České dráhy na burze? Stanjura z ODS navrhuje částečnou privatizaci státního dopravce
Lokomotiva Siemens Vectron v polepu Českých drah. Foto: ČD
Stát by si podle Stanjury měl nad dopravcem udržet kontrolu.
Stát by si podle Stanjury měl nad dopravcem udržet kontrolu.
spíš to udělat řízeně kdo by chtěl ČD když generuje jen dluhy…to musí nabídnout něco víc a pak někdy by to mohlo být částečně možné
Účetně už byly ČD nejednou v zisku.
tenhle expert má podíl spolu s dalšími funkináři ODS , Věcí veřejných a ministrem financí Kal…na zastavení budování dálnic –
a stal se expertem na ozdravení „Českých drah“ . S panem profesorem jsou jako PAT a MAT. Bože chraň nás před takovými odborníky
zasekl to ministr dopravy Vít Bárta za Věci Veřejné…nicméně krátkodobě když potřebujete peníze na podstatnější věci je lepší sečkat, problém však je, že se i přes to zastavila projektční práce , územní povolení tam se ztratil čas
ODS nestačí to, co tu za léta svého vládnutí prováděla? Je škoda, že se toho moc nevyšetřuje a kupodivu se do toho ani nikdo nehrne. Čím to asi bude?
Tehdy se naopak vyšetřovalo, i nesmysly se vyšetřovaly. Teď se zametají i zcela evidentní a jasné podvody.
„Faltýnek pozdravuje“ plus zbytek prostějovské party (jako např. Radim Fiala od Okamury)?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/faltynkuv-diar-jak-se-dostalo-zlate-vejce-ceskych-drah-k-miliardarum-150501
Nesmysly občas ano, megapodvody ne.
asi jsou na to soudy a soudci
Politiku bych do toho netahal…. Furt zůstává ta primární otázka, aby „doprava byla pro platící cestující z bodu A do bodu B“ nikoliv jen proto aby samotné cestování bylo cílem cestování … A aby hromadná doprava nabízela krom současného standardu cestování, taky standard, aby do hromadné dopravy přesedli ti lidi, co zejména z důvodu pohodlí jezdí (a volantují) autem… Zejména ti kdo jezdí sami (tj mají prachy aby „uživili“ provoz auta ale nemají prachy na privátní parkoviště a nebudou mít dost prachů/vybavení svého bydliště na nová elektroauta a všecho okolo pro elektrauta), pravidelně tou samou trasou, do práce a zpět… Číst vice »
už si najděte jinou mantru…určitě nynější politika nabízí dostatek možností
Vsechno rozprodat… to je dnesni politika…
Privatizace je lék na všechno. Ideální v případě, když státní dopravce privatizuje jiného státního dopravce prostřednictví dceřinné společnosti. Brání to třeba stávkám zhýralých odborářů.
Akorát najít někoho, kdo zprivatizuje DB.
Anebo můžou mít podíl konkrétní obce, které budou zaměstnávat jako kmenové pouze část odborníků a zbytek si budou najímat… viz příklad Železnice Desná, kdy dopravu v této části Šumperska organizovaly samotné obce sdružené v tzv. „svazku obcí“
https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/louceni-s-trati-do-koutu-konci-barevne-motoraky-i-soukromy-dopravce-20161209.html
Já říkám jen jak přijdu na nádraží: privatizovat a do tří let všechny vyměnit.
Za ty vyházené zaměstnat lidi, co nejsou postiženi provozní slepotou, nezatíženi neefektivními postupy vycházejí z pochybné praxe a podobnými zastaralými procesy.
Takových lidí máme stále víc a víc, jen je neumíme využít.
Jsou jich plné univerzity genderových studií, případně chanovy..
Hm… „neefektivní postupy vycházející z pochybné praxe“… Měl bych námět, co zlepšit… Pokud vím, tak spousty roků nestačily, aby to ve firmě ČD opravili, to co níže popisuji… Jde o nabídku sedaček v konkrétním vagonu… Dost často jsem se setkával s tím, že nabídka firmy ČD při nákupu jízdenky neodpovídala realitě… Příklad: Vlak ČD z Prahy přes Brno a přes Břeclav směr Bratislava/Vídeň Zvažuji jestli z práce v Brně pojedu vlakem, busem či firemním autem (seřadil jsem dle mých priorit, tj. preferuji vlak s pohodlnými sedačkami, nechci ty vagony které z Brna jezdí směr Veselí n. Moravou) Mrknu na nabídku… Číst vice »
A co tak nastoupit bez místenky a sednout si tam, kde se mně to líbí? A samozřejmě vlak musí mít dostatečný počet vozů, aby so každý mohl sednout i bez potřeby místenky.
A co tak dodat, to co jsem nabídnul??? Když mi ČD nabídne, že tu půlhoďku můžu jet v nějakém kupé, tak velmi pravděpodobně nevyužiju nabídku firmy ČD…. Nepotřebuji diskutovat (proč to patrně nevyužiju), neboť to hlavní = „kdo platí“ jsem já.
Už téměř před 100 lety Baťa říkal: „náš zákazník, náš král“… Z tohoto úhlu pohledu jsou v ČD výjimečně „zabrždění“
Možná si pan Stanjura jen neuvědomuje, že vstup dalšího silného akcionáře do státem vlastněného podniku znamená hlavně konec dosazování politických přátel do trafik.
Myslím, že právě uvědomuje, stát jako majoritní vlastník by musel brát ohledy na zájmy menšinových akcionářů a tím pádem by se obě zmíněné firmy musely soustředit na ekonomický profit a nikoliv jako dnes na různé trafiky, sociální smír (formou zaměstnávání nepotřebných a v komerční sféře těžko upotřebitelných lidí), potlačilo by to vliv odborů na řízení firmy, konkurence by přestala být vnímána jako třídní nepřítel, prostě by se muselo přejít na normální komerční fungování. Proto ostatně tady ten řev.
Kéž by to tak bylo a dopadlo!
Pane Pražák, co je špatného na „vlivu odborů na řízení firmy“ … jak tvrdíte? Byť současně musím uznat, že zdá se, tak ve firmě ČD nepůsobí příliš standartní odbory. Buďto prosazují „geniální“ nápad = stávkovat proti zákazníkům svého zaměstnavatele jako nedávno byl odborářský záměr na Jižní Moravě (nemluvím o stávce proti zaměstnavateli, ale opravdu mluvím o stávce proti zákazníkům svého zaměstnavatele). Anebo další „geniální“ nápad, že se odbory zapojily do předvolební kampaň – viz obhajoba, že je správné a racionální provozovat v plném rozsahu ty vlaky z Dobříše – dosud činily roční dotace 70 milionů Kč, když z Dobříše tyto… Číst vice »
Co je na tom špatného? Všechno, firmu mají řídit majitelé případně jimi najatý management, nikoliv zaměstnanci jejichž cíle jsou se záměry vlastníků, speciálně v případě firem typu ČD a ČP v přímém rozporu. Majitelé v normální světě chtějí maximální efektivní firmu orientovanou na profit, odboráři pak co nejvíce peněz za co nejméně práce.
Hm… tak jaképak cíle asi stály za tímto rozhodnutím firmy Českých drah:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/mafra-ceske-drahy-reklama-czech-news-center-babis_2101011341_pj
Však právě, tohle už by si minoritní akcionáři ohlídali. Klidně i za cenu soudních sporů.
Dodnes nechápu proč odboráři nestávkovali, aby se rychle vyřešila tato kauza (?ignorování některých potencionálních cestujících?)
No, proti odborum nic, v soukromych firmach vetsinou stejne musi brat ohledy na rozvoj firmy a jeji profit… bohuzel u techto statnich a polosttnich molochu jsou vetsinou odbory politicke a to i silne levicove zamerene, neberou ohled na firmu a zamestnance a klidne vyhlasi stavku i kvuli politice…
Jestli odbory nedělají svoji práci (a jestli namísto toho dělají nějaký čurbes), tak firma v situaci jako je České dráhy, asi nemá dlouhou perspektivu….
Ano, soukromého vlastníka bude zajímat jen zisk a tok peněz do kapes. Takže co nejméně vozů, spojů, maximum sedaček ve vozech, vše co nejlevnější, šetření na vybavení atd. Děkuji nechci, už to tu známe.
Normálního vlastníka, v první řadě, bude zajímat, aby „ne*ral“ své zákazníky…. Viz ten příklad výše, kdy popisuji svoje občasné reálné zkušenost, kdy mi jako cestujícímu firma ČD nabídla nějakou službu, o čem věděla, že mi nedodá (tj že reálně mi chce dodat jinou službu … a ta odlišnost je tak velká, že kdybych to věděl v momentu rozhodování o nákupu, tak patrně bych si nekoupil službu fy ČD)..
Zase privatizace? Ne díky, opravdu to už stačilo. Spoluobčané prosímvas nevolte koalici SPOLU, tím tuto zemi jen dorazíte, to samé platí u TSS kde jsou mraky bývalých ODSáků. Nenechte se jimi oklamat, klidně půjdou do vlády s ANO, už jednou nás takhle podrazili opoziční smlouvou.
Opoziční smlouvu dojednal VKst., který v ODS už dávno není (a to ani jako „čestný předseda“). Mimochodem, tehdejší politické spektrum bylo vcelku jasně rozdělené, tzn. ODS se profilovala coby pravicová strana, zato ČSSD coby strana levicová. Zato nynější ODS se těžko dá označit za pravicovou stranu; no a „hnutí“ ANO je… jak se komu zachce. V roce 2013 přetáhlo hlasy dřívějších voličů ODS, v roce 2017 dřívějších voličů ČSSD, aby následně samo chtělo jít do koalice právě s ODS, což ODS odmítla. Tzn. o dost jiná situace než při tzv. opoziční smlouvě (která navíc byla vyústěním toho, že jinou koalici… Číst vice »
Opoziční smlouva byla především důsledem řešení (či neřešení) nečistého financování. ODS za to zaplatila. Srovnávat tehdejší Klausovu ODS s tou dnešní je zcela nemístné.
Co ale lze srovnat, je nečisté financování ANO, resp Agrofertu, jehož je ANO politickou divizí. Zaplatí taky? Jelikož se nejedná o demokratickou stranu tak vnitřní kritiku nemůžeme čekat a je to na voličích.
BTW, jinou koalii samozřejmě bylo možné vytvořit a jen sebestřednost vůdců pravicových stran tomu zabránila.
A jaký je rozdíl proti současné garnituře, která dráhy vyhladoví tím, že výkony rozdá svým kamarádům, kteří dostanou to, na co ukáží? Mně to přijde ještě horší. Je třeba si uvědomit, že vlastnictví drah státem je dosti relativní. Mají vydáno mraky dluhopisů a pokud nebudou mít na splacení, dopadnou jako Sazka.
