% českých vlaků jsou podprůměrné..

Platím si již 11 rokem IN 100 a v příštím roce končím a vracím se k autu a důvod? 95% letošních cest zpoždění více než 15 minut ..ano, může za to SŽ, ale proč bych to měl já akceptovat jako zákazník ČD? je mi to jedno, ať se poperou mezi sebou, já chci dojet v čas a mít nějakou kvalitu za to co si platím.

Josef22

Takže tím vlastně nepřímo říkáte, že pokud má firma zvýšené o desítky až stovky % náklady, nemůže zdražovat? Jestli si někdy budete zakládat firmu, tak to raději nedělejte, protože asi zkrachujete jako první. Všechny služby zdražují a budou zdražovat (logicky). Pokud roste vstup, poroste i výstup.

CestujícíEDA

Pochopil bych to, kdyby ČD byla soukromá firma, ČD jsou státní firma.
Navíc vážený pane do dnešního dne firma, která je každý rok ve ztrátě, takže já jako daňový poplatník odvedu daň a ta jde z části například na ČD a ještě já jako soukromá osoba, která ze svých zdaněných peněz musí víc odsypávat na něco co nefunguje.

Air Traveller

v roce 2019 byly cd v zisku. pres miliardu.

ma smysl to cist dal?

Petrof

Kdyby si vůči zákazníkům plnila co má, tak by to i bylo akceptovatelné. Jenže nic z toho se neděje. ČD jezdí pozdě, nedodržují řazení a kvalitu souprav a kompenzace nula je jim to jedno.

Tomáš

Tak zdražovat může, ale nikdo nemůže nutit zákazníka, aby tu zdraženou službu ve stejném rozsahu dále využíval. Já třeba taky chápu, že hospody musí zdražovat, ale cena za denní menu už narostla do takové výše, že jsem na něj přestal chodit a vařím si doma, protože bych si doplácel na oběd skoro stovku. To zase jistě chápe hospodský. To je prostě zákon nabídky a poptávky. Nemám povinnost tam nadále chodit ve stejném rozsahu jenom kvůli tomu, že hospodský za zdražování energie nemůže. A pan v úvodním příspěvku jistě důvody pro zdražení jízdného taky chápe, ale zároveň prostě konstatuje, že se… Číst vice »

Jirka

To teda pekne kecate. 🙂 Protoze takovy InterJet na Chebu rozhodne na urovni JE, tomu se nevyrovna nic od Regiojetu ani Leose, natoz Arrivy. Totez soupravy na Nemecko do Berlina.

A rekl bych, ze i jednotka RegioPanter je na solidni urovni a nejen ta.

Kdo vsak chce psa bit, hul si vzdy najde, ze? 🙂

MartinS.

Myslíte ty soupravy do Berlína, co letos v létě několikrát skončily v Děčíně?
A pokud se Vám zdá, že je jednotka InterPanter na solidní úrovni, asi to dost vypovídá o tom zbytku, co na solidní úrovni není.
InterJet je OK, ale kolik jich jezdí? To je kapka v moři. A tam, kde nejede InterJet se potom setkáte s 1. třídou v luxusním provedení A149 nebo AB349 a to fakt není o co stát.

Radim

Tak jasně. Na západ. My co jezdíme na východ jsme v *** . Minulý týden jel na slováckém expresu jeden honecker a jedno B249. Ano, je to jen „rychlík“, ale tohle už přehánějí, ne? Valašský expres byl kupodivu v pohodě až na jedničku, v Olomouci ji prostě odpojili a dál nechali jenom ten příšerně nacpaný barový vůz. Ale to mi vykompenzovali (průvodčí s tím přišel sám od sebe).

Lukáš Chytil

Regiopanter? To jako fakt? Vždyť je to hrůza. Neustále se to klepe, od mechů vrže, WiFi nepoužitelná, 2 různé jednotky se spolu „nekamarádí“, dementně řešená průchozí první třída a spousta dalších věcí.

