České dráhy nakoupily v Německu další motoráky, posílí provoz v Libereckém kraji
Další vozy Stadler RS1 pro GW Train Regio. Foto: GWTR
Motorové vozy Stadler RS1 prošly v roce 2014 modernizací.
Motorové vozy Stadler RS1 prošly v roce 2014 modernizací.
Jediné pozitivum na RS 1 je, že se vlaky dostaly aspoň do tohoto století, což není málo. Pokud se rozpadl dodavatelsko odběratelský řetězec, můžeme koupit výrobní licenci a opravovat si je sami.
Stadlery jsou jako „nízkokapacitní“ jednotky docela fajn 🙂 Vyrábí se ještě nebo jen modernizují ty starší? 🙂
Pokud vím tak už se nové RS1 nevyrábí. Jedny z posledních nových (ne-li úplně poslední) byly 840/841 dodané ČD.
1. Stadler-Pankow se už dávno zaměřil na produkci životaschopných/normálních typů vlaků.
2. RS1 pro ČD byl pro Stadler „odpadkový“ projekt, čemuž odpovídá velké množství sporů mezi ČD a Stadlerem. A nepřímo z toho lze odvodit, že Stadleru se rozpadl dodavatelský řetězec, resp. Stadler dodavatelům nebyl schopen garantovat životaschopné objednávky pro udržení produkce subdodávek = velmi pravděpodobně hrozí nedostatek náhradních dílů pro RS1 mají-li být v provozu hluboko po roce 2030
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-vyhraly-spor-se-stadlerem-vyrobce-musi-za-vady-regiospideru-zaplatit-54-milionu-korun-95882/
3. Zhruba obdobně staré RS1 jako pro ČD byly dodány pro Erfurter Bahn.
A to nešlo nakoupit takové vozy před 15 nebo více lety v době, kdy se vyráběly??!! To musely ČD vnucovat krajským úředníkům a cestujícím ty svoje odporné chcipaky 810 a kecat, jak jsou jedinečné a nejlepší??!! A v dnešní době si stěžovat, že takové moderní vozy pro místní lokálky nikdo nevyrábí? A co Moravskoslezský kraj? Tam taky čekají na to, až je úřady a hlavně stížnosti cestujících donutí ty chcipaky konečně zlikvidovat? Takhle zase ukazují, jak jsou ČD pozadu ve srovnání s konkurencí!!!
Nešlo. Nebylo z čeho je zaplatit. Přestože různí kašpaři uvěřili propagandistickým lžím moSSkalSSkých klerofašistických vrahů a tyto lži neustále vyřvávají, ve sktečnosti Česko západní země ekonomicky pomalu dohání. Zatímco v roce 1993 mělo Německo trojnásobný HDP na hlavu, předloni to byl dvojnásobek (2,1).
Bylo, místo nesmyslu Regina se měla koupit cca polovina pavouků. A zbytek pár let ještě vydržet v sukafonech nebo nějakých kredencich než by bylo na další.
Nesouhlasím.
Původní plán byl zajistit na nejpoptávanějších linkách nízkopodlažní spojení ať už celá cesta byla vlakem nebo šlo o přestup nízkopodlažní RegioNova-nízkopodlažní bus. To se povedle = řeč je cca 150 RegioNovách plus 2 tucty Trio.
Ale zejména poslední objednávka za 25 milionů Kč/1 RegioNova byla nesmysl. Namísto, aby cena (díky rozpuštěným vývojovým nákladům) klesla, tak citelně stoupla.
S ohledem na úspěch vašich komentářů se zeptám zcela jednoduše: o co vám jde? Stručně, jasně, srozumitelně.
Můžete začít.
Poté, až začnete přispívat věcnými komentáři.
Krom posmívání na ostatní diskutéry jsem se od Vás žádného argumentu (podloženými fakty) nedočetl.
To není odpověď na moji otázku. Takže znovu: o co vám jde?
Ani to není odpověď na můj komentář.
Neodpovídám na komentář. V reakci na vás je moje otázka, která s vaším komentářem nesouvisí. Snažím se vás pochopit. Ale asi jako zasloužilý železničář nemáte zájem na svou stranu někoho získat.
Nejsme na terapii, nýbrž v diskuzi k tématu.
Terapii byste bezpochyby potřeboval, ale tohle není to správné místo. Navíc sám píšete dost z cesty a mimo téma. Takže znovu: o co vám jde? Je tak těžké na tuto otázku odpovědět?
Takže znovu
Můžete začít.
Poté, až začnete přispívat věcnými komentáři.
P.S. To bylo naposled co jsem odpověděl na opakovanou otázku
Opět jste nedokázal odpovědět na jednoduchou otázku. Viděl jsem, jak jste se brutálně ztrapnil u trati Veselí n. Lužnicí – České Velenice, kdy jste se dostal do důkazní nouze. Čili znovu: o co vám jde?
Vzhledem k tomu, že na dotaz, co konkrétního udělal pro prosazení svých „návrhů“ a „myšlenek“, nikdy neodpověděl, případně přišla zas nějaká recyklovaná „obecně platná“ hláška o všem a zároveň ničem, případně nálepkování (zasloužilý železničář, šotouš atd.), tak usuzuji, že mu jde o zaplevelení diskuze, ale nic dalšího. Jinak by už snad pochopil, že tady na webu měsíce či roky hází hrachem o zeď. Ale pakliže je smysl jen vygenerovat hromady textů, pak to plní na 110 %.
Snažím se uplatit úsloví „poznej svého nepřítele“. Kdyby aspoň odpovídal, na co se ho člověk ptá. Ale vzteká se tady jako malý fracek.
Takže Vám nejde o diskuzi.
Fajn.
Poznal jsem, že vám nejde o diskuzi. Proto se z vás snažím dostat, o co vám jde.
Vypadá to na to, že nejen zaplevelit, ale i vyhnat o nejvíce diskutujících, ne-li všechny, aby mohl sám sobě předvádět ta svá moudra a všem ostatním, kteří jen čtou.
Zato vy sejste ostatním diskutérům neposmíváte vůbec že😁. Jak s Vámi nekdo nesouhlasí tak hned škatulkujete.
Ne, neposmívám.
A Vy fakt nevidíte to „mimoňské“ chování šotoušů?
Copak je normální v mrazivém počasí z rychlíku strkat hlavu z okna a kochat se krajinou? Si koleduje o zápal – viz ten zrzavý pán v:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15494554593-sotousi/222553111200003/
Jak to souvisí s tímto článkem?
