České dráhy mění hlášení ve vlacích, namlouvá je nová mluvčí
Souprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Nový hlas lze zaslechnout třeba na lince S6, ve všech vlacích ČD pak budou s novým jízdním řádem.
Snad se nezmění i hlášení v SC Pendolino
Já bych ty kecy ve vlaku zrušil úplně. Kdo chce vědět následující stanici, může se podívat na monitor, ostatní to jen otravuje. Ty rozhlasy jsou přežitky z dob, kdy nešlo mít všude CRT monitory.
Já bych prosil raději nic ve vlaku nehlásit, než hlásit nesmysly co tam pouštíe.
Ve Starkoči třeba neustále hlásí přímé Sp Broumov – Hradec Králové „konečná stanice, prosíme vystupte „jen proto že se mění číslo vlaku.
Prosím nic nehlašte, když to neumíte pořádně nastavit.
Poslouchat takovéto kraviny, na to opravdu není nikdo zvědavej a neznalý turisti jsou z toho pokaždé vyplašení.
Všichni zaměstnanci to vědí a nikdo to neopraví.
Až ČD někomu přenechají 80% trhu, bude se jim o splašky starat. Soudě dle vývoje už to nebude trvat moc dlouho…
Mám dojem, že jste v jiné diskusi.
Konečně jsou zásadní problémy naší železnice vyřešené.
🤣🤣🤣
Za mě zlepšení. Neměl jsem rád ten starší INISS hlas, který natahoval slabiky. Moc se mi líbí hlášení v SC Pendolinech, škoda, že se nerozhodlo o rozšíření odtud.
Ten hlas je bohužel velmi nepříjemný. Po jednotvárném nevýrazném hlasu přichází vysoký nepříjemně modulovaný. Že i ženský hlas může mít barvu, intonaci a výbornou sorzumitelnost se lze lehce přesvědčit třeba v Rakousku u Chris Lohner. https://m.youtube.com/watch?v=2yQqOVpSIp8&pp=ygUMQ2hyaXMgbG9obmVy
Poslouchám to každou šichtu, HNUS, takovou ženskou bych doma nemohl poslouchat ani den.
Tak kdyz ne doma, tak aspon v praci. Ach jo🙄
Ještě horší ječák, než dosud. Člověk má pocit, že se ocitl v domácnosti nepřizpůsobivých v pondělí ráno po celovíkendovém flámu.
Budou po výměně staré nahrávky k dispozici?
Offtopic : nechcete napsat o novince v tarifu ČD, kdy už nejdou efektivně kombinovat jízdenky více IDS, jelikož každá představuje „samostatnou přepravní smlouvu“, a dokoupení druhého IDS v průběhu cesty tedy představuje nákup jízdenky ze stanice s pokladnou, a tedy přirážku? Díky
Dokoupení od vlakvedoucího, samozřejmě.
Traif Zlínského kraje toto má pořešené (při navazování na vlak z jiného kraje se neplatí přirážka), nevím jak jinde.
Nevím o tom že by se něco měnilo.
Za nákup navazující jízdenky ČD nebo IDS se nikdy přirážka neplatila.
NexTrrr HaltR bude pryč jo? 😭
V roce 2023 bych čekal že na to pustí generativní AI a pak si kdykoliv doplní do databáze zvuků co budou potřebovat.
Případně pak během pár minut předělají všechny hlášení na jiný hlas.
Tak ono ne každý chce každý den poslouchat ve vlaku robota. Např dopravce 3CSAD tohle umělé hlášení používá a je to něco strašného
Otázka zní, jestli 3CSAD používá „robota z roku 2023“ nebo několik let starého.
Tyto generativní AI systémy udělaly za poslední rok větší pokrok, než za 20-30 let předtím.
To nevím, to je spíš otázka na ně…Ale vždycky, když dojedu z Prahy, kde je to hlášeno skutečným „živým“ člověkem a srovnám to s tímto, tak to fakt rve usi. 😀
Minimálně by mohl znít stejně jako Andula .
Poslechněte si někdy anglická hlášení v pražském metru. Syntéza, ale parádní.
Nevím co je na tom špatného. Jde tomu rozumět výborně, což je nejdůležitější.