Proč by se neměl zprivatizovat ten zbytek, co ještě není v cizích rukou?
Proč by nějaký malý stát měl mít něco, na co má vliv?
Když stačí, aby to vlastnil někdo z jeho větších sousedů a jeho firem?
A proč nemůžou firmu ČD zprivatizovat samotní zaměstnanci? Např. ve formě družstva (viz Jednoty) Nebo viz příklad Skláren Květná https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/sklarny-nakonec-koupi-odborari-a-reditel.A020308_183021_ekoakcie_klu
Akorát u firmy ČD by nebyla sjednána finální kupní cena, ale kupní cena by vycházela z hospodářských výsledků firmy… Tj. na samotný odkup firmy ČD od státu by zaměstnanci firmy ČD potřebovali na začátku akorát malé/prťavé peníze…
Pokud budou akcie na burze, tak nikdo nebrání zaměstnancům si ty akcie normálně koupit.
Ale nemyslím si, že by průnik množin zaměstnanců ČD a lidí ochotných investovat na akciovém trhu byl veliký.
Jak chcete jinak motivovat lidi ve firmě, kterou čekají velké investice? Výroba bot v rodinné firmě Baťů se rozrůstala postupně… Takže i motivace řadových odborníků mohl být jiná = „samosprávné dílny“ (tj. v podstatě celý tým/celá směna fungovali jako firma ve firmě = když „samosprávná dílna“ dosáhla zisku, tak celý tým na této konkrétní dílně měl vysoký podíl na zisku = mzdu vysoko nad průměrem)… Podobně (podílem na zisku) byli motivováni i odborníci na prodej v jednotlivých prodejnách fy Baťa. Ve firmě ČD myslím nic takového jako u Bati nemůže fungovat, neboť celá ta firma funguje „pokřiveně“ ve smyslu vnitrofiremního… Číst vice »
Že ano, proč ne!
Minulost varuje, zkušeností z jejich vládnutí bylo víc než dost. Ale penízky voní, nesmrdí, tak proč se o ně nepopraT, ŽE?
Rozhodit chod firmy lze jedním špatným rozhodnutím – ale dát ten svinčík dopořádku je běh na dlouhou trať. Koukněte na ČEZ – jak je všechno blokováno požadavky menších akcionářů. Fakt si myslíte , že ČD získají něco vstupem na burzu ? Kdyby se neztrácel majetek ČD , tak by měly prachy. Holt to úředník jaksi neviděl nebo nesměl…………
ČD měly být privatizovány už dávno.
Budíček pro „nevěřící Tomáše“, kteří věří v zářnou perspektivu firmy ČD… viz příklad nabídek konkurence na konkrétní linky
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg
Např. ta linka B (a to s hůř vybavenými vagony – tj. řádek: „B1“) je neuvěřitelná
… Nechápu jak firma ČD mohla být dražší skoro o 30% ve srovnání s nabídkou Arrivy…
– ČD nabízelo RegioNovy plus vagony typu 854 a stařičké typu 460.
– Konkurence nabízela (výrazněji levněji) vagony typu 845, které dle mého subjektivního pohledu jsou na delší trasu výrazně vhodnější než RegioNova
….Chápal bych, kdyby firma ČD byla trochu levnější, neboť nabízela služby s trochu horší technikou
Co je na tom propánajána k nepochopení? ČD mají suverénně nejvyšší režijní náklady,což se musí projevit v cenových nabídkách.
Vy jste fakt neuvěřitelný.
Částečná privatizace je na draka. Když už, tak úplnou.
Abychom měli nefunkční službu?
proc nedunkcni sluzbu?
naopak – konecne by doslo k racionalizaci, zestihleni a k zesmysluplneni.
… takze nedoslo. to by okamzite znemoznily odbory.
Přijde mi až legrační ten úctyhodný počet komentářů hanících tržní mechanismy a naopak obhajující podnikání státu. Zrovna právě cestující ČD nemusí lovit dlouho v paměti a mohou srovnat jejich služby před a po vstupu konkurence (tedy trhu) na české koleje. Ne že by ten systém byl dokonalý, ale změna je vidět pořádná. Naopak jsou tu komentáře, které díky zpackané privatizaci z 90. let okamžitě horují pomalu za centrální plánování a kapitalismu okopávají kotníky jak jen to jde. Mělo by to být přitom přesně obráceně – privatizaci nezvládla státní správa, tedy stát. Že stát nastaví podmínky, ve kterých lze krást, tunelovat… Číst vice »
Stane nestane – viz prodej cca třetinového podílu státu v ČEZ. Na jednu stranu to asi k něčemu bylo, na druhou stranu to státu svazuje obrovsky ruce v dělání strategických rozhodnutí. Sice má ve firmě většinu, nicméně představenstvo/dozorčí rada musí dělat rozhodnutí i s ohledem na minoritní akcionáře. Což v současné době prakticky znemožňuje výstavbu nového jaderného zdroje. To že bude v budoucnu potřeba je více než jisté s ohledem na plán vypínání klasických zdrojů a pokud nechceme být závisli na technologicky a politicky nespolehlivém dovozu EE. Nicméně ČEZ si podobné rozhodnutí v současné době nemůže dovolit, bo ekonomická návratnost,… Číst vice »
Naopak, každý kdo ZNÁ tržní mechanismy ví, že vstup ČD na burzu by pro ně byl katastrofa. Je to nerůstová nezisková firma a není to ani „story akcie“. Po vstupu na burzu by její akcie byly stlačeny velmi nízko (pravděpodobně by se ani úpis nepovedl, protože by o ně vůbec nebyl zájem – problém s IPO a úpisem mají i MNOHONÁSOBNĚ kvalitnější firmy než ČD), to by vedlo k poklesu hodnoty firmy, snížení ratingu (ČD mají rating docel dobrý _právě proto_ že se neobchodují a tím můžou mít hodně kreativní účetnictví), zdražení půjček a všechno půjde do ještě většího kopru… Číst vice »
Tohle je samozřejmě naprosto relevantní diskuze. Máte pravdu, že samotný prodej akcií z ČD neudělá žádný Apple nebo Microsoft (o podmínkách pražské burzy ani nemluvě). Na druhou stranu se dá očekávat, že železniční trh v Evropě se otevře a svou konkurencí se (alespoň na hlavních tratích) časem přiblíží třeba konkurenčnímu prostředí v letecké dopravě. Narážím třeba na španělský bratrovražedný boj mezi SNCF a Renfe. Pokud by se nějací takoví obři s podobnou vervou zakousli do českého trhu (nevím jak pravděpodobné to je, ale přinejmenším RENFE vypadá, že na to má chuť), může to Drahám docela zatopit. Myslím, že nějaká forma… Číst vice »
Dovolím si pouze upozornit, že je řada firem, které neodpovídají Vašemu popisu a přesto je nějaký důvod proč je možné část těchto firem prodat přes nějaký VEŘEJNÝ trh… viz např. Cukrovar Vrbátky či řadou jiných firem obchodovaných na burze cenných papírů RM System https://www.rmsystem.cz/akcie-363-cukrovar-vrbatky Možná jste chtěl spíše diskutovat, o typických zájemcích o koupi akcií firmy České dráhy… IMHO zejména by akcie firmy ČD měly dávat smysl pro zaměstnance firmy ČD (aby namístou části nynější výplaty v penězích, začali kupovat akcie svého zaměstnavatele… např. průvodčí by do budoucna měl nižší výplatu o 1000 Kč a za tuto tisícovku by kupoval… Číst vice »
Nu dobrá, pokud chceme vyplácet zaměstnance v akciích, většinou je jako první dostává CEO.
Můžeme se zkusit zeptat generálního ředitele ČD, jestli chce čtvrtinu svého plat (čili cca 250 000 Kč měsíčně) dostávat v akciích.
Jsem si téměř jist, že jeho odpověď bude: „Ani náhodou ty vořechu.“
A to je přesně ten postoj, který by k tomu zaujmou i odbory a zaměstnanci.
V duchu Vaší logiky je firma ČD (až na výjimky) bezcenná… Tj. velká část zaměstnanců (možná většina) firmy ČD nemá perspektivu dlouhodobého zaměstnání
… Máte-li pravdu, tak je zajímavé, že, zdá se, Vámi tvrzený fakt, nijak „nevzrušuje“ zaměstnance firmy ČD, kteří jsou organizováni v zaměstnaneckých odborech…
Ne, není „bezcenná“, ale výplatu v akciích z burzovního pohledu nekvalitní firmy nechce žádný příčetný zaměstnanec (a u těch kvalitních ji naopak chtějí všichni – a CEO jako první- jak jak jsem psal na začátku, to nebude případ ČD – rozhodně ne v této dekádě).
Mě by totiž zajímalo, jestli někdo, kdo to o tom teoretizuje, opravdu nakupuje akcie na burze, a jestli by si koupil akcie ČD.
Já totiž ani náhodou.
Vůbec.
Neexistuje naprosto žádný důvod, proč bych měl chtít něco takového vlastnit, a to i když se mi vláčky líbí.
Ale akcie jsou o zisku, o růstu, o volném toku hotovosti.
Nic lákavého ČD investorům nenabízí ani teď, ani výhledově v příští dekádách.
Kdybych viděl, že zaměstnanci firmy ČD ze své kapsy kupují akcie firmy ČD (a že se většina zaměstnanců nezbavuje svých akcií prodejem mimo své kolegy/kolegyně), tak bych nákup akcií firmy ČD velmi bedlivě zvažoval …Samozřejmě, že bych očekával tak samozřejmé kroky jako totální výměnu zaměstnaneckých odborů za skutečné odborníky v čele odborů. Plus stávky zaměstnanců za vyšší efektivitu (např. stávka zaměstnanců, aby byly zrušeny některé lokálky, které nejsou využivány cestujícími, přičemž firma ČD by lokálky nahrazovala vlastní autobusovou dopravou, která by cestující svážela k vlakům) … A okamžité zrušení aktivit, které nepřináší efekt … např. prodej za „prťavé“ či darem… Číst vice »
Ano, každý mluvíme o něčem jiném. Vy mluvíte o člověku který se vyzná ve světě financí, patrně se tím živí… Zatímco já mluvím o člověku, který dělá ve firmu jejíž živobytí je v kvalitním poskytování služeb a to pro DOSTATEK zákazníků a to zejména zákazníků solventních… Čili firma ČD i další hromadní dopravci mají v brzké budoucnosti „na dosah“ obrovský rezervoár cestujících, kteří pozvolna budou muset přesednout ze svých automobilů se spalovacím motorem, neboť pro jejich způsob života se nehodí/nevyplatí elektromobil… Zejména je řeč o venkovu včetně aglomerací v okresních/půlokresních (ORP) městech…. Akorát co já znám lidi kteří se sami… Číst vice »
Ano, ovšem majorita státu by dávala firmě šanci. Když se to nevyzkouší, tak to nikd ynebudeme vědět. Co by se stalo, kdyby se to nepovedlo?
