lot
Dopravci Železnice

České dráhy obhájily rating dva stupně od spekulativního pásma

Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD

Dobrá zpráva pro České dráhy aktuálně přišla od společnosti Moody’s. Dráhy obhájily rating na úrovni Baa2, tedy dva stupně od spekulativního pásma. Rating má stabilní výhled. Dráhy hodnocení zveřejnily na svých stránkách.

„Dobrá zpráva pro nás, majitele a investory. I v současné situaci jsme podle analytiků stabilním a spolehlivým partnerem,“ uvedl na twitteru šéf drah Václav Nebeský. Agentura standardně vydává hodnocení ČD v dubnu, letos si ale podle mluvčího drah Radka Joklíka dala na čas i proto, že hodnotila situaci kolem koronaviru. A hodnocení potvrdila.

Moody’s ocenila silnou pozici drah na trhu, která plyne z nedávného uzavření smluv se státem a kraji na dalších deset let. „Naplňuje to naše očekávání, že si společnost udrží solidní podíl na trhu výrazně nad 80 procent,“ uvedla agentura. Mimo jiné do ratingu promítá i státní vlastnictví drah, které považuje za záruku finanční stability.

České dráhy se na stupeň Baa2 dostaly v roce 2016, v roce 2015 a 2014 se ocitly na okraji spekulativního pásma s ratingem Baa3. Rating má vliv na to, na jaké úroky se mohou České dráhy s dluhy přes 30 miliard korun dostat.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
noerf

Rating je velmi spekulativní vzhledem k tomu, že předlužené státy jako Španělsko či Francie mají rating v investičním pásmu. Nyní bylo snadné obhájit rating, protože si ČD udrželi nad 90 % spojení a při minulém hodnocení ratingová agentura počítal, že pokud ČD udrží s 90 % spojení zůstane rating stejný. Otázka je co se bue dít, až začnou objednatelé dopravce skutečně soutěžit.

standa

toď právě otázka.. mám jezdit čd a podporovat nerentabilního dopravce který spoléhá na peníze od státu asi jako novorozeně na mléko s prsou matky? s vědomím že to odsereme všichni případně? dneska mě dostali info že schodek může být až půl bilionu? jako kde se ty prachy ztratily ? dělají si prdel?

Kubrt

Ty prachy se neztratily – ty se částečně nevybraly/nevyberou (nižší aktivita v obchodě – nižší výběr DPH, spotřebních daní; méně lidí pracovalo – nižší odvody) a částečně utratily navíc – OČR, mimořádné podpory kde čeho.

Martin

O tom by se dalo hodne dlouho debatovat, problem neni ani tak ten schodek, jako to, ze si schvalili podobne moznosti na dalsich 7 let, a k tomu jako spravni populiste nejsou schopni udelat jedinny skrt ve vydajich… a nechci se dockat toho, az statu snizi rating a uroky statniho dluhu pujdou nahoru…
A nejen ze si nepripousti moznost zvyseni urokovych sazeb, ale ani vyssi nezamestnanost nebo casovanou bombu s exekucemi, apod…

standa

přesně tak… ty palce dolů v mým příspěvku jsou od naprostých investičních negramotů takže to mě nějak nerozhodilo.

Jakub

Kolik peněz z vlastnického titulu stát posílá českým drahám?

Lukáš

Jako vlastník nic, jako objednatel (MD, kraje) cca 12 mld ročně.

noerf

Lukáš: Podle posledních dat za rok 2019 bylo dorovnání od objednatelů (MD + kraje) cca 14 miliard ročně.
S tím, že některé objednávané linky postrádají smysl. Například na trati Praha – Ostrava – Bohumín/SK, se jezdí úsek Praha – Ostrava bez objednávky státu, ale v úseku Ostrava – Bohumín/SK dostávají ČD dotace. Podobně stát objednává vlak z Opavy do Prahy a zpět v podobném čase, jako jezdí Regiojet bez objednávky státu.

Tomi

Kde jste v těch datech našel vlak Praha – Opava? Vždyť to jsou komerční spoje. Jediné, co se tam platí jsou krom nařízených slev ještě zapojení do IDS mezi Ostravou a Opavou. RegioJet jede sice komerčně, ale jako na všech linkách má plný vlak studentů, důchodců, ZTP a podobně. Papírově aspoň. No a milý stát na to se*e a nechává ho vydělávat… Vždyť i v současné době koronaviru, kdy už se pomalu život vrací do normálu, papírově se na objednavané R8 vykazuje 5 vozů, aby to nebylo moc okaté navenek tak 5 jich je i v rezervačním systému, ale aby… Číst vice »

Jaaa

Heh, to je oproti tomu, co dává stát za ty slavný slevy, naprosto v nepoměru. 😀

patology_chef

Principem závazkové dopravy je, že naprosto všichni zúčastnění dopravci spoléhají na peníze od státu nebo kraje 😉

Luboš Beneš

Odpověď na Vaši otázku je, že zkrachují. Ale nemusíme se bát, k tomu ještě dlouho v našem Absurdistánu nedojde.

Jara 16

Luboš B:
A máte nějakou vizi?? Vizi kdo bude tím, co místo Českých drah bude majoritní? A posléze tahle nastupující firma, dle logiky některých diskutérů, bude následně „na odstřel“? Protože přece když bere dotace, tak to bude „špatná“ firma…?!

X 1

Jara 16
Být státní podnik a brát dotace není to samé jako být státní podnik a brát dotace.
Záleží totiž na úhlu pohledu. Jeden státní kolos může být ekonomicky efektivní a druhý dělat dojdou krávu.
Takže to může u nás skončit jako ÖBB – Niederlassung Prag. 😉

Jara 16

Právě proto vznikají, někdy dosti vášnivé, diskuze

X 1

Jo, to máš recht. 😉

Blacklist

České dráhy nejsou státni podnik. Víte?

standa

no dobře vy hnidopichu je to akciovka a majoritu má stát jaký je rozdíl?

ABC

Ne majoritu, ale 100%