Myslíte odkaz na směšné chovní konkrétního šotouše?
Rozpor mezi potřebami 99% populace a potřebami komunity šotoušů, jako je např. přeřečník Milan Sima
Vlaky si nefotím, jednou za pár let párovku pokud stojí nekde ve stanici. Pokud mám možnost se nekam dopravit rychleji než vlakem, např Praha-Karlovy Vary, jedu busem. Ale podle Vás jsem šotouš😁😁. Vy jste v tom případě arcilhář 😎.
Jak souvisí chování nějakého člověka s nákupy Českých drah?
Reagoval jsem na komentář pana Milan Sima.
Už Vám na na podobně hloupůý dotaz neodpovím = číst Vás učit nebudu
Co považujete za hloupé, mě nezajímá. Znovu se tedy ptám, jak souvisí chování nějakého člověka s nákupem ČD?
To, že někdo nesouhlasí s Vaším názorem je automaticky šotouš? Vidíte, že nálepkujete.
Ve Vašem případě to sedí
Že to píšete zrovna vy. 😀
Nikoho v diskusi šotoušem ani nádražákem nenazývám. A propos, ohanite se věcnou diskusí, ale na argument ohledně Lanškrouna, který vám stále leží v žaludku, jsteže mi neodpověděl😁. Má úcta 😎.
jestli to však není spíš tím, že všichni chudneme. Ten poměr je nižší, ale pořád výrazný.
Před cca 15 lety se nějaká moudra hlava na drahách rozhodla pro regionovy, asi proto, ze od druhé série dal už tehdy zpras znova vlastnila škoda transportation…
Obecně tyhle pavouci staly noví cca 50-55 mio, o něco víc než dvojnásobek reginy.
Projekt Regina je jeden velký omyl, po cca 10 letech od posledních dodávek jsou vozidla na šrot kvůli morální zastaralosti. A taky proto dráhy prohrály spoustu tendru…neměly vozidla a nová je vystřelila na moc vysokou cenu.
Ať žije Žalud…
Regionovy začaly už 2005, myslím. To že Regionovy byl omyl, je zcela zřejmé a bylo to zřejmé už při posledních sériích. Ale situace nebyla nakloněna jinému řešení: 1. Panoval názor o vyspělosti místního železničního průmyslu. Co to bylo za paniku při výhře PESY v soutěži na Regiosharku, myslím v 2010. 2. ČD neměly dostatečnou konkurenci aby se snažily být efektivní. 3. Objednatelé byli „starší generace“, když to napíšu diplomaticky. Buď nic měnit nechteli, nebo naslouchali názoru odborářů a podobných. Prostě to byli cestující, nikoliv zákazníci. Nebyla politická síla, aby se doprava řešila prozakaznicky. 4. Konkurence IAD nebyla taková u všech… Číst vice »
Ale notak, okolo roku 2010 se dala pořídit jetá Škoda 120 s platnou technickou za 1 měsíční mzdu. Změnil se jen typ vozu, o 1 měsíční mzdě to platí stále. Pro člověka s nájezdem 3-5 tis km ročně dostačující.
Jen dodám, že dle autorizovaných servisů Škodovky najezdí průměrná Fabie 7 až 8 tisíc km ročně.
Jen malou poznámku abych neodbocoval od tématu diskuze. V 2010 byly Š120 na okraji zájmu: protože předně byly opravdu už dost staré a také po krizi 2007-2008 se do Česka dostávala řada slušných ojetin z Německa, kde byly dotovány výměny aut.
no jistě,před 15cti lety každý houby věděl co bude dneska..na to se nedá vymlouvat.proč jsme před 15cti lety udělali to a né ono…
RN se dělaly kvůli tomu, že na lepší (rozuměj dražší) vozidla nedal tehdy nikdo peníze.
Tak dalo by se doplnit, že začaly už prototypem esmeralda 2001. A i když je to svým způsobem vrakoidní vozidlo, tak pro nástup a výstup má i určité výhody. Nejen široké dveře, ale i šířku skříně, díky čemuž je menší mezera od nástupiště. Nástupy s kolem, kočárkem a v mém případě s bojlerem na dvoukoláku naprosto bezproblémové. No co, že to víc drncá, hlavně že to splnilo přepravní účel. Kdyby místo regionovy jezdil autobus, jak tu někdo často navrhuje, tak bych ani neprošel dveřma. Regionova nabízí mnohem lepší podmínky, než venkovský autobus, který má problém naložit už druhý kočárek, natož… Číst vice »
Regionovy umoznily preklenout obdobi, kdy nebylo za co jezdit a cim jezdit.
nikdo od nich necekal falsich 30 let zivota
Bylo to 39,99 mil Kč za kus v roce 2010 a 31,9 % kryla dotace. Z vlastních prostředků jen 27,2 mil Kč za kus.
https://www.zelpage.cz/zpravy/8383?size=20&lang=cs
možná to chtělo zopakovat matematiku:) 39,9 za vůz to vyšlo už se započtením dotace, každopádně to jen jasně ukazuje jak reginova v posledních sériích s cenama okolo 30 za kus byl nesmysl..to se vyplatilo si na rs1 oproti 814 i vzít půjčku..s ohledem na životnost byla 814 kravina..ale jinak je to dobrý vůz, jen dobrý je do té doby než se to rozjede, což je trošku blbé, jinak interér na tehdejší dobu vůbec byl moderní a bylo to nízkopodlažní..tenkrát se mělo udělat něco podobného z 843 a 943(043), polonízkopdlažní jednotka s dostatečným výkonem a dobrými jízdnimi vlastnostmi, ale to samozřejmě… Číst vice »
Zaplatil byste to?
před 15cti lety jsme byli ještě úplně někde jinde.to jsme ještě nevěděli,že jednou budou dotykové telefony,že bude válka apod..a taky jsem měl i vlasy
Ta kombinace barev je otřesná,hnus.
To je to poslední co může všechny trápit, protože se stejně přelakují. A jestli to přelakováváte z modro-bíla nebo z růžova s kytičkami je úplně putna.
Navíc to není ani foto konkrétních vozidel, jsou to vozidla z jiného nákupu.
na barvy to nejezdi.
Každý takový nákup je dobra zprava! Kdyby jich chteli sehnat tak 200-300 ke (napříč všemi dopravci)…
Za chvíli budou u nás jezdit všechny vyrobene. Už sprinteru je tu podstatná část, ani pavouků nebylo zas tak moc
Téměř 500 kusu
No vždyť tu taky pro ne máme více méně nejlepší podmínky.