Pajoš

1) zdražení jako součást inflace konkrétní služby/zboží obecně nezvyšuje kvalitu
2) co to je jako na úrovni? WiFi klima zásuvky občerstvení? Nebo jak si to mám představit?
Lidé žijící v paneláku a jezdinci jedničkou octavkou budou remcat že ty vlaky nejsou nóbl?
3) zpožděním letos způsobena bláznivými vylukami SZ na několika trasách o kterých navíc víte že už končí jsou důvod přejít z in 100 do auta? No to je prostě hloupost.

Lukáš Chytil

A příští rok ty výluky nebudou?

Kvalita je katastrofa. Čím dál víc vozů na Berounce je nahrazováno vozy řady B, jednička AB.

vtvt

Ministr dopravy prý zrušil ty výluky v 2023, které byly blbě naplánované.

Celou citaci jsem dal do diskuze k článku https://zdopravy.cz/prace-na-koridoru-mezi-prahou-a-kolinem-finisuji-zacala-oprava-trakcniho-vedeni-ve-velimi-129748/

Kotec

Hmm a In25 1/2 prostě nebude a nebude. Takže neexistuje způsob jak synovi dostat cenu pod nesmyslně drahou polovinu obyčejného jízdného (tedy stejnou úroveň co platím já s In50).

Kotec2

Co předplatné v ramci IDS?

ksz

Čekal bych nějakou debatu, k čemu vlastně stát ty ČD má; nač je státu železniční dopravce ? Dávalo by mi smysl, aby zajišťovaly dopravu na tratích, kde je potřeba osobní železniční dopravu provozovat a nemá o to zájem žádný ze soukromníků (nebo tam, kde soukromníkovi „došel dech“). Momentálně je to spíše schizofrenní postavení, kdy na jednu stranu ČD nesmí opustit žádnou trať a musí vést cenovou válku se soukromníky, a na druhou stranu se po nich chce, aby byly v černých číslech. Takže, zatímco na jihozápad od Aše probíhaj pokusy snížením cen přilákat do vlaků nové cestující (byť ne vždy… Číst vice »

vtvt

Mohu se zeptat, kde na západě snížením cen lákají do vlaků nové cestující?

V Německu lákají do místní dopravy, nejen do místních vlaků.

Dle předběžných názorů, pokud němci schválí navržené dotace, tak navýšené dotace nebudou stačit na pokrytí nákladů dopravců místní dopravy, takže levnější doprava (busová) bude nahrazovat dražší dopravu (vlakovou) a budou proškrtány spoje.

P.S. Současný ministr dopravy včera jasně popsal úlohu ČD. I v minulých textech ministr dopravy vyvrátil Vaše tvrzení na které reaguji. Otázkou je, jak dlouho vydrží ve funkci, neboť v minulých letech se ministři dopravy hodně střídali.

Erik85

OneTicket se mění také ke grafikonu, nebo má termín změny tarifu jiný?

babilon

SJT se mění vždy s novým grafikonem.

Erik85

Díky. No jsem zvědav jestli představí nějaké novinky (kromě zdražení).

Petrof

pochybuji. SJT je ken předražené držhubné.

Zdeněk

Za co proboha? Za tu „kvalitu“ přepravy, přecpané regionální vlaky v HK kraji, každý den zpožděné, záleží jen o kolik, nedodržování typu souprav u Sp HK Letohrad skoro každý den:-(

Air Traveller

ne. za tu drahou elektrinu.

Jirka

A naftu.

Petr

Vím, že je to slabá náplast.. ale za dva roky to bude lepší. 7 nových panterů a 33 nových žraloků (lišek) to hodně vylepší. HK kraj bude mít jednu z nejmodernějších regionalek v zemi. Minimálně co se týče souprav.