V čem „by dávalo firmě šanci“… Prosím o praktické příklady…
Mám obavu, že by šlo o podobnou akci jako prodej nádraží SŽ(DC) a že by peníze za akcie posloužily opět jako stínová dotace pro „státní“ akciovku. Jinak když prodat, tak najednou. A hned. Dřív než zreznou.
Pravěkej dinosaurus se snaží oprášit slavnej privatizační klondajk.
Jaký vnímáte rozdíl mezi současností (firma ČD v 12/2020 dlužila zejména na bankovních úvěrech/dluhopisech víc než 40 miliard; tržby jsou necelých 40 miliard) a eventuelní budoucností, že firma ČD nebude státní?
Kolik korun vyplatila firma ČD na dividendách svému svému vlastníkovi (tj. České republice) ?
Kolik MILIARD korun vyplatila firma ČD na úrocích svým věřitelům?
… oba údaje prosím za delší období, např. za 10 let (tj. od 2010), aby se vyloučil vliv např. čínského viru.
Privatizace? Nevím, ale rozhodně né v režii z ODS (Okrademe Dokonale Stát).
O. K., v režii ANO to bude určitě průzračně čisté. 🙂
😀
To netvrdím.
Podívejte se kdo privatizoval ČD Telematika a jak se zase vracela do „lůna“ ….
ANO to ale nenavrhuje a v tom je ten zásadní rozdíl 😛 😀
Nereaguji na to, kdo co (ne)navrhuje, ale na příspěvek ve smyslu „ano, ale bez ODS“.
Škodil jako ministr dopravy – neudělal nic za co kritizoval svoje předchůdce i nástupce ve výběru mýtného, hodlá škodit dál … parlamentní žvanil, jak si osvojil v rámci výuky marxismu-leninismu poučky soudruha Lenina …. „parlament je žvanírna“ – tak žvaním a žvaním o ničem …
jen pro informaci, všiml jste si, jak dlouho tam byl, než dorazil na úřad vlády plukovník Ślachta?
Naštěstí tam právě nebyl dost dlouho, Stanjura a Fiala jsou zkáza ODS.
Třeba Kupka, Skopeček nebo Černochová jsou nadějí této kdysi úspěšně strany, kterou právě ničili a ničí lidi bez hrdosti a slaboši jako Fiala, Nečas, Stanjura, Benda, Kuba a spol.
Jako první ministr například vypsal otevřenou soutěž na linky dálkové dopravy. to byl dost zásadní průlom (bohužel, zlojed Žák následně zrušil)
Ono je to jeden za 18 a druhý bez dvou za 20. Těm nevěřím ani pozdravení.
OT… Pan „ušatá“ to asi myslel jinak než jak napsal… Neboť číslo 18 porovnával s číslem 22… „bez dvou za 20“ je 20=něco mínus 2, tak výsledek je 20=22-2
Takže přísloví je špatně? Vždy myšleno jako 20 – 2 = 18.
Mirdo, nech toho. Jinde tvoje občasné hlouposti toleruji a moc po tobě neštěkám ale nech politiky …
Oni to chlapci umí. To už předvedli mnohokrát:-)
Dokázali, že to dokáží.
Málo jsme toho rozkradli a rozdali za pár drobných.
Ještě něco málo zbývá, a konto v Karibiku je zoufale prázdné….
A co takhle privatizovat SŽ? Tam by bylo potřeba udělat pořádek.
To je ještě horší nápad, jak privatizovat dopravce, infrastruktura musí zůstat státní, udržována státní organizací.
SZ zadnou infrastrukturu nevlastní tak by to melo byt ok 🙂
SŽ je „správcem“ majetku státu zřízená zákonem a vykonává vlastnická práva státu ….
A spravovat něčí majetek = vlastnit něčí majetek?
Tomuhle bordelu říkáte udržovaná infrastruktura?
Tohle už zkoušeli britové, ten průšvih se jmenoval Railtrack.
Ano skvělé nápady. V UK jím to vydrželo kolik 2 roky? Pak provedli zestátnění?
No co, ČEZ je taky polostátní firma a funguje dobře 😉 Pokud si stát v poště, i drahách skutečně nechá dlouhodobě většinu, tak jsem pro
No těch průserů v zahraničí.. Co zaplatíme my.
Opravdu funguje dobře ?
To už je přežité.
To radsi zprivatizovat ODS i s celym Stanjurou nez CD. Ty by mely byt statni a jsou i konkurence schopne a funguji. Politici by je meli podporovat i z toho duvodu, ze to je statni dopravce s pridanou hodnotou a neni treba jej privatizovat.
Proč by měl existovat nějaký státní dopravce? Proč by měl existovat vůbec nějaký státní podnik? Stát ať vytváří podmínky (právní, regulační, bezpečnostní atd.) pro to, aby mohli podnikat občané. Oni si zřizují stát a nesmí ho nechat bujet.
To je ale blbost, vždyť i na západ od nás mají státní podniky a ty vydělávají peníze třeba na důchody. Pak má stát peníze a nemusí pořád zvyšovat daně.
No ze z tech CD ma teda vejvar… Kdyz argumenteje takhle, tak by bylo nejlepsi CD prodat uplne, aby do nich stat uz nemusel lejt dalsi prachy, treba z tech duchodu 😉
Do veřejné dopravy budete lít státní peníze vždy, jedno jaký dopravce to bude provozovat.
Na komerčním principu se veřejná doprava až na ojedinělé výjimky provozovat nedá
A pokud dáváte za veřejnou dopravu veřejné peníze, má a musí ji provozovat státem vlastněný dopravce
A kolik pak bude stát dotace veřejné dopravy? Viz výše už třeba jen touha po zisku?
Myslíte, že OeBB dokážou bez velmi výrazných dotací obstát (viz WestBahn)… Tj. státní dopravce jako zaměstnavatel a jako dodavatel služeb i do ztrátových regionů – OK.
Ovšem neplatí, že státní dopravce, v okolí České republiky, znamená čistý finanční výnos pro svého vlastníka, tj. pro tamní stát.
Kolik už ČD vydělaly na důchody? :-)))
Asi jak komu.
Platí zaměstnance, ti odvádějí příspěvek na sociální a zdravotní a podobně i zaměstnavatel . Z hlediska obrany státu mají stanovené úkoly, které jsou předmětem utajovaných skutečností , takže se na žádném webu nebo sociálních sítích nevytrubují ….
aneb takové přendavání peněz z jedné kapsy do druhé
A na co tedy máme NKÚ, policii, BIS atd?
A teď ten fór že bude nejpozději ve čtyřicátých letech opět jen státní dopravce – Státní dráhy.
A ty budou mít podstatně menší režii, protože budou řízeny přímo Ministerstvem železnic…
Ministerstvo pravdy a Ministerstvo míru plánujete taky?
Ne 😀 😀 😀
A co tak zprivatizovat armádu nebo její část ? Proč „musíme“ (jako stát) mít prostřednictvím AČR nadzvukové stíhačky ?
Co to zadat soukromé firmě a zaplatit až za „zastavení letu“ každého narušitele vzdušného prostoru …
I nejliberálněji uvažující osoby přiznávají, že armáda a policie musejí zůstat státní.
P. S. Ta soukromá firma, pakliže by měla být placena až „za obranný čin“, by stejně vyžadovala (oprávněně) „paušál za pohotovost“ (jinak by se jí to nevyplatilo).
Na druhou stranu je otázka jak se k armádám stavět protože vestfálský přístup dostává větší a větší trhliny (a někde jej ani pořádně nepřijali dodnes) a vznikají soukromé armády. Také je otázka jestli je třeba armády stavět čistě na občanských principech, nebo prostě připustit že stačí umět jazyk a projevit zájem o službu v ní?
Omyl, tyto nápady tady už byly!!! Takže v řadě hlav i toto bují.
Co tak třeba to, že doprava ve veřejném zájmu – tedy veřejná doprava by mohla být na neziskovém principu, což u soukromého vlastnictví je nesmysl. Takže pak by mohla být i nižší cena za služby. Nebo snad ne?
To bude několikanásobně levnější…
Vždyť ODS (stejně jakákoliv jiná politická strana) je privátním subjektem.
Ono se také zapomíná, že třeba doprava, energetika přírodní zdroje, potraviny, voda……..To vše je strategická záležitost a měly by tedy být ve státních rukách, aby byla zachována samostatnost a suverenita státu. Ta naivita, že nás někdo bude chránit, něco nám dávat, starat se o nás apod., bývá často až přehnaná. I dějiny podávají důkazy, jak tomu kdy bylo.
Jakákoli privatizace Českých drah a České pošty je nepřijatelná. Mimochodem Stanjura ani neví, že České dráhy jsou už od roku 2003 akciovkou. A to ten pán byl dokonce ministrem dopravy.
Musí vykázat alespoň nějakou činnost…
Aspoň pro své zájmy a zájmy strany a jejich příznivců a podporovatelů.
Z čeho soudíte, že Stanjura neví, že jsou ČD akciovka?
I když toho pána nemám rád, tak minusuji – ten pán ze zločineckého spolku ODS by chtěl, aby část těch akcií šla na burzu …. tím, že jsou akciovkou, jsou soukromoprávním subjektem = soukromým dopravcem, tak jako „žlutý / černý“ dopravce (a další dopravci) ….
A kdo vlastní 100% akcií? Nějaký soukromý stát? :)))))
No však i za něj to tak hezky vypadalo. Škoda mluvit.
Ideologické důvody. Nic jiného v tom není.
Privatizace námořního obchodního loďstva, ta se opravdu povedla. Jen více takových Kožených!
Takže už víme jak to nedělat…
Otázka je jestli na burzu jde 10, 15, 50, nebo 100 procent akcií. ČD by dost pomohlo už jenom to kdyby na nějaké burze byly, protože by byly pod přísnějším dohledem. A co se týká té „privatizace“, nemusí být problém se domluvit třeba s některým jiným ze států na vzájemné akciové výměně podílů, nebo nevím jestli si firmy mohou legálně do kříže vlastnit akcie…
U ČEZ to je tuším 70% stát a 30% se obchoduje, myslím, že to je dobrý poměr.
To pak bude levná elektřina…
Bez dividend, bez managementu, bez emisních povolenek…
Že to ten Stanjura nenavrhnul už když byl ministrem dopravy?
