Od nového grafikonu nasadí České dráhy mezi Prahu a Ostravu pravidelně railjet a InterJet
Railjet v Praze před odjezdem do Grazu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
K nasazení railjetu dojde kvůli výlukám mezi Prahou a Berlínem.
Znamená to, že ČD došla se Sprželem trpělivost a expandují do vzduchu, když to bude samý jet (tryskáč) ?
Pokus dobrý, ale dost slabé, řekl bych..
Místo toho, aby se vybudoval jeden produkt homogenní kvality na dané lince, to bude opět přehlídka všeho možného přes SC, EC, RJ, IJ, přičemž v IJ nedostanu ani najíst. Aneb návrat do devadesátek, kdy na jednom vlaku jela souprava PKP, na dalším DBAG a jiná byla složena z modernizovaných vozů co dům dal.
Na většině ostatních tratí ta homogennost celkem funguje, ale ano, zrovna Praha – Ostrava je problém. Jenže vzhledem k tomu, jak rozdílné vlaky tam jezdí, to jde celkem těžko (Pendolina, „zastávková“ EC na Slovensko a do Polska, vnitrostátní IC…). Asi jediným rychle realizovatelným řešením takové homogenizace by byly klasické soupravy postarších IC/EC vozů a to nevím, jak vřele by cestující přijali. A pokrýt celou linku třeba Comfortjety by krom vysokých investic vyžadovalo dohodu přijejmenším s Poláky. Že tam teď přes poledne pojede IJ bez jídeláku je samozřejmě šílené. Jinak co si budem povídat, ani homogenizovaný produkt neznamená homogenní kvalitu, viz… Číst vice »
Jezdím výhradně jen SC Pendolinem a 1 třídou, do ničeho jiného z auta nevlezu. Jsem rozmazlený jako prase, ale k věci: Railjet je pohodlnější, má měkčí podvozky, je tišší, neřve tam tolik klimatizace a nejsou slyšet kompresory jak tlačí vzduch na naklápění. Mínus Railjetu je, že nenaklápí. Je to příjemné a rychlejší. Z mého pohledu na trase Praha – Ostrava je Pendolino nejlepší řešení poměr rychlost/cena/výkon a s Railjetem jsem OK – s čím nejsem OK je InterJet ( to mám být jako 3 hodiny bez jídla a pití) WTF v dnešní době? hnus hnus hnus Tak třeba někdy na… Číst vice »
V InterJetech chybí zavazadlový vůz.
proto máte v každém vagonu nemalý prostor na zavazadla ve středové části, a v posledním vagonu i místo pro kola. Myslím že je podstatně pohodlnější řešení než po příjezdu hledat služební vůz a poslouchat kecy průvodčích že nesledujete řazení🥲
Ono to hlavně dost zdržuje a natahuje jízdní doby. A když vám tam pak podávají „elektrické traktory“, které se do hytláku nevedou ani napříč, tak člověk pak opravdu nemá daleko od toho si ulevit. Manipulace je s tím šílená a člověk se bojí aby se tomu náhodou něco nestalo. Za mě jsou Interjety v tomhle OK. A postupně to takhle bude všude.
Proboha jen to ne. Ještě přidáme dámský vagón, kuřácký vagón, dámsko – kuřacký a je to kompletní. Díky bohu že už nic takového neexistuje zavazadlo stačí dát na ty police mezi sedačky.
Ale co kdyby tam měl cestující dvouruční sekeru a pokusil se s ní unést lokomotivu? Jen to ne, hezky do hlídaného oddílu. A ti dva psi taky… ggrrrgrgrrgrrr … vy, VY vezete kočku?!
Jo to je skvělé, když pár set lidí čeká ve vlaku, aby se naložilo a vyložilo něco, co ani dodávku nezaplní. Na celé cestě víc jak 100 člověkohodin v ****…
A poštovní vůz Československé pošty taky.
Ať si nasazujou co chtěj, hlavně když to pořádně pojede a bude to poplatný 21.století.
Konečně!
Takže ČD konečně veřejně přiznalo, že nemá Pendollina – přitom realita je už několik měsíců taková, že oficiální SC Pendollino Bohumín – Františkovy Lázně (a opačně) jezdí Pendollina jen v úseku Bohumín – Praha a v Praze je nutný přestup na klasické rychlíkové vozy s menší kapacitou než Pendollino, takže mnozí lidi v těch náhradních vozech si jaksi nemají kam sednout, i když si zaplatili místenku na Pendollino. O úrovni těch náhradních vozů by se dalo taky napsat mnoho nelichotivého.