Člověk si chce přečíst diskusi, s tím že se možná dozví něco navíc, ale pak zjistí že polovina příspěvků je od trollů. To se nedá číst, chtělo by s tím něco udělat!
Podle čeho poznáte trolla? Díky
Je trollingem žebrání ředitele ČD o investiční dotace od státu tedy na státní dluh (viz jeho rozhovor pro Železničář loňský podzim)?
Je troll generální ředitel ČD, když soustavně žebrá u státu (tj. na státní dluh) o vylepšení provozních dotací?
Je trollení, když šéf Nejvyššího kontrolního úřadu popisuje skrytý dluh u klíčových železničních tratí, neboť firma SŽ dotace (vesměs na státní dluh) vyplýtvala, např. na opravy nádražních budov?
viz
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozhovor-prezident-nku-kala/r~84492d62159811ee8980ac1f6b220ee8/
Víte podle čeho se jeden z trollů velmi dobře pozná? Podle toho, že se podepisuje jako Ech, Oltcit nebo Axel.
Protože nejste paní či pán Leštění, tak pane Jelen, klid, zhluboka dýchat, prosím Vás.
Energii si šetřete, abyste nás mohl zásobovat Vašimi „přesnými“ informacemi -:), až Vámi tuze milované vedlejší tratě (třeba do Bechyně) naberou stejný osud, jako v Nizozemí, Portugalsku či Velké Británii, kde tamním občanům stačí 4x až 5x řidší železniční síť než je síť firmy SŽ
Že tu o tom šetření energie píšete zrovna vy…
Nebo Jelen.
Pardon? Já že jsem troll? Jako kvůli tomu, že tu nejásám radostí, když se vlaky, o kterých z vlastní zkušenosti vím, že jsou vytížené, nesmyslně ruší?
Kvůli tomu, že tu opakovaně lžete o vytíženosti. Ale sněte dál, že jsme bohatá země, která bude plnit přání každého upoceného šotouše.
Ostatně, když se podívám na vaši bakalářskou práci, jsem poměrně konsternován, co dnes stačí na ČVUT k titulu Bc. Řešit potenciál trati bez jakékoliv nákladové analýzy zavedení častějšího spojení, porovnání s autobusy atd, je naprosto děsivou ukázkou přístupu k práci s fakty a odtržení ČVUT od reality.
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/111417/F6-BP-2023-Subrt-Stepan-textova-cast.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
To je tak na seminárku, ne? A to ještě s odřenýma ušima.
To bude hodně mínusů, pravda bolí:-)
Uhm, pane Sůro. Studie potenciálu trati je přesně tohle. Je to nějaký podklad pod tu technicko-ekonomickou studii/studii proveditelnosti, kterou od toho chcete vy, a která je rozsahem „trochu“ složitější, než průměrná vysokoškolská BP a z principu taky multioborová.
Chápu, čím více studií, tím více peněz za studie. Je potřeba k tomuto uvažování vychovávat už na studiích.
Porovnat náklady na vlak / bus je složité zhruba v čem?
Porovnávání nákladů vlak/bus není součástí studie potenciálu trati. To je prostě nějaká maximalistická varianta, která zjišťuje „co lze“ a „co by to znamenalo“. Porovnání nákladů vlak/bus je až další fáze na základě toho. A samozřejmě by všemu měla předcházet nějaká studie obsluhy území, kterou ale fakt nedělá dopravní technolog, ale většinou urbanisti, protože jenom tak zjistíte, jestli má vůbec smysl nějaký potenciál blíž prověřovat.
Co lze a co by to znamenalo by mělo ale také přeci definovat, kolik to bude stát. Jinak to je přehled snů mimo realitu.
Kolik by to stálo se ale bez právě nějaké existující studie obsluhy území prakticky nedá definovat. vlkm 814 ve středočeském kraji stojí letos nějakých 84 korun. (odepsané vozidlo atd.) a kdyby smlouva dobře zahrnovala využití vozidla (v současnosti jsou prostoje zadarmo), mohlo by to vycházet asi i ještě trochu levnější, naopak kdyby se zítra podepsala nová smlouva, kde budou zasmluvněné pouze nové 847 odepisované dvacet let, bude to přibližně dvojnásobek, ale fakt se tady dá mluvit s nějakým rozmezím +-40% ceny za vlkm i víc. Ok, za předpokladu, že vezmeme současnou smlouvu je v sčk kalkulace celkem jednoduchá, ale s… Číst vice »
Mohu poprosit o příklad jediné smlouvy, kde se jezdí s regionovou za 84 Kč (kromě vysoutěžené ceny v LK na Josefův Důl – Smržovka)- Díky
V současné smlouvě středočeského kraje a čd vychází vlakokilometr regionovy na 84 korun, 810 je trochu dražší za 89 🙂 Buď si to sám spočítejte, a nebo mi prostě věřte.
Aha, tak to koukám bylo loni, to se omlouvám. Tak teď to bude někde kolem 95 korun, vstupuje do toho celkem výrazný vzrůst spotřebitelských cen.
Mohu poprosit o tu část veřejně dostupné smlouvy, kde je cena a není anonymizována (za 814)? Asi špatně hledám.
Chybí mi tam porovnání alespoň porovnání docházkových před a po navržených úpravách. Ta práce navrhuje nějaké úpravy, ale vůbec je nevyhodnocuje.
https://mapy.cz/s/jovegegohe
V bakalářce je uvedeno 2 km.
Ale to je pouze drobnost ptoti tomu, že bakalářská práce zcela ignoruje návaznost na autobusy v rámci PID.
A jo vlastně, to je ten Jelen, který se už nemůže dostat do Mocha. Tak to už se nedivím, že neřeší veřejnou dopravu, jen železnici, jakoby svět okolo neexistoval. Jenže nemáme rok 1923.
Jelikož jste nezaregoval, tak doplním: všechny 3 výše uvedené témata totiž vyplývají z podobných chyb jako chyba firmy ČD popsaná v článku
=
skandálně předražený nákup (26 milionů EUR) za vlaky v závěru své životnosti (pro srovnání např. u RegioFoxů v SČK počítá ČD s životností 20 let). Přitom zbrusu NOVÝ autobus stojí 4x až 5x méně.
Tak proč by si stát neměl bezplatně vzít zpět ze své firmy vložený kapitál, tj. několik desítek miliard nepeněžní formou? Stát je tu pro občany, ne pro ČD a podobné socialisticky řízené firmy.
oprava: skandálně předražená cena (26 milionů Kč) za jeden vlak a to v závěru své životnosti
V závěru životnosti není ani tak ten vlak, jako spíše vy na tomto webu.