Jakože těch pár měsíců než přišly nezdaněné kabelky?
Ano, přesně tehdy.
(Ostatně, teď to navrhuje dokonce ještě předtím, než se eventuálně tím ministrem stane.)
Stanjura ministrem nebude. Pokud by to ministerstvo obsazovala ODS, vyšle tam Martina Kupku. Ten už si pro to připravuje půdu
A než budou další kabelky a další dámy, co soukromě úkolují tajné služby.
Německa posta je uz davno ze 79% na burze a mezitím stihli skoupit top americkou logistickou firmu na svete (dhl)
Ta ceska.. skoda slov. Jediny Knap na tom je posledni spasa, ale ta modernizace postupuje extremne pomalu..
Takze ok. Delejte s tim neco.
CD se zvladly modernizovat samy, ale $$$ na vozovy park by nebyly od veci.
Deutsche Post získala většinu (51 %) akcií DHL v roce 2001.Zbývajících 49% získala v roce 2002.
Česká pošta se zbarvila do duhova.
Už jsem se lekl že do olivově zelena jako součást přípravy na povinně železniční rozvoz…
ČD se určitě modernizovat samy nezvládly, resp. kdyby nepřišla konkurence, tak by nebyly tam, kde jsou nyní.
Problém České pošty je v tom, že zamrzla na dopisech – ale národ si posílá emaily a nechá doručovat balíky…
To posílání dopisů České poště přikazuje stát – ostatně proto jde o položku s regulovanou cenou (bez ohledu na skutečné náklady konkrétní zásilky) + cenou osvobozenou od DPH.
A kdo jí očesal služby a učinil z ní jen firmu, která zajišťuje skoro neziskové služby?
Asi to nebude dividendová akcie ani pošta ani ČD… růstová asi také ne s klesajícím podílem na trhu a vyhlídkou ne moc optimistickou … Co mi Stanjura dá abych do takových akcií zahodil uspory ???
Expanze na balkán po vzoru ČEZ… 😀
Nebo ještě dál – ČD (Čečenský Dostavník)
Zaměstnanecké akcie by byly fajn motivací, a možná i spoření na důchod 🙂
Tak ty by pomohli nepochybně rozvoji pomohly 🙁
Zajímavý názor. Ti zaměstnanci by pomohli nebo ty akcie by pomohly
Kolik je za kilo sběru ?
A mají ti spořící nějakou jistotu, že firma nezkrachuje nebo nezmění názor dřív než se dožijí důchodu? Protože pak by bylo na místě říkat tomu loterie a ne spoření. Stejně tak thriller místo motivace 😉
A kdo má ve svých „rukou“ podstatnou část perspektivy firmy, ve které dělají… zvláště jde-li o firmu poskytující služby konkrétním cestujícím???
Že by zaměstnanci, zejména ti zaměstnanci, kteří přímo či nepřímo ovlivňují kvalitu cestování s firmou ČD?
Vedení ? Nižší zaměstnanci těžko rozhodnou o nákupu vozidel, o účasti a cenách ve výběrových řízeních, o ceně jízdného. Natož o JR, nasazených vozidlech.
A pokud se majoritní akcionář rozhodne, tak všichni ostatní mají smůlu.
Aha, Vy jste byl líní se dočíst, jaké jsou práva akcionářů? Zvláště, jestli se drobní akcionáři spojí, aby dosáhli na status „kvalifikovaného akcionáře“ https://www.infoportal.cz/as2/onb/33/prava-kvalifikovanych-akcionaru-platne-od-1-ledna-2021-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4Egl4SEXnom-2YKJF1mivA6w/ Jasně, že jestliže Základní kapitál firmy ČD je 20 miliard Kč, tak by bylo nutné provést účetní operace, aby došlo ke snížení základního kapitálu, tak aby bylo snazší dosáhnout tohoto statusu „kvalifikovaného akcionáře“… vzhledem k tomu, že prý údajně by mělo dojít k prodeji jakýchsi pozemků pod koleji z firmy ČD do majetku českého státu, tak by se nabízelo započtení (=pohledávka akcionáře ze snížení ZK započíst proti dluhu akcionáře za majetek, který od firmy kupuje tento… Číst vice »
Koleje jsou SŽ, Takže jste opět mimo.
Já mluvím o pozemcích pod koleji
Zdejší letošní článek z 26. května mluví o 4000 ha pozemků, které prý koupí Česká republika od firmy ČD… Cena prý zatím není definitivně sjednána, přičemž v minulosti dle autora článku pana Sůry: „České dráhy před pár lety mluvily o 20 miliardách, Správa železnic o šesti. “
Pro srovnání – dle údajů ČSÚ se v celé ČR prodalo tzv. „stavebních pozemků“ zhruba 4735 ha a to celkem za 3 roky (2017 až 2019)
https://www.czso.cz/csu/czso/ceny-sledovanych-druhu-nemovitosti-2017-az-2019
Jste si vědom, že ty pozemky nejsou stavební, ale drážní ? Navíc s břemenem, takže jejich reálná hodnota ani zdaleka nedosahuje té tržní ?
Vyvrátil jsem Váš omyl, což je zvláštní, jelikož vystupujete jako „znalý nádražák“, neboť z hlediska výměry prodávaných pozemků jde o obroskou transakci (velmi velmi významnou ve srovnání s celkovou výměrou stavebních pozemků, které změnily vlastnictví za 3 roky a to v celé ČR)
… Toť vše.. Hezký den.
Ještě dovětek – jestliže prý firma ČD za těch 4000 ha požadovala 20 miliard, tak cena/m2 vychází na 500 Kč… a jestliže Česká republika prý odpověděla protinávrhem, že prý firmě ČD nabízí 6 miliard, tak cena za 1m2 vychází na 150 Kč… Plus to nájemné (bezdůvodné obohacení) za minulé roky, které firma ČD požaduje, aby doplatila Česká republika Jestli není lepší si před tak „výhodným“ nákupem, aby Česká republika zvážila, zda některé koleje není lepší rovnou zrušit. ať si s pozemky bez kolejí dělá co chce firma ČD… Např. lokálka z Hodonína do Ratíškovic (jako občasný kolemprojíždějící cestující mám pocit,… Číst vice »
Oprava – nemyslel jsem železnici do Ratíškovic, ale železniční linku z Hodonína do Čejče
https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/vlaky-na-odpis-zeleznici-z-cejce-do-hodonina-nahradi-autobusy-20190403.html
Jenž pak by i ti zaměstnanci jako akcionáři mohli mít na rozvoj a funkci podniku vliv a nemyslím si, že to jsou blbci.
A jaký ? Pokud si stát nechá rozhodující podíl, tak můžou akorát tak přezkoumávat rozhodnutí, ale vliv mít nebudou žádnej.
Zajímala by mě odpověď na základní otázku, proč, k čemu by to mělo být dobré, muset ke všem problémům ještě řešit neshody s drobnými akcionáři.
Souhlas – v podobě popsané v článku (menší část prodat přes burzu) to příliš nedává smysl IMHO firma ČD by měla řešit 3 věci a) existuje obrovská příležitost na získání nových, leckdy solventnějších zákazníků = a to zejména těch lidí, kteří jezdí (a řídí) svým autem každodenně pár desítek kilometrů do práce a zpátky… b) firmě ČD se krátí zbývající životnost soudobé techniky – tím mluvím např. o RegioNově… Fakt nepředpokládám, že v každodenním provozu by někdo vážně zamýšlel uspět s vagony typu 854 či se stařičkými vagony typu 460/560 c) firma ČD je relativně velmi výrazně zadlužena = v… Číst vice »
Dostávat část mzdy v akciích by muselo být součástí pracovní smlouvy / mzdového řádu …. to se uplatňuje u vrcholového managementu, nikoli u řadových zaměstnanců …
Ta otázka je jednoduchá – chceš i za 5 či 10 roků dělat u ČD? Tak zkus vymýšlet, jak zlepšit hospodaření zaměstnavatele, neboť ČD v nynější podobě asi za 10 roků už nebudou…
Viz ostudný neúspěch firmy ČD, kdy s horší technikou ( z mého pohledu jako cestujícího) byla nabídka firmy ČD výrazně dražší (o skoro 30%) než nabídka konkurence … viz řádek „B1“ v této tabulce:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg
blábol na kvadrát
Navrhněte lepší řešení
Solventnější zákazník s autem před barákem opravdu nebude docházet kamsi na vlak a pak přesedat. Autem od domu až do práce na firemní parkoviště v kuse.
Hm… fakt? Zkuste zaparkovat, zejména v širším centru větších aglomerací…
A pokud jde o stání v koloně na přecpaných silnících… tak fakt je cestování pohodlnou třídou veřejné dopravy opravdu tak „fuj, fuj“?
Z Pardubic, pokud vím vede do Prahy dálnice… Tak jaktože od Pardubic jsou ranní rychlíkové vlaky plně obsazené? (mluvím ze své „před-čínsko-virové“ zkušenosti z cest z Moravy do Prahy)….
A proč ve Švýcarsku ano?
SBB & většina švýcarských železničních podniků jsou akciovky = soukromé společnosti. Akcie vlastní stát = konfederace, dále kantony, obce, případně občané …. Akcie jiných železničních podniků vlastní i SBB a pokud nějaké vlastní stát, tak vykonávají jménem státu jeho akcionářská práva … v konečném důsledku pak mají u všech „soukromníků“ více jak 50 % akcií, tedy majoritu a tak je zaručeno, že na „normálně rozchodných tratích“ se jezdí podle provozních předpisů SBB, což umožňuje, aby všichni strojvedoucí mohli jezdit všude, na „úzkých“ se pak mohou provozovatelé drážní dopravy podle místních poměrů odchýlit od základních pravidel – ale červená, žlutá, zelená… Číst vice »
A čemu by to jako pomohlo ?
ČD půjdou cestou ČSA🤔
Vymýšlí vymyšlené. Privatizace železnic už proběhla třeba v Británii… Nemyslím, že to byla úplně nejlepší cesta. Za dob C.K. mocnářství se tratě taky opakovaně prodávaly a se ztrátou zase zestátňovaly i na našem území. Kupodivu to skoro vždycky dopadlo stejně. A nehraju na to, že teď ještě nepůjde o celkovou privatizaci, protože je to první krok. Nejsou už chválabohu 90. léta a doufám, že to neprojde.
Proč do toho motáte tratě? ČD snad provozují nějaké tratě? Vlastní je řídí na nich dopravu?
Protože v minulosti se tratě privatizovaly i s vozidly – tehdy to jinak nešlo.
A co takhle transformovat SŽ na akciovku a její akcie hodit na burzu ….
