České dráhy mění název pro vlaky do Mnichova, spojení z Prahy na západ Čech zpomalí
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Změna má přinést cestujícím lepší přehled o tom, který vlak kam jede.
Neměl by už pan Svoboda zpytovat svědomí u pana Ministra, že pod jeho správou nedovede SŽ udržet v řádném provozu ani páteřní tratě?
Fakt to nikomu nevadí… že omezení stíhá další omezení?
Kde jsou ty doby, kdy jsme mnichováku říkali prostě Mnichovák a někteří domažličtí nostalgici jako já tomu rychlíku do Mnichova ani dnes jinak neřekneme. Název je jen kosmetika a pár minut sem nebo tam také. Nejdůležitější je spolehlivost a častost spojení. Hlavní důvod, proč se mezi Prahou Plzní tak navýšil počet cestujících je fakt, že to jezdí každých půl hodiny a díky tomu ani nemusíte řešit kdy to jede. Dojdete na nádraží a prostě to nejhůř za půl hodiny pojede. Takové intervaly nemají ani mnohé MHD spoje. Na škole nás kdysi učili, že cestovní dobu mezi bodem A a B… Číst vice »
Když už lidi se naučili jezdit vlakem, tak do toho říznem …….. a zas je vyženeme do aut a autobusů ! Místo pořádných silnic a železničních tratí bohužel peníze byly odkloněny na potřebnější věci – letadýlka a další vojenské věcičky pro pár vojáčků. Zbytek armády sedí v kanclu a je tudíž nanic. Jen žere peníze……. čím se budem bránit hladové Africe ?
Nejen v Africe. My budeme totiž těmi letadélky a vojáčky zachraňovat celý širý svět. Ale jako název pro serii dalších zretardovaných vlaků by se mi moc libil BAVORSKÝ VDOLEK.
Očekávání… a zklamání. Mezinárodně nesrozumitelný název nahradíme jiným takovým.
Když se tu zmiňují jména vlaků, proč v R18 bylo hlášeno „Vítáme vás v rychlíku 88X ze stanice…“ a nebylo zmineno, ze se jedna o Slovácký Expres (běžná trasa, Praha – Luhačovice) ?
Mizí ty názvy i v jiných vlacích?
Ano, mizí tam, kde je ve vlacích ČD nasazen nový hlas (ten stejný, co se používá např. v Praze, Brně nebo Olomouci ve staničním rozhlasu). Zřejmě proto, že ty názvy jednoduše nebyly namluveny (ve staničním rozhlasu už být nesmí).
Z Prahy do Chebu přes Plzeň se jízdní doba prodlouží +8 minut. Opravdu skvělé! Další rok se zjistí, že se to stejně nestíhá a přidá se dalších 7 minut a už to bude prodloužení jízdních dob +15!!! ČD za to nemohou, jen jim ubydou cestující, ale na vině je SŽ, kterým je to v dané chvíli úplně jedno. Z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem dochází rovněž k prodloužení jízdních dob vlivem špatné sjízdnosti trati 140 okolo Karlových Var. Dojde tak k rozvázání přestupů z Krušnohorů směr Nürnberg. A jsme zase u organizace SŽ, která se o tratě nestará!!!… Číst vice »
Tyto hysterické výlevy máte často?
kdyz si odmyslime ideologicke slinty jeho i vase, zustane holy fakt, ze spojeni z Prahy do KV je opet o neco horsi horem i spodem…..otazky jsou jen dve a zcela jasne – kdo za to muze a kdy se to zlepsi?
Spojení do KV vlakem se možná o trochu zlepší po výstavbě VRT a odbočky do Teplic, ale ani tak to asi nebude rychlejší než autobus.
Fakt si myslíte, že SŽ opraví za rok něco, na co Č(S)D 50 let nešáhlo ? Vilu taky za měsíc za provozu (bydlení) nepředěláš na luxusní sídlo !
Nikdo toto nečeká. Ale oni to neopravují vůbec. V Rakousku do železnice nacpou další miliardy eur a tady zase hovno
Jaký smysl má vlastně pojmenování vlaků, když SŽ je ve své neskonalé moudrosti vypustila z hlášení ve stanicích?
Nejsou ani na tabulích, že…
Vracíme se k dobám ČSAD, kdy se z čísla linky nedala odvodit trasa.
