České dráhy napadly vítězství Arrivy v Plzeňském kraji, jejím vyřazením by vyhrál RegioJet

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhyNový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Šéf Českých drah minulý týden označil nabídku Arrivy za cenově agresivní.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Šejdr

Nevidím v tom žádné drama, kdo se někdy pohyboval v obchodní sféře, tak tohle dobře zná. Je to legitimní způsob, jak konkurenci znepříjemnit život a případně najít chybu zadavatele nebo chybu v konkurenční nabídce, a v ideálním případě tím celý tendr zneplatnit. A samozřejmě, že je takový krok jednodušší pro velkou firmu, která má hejno právníků in house, tudíž je jí mnohem víc jedno, kolik těch odvolání a protestů bude a kolik na tom právníci stráví času.

Jan F.

Navíc ČD jde s největší pravděpodobností jenom o další drbátko ze slonoviny pro vysoký management, pro cestující se nic nezmění – jízdné zůstane stejné díky IDPK, Pantery připadnou Arrivě, změní se jenom personál a logo dopravce na vlaku a jízdenkách.

vankr

Národní přepravce nahrává Jančurákům, jak je titulují jeho zaměstnanci?

Jan

Spíše se nemůže smířit s trvale klesajícím významem sebe sama. Pokud Jančura uznává, že je to v pořádku, připomínají tyto námitky Vodu z Tetčic a spol.

Avlaky

O tom to není, spíše chce poukázat na agresivní ceny

A ano ta cena je fakt zvláštní, ale tak uvidíme jak to dopadne

Svojsin

Jančura za výše zmíněný komentář palec hore

Hubert

Je to špína akorát a přihození někomu malá domů. Ono nestačí jak dojem.ali trať do Žatce a zrušili osobou ke Klatovům, teď ještě tohle !!! Všude jen korupce a špína ! A další úmyslná likvidace Dráhy !!

Pavel

nezapomenout na prášek 🙂

Jan

Novinka pro šéfa Českých drah, cenová agresivita je v tržním prostředí naprosto legální prostředek…

Václav

Ale evidentně ji smí používat jen konkurence, protože udělá-li něco podobného ČD, hned jsou z toho soudy a řeší to Evropská komise… skutečně spravedlivý, ten “liberalizovaný” trh, že… 😏

král j

Je to celé postavené na hlavu. Jako kdybych si koupil auto (třeba na leasing) a za rok přišel soused, že má na něj nárok, protože může sehnat levnější benzín.

Gajda

No, jenže ono je to tak, že ty jsi neměl ani na nový Citigo, ale přišel někdo hodnej kdo řekl, budeš mi dělat řidiče, já ti dám to co nemáš, aby sis koupil novej eSkovej Mercedes, ale pak kouknu, jestli nenajdu lepšího řidiče. Pokud najdu, tak mu to prodáš za něco malinko míň, než jsi do toho sám dal. Ty tak jezdíš v novým krásným autě, co tě skoro nic nestálo a rád jsi na to kývnul. Ovšem, našel se lepší řidič. Takže o to auto přijdeš, ale o peníze co jsi do něj dal ne. A takto jsi s… Číst vice »

Leinad

I tak, proč vozidla psát na dopravce a dát mu omezení (povinnost prodat za zustatkovou cenu)
Nebylo by lepší, kdyby vozidla byla v majetku objednavatele nebo dotujícího?

bkv

Jako že by byly v majetku Evropské unie ve výši dotace a zbytek v majetku ČD nebo Plzeňského kraje?

Leinad

Dostaneš služební auto. Až ti skončí smlouva, přijde zaměstnavatel, že chce auto zpátky (nebo rovnou abys ho předal svému nástupci).

ČD dostaly na ty soupravy dotaci, podmínky dotace znaly dopředu, a právní oddělení ČD je s tím v pohodě.

Pavel

to neni spravna analogie.

spravna analogie je, ze jste mel auto na leasing a leasing skoncil. takze auto vracite

J.K.

No vida, tak Arrivu vyřadit, dostane to druhý Regiojet a ten si to může nechat zajistit tou Arrivou. 😀

libor

super, a všichni vydělají, jen ten kdo platí daně může být nasr…ý.

