České dráhy napadly vítězství Arrivy v Plzeňském kraji, jejím vyřazením by vyhrál RegioJet
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Šéf Českých drah minulý týden označil nabídku Arrivy za cenově agresivní.
Šéf Českých drah minulý týden označil nabídku Arrivy za cenově agresivní.
Nevidím v tom žádné drama, kdo se někdy pohyboval v obchodní sféře, tak tohle dobře zná. Je to legitimní způsob, jak konkurenci znepříjemnit život a případně najít chybu zadavatele nebo chybu v konkurenční nabídce, a v ideálním případě tím celý tendr zneplatnit. A samozřejmě, že je takový krok jednodušší pro velkou firmu, která má hejno právníků in house, tudíž je jí mnohem víc jedno, kolik těch odvolání a protestů bude a kolik na tom právníci stráví času.
Navíc ČD jde s největší pravděpodobností jenom o další drbátko ze slonoviny pro vysoký management, pro cestující se nic nezmění – jízdné zůstane stejné díky IDPK, Pantery připadnou Arrivě, změní se jenom personál a logo dopravce na vlaku a jízdenkách.
Národní přepravce nahrává Jančurákům, jak je titulují jeho zaměstnanci?
Spíše se nemůže smířit s trvale klesajícím významem sebe sama. Pokud Jančura uznává, že je to v pořádku, připomínají tyto námitky Vodu z Tetčic a spol.
O tom to není, spíše chce poukázat na agresivní ceny
A ano ta cena je fakt zvláštní, ale tak uvidíme jak to dopadne
Jančura za výše zmíněný komentář palec hore
Je to špína akorát a přihození někomu malá domů. Ono nestačí jak dojem.ali trať do Žatce a zrušili osobou ke Klatovům, teď ještě tohle !!! Všude jen korupce a špína ! A další úmyslná likvidace Dráhy !!
nezapomenout na prášek 🙂
Novinka pro šéfa Českých drah, cenová agresivita je v tržním prostředí naprosto legální prostředek…
Ale evidentně ji smí používat jen konkurence, protože udělá-li něco podobného ČD, hned jsou z toho soudy a řeší to Evropská komise… skutečně spravedlivý, ten “liberalizovaný” trh, že… 😏
Je to celé postavené na hlavu. Jako kdybych si koupil auto (třeba na leasing) a za rok přišel soused, že má na něj nárok, protože může sehnat levnější benzín.
No, jenže ono je to tak, že ty jsi neměl ani na nový Citigo, ale přišel někdo hodnej kdo řekl, budeš mi dělat řidiče, já ti dám to co nemáš, aby sis koupil novej eSkovej Mercedes, ale pak kouknu, jestli nenajdu lepšího řidiče. Pokud najdu, tak mu to prodáš za něco malinko míň, než jsi do toho sám dal. Ty tak jezdíš v novým krásným autě, co tě skoro nic nestálo a rád jsi na to kývnul. Ovšem, našel se lepší řidič. Takže o to auto přijdeš, ale o peníze co jsi do něj dal ne. A takto jsi s… Číst vice »
I tak, proč vozidla psát na dopravce a dát mu omezení (povinnost prodat za zustatkovou cenu)
Nebylo by lepší, kdyby vozidla byla v majetku objednavatele nebo dotujícího?
Jako že by byly v majetku Evropské unie ve výši dotace a zbytek v majetku ČD nebo Plzeňského kraje?
Dostaneš služební auto. Až ti skončí smlouva, přijde zaměstnavatel, že chce auto zpátky (nebo rovnou abys ho předal svému nástupci).
ČD dostaly na ty soupravy dotaci, podmínky dotace znaly dopředu, a právní oddělení ČD je s tím v pohodě.
to neni spravna analogie.
spravna analogie je, ze jste mel auto na leasing a leasing skoncil. takze auto vracite
No vida, tak Arrivu vyřadit, dostane to druhý Regiojet a ten si to může nechat zajistit tou Arrivou. 😀
super, a všichni vydělají, jen ten kdo platí daně může být nasr…ý.
Třeba u nás v Karlovarském kraji jo – a to se tady drží všechny to molochy a stojí to tu za starou bačkoru. Nicméně v dopravě v Plzeňském kraji to špatný vůbec není, takže tam důvod není. A pokud se to platí z daní, je určitě rozumnější dávat za každej odjetej kilometr necelých 192 než skoro 240 korun.
K té poslední větě – ty částky jsou nákladová cena, tzn. DÁVAT za každý odjetý km se bude rozdíl této částky mínus tržbám.
Jestli se nepletu, tak tady jde tržba za krajem.
