České dráhy modernizují lehátkové vozy, první je už na okruhu
První vůz řady Bcmz po modernizaci na zkušebním okruhu. Foto: Výzkumný Ústav Železniční
Vozy budou mít nově uzavřený systém WC nebo wifi.
Vozy budou mít nově uzavřený systém WC nebo wifi.
Kéž by se obnovily noční spoje z Prahy do Amsterdamu a Kodaně jako tomu bylo za éry CNL.
Obnovi, bude to jezdit RJ
Lehátka nebo lůžka využívám sporadicky , ale je dobře že je oživují , nebudou tak ušmudlané . Žádné technické terno z toho neudělají a na noční vlaky těch 160 bude ještě chvíli stačit. Kéž by se za obstojnou cenu uživily komerčně a ne s dotací jako v Rakousku . Pak to bude jen díra na koruny jako ten smutný lak.
U nočních vlaku není důležitá rychlost , ale taková , abyste do cíle dojel a vyspal se . Někdy tedy je rychlost ke škodě .
To jo, ale pokud nejde o cely spaci vlak, ale chteli by to na casti trasy mit pripojeno k jinymu, nespacimu vlaku (coz je pro setreni nakladu velmi rozumny), nemelo by to asi ten vlak zbytecne zdrzovat…
Vozy by byly dobré třeba na trasu z Chebu přes celou republiku do Košic. Kdysi oblíbený spoj dráhy zrušily, ze západu teď, pokud vím, nic lůžkového či lehátkového nejezdí. Dráhy by toto měly opět zavést.
Spíš ministerstvo dopravy, to si objednává dálkovou dopravu
S tím můžu souhlasit já dost vyuzival
Bacha ty vagóny nevyrobila škoda🤣🤣
Takže ještě něco vydrží…
ze západu nejezdí nic, pokud jedeš někam dál musíš přestoupit v Praze…
Za mne, předat vozy JLV a ať si s nimi podnikají, tento ekonomický propadák ČD postupně táhne do zatracení.
A proto je Radim používá ? Noční spoj do Tater s autovozem DDm je vyprodány ( za normálních dob) celé léto . Takže to asi není nesmysl.
Hmm, ojetiny projsou prohlídkou, a zbytek se zrecykluje tak, aby alespoň dosahoval úrovně těch ojetin.
Jaký zbytek?
Ojetiny od ÖBBa zbytek jsou ty podruhý zrecyklovaný střepy WLABmee823
Pořád to budou vozy jen na 160 km/h ?
Na dálkových vlacích to totiž nejspíš začne v né tak vzdálené budoucnosti bude omezující vlastnost..
Nebuďte slušnej. Řekněte úsek, kde to bude.
A taky kdy to bude.
A taky čí to ještě budou vlaky ? Jestli furt ČD, nebo už třeba Regiojetu:-))
Myslel jsem převážně na vlacích do zahraničí, například do Německa nebo Rakouska, kde ten jeden vagón v soupravě co nebude umět 200 km/h bude přítěž. Tam totiž tratě na takovouto rychlost už dávno existují.
Celkově do vozů co mají maximální rychlost < 200 km/h nemá smysl dnes už vůbec investovat ( pokud by se nejednalo o zrychlení)
U nás budou mít vozy na 160 uplatnění ještě hodně dlouho, i na 140.
I ty na 80 km/h. Hádám, že se nejedna Regionova projede po trati s Vmax 200 km/h a bude to v rámci normálního provozu.
Já budu ještě pesimističtější…
V době, kdy se bude v ČR soustavněji jezdit 200 km/h, už 814 a 814.2 dávno skončí v Č. Třebové…
Tak v Ejpovických tunelech dělaných na 200 jezdí 814 a 810 v pravidelnym provozu taky 😀
Včetně lehátek? Je u nás opravdu tolik cestujících lačnících po spacích vozech? Tak nějak jsem předpokládal, že za tu noc by člověk třeba chtěl dojet někam, kam by se jinak musel trmácet méně pohodlně letadlem. Nebo tak to aspoň šotouši tady vždycky píšou. Na cestu z Prahy do Brna lehátko (zatím) nepotřebuju.
To bude spíše na ty cesty k Baltu nebo někam do zahraničí , typově na východ a s flotilou třiceti vozů to budou max dva tři směry . Po čechách to smysl moc nedává leda že dotace
Kam budou jezdit?
Do cílové stanice! 🤔
Asi tam, kam dneska, proboha, to jsou dotazy…
A to je kam, to je takový problém normálně odpovědět? Nebo to je základní šotoznalost, bez které by sem člověk neměl radši ani lézt? 😀
Dotaz je zodpovězený o pár příspěvků níže.
Noční vlaky mají pořád velký potenciál, škoda že se nedočkáme nějaké zajímavé noční linky z Prahy. Třeba Praha – Amsterdam, Praha – Kodaň, Praha – Lublaň… by měli velký potenciál, takhle holt alespoň Nighjety z Vídně
Super, a kolik si myslíte, že by takový potenciál jakože stál? Sto euro jedna cesta ve sdíleném kupé? Nebo potenciál znamená, že BY SE TO mělo zadotovat na Boženku kamkoliv po Evropě?