Gajda

Třeba u nás v Karlovarském kraji jo – a to se tady drží všechny to molochy a stojí to tu za starou bačkoru. Nicméně v dopravě v Plzeňském kraji to špatný vůbec není, takže tam důvod není. A pokud se to platí z daní, je určitě rozumnější dávat za každej odjetej kilometr necelých 192 než skoro 240 korun.

xyz

K té poslední větě – ty částky jsou nákladová cena, tzn. DÁVAT za každý odjetý km se bude rozdíl této částky mínus tržbám.

Fliczek

Jestli se nepletu, tak tady jde tržba za krajem.

PepaM

Riziko tržeb nese kraj, jde o tzv. brutto smlouvu.

Tuňák

To je trochu falešné dilema. Daně budete platit pořád stejné bez ohledu na to, jestli to bude jezdit ARR, RJ nebo ČD.

Libor

A to jo, ale ušetřené mio/mld. Můžou jít jinam 😉

Avlaky

Proč by to delal

Logicky pokud by tam byl subdodavatel, tak vítězný dopravce na tom vydělá méně

Jarda

Arriva se jen rozhodla nekrást, vsak aktuálně se 5am jezdi za 170, tak jezdit za 190 je v klidu, ale ze 170 požadovat 230 je vražda, ani u regiojetu jsem nečekal tak přestřelkou cenu, cekal jsem podobnou co arriva. ČD jsou nejdražší dopravce.

Ondra L.

Tak myslim, ze druhy dopravce ma taktiku nabidnout lepsi cenu a pak soustavne neplnit podminky. To zde moc neslo, kdyz vozidla musi rovnou prevzit, tak proto se asi dopocitali k podobne cene. Jsem rad, ze vyhrala arriva.

Jan F.

Zase ale jde jenom o jednu linku s 30-60min frekvencí, takže to, co v PK předvedla Arriva po nahrazení ČSAD Plzeň by se nemělo opakovat.

Pavel

od kdy je nastaveni nejake ceny “kradeni”?

Karlos

Kolik lobbistů mají.

Novotny

Cela ta soutez na noveho provozovatele a dotace od EU mi prijdou ulitle, kdyz to pak nezustane puvodnimu majiteli, ktery ma zazemi, personal a o jednotky se stara a ma s tim i vydani.

Kdyby to vsechno preslo na Plzensky kraj, to by bylo vhodne reseni, nez jinemu dopravci.

A rozhoduje opet nejnizsi cena, nikoliv jine hodnotici kriteria.

MartinS.

A jaká jiná hodnotící kritéria by to měla být, když jsou definované standardy kvality? Když přesně nadefinujete jakou službu chcete, můžete soutěžit na cenu a je to naprosto v pořádku.

Pavel

cd se o jednotky staraly a mely z toho vydani. ale oni to nedelali jako nejaky projev dobre vule. ta vydani mel napoctene v cene za kilometr.

ceske drahy to defakto nestalo ani korunu.

Roman

ČD udajně platily 15% porizovaci ceny a včetně provozu je to vyšlo za 5 let na 1 miliardu. Teď to musí ČD přenechat Arivě za zůstatkovou hodnotu. Investice, ktera se celkem určitě pro ČD nevyplatila.

Vladki

Tuší někdo za jakou cenu musí čd prodat ty pantery? Napadá mě jestli jim rj nenabízí víc než arriva, nebo jestli nemají domluvu na nějaké subdodavky (pronájem depa, servis, …) a ze by pro čd bylo lepší aby to dostal rj než arriva.

Leinad

Jestli se nepletu, byla podmínka prodat soupravy za zůstatkovou hodnotu, ta je pro všechny stejná. Jo jestli ČD počítaly, že budou dělat subdodávky RJ, mohl by to být důvod.
Ale hlavně, pokud je pravda že Arriva šla pod cenu, mohli by se ozvat i ostatní účastníci soutěže, hlavně RJ.

Zdeněk

Ti krapincovci se prostě totálně zesmesnuji

Karlos

Ti zdenkovci hulí

Liquid

Že by řádově míň než Regiojet?

Tohle bych dokázal spojit s rozdílem ČD x RJ, ale ne s nabídkou o 20% nižší než obojí zmíněné.

mlokXCM

Definuj hodnotu.

krystof.bohm1

Nechápu jak můžou na cizího dopravce přejít Pantery, když ČD do nich nainvestovaly a teď je jako prodají?