Co?
Zestátnění železnic?
Projde…a jak hladce…
Jenže p. Stanjuru a ODS ani trochu nezajímá funkce a existence ČD, stejně jako rozvoj VH a železnice. Nakonec to už nám dokázali a aspoň minimální náprava stála hodně peněz a úsilí. Jenže pořád se ty chyby ještě zcela neodstranily.
Stačí si jen namátkou vzpomenout na názor, že není třeba koridor do Budějovic přestavět na vyšší rychlosti, že tam stačí ta osmdesátka, co tam byla. Protože budoucnost železnice je nulová a pro ten zbytek nákladní dopravy to bude stačit. Možná si na to i zde mnozí vzpomenou.
Skupina ČSA je úplně něco jiného. Tady je řeč o cestě ČEZ, kterému se celkem daří.
ČEZ je stabilně ve zisku, a co ČD???
Pokud se zbaví státem nařizovaných slev a spojů, tak taky bude ČD v zisku. ČSA nemá žádné státem nařizované slevy a spoje.
ČSA je hlavně v háji 🙂
Státem.nařizované slevy jsou přece finančně kompenzovány všem dopravcům.
Spoje provozují ČD ty, které vysoutěžily a za které dostávají od objednatelů (stát, kraje) zaplaceno.
Výjimkou je trasa Praha – Ostrava, kde provozují spoje na vlastní komerční riziko.
Nebo se snad pletu?
Pokud se zbaví státem nařizovaných spojů zbude jim trať do Ostravy
A kolik lidí s tím pak bude jezdit? Jenže možné to je, ale jen v případě, že i na silnicích bude požadována plná náhrada nákladů a škod a ceny silniční dopravy pak podle toho budou vypadat.
Tak pokud to stát bude chtít a bude je neustále podkopávat, je to možné.
Tak to už tu bylo o telematiky a pak to za draho ČD odkoupilo zpět. Zase tunel pro miliardáře?
Koupit akcie můžete i vy.
Jako malého akcionáře vás můžou vytěsnit, kdy se jim zachce.
A? To pak dostanu hodnotu akcií a je to přes soudy…
Zjistěte si více. Přes soudy to rozhodně nejde a s cenou akcií na burze lze obratně manipulovat, pokud na to máte zdroje.
Když se jedná o vytěsnění akcionářů, tak to přes soudy jde… Před napsáním minulého příspěvku jsem se na to podrobněji mrknul…
Nikomu to nepomohlo, stálo to peníze a akcionáři měli smůlu a dostali neadekvátní sumu. Navíc, kdyby to vlastnili třeba 20 let, jaké by byly dividendy, cena? O to vše byly násilně připraveni, byly k tomu proti své vůli donuceni. Takto to prostě nefunguje a spravedlnosti se nedovoláte.
Byl jste někdy u soudu? Tam se nedá dosáhnout ničeho. Já za měsíc oslavím rok od podání žaloby a ještě neproběhlo žádné jednání.
Jste v pořadí …
ja u soudu byl. a sveho jsem dosahl.
nesmite se soudit o kraviny.
No z praxe vypovídající hodnotu:-)
Hodně naivní. Vy asi nevíte, co se tu dělo?!
Vzpomínáte, jak malé akcionáře donutily, zejména prosperující firmy prodat své akcie? Jen namátkou si třeba vzpomínám na Karlovarské min. vody a další. A nepodařilo se ani soudně dosáhnout zrušení tohoto nespravedlivého nátlaku a postupu. Prostě byli ti akcionáři donuceni prodat svůj majetek a přišli tak o zisk.
DB si uz brousi zuby…
Kéž by!!!
A proč?
Tak proč si zpět nekoupí RGJ?
Přitom stačí přijít k Jančurovi a říct „vemte si to“ 🤷♂️
Říkali, nechtěl 🙂
Blbej nápad, neprošla privatizace Carga, tak alespoň ČD?
Takovéto drobení nic dobrého nepřinese.
Jaké drobení? Podnik zůstane stejný
Myšleno tím částečná privatizace, jakožto rozdrobení na akcie, a taky jako první krok, před celkovou privatizací.
Doufám, že se jedná o celou skupinu, žádné drobení, stát by si nechal kontrolu (stejně jako v případě ČEZ). Mělo by to výhodu, že by si akcionáři mohli stěžovat v případě, že by ČD jednali nehospodárně.
Zatím by si nechal většinu, ale mám obavu, že by to byl první krok před celkovou privatizací, protože to je teď nereálné, čímž by se zároveň i potvrdila teorie, že vytvoření akciovky, bylo plánováno pro pozdější privatizaci.
Ale vždy je otázkou, co je nehospodárně, pro každého to může být něco jiného.
O prachy by firmě určitě jít mělo, ČD nejsou žádná neziskovka. Když chce stát víc, tak si má víc objednat a zaplatit, takže není důvod, aby ČD dělali něco bez ekonomického smyslu. Když má být něco výdělečné dlouhodobě, tak nemůžete zase nabízet nějaký šmejd. 🙂
Nesouhlasím – podle mého názoru by mělo zčásti dojít ke družstevnímu zaměstnaneckému vlastnictví a to tak, že zaměstnanci by část mzdy dostávali ve formě akcií firmy ČD…
Zopakuji – nemyslím „rozdat“, ale myslím to tak, že část mzdy by byla ve formě akcií, tak aby zaměstnanci byli víc motivovaní, neboť poté až se zlepší hospodaření firmy ČD, tak by zaměstnanci ČD ze svých akcií firmy ČD dostávali podíl na zisku…
Jestli poté někteří zaměstnanci prodají své „nakoupené“ akcie např. na burze, to ať už je jejich věc.
Ale aby ty akcie mohli zaměstnanci snadno prodat, bylo by vhodné, aby byly obchodovatelné na burze.
Nejsem proti obchodování firmy xyz na burze… Já jen, že u poskytování služeb běžným zákazníkům je velmi velmi důležité „vtáhnout“ do rizika/zisků firmy také její zaměstnance kteří poskytují službu cestujícím (což by měla být většina zaměstnanců ve firmě ČD)… Např. Mc Donald toto řeší formou franšíz, tj. „zaměstnanci“ Mc Donald jsou lidé kteří dali své vlastní peníze do provozu nějakého franšízového Mc Donald… Přitom, kdyby Mc Donald chtěl, tak má dost peněz na investice, aby nemusel spolupracovat s franšízanty
Pro pochopení toho příkladu s Mc Donald (proč vtáhnout ) viz zkušenosti člověka, který provozoval pizzerii = jaké udělal zkušenosti se zaměstnanci (uznávám, že srovnání není úplně OK, neboť ta pizzerie byla v USA, v Kalifornii)
https://www.podnikanivusa.com/2018/12/23/dalsi-sok-manazer-neprisel-do-prace-a-nezveda-telefon/
Tohle ještě jakž takž chápu i firem jedoucích v tržním hospodářství, tzn. „oč víc toho vyrobím, o to víc moje firma může vydělat“. Ne u firem jedoucích v naprosté většině výkonů v závazkovém režimu na objednávku orgánů veřejné správy.
K tomu je třeba říct:
1) potenciál dopravy mimo objednávku MD evidentně existuje i mimo trasu Praha – Ostrava a ČD tato expanze nezajímá
2) během cca 10 – 15 let se bude většina tratí či traťových celků soutěžit ve výběrovém řízení a stav, kdy takřka kdokoliv šel do soutěže s ČD byl levnější a dosahuje zisku bude znamenat pro ČD problém. Zejména pokud současní, popřípadě nový dopravci na Českém trhu budou mít kapitál a techniku na expanzi.
To by jsi musel vyhazet vetsinu lidi z vedeni, jenze v malem ceskem rybnicku neni nekonecne lidi, ktere za ne dat. Je to videt i u soukromych firem. Nebo by se muselo radikalne zmenit mysleni lidi … a mysleni boli, hodne boli, takze vysledek je jasny. Vsichni vi, ze se veci delaji spatne, vetsina vi co je treba zmenit, ale pro zmenu se nedela skoro nic az vubec nic. Obcas nekdo do toho chce zadloubat, ale zamichat betonovou kasi moc nejde 🙁 . Takze dotycny zase odejde nebo se zaradi. Vecnych idealistu, co do neceho dloubou bez efektu roky-desitky let… Číst vice »
A Vy víte, konkrétně kteří lidé z vyššího/středního vedení jsou koně „chovní“ a kteří „tažní“?
Já jako laik, a zákazník (cestující) firmy ČD to nevím… A v zásadě je mi to jedno… Jediné co mě zajímá je výsledek, který „produkuje“ firma ČD vůči mě jako zákazníkovi
… a také mě zajímá efekt podnikání ČD vůči mě jako daňovému poplatníkovi viz konkrétně: jestli bude oboustranně férová částka z našich daní za pozemky ve vlastnictví ČD, které prý budou prodány do majetku České republiky..https://zdopravy.cz/je-to-sebevrazedna-mise-rika-novy-sef-ceskych-drah-chce-posilit-obchod-a-zrychlit-souteze-67948/
Pane xyz, zdaleka nejlíp znají své zákazníky (cestující) právě lidé z firmy ČD poskytující službu cestujícím
… Tj. tito řadoví zaměstnanci vědí dost dobře, na které lince by zlepšení služeb/použití nových vagonů mohlo přilákat spoustu nových cestujících, kteří nyní jezdí v autech (myslím: v autech jezdí po jednom, čili krom cestování i volantují)…
V případě závazkové dopravy (což je naprostá většina objemu osobní dopravy u nás) rozhoduje o typu nasazovaných vozů objednatel. Ne dopravce (ani jeho vedení, ani jeho zaměstnanci).
V reálu to např. v Jihomoravském kraji vybrali z nabídky ČD tak, že nabídku firmy ČD odmítli a přímo Jihomoravský kraj si radši koupil vlaky přímo do svého vlastnictví, dle svého gusta… Jiným příkladem: co nabízely České dráhy… Zatímco, tuším v Plzeňském kraji, firma ČD uspěla se svojí nabídkou nové techniky pro dotované linky Plzeňského kraje Např. na páteřní železniční linky Zlínské aglomerace (Vizovizce-Otrokovice) předpokládám po natažení elektrických drátů nebudou už dál jezdit RegioNovy… Jakou techniku za pár roků nabídne firma ČD Zlínskému kraji na tuto železniční linku Vizovice-Zlín? Mluvím o konkrétních věcech typu wifi, uspořádání sedaček, prodejní automat s… Číst vice »
V JMK tu nabídku odmítli protože na rozhodujících místech organizátora dopravy sedí lidé, kteří se rozešli s ČD / SŽ(DC) ve zlém v rámci snižování aparátu – a jako „odborníci“ (což z hlediska profesních pozic, které v rámci pracovní kariéry zastávali jsou) si chytili na pracovních pozicích „organizátora“ … vidí ČD „do karet“ ….
