České dráhy objednaly u Škody RegioPantery za téměř sedm miliard korun, nejvíce pro Olomoucký kraj
České dráhy během čtyř let převezmou 79 nových elektrických jednotek.
České dráhy podepsaly se Śkodou Transporation smlouvu na dodávku dalších 19 dvouvozových a 29 třívozových jednotek RegioPanter. Nová objednávka s již předchozími bude znamenat dodávku celkem 79 nových jednotek během příštích čtyř let. Hodnota objednávky je 6,88 miliardy korun.
„Tím, že objednáváme nové vlaky, plníme smluvní závazky vůči krajům, které s námi i díky tomu uzavřely dlouhodobé kontrakty,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Firma podle něj současně nákupem řeší přirozenou obnovu vozidel. „Do mnohých z nich již nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS, nevyhovují současným požadavkům na komfort cestování, ani nemohou plně využít nově modernizované tratě,“ dodal Bednárik.
Rámcová smlouva na dvouvozové jednotky plně vyčerpána
Další objednávka znamená vyčerpání celého rámcového kontraktu na 50 dvouvozových jednotek. „Již dříve jsme podepsali výrobu 31 jednotek s dvěma vozy a nyní k nim závazně objednáváme dalších 19. Jejich nasazení plánujeme v letech 2023 a 2024 v krajích Olomouckém, Moravskoslezském a Jihočeském,“ řekl člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Jiří Ješeta. Jedna jednotka podle smlouvy vychází na 118 milionů korun (19 jednotek za 2,242 miliardy Kč).
České dráhy současně objednaly 29 třívozových jednotek z nedávno uzavřeného rámcového kontraktu na odběr až 60 vozidel. Z nich jsou první dvě jednotky, jejichž nákup je podpořen i dotací z OPD2, určeny pro Moravskoslezský kraj. „Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal Ješeta. Jedna jednotka podle smlouvy vychází na 160 milionů (29 jednotek 4,64 miliardy korun).
Ve dvouvozové variantě mají RegioPantery až 140 míst k sezení, ve třívozovém provedení nabídnou až 240 sedadel. Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a jízdní kola.
První jednotky míří do Plzeňského kraje
Oproti původním jednotkám RegioPanter mají ty nové řadu technických vylepšení. Jsou vybaveny moderním informačním systémem, Wi-Fi, kamerami, možností automatického vedení vlaku a už z výroby budou vybaveny nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Jednotky jsou určeny pro provoz na obou českých napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC a jejich maximální rychlost je 160 km/h.
První jednotky ze série dříve objednaných dvouvozových vlaků aktuálně procházejí testy ve zkušebním centru VUZ. Již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Další budou jezdit na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině a v Jihočeském kraji.
České dráhy již provozují desítky vlaků tohoto typu. Jedná se o 12 jednotek RegioPanter řady 440 a 8 jednotek řady 640 (oba typy jsou třívozové), 17 jednotek řady 650 (dvouvozové) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661 (třívozové a pětivozové).