Tak zrovna z čísla linky se trasa obvykle dá dovodit celkem přesně, to je ostatně pointa označení těch linek. Jen to musí být důsledné, ne jako u Ex6 a R17.
Řekl bych, že příslušní zaměstnanci Českých drah, kteří navrhují názvy vlaků, trpí silnou provozní slepotou.
Použít při návrhu nového názvu vlaku zavádějící slovo „EXPRES“, u spojení, jehož průměrná cestovní rychlost z Prahy (5:35) na státní hranici Č.Kubice/Furth iW.(8:20) činí pouhých 65 kmh, zavání tak trochu senilitou.
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k180-231210-01.pdf
Pro porovnání: Obyčejný „vymetací“ R 626 Rožmberk má na trase 268 km mezi Jihlavou (5:40) a Plzní (9:57) průměrnou cestovní rychlost ca. 63 kmh.
Jenže kdo by chtěl jezdit vlakem s názvem Bavorský šnek?
Nó, oni by to spíš Bavoráci pojmenovali „Tschechische Schnecke“.
Na svém území to jako nějaký rychlovlak, na rozdíl od nás, nedeklarují.
No ne, že by to v Česku byl nějaký rychlovlak, ale zrovna v Německu se ten vlak courá ještě daleko více než v Česku.
To máte naprostou pravdu!
V Bavorsku je tento vlak veden v kategorii našeho „Sp“.
DB definuje „RE“ jako vlak, který jezdí méně často, než RB, obsluhuje méně mezizastávek, než RB a vzájemně propojuje sousední regiony.
Ve vysvětlivkách je ke zkratce „RE v záhlaví vlaku“ uvedeno: „Regional-Express – Nahverkehrzug“.
Překlad toho druhého slova za pomlčkou vyjadřuje dostatečně vše.
https://www.laenderbahn.com/media/laenderbahn/downloads/oberpfalzbahn/01-Fahrplan/RB-27-web_122020.pdf
A je důvod tomu marketingově říkat „express“, když je to prakticky spěšňák?
Je, na první pohled víte jestli to mezi Plzní a Prahou zastavuje.
A i s tímto propadem a důkazem naprosté nefunkčnosti tohohle podniku do toho lidi pořád dobrovolně lezou… Nepochopitelné.
ČD už dávno neodpovídají za infrastrukturu SŽ, ale to je jako když hrách na stěnu hází, pořád si někteří ČD s kolejema spojují.
Stejně tak pořád lezou na D5 kde v současnosti můžou celkem pravděpodobně zůstat 20-30 minut v koloně před Prahou. Vyberte si.
Mozu ale nemusia. A keby vynimocne aj tak to bude stale casovo cca podobne ako vlakom. A vlak tiez moze meskat. Proste vlakom to po novom bude uz DOBRYCH 20 minut plus oproti autu a to to je dost.
…nie ze by som jazdil denne tuto trasu na D5 ale jazdim tade dlhe roky cca 15-20 krat za rok a Prahu minam v popoludnajsich – podvecernych casoch a nepametam si kedy a ci vobec som v Prahe okoli stratil 20-30 minut v kolone. Rano je mozno situacia ina smer od Plzne.
Propadem čeho kam?
Propad (na místě) do Západního Německa. 🙂
Hlavně zachránit most, že se vlaky nedostanou v Praze přes Vltavu, je přece jedno…
Ještě by tam mohli prodávat bavorské klobásy.
Škoda že to bistro Alex nefunguje až do Prahy, včetně klobás 😀
…nase su stokrat lepsie 😉
Oo ho hoo ho, vagón Slovakia, oo ho hoo ho, je náš perfektný vlak…
No na Slovensku byly vlaky jako Milka, Horalky…
https://www.zelpage.cz/zpravy/7382?lang=sk
Ale ja som nemyslel restauracne sluzby vo vagonoch.. ale klobasy ako take 😉
Ehm, tak určitě 😉
Nejpozději do roka končí všechny vlaky na Smíchově. Je jen otázkou času, kdy nainstalovaná čidla začnou ukazovat kritické zrychlení rozpadu mostu, který měl být již roky vyměněn za konstrukci odpovídající převáděnému provozu nyní i v dalekém výhledu. Jestli ty spoje na Výtoni vypadají stejně jako v Děčíně (viz video z rozborky vzorku děčínského mostu), tak je naprosto šílené po této nefunkční trosce pouštět vlaky.
