České dráhy míří v Moravskoslezském kraji k nové desetileté smlouvě bez soutěže

Jednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhyJednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhy

Kraj ve smlouvě počítá s nasazením 19 bateriových jednotek BEMU.

Moravskoslezský kraj se chystá bez jakékoliv veřejné soutěže uzavřít nový kontrakt s Českými drahami na provoz regionálních vlaků. Desetiletá smlouva má hodnotu 17,9 miliardy korun. Smlouva má začít platit příští rok v prosinci a potrvá deset let.

Vyplývá to z materiálu pro zítřejší zastupitelstvo, který předkládá náměstek pro dopravu Radek Podstawka (ANO 2011). Uzavřít ještě letos a příští rok smlouvu na železniční dopravu v takovém rozsahu bez soutěže je legální, řada krajů ale zjistila, že soutěže přináší značnou úsporu finančních prostředků. Koalice ANO + ODS v Moravskoslezském kraji se ale rozhodla jít cestou přímého zadání.

Kraj v materiálu řadu údajů z nabídky Českých drah začernil, podle hodnoty kompenzace a počtu plánovaných kilometrů vychází průměrná cena výkonu v prvním roce smlouvy na 217 Kč za kilometr.

Kraj nejprve vypoví stávající smlouvu bez soutěže z roku 2019 a nově uzavře dražší na dalších deset let. Po roce 2033 už nesmí zadávat zakázky na železnici bez soutěže. Dosud je cena podle stávající smlouvy 123 korun za kilometr. Nová smlouva bude v takzvaném brutto režimu, kdy tržby z jízdného budou plně rizikem kraje. Dosud jsou částečně rizikem i dopravce. Kraj počítá, že nasazení nových vlaků a zlepšení služeb povede k růstu tržeb.

Bez Osoblažky

V seznamu tratí, kterých se smlouva týká, chybí dvě. Kvůli dotaci je extra smlouva na pokrytí výkonů z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí, velká smlouva nepokryje ani provoz osoblažské úzkokolejky. Zde již kvůli neschopnosti Českých drah jezdí přes půl roku náhradní autobusy a obce se netají plány získat provoz pod sebe.

Kraj v důvodové zprávě vysvětluje přímé zadání tím, že bude docházet v ke konverzi napájecí soustavy, implementaci ETCS a vysokou mírou nejistoty stanovení termínu elektrizace vybraných traťových úseků.

Smlouva počítá s nasazením devatenácti dvouzdrojových jednotek BEMU, které budou kombinovat jízdu pod trolejemi a na baterie mimo neelektrifikované úseky. Současně smlouva počítá s nasazením pěti nových jednotek RegioPanter. „Těchto dvacetčtyři nových elektrických a elektricko-bateriových regionálních vlaků s vysokou akcelerací na rychlost 160/120 km/h ve standardu 21. století velmi významně zvýší komfort a rychlost cestování regionálními vlaky v Moravskoslezském kraji a konkurenceschopnost veřejné drážní dopravy se tak významně zvýší,“ uvádí se ve zprávě.

Tagy České dráhy Moravskoslezský kraj přímé zadání
159 komentářů