David

Češi si zvolili vládu, která slíbila nezvyšovat daně (ty naopak ještě v minulém volebním období o 100mld snížila). Nelze tak čekat, že stát bude více dotovat dopravu, spíše očekávejte pravý opak. Argumentovat tím, že Rakousko či Německo jdou jiným směrem sice můžete, ale jejich tempo zadlužování je úplně jiné než to naše a mohou si tak dovolit dotovat dopravu ze státního rozpočtu.

MaT

Z toho Vašeho příspěvku to vypadá, jako kdyby ta vláda, která tady populisticky snížila daně byla ta samá jako ta, která je teď nechce zvyšovat. Ale jestli jste si toho nevšiml, tak teď vládnou ti, co před tím byli v opozici a naopak, v opozici jsou teď ti, co před tím byli u vesla (nebo se z poslanecké sněmovny úplně vypařili).

nowas

Současné vládní strany ale to snížení daní podpořily.

Slosor

Tak v tom případě je populistická i ODS, která zrušení superhrubé mzdy podpořila a bez které by to ani neprošlo.

MartinS.

ODS měla zrušení superhrubé mzdy ve svém programu. Superhrubá mzda měla být zrušena už v roce 2015, tak to bylo již schváleno, ale vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL existenci superhrubé mzdy prodloužila. Proto není divu, že když ANO (konkrétně premiér Babiš) navrhlo zrušit superhrubou mzdu, ODS musela být pro, protože o zrušení usilovala 9 let.

David

Omlouvám se za nepřesnou formulaci, měl jsem napsat poslanecká sněmovna. Snížení daní odhlasovala v minulém volebním období ODS (současný ministr financí) + ANO (minulá ministryně financí) + SPD, všichni ostatní byli proti (včetně vládních ČSSD a KSČM).
V posledních volbách pak tyto strany získaly opět majoritu: 34 (ODS) + 72 (ANO) + 20 (SPD) = 126 mandátů, voliči tedy toto směřování potvrdili.

Pajoš

Takže ODS nehlasovala pro snížení daně z příjmů FO? 😀

David

Jak na tom bude OneTicket? Protože, jestli nezdraží ten, tak bude jeho kilometrický tarif levnější jak kilometrický tarif ČD, momentálně je cena jízdenky „Flexi základní“ stejná jako OneTicket.

Vlakoš

České dráhy čekaly na OneTicket, takže to bude stejné

Hodně štěstí

OneTicket je vázán na základní jízdné ČD.

babilon

Zdraží cca stejně jako ČD.

Modrásek

Hlavně tu nezapomeňte někdo napsat, jak pro některý lemply to bude likvidační 😀

Jméno

Zdražení jízdenky na léto o takovou pálku je prasárna.

Ares

Tak místo ve vlaku budete bydlet pod stanem.

Air Traveller

takze vam tu jízdenku mame platit z dani?

Michal O

Ano, obdobně jako já platím vaše dítě a vaše stavebko. Odpusťte si ty hloupoučké výpady.

Air Traveller

to neni zadny hloupoucky vypad. jizdenka na leto byla smesne levna, tak holt bude o neco drazsi.

no a?

ps: dite nemam. stavebko nemam.

Leinad

Nesmysly nemusí v tarifu být vůbec.
Pokud „jízdenka na Léto“ bude pro většinu cestujících stejně drahá, jako jiná jízdenka, dá se z tarifu vyhodit rovnou.
Pokud se jakákoliv „slevová“ jízdenka postaví na úroveň „klasické“ nebo dokonce dražší, nemá smysl „slevu“ nabízet.

Air Traveller

co si budem povidat. jizdenka na leto byla absurdne levna . to si muzem dovolit, kdyz se ekonomice dari

ted se ekonomice nedari a bude jeste hur – neni duvod prehnane dotovat zbytne veci.

Air Traveller

proc by se mela vyhazovat? pro danou skupinu lidi muze byt stale vyhodna.

jen nebude vyhodna pro kazdeho.

chapeme?

Radim

Ale má. Spousta lidí koupí věci i když jsou dražší „ve slevě“, než předtím byly bez „slevy“.