Za ceny, za který to jezdí rakouský Nightjety, bych to bral…
No právě. Ceny, za který to jezdí rakouský Nighjety, jsou tvrdě dosypaný.
Určitě? Zkusil jsem to najít a podle toho, co jsem našel, by ta stávající síť měla být zisková s tím, že se snažili získat dotace v Dánsku, Nizozemí a Švédsku na rozšíření jejich směrem.
Ostatně pokud by se ty dotace omezily na odstranění nefér výhody aerolinek, vyplývající z toho, že nemusej narozdíl od železnice platit některý daně, nebo na rozjezd, nepřišlo by mi to špatně.
Že by se trakční elektřina zdanila? Totiž, kde jezdí NightJet na naftu?
Nedávno tu na webu byl představen plán ÖBB na rozšíření nightjetů ve spolupráci s lokálními dopravci na rozšíření napříč Evropou a Amsterdam nebo Kodaň budou brzy s jedním přestupem dosažitelné 🙂
Krása, prej je na to už na hlaváku fronta u mezinárodní kasy…
A mají ti zájemci respirátory a rozestupy?
A třeba se i dočkáme, rostoucí zájem o noční vlaky byl před Covidem po celý Evropě, i linka mezi Prahou a některým z těch měst může být časem pro nějakýho dopravce zajímavá. Nebo třeba aspoň z Drážďan nebo Berlína, Vídeň je pro cesty z Prahy šikovná směrem na jih nebo východ, ale směr na sever a severozápad nic moc.
V nočním lůžku jsem sdílel kupé T3 s dvěmi Němci , jeden west druhy ost. Nemohli si služeb CD vynachválit . Rok 2019. Potenciál tady je, snad to někdo nepodělá…
No ty kráso, vakuovej záchod a blokovatelný dveře. Halt pokrok nezastavíš.
Genau, lehátko bez hnědý záclonky ČSD skřípnutý do okna není lehátko.
Na jakých linkách ty lehatkove vozy jezdí? Nedaří se mi to vyfiltrovat. Díky
Asi nikde, jsou Covid výluky a omezení.
Jezdily určitě Budapešť. 476/477
Praha – Varšava a Praha – Budapešť. Na Slovensko jezdí Bcmh WSBA.. samozřejmě až to zase půjde. 🙂
Jen malé upozornění pro redakci – Výzkumný Ústav Železniční se píše se všemi prvními písmeny velkými (viz obchodní rejstřík). Zbytečně ze sebe děláte větší amatéry, než doopravdy jste (viz třeba notorické nerozlišování termínů elektrizace/elektrifikace)…
Mě tedy připadá jako větší amatérismus nazvat si firmu Výzkumný Ústav Železniční. Jakým to má být jazykem?
Normálka, cerhenický dialekt.
A já bych zase řekl, že tu spíš někdo ze sebe dělá pedantského pitomce. Název VÚŽ nikdo v rejstříku hledat nebude, a kapitalizace všech slov v názvu jde proti českému jazykovému úzu. Na téma elektrifikace/elektrizace si můžete vášnivě diskutovat, ale v obecné řeči dlouhodobě (http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?lang=en&art=5875) významy splývají (jejich záměna není chybou) a neuděláte s tím nic i když se vy a podobně postižení postavíte na hlavu a podepřete ušima…
Tak to pozor, na vlak.net je z elektrizace/elektrifikace přímo diskusní souboj pacientů. Kdybych neviděl, neuvěřím:-)
vlaky.net, pardon.
Uplne zbytecny prispevek do diskuze. A ostatni vase prispevky take. Udelal jste ze sebe jen vola, bohuzel🤷♂️.
Souhlas, a jsem rád, že ten zbytek zmizel. Rosťa je jinak docela příčetnej jedinec.
Leda tak v anglické , francouzské nebo německé gramatice. U nás nikoliv.
Jaký je ten rozdíl elektrizace – elektrifikace? Zatím mi to nikdo nebyl schopný vysvětlit.
Došlo ke změně označení, z 59-70 a čísla ze série 60 vozů pro ÖBB na 59-71 a 001-009. Změnil se ale i index vozu, z 834 např. na 835?
