České dráhy neuspěly s žalobou ve sporu o lokomotivy se Škodou Transportation

Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhyLokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy

Pokud se České dráhy odvolají, bude případ znovu řešit vrchní soud.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Je smutné, že se nedomluví dvě tuzemské firmy. Pravdu nikdo neřekne. Užitek z tohoto budou mít zase jen cizí státy a ČR dluhy. Š380 vznikala ve Škodovce jako úplně nový výrobek a vývoj stál mnoho úsilí. Lokomotivku obsadila firma Siemens a ve Škodě se několik let vyráběly jen vagony. Dokumentace od výroby lokomotiv byla odvezena. Když se opět rozhodovalo jak dál sháněli se výkresy od servisních firem a ze starých mikrofilmů. Staří a významní konstruktéři už ve Škodě nepracovali. Začínali zase od začátku. Informace se hledaly kde se dalo. Málokdo ví, že firma měla z důvodů zahraničí konkurence, tunelování a… Číst vice »

vtvt

No jo, nacionalismus při nákupním rozhodování má své úskalí.

viz polský příklad.
PKP IC letos poptával 20 lokomotiv. Nabídka PESy 28 mil. zlotých (145 mil Kč)/lokomotivu. NEWAG 26 mil. zlotých (136 mi. Kč).

vs.

Letošní nabídka Siemensu pro maďarský MAV
– dvousystémový Vectron 3,49 mil. EUR (87 mil. Kč)
– třísystémový Vectron 4,07 mil. EUR (102 mil. Kč)
https://zdopravy.cz/velka-zakazka-pro-siemens-do-madarska-doda-az-115-vectronu-109494/

Mates

Naozaj porovnávaš nákup 20ks vs. 115ks?

vtvt

Dobrá rada: Je lepší si NEJDŘÍVE zjistit fakta, než se dopustím názoru.

K Vašemu tvrzení na 115 lokomotiv… cituji:
„HUNGARIAN operator MÁV-Start has awarded Siemens Mobility a framework contract for an initial 35 Vectron electric locomotives. With options, the order could reach 115 units.“
https://www.railjournal.com/fleet/mav-start-to-sign-framework-contract-for-115-vectron-locomotives/

Mates

To je úplne v poriadku. Ja ti prezradím ako to funguje. Prvé kusy z objednávky sú vždy drahšie ako tie, ktoré sú z opcie. Až keď zákazník vyčerpá celú opciu a výsledná suma sa vydelí počtom kusov dostaneš priemernú jednotkovú cenu na kus. To by si potom každý mohol vyhlásiť súťaž na 150 kusov v zložení 4 kusy záväzne a 146 s opciou. Snáď si nemyslíš, že by potom výrobca dal rovnakú jednotkovú cenu na všetky kusy bez istoty ich odberu.

vtvt

Tak se podívejme na praktický příklad:
„„V případě srovnatelných výběrových řízeních na rámcové smlouvy jsou již v zadávací dokumentaci uvedena oboustranně závazná témata jako je závazná první objednávka nebo nejmenší možné objednané množství, takže nabízející je přinejmenším schopen provést kalkulaci na základně představy o možné podobě objednávky,““
https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/

Čili opět vedle pane Mates.

Mates

Premýšľam, či si tak blbý alebo to len hráš.

Vtvt

Proč myslíte? MAV chce třísystemovych Vectronů max. 25. Čili pro srovnání se zakázkou PKP IC je to vypovídající.

Eda

Tak tj asi „definitivní konec“?

vtvt

Uvidíme. Např. podle toho jak se ČD zachová v soutěži na až 90x EMU400 pro pražskou/ostravskou aglomeraci.