Nesouvisí to přímo s tímto spojem (tématicky ano), ale výměnu Pendolina za klasickou soupravu (tvořenou z velké části kupé) považuji za slušné zhoršení komfortu. Na druhou stranu chápu malou kapacitu a potřebu více míst.
„Pro zákazníky se tak zjednoduší orientace v jízdním řádu“
No jasne. Zakaznik si typicky stahne pdf s jizdnim radem (protoze tistena verze se pro velky uspech prestala vydavat) a tam hleda svuj spoj. Zakaznici si stezujou, ze jsou vlaky nespolehlivy, pomaly a drahy, tak my jim prejmenujeme vlak. A zpomalime. A zdrazime. Snad budou zakaznici konecne spokojeny.
Tištěnou verzi vydává už roky Správa železnic a je možné si ho zadarmo vyzvednout v jejich infocentru na hlavním nádraží v Praze…
Tištenou verzi již několik roků vydává Zdopravy, tento server.
Když už se článek dopodrobna věnuje pojmenování vlaků stávající linky Ex6, tak je s podivem, že není zmíněno, že naopak s novým jízdním řádem dochází u chebské větve k dalšímu rozmělnění pojmenování linky, kdy ke stávajícím „Západní expres“ a „Pendolino“ nově marketéři ČD přichází s pojmenováním „Ostravan“. Fakt doufám, že výběrko na linku Ex6 vyhraje někdo jiný než ČD, aby konečně skončil kočkopes nesystémových vlaků v části trasy v závazku a v části komerčně. Linka Ex6 by si zasloužila celodenně stejný standard a stejnou trasu Praha-Cheb.
Ostravan jen nahradí Pendolino, to je celé. Souvisí to s výměnou souprav kvůli kapacitě, navíc příští rok tam začne jezdit osekaný ComfortJet.
Vzhledem k tomu, že na nádražích už se názvy nehlásí, je to stejně úplně jedno.
Ten Ostravan bude Pendolino, Interjet, nebo trakční souprava?
Klasika, jako letos o víkendu.
Během roku se tam objeví Comfortjet bez bistra a bez řidičáku.
To je špatná zpráva, já tou 515 jezdím často z Prahy do Olomouce a to Pendolino bylo vždycky po práci doslova balzám na nervy. Tohle je celkem kvalitativní posun dolů.
A co je v plánu s Pendolinem?
Jsem teda myslel, že to označení “Západní expres” odkazuje na vlak, který jezdil už od První republiky až do devadesátých let směrem na Norimberk, Frankfurt a původně i Paříž.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=Ex&cislo=250&rok=1992
Takže jako ne, jo?
ten ale jezdil pres Eger, ne pres Taus.
Přičemž do Monaka taky jeden vlak jezdil, ale ten se nijak nejmenoval.
No vždyť ano. Byl to spoj Praha-Plzeň – Cheb – Nurnberg – Paris. Teď z něj zbyla jen linka do Chebu, dál musíte přestoupit.
Tak e doufám, že by do čela časti Západních expresů jednoho dne mohli dát Vectrona s dieselovým pohonem, aby mohly spoje pokračovat do Norimberku
To je překvapení, že si to lidi pletou, když pojmenujeme stejně vlaky ze dvou různých směrů 😀 §6 – Cestující by to nepochopili!
Přidání vaty kvůli rekonstrukcím ale beru pozitivně. Už teď bývají tyhle vlaky pořádně zpožděné, hlavně od Mnichova je příjezd na čas spíš rarita. Těch pár minut navíc se v tom ztratí jako nic, klidně by to na té mnichovské větvi mohlo být ještě víc. Raději pomaleji, ale podle JŘ, aby se člověk mohl na naplánované časy alespoň trochu spolehnout.
interjety prave naopak jezdily s naskokem a pak si to odstaly v jednom smeru za pantografem v cernosicich, a v druhem na nadrazi v Plzni
Já mám s mnichovským expresem jen jednu loňskou zkušenost a přijeli jsme -8 na hlavní v Praze.
No tak já píšu samozřejmě o současnosti. Stačí se podívat na IDOS, jaká tam létají zpoždění.