Neprokazatelné
Jak řadový – obeznámený – zaměstnanec s jednou akcií ovlivní nákupy vozidel, která by mohla lákat cestující …
Popište to prosím technicky podle práva řešícího výkon akcionářských práv …
Třeba, že průvodčí vidí, že mamky s 2-ma děckama, na cestě k doktorovi by velmi ocenili:
a) dětský koutek s TV s animáky
b) přebalovací pult
Oboje těsně blízko a ideálně umístěno tak, aby nešlo o průchozí část vagonu – tj. starší dítě vypustit k animákům, mladší nechat v kočárku (nebo ve vyjímatelném boxu z kočárku).
Ve kterém současném lokálkovém vagonu firmy ČD je takto „přívětivé“ prostředí pro jednoho rodiče s malými dětmi??? Nevím o žádném
A jak ovlivní výběr vozidel ? Bude chodit s transparentem po nábřeží ? Takovíto maloakcionáři mají jen bezvýznamný kus papíru, za který jim možná něco málo vyplatí. Reálně podle hospodaření ČD v posledních letech, si budou moct akorát vytapetovat spíž..
Jestliže tvrdíte, že kus firmy ČD je bezcenná, tak jakoupak perspektivu má zaměstnání ve firmě ČD?
Prachbídnou, ne? Dle Vaší logiky…
Já takový pesimista nejsem, nicméně nebudou to mít snadné zaměstnanci ve firmě ČD.
A proto by si měli povinně kupovat akcie ? Tedy v podstatě bezúročná půjčka bez splatnosti a jistého výnosu ?
Taky můžou změnit zaměstnání… Zvláště, pokud usilují o zaměstnání u nějakého zaměstnavatele s předpokladem dlouhodobého fungování… Což asi není případ firmy ČD
Zajímavý návrh. Podle vás tedy, pokud by nechtěli lidé přijít o peníze ze základu , tak si mají hledat místo jinde ?
Pokud zaměstnanci nevěří v perspektivu svého zaměstnavatele, tak snad už dávno hledají místo jinde, ne?
Dle Vaší logiky…
Nechtějí exekuci z platu, vyhoďte je. To je vaše řešení ?
A do jaké lokálky byste tohle chtěl nacpat ? Regiohroba Trio ? A co ostatní cestující, kteří chtějí mít pro změnu při cestování trochu klid ? To by ty lokálky, kde je i 810 silně naddimenzovaná zabilo úplně.
Viděl jste někdy TV koutek v rakouských vagonech? Tři řady schodů nad sebou a prckové sedí vedle sebe… Na stěně TV…. Přes uličkou sedí rodiče.
Pročpak tímto způsobem nejsou uzpůsobeny koncové části Inter/RegioPanterů??? Mluvím o části vagonu mezi prvními dveřmi a kabinou řidiče
Regiopanter je lokalka ?
A jakého typu budou ty desítky nových vlaů, které za pár roků začnou jezdit v Jihomoravském kraji?
Odvozenina od RegioPanterů
To ale není lokálkový vagón , jak píšete výše.
Na trati Olomouc-Břeclav-Brno z velké části slouží InterPanter jako lokálka (např. z Moravský Písek do Hodonín)
To je lokálka jako hlavní tah..
cd nerozhoduji o tom, kde bude jezdit ktere vozidlo, v jakych casech apod.
o tom rozhoduje objednavatel
Nemáte pravdu… Viz výběr dopravců ve Zlínském kraji, kde vybírali ze spousty různých nabídek – např. na lince skrz zlínskou aglomeraci firma ČD nabízela několik variant – např. RegioNovu s/bez wifi… A to je řeč o dožívající technice a o krátkodobé smlouvě (železnice skrz Zlín bude předělána na elektrické vedení, takže po dokončení stavebních prací bude nová soutěž). V případech, kdy firma ČD hledá dodavatele nové techniky, tak je řeč o desítkách let poskytování dopravních služeb a o desítkách miliard… Tj. myslíte, že na vzdáleném ředitelství vědí líp, než řadoví pracovníci, jaké konkrétní detaily služeb by ocenili zákazníci-cestující okolo Zlína?… Číst vice »
Smyslem (částečné) privatizace je (i) přivedení kapitálu. Což rozdání akcií zaměstnancům nezajistí.
Nečetl jste to… Vždyť já psal, akcie svého zaměstnavatele namísto části peněžní mzdy… Takže jo, do firmy ČD by přišly nové peníze (neboť by platila odborníkům v ČD o něco menší peněžní mzdy plus zbytek mzdy by byl právě v těch akciích)
Taková možnost by musela být v pracovní smlouvě … a jak byste to dělal s odvody na sociální a zdravotní ? ZP by taky dostávala část akcií, na sociální pojištění by se taky platilo akciemi ?
Co až by akcie došly …. ?
Kupodivu existuje spousta firem, kde zaměstnanci vlastní kus firmy… Např. spotřební družstva typu Jednota…
A co ti u ČD se stávající smlouvou ? Pokud nebudou chtít místo peněz dostávat bezcenné potvrzení o vlastnictví akcií, tak budou odejiti ?
Jestliže tvrdíte, že kus firmy ČD je bezcenná, tak jakoupak perspektivu má zaměstnání ve firmě ČD?
Prachbídnou, ne? Dle Vaší logiky…
Já takový pesimista nejsem, nicméně nebudou to mít snadné zaměstnanci ve firmě ČD.
A kolik je tedy předpokládané zhodnocení a roční výnosy ? Podle toho, kolik ročně ČD vrací do rozpočtu , tak by ještě dopláceli.
vždyť přesně tohle je cílem … „jaký si to uděláš, takový to máš“ … Kdyby zaměstnanci ve firmě ČD měli svůj podíl, tak by prosazovali (i např. formou stávky), aby firma hospodařila co nejlíp = aby získávala zákazníky… Prozatím máme úplně opačný příklad, kdy loni železniční odboráři na Jižní Moravě plánovali stávku proti zákazníkovi svého zaměstnavatele, neboť zákazníci firmy ČD „neskákali jak odboráři ČD pískali“… Prostě odboráři chtěli, aby zákazníci platili 2x: jednou firmě ČD a podruhé odborářům/zaměstnancům firmy ČD Nepřipadá Vám to na hlavu = odhánět/odrazovat své zákazníky???? Jen zdůrazním – já nemluvím o stávce proti zaměstnavateli, ale opravdu… Číst vice »
Aha, takže plácáte nesmysly o povinných akciích strhávaných ze základní mzdy . Přičemž by měli něco bez výnosu a jkékoliv možnosti reálně ovlivnit hodnotu.
??? Vy jste opilí? Nebo jste přidal reakci jinam, než jste chtěl?
Zaměstnanci se akcií obvykle rychle zbavují výměnou za trochu peněz
To už je na rozhodnutí oněch zaměstnanců… V každém případě bývá pozitivem, že zaměstnanci začnou víc přemýšlet o svém zaměstnavateli jako o „vlastním“, neboť skutečně se v takovém případě zaměstnanci stanou spoluvlastníky.
Nebo o jiném . Pokud by to nebylo volitelné, jestli peníze, nebo akcie.
Vyšel bych z nynějších praktických zkušeností … viz např. „spotřební družstva“ typu Jednota https://valassky.denik.cz/zpravy_region/pretahovana-o-cleny-druzstva-nema-konce-20180130.html
Prostě je klíčové, aby zaměstnanci firmy ČD své akcie firmy ČD platili (např. tím, že např. místo jedné tisícovky na výplatě dostanou odpovídající akciový podíl)…
To, co jsem napsal rozhodně není ideální řešení, nicméně v situaci v jaké je firma ČD, mě nenapadá jiné smysluplné řešení než „vtáhnout“ do rizik/zisků podnikání také zaměstnance firmy ČD… to je můj názor laika, jako cestujícího i ve vlacích firmy ČD…
A co si za ten „akciový“ podíl koupí ? Jak posunovač ovlivní „podnikání“ ČD ?
Třeba jako tento řadový zaměstnanec „státních drah“, který upozorňoval na masivní rozkrádání u svého zaměstnavatele (např. že kolegové kradou ve velkém naftu)
https://www.csfd.cz/film/448369-glory/prehled/
Ty „rozkrádačky“ jsou vedlejší dějová linka filmu (hlavní dějovou linkou je opravdu ten mimořádný náhodný nález tašky se spoustou peněz)…
To zalezi jakym zamestnancum by se akcie davaly. Spousta radovych zamestnancu ma financni gramotnost nula a maji exekuce. Tyhle lidi ani nebudou vedet co s tim, natoz aby to pro ne byla nejaka motivace.
Souhlas – správná otázka. To ať řeší odborníci, ideálně vyjít ze zkušeností u nás (např. spotřební družstva typu Jednota) nebo v zahraničí…
Jenom opravím jeden detail… Žádné akcie by se nikomu „nedávaly“, nýbrž prostě část SOUČASNÉ výplaty by nebyla v penězích na ruku, nýbrž v akcii… Tj. zaměstnanci firmy ČD by dostávali nižší peněžní mzdu na ruku, např. o tisícovku… a ta „chybějící“ tisícovka by byla použita na nákup akcie pro konkrétního zaměstnance… Myslím to včetně vyčíslení na výplatní pásce = klesla Ti výplata o tisíckovku, za to jsi tento měsíc získal xyz kusů akcie Tvého zaměstnavatele….
A hypotéku zaplatíš akciemi….
Za loňský rok, za celou skupiny firem ČD:
– průměrný přepočtený počet zaměstnanců 23 138 lidí (včetně managementu)
– průměrná měsíčně částka nákladů na zaměstnance: 1,25 miliardy
Kolik to dělá průměrně měsíčně na jednoho zaměstnance?
55 tisíc Kč měsíčně (nejde o čistou mzdu na ruku, ale zhruba to odpovídá „superhrubé“)
Takže tisícovka měsíčně fakt ohrozí splátku hypotéky? Fakt???
P.S. Ale tady jde taky o dlouhodobou perspektivu zaměstnání u ČD… Jestli to s ČD půjde i dál od 10 k 8, tak buďto se brzy ČD velmi, velmi smrsknou nebo v delší časové perspektivě zaniknou…
Hmm,a kolikpak má takovej posunovač, nebo pokladní ? Tohle asi bude masivne zvedat úřednickej aparát. Sice je to mizernej odhad, ale Indeed uvádí průměrnej plat u posunovače necelých 21k.Z toho by ta tisícovka hodně bolela. Kdyby ta částak 55k byla superhrubá, tak to vychází na plat okolo 40K čistého. A to silně pochybuju že většina zaměstnanců bude mít.