Prozatím je zajímavé, že ČD prý požaduje maximálku 160 km/h, což nesplňují 3 nově vývíjené (pří)městské vlaky Alstomu, které mají maximálku 120 resp. 140 km/h
– RER NG
– MI20
– Z2N NG

milan

„“ …………… České dráhy neuspěly u Městského soudu v Praze s žalobou, kterou se snažily dosáhnout zrušení rozhodčího nálezu ve sporu se Škodou Transportation. Soud se dnes po rozhodnutí Nejvyššího soudu (NS) vrátil ke sporu o platnost arbitráže, na jejímž základě České dráhy doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Všechny námitky drah, včetně té na podjatost jednoho z rozhodců, zamítl. Proti rozhodnutí je možno do 15 dnů podat odvolání. NS vrátil případ na Městský soud do Prahy, protože uznal námitku Českých drah, že justice chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců. …………..… Číst vice »

Augusto Pinochet

…ČD byly v té době pobočkou Šajze Pilsner…všechny zakázky šité na míru, dodané komponenty se rozpadly 2 dny po skončení záruky, závady se neodstraňovaly nebo na náklady dopravce…

vtvt

RegioNova od Pars Nova?

zdenek

K tomu se kupují další a další pantery (na dluh nejspíš u čd). Které já vůbec nemám rád. Navíc jako cestující. (což je pro dopravce možná problém, když si na dluh kupujete vlaky, které cestující nemá rád.) A nyní bateriové experimenty. Super. Navíc často nesmyslné 2 vozové varianty. Například v Itálii mají často min 3, 4, 5 vozové a ještě patra.

zdenek

Mě spíš překvapuje, jak od nich dál kupují. ETCS ve stroji není.. Je stahován z mezinárodních tras. Což možná o nečem vypovídá. A všichni jsou v pohodě.. A to ta lokomotiva má pouze v podstatě 10 let.

Mates

To je také úsmevné:

ČD- objernanú 20 mašín, dodávka mešká 4 roky a ešte musia zaplatiť miliardovú pokutu.

ÖBB: objednajú desiatky Talentov, výrobca ich nie je schopný schváliť skrz zmeny v normách ETCS a tak zhruba 40 jednotiek leží niekde po Nemecku v burinách, samozrejme bez zaplatenia pokuty od ÖBB.

Pre Axela: nie, nemôžu ich ČD odkúpiť.

Graylag

Víte, on problém v tomhle sporu byl, že smlouvu jako první porušily ČD zadržením platby. Od té chvíle si Škoda mohla zcela legálně dělat cokoliv chtěla, včetně požadavku na tu mastnou pokutu. Morálně sice nad jednáním Škodovky můžeme zakroutit hlavou, ale právně to bylo v pořádku.

ÖBB předpokládám takovou školáckou chybu neudělala a tak mohlo vozidla nepřevzít.

milan

A to mI chcete říct, že i když mi není dodáno / mnou převzato smluvené zboží ve smluvené kvalitě, tak musím učinit předem smluvenou platbu, jako by bylo? To si snad děláte prdel!

Já si myslím, že problém je v dosud zjevně soudy neřešené podjatosti rozhotce – kvůli čemuž to dovolací soud vrátil soudu prvoinstančnímu, který dle článku se opětovně tím nezabýval v souladu s rozhodnutí odvolacího soudu, který je ovšem nižší instance než dovolací, a dané rozhodnutí odvolacího soudu je starší než to dovolacího, které věc vrátilo tzv. na začátek!

Graylag

Špatně chápete co se stalo. Kdyby to byl ten váš příklad, tak nedodání je porušení smlouvy po kterém platit samozřejmě nemusíte. Ale tady šlo o to, že si domluvili platbu před dodáním a sice bylo zcela zřejmé, že Škoda nebude schopna smlouvu splnit a dodat včas, ale formálně vzato jí termín ještě nevypršel a tak ještě smlouvu neporušila. Zatímco ČD ji zjevně porušily neposláním domluvené platby. Lidsky je to pochopitelné, pokud víte, že dodavatel nebude schopný smlouvu splnit a bude vám muset platit penále, tak mu přece nebudete posílat další peníze. Jenže z právního hlediska se na tohle nehraje a… Číst vice »