Je mi vyčítáno, že se opakuji. Ale narazím na trotla, který se tváří, že to přehlédnul, tak pro potřeby takového EXEMPLÁŘE to zopakuji:
ČD u zbrusu nových RegioFoxů předpokládá životnost 20 let. Tak kolik životnosti asi tak zbývá těmto starým RS1 vyrobeným v r. 2000?
cituji: „Jedna jednotka stojí cca 95 milionů korun. Roční odpis za všechny provozované kusy ve Středočeském kraji tedy činí přibližně 47,5 milionů korun. Celkově jich u nás bude jezdit deset,“
= 20 let životnost, což neodporuje údaji ve výročních zprávách ČD
https://zdopravy.cz/obrazem-skok-o-desitky-let-dopredu-ceske-drahy-poprve-vyjely-s-regiofoxy-s-motory-rolls-royce-171680/
Ale to už vám odpověděli: zda ta cena je skandální odpoví až čas. Zatím o těch vozidlech je vědět velmi málo.
Předpokládejme že jsou stejné jako ostatní a tedy nebudou výrazné náklady na papírování při schvalování. Potom zda ta cena je blízká tržní zustatkove ceně, se ukáže až v provozu. Osobně se i z jiných zemí ukazuje se RegioShuttle jsou dosti spolehlivá vozidla a s údržbou jsou schopné ještě minimálně 1 období plnit svoji roli.
Navíc bych dodal, že se také během tohoto období ukáže, zda GreenDeal je jen plány poplach, anebo zda dieselum v Evropě odzvonilo.
Pročpak myslíte, že letos šéf ČD ohlásil plán nakoupit několikset busů?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-ceske-drahy-rozsiruji-flotilu-chteji-vic-autobusu-nez-konkurent-jancura-227071
P.S. Vagon Bdmtee má podle ČD hodnotu 1 milion Kč.
Ano, nemá klimu, zato blbě okna, nástup a zejména sedačky. Ale výměna sedaček by vyšla na pár milionů.
Tak si těch pár milionů za zmodernizovaný Bdmtee na transevropských tratích srovnejme s kolejovým busem (=silně ohroženým výměnou za silniční bus, neboť takřka odpadnou vysoké náklady na málovyužitou vedlejší trať) za 26 milionů Kč…
Podivejte se do prilohy zalona o dani z prijmu na odpisove skupiny
Ach jo. Ve výroční zprávě firmy ČD nejsou vyčísleny ve výkazech DAŇOVÉ, nýbrž ÚČETNÍ odpisy. Tj. doba životnosti vlaků ČD uvedená ve výročce je dle účetních odpisů a JE ZCELA NEZÁVISLÁ na „umělé životnosti pro daňové odpisování“ na kterou odkazujete.
Prostě jste se ukázal, že nemáte ponětí o účetnictví, když uděláte takovou zcela základní chybu.
Není zač. Rádo se stalo.
Milý axelicku, shodou okolností má drtivá většina našich firem účetní a daňové odpisy cca stejně.
a já tu mám schvalování příspěvků, přitom tady nepíšu takový výblitky jako ech, co zaneřádil celou diskuzi..
Osobně by mě zajímalo, zda ČD pro provoz na Frýdlant/Bílý Potok někdy zvažovaly automaticka spřáhla. Tady by se víc využila než u jiných vozidel jinde. Chápu že RegioShuttle s automatickým spřáhlem bylo původně vyrobeno poměrně málo a dosazení na existující ke dosti problematické.
zvažovala, ale Tanvald neprojde na automatiku kvůli velkému poloměru, pokud by se to provozně oddělilo, tak na Frýdlanstku by automaty být mohly, třeba k tomu i dojde, protože takhle bude půlka rs1 na Harrachov nepoužitelná, tam smí jen 840
Technická poznámka: problémem je malý poloměr, nikoli velký.
Ne, protože se nedají spojovat v oblouku. To je i důvod proč mají právě tam šroubovky.
Tak neumíme udělat pořádné automatické spřáhlo?
Konstrukce Scharfenbergu, což je to jediné automatcké spřáhlo, co v evropě v osobce provozujeme a asi i pro ten typ využití to nejlepší a nejpořádnější to prostě neumožňuje.
A proč to tedy funguje na Desiru Trillex běžně?
Není problém v tom, že vozidlo projíždí oblouky, ale ve spojování dvou samostatných vozidel do dvojice, pokud stojí v oblouku. Tam pak spřáhla nejsou proti sobě, ale do strany.
S automatickými spřáhly by to byla jiná liga.
ta modernizace vozidel na železnici nabírá pěkné obrátky, záplava nových panterů, regiofoxů a ojetin RS1, regiojet má elfy a další budou do prahy i opět do ústeckého kraje, přes vysočinu opět nové dálkové jednotky od pesy. Na jižní moravě kompletní dodávka ibalginů, arriva tam bude mít stadlery gtw, gw train nasadil rs1 na plzeňsku a dováží další, čd si dovezly ještě desira do děčína..no jen tak dál 👍
A teď můžeme špekulovat, jak by ta osobní doprava vypadala, kdyby nikdy nepřišel žádný soukromý dopravce a národní dopravce by měl stále svoji rutinu a monopol …
tady hlavní příčinou je zadávání, kdy se celkově i objednatelé dopravy tím trochu probudily a začínají za vložené peníze požadovat nějakou kvalitu, sice ještě nějakou dobu potrvá, než se to všechno vyladí, ale jednoznačný posun tam je, což samozřejmě jde ruku v ruce s přilivem dalších dopravců
Nechápu, zaco vám dal někdo mínus.
to je tu takové normální
Škoda že takové tempo modernizace nemá i infrastruktura.
To by se muselo od základu změnit vedení Správy železnic, včetně myšlení mnoha tamních úředníků. Na ŘSD se to už celkem povedlo, na SŽ to bude běh na dlouhou trať.
To teda na jaře u nás pracně a ručně vyměnovali horší dřevěné pražce aby následně na podzim přijela technika komplet vytrrhaly koleje s pražci a nahradili je betonovými. A to je skoro bezvyznamná lokálka.
Co se týče oněch 5 RS1, které GW Train zakoupil v listopadu letošního roku : počítá se tedy s jejich nasazením v Jihočeském kraji? Pokud ano, od kdy prosím?
za mne cike nákup. se to v rekonstrukci nepatrně pocukruje a bude to ještě roky rozdávat radost.