Pajoš

Prasarna, nebo z absurdně nízké úrovně se to přibližuje reálné hodnotě?

Leinad

Přiižuje se to ceně klasického km jízdného, takže ubývá důvodů držet to v tarifu.

Mates

Takže letní týdenní jízdenka bude dražší než měsíčník na všechnu dopravu vč. MHD v celém Německu (49€). To nemůžou ČD myslet vážně.

Matěj

Týdenní jízdenka na léto je na rozdíl od „měsíčníku“ v Německu komerční nabídkou dopravce, takže tohle srovnání není absolutně na místě.

vtvt

Německý návrh je zatím předběžný, neboť zatím nejsou sjednány zdroje dotací (zdroje hledá Spolková vláda i jednotlivé spolkové země).

A bude-li to v Německu schváleno, tak nebude platit na dálkové vlaky.

jarda V.

na ICE opravdu ne, ale nic takového ČD neprovozuje, i ten nejrychlejší SC jede možná stejně rychle jak některé vlaky kategorie REX o délce linek, přesnosti, taktu a návaznosti se nám bude hodně dlouho snít. MHD a busy k tomu jsou jen takový bonus….. PS na kolik pásem by byla PID-ka za 1200Kč měsíčně?

vtvt

Neplatí to ani na IC1, IC2.

MartinS.

S roční pražskou na 3 vnější pásma (Kralupy, Kladno, Mníšek, Kamenice, Kostelec, Český Brod, Lysá).

Air Traveller

vzdyt ji muzes vsem dotovat ze sveho. pak bude levna.

Pajoš

A jen tak náhodou nedotuje to tam někdo jiný?

Hodně štěstí

Ty psy pořádně okouřili.

liposh

Vidíte, nad tím jsem se nikdy nezamýšlel. Vztahuje se to i na takové ty věci, co bývají v kabelce? (čivava, yorkshir, krysařík?)

Hodně štěstí

Oficiálně zdarma pes v uzavřené schráně s nepropustným dnem, takže čivava by měla být celou cestu zazipovaná v kabelce.

Honza11

Jenom pak v pozici vlakového doprovodu zažijete situaci, kdy vám režista z východních čech nacpe jezevšíka do igelitky, kterou samozřejmě nazve jako nepropustnou. Protože platit pár desítek korun je proti smyslu režijní jízdy. 🙂

Mad_Majk

Na ty se to nevztahuje, pokud jsou v uzavrenem boxu/prepravni tasce beznych rozmeru (tzn. vleze se Vam k nohoum)

Petrof

měli jejich přepravu zakázat zcela!

Dachs

Ti, co musí (nemají jinou možnost), to budou muset skousnout. Držitelé traťových jízdenek to odskáčou nejvíc. Ti, co jedou někam jednorázově jednou za dlouhý čas, si ničeho nevšimnou. Segment pravidelných zákazníků, kteří jezdí někam občas (pracovní cesty, výlety s rodinou…), může (a pravděpodobně bude) reagovat odlivovým způsobem. Zdražit v době, kdy zákazník prostě z ČD tu kvalitu necítí (čest výjimkám a kromě toho ČD mohou „děkovat“ SŽ) a kdy rodinné rozpočty dostávají docela dardu, moc moudré není, ale tady se zřejmě již tahá za záchrannou brzdu udržitelnosti. Je pravděpodobné, že čím dál více lidí si bude propočítávat výhodnost jízdy autem,… Číst vice »

Jenisej

Vstupují do toho i další faktory. Ceny všeho se rapidně zvedají. Takže dvě auta se stávají i dnes luxus.