Nechápu ty mínusy – reálný dlouhodobý stav Pendollin je mínus 2 kusy oproti původnímu počtu a jelikož ČD nemá Pendollina navíc, tak ty 2 vyřazené kusy logicky chybí a posledních několik měsíců to řešili tak, že na SC Bohumín – Františkovy Lázně se muselo v Praze přestupovat.
ČD snad něco tajily? Informace o přestupu i jiné soupravě je normálně dostupná. Co teď tedy „konečně“ přiznávají, když se nic netajilo?
V jízdním řádu to bylo vedeno jako jeden přímý vlak bez přestupu, ten přestup byl jen jako „mimořádnost“ a spousta cizinců o něm vůbec nevěděla. Přitom to nebyla žádná mimořádnost, ale fakticky trvalý stav. A nikde ani v mimořádnostech nebylo uvedeno to, že ty vlaky z Prahy dál na Cheb mají mnohem menší kapacitu než Pendollina, o drobnostech jako chybějící wi-fi apod. je asi škoda hovořit. Navíc Pendollino má všechny vozy vysokokapacitní, z Prahy na Cheb jezdily dál převážně kupéčka, navíc ještě s hodně úzkými chodbami.
Vysokokapacitní? Pendolino má v jednom voze 53 míst k sezení, Bmz má 66.
Vysokokapacitní byl překlep, mělo to být velkokapacitní (letadlové) vagóny. A Pendollino mívalo takřka vždy větší kapacitu než ten přestupový vlak z Prahy dál na Cheb, jelikož ten míval 4-5 vagónů. A průvodčí to komentovala tím, že ona za to nemůže (to má sice pravdu), že tolik vagónů jim dali a více prý není.
A které je to druhé vyřazené Pendolino? Já teda vím jen o jednom. Kromě toho Pendolino jezdí bez přestupu do Frantovek už někdy od konce září. Přestup byl jen dočasně kvůli opravě první jednotky…
Druhé Pendolino údajně prochází modernizací… To už je ale docela dlouho známý fakt.
Šesté Pendolino je momentálně na plánované VO a sedmé je mimo provoz kvůli té nehodě.
Nějak nechápu ty mínusy u mne a plusy u tebe… Vždyť jsem napsal úplně to samé, ale jinými slovy. Vlastně tys tu zprávu jen přepsal. Lidi… Vy jste fakt někdy divní.
Možná myslel ještě tu soupravu poničenou ve Studénce v r. 2015, ale ta už přece byla opravena: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-studenka-pendolino.A180201_143944_eko-doprava_cfr
Viz včerejší článek o poznámkách v JŘ.
Nic proti, ale za poslední měsíc a půl jsem jel SC 515 Prahy do Olomouce a pokaždé Pendolino přijelo ze západních Čech.
Očividně máte velmi aktuální informace, když Pendolino jezdí už od začátku listopadu standardně bez přestupu do K. Varů i do F. Lázní. Ale co, alespoň jste si kopnul, ulevilo se?
Neví někdo, z čeho bude InterJet na ten IC 503 přejíždět? Z Ex6, nebo z R15? Předpokládám, že všechny tyto soupravy budou i nadále „bydlet“ v Chebu.
Neměl jezdit na EC 140/145 do/z Žiliny? Jednu dobu ho ČD ukazovaly na těchto spojích v plánovaném řazení (cca vždy ve stylu „za tři měsíce bude řazen“, a pak odloženo, až není plánován vůbec)
Na EC 140 jezdí souprava z EC 141
Bylo to v plánu na 141/140 na GVD 2022, článek je o GVD 2023
a ví někdo, proč to padlo?
protože ten IJ od července zaskakuje za pendolina na spojích 509/500
Hele, když do Ostravy bude jezdit railjet, tak ať do Brna pošlou třeba aspoň jednou týdně pendolino. Můj čtyřletý syn říká, že by ho rád viděl a projel se třeba aspoň z Krpola na Hlavas. První třídou v railjetu už jsme spolu z Krpola na Hlavas jeli 😀
Pendolino před lety jezdilo Brno-Praha s rychlíkem Vyšehrad. Za 2 hodiny 20 minut. Kouzlo vzpomínek, to už se nikdy nevrátí.