Asi jste zaměnil 55 tisíc Kč měsíčně „superhrubé“ mzdy
za 55 tisíc „hrubé“ mzdy
Superhrubá je čistá plus daň z příjmů, plus celková částka sociální a zdravotní.
Hruba je čistá plus daň z příjmů plus pouze zdravotního a sociálního (bez toho co platí zaměstnavatel)…
Každému mimo ČR, komu jsem to vysvětloval to připadalo jako „kamufláž“ (v zahraničí neznají „hrubou“ mzdu v podobě jako v ČR), takže žádného podnikatele-zaměstnavatele příliš nezajímala „hrubá“, ale každý řešil „superhrubou“ mzdu
Ano těch 40K je hrubého. Tím se čistá na ruku ještě sníží. Reálná pro nižší pozice ale bude o hodně níž.
Takže k Vaší reakci… Ta otázka je jednoduchá – chceš i za 5 či 10 roků dělat u ČD? Tak něco dělej, neboť ČD v nynější podobě asi za 10 roků už nebudou…
Hmm, pokud nevidím v Čd budoucnost , proč bych měl chtít akcie ?
V tom případě nepatříte mezi těch 99,5% práceschopných, kteří se neživí prací v ČD… Pak ovšem nechápu proč jste se zapojil do této části diskuze?
Já o tom diskutuji, protože jako cestující v pohraničních regionech bych řekl, že život mé rodiny v pohraničí se výrazně zlepší, pokud se zlepší dopravní služby v pohraničí…
A na to jste došel jak ? Že bych nehodlal vrážet finance do trvale ztrátového podniku ? Bez větší šance na výnos, který by stál za vynaložené prostředky ? Od toho je u nás podstatně víc firem, které ten zisk vygenerují. A bez povinného nákupu, jak jej navrhujete.
Připomenu, že vycházím ze svého laického názoru:
Firma ČD bez zásadních změn tu nebude za 10 roků v současné podobě/rozsahu… Čili podstatná část nynějších zaměstnanců už nebude zaměstnanci firmy ČD
Tak na co by jim byly akcie ?
A na co by jim bylo vykonávat zaměstnání, když jej považují za bezsperspektivní?
Za perspektivní lze považovat i zaměstnání bez vlastnictví akcií zaměstnavatelů. Nebo ty všechny SRO, nebo neobchodovatelné A.S. jsou neperspektivní ?
Kolik znáte firem, jejichž celkové dluhy jsou vyšší než celkové roční tržby… A jejichž klíčová technika (vagony a lokomotivy) je z velké části v závěrečné části své životnosti?
A proto by se měla hojit na zaměstnancích ? NAvíc ČD asi nikdy nebudou výdělečný podnik, v nejlepším dosáhnou vyrovnaného hospodaření a dokáží splácet dluhy. To není zrovna ideální obraz společnosti pro investování. Navíc se jí bude tržní podíl u nás dál zmenšovat. Tady je asi ideální ji ponechat státu s tím, že ČD budou za dotace vykrývat spojení a trasy, kam soukromník nepůjde a bude je potřeba obsluhovat.
V čem se kdo hojí… Vy si asi plete normální zaměstnání s činností „chráněné dílny“ pro invalidy
:.. Jenže na celkovou částku příspěvků pro zaměstnání invalidů musí existovat mnohem víc lidí, kteří se složí na ten příspěvek…. Jestli až přespříliš naroste počet potřebných vůči těm kdo přispívá, tak nastane kolaps…
Vy jste začal s povinnými srážkami na akcie. Doteď jste nenapsal jaká by byla reálná návratnost a jaký by z toho měli zisk. Zatím to vypadá, že podle vás by se jen z lidí vytahaly peníze a nacpaly firmě jako nevratná půjčka. protože reálná cena těch akcií, které by si podle vás museli zaměstnanci nakoupit nemá zatím cenu ani toho případného papíru. A je jasné, že na našem trhu se bude podíl na drážní dopravě zmenšovat. Takže šance na větší zisky bude čím dál menší. Tak jako tak by to odnesli pouze ti lidé, kterým byste nacpal něco o co… Číst vice »
Nic nebrání zaměstnancům firmy ČD, aby ihned dali výpověď, je-li situace firmy ČD tak zoufalá a neperspektivní, jak ji popisujete….
Já jen vidím jak moc zdraží menší auta (další model Fabie už nebude neboť by se prý neprodával kvůli zdražení)… a vidím tu „rvačku“ zejména při hledání nějaké levného/zdarma parkování … Prostě mi jako laikovi připadá že hromadnou dopravu začne využívat mnohem víc lidí, zejména těch kdo nyní z pohodlí jezdí auta (a to zejména ti kdo jezdí sami, pravidelně a jezdí cik cak = ráno do práce, večer z práce)
Neodbíhejte. Napište konečně, jak zajistit, aby ti zaměstnanci, kterým byste vnutil akcie , také něco získali . Zatím jste nenapsal jedinou možnost, jak vyrovnat dluhy a přejít do zisku. Solventní řidiči mají místa na firemním parkovišti a zbytek většinou jezdí autem proto. že po směnách není rozumnej způsob, jak se dostat domů. A to i v IDSJMK. Hromad lidí dojíždí ze vzdálenějších obcí a každá cesta je pro ně buď 1/2 hodiny autem, nebo přes hodinu IDS s přestupy. A na to se každý, kdo může vykašle. Komu IDS vyhovuje, ten s ní dávno jezdí.
Nechápu na co PŘESNĚ se mě táte… Pravidla chránící akcionáře jsem už popsal, stejně jako ty blahodárné efekty, když zaměstnanci firmy ČD se budou k firmě chovat jako k vlastní, neboť skutečně budou spoluvlastníky firmy ČD (a ve firmě ČD budou mít své VLASTNÍ peníze)… „chytrému napověz, hloupého …“
Pane PvvS, jestli jste fakt zaměstnanec firmy ČD, jehož pracovní náplň skutečně spočívá v poskytování služby zákazníkům, pak byste pro sebe i pro ostatní udělal nejlíp kdybyste změnil zaměstnání….
S tím ČD jste došel vy. A stále jste nikde nic nedoložil . Jak se řadoví zaměstnanci můžou podílet na výběru vozidel , účasti ve výběrových řízeních, nasazení vozidel. Kromě toho vašeho návrhu na snížení jmění firmy, což by ji na akciovém trhu zabilo úplně. Vy jen navrhuje krytí finančních problémů firmy na úkor zaměstnanců . POkud by to byl takový kšeft, jak si myslíte, tak by o to jistě ěli zájem podstatně větší hráči se solidním zázemím. Třebas OEBB, DB..
Viz práva akcionářů, zejména pokud dosáhnou na status „kvalifikovaný akcionář“… A ta základní výhoda = zaměstnanci vědí, že na jejich úsilí závisí jestli bude dostatek SOLVENTNÍCH zákazníků… S ohledem na loňskou plánovanou stávku zaměstnanců organizovaných do železničních odborů připadá Vám, že zaměstnancům záleží na zákazních (cestujících)??? Připomínám, že šlo o stávku namířenou proti zákazníkům firmy ČD… tj. nikoliv proti firmě ČD… kdy odboráři si přáli aby zákazníci platitli 2x – jednou firmě ČD (jako zaměstnavateli) a druhá platba měla být přímo pro zaměstnance firmy ČD.
Stále jste nic nenapsal. A jak to ti zaměstanci ovlivní ? Budou obcházet místní vilové čtvrti s letáky a lákat lidi do vlaku ? Ať vám to zjednoduším . Jak na v podstatě libovolné místní (ne páteřní) trati dokážou ti zaměstanci s povinnou srážkouna akcie dostat místo 810/84x vozidel něco, do čeho by nalákali ty movitější cestující . Tedy nová vozidla , idálne tedy s první třídou ? A kolik by takových cestujících muselo být a při jakém jízdném aby tato akce byla výdělečná ? A jak by jim to jinak kompenzovalo nepohodlí při přestupech? V autě i když stojí… Číst vice »
coze?
?
Perličkou je, když pak tito zaměstnanci, souběžně s tím členové odborových organizací, vyhrožují (ne-li realizují) tzv. časově neomezenou stávku na protest proti tomu, že ministr financí chce dát k projednání vládě návrh novely zákona o dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
Prostě odborníci na slovo vzatí. 🙂
jste naivni.
Jaké máte lepší řešení? Podělte se.
Ale ideálně to napište jako nový/samostatný komentář, protože v tomhle subvlákně už to přestává být přehledné…
To je řešení jak za perestrojky.
Myslíte to jak No.1 naší vlasti – Milouš Jakeš – v létě 1989 v Plzni (na Červeném Hrádku) vykládal nižší/řadovým komunistům, že musí skončit státní vlastnictví hospod?
Viz to zdůvodnění proč, zhruba to co vykládal Milouš Jakeš před Sametovou revolucí …
– Stát má hospodu
– Ve které je zaměstnanec státu – hospodský
– V neděli je fotbal
– Ale hospoda u stadionu je zavřená, protože hospodský vymyslel nějakou závadu, aby mohl hospodu zavřít, aby taky mohl do hlediště na fotbal….
– Takže diváci jsou bez párku/piva, hospoda prodělává a vyžaduje dotace…
– Všichni jsou „na*raní“
A jak byste to technicky dělal … 51 % si nechá stát – co s tím zbytkem ? Podle jakého klíče budou zaměstnanci odměňováni ? Co až se „korunové“ akcie rozdělí a další nebudou ?
K otázce „až „akcie“ se rozdělí a nebudou“
Tak si zjistěte, jak to funguje u jiných firem (např. AVAST), když vlastníci firmy rozhodnout, že se zvýší počet akcií, aby nově vydané akcie prodali? Vyzkoušené. Funguje to.
Pokud by cca 23 tisíc zaměstnanců skupiny ČD každý měsíc koupili za tisícovku akcie firmy ČD, tak měsíčně součet akcií pro VŠECHNY zaměstnance činí 20 milionů Kč… Tj. tvrdím POSTUPNĚ akcie prodávat zaměstnancům (namísto části mzdy) … mělo se s tím začít už během uplynulých 7-mi let „hojnosti“… Těch nadcházejících 7 let „bídy“ bude krušných
blabol na kvadrat
vy jste dneska cetl ten rozhovor s tou kravkou z ceske levice, ci co to bylo, ze?