Domis

Jenže hlavním důvodem je, že silniční doprava (pro soukromé účely) je prostě prakticky osbovozena od vyznamnych daní a poplatků. Dálniční známka je nesmyslně levná (nekoresponduje s žádným reálným nákladem infrastruktury), mnohem efektivněji by vyšlo zpoplatnění všech komunikací bez rozdílu charakteru, a to nejspravedlivěji výkonovou formou (všeobecné mýto). Prostě veřejné rozpočty nemalou měrou dotují silniční infrastrukturu (výstavba, provoz, zimní údržba), dost možná srovnatelnou měrou se železnicí. A obecenstvo (myšleno zejména soukromé osoby) si po silnicích jezdí prakticky zdarma jen za cenu paliva (a i to je zdaněno v zásadě minimálně). A nakonec se diví, že ti nejchudší mají s odřenýma ušima… Číst vice »

Petr

Kdyby ty dálnice postavil soukromník, tak proč ne. Ale když jsem to zaplatil ze svých daní, tak proč bych státu za jejich použití měl platit ještě jednou? A jen tak mimochodem, zdanění PHM je více než královské, a vy máte přesto pocit, že je to málo?

W14

Nechápu to. Na jednu stranu píšete „…se zvýší od 60 Kč za tříměsíční IN 25 po 2 000 Kč…“, pak ale píšete doslova „Od 11. prosince 2022 bude ukončena možnost nákupu aplikace IN 25“. To přece nedává logiku, nebo jo? Já to chápu tak, že s novým grafikonem zdražím daný produkt, ale zároveň ho zruším.

Jinak souhlasím s Vectronem,, minimálně ve Zlínském kraji je veřejná doprava v porovnání jízdou autem (ve více lidech) několikanásobně dražší (nebudu ale rozebirat věci jako pořízení auta, pravidelný servs apod., tohle je vysoce nad rámec této diskuze).

nowas

in25 je i ve variantě na 3 roky.

nowas

Nebo tedy jinak, aplikace IN 25 1/4 je pro držitle průkazu ZTP, ZTP/P. O rušení IN 25 1/1 se nikde nepíše.

W14

Aha, mně nenapadlo, že tam mají takové nuance. Jsem nějak nechápal, co znamená ta 1/4.

babilon

„bude ukončena možnost nákupu aplikace IN 25 ¼“
Důležitá tam je ta čtvrtina – to jest IN 25 pro invalidy.

W14

Dík. jsem tu 1/4 nějak nepochopil.

Slosor

Chápu správně, že skupinová víkendová zdraží o 200 Kč? Pokud ano, tak tím pro mě padá poslední možnost, kdy pro mě byl za určité konstelace občas finančně výhodnější vlak. A to i při současných rekordních cenách nafty. A do toho ještě ta neskutečná pomalost a nespolehlivost vlaků. Bydlím na tranzitním „koridoru“, do kterého se v posledních letech nasypaly desítky miliard a přesto neexistuje jediná relace, která by byla rychlejší vlakem oproti autu.

Libcha

Dokud půjde Skupinová Víkendová pořídit za ČD Body, tak při frekvenci jejího využití nebudu potřebovat řešit její cenu.

MaT

No jo, ale pokud případně zvednou její „hodnotu“ i v tom počtu bodů, tak si jí za ty body taky třeba nebudete moci dopřát tak často…

Petr

No tak to je super. Za chvíli to tady bude tak drahé jak v Německu, kde se naopak konečně domluvili na jednotném měsíčním lístku na veřejnou dopravu (kromě ICE) za 49€…
Kéž by se i u nás dalo za 15 000 Kč ročně využívat veškerou hromadnou dopravu. Ale toho se asi nedočkám…

vtvt

Poprosím Vás o zdroj Vaší informace, že se konečně domluvili na jízdence na místní dopravu za 49 EUR měsíčně. Díky.