Podle jízdního řádu to :09 přijíždí na Smíchov, :17 na hlavní. Pokud jste dorazili -8 na hlavní, tak na Smíchově musel odjet dost před plánovaným odjezdem.
Ve vyjádření ČD mi chybí jasné pojmenování viníka.
Jednoduše ČD, jak jinak.
„(…) a podařilo se udržet současnou poptávku po cestování na této trati,“ dodal Šťáhlavský.“
Doufá špatně. Lidi jsou hodně nas*aní. Ze zkrácení části S7 na Smíchov a dá se vůbec nějak slušně komentovat prodloužení jízdních dob Západních expresů, když je tam tolik vaty? Ok, zase nějaká rekonstrukce, ale od prosince zdražujeme, žeano.
Další nedomyšlenost: Turistická frekvence (Srbsko, ale zejména přestupy na Křivoklát!) se budou rvát do vysokopodlažních vozů R16 s kupátky? To jako vážně? To jsou mraky cyklonadšenců, ale i kočárky. Berounky přitom někdy jedou hodně natřísklé (pátky, víkendy) už teď.
Je fajn, že lidi, co si nemůžou dovolit psychoterapii, mají aspoň diskusní fórum.
Současná výluka s rekonstrukcí možná ani nesouvisí a dovolil bych si upozornit, že je listopad a počet cyklistů a kočárků v Srbsku není až tak vysoký jako v červenci. Přestup na Křivoklát z rychlíku je snad normální, rozdíl v jízdní době do Prahy je obrovský.
To jste neměl psát. Když předčasně otevřeli tenhle most: https://mapy.cz/s/bukoteveme tak na něm ještě nebyl ani chodník vpravo, ani zábradlí po obou stranách. A já dostal vyčiněno, že v prosinci má být most otevřený buď pro všechny včetně cyklistů nebo pro nikoho, včetně veřejné dopravy, že se má čekat s otevřením do března, protože to uráží a omezuje cyklisty.
Já tedy na kole jezdím i v prosinci, ale po tom mostě v Blansku v té části pro auta cyklisté nesmí?
Ale jako pěšího by mě to asi taky trochu štvalo, kdyby otevřeli most jen pro vozidla a chodníková část byla „nedodělaná“ a čekalo se na ní dalších pár měsíců. S tím se snad má při stavbě počítat, aby bylo vše hotové včas a mohlo se otevřít vše najednou…
Komfortní to není, ale holt cestující s koly a kočárky pojedou na Smíchov jinak. O víkendu navíc špičkové posily stejně nejezdí, takže ten dopad na výletníky nebude zdaleka tak velký.
Zdražuje se proto, že rostou ceny vstupů. Nebo by bylo lepší, kdyby ztrátu ZDO pokrýval stát/kraj z jiné kapitoly?
4ást lidí s přestupy v Berouně tam může odvízt i ´´Rudňas´´ tj vlak Beroun přes Rudnou.
Část
Doufal jsem, že se nějaké minuty směr Mnichov zkrátí odpadnutím spojování souprav ve Schwandorfu.
Hradečan, to je pohoda, ale hlavně že nejezdí Ústečan…
Podle tohoto klíče by se dal v předmětném směru vytvořit Pasečničan, Babyloňan, případně Mnichovan, ale to vyvolává jisté reminiscence, které nejsou úplně salonfähig. Ten Babyloňan by taky nemusel být správně chápán. Tak možná Kubice Expres? To nejde, slovo Kubice má i jiné významy než označení obce u hranic. Šumavan či Král Šumavy je taky nepoužitelný, protože zeměpisní puristé by argumentovali, že trať nepřechází hranici na Šumavě, ale v Českém lese.
Chtělo by to nějaký prvek, jenž mají národy na obou stranách hranice společný. Co takhle „Půllitr“, případně „Tuplák“?
Nedávno jsem nějakým holandským spolucestujícím ve vlaku překládal „Západní expres“ do angličtiny. To zní obzvlášť pikantně, ten „westernový expres“ lidem evokuje divoký západ a kdo zná reálie tohoto spoje, nebyl by překvapen ani přepadením bandity.
Kdybyste uměl líp anglicky, vnímáte slovo western bez tak velkého zatížení českým významem pro umělecký styl.
