České dráhy obhájily rating dva stupně od spekulativního pásma
Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
Dobrá zpráva pro České dráhy aktuálně přišla od společnosti Moody’s. Dráhy obhájily rating na úrovni Baa2, tedy dva stupně od
Rating je velmi spekulativní vzhledem k tomu, že předlužené státy jako Španělsko či Francie mají rating v investičním pásmu. Nyní bylo snadné obhájit rating, protože si ČD udrželi nad 90 % spojení a při minulém hodnocení ratingová agentura počítal, že pokud ČD udrží s 90 % spojení zůstane rating stejný. Otázka je co se bue dít, až začnou objednatelé dopravce skutečně soutěžit.
toď právě otázka.. mám jezdit čd a podporovat nerentabilního dopravce který spoléhá na peníze od státu asi jako novorozeně na mléko s prsou matky? s vědomím že to odsereme všichni případně? dneska mě dostali info že schodek může být až půl bilionu? jako kde se ty prachy ztratily ? dělají si prdel?
Ty prachy se neztratily – ty se částečně nevybraly/nevyberou (nižší aktivita v obchodě – nižší výběr DPH, spotřebních daní; méně lidí pracovalo – nižší odvody) a částečně utratily navíc – OČR, mimořádné podpory kde čeho.
O tom by se dalo hodne dlouho debatovat, problem neni ani tak ten schodek, jako to, ze si schvalili podobne moznosti na dalsich 7 let, a k tomu jako spravni populiste nejsou schopni udelat jedinny skrt ve vydajich… a nechci se dockat toho, az statu snizi rating a uroky statniho dluhu pujdou nahoru…
A nejen ze si nepripousti moznost zvyseni urokovych sazeb, ale ani vyssi nezamestnanost nebo casovanou bombu s exekucemi, apod…
přesně tak… ty palce dolů v mým příspěvku jsou od naprostých investičních negramotů takže to mě nějak nerozhodilo.
Kolik peněz z vlastnického titulu stát posílá českým drahám?
Jako vlastník nic, jako objednatel (MD, kraje) cca 12 mld ročně.
Lukáš: Podle posledních dat za rok 2019 bylo dorovnání od objednatelů (MD + kraje) cca 14 miliard ročně.
S tím, že některé objednávané linky postrádají smysl. Například na trati Praha – Ostrava – Bohumín/SK, se jezdí úsek Praha – Ostrava bez objednávky státu, ale v úseku Ostrava – Bohumín/SK dostávají ČD dotace. Podobně stát objednává vlak z Opavy do Prahy a zpět v podobném čase, jako jezdí Regiojet bez objednávky státu.
Kde jste v těch datech našel vlak Praha – Opava? Vždyť to jsou komerční spoje. Jediné, co se tam platí jsou krom nařízených slev ještě zapojení do IDS mezi Ostravou a Opavou. RegioJet jede sice komerčně, ale jako na všech linkách má plný vlak studentů, důchodců, ZTP a podobně. Papírově aspoň. No a milý stát na to se*e a nechává ho vydělávat… Vždyť i v současné době koronaviru, kdy už se pomalu život vrací do normálu, papírově se na objednavané R8 vykazuje 5 vozů, aby to nebylo moc okaté navenek tak 5 jich je i v rezervačním systému, ale aby… Číst vice »
Heh, to je oproti tomu, co dává stát za ty slavný slevy, naprosto v nepoměru. 😀
Principem závazkové dopravy je, že naprosto všichni zúčastnění dopravci spoléhají na peníze od státu nebo kraje 😉
Odpověď na Vaši otázku je, že zkrachují. Ale nemusíme se bát, k tomu ještě dlouho v našem Absurdistánu nedojde.
Luboš B:
A máte nějakou vizi?? Vizi kdo bude tím, co místo Českých drah bude majoritní? A posléze tahle nastupující firma, dle logiky některých diskutérů, bude následně „na odstřel“? Protože přece když bere dotace, tak to bude „špatná“ firma…?!
Jara 16
Být státní podnik a brát dotace není to samé jako být státní podnik a brát dotace.
Záleží totiž na úhlu pohledu. Jeden státní kolos může být ekonomicky efektivní a druhý dělat dojdou krávu.
Takže to může u nás skončit jako ÖBB – Niederlassung Prag. 😉
Právě proto vznikají, někdy dosti vášnivé, diskuze
Jo, to máš recht. 😉
České dráhy nejsou státni podnik. Víte?
no dobře vy hnidopichu je to akciovka a majoritu má stát jaký je rozdíl?
Ne majoritu, ale 100%