Miroslav

Podmínkou dotací na nové RegioPantery bylo že České dráhy musí vyhrát v soutěži. Pokud nevyhrajou, o jednotky přijdou. To samé se má stát i s jednotkami v Moravskoslezském kraji na lince Opava – Ostrava.

SYN

Chcete říct „ČD trochu přidaly na doplnění kupní ceny“ anebo to dodatečně nechávaly pozlatit??

Ondra L.

Nutnost odprodeje byla podminkou prideleni dotace na nakup. CD by o nic prijit nemely, pokud si to tedy dobre spocitaly, coz snad ano. Predpokladam, ze arriva je bude nechavat udrzovat v zazemi CD, ktere arriva ani jini dopravci u nas nemaji, takze by z nich mely mit nadale prijem a zamestnanci praci.

nedulezite

Zajímavé, v rámci ZVZ tu cenu byl povinen přezkoumat sám kraj co „nápadně nízkou nabídkovou“ – Nemáte info, zda tak bylo učiněno?

nedulezite

Souhlas, zákon hovoří „rozhodné možná“. Z praxe veřejných zadavatelů je mi nicméně známo, že opatrnost velí právě takovouto situaci, jaká se vyskytla zde, čistě z předběžné opatrnosti prověřit podrobněji. Omlouvám se za to, že původní otázka nebyla dostatečně přesná a vedla Vás mimoděk k tapetování diskusního fóra citací zákona. Z důvodu edukace běžného auditoria to však vnímám co užitečné.

nedulezite

Nejsme ve při, zajímavé to IMO ještě bude. Tohle by optimálně totiž u ČD mohlo spustit i nějaký proces sebereflexe a úpravu nabídkových standardů pro situace, kdy jdou do otevřené soutěže (jaká naivita;)

MartinS.

Nabídnutá cena je vyšší než současná. Proč by tedy měla být nápadně nízká?

Chosé

Aspoň se dozvíme, jak Arriva k té ceně přišla, když RJ a ČD jsou na tom cenově podobně. Aby pak od Arrivy nepřišel údiv, že to pod 200 nejde….

Erik85

Vrabci na kraji si cosi cvrlikají, že tyrkysoví jaksi „zapomněli“ na vyvazovací opravy, které budou v průběhu kontrqktu potřeba. Ale alibismus „mynic“ v přípravě výběrka jim nedovolí přiznat chybu.

Vena

Vrabci si mohou na střeše cvrlikat kdeco, ale že by na Arrive zapomněli, že vlak potřebuje v určitých časových periodách vyvažovačku? To se na mě nezlobte, ale to je blbost.

Vím, že tyhle drby se mezi zaměstnanci ČD šíří velmi rychle, byl jsem toho svědkem při nástupu Arrivy na některé rychlíkové linky a nakonec se nic z toho nepotvrdilo. Takže nic proti vrabcům na střeše, ale poslouchat je trochu s rezervou…

Lomb

Mezi zaměstnanci ČD se vždy něco šíří, většinou totální bludy.

Karl vB.

Jó, tihle „vrabci“, to je podobně důvěryhodný informační zdroj, asi jako „agentura JPP“.
Pokud by, jak uvádíte, zapomněli, (ať vědomě, nebo nevědomě), tak by se jim tato chyba v průběhu času vrátila jako bumerang a tyto vícenáklady by museli tak jako tak řešit.
Protože to ale není první nabídka, kterou firma předkládala, dalo by se očekávat, že je zpracována na základě standardisované metodiky.

Zyx

No jen bych rad pripomel, ze vrabci (snad opravnene) cvrlikali, ze prave matka draha zapomela v nabice na Jizerskohorskou drahu zapocitat neco z nakladove polozky na vozidla.

Petr

A přeci jen se píše rok 2023 a domnívám se, že vstupní náklady jsou trochu jinde. Není možné, že pro ČD je to již nějakou dobu ztrátové?

Petr

S tímto již souhlasím a ano u mne se jednalo pouze o spekulaci. A sdílím s Vámi názor v poslední větě. Je to opravdu nejspíš taktizování ČD.