Tak vidím, že „soukromníci sem tahají šrot z Německa“ se plně vyrovná hlášce „do švestek“ 🙂
Tak hlavně, aby je ČD stihly do toho roku 2026 upravit pro provoz v ČR. Víme, jak jim vše dlouho trvá.
Jen víc, jen houšť. Tyto vozy tu už měly být dávno.
A zaplatil byste to?
Kdyby si byli objednatelé VHD včas uvědomili, že když budou chtít pro cestující něco lepšího než vozy řady 810 a jejich deriváty, budou muset připlatit na vyšších sazbách za vlkm, a byli by ochotni ty dražší vlkm platit, tak by byly ČD koupily třeba i nové vozy přímo z výroby – ale je dávno známá pravda, že na provoz levnější vozidlo než „šukafón“ zkrátka neexistuje. Pokud to tedy teď objednatelům konečně došlo a připlatí, budou aspoň (a už jen) ty „ojetiny“, protože investičně jsou sice za přijatelnou cenu, ale provozně budou stejně dražší než „šukafóny“.
Jenže 810 není lákavé vozidlo..
O pokud jde o nutnost veřejné dopravy, tak v roce 2023 máme i věc, která nese jméno autobus…
Nějak nerozumím tomu, co tím chcete sdělit – především nechápu, proč do toho motáte autobusy, když jde o objednávku provozu vlaků, a potom: je-li objednatel ochoten platit (dražší) provoz nějakého „modernějšího“ vozidla, než je KMV řady 810, pak mu dopravce vyjde vstříc. Což asi (konečně) dochází i krajům, a proto dopravci kupují to, co seženou, aby vyhověli co nejrychleji – ale podstata je především v tom, kolik je objednatel ochoten platit.
No lidi nechtějí 810, to je hnus. Ok? Pokud kraje jedou na cenu, a chtějí něco levného pro pár babiček a školáků, tak alternativa k 810 za výbornou cenu je autobus. Proč myslíte, že žádný výrobce nenabízí nic nového s kapacitou jako má 810? Protože jezdit autobusem po kolejích je málo efektivní…
Autobus není alternativou a už vůbec ne výbornou. Autobus je výrazně méně spolehlivý, méně bezpečný, méně pohodlný a pokud vymetá obce, tak v žádném případě není rychlejší. Stačí se podívat např. na trať Lovosice – Radejšín, kde je jasně vidět, že vlak tady autobus prostě nahradit nedokáže, trvá to s ním déle a ani neobslouží Dobkovičky (vyjma školního spoje).
Sice to poslouží podstatně více lidem a vyhovuje jim to, ale není to vlak, tak to nemá smysl ..
To sice máme, ovšem autobus nejezdí po kolejích. I když, pravda, v Maďarsku to svého času s Ikarusem zkoušeli.
V japonsku v běžným provozu. Ovšem trať je poněkud hodně upravená.
Mno tehdy byly jako nové asi o 1/2 dražší než Regionova a s výhledem dvounásobné životnosti.
Ech: Tak oproti 810 + modifikace 810 je toto super změna. Takže fajn. Já taky nemám na to, koupit auto za 1,5mio nové, ale dovezu z Říše jete trochu starší za 0,7mio. Slouží dobře 😉
Fakt za 15 let starý Opel Astra G byste dal 350 tisíc Kč?
Chápejte = já kritizuji konkrétní situaci = na konci životnosti za naprosto přemrštěnou cenu.
Kdyby ty vlaky stály 0,05 milionu EUR, tak možná by to dávalo smysl. Ale 1 milion EUR ???
Srovnavate nesrovnatelné. Vy jste ty vlaky viděl detailněji? Byl jste se ne podívat? Životnost těch vlaků rozhodně nekončí… Jsou vlaky, co jezdí a jsou za životností, mají označení 810 a 814 a 914 …
Životnost loko udává ČD na „20 až 35“. Životnost osobních vozů na „20 až 30“ let.
Náklady životního cyklu typicky jsou ve tvaru „U“
Zopakuji, kdyby to bylo řekněme za 0,05 milionu EUR, tak možná
Tojo, jenže za 20 se udělá rekonstrukce a dalších 15let to může jezdit dal ( pozor neplatí pro 810)
Prostě chybí Vám si Váš návrh promítnout do ekonomické kalkulace (včetně úroků).
Pak pochopíte, proč kritizuji absurdně strašlivě vysokou nákupní cenu 1 milion EUR, když smlouva s LBK je pouze na 7 let.
A nová vozidla? Dá někdo smlouvu na 30 let? Aby se koupila nová vozidla?
Vizte smlouvu uzavřenou Ministerstvem Dopravy a ČD = tzv. Velká smlouva
Legislativa umožňuje v takových případech po soutěži uzavřít smlouvu na 15+7,5 let = 22,5 let.
Můžete mi poslat odkaz na tu legalizaci těch dodatečných 7,5roku? Co já vím, tak je to proti unijnímu právu.
K te době dopravní objednávky, třeba v Německu se ukazuje že těch 12 az 15 let je ideální perioda. Je to v polovině životnosti vozidla, kdy se počítá že vozidlo projde modernizaci. A je dostatečně atraktivní pro preprodek nebo pro další použití u leasingovek.
čl. 4 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007
Je to skvělé vozidlo jako náhrada malých motoraku, přijde mi proto škoda, když na trati Liberec Tanvald jezdí celý den ve dvojici, s takovou kapacitou již existují nové jednotky a ty dvě sóla by se užila jinde. Ale zase chápu, že provozně je to jednodušší a RS1 má na tuto trať vhodné trakční vlastnosti.
2033
?
Citoval jsem z odkazovaného článku.
Konec v 2033, navzdory značně drahé investici. Tj. není aplikován čl. 4 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007
= holt není zájem
V okrajových částech dne jezdí sólo, dále dochází v Tanvaldě k dělení a nahoru do Desné jezdí taky sólo. Delší jednotky by byly vhodné pro unitární linku Liberec – Tanvald bez variant. Já bych si klidně dokázal představit ostrovní elektrický provoz Liberec – Tanvald. Charakter provozu, intervaly, počet přepravených a potenciál nárůstu do budoucna si říkají Pantery. Srovnatelné tratě v jiných krajích jsou dávno elektrifikovány.
Já zase obnovit elektrifikaci Tanvald – Jakuszyce s návazností na polský projekt. Už to fungovalo..