Měl bych takový námět. Část vozů B, které jsou pronajímány polské společnosti PKP IC, by mohly být přestavěny na lehátkové vozy s klimatizací. Vyřešil by se tím problém nedostatku spacích vozů na letních rychlících z Bohumína k Baltskému moři (TLK Wolin, Pirat, Wydmy), mohlo by to mít význam i pro polské vnitrostátní spoje (např. přímé vozy TLK Rozewie v trase Jelenia Góra – Gdynia). Problém je myšlení PKP IC a dále pak laxnost polského ministerstva infrastruktury, které sice zajišťuje objednávku dálkových vlaků v Polsku celkem obstojně, ale na standardech kvality mu až tak nezáleží. Pravda, výjimkou byl případ katastrofálního stavu… Číst vice »
Polsko z fondů EU zmodernizovalo několik vozů Anou typu 140A na lehátka Bcbnouz. Čtyři místa v kupé, vše nové,… https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/PL/PKP_Bc8bnouz-140A-173A.php ÖBB tato lehátka mají v úpravě na rychlost 200 km/h. Pokud by touto úpravou prošly i WLABmee, byl by vozový park pro vlaky do Evropy, jak se plánuje, a pro vlaky na východ (Humenné, Krakov/Varšava, časem snad i Lvov) by mohly vzniknout stejné vozy z Béček a též přestavba WLABů (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/PL/PKP_WLAB9bmnouz-308A.php i tyto mají nové podvozky). Zajímalo by mě stanovisko ČD k takovéto myšlence. Příliš zastaralý základ? WLABy sice brzy budou mít 40 let, ale to polské lůžko fakt, že… Číst vice »
Jenže PKP IC má lehátkových vozů tohoto typu jen 10, což je pro vnitrostátní dopravu nedostačující. Dále pak mají jen 10 vozů typu Bc10mnouz a pak ještě nějaké jejich 3 modifikace. Součet dává 23 lehátkových vozů. V tak velké zemi, jako je Polsko, není možné s tak malým počtem lehátkových vozů provozovat vnitrostátní noční vlaky v požadované kvalitě.
Dobře…a za kolik by koupili Bmz232?
Všechny vozy řady B a jejich deriváty patří bez výjimky do šrotu v České Třebové, nikoliv na rekonstrukci. I jejich tolerance ještě pár let do dodávky minirailjetů pro Ex6 a R15 a části ze 180 vozů pro Ex3/Ex5 je znouzecnost.
Můžete si myslet, co chcete, ale B a jejich deriváty tady ještě nějakou dobu budou.
Nevím jak vy, ale B ještě dlouho zůstanou jako nosná řada pro přepravu fanoušků týmů jako Baník Ostrava apod.
Nebo trotlů ze Sparty
To je úplně jedno, čí jsou to „fanoušci“. Škoda, že se spousta B256 nedlouho po dílnách odstavila pouze na nepotřebnost – nechat si 10 hnusných koženek právě pro přepravu „rizikových skupin“ by jistě ostatní cestující velmi uvítali. Není snad horší cesta, než rychlík nacpaný mixem studentů na intry, rodin z výletů a ožralých prasat ze zápasu rozlezlých po celém vlaku.
A co takhle mokrej hadr na hlavu? A z vozu B si můžete postavit tak zahradní chatku nebo včelín…
Pokud by někdo (asi PKP IC) chtěl, tak těch pár lehátek z druhé ruky už dávno zakoupí, nebo je na sezonu zapůjčí od Wagon Slovakia. Jinak řešíte problém někoho jiného, a asi ně úplně inteligentně.
O tom, že je problém na straně PKP IC a objednatele, sám píšu. Jinak Wagon Slovakia ty lehátkové vozy taky nebude mít, protože s nimi bude jezdit NightJet na trase Bratislava – Wien – Split.
Určitě? Nevím jestli se něco změnilo, ale do Splitu nevidím lehátko ani jedno:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ZSSK&kategorie=EN&cislo=1253&nazev=Split&rok=2021
A na webu ZSSK tento vlak stále nemůžu vůbec najít.
Protože ZSSK žije v pravěku a kdoví, jak se to bude prezentovat. Na webu ÖBB už něco je https://www.nightjet.com/en/komfortkategorien/euronight a lehátka proto, že aktuálně nejsou (vykoupil je RJ anebo jezdí jinde). Pan -TR- má ale jinak pravdu, problém je opravdu u PKPIC. Jen PKPIC, v Polsku nemají objednavatele. Stát platí to, o co si PKPIC řeknou a PKPIC drží už neaktuální trend doby a namísto snahy o renesanci noční dopravy stále tlačí na likvidaci. Počet kurzů klesl za pět let o polovinu, za osm o tři čtvrtiny… zatímco v Rakousku už se nabídka spojů opět vrací do doby, kdy z… Číst vice »
Počet kurzů a nabízených míst výrazně klesl i u nás a ještě patrnější redukce nastala v Německu.
Pokud budete srovnávat všechno s extrémním Rakouskem a jen na základě Rakouska mluvit o „renesanci noční dopravy“, budete docházet k nesmyslným závěrům.
V Mukranu by stále měla být lehátka DB, stejné vozy jako kupuje RJ. To se mi zdá jako lepší možnost, než reinkarnovat Béčka..
I to je alternativa. Chtělo by to, aby v Polsku byl větší politický tlak na více spacích vozů ve vlacích TLK.
Proč neustále řešíte Polsko ?
Jde o vozy po rakouských spolkových drahách ÖBB.
ÖBB zanikly nebo vyhlásily insolvenci a jejich majetek se prodává v dražbě nebo veřejné soutěži.
Dobře cítíte kostrbatost vyjádření, ale i tak nad tím stavíte nesmyslné závěry – pokud řeknu „mám lyže po bratrovi“, tak to taky automaticky neznamená, že bratr už nežije.
Je to kabát po starším bratrovi. To neznamená , že starší bratr umřel.
Jsou někde fotky interiéru?
Zatím bohužel ne.