Chosé

Nehodnotím, kolik je málo a kolik hodně, ale pointou byl ten rozdíl, kdy dva dopravci se sejdou prakticky na stejné ceně a třetí je úplně někde jinde. Proto bych očekával nějakého „kostlivce ve skříni“.

Karl vB.

Ano, ČD a RJ se sešly na skoro stejné ceně, přičemž ČD tam mají zázemí a RJ ne a musel by vše zajistit dodavatelsky – za tržní ceny.
Výchozí ČD a RJ pozice různá, nabízená cena skoro stejná, to vám nic nenaznačuje?

noerf

To je jednoduché, Regiojet dává vyšší mzdy strojvedoucím i vlakvedoucim, navíc pro Arrivu bude dělat servis zřejmě Škoda, kdežto Regiojet by to řešil zřejmě jinak.
Pro ČD je problém hlavně to, že Arriva dostane šancí na elektrických tratích s jednotkami od Škody a tím si zvýší šance pro další soutěže například v Jihomoravském kraji na provoz ibalginů.

Gajda

Tam bych očekával hodně agresivní cenu naopak od žlutejch. I když už je RegioJet defakto se vším v Praze, Brno je pro něj pořád doma a tam si myslím, že o toho Radim bude hodně stát.

Surio Mario Martinez Suarez

Radim je z Ostravy!
V Brně byl POUZE na vejšce…

Karlos

RegioJet dává mzdy hahaha… vlakvedoucí jsou tam brigádě.propleskni se

Václav

“Regiojet dává vyšší mzdy strojvedoucím i vlakvedoucim”; to píšete, doufám, v žertu, že ano? 😏

Martin Hroch

Je mi celkem jedno jestli to Arriva postřelila nebo si RJ a ČD započítali něco navíc.
Ale opravdu myslíte, že díky tomu teď všichni odkryjí karty a dozvíme se jak to kdo počítal?
Ne, že by mne to čisté z laického hlediska nezajímalo jak to počítají, když u zakázky většinou není standardizovaná tabulka kam jen vyplní hodnoty, ale opravdu díky tomu bude něco více zveřejněno?

SYN

Samozřejmě že je jedno jak a proč (případně) některý dopravce nabídku podstřelí, důležité je jedině to jestli cenu (dokáže) dodržet…

BatPie

Stále ale nijak nechápu jak to bude do budoucna po modernizaci trati 180.
Jelikož se počítalo se zavedením přímých vlaků Horažďovice – Nýřany – Heřmanova Huť.
Ale jelikož provoz na P1 má údajně převzít Arriva a na trati 181 (Nýřany – Heřmanka) mají jezdit ČD tak jak to má sakra kraj v plánu. Když modernizace do Nýřan a do Heřmanky má být hotova nejpozději do 2026/27 a smlouvy s dopravci jsou na 10 let. A na trati do Domažlic mají také stále jezdit ČD.
V poslední době mi přijde že Plzeňský kraj a město Plzeň přestali přemýšlet.

Fliczek

Každá smlouva se dá upravit. 🙂 Případně vedení linek a oběhy vozidel. Proč by v Plzni měli přestat přemýšlet? Naopak, mají docela rozběhnuto všechno pěkně a řádně a jsou připraveni na nějaký ten krok dopředu. Mají ve smlouvách i v soutěžích, že se to může nějakým způsobem změnit. 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ufňukánci….

Erik85

Využití svého zákonného nároku na námitku je ufňukánství? V tom případě jsou ufňukánci i RJ a LE, kteří si stěžovali na údajně podnákladové ceny na EX1, kterou EU nakonec smetla ze stolu jako neopodstatněné.

M152

Nárok na to mají, na tom není nic špatného. Ale dělat to z poslední pozice je takové… „podivné“.
Základní problém je u samotných ČD, hromada neproduktivních lidí. Systémový specialista na každém rohu, pro kdejakou kravinu. Výkony ubývají, ale kancelářských neubývá.

noerf

Na druhou stranu přišli v rámci šetření na nekalé praktiky CD a ÖBB v rámci prodeje vagónů ÖBB, ke kterému se ÖBB přiznali. Q pokuta od EU může tvořit 10 %r ročních tržeb.

Miroslav

Musíš vždycky psát takovéhle hovadiny kdykoliv se jedná o České dráhy?
Nejseš náhodou ten ufňukanej?