A co pocitově, rozhodně snesitelnější než předešlý hlas, který byl nahraný DIY na nejlevnější dostupný mikrofon.
No rozumět výborně, to si úplně nejsem jistej 😀 Paní Hazdrove z Prahy kde rozhodně rozumet daleko lepey než tomuto „Google překladači“ …a i kdyby tomu šlo rozumět, tak poslouchat to každý den musí být zážitek ..Např takové oznámení „zastávka na znamení“ zní naprosto otřesné a neprirozeně, a to za jednu cestu můžete slyšet třeba 20x …Předešlý hlas popravdě ani nevím, co meli…
Andula byla intonačne ve stejné výške,Kačena někdy hlasem při nekterych slovách buď stoupa nebo klesá
na drážniho hlasatela je nejaký výběrko?
Doufám, že současně dojde ke zjednodušení hlášení. „Jménem národního dopravce České dráhy vám přeji příjemnou cestu. Příští stanice… Bla bla bla.“
Doba je jinde, lze to říct slušně, ale krátce. Čím delší a častější hlášení, tím méně ho cestující vnímá. 😊
Souhlasím, ovšem to platí asi u všech dopravců. Minulý týden jsem jel Regiojetem z DC do UL a loučení se s cestujícími v každé zastávce na znamení, mi přišlo už dost přes míru.
Regiojet je v tom strašný. To stejné je na R8, kde jezdí zejména pravidelní cestující a neustále jim je připomínáno, že si nesmí zapálit a to ani elektronickou cigaretu, a že nemají váhat a přijít do vozu č. 2 na občerstvení, anebo si ho ještě lépe koupit přes aplikaci. A toto sdělení tam hraje za cestu minimálně 2-3x.
Ano, 3x za 2 hodiny. Pak ale jeďte šalinou a za 1/4 hodiny uslyšíte hlášení zastávek nejméně 10x a to šalinou povětšinou jezdí místní…
Hlavně mě dostává to hlášení ohledně zákazu kouření, nejen u Regiojetu, ale i všeobecně. Řekl bych, že dnes je běžné, že jsou prostory nekuřácké a explicitně jsou označeny ty kuřácké.
To je u RJ normální, že má v reklamě věci, které jsou všude obvyklé.
Jako by automobilka inzerovala, že jejich výrobek má už v základní výbavě volant.
Je to normální, jenom kuřáci to nechápou.
Myslel jsem, že to bude vždy nahrávat aktuální mluvčí
Ten titulek je celkem nepovedený. Mluvčí a například „hlasatelka“, případně „dabérka“ je trochu rozdíl.
Navrhuji vynechat hlášku „pro výstup zmáčknete tlačítko signalizace“. To už musí každému dojít, když je zastávka na znamení.
Nelze, je to možné alibistické, ale věřte, že by se našel nějaký rýpal, co by přejel zastávku a začal si stěžovat, že to nevěděl. Jistě lze to zanést do SPPO (apod…), ale předchází si tím různým hádkám, že to nevěděl, apod…
Takové hlášení je na straně toho, kdo poskytuje službu, cestující není povinen to znát, navíc může být ve špatném zdravotním nebo psychickém stavu, = myšlenkami úplně pryč.
No, pokud je takto duševně invalidní, nechť proboha raději necestuje😉. A pokud není zbytí, tak alespoň pod dohledem statného ošetřovatele. 😊
Dojde to pouze pravidelnému cestujícímu. Ten kdo jezdí mimořádně to ocení, problémem pak spíš je, jestli ho najde.
Věřte mi, jsou lidi, kterým to fakt nedojde 😀
Na policajta blbej, tak pracuje na dráze… 😀
Jenže těm to nedojde ani v případě, že byste je u toho mlátil kladivem do hlavy. Je to marné, je to marné, je to marné … 🤗
U provozu 0/0-S je jiný problém, že info systém používá termín zastávka a stanice pro jeden bod, čímž vzniká v hlavách lidí zmatek.
V hlavách běžných cestujících tím žádný zmatek nevzniká, protože běžní cestující zastávky a stanice nerozlišují a nepotřebují rozlišovat.