Až na to, že ty dráty ze Slezska končily do r. 1945 v Kořenově…
To by znamenalo zbytečné přestupy pro cestující od Jablonce do Desné a dál.
Mimochodem, znamenalo by to úpravy pěti tunelů.
Cestující musejí ustoupit provozním potřebám, šotonápadům, a rozhraní trakce. To neznáte? 🙁
„Já bych si klidně dokázal představit ostrovní elektrický provoz Liberec – Tanvald.“
Podobná vize už tady byla = Jindry Berounského (a spol.) vlakotramvaje – kvůli tomu bylo ostatně podpořeno i (jinak zbytečné) přerozchodování velké části sítě tramvají DPMLJ. Jenže z celé té vize nakonec stejně sešlo.
Ta vize nebyla od Berounského, to má historii mnohem delší a v určité době to bylo dosti vysoko projednávané a přezkoumavané a tehdy byl Berounský byl ještě neznámý „eisenbohnak“.
Na druhou stranu by zajisté byla zajímavé ekonomické porovnání. Problém je že dopravu objednává kraj, infrastrukturu zajišťuje SŽ, která dělá vše aby nic nemusela dělat. Dnes tu máme specifická vozidla (kvůli zubačce) co ve dvojitém obsazení mají 4 dieselové motory, trať má velké převýšení a hodně zastávek a ve špičkách 30 min taky. Možnosti 1 jsou železniční vozidla BEMU, nesouvislá elektrifikace. Přínosem by byla možnost rekuperace a levnější provozní náklady, pravděpodobny zápor by byla nemožnost plánovat přímé vlaky přes Jizerky a Krkonoše, nebo uvažované do Görlitz na druhou stranu. Možnost 2 je vyloučit ostatní železniční provoz Liberec – Tanvald, trolej… Číst vice »
zdaleka se nejezdí vše ve dvojici, nevím jak to bude nově po posílení flotily, ale teď by na to ani nebyly stroje
Nikde se nepíše, zda jsou k těmto motorákům také přívěsné vozy. Obdobně jako u nás k 810, 850, 851, 854 atd. Aby se daly posílit při zvýšené frekvenci.
Když se to nikde nepíše, tak asi nejsou. Jinak by se to psalo.
Ne
Standardně se posiluje dalším motorovým vozem stejného typu. Je standardem, že řídící systém umí ovládat tři vozidla naráz.
Mimochodem s Regionovami se to dělá celou dobu úplně stejně, Regionovy ani nemají zásuvku pro ovládání dveří vozů Btax (a odvozených typů).
Tak celkem nepřekvapivě, motorák který je naštíru s adhezní hmotností (poháněná jedna náprava ze čtyř) nemá čáku tahat ještě navíc přívěšáky… to by fungovalo jen na nějakou hodně poklidnou (nízké zrychlení) a rovinatou linku.
Ale vyšší spotřeba nafty.
Vlečňák by naftu uspořil výrazně, neprojelo by tam tolik vlaků co dnes…
Ale fuj…
V rámci úspor to bude tahat i nákladní vozy.
😀 😀 😀
Však to je stará věc… Kvůli tomu na nich přece ČD chtěly šroubovky a nárazníky.
Pro mínusáře, kteří to nepoznali: To měl být pokus o ironii, stejně jako post PvvS, na který jsem reagoval.
O ironii, kterou ale vzali na Šumavě vážně a vznikly cyklovozy 🙂
Na Šumavě jezdí RS 1 s cyklovozy? Co mi zase ušlo?
Jenže při zvýšené frekvenci takové řešení nevyjede jízdní doby (a nebo jsou ty kvůli takové možnosti zbytečně podstřelené).
Tedy ne, spojují se případně dva motorové vozy, tedy bez vlivu na jízdní doby.
A při nutnosti v koncové stanici objíždět přívěšák se nestihne obrat. Tím pádem je potřeba motorák a přívěšák navíc, ale účelem bylo ušetřit!
Přípojný vůz je už v dnešní době přežitek doby. Jezdí snad už jen v ČR.
K tomuto žádné neexistují, posiluje se spřažením motoráků do dvojic, aby to taky mělo nějakou dynamiku. Zkuste si něco pohledat, než se takhle zeptáte…
Už vozy 010 byly poměrně nestandardní počin a později vozy 043 byly úplný úlet. Tohle jsou horské tratě s hustým taktem a ostrými jízdními dobami, objíždění v koncových stanicích je nepraktické, do Harrachova musí být hnací vozidlo vzadu a na frýdlantské větvi se to zase dělí na přímé vozy. Pro nic z toho nejsou vleky vhodné.
Takže za 26 milionů/jeden kolejový bus v závěru životnosti, když nový normální bus je 4x až 5x levnější? Čím to, že i v Deutsche Bahn tu logiku chápou a proto provozují víc busů než vagonů? No, evidentně nastal čas, abychom my občané měli něco z této státní firmy. Nechť si majitel bezplatně vezme od firmy ČD aspoň 19,98 miliardy Kč formou nepeněžního sníženího základního kapitálu. A tento získaný majetek (např. garáže v Michli/Vršovicích) pronajmout formou veřejné soutěže např. firmě ČD za tržní nájem = neboť na vyhazování si z kopýtka má ČD evidentně zdrojů víc než dost, jak o tom… Číst vice »
Skutečně tenhle i…. nejde zablokovat.
Máte nějaký protiargument, podložený fakty, prosím?
Co je na 14 letém vlaku na konci životnosti? Lež není názor.
Takový práce to axeli musí dát, vymyslet novej nick a tapetovat rady diskuse, přitom taková blbost co?
1. Článek uvádí, že jsou z 2000. Čili v roce 2024 budou ve stáří 23 let.
Kde jste se dopočítal stáří 14 let? Na kalkulačce s aprílovou funkcí -:) ?
2. Např. u soudobých RegioFoxů vybavených ETCS dopravce předpokládá životnost 20 let… račte se přesvědčit sám:
cituji: „Jedna jednotka stojí cca 95 milionů korun. Roční odpis za všechny provozované kusy ve Středočeském kraji tedy činí přibližně 47,5 milionů korun. Celkově jich u nás bude jezdit deset,“
20 let životnost, což neodporuje údaji ve výročních zprávách ČD
https://zdopravy.cz/obrazem-skok-o-desitky-let-dopredu-ceske-drahy-poprve-vyjely-s-regiofoxy-s-motory-rolls-royce-171680/
20 let je účetní životnost = doba odpisování. Ta začíná dobou pořízení. Tedy tyto motoráky se opět budou odpisovat 20 let. To, že jsou 20 let staré, na tom nic nemění. Navíc, pokud vozidlo projde v průběhu života modernizací nebo rekonstrukcí, jedná se o tzv, technické zhodnocení a doba odpisování se prodlouží. Tyto RS1 tedy těch dalších 20 let určitě dají.