Já vím…jel jsem tehdy Pendolinem z Blavy do Brna…a díky této zkušenosti taky vím, že Pendolina mají špatně odhlučněné záchody a že ten den nějakému pánovi ráno nesedla snídaně a tak se vracela kudy přišla. 😀
To je trochu víc informací než bychom potřebovali.
To je humornou formou podané důležité sdělení: „Nikdy si v Pendolinu nedělejte rezervaci míst vedle WC“…jinak na Pendolino nemůžu říct křivého slova, ale toto sdělení je podstatné.
Své udělá také naklápění. Když jsem jel z Curychu do Lausanne pendolinem, tak jsem byl rád, že jsem vystoupil, protože žaludek jsem měl až v krku.
U nás těch naklápěcích úseků naštěstí tolik není.
Taky jsem ten pocit párkrát zažil, většinou tomu napomohla kocovina… 🙂
Stříbro – Mariánské Lázně
Při cestě RegioSwingerem v Německu mi taky jednou bylo pěkně nevolno.
Pro mě je naopak jízda klopidlem pohodlnější. V oblouku se nakloní vnější svět (sloupy podél trati) a co? Voda ve skleničce drží.
Žaludek mi zvedá vestibulár (když klasika projíždí obloukem a zustává rovně, voda ve skleničce lítá) ne oči.
Vemte syna rychlíkem do Olomouce, svezte se Pendolímen do Pardubic a pak zpátky přes Třebovou. Až bude hezky nasněženno nebo na jaro. Bude mít zážitek, za ten 1 den to stojí a uvidí kus kraje.
Nejlepší vybrat si na to dobu s co nejvíce výlukami, pak se bude i Pendolino plazit jak osobák.
Mě by skoro víc zajímalo, kdy se definitivně bude dát spolehnout, že na EC nebo IC vlaku nepojede žádné A nebo B.
Na smeč? Na lince R8 je to již zajištěno 🙂
tam jezdí daleko horší vozy, když v neděli vytáhnou ty svoje lehátka tak vzpomínám na B 😀
Tak to by mě taky zajímalo. Poslední dobou je to zase smršť. Ne EC, nebo IC, to už je fakt přes čáru…
Takže na spoji přes poledne nepojede jídelák? Smutný …
přesně tak, totéž platí pro vlak 141 a 142
Jeďte s konkurencí. Ta má jídelák na všech spojích…
Když Šimek s Grossmanem při jednom Návštěvním dnu řešili jízdní řád, na Grossmanovu informaci, co je jídelní vůz, reagoval Šimek slovy: „…To je normální restaurace, ten kousek housky vždycky vyžebrám od spolucestujícího“. Tak si zkuste vzít do vlaku něco svého a nepotřebujete jídelák.
Vlastní horké párky od Dolejších s křenem, polévku, svíčkovou, talíře, příbory, půllitr, točenou plzeň, hrnek na kávu, kávovar, sklenky na sekt, sekt, sklenky na digestiv, digestiv, …, si s sebou vezmu jen dost těžko 😀
Nemá být v prvním odstavci do poloviny příštího roku? Protože od poloviny už nejspíš rj do Berlína zajíždět bude
Má, díky za upozornění.
Není zač, neseděli mi to k zavedení GVD
Proč musel ustoupit dálkový vlak (Berliner) regionálnímu vlaku (RE20 Ústí nL-Drážďany)?
Melete úplně z cesty. Railjet nemusel ustoupit žádnému regionálnímu vlaku Ústí – Drážďany…
Vy jste nečetl článek? Railjet jezdící do Berlína nejede. Regionální vlak (Desiro RE20) jezdí dál.
Cituji: „Kvůli výlukám na trati mezi Prahou a Berlínem budeme mít v první polovině příštího roku k dispozici jednu soupravu railjet“
Pokud bude ta „výluka omezujicí railjet“ až za Drážďanami tak jaké omezení? Protože na tohle německé omezení ČD nemají vliv, jeden stát nejsme…
Máte-li pravdu, tak beru zpět. Otázkou o jakém omezení mezi Drážďany-Berlín je řeč. Já nic takového nenašel, ale můžu se plést.