Původně zastávka byl název pro tu činnost, kterou vlak ve stanici dělá.
Z toho, že je zastávka na znamení, ještě vůbec nevyplývá, jakým způsobem se v tom konkrétním dopravním prostředku znamení dává. Jestli mávnutím na průvodčího, nebo zazvoněním na zvonec, nebo odkliknutím na palubním infostojanu, nebo normálně v mobilní aplikaci jako když si objednáváte občerstvení.
To by mě zajímalo, proč se v tramvajích a autobusech předpokládají inteligentnější cestující než ve vlaku.
Protože v těchto vozidlech je tlačítko dveří zpravidla na dosah několika kroků (že někteří mají s tím problém je dáno stylem jízdy řidičů autobusu)
ještě mě napadá, zda si pak cestující zvládne rozsvítit, jelikož mu nebylo sdělěno, že to má dělat vypínačem a zda je mačkací nebo otočný. Tak aby nehledal škrtátko jak u karmy.
Možná by se měl dát i popis na tlačítku na dveřích do oddílu se sedadly. Co kdyby … chtěli někoho zcela určitě napálit a dveře se otvíraly něčím zcela jiným, než je očividné. (což je na Chocholouška).
Když nevím, tak se zeptám! Anebo je to příliš složité? 😉
Příhoda z dovolené , není to v žádném případě kritika na čd. Solo 810 nereko pouze plyš sedadla , vlak četa strojvedoucí a průvodčí , cestujících asi 10 . Vlak zastavil na zastávce a… dveře nejdou otevřít , další pokusy až .. Strojvedoucí slyšel že se někdo pokouší je otevřít tak je odblokoval Vystoupíme a slyšíme tato zastávka je na znamení . Načež odpovíme a jak máme oznámit že chceme zastavit. Bouchat na dveře , křičet….. Zastávka je na znamení tak říci průvodčí. A jak to máme vědět , průvodčí jsme předložily jízdenku ta nám ji označila a dál nás… Číst vice »
Nespoléhat na to, že cestující něco zná nebo nezná, a tuto informaci zanechat. Jednoznačně.
„Příští stanice Lišky, zastavíme na znamení.“
Je to kratší. Jen se předpokládá, že cestujícímu dojde, že má zmáčknout tlačítko signalizace a nikoliv tlačíko splachování záchodu…
Pokud už někdo znamení dal, stačí říct, že zastavíme .Není třeba vysvětlovat proč. Pokud nikdo znamení ještě nedal, není vhodné slibovat, že zastavíme. Stačí informace, že zastávka je na znamení, a případně informace o tom, kde a jak se to znamení dává, pokud tlačítka nemají cestující na dohled nebo pokud to má dopravce v každém vozidle jinak.
Některé vlaky tlačítko signalizace prostě nemají. Výstup se musí oznámit průvodčímu.
Je dobré, že to namluvila žena. Po zkušenostech z tramvají v Praze, kde je mužský hlas, člověk ani hlášení nevnímá, pokud usne tak to už vůbec. V tom má výhodu ženský hlas
To je možná dobře, pokud stejně vím kde mám vystupovat…
Asi nemáte hodnou tchýni nebo i šťastné manželství . Ale foniatři změřili , že po vstupu do jakékoliv místnosti zvyšuje učitelka hlas o tercii až půl oktávy. Plus par decibel .
Na lince S6? To už je to i v regínách?
Jde o moravskoslezskou linku S6. V regínách je zatím vše při starém.
hlášení jei ve vozech na Štramberk aj na S5,S7 a na R 3xx na Źilinu
Regionovy ani 471 zatím na Ostravsku novou mluvčí nehlásí a v nejbližší době nebudou, tam je to trochu složitější.
„online“ vozidla a 842 už hlásí novou mluvčí.
Autor nerozlišuje, že eSko není jen kolem Prahy. Ty články jsou někdy dost nepovedené.
Měl jsem dojem ze písmena jsou podle krajů tudíž S je Středočeský kraj. A jiné kraje mají linky podle svých písmen U atd.
Třeba Praha A?