Riziko tržeb nese kraj, jde o tzv. brutto smlouvu.
To je trochu falešné dilema. Daně budete platit pořád stejné bez ohledu na to, jestli to bude jezdit ARR, RJ nebo ČD.
A to jo, ale ušetřené mio/mld. Můžou jít jinam 😉
Proč by to delal
Logicky pokud by tam byl subdodavatel, tak vítězný dopravce na tom vydělá méně
Arriva se jen rozhodla nekrást, vsak aktuálně se 5am jezdi za 170, tak jezdit za 190 je v klidu, ale ze 170 požadovat 230 je vražda, ani u regiojetu jsem nečekal tak přestřelkou cenu, cekal jsem podobnou co arriva. ČD jsou nejdražší dopravce.
Tak myslim, ze druhy dopravce ma taktiku nabidnout lepsi cenu a pak soustavne neplnit podminky. To zde moc neslo, kdyz vozidla musi rovnou prevzit, tak proto se asi dopocitali k podobne cene. Jsem rad, ze vyhrala arriva.
Zase ale jde jenom o jednu linku s 30-60min frekvencí, takže to, co v PK předvedla Arriva po nahrazení ČSAD Plzeň by se nemělo opakovat.
od kdy je nastaveni nejake ceny “kradeni”?
Kolik lobbistů mají.
Cela ta soutez na noveho provozovatele a dotace od EU mi prijdou ulitle, kdyz to pak nezustane puvodnimu majiteli, ktery ma zazemi, personal a o jednotky se stara a ma s tim i vydani.
Kdyby to vsechno preslo na Plzensky kraj, to by bylo vhodne reseni, nez jinemu dopravci.
A rozhoduje opet nejnizsi cena, nikoliv jine hodnotici kriteria.
A jaká jiná hodnotící kritéria by to měla být, když jsou definované standardy kvality? Když přesně nadefinujete jakou službu chcete, můžete soutěžit na cenu a je to naprosto v pořádku.
cd se o jednotky staraly a mely z toho vydani. ale oni to nedelali jako nejaky projev dobre vule. ta vydani mel napoctene v cene za kilometr.
ceske drahy to defakto nestalo ani korunu.
ČD udajně platily 15% porizovaci ceny a včetně provozu je to vyšlo za 5 let na 1 miliardu. Teď to musí ČD přenechat Arivě za zůstatkovou hodnotu. Investice, ktera se celkem určitě pro ČD nevyplatila.
Tuší někdo za jakou cenu musí čd prodat ty pantery? Napadá mě jestli jim rj nenabízí víc než arriva, nebo jestli nemají domluvu na nějaké subdodavky (pronájem depa, servis, …) a ze by pro čd bylo lepší aby to dostal rj než arriva.
Jestli se nepletu, byla podmínka prodat soupravy za zůstatkovou hodnotu, ta je pro všechny stejná. Jo jestli ČD počítaly, že budou dělat subdodávky RJ, mohl by to být důvod.
Ale hlavně, pokud je pravda že Arriva šla pod cenu, mohli by se ozvat i ostatní účastníci soutěže, hlavně RJ.
Ti krapincovci se prostě totálně zesmesnuji
Ti zdenkovci hulí
Že by řádově míň než Regiojet?
Tohle bych dokázal spojit s rozdílem ČD x RJ, ale ne s nabídkou o 20% nižší než obojí zmíněné.
Definuj hodnotu.
Nechápu jak můžou na cizího dopravce přejít Pantery, když ČD do nich nainvestovaly a teď je jako prodají?
Podmínkou dotací na nové RegioPantery bylo že České dráhy musí vyhrát v soutěži. Pokud nevyhrajou, o jednotky přijdou. To samé se má stát i s jednotkami v Moravskoslezském kraji na lince Opava – Ostrava.
Chcete říct „ČD trochu přidaly na doplnění kupní ceny“ anebo to dodatečně nechávaly pozlatit??
Nutnost odprodeje byla podminkou prideleni dotace na nakup. CD by o nic prijit nemely, pokud si to tedy dobre spocitaly, coz snad ano. Predpokladam, ze arriva je bude nechavat udrzovat v zazemi CD, ktere arriva ani jini dopravci u nas nemaji, takze by z nich mely mit nadale prijem a zamestnanci praci.
Zajímavé, v rámci ZVZ tu cenu byl povinen přezkoumat sám kraj co „nápadně nízkou nabídkovou“ – Nemáte info, zda tak bylo učiněno?