Já jsem zachytil, že jde o neschválený návrh. Spolkové země a německá federální vláda nyní hledají peníze na dotace pro dopravní dotační úřady.

https://bahnblogstelle.com/191505/49-euro-ticket-in-sicht-elfmeter-fuer-scholz-und-laenderchefs/

Gajda

Peníze hledají, ale je to defakto hotová věc. Co není hotový je, jestli už to lidi nedostanou jako dárek od 1.12. místo 1.1.. Ale pro dobro všech lze doufat, že zůstanou až u toho 1.1., jinak bude prosinec pěkný peklo.

vtvt

Ten záměr otevírá spoustu otázek. Např. že silně dotovaná jízdenka (49EUR) bude likvidovat nedotovanou dopravu. atd. Čili zatím není hotovo.

https://bahnblogstelle.com/191784/vdv-neues-oepnv-sonderticket-braucht-langfristige-finanzierungsloesungen/

vtvt

Ještě doplním – Dle předběžných názorů ani, kdyby byly schváleny zvažované dotace, tak ani tyto navýšené dotace prý nepokryjí náklady německých dopraců. Takže levnější doprava (busy) budou nahrazovat dražší (vlaky).

A v méně osídlených německých regionech budou citelně proškrtány spoje, takže tamní obyvatelé budou ze svých daní financovat levnou dopravu v okolí velkých měst.

Uznávám, že příznivým efektem je že odpadne studium podmínek u jízdenek v různých NĚMECKÝCH regionech. Jenže to by šlo vyřešit sjednocením podmínek, podobně jako u firem funguje INCOTERMS

babilon

Zatím se nedomluvili.

vtvt

Domluvili se, že se domluví, pokud najdou peníze…. to je přesnější….

A končící šéf německých nádražáckých odborářů se už dožaduje „hlavy“ spolkového ministra dopravy, neboť se bojí že přibude práce, bez zlepšení pracovních podmínek….
https://bahnblogstelle.com/191714/wissing-muss-weg-scheidender-evg-chef-wirft-verkehrsminister-untaetigkeit-vor/

Vectron

To nedelas dobre Jaromire…s tim zdrazenim…hodne lidi si tozmysli zda jet vlakem ci autem,uz od 2 osob vlak nedava smysl na kratke vzdalenosti…no snad to maji propocitane🤭

nowas

Na výlet možná. Na pravidelné dojíždění se ani dva lidi nedomluví.

M19

Ale domluví…

nowas

Stejná fabrika, úplně stejné směny. Možná i úplně stejná dovolená. Při nějaké volnější pracovní době si nedokážu představit, že by se někdo vázal tak striktně na nějakého kolegu kvůli ušetřeným pár stovkám.

M19

No vidíte, že to i dle vás jde. To se přece nemusí týkat úplně každého. Volnější pracovní dobu mívají obvykle lidé co pravidelně nedojíždějí veřejnou dopravou. Byli by totiž na ni vázáni a ta výhoda je rázem do značné míry pryč.

nowas

Veřejná doprava, pokud nepočítáme úplné zapadákovy, jezdí poměrně pravidelně. Narozdíl od kolegy s autem, který jede jen v jeden čas.

M19

Takže polopaticky i pro vás. Když máte pravidelné směny, klidně budete jezdit s kolegy, když se to vyplatí. Nic nového pod sluncem. A kdo má volnější směny jezdí spíš vlastním autem už dnes. Pravidelně jezdící veřejná doprava může být i v pondělí a v pátek jak do jedné vsi u Jindřichova Hradce.

Cestující

Zdražení o 50 % ? Se zbláznili soudruzi. Německo a Rakousko jde opačnou cestou. Tohle lidi jen udrží v autech a vyšší emise CO2.

Martin

Už teď hodně lidí kouká na peníze a nějaký CO2 jde úplně stranou.A bude hůř, stačí se kouknout jak se začalo topit. Vrátili jsme se tak o 30 let nazpátek.

Daniel

15 %*

Zapa

Německo a Rakousko na to možná má, my ne. Všechno kolem se zdražuje, jen dráha má plnit nějakou sociální službu?

