České dráhy nasadily do vlaků nové prodejní terminály, jízdenky jde koupit rychleji
Nový prodejní terminál ve vlaku ČD. Foto: České dráhy
Nové automaty akceptují karty, bankovky a mince.
Nové automaty akceptují karty, bankovky a mince.
A v Německu jsou všude automaty na jízdenky a skoro žádné pokladny
Není nad klasický prodej na pokladně nebo u průvodčího akorát se vymýšlí kraviny
Děkuji, ale klasickému prodeji se raději vyhnu. Už jenom kvůli tomu, že ti lidé tam jsou dost často nepříjemní. Kdyby to šlo kompletně bez kontaktu s lidma, tak by to bylo nejlepší.
Nejdříve to zavedli na nádražích a ve vlacích ty automaty a fungovaly celkem dobře a potom najednou to zrušili všechny ty automaty až na některé vozidla kde pořád ještě jsou. A teď najednou zjistili že ty automaty jsou dobrý tak je zase zavedou. Jsem zvědav jak dlouho vydrží než je zase zruší.
O dříve měl.automat hlavní nádraží a v Brně.fungoval in karta.pak zrušil automat.
To byly ty automaty, které nebraly hotovost ani platební karty?
Takový drobný dotaz. Berou taky hotovost?
Pardom, už to vidím. Je to uvedeno v podnadpise. „Nové automaty akceptují karty, bankovky a mince.“
Tak to potom jo. Konečně někdo začal přemýšlet hlavou.
Proč myslíte? Brněnsky IDS planuje do vlaků vlastni automaty na kterých pujde platit jenom platebnimi kartami.
https://www.youtube.com/watch?v=FuJXoEcPN1U
Díky. A to je ve vozidle takže je možné koupit jízdenku až po nastoupení? Já jen pokud pojedu jednu zastávku tak než se mi to podaří všechno naťukat abych to vůbec stihnul a nebyl za slepého pasažéra.
Pokud jedete jednu zastávku (na dané trati), tak je to otázka max. dvou kliknutí v rychlé volbě a přiložení karty.
No nevím, když si někdo nezvládne koupit lístek přes mobil, zvládne obsluhovat toto? Nic proti, ale pokud to důchodce nezvládne, tak stejně bude muset ve vlaku bez průvodčího za fírou, vypadá to jako vyhození peníze.
V tramvajích vídám často si někoho v automatu kupovat lístek. A nepamatuji si, že by to byl kdy důchodce. Co máte s těmi důchodci?
Rád bych si koupil jízdenku IREDO přes mobil, ale nevím jak se to dělá. Poradíte mne prosím?
Tento automat by to měl ale umět.
Přes mobil například nekoupíte jízdenku na zpožděný vlak po čase jeho pravidelného odjezdu. Což je teda mimochodem taky podstatný nedostatek – proč když se jízdenka jmenuje „Flexi“, tak nemůže platit opravdu celý den? Klidně ať je pak nějaká další „Flexi od času“, která půjde do toho času vrátit.
Koupíte
Třeba u Číčenic mají cestující s GWTR smůlu, fíra je zamčený u sebe, takže si s automatem musí prostě poprat. O „prozákaznickém“ přístupu, kdy motor stojí 20 minut u nástupiště, ale cestujícího nechají mrznout venku, a pustí ho dovnitř až 10 minut před odjezdem nemluvě.
Toto slibovali ČD na Jizerskohorské železnici v loňském roce a stále tam jsou ty starší verze.
Od 12/2026. Musite taky uvadet pro jakou smlouvu se slibovalo…
Takže tohle je ta neforemná bedna překážející v nástupním prostoru u „žraloka“. Tam půjde koupit jízdenka jedině tehdy, až všichni nastoupí a nebude u dveří žádný pohyb.
„Obsluha automatu je jednoduchá a intuitivní.“ Doufejme… už jen vybrat tarif bude pro některé cestující zábavné.Jen s tím placením kartou jsem zvědav, když vidím jak mnohde nemá signál průvodčí a zápasí s tím dlouhé minuty.
Deutsche Bahn už tak desaťročie dozadu vedeli v bistre prijímať offline platby (a to je zaostalé Nemecko kde je dodnes doba cashu). S napätím čakám kedy to dorazí aj ku ČD.