Graylag

Mimochodem to s tou podjatostí je to tak, že kancelář toho rozhodce někdy během sporu koupil E&Y, jehož dceřinka dělala posudky pro Škodu. Čili ten rozhodce neměl žádné přímé vazby na Škodu, jen nepřímou přes mateřskou společnost. Je určitě ostuda, že si tohle zúčastnění nepohlídali a určitý stín pochybností tam bude už vždy, ale ani to vážně nevypadá jako nějaký propracovaný hluboký plán jak ovlivnit výsledek.
Naopak pokud je tohle hlavní bod o který se ČD opírají, tak to bohužel ukazuje, že mají ve sporu hodně slabé karty.

Dusanh

Je samozřejmě otázka, jestli „školácká chyba“ byla jen „chyba“…

Graylag

To je samozřejmě otázka, protože ta chyba byla tak „hloupá“, že se přímo nabízí si domýšlet, že to vůbec nebyla chyba ale propracovaný úmysl.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jojo, „skoro dokonalý stroj“. Takurčitě.

vtvt

Nevíte, jesti už byly předány firmě ČD push-pull dvoupatrové vagony od Škodovky? Nebo s předáním se furt čeká až budou odstraněny závady?

P.S. před 2 týdny šéf ČD prohlásil: „V současnosti máme objednáno dalších více než 230 moderních jednotek a lokomotiv, to je dohromady zhruba 750 jednotlivých vozidel. Pro dálkové spoje pořizujeme soupravy ComfortJet, pro regiony další RegioPantery nebo motorové jednotky typu RegioShark.“

No a když jsem to počítal, tak mi vyšlo, že push-pull vagony zahrnul do těch objednaných. Ale ruku do ohně za výpočet nedám.

Kdo já?

Push-pully mají zatím drobné chybičky…, stačí se podívat kolik jich jezdí, dneska aktuálně 2. ( Z 5 potřebných). Dost bych se divil kdyby to někdo převzal, vysílačka v TRS , nevzpomínal si kdy by se mi někdo na ni dovolal, (simplex OK),dveře klasika, u nich stačí většinou po zastavení počkat 5 sekund a potom povolit, zábavný byl IS u jednoho, otočený displej, ale ovládání zůstalo původní a další drobnosti.

vtvt

Díky

Ten_z_Biliny

Za ty výdaje na soudní tahanice už mohli mít pomalu ve všech 20ti strojích ETCS 😁

rudlafara

To samozřejmě i mohly, bohužel ČD je akciovka s většinovou účastí státu, tak musí jednat jsko správný hospodář. Lokomotovy byly jasně definované a pojistka proti pozdnímu dodání jistě také….. Změna předpisů není jistě věc kupujícího. Nebo když si objednáte auto, bude Vás zajímat pozdní dodání z důvodu nějaké změny silničního zákona? Myslím, že né, koupíte jinde….

Ten_z_Bíliny

Vzhledem k tomu, že jste použil několikrát slovo „jistě“, tak je zřejmé, že o tom víte prd. Pokud o něčem víte prd, tak nesuďte. Jako správný hospodář si mám vyžádat první posudek ohledně toho, jestli mám šanci vyhrát nebo ne. Jde ale o to, jestli k tomu došlo nebo se to ignorovalo, protože management nemohl přece přiznat svoje pochybení a právní bitva nešla z jejich kapsy, takže proč ne..

Graylag

Smutné je, že ten posudek si tehdy ČD vyžádaly, dvě nezávislé právní kanceláře jim doporučily do arbitráže nejít a dohodnout se se Škodou napřímo. Třetí právní kancelář (shodou okolností ta co ČD zastupuje, čili které ze sporu vznikl nárok na odměnu) doporučila do arbitráže jít. Proč se za těch podmínek ČD rozhodla do arbitráže jít (a tím Škodě umožnit vymáhat maximální částku) není jasné.