Poslední odstavec.
https://zdopravy.cz/vydrzi-vindobona-db-spojeni-berlina-a-vidne-pres-prahu-neprodavaji-cd-vyckavaji-130715/
Díky
Ví se, kde bude ten Interjet chybět? Mají nějakou stabilní náhradu, nebo to bude jako teď na Krušnohorech „co zrovna najdeme“ ?
Nebude chybět, otočí Ostravu mezi obraty 603/600
Ah tak, díky za info.
Bude zase někdy spoj OV- PHA dvě a půl hodiny, jako na počátcích doby Pendolínové?
Nikdy nebyl 2:30 hodiny. Někdo to tady bude zaručeně vědět přesně, ale myslím, že nejkratší čas byl (do Svinova!!!) cca 3:08 h.
Opravte mě, kdo to ví.
Já zažil Ostrava Svinov – Praha hl.n 2:57 🙂 To byly časy. A škoda že zrušili hodinový takt na trase OV – PHA
Já zažil snad 2.53 PHA-Svinov. Ve své době dokonce PHA-Opava IC za 3.16 mám takový dojem. 🥲
Máte pravdu: 2:53 byl nejrychlejší spoj.
Bylo to pod 3 hodiny, ale tak o minutu, dvě.
já pamatuji 2:53 pár let nazpět dle jízdního řádu. Reálný rekord (takřka celá cesta na volno, všude postaveno včas) je u mě náskok 7 minut v olomouci (tam vyčkávání na pravidelný odjezd) a dalších 8 minut v ostravě. Takto se to ale podažilo zajet jen jednou. V současnosti jsme rádi, když aspoň den příjezdu souhlasí (https://zdopravy.cz/koridor-mezi-prerovem-a-ostravou-stoji-kvuli-poruse-trakcniho-vedeni-vlaky-nabiraji-mnohahodinova-zpozdeni-133563/).
Nejspíš ne a důvodem je hlavně nedostatečná kapacita trati. Už se nejde chovat tak, že pendolino je nějaký nadvlak a vše mu jde z cesty, je zde i velice silná nákladní doprava. Všechny vlaky Praha – Ostrava jsou si rovny, jsou kategorie Ex. To, že jeden vlak se jmenuje EC, jiný IC, další SC, LE, RJ a pod., na tom nic nemění. Ještě taková drobnost: Musí mít veškerá vozidla pro rychlost 160 km/h. A jsem toho názoru, že i pendolino bude jezdit v běžných jízdních dobách pro nenaklápěcí Ex, protože do budoucna budou časté náhrady z důvodu chybějící soupravy. Takže… Číst vice »
Logické by bylo přesunout Pendolino třeba na trasu do Budějovic. Krom toho, že trať Praha-Ostrava je kapacitně přetížená, tak je to trasa natolik „rovná“, že má minimální potenciál pro využítí klopení.
Když už tak na Ex z Prahy do Lince, přičemž největší přínos naklápění by byl z Budějovic do Horního Dvořiště. Ale to by už musely být objednány další deriváty railjetů a to nejsou.
No technologicky třeba jo, ale obchodně těžko.
ČD aktuálně nemají adekvátní náhradu na „prémiové“ spoje. Pokud se tam začnou bastlit soupravy stylem „co depo dá“, tak to řadu celkem lukrativních cestujících odežene.
Pendolino už zdaleka není o rychlosti, ale o předvídatelnosti a konzistenci produktu. A ano, jsme firma s pobočkami mj. v Praze a Ostravě, vídám toto na vlastní oči.
Časem k tomu stejně dojde, takže i z Prahy do Ostravy se přejde na deriváty railjetu. Stačí, aby byla těžce poškozena další jednotka pendolina…
Ale pak to chce aby na SC byl railjet nebo Pendolíno a nic horšího.
Jestli tam přivěší B249 s akvarijními okny, k tomu Honeckerovu pomstu, tak si pečlivě budouvanou značku zničí za týden.
I obyč R ve zbytku republiky jezdí daňoví poplatníci a za svezení jaksi platí. A třeba na takové R16 České dráhy najely na běžný standard 100,% B249, už se nesnaží dat na vlak třeba jedno reko, myčku ten šrot neviděl hodně dlouho a bez mrknutí oka se za tento socialisticky bordel platí jako by tam jelo alespoň to reko co tam má být. A bez mrknutí oka tento shit CD zdraží.