Western Expresů ostatně jezdila z východního pobřeží spousta, a to i ve 20. století, kdy se žádný divoký západ dávno nekonal…
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_named_passenger_trains_of_the_United_States_(S%E2%80%93Z)
A i naopak, některé anglické kalky zní divně v češtině, ale to jen díky anonymitě angličtiny.
Doufejme, že ta prodloužená jízdní doba nezůstane i po modernizaci.
Já spíš mám strach, že budou vlaky zpožďovány i přes natažení jízdní doby.
já se spíš bojím, že to bude na 10let+ než dají do pořádku celou trať kolem Berounky
Všichni tomu říkají Mnichovák, tak to pojmenujeme, třeba….
Nějaké návrhy , aby z názvu nebylo jasné kam to přesně jede?:)
Domažličák-FurthimWalďák!
Oktoberfestesťák?
Oktoberfestesťák?
Bratwurst!
Dlouhý. Když už, tak Furťák.
Ano, vím, kdo je to furťák.
Furťák je dobrý. Navíc jsem tím směrem kroutil vojnu.
Ale jak se to v Bavorech bude vyjímat napsané na vagonu…
Plusmínus stejně blbě jako „Západní Expres“.
V tom jsou výrazně lepší mezinárodní (případně ve střední Evropě latinské) názvy, použitelné a vyslovitelné ve více jazycích.
Seznamte se se sarkasmem, nadsázkou a ironií, je nás tu plno…
Jako fanouška železnice mě mrzí že Flixbus navzdory situaci na D5 zvládá spoj do Regensburgu za 3:30-3:40, ale expresy ČD/Alex i pokud vás nezastihne NAD se nedostanou pod 4 hodiny. Obvykle vítězí i cenově…
Na druhou stranu zase vlakem trumfnete nektera mista o dost lepe jak busem. 🙂 O komfortu, o nabidce jidla, toaletach atd. snad ani nemluve… 🙂
Kdo chce, vzdycky si najde duvod proc vlakem nejezdit. Kdo jezdi vlakem radeji nez busem (jako ja), kolikrat si za ten vlak i rad priplati. 🙂
Ale zase třeba busy do Domažlic vlak komplet vyřadil z provozu. A to taky není málo
Tak hlavně je dost rozdíl v počtu zastávek Flixu a vlaku, což má na jízdní dobu dost vliv. 🙂
To ale cestujícího do Německa příliš nezajímá…
Marketing ČD objevil Ameriku. Ty dva vlaky byly vždy tak odlišné, že nikdy neměly mít stejné jméno. Ovšem jméno Bavorský expres opět není zvoleno dobře. Bavorsko je veliké a v případě, že bude někdy zaveden expres do Norimberku, tak se budou mnichovské expresy znovu přejmenovávat? Čiší z toho všeho naprostý amaterizmus.
Norimberk není v historickém Bavorsku, ale ve Frankách. Když se řekne „Bavorák z Norimberka“, tak to místní nesou dost nelibě.
Jak se pozná český šotoušek? Všichni jsou blbci, všechno je špatně a co když.
Ono pojmenování dvou různých vlaků jedním jménem bylo podle Vás dobře? Pojmenovat produkt, nechat zákazníky na to jméno zvyknout a po pár letech ho přejmenovávat je podle vás známka profesionality?
Ne, není. Sice chápu, že třeba zrovna vy máte nějakou strojovou práci, kde existuje jen černá a bílá a nic mezi tím, ale život bývá trochu složitější, každé rozhodnutí má nějaká pro a proti a navíc se všechno vyvíjí v čase. To, co se kdysi zdálo jako dobrý nápad, se dnes už tak jevit nemusí, nějaké důvody pominou, nějaké nové se objeví, někdo něco nového vymyslí. To je úplně přirozený běh života. A k tomu mám pocit, že doba, kdy jméno rychlíku byla životní jistota pomalu od kolébky do hrobu, je dávno pryč a už se nikdy nevrátí.
Nejmenujete se pan Korouhvička?!
Tak třeba do Tábora můžete dojet tímto vším:
Jižní Expres NEBO Vltava / Lužnice / Silva Nortica (jména se různě mění v hodinovém taktu) případně dokonce Sp Sázava (původně Jordán).