1. Doba životnosti Evidentně netušíte legislativu jak se má vyčíslit účetní odpis. Má se stanovit dle SKUTEČNÉ životnosti. Firma ČD u nově pořizovaných RegioFoxů má patrně stanovenu životnost 20 let. Tj. tyhle vlaky z roku 2000 fakticky jsou mimo. Byl očividný nesmysl platit tak přemrštěnou částku 1 milion EUR. Neznám jejich stav, možná by šlo zaplatit 0,05 milionu EUR, možná 0,075. Anebo koupit nový bus za 0,2 milionu EUR. 2. „Tyto RS1 tedy těch dalších 20 let určitě dají“ Nerozumíme si. Vtip je v tom, že já srovnám celkovou ČÁSTKU. A Vy ji opomíjíte. Tj. jestli za něco dám 4x… Číst vice »
CD ale kupují jen to co po nich jejích zákazníci (stát, kraje) chtějí a za co jsou ochotní platit.
Důkaz, prosím?
Smlouva s krajem je vám málo??
Smlouva je na 7 let, bez aplikace čl. 4 Nařízení 1370.
Čili, ta částka 1 milion EUR je katastrofálně předražená.
Možná tak 0,05 milionu EUR.
Když po ČD chce jejich zákazník (zákazníkem myslím objednatele, ne cestujícího) vlaky, tak mu asi nemůžou strkat busy, ne?? To snad dokáže pochopit každý idiot!
Snad každý chápe situaci. Hrubé závazky skupiny ČD v půlce roku byly 132,98 miliard Kč při obratu za první letošní pololetí 24,14 miliardy a zisku 0,4 miliardy. Tudíž ČD „musí skákat, jak věřitelé pískají“. Fakt někomu dává smysl investovat 1 milion EUR kvůli zakázce na 7 let? Předpokládám, že věřitelé takové katastrofálně blbé rozhodnutí „ocení“ = buď úplně odmítnou financovat ČD nebo citelně zdraží úrok. Ostatně Evropská investiční banka už nechce poskytnout ČD běžný úvěr, ale zvažuje leda pokud ČD dá do zástavy nějaký hodnotný majetek (jako např. ComfortJety). Takže, předpokládám, že zasloužilí železničáři jako obvykle budou „privatizovat tržby např.… Číst vice »
Takový práce a přitom taková blbost, že jo?
Vždyť je sto snadné. a) Vypnout každoročních 100 miliard dotací a daň. úlev do železnice
b) prodat firmy ČD a SŽ a tratě pronajímat d např. dle koncesního modelu
Hlavně už skončit s ožebračováním nebohých občanů kvůli „zasloužilým nádražákům“
Naopak vím, o čem píšu. RS1 po modernizaci klidně mají reálnou životnost 20 let a mohu předpokládat, že je budu takovou dobu užívat = odpisovat. Stejně tak u RegioFoxů lze předpokládat, že je za těch 20 let účetně odpíšu, pak provedu modernizaci (bude-li dávat ekonomicky smysl), tedy Foxe technicky zhodnotím a budu toto technické zhodnocení odpisovat třeba dalších 20 let. Takto účetní odpisy fungují. Proč by ČD měly kupovat busy, když je po nich objenatel nechce? Kdo by ty busy řídil? Místo jednoho vlaku (2xRS) by se musely nasadit min. 2 busy. Navíc lze předpokládat, že úhrada od objednatele náklady… Číst vice »
Díky za rozbor. Bohužel není dokončený a ani úplný.
Chybí Vám vyčíslení všech nákladů včetně úroků.
A dále Vám chybí využití této techniky v rámci ČD, neboť smlouva s LBK je pouze na 7 let.
Holt i student obchodní akademie by udělal kvalitnější rozhodnutí, kdyby řídil ekonomiku Skupiny ČD = buď koupit tyto RS1 mnohem mnohem mnohem levněji nebo se přeorientovat na nové busy nebo opustit segment těchto venkovských vlaků v příslušném regionu.
Třeba ten, že dopravce provozuje to, co si objedná zadavatel.
Podle redakce pouze ignorovat, Ale kdyby byla možnost za poplatek určité trolly skrýt hned toho využiji. U reklam to jde, ale ani ten nejukřičenější zelený mimozemšťan není tak otravný jako tento (snad) člověk.
Náhodou i ten Alzák je mi milejší. Kdo se má těmi stále stejnými útoky na železnici stále dokola prodírat?
No právě. K čemu by mi bylo si zaplatit za nezobrazování reklam, když se tu pak objeví tento daleko otravnější element. A rada pana redaktora nereagovat na něj je směšná, jelikož sám moc dobře ví, že se vždy najde někdo kdo to nevydrží.
Fakt marně přemýšlím, jestli má cenu reagovat na takové vejšplechty, ale…
Sám si nastavím a metriku a tu pak rozcupuji. DB kupují busy, jo? Převáženě busy místo vlaků, to jako fakt myslí Axel vážně? A ty ICE a další soupravy se tam vylíhly předpokládám. Na železniční dopravu už asi rezignovali.
Nejnovější údaje Deutsche Bahn letos v lednu (bez Arrivy, neboť ji mezitím prodali):
Reisezugwagen: 4.041
Buses: 10.904
zdroj: https://kpi.deutschebahn.com/de/flotte-und-infrastruktur
Není zač. Rádo se stalo.
Autobusy DB (regio) provozovaly vždycky, není to teď a „místo vlaků“. Vlaky nakupují taky. Takže vaše vyvození je zcela mimo.
Nerozumíme si.
Přístup ČD, kdyby byly v podmínkách DB, že nakoupili 10.904 nějakých Schienenbusů jako je např. RS1 a ignorovali by silniční busy.
Ale… ČD autobusové zakázky nesoutěží. Co by s těmi busy dělali? Autobusových dopravců je tu dost.
Jasně i to je možnost = prostě se ČD smrsknou
Ale v minulosti (než přišla Zemanova vláda) firma ČD chtěla napodobit DB a OeBB a Arrivu a Transdev viz https://byznys.hn.cz/c1-42336610-ceske-drahy-chteji-jezdit-i-autobusy-dotovat-je-maji-kraje
Tak tady si asi nerozumíme, DB sice v dceřiných společnostech autobusy má ale ty obsluhují některé regiony jako třeba RBO Regional Bus Oberbayern kde nevedou žádné koleje ……, takže se jedná o návaznou dopravu k železnici a nikoliv náhradu za železnici…..