Nedorazí. Průvodci cd raději vyhodí matku s nemocným dítětem na mráz ve vesnické stanici, protože „nemá signál“ a nemá nazpátek z tisícovky(osobně viděno). Offline platby jsou standard i v letadlech a podobně. Jen tu v ČR je to asi problém, no 🤷
Dneska ještě existují lidé bez smartphonu?
Ano.
Tak oni i lidé se smartphonem jsou schopni se dohadovat, když je vyhazuješ z místa, protoze na něj máš rezervaci. Jen nechápu k čemu lidé ten smartphone mají, když si přes něj nejsou schopni ani koupit jízdenku s místenkou.
Telefonování, SMS, MMS, Foťák, hodiny, občas Interaktivní mapa SŽ, Mapa, příležitostně navigace. A chytrý telefon jsem si pořizoval hlavně kvůli oné mapě SŽ. Do té doby jsem si vastačil s tlačítkovým a bez toho abych bvyužíval připojení k internetu pomocí dat.
Tak jistě, ušetřím na mobilu za internetu, ale budu posílat MMS za á 20 korun…to dává logiku🤦♂️
Tak ono to není o nějakém šetření. Je to o tom, že pokud nelezete po internetu nepotřebujete nějaký antiviry. A MMS nestojí 20kč, ale 5Kč. Pokud potřebujete poslat fotku je její odeslání za cenu 5kč formou mms mnohem rychlejší než jí posílat zdlouhavě ale zadarmo mailem. Vyfotím, odešlu, hotovo. Ono je také důležité jesti příjemce je na mailu pořád nebo ho kontroluje jen příležitostně.
Což o to bez chytrého telefonu. Jenže k tomu abyste z něj mohl platit musíte mít nějakou aplikaci nebo nějaké to bankovnictví takže samotný chytrý mobil je jedna věc, ale mmožnost s ním zaplatit druhá.
A to druhé něco stojí, nebo s každým platebním příkazem běháte na pobočku a platíte raketu za osobní zpracování + čas za strávený na cesté?
To druhé. Ti lidé na poště midí být uz něčeho živi. Pak je těžké když se vše řeší online a nadává se, že se ruší pobočky pošty nebo že se zdražují služby. A když už se dnes hojně využívá QRkod je lepší varianta ho ukázat bankomatu a on si to zpracuje .
*musí
Myslíte tu matku, co odmítla vypsaný doklad, aby si zašla na pokladnu, kde ji ten rozdíl vyplatí?
Já bych taky odmítl. Sorry, ale dát těžce pochybnemu (ne, ten pán opravdu důvěryhodně nepůsobil)průvodčímu 2 tisíce proti nějaké „hlasence“, taky bych nedal. Naštěstí už dotyčný po usilovném tlaku u cd nepracuje.
Takže cestující odmítne řešení situace a na vině je průvodčí?
Nebyl jsem sice v daném vlaku, ale snad měl stejnokroj, měl jmenovku (resp. Osobní číslo), atd..
A jestliže nechcete dávat 2000,- průvodčímu tak jednoduchá rada mějte připravenou přesnou částku, průvodčí není povinen mít na vrácení u jízdenky za 40,- při platbě 1000,-. Resp. Udělá to třeba třikrát a nebude mít na vrácení ostatním (a že takoví existují, co platí třeba 30,- vyšší bankovkou, ideálně na prvních spojích).
Máme zákon o oběhu měny. Mít kus cashflow vyblokovaného do pokladny na vratné zase nestojí marteky tolik, co jiná zákonná nařízení.
Mimochodem dalo by se to potvrzení použít u jiného průvodčího? Moje představa – jezdit s tím delší dobu, vždycky vyměnit za potvrzení na menší čásku + jízdenku. Pokud to nejde (musí se s tím jen na pokladnu) tak je to akorát zbytečna buzerace.
Ale taktéž dle SPPO platí: Při hotovostní platbě je cestující povinen zaplatit jízdné platnými mincemi nebo platnými bankovkami v přiměřené výši odpovídající ceně placených dokladů (což jim zas umožňuje občanský zákoník).
A platit 40,- KČ tisícovkou rozhodně není přiměřená výše, za přiměřenou se většinou bere maximálně desetinásobek placené ceny, někteří dopravci běžně mají v SPPO uvedeno, že přijímají max 200,- bankovky (většinou autobusový dopravci)
A vaše představa je zbytečná byrokratická zátěž.
Byrokratická zátěž je naopak nutit občasného cestujicího, ať si na tu pokladnu zajde. Když by mohl stále se snižující potvrzení používat.