Jerry

Jako správný hospodář budou platit soudní výdaje, jak mourovatí

Jeřdno

Jak osprávný hospodář měli nejdřív zaplatit, a pak se soudit. Je to úplně základní poučka i když rekalmuješ třeba fakturu u operátora. Případně měli požádat soud o předběžné opatření s odkladným účinkem (a pokud by ho nedostali, tak opět včas zaplatit).
Tahle poučka platí vždycky, snad kromě případu, kdy si nejsi jistý , jestli je druhá strana tím, za koho se vydává, ale to není tento případ.

Ketchup1970

A za odškodnění pro pana Šťávu z Diag Human by bylo vic než 120 vectronů a takových položek už bylo víc

Blzx

Líbí se mi popisek na Facebooku:
„Ve sporu o „nejdražší“ lokomotivy světa tahají České dráhy dál za kratší konec provazu.“

Jen bych místo uvozovek u slova „nejdražší“, čekal uvozovky spíše u slova „lokomotiva“.

Škoda zákaz 10 let

Je nehorázné že po této frašce nedostala Škoda zákaz účasti na všech výběrových řízeních pro ČD minimálně na 10 let. Škoda je největší tragédií českých vlaků a kdyby nebyla tak máme dávno moderní vlaky ze zahraničí a ne neprovozní šmejdy nebo příšerné rekonstrukce typu Regionova

Ten_z_Biliny

Spíš je neuvěřitelné, že i po takové době tu lidé hází vinu na Škodu. Přitom smlouva měla být výhodná pro oba subjekty. Vína by tedy měla padnout na ty, kdo tu smlouvu za ČD schválili a podepsali.

Původní Pražák

No je pravda, že i ta Škoda vlastně byla jen nástrojem uhlobaronů z Mostecké uhelné, jak z ČD vytáhnout miliardy, proto si ji koupili. A že na lavici obžalovaných by musela sedět i celá tehdejší politická elita.

rudlafara

Ano, a jistě dvouzdrojové vlaky budou taková „podařenost“ jako Inter Pantery….prostě šmejd Made in Škoda. Jako vlastně vše….proč kupovat osvědčené, zahraniční od spolehlivých firem, když můžeme koupit (podvodem – úpravy zadání) českej „kastrol“ ktrej bude k ničemu a věčně v opravě….

Jerry

Proč? Kvůli tomu že ČD nejsou schopny uzavřít řádný obchod? Podelaly to jednoznačně ČD.

W14

Jo, hlavně, že další soutěž (pár článků zpět) bude psána na míru Škodě. Sry, ale „Emil Zátopek“ ve mně zanechává obrovskou pachuť. Skoro všechna zpoždění, co jsem s ním zažil, byla kvůli poruše lokomotivy.

Pája

Notabene když by byl nesmysl cpát do Zázraků ETCS a ČD vlastně ani nevědí co s nimi dál. Pokud by si je Škoda vzala zpátky a vrátila peníze, udělala by vůbec nejlíp.

***** Petr

To by musela mít Škodovka sídlo v Bohnicích 🙂

OEBB lokfuehrer

pokud myslíte ty baterkové vlaky napřímo, tak naprostý souhlas. V Rakousku by tohle nebylo možný.

vtvt

city jet eco?

Mates

Irónia?

vtvt

Fakt.

Copak ÖBB soutěžila elektrobaterkový vlak? Nebo ÖBB si plácla se Siemensem bez soutěže?

Od 2016 ÖBB měla rámcovou smlouvu na Talent3 od Bombardieru. Elektrobaterková verze Talentu3 byla představena v 2018. Alen enašel jsem nic, že by ÖBB vyjednávala s Bombardierem o elektrobaterkovém Talentu3

Taktéž jsem nezaznamenal zájem ÖBB o zkoušky Stadler Flirt Akku (také od cca 2018).