SC jezdí na podnikatelské riziko dopravce, v něm platí jízdenky cestující.
Daňový poplatiník by se jistě rád vyhnul B249, ale zařazením B249 na SC se toho rozhodně nedosáhne. Zadáním soutěže a příslušnou slmouvou ano.
Jestli ČD budou dál trpět, že jim někde stojej vagony na revizích až 3 měsíce, můžou jednou tahat vagony i z technickýho muzea, aby měli čím vozit lidi.
Všechny jsou Ex. Ale že „musí mít“ 160km/h je kravina, na skoro každém EC/IC je aspoň jeden vůz s max 140km/h, RJ má taky max 140km/h, takže jediné, co jezdí 160km/h „furt“ je SC a LE (a možná rychlíky s InterPanterem, ale to nevím a ty stejně v ČT uhnou na jih).
RJ má v sešiťáku 140 kvůli Peršingům, ale když to vyjde tak jede Vectron. Osobně bych byl pro změnu předpisů (jede-li Vectron, smí 160). Časy by byly stejné, ale lépe by se krátilo.
(To samé by měly i ČD kvůli béčkům a hlavně cargonauti s nejrůznějšími soupravami)
SC (SuperCity) je obchodní kategorie vlaků připravená původně speciálně pro Pendolino. Později, když začaly jezdit RailJety, tak i RailJety byly dočasně vedeny jako SuperCity. Později byly převedeny „jen“ na EuroCity. InterPantery (i RegioPantery) jsou schopné jet 160 km/h. InterJety a RailJety jsou sice stavěné na 230 km/h, ale nemají vlastní pohon. Takže prakticky mohou jet jen tak rychle, jak to umožňuje lokomotiva na jednom či druhém konci. Vvětšina vozů používaných RegioJetem je myslím na 200 km/h – ale lokomotivy řady 162 jsou jen na 140 km/h (pokud u nich neproběhla nějaká dodatečná přestavba převodů na rychloist 160 km/h). Vectrony a… Číst vice »
Traxx s tlapovým uložením motorů 200 km/hod? To by bylo hodně zajímavé 😃. Peršingy RJ jsou na 140 km/hod., o žádné rekonstrukci, byť připravované, jsem nečetl.
Má se dodelavat etcs a stridavina, poté se přesunou na R8 (tam 140 stačí)
No, tak RegioJet brzy asi s Peršingy dojezdí – protože trasa do Ostravy bude přetnutá úsekem s „střídavinou“.
A LE možná do té doby dostane ty Sirie a bude moc jezdit dál.
Bude to ještě docela zajímavé. Mj. Peršingy byly původně dokonce jen na 120 km/h. POzději byly přestavěny na 140 km/h. A s tou přestavbou na 160 km/h jsem si opravdu nebyl jistý, zda nějaká taková proběhla.
„… na skoro každém EC/IC“ už třeba na trase Ostrava-Praha tak úplně neplatí… Poslední dobou si toho všímám celkem často. Neříkám, že se vozy se 140km/h nevyskytují v řazení vůbec, jen říkám, že jich je reálně méně a méně na této trase. A to u obou (jak u ČD, tak u RJ).
A pokud se sem tam nějaký ten vůz se 140km/h v řazení vyskytne, pak jde o posilové vozy na víkend, nebo o vozy, které museli kvůli údržbě ty nové vozy nahradit.
jaká je reálná teoretická jízdní doba Pendolina z Ostravy do Prahy, kdyby opravdu nikde nečekalo a zastavilo jen Olomouci a Pardubicích? děkuji
To by mě taky zajímalo, jestli by bylo schopné dostat se z Prahy hl.n. na Svinov pod 2:45?
Ano, je to zcela reálné, pokud by jelo „na krev“ a všude razantně klopilo. Mnohým by pak možná bylo i špatně. Protože taktové jízdní doby ale počítají i s náhradní – neklopící – soupravou, jsou vatované a udělané podle ní a pro ni a Pendolino jede podle nich a klopí jen při zpoždění a nutnosti krátit j.d. Má proto vcelku pozitivní „cejch“ spolehlivého vlaku s minimálním zpožděním.