Jakože neexistují firmy zčásti odměnující zaměstnance kusem firmy? Typicky v IT oborech. Nebo ve firmách poskytujících službu typu spotřební družstva nebo franšízy… P.S: To co jsem popsal reaguje na konkrétní situaci skupiny České dráhy, byť zdaleka nejvíc to platí o části provozující pasažérskou dopravu: a) existuje obrovská příležitost na získání nových, leckdy solventnějších zákazníků = a to zejména těch lidí, kteří jezdí (a řídí) svým autem každodenně pár desítek kilometrů do práce a zpátky… b) firmě ČD se krátí zbývající životnost soudobé techniky – tím mluvím např. o RegioNově… Fakt nepředpokládám, že v každodenním provozu by někdo vážně zamýšlel uspět… Číst vice »
A jaká je realita splacení dluhu a přechod firmy do zisku ? Tak aby se investování do akcií vyplatilo i maloakcionářům ?
Třebas by velice pomohlo, kdyby zaměstnanci ve firmě ČD sami aktivně hledali na tu kterou linku řešení jak přilákat další cestující. Ideálně SOLVENTNÍ cestující, kteří nyní jezdí autem pravidelné trasy např. do práce a zpět (mluvím zejména o lidech, kteří sami řídí)
… Tj. jestli náklady (TCO) na provoz „každodenního“ auta jsou někde mezi 5 až 10 Kč/km, tak kolikpak by tento solventní cestující byl ochoten zaplatit za jízdenku do pohodlého vlaku s dobrými službami, tj. vlak ve kterém nemusí řídit/čekat v koloně/soutěžit o místo na parkování, nýbrž si v klidu zdřímne???
Nic ? Auto stejně neprodají, to není jen kvůli práci a nebudou docházet ?
Sorry, ale z vlastní zkušenosti:
Začala u nás jezdit Arriva a Čunkova koalice konečně rozjela dlouho neřešenou/odkládanou integraci.
Denní auto jsme prodali.
Doma zůstalo jen druhé (menší, hůř vybavené) na víkendové nákupy a návštěvy příbuzných….
Myslím, že to je krok správným směrem, podobně je to i se skupinou ČEZ. Když chce člověk peníze investovat do českých podniků, není až tak moc velký výběr 🙂
Souhlas. Taky bych jich za pár tisícovek koupil….
Já myslím že normální český člověk by chtěl investovat do Průša research nebo nějaké SW nebo herní firmy … prostě do něčeho, co akcionářům vyrábí peníze, ne do ČD.
Na železnici se bude hodně měnit, takže určitě i v ČD může být potenciál, hlavně předpokládám, že cena akcií by nyní nebyla vysoko… Nebát se úplně rizika a nevsadit vše na jednoho koně 🙂
Jinak ještě zmíním, že skupina ČD je více než jen osobní doprava, je tu i nákladní přeprava… Už znova vlastní celou telematiku nebo taky ČD – Informační Systémy (dřívější CHAPS), určitě bych je tedy takhle nezatracoval…
Dává to smysl, protože stát neumí podnikat.
Pokud by měl stát většinu, tak valná hromada stejně zvolí do orgánů koho chce stát.
Ale je pod daleko větší kontrolou veřejnosti. Koukněte jak často třeba pusou ekonomického zprávy o ČEZ a jak je komentuje třeba pan Šnobr….
A reálně se změní úplný prd. Akorát stát hledá cesty jak jednorázově získat peníze. Buď prodat úplně, nebo ponechat ve vlastnictví státu a radikálně zlepšit hospodaření, aby stát mohl pobírat dividendy. Tak jak se děje u ČEZu. U ČEZu to ale není moc velká zásluha managmentu… Jejich balkánské mise jsou toho příkladem…
IMHO není šance radikálně zlepšit hospodaření firmy ČD, ledaže se podaří přilákat dostatek SOLVENTNÍCH cestujících…
Ale samotnou činností od ředitelského stolu se asi nebude příliš dařit takové přilákání zákazníků
No ČEZ by měl být spíš víc privátní, než státní, aspoň by se nedělali voloviny kolem státní JE, která může ekonomice pekelně zavařit.
Stabilní zdroj energie fungující ve dne v noci zavaří ekonomice? Při pohledu do budoucna to spíše bude naše jediná záchrana.
Vzhledem k tomu jakým způsobem tak ano. I kdyby to bylo jenom těch optimistických asi 150 mld, (spíš to bude někde mezi 200 a 300 mld za blok), tak to znamená nerealizování ostatních projektů v oborech kde soukromý kapitál, na rozdíl od energetiky, není přítomen. Další věc je že se pro tu elektrárnu vytváří speciální podmínky mimo tržní prostředí na kterém v současnosti energetika běhá, konečně, po sto letech, a jejichž finanční dopady půjdou za daňovými poplatníky. Dalším rizikem je velmi dlouhý interval mezi zahájením projektu a prvními kWh do sítě. Minimálně deset let a za tu dobu se toho… Číst vice »
JE je potreba postavit jako sul. A je treba uvazovat o 2-3. Nez se to zrealizuje, tak budou ty soucasne dosluhovat! Vzdyt i ta dostavba o ktere se mluvi nestihne konec uhelnych elektraren.
CR nema diky sve poloze nic jineho na vyber.
Pokud by ČEZ nebyl z větší části státní, tak můžeme taky dopadnout jako s vodu Veolia.
Víte že se s elektřinou, na rozdíl od vody, normálně obchoduje na burze? Takže by to jako s vodovody nedopadlo.
Stát umí podnikat. Stačil se podívat na Budvar, ČEZ, ŘLP nebo třeba Letiště Praha. Stát neumí podnikat v oblastech, je netržní prostředí, protože si na sebe nastavuje mnohem drsnější pravidla než na ostatní. To se týká třeba ČD nebo ČP, kde podnik musí plnit i politickou objednávku a nechovat se tržně.
Souhlas, ještě bych upravil že to není stát ,(co ze státu by to bylo? vlajka neumí podnikat, budovy neumí podnikat státní identita) Ale státní zaměstnanci, co nechtějí nebo neumí podnikat ..
To si trochu protiřečíte, stát neumí podnikat nikdy, protože vždy bude vyhazovat a mrhat penězi, protože nemá majitele, co na to dohledne. V netržním prostředí (ČEZ, RLP, Letiště Praha) se to lehce ztratí, protože monopol umožní lehce zdražit. V tržním prostředí se ale stává logicky dražším a tedy nekonkurenceschopnym. A propadá se do ztráty…
Je to o manažerech, ne o vlastnících. Jen trochu lepší manažer může udělat s podnikem terno i když je vlastník na pytel. Nesmí mu do toho ale kecat. Obrácená konfigurace nefunguje.
Ad Budvar, nazývat to státním podnikáním, když je to n.p. a několik let se stát nemohl dostat k penězům, je trochu vtipné.
Nemyslím si že by stát měl zřizovat podniky, které pak strany budou zneužívat ke své populistické politice. Spíš by vůbec úřady a firmy, když už je musí vlastnit stát, měly být od politiků odstíněné jak to jenom jde.
Stát nemá mít úřady? To jako třeba soukromý Finanční úřad, soukromá Česká obchodní inspekce? Vážně?
A proč ne. Pokud by to ten soukromník uměl efektivněji, proč by to nemohl dělat?
Soukromí exekutoři…
Tak spukromí exukutoři se opravdu povedli, namátkou vybírám některé perly které se s nimi objevily: cinklé dražby o kterých nikdo nevěděl, astonimické navyšování naprosto bagatelních pohledávek, exekuce nezletilých okamžitě po dosažení zletilosti atd.
Jojo. Proto jsem je tam dal jako špatný příklad privatizace moci.
Úřady mají být odstíněny od politických vrtochů, stejně jako podniky ve státním vlastnictví. Co se týče úřadů, je už dnes díky digitalizaci dost věcí u kterých je jedno jestli tam sedí úřednice, nebo jiný BFU který zadá něco do systému ze kterého za měsíc dojde třeba plastová kartička, kterou potřebuje zase jenom nějaký státní pohůnek, ale vy ne. (Na papíry to přece nejezdí, to víme) Outsourcing kontrolních funkcí se bude dělat nejhůř a nevím jestli je vůbec reálný, ale přesun různých registrací a nárokových vydání dokladů, výměn… se outsourcovat podle mne pohodlně dá a mělo by se o něm v… Číst vice »
Zjistěte si, jak funguje ČSSZ. Jak za mocnářství. Běhají lidi, ne data.
Tak to spíš nefunguje…
Právě tohle je jeden z těch úřadů, kde by důkladná analýza postupů a následná digitalizace byla potřeba jak prase drbání.
Jo, tak určitě, výjimky dělají pravidlo, stát neumí podnikat, protože si do řídících orgánů volí své oslíky dané politické strany, aby měli své dojné krávy. Každý nový ministr odvolá šéfy firem, kteří s ním nesouhlasí, u ČD a ČP je to zdárný příklad toho, jak by to fungovat nemělo. Pošta se zastavila v devadesátkách a krom vyvolávačů na pobočkách neumí nic jiného. Stát píše soutěže přímo na míru vybraném dodavateli, atd.
Problém České pošty je hlavně v tom, že potřebuji redukci své pobočkové sítě, aby byla efektivnější. To se nelíbí radniční obcí, takže vznikají fondy na provozování těchto poboček, ale zároveň se podnik stává neefektivní.
Třetinu pošt zavřít hned…
Redukce post neni treba, koukni na konkurenci, ta ma „pobocek“ vic. Spis to chce cely system prepracovat.
Porovnejte si ČEZ a EP Holding, před 15 lety a nyní a tak slavné to zase nebude.
A kolik dluhů zaplatíme za ČEZ a jeho výstřelky na Balkáně, za zadlužené letiště..
Myslíte, že jsou OK firmy ve státním vlastnictví ( pokud nejde o (kvazi-)monopol) ? viz příklad: Vyškovský pivovar -:)
A pokud jde o Budvar, tak hodnota Budvaru není v závratné výši dividend vlastníkovi, nýbrž v tom, že Budvar drží potencionálně velmi velmi cennou ochrannou známku… (vzhledem k jedné z ochranných známek světové pivovarské jedničky)… Viz eventuelní hodnota značky Budvar … kdy konkurenční pivovar (s podobnou ochrannou známkou) byl před pár roky prodán za desítky miliard. Dolarů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch#Prohibition_to_acquisition_by_InBev
Jakápak je hodnota značky firmy ČD? Předpokládám naprosto prťava ve srovnání s eventuelní hodnotou značky Budvar.
Stát nemá podnikat. Stát má poskytovat kvalitní službu.. Jako b CH nebo A.
A že jim to v Čině a Singapuru jde… Divné co.. Soudruhu.