Pardon, ale ten cestující nedodržel SPPO: Při hotovostní platbě je cestující povinen zaplatit jízdné platnými mincemi nebo platnými bankovkami v přiměřené výši odpovídající ceně placených dokladů. Takže cestující může být rád, že dostane aspoň potvrzení, na které mu v pokladně vrátí do výše placené bankovkou. Zkuste si tisícovkou zaplatit v autobuse (i v krámu se na Vás budou divně dívat, když tak budete platit 10 rohlíků), pokud bude mít dopravce v SPPO, že řidič bere maximálně dvoustovku. Ano pokud bude příjemnější a bude mít dost v kase, tak možná i vrátí, ale nic zvláštního také není, že by Vás řidič… Číst vice »
A proc se neudelal doklad pro vyplaceni castky k navraceni z 1000 kč na pokladne?
Udělal, respektive průvodčí to nabídl – cestující toto řešení odmítla.
Jojo příběh co se nestal. Když se to stane v praxi, průvodčí se zeptá jiných lidí ve vlaku, jestli nemají na rozměnění. Náhodou jsem takto vyměňoval zrovna na podzim dvě pětikila za litra průvodčímu.
A to druhé je taky blbost, protože přímo ve stanici signál naskočí i na vesnici.
Jo a offline platby jsou problém a jde od nich celý svět už dlouho, že to není takový terno zjistíte až vám někdo štípne kartu…
Skutečně offline platby jdou jen s některými typy karet, málokdo v ČR má kreditku nebo dokonce povolené offline na novější debetce.
Co dělají markety ve špičkách, rychloplatby, probíhá tak že se stejně u vydavatele živě ověří existence (nezablokování) karty. Se zpožděním jde bance akorát info o částce co se odečítá. Tím bych mohl teoreticky přečerpat (dostat se do záporného zůstatku) ale ne platit po zablokování karty.
Dost jistě lžete, neboť na platby vysokou bankovkou mají ČD zavedený úplně jiný pravidla… poukázku, na kterou vám vrátí zpátky v pokladně 😏
Nedorazí, protože online kontrolu razí ve velkém banky. Nikoliv obchodníci.
Nedorazí, protože offline platby už nově žádná banka žádnému obchodníkovi neumožní..
Terminaly ke stavajicim pokladnam prúvodcich off-line transakce umožnuji takze 99% jizdenek by šlo zaplatit v of-line. Ale musi off-line platby podporovat i platebni karta. Realne se v off-line uskutečni kolem 25% nákupů.
No intuitivní a jednoduché (včetně přepnutí celého, ne jen nějaké malé části, do češtiny) jsme potkal v Rakousku. Naopak v Německu jsme domluvil s aautomatem tak tak 50/50 a ve Francii téměř nikdy.
Vida, to vypadá jako automat, který člověku doopravdy pomůže.
Aspoň, že tam konečně půjde platit kartou. To, že bylo možné používat jen mince nebo EPIK bylo hodně nepraktické.
Zároveň ty původní byly asi nejméně uživatelsky přívětivé automaty, které jsem ve vlaku viděl.
Byl to pilotní projekt. Karty braly 3. V Praze, Ostravě a v Brně. Ten brněský vral i bankovky. Uvažovalo se o umožneni plateb kartami u těch staničnicĥ, kde se dslo platit jen In Kartou. Ale nxkonec to nedooadlo.
Dosť by ma zaujímalo koľko ľudí reálne používa EPIK keď sa to ČD oplatí stále živiť 🙂
Hlavně by mě zajímala nějaká výhoda pro běžného uživatele oproti platbě kartou ?
Třeba u dětí, dá se jim dobít kredit. Jinak k platbě z EPIKu není potřeba být online.
Proč se ditěti nedá raději platební karta?
Může dítě vlastnit platební kartu?
Může
Protože si třeba z epiku nenakoupí hromadu kravin a sladkostí ale z karty ano? Takto je přesně hlídané na co ty prachy z epiku pujdou a rodiče nemusejí mít strach o to kam.
Funguje to off-line.
Používám EPIK na In kartě v MHD Pardubice. Jednou měsíčně nabiju, a pak jen při nástupu a při výstupu pípnu. Na ty drobné platby je to výhodnější, než mít výpis z účtu zaplevelený 34 Kč položkou každý den.
V RegioNově z České Třebové už je nový automat také.
Dá se tam přepnout do angličtiny?
Mělo by, co si pamatuju
Je pripravovana aj anglicka mutace.