To, že si někdo myslí, že je vítězná cena mimořádně nízká, neznamená, že ji kraj musí přezkoumat:-) § 113 Mimořádně nízká nabídková cena (1) Posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny zadavatel provede před odesláním oznámení o výběru dodavatele. (2) Zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit a) cenu nebo náklady, které bude považovat za mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nebo b) způsob určení mimořádně nízké nabídkové ceny. (3) V případě podle odstavce 2 není vyloučeno, aby zadavatel posoudil nabídkovou cenu nebo náklady jako mimořádně nízkou nabídkovou cenu i v jiných případech, než jsou uvedeny v odstavci 2 písm. a) nebo b). (4) Zadavatel… Číst vice »
Souhlas, zákon hovoří „rozhodné možná“. Z praxe veřejných zadavatelů je mi nicméně známo, že opatrnost velí právě takovouto situaci, jaká se vyskytla zde, čistě z předběžné opatrnosti prověřit podrobněji. Omlouvám se za to, že původní otázka nebyla dostatečně přesná a vedla Vás mimoděk k tapetování diskusního fóra citací zákona. Z důvodu edukace běžného auditoria to však vnímám co užitečné.
Rozdíl mezi nejnižší a druhou nejnižší cenou není ani 20 procent. Předběžná opatrnost je na místě, kdyby se přihlásil dodavatel s minimálními referencemi atd. Mimochodem, zcela opomíjíte větu Jančury, že cena Arrivy je v pořádku:-)což mj. u případného řízení u ÚOHS bude také zajímavé:-)
Nejsme ve při, zajímavé to IMO ještě bude. Tohle by optimálně totiž u ČD mohlo spustit i nějaký proces sebereflexe a úpravu nabídkových standardů pro situace, kdy jdou do otevřené soutěže (jaká naivita;)
Nabídnutá cena je vyšší než současná. Proč by tedy měla být nápadně nízká?
Aspoň se dozvíme, jak Arriva k té ceně přišla, když RJ a ČD jsou na tom cenově podobně. Aby pak od Arrivy nepřišel údiv, že to pod 200 nejde….
174 Kč nyní u ČD i s dopravní cestou jde? Instalace ETCS nedělá více než 10 Kč / vlkm.
Vrabci na kraji si cosi cvrlikají, že tyrkysoví jaksi „zapomněli“ na vyvazovací opravy, které budou v průběhu kontrqktu potřeba. Ale alibismus „mynic“ v přípravě výběrka jim nedovolí přiznat chybu.
Ono záleží, jaké vrabce třeba posloucháte:)Ale i kdyby tam nebyly vyvazovačky, přes 30 kč / vlkm u patnáctileté smlouvy asi nebude zrovna rozdíl způsobený tímto.
Vrabci si mohou na střeše cvrlikat kdeco, ale že by na Arrive zapomněli, že vlak potřebuje v určitých časových periodách vyvažovačku? To se na mě nezlobte, ale to je blbost.
Vím, že tyhle drby se mezi zaměstnanci ČD šíří velmi rychle, byl jsem toho svědkem při nástupu Arrivy na některé rychlíkové linky a nakonec se nic z toho nepotvrdilo. Takže nic proti vrabcům na střeše, ale poslouchat je trochu s rezervou…
Mezi zaměstnanci ČD se vždy něco šíří, většinou totální bludy.
Jó, tihle „vrabci“, to je podobně důvěryhodný informační zdroj, asi jako „agentura JPP“.
Pokud by, jak uvádíte, zapomněli, (ať vědomě, nebo nevědomě), tak by se jim tato chyba v průběhu času vrátila jako bumerang a tyto vícenáklady by museli tak jako tak řešit.
Protože to ale není první nabídka, kterou firma předkládala, dalo by se očekávat, že je zpracována na základě standardisované metodiky.
No jen bych rad pripomel, ze vrabci (snad opravnene) cvrlikali, ze prave matka draha zapomela v nabice na Jizerskohorskou drahu zapocitat neco z nakladove polozky na vozidla.
A přeci jen se píše rok 2023 a domnívám se, že vstupní náklady jsou trochu jinde. Není možné, že pro ČD je to již nějakou dobu ztrátové?
Šlo o zakázku přímým zadáním s valorizací podle inflace, proč by uzavíraly smlouvu se ztrátou? Zkusil jste se zamyslet i nad tím, že velkou část nákladů může hrát nacenění dílů a údržby od Škody a jaké vztahy má se Škodou RegioJet a jaké Arriva (i z pohledu potenciálu majitele Arrivy)?:-) Nicméně předpokládám, že ani jeden z nás přesnou kalkulaci nákladů nezná, takže je to čistá spekulace. Nicméně úplně nerozumím tomu, proč ČD napadají výsledek z posledního místa:-)
S tímto již souhlasím a ano u mne se jednalo pouze o spekulaci. A sdílím s Vámi názor v poslední větě. Je to opravdu nejspíš taktizování ČD.