Protože konverze z venkovských vlaků na venkovské busy/auta zčásti proběhla v Německu už v minulosti. Nás teprve čeká.
Viz hustota železniční sítě
ČR: 0,9 tisíce km/milion obyvatel
Německo: 0,5 tisíce km/mil.obyv.
Ač mám tento server rád, tak podobné názory jako ty Vaše zde nenajdou pochopení, ačkoliv jsou naprosto racionální a smysluplné. Mezi příznivci zde nejspíše převažují “milovníci” železnice, kteří se na téma provozu železnice nedokáží podívat s větším nadhledem a zhodnocením celospolečenských dopadů.
Ale jo, mám naději, že se podaří oddělit „zrno od plev“ a moje děti nebudou zbytečně zadlužené kvůli zbytečnostem a že i moje děti budou moci jezdit dálkovými vlaky, neboť auto na dálkovou trasu (do aglomerace) příliš nedává smysl, zvláště jede-li člověk sólo.
Byla by škoda, kdyby dálkové vlaky skončily nebo kdyby cenově se dostaly naprosto mimo kupní schopnosti člověka s mediánovým platem (=samozřejmě předpokládám, že se maximálně využije kapacity dálkových tratí i kapacity drahé vlakové techniky tj. nikoliv nynější stav kdy vlaky ČD využívají svoji kapacitu na 27,1%).
Axeli, pokud opravdu chcete měnit svět, jděte do politiky. Spamovat diskuzní servery kýžený efekt nepřinese. ✌️😄
Já bych si moc přál k Vánocům od “majitelů” serveru, aby k placenému členství přidali funkci “diskuse bez Ech/Axel atd.”. Děkuji moc předem
Také bych si připlatil. V opačném případě přemýšlím o zrušení členství.
Ale ty dálnice „chceme“ také, že. Mimochodem, hromadné denní dojíždění není ani na kratší vzdálenosti moc efektivní. Na západě ty místní dráhy zrušili v době, kdy se věřilo, že auta vyřeší vše. Podíly jednotlivých druhů dopravy (s vlaky jen někde kolem 10 %) hovoří celkem jasně, no jestli je to optimum…
U železniční pasažérské dopravy má smysl zejména příměstské doprava do velké aglomerace, tj. do pražské (popř. do brněnské a ostravské).
A dálková doprava (např. na Ukrajinu či do Hamburgu nebo do Vídně.
A když se stane nehoda, tak je najednou silniční snitka dobrá.
Nejsou racionální, jen operují se zdánlivě racionálním prvkem (šetřit), ale argumentují iracionálně. Autobus je samozřejmě levnější než vlak, ale když se někde objednává pro ZDO vlak, tak kraj chce vlak a ne autobus. A ČD pro to potřebují vlak a ne autobus. Čili je celý elaborát postaven na hlavu. Proč by ČD měly kupovat autobus, když pro objednávku závazku potřebují motorový vůz? Proč je ojetý špatně? Mají koupit nový (pokud by vůbec byl v nabídce) za ještě vyšší cenu?
Kdyby kraj chtěl vlak, tak jej objedná na 7+3,5 roku, nebo ještě lépe: na 15+7,5 roku, ale realita je pouhých 7 let.
A taky by kraj si převzal vedlejší železniční tratě a platil si je.
Jakmile stát opustí vedlejší tratě, tak uvidíme kolik krajů si opuštěné tratě převezme do své režie a bude je platit z krajských daní (krajský podíl z „rozpočtového určení daní“)
Co objednal to objednal. Do toho já mluvit nemůžu. ČD (i ostatní dopravci) musí operovat s realitou trhu, ne s tím, co by kdo rád viděl.
Jenže neobjednal. viz první odstavec mé reakce, na kterou jste reagoval.
Za předpokladu, že si silniční doprava bude muset platit veškeré náklady a škody a pak skutečně se může takto experimenotvat a zkoušet, co to udělá. Obávám se ale, že se to zase nějak nepovede a bude to stát víc než respektovat fakta a odborné znalosti ihned.
Opět jen připomenu, že náklady na 1 km autobusu byly spočítány před cca 15 lety až na 121 Kč (dnes tedy už zase o něco více) u té linkové dopravy v regionální dopravě. Takže vzhledem ke kapacitě, pohodlí, dopadům atd. ty motoráky jsou levnější. Proto je nutná provázanost dopravy kolejové a silniční. Tedy ty autobusy musí zajišťovat místní spojení mezi obcemi a navazovat na ty regionální i dálkové spoje po kolejích. Pak lze mluvit o smysluplnosti veřejné dopravy, o jejím větším využití i ekonomice. Bohužel, na rozdíl od řady jiných států se toto u nás nechce, protože je tu takový… Číst vice »
Určitě je pravda, že některé nákupů vozidel ČD, a.s. jsou minimálně dost kontroverzní a to i přes to, že je ČD, a.s. obhajují jako ekonomicky výhodné: Např. DB, a.s. kupuje 79 souprav ICE-L včetně nových lokomotiv ze Španělska za bratru 24 000 000 EUR souprava, kdežto Comfortjety kupované ČD, a.s. včetně lokomotivy stojí minimálně 31 000 000 EUR a kupuje se 20 souprav = kdyby je Němci kupovali od národního dodavatele Siemens, tak by zaplatili minimálně o 553 mil. EUR víc = realita. Kapacita ICE-L a Comfort Jet je přitom zcela srovnatelná – 562 versus 555. Možná úspora na 20… Číst vice »
Tohle já vůbec nerzporuji a vaše argumenty mají hlavu a patu. Ono jde o to jak se s informacemi operuje.
Právě schází vyčíslení těch celospolečenských nákladů – tedy včetně nákladů na infrastrukturu celkově, na dopady do zdraví lidí, dopady do krajiny, klimatu……. Pak je samozřejmě celá ekonomika dopravy úplně někde jinde. Porovnávat jen minimální a základní náklady na provoz autobusů versus vlaků jsou nesmyslné, nic neříkající, neobjektivní. Problém je, že není ochota to spočítat, protože by to zcela změnilo životy mnoha lidí, kteří mají určité ekonomické názory, určité zájmy a finanční výnosy ze současné praxe.