České dráhy odstoupily od modernizace „honeckerů“, dodavatel zkrachoval
![Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/07/honekr1.jpg)
Cestující čekají další roky ve starých vozech, po roce 2025 je nahradí elektrické jednotky.
České dráhy opouští svůj plán modernizovat desítky osobních vozů řady Bdmtee pro provoz v regionální dopravě. Důvodem je insolvence společnosti Tratec-CS, která je měla dopravci opravit.
„České dráhy byly nuceny od smlouvy s firmou Tratec na modernizaci vozů Bdmtee odstoupit, v současné době probíhá vypořádání vzájemných vztahů,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle náměstka generálního ředitele a člena představenstva Jiřího Ješety zůstaly po smlouvě s Tratecem tři modernizované vozy a další dva rozpracované. U modernizovaných je ale řada závad a vozy jsou často odstaveny. „Další modernizovat nebudeme,“ dodal Ješeta. Ty, kde již úpravy začaly, chtějí České dráhy dokončit vlastními silami. Komplikuje to ale insolvenční řízení s Tratecem, majetek je částečně zablokován. „Například podvozky v subdodávkách jsou zablokované v rámci insolvence a není možné s nimi disponovat,“ dodal Ješeta.
Modernizované vozy měly jezdit hlavně v Pardubickém kraji, nasazovány jsou převážně na osobní vlaky Kolín – Česká Třebová. Konec modernizačního plánu znamená, že cestující budou déle jezdit v původních vozech. Kraj kvůli tomu už vyměřil za loňský rok pokutu 494 tisíc korun. „Sankce za rok 2022 ještě nebyly u dopravce uplatněny. Aktuálně probíhají s dopravcem jednání o náhradě za tyto vozy. Z několika variant řešení, byla vybrána varianta s pořízením 8 jednopodlažních elektrických jednotek s pracovní označením EMU140,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. K nahrazení by mělo dojít po roce 2025.
Problémy s dodavatelem byly už loni
České dráhy už loni zkoušely sehnat jiného dodavatele modernizace než Tratec-CS. Nikdo vhodný se ale nenašel: buď byla příliš vysoká cena, nebo by oprava trvala déle. Tratec-CS získal kontrakt s Českými drahami v listopadu 2020, jde o rámcovou smlouvu na modernizaci až 52 vozů. Cena modernizace jednoho vozu ve smlouvě vycházela na 13,5 milionu korun.
Modernizace měla přinést kompletní proměnu vozů, měl být snížen počet míst k sezení, aby měli lidé více prostoru než dosud. Do vozidel měly být dále umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
Vozy řady Bdmtee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagon pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu. Pro svůj původ v NDR získaly vozy přezdívku Honeckery.