Nehodnotím, kolik je málo a kolik hodně, ale pointou byl ten rozdíl, kdy dva dopravci se sejdou prakticky na stejné ceně a třetí je úplně někde jinde. Proto bych očekával nějakého „kostlivce ve skříni“.
Ano, ČD a RJ se sešly na skoro stejné ceně, přičemž ČD tam mají zázemí a RJ ne a musel by vše zajistit dodavatelsky – za tržní ceny.
Výchozí ČD a RJ pozice různá, nabízená cena skoro stejná, to vám nic nenaznačuje?
Pointou je, že ani jeden neznáme detaily nabídky, takže všechny spekulace na téma proč takový rozdíl jsou naprosté vaření z vody:-)
To je jednoduché, Regiojet dává vyšší mzdy strojvedoucím i vlakvedoucim, navíc pro Arrivu bude dělat servis zřejmě Škoda, kdežto Regiojet by to řešil zřejmě jinak.
Pro ČD je problém hlavně to, že Arriva dostane šancí na elektrických tratích s jednotkami od Škody a tím si zvýší šance pro další soutěže například v Jihomoravském kraji na provoz ibalginů.
Tam bych očekával hodně agresivní cenu naopak od žlutejch. I když už je RegioJet defakto se vším v Praze, Brno je pro něj pořád doma a tam si myslím, že o toho Radim bude hodně stát.
Radim je z Ostravy!
V Brně byl POUZE na vejšce…
RegioJet dává mzdy hahaha… vlakvedoucí jsou tam brigádě.propleskni se
“Regiojet dává vyšší mzdy strojvedoucím i vlakvedoucim”; to píšete, doufám, v žertu, že ano? 😏
Je mi celkem jedno jestli to Arriva postřelila nebo si RJ a ČD započítali něco navíc.
Ale opravdu myslíte, že díky tomu teď všichni odkryjí karty a dozvíme se jak to kdo počítal?
Ne, že by mne to čisté z laického hlediska nezajímalo jak to počítají, když u zakázky většinou není standardizovaná tabulka kam jen vyplní hodnoty, ale opravdu díky tomu bude něco více zveřejněno?
Samozřejmě že je jedno jak a proč (případně) některý dopravce nabídku podstřelí, důležité je jedině to jestli cenu (dokáže) dodržet…
Stále ale nijak nechápu jak to bude do budoucna po modernizaci trati 180.
Jelikož se počítalo se zavedením přímých vlaků Horažďovice – Nýřany – Heřmanova Huť.
Ale jelikož provoz na P1 má údajně převzít Arriva a na trati 181 (Nýřany – Heřmanka) mají jezdit ČD tak jak to má sakra kraj v plánu. Když modernizace do Nýřan a do Heřmanky má být hotova nejpozději do 2026/27 a smlouvy s dopravci jsou na 10 let. A na trati do Domažlic mají také stále jezdit ČD.
V poslední době mi přijde že Plzeňský kraj a město Plzeň přestali přemýšlet.
Máte rok 2023. Máte pocit, že 2026 budou dráhy do Nýřan s tempem Správy železnic?
Každá smlouva se dá upravit. 🙂 Případně vedení linek a oběhy vozidel. Proč by v Plzni měli přestat přemýšlet? Naopak, mají docela rozběhnuto všechno pěkně a řádně a jsou připraveni na nějaký ten krok dopředu. Mají ve smlouvách i v soutěžích, že se to může nějakým způsobem změnit. 🙂
Ufňukánci….
Využití svého zákonného nároku na námitku je ufňukánství? V tom případě jsou ufňukánci i RJ a LE, kteří si stěžovali na údajně podnákladové ceny na EX1, kterou EU nakonec smetla ze stolu jako neopodstatněné.
Nárok na to mají, na tom není nic špatného. Ale dělat to z poslední pozice je takové… „podivné“.
Základní problém je u samotných ČD, hromada neproduktivních lidí. Systémový specialista na každém rohu, pro kdejakou kravinu. Výkony ubývají, ale kancelářských neubývá.
Na druhou stranu přišli v rámci šetření na nekalé praktiky CD a ÖBB v rámci prodeje vagónů ÖBB, ke kterému se ÖBB přiznali. Q pokuta od EU může tvořit 10 %r ročních tržeb.
Musíš vždycky psát takovéhle hovadiny kdykoliv se jedná o České dráhy?
Nejseš náhodou ten ufňukanej?