Práce s nazýváním typů souprav i vlakových tras je v ČD obecně dosti kreativní a od cestujícího vyžaduje víc pozornosti než je třeba…
Jsem zvedavý, jak ten „Baforski“ Expres budou vyslovovat v Bavorsku, nehledě k tomu, že to je vzhledem k charakteru vlaku v Bavorsku matoucí označení.
Jednoduchý trik, pro ně je to RE25 😉
Jo, na původním Západním expesu taky byly mj. vozy s cedulema DONAU-KURIER…
Bavorský regionální expres.
Paní baronka říkala, že čéska épres, to tóbra éxpres.
Aspoň nějaký rozumný název vlakové linky – protože Bavorsko je jasně specifikovaný pojem.
Na rozdíl od těch „Západních“ (jiným směrem též „Jižních“) expresů, což je pojem „od stolu z Prahy“ (protože kdo jede tím vlakem z Chebu nebo z ČB, tak jede na východ, resp. na sever).
Vzhledem k tomu, že je to v Německu regionální rychlik (spěšný vlak), tak to označení express je úsměvné.
hlavně to není žádný experess ani schnellzug …spíš takový langsam
RE je Regional Express.
Ale ano, slovo expres so vsetkymi tymito RE/REx a „expresmi“ ala CD, davno neznamena to co v minulom storoci.
Tak, jedině Bulharský expres do Budějovic!! 😀
To zní celkem rozumně, už jen aby cestování na této relaci aspoň částečně odpovídalo 21. století…
A neodpovídá snad? InterJety nebo soupravy na Bavorských expresech (pokud tedy jedou podle plánovaného řazení) mi nepřipadají, jako kdyby 21. století neodpovídaly. Osobáky v podání slonů Berouna a panterů dál do Plzně to samé. Snad jen rychlíky R16 jsou na tom hůře, tam dost často jezdí Béčka.
Dopravci není co vytknout. Chyba bude poněkud někde jinde…
Elefanty vypadají jak vybydlená socka uznávám je to tím koho vozi, ale i tím, že údržba a uklid jsou minimální. Když nic jiného, všechno je tam upatlane, málo cistene. R16 je fraška, podíváte li se na dvě soupravy, jde celkem tedy o 10 vozu, tak z tohoto počtu skoro polovina jsou B a nebo nic. 1.trida nejednou chybí. To je standard CD na této lince. Mnichovy, zrovna včera na jedné soupravě AB. Takže jen ty InterJety. Když si k tomu pripoctete katastrofální stav infrastruktury Praha -Beroun, tak to by takový Ostravák cumel jak cyp, nadto, kdyby ho při cestě do… Číst vice »
Elefanty jsou také moderní vlaky, není na nich nic, v čem by nebyly. Že občas vypadají dost odpudivě je důsledek toho, jak se v nich chovají cestující. Kdyby tím nejezdila prasata, byly by čisté. Ale když někdo ani neumí po sobě vzít odpadek, který tam nechá, tak to pak vypadá tak, jak to vypadá. Sprejování a čmárání uvnitř, to už opravdu není problém vozidla jako takového.
Stále ale je zde problém řádného úklidu. Když někteří lidé jsou (nepublikovatelné), tak přece stav nemůže být omlouván jen tím, že tam jezdí (nepublikovatelné) a neprovádět, s ohledem na tuto skutečnost, adekvátní úklid. A víte proč s Vámi nesouhlasím? Protože v tom vlaku také jezdí slušní lidé, a těch je, dle mého názoru, většina. A ti chtějí cestovat kulturně a nějaké výmluvy proč se řádně neuklízí, je nezajímají.
Tak zrovna odpadek mě moc netrápí. Viděl jste vlaky na západě?
No mnichovské expresy jsou v kvalitě vozů o řád níž, i když i to co tam jezdí je český nadprůměr. Navíc trpí směr z Mnichova častým zpožděním. A i přes posilové vozy do/z Plzně je pátek a neděle cestování tragické.
Umlátil bych toho idiota, co vymyslel ty jednoprostorové vagóny! Vraťte zpátky normální kupé! Pokud bych měl jet tímhle, tak raději pěšky…
Good luck, je to nějakých 460 km. Pěšky to máte za deset dní.
Mácha šel pěšky do Říma, to je 3x dál…
Do Santiaga de Compostela se pěšky chodí zcela běžně.