Jenda

Musíte se na to kouknout trochu jinak. V zájmu celé společnosti je, aby co nejvíce lidí preferovalo hromadnou dopravu před autem. V čase jízdy česká hromadná doprava před autem těžce prohrává. V komfortu na většině tratí taky. Zbývá cena. Pokud nebude výhodná ani ta, tak v hromadné dopravě zbyde leda segment lidí co má nějakou slevu, a ti co žijí od výplaty k výplatě a nenašetří na auto.

vtvt

Prosím, jak konkrétně se daňovým poplatníkům vyplácí ta železniční hromadná doprava za dotaci 227 Kč/vlakový km?
– Kokořínský rychlík
– Podtrosecký rychlík
– Posázavský Motoráček
– Rakovnický rychlík
– Pražský motoráček
– S34 Praha M.nádraží-Čakovice
– S24 Čakovice – Kralupy nad Vltavou
(vše KŽC Doprava)

Vlakové expresy firmy ČD Praha-Děčín jsou dotovány částkou 8,-Kč/vlakový kilometr.

Radim

Nejen česká. V UK jsem jel 100km autobusem za 45GBP. To vyšlo levněji zaplatit kámošovi benzín (chtěl 20 a náhodou měl čas). A těch 20 vyšlo na tam i zpět ne jen na jednu cestu.

none

A neni lepsi jet vlakem, ktery stejne jede, nez placat naftu/benzin v jednomistnem aute, ktere jede tam, kam jede ten vlak?

vtvt

Je

Karl vB.

Máte docela masochistický názor na věc, ale neberu vám ho. Když jde do tuhého, tak je úkolem normálního státu PODPOROVAT své plátce daní (průmysl a obyvatele). Například v době krize normální stát zadává firmám víc zakázek, aby ty nemusely propouštět a on pak nemusel platit podporu v nezaměstnanosti. To samé platí v malém měřítku u obyvatelstva. PHM drahé, auta nová/ ojetá taktéž, potraviny, bydlení taktéž, tak normální stát alespoň uleví na poplatcích za hromadnou dopravu těm, co na ní jsou odkázáni. V opačném případě to může dojít do stavu, že se lidem nevyplatí dojíždět za prací a podpora v nezaměstnanosti… Číst vice »

vtvt

Souhlasím s Vámi. Akorát taky říct nejen „A“, ale taky „B“: Proč zvyšovat náklady dopravců kvůli urychlenému zavádění ETCS mimo koridory?

Většina z odhadem 800 dieslových vlaků ČD a 100 dieslových vlaků jiných dopravců totiž bude mít problém už někdy kolem roku 2026 až 2027. U elektrických vlaků to bude problém o něco dřív, ale elektrických vlaků bez ETCS bude míň než dieslových.

Proč nepočkat na konec smluv regionální vlakové dopravy v 2030, dokdy nejpozději skončí pasažérská doprava na spoustě železničních tratí?

viz harmonogram ETCS od Havlíčka/Faltýnka/Schillerové
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/08/etcsplan.pdf

vtvt

Takže IN100 za 20 tisíc bude ještě výhodnější ve smyslu cena/hodnota.

A zůstane výhodnout i pro ty, kdo nestihnout koupit před zdražení na 22 tisíc, tj. o 10%.

Lukáš Chytil

Jenže ve vztahu k SJT za 25000 se už začne nevyplácet.

babilon

SJT taky zdraží. Jenom je otázkou, jestli standardně podle nastavených pravidel o loňskou inflaci (tj. o 3,8 %) anebo jako všichni ostatní také přitlačí někam k 15 %.

babilon

Tak Blesk uvádí, že SJT zdraží též v průměru o 15 %. Takže na roční za 25k zapomeňte. Anebo si ho kupte ještě před zdražením.

Lukáš Chytil

Tak naštěstí zaměstnavatel už koupil IN 100, takže tento problém je vyřešen.

Miropiro

Pokud se ještě nezdraží doplatek do první třídy, tak ano.

Daniel

Ten se zdražoval nedávno, tak snad ne…

none

V miste, kde jezdi pouze CD asi ano.