Je víceméně jedno, kdo to profesionálně namluvil. Důležité je, že v těch nových hlášeních už konečně někoho napadlo, že se hlásí v uzlech i „přestup směr…“ Zrovna na té S6 je to potřeba o víkendu až 4x.
Hlášení o přestupech je víceméně moje vlastní iniciativa a chodí na to od vlakového personálu spíše stížnosti.
Uvidíme jak dlouho to vydrží 😉
Jak si na to může někdo stěžovat? To jako průvodčí přestoupil a odjel jiným vlakem? : – )
Nebo snad v metru někdo při zaslechnutí takového hlášení jde přestupovat, i když nechce?
Hlášení o přestupu bude asi iniciativa od kraje. Pochybuju, že v PID kolem Prahy se bude hlásit přestup. Na druhou stranu je to asi zároveň podle nových směrnic EU, takže se tomu nevyhneme i v jiných krajích.
Zlatá Andula…
Nikdy! Jedině Knop.
Oba jsou úžasní!
Tohle je fakt otřes!
Je nepřekonatelný!
Taky si říkám. Ten nový hlas jsem už naučil filtrovat, takže mne to otravuje méně, než když jsem to slýchával prvně.
Tak nevím ale ja raději živé hlášení jako je v Rakousku a Německu.Je to takové osobnější, pokaždé jiným hlasem a navíc více aktuální. Průvodčí hlásí přípoje a jejich nástupiště. Prostě to CD neosobní a stále stejné hlášení je jak facka po přejezdu hranice.
Až budou dráhy v plusu, tak klidně.
To nechápu?
Uź je tady zas 😱
Já ne, průvodčí kolikrát koktá, zadrhává se jak to čte z nějakého papíru/displeje, a vlastně ani neví, co jak má správně říct. Mnohdy to naopak působí směšně.
Jednou jsem zažil i to, jak na výluce okolo Horní Cerekve (rychlíky Brno – České Budějovice) to průvodčí z papírku do mikrofonu doslova odkoktal i anglicky, přestože na této lince a v tomto zapadlém kraji žádný angličan vlakem nejezdí… Bylo to opravdu vtipné..😂….a ještě byl odměněn bouřlivým potleskem ze zadních sedadel😂
Anglické hlásenia nie sú pre „angličanov“, ale kohokoľvek kto nerozumie česky 🙂 Garantujem že aj na tú linku občas niekto taký zablúdi a teda klobúk dolu že to vlakvedúci dal aj po anglicky. Mňa skôr v zahraničí irituje keď sa na lokálnych linkách mimoriadnosť ohlasuje len v miestnom jazyku, a kto ním nehovorí má smolu.
Vtipné je to třeba na mezinárodním Valašské expresu (CZ-SK)
Jestli jste slyšel angličtinu na linkách Air France a vuelingu či Alitalie .. tak víte , ze zni úplně jinak než angličtinu. ( alitalii samzrejme R.I.P.)
Ale to tom to je,je to lidštější a navíc dostanu aktuální info o připojich.
Ono je celkem otravné pořád poslouchat dokola to samé u každé zastávky.
prostě mám raději, když třeba před Lincem vím jaké mám přípoje,v kolík a nástupiště než pořád dokolečka jen to samé strojové uvítání a blabla příští stanice a čas.
Aktuální info o přípojích můžete dostat, i když je to hlášené strojově. Důležitější než lidskost je podle mne srozumitelnost, v té vede strojové hlášení na celé čáře.
A jak, speciálně u nás bohužel neumí Špatná Zpráva aby každý vlak měl stabilní nástupiště a navíc do toho přistupuje kolikrát zpoždění.
Nevím to jste všichni takový suchari.
Kdo má pořád celou cestu poslouchat dokola, vítáme v EC blabla, příští stanice blabla a to hned třikrát.
Navíc ten průvodčí do toho vnese kolikrát i něco hezkého, ať místní dialekt nebo i podle počasí popřeje hezký den nebo i něco vtipného. to by jste měli vidět tu reakci lidí,hned je ta cesta příjemnější.
Znám pár průvodčích co do toho vnesou i neco navíc a lidi je maji rádi.
Jednoduše – stejně, jako se tu informaci dozví průvodčí (z nějakého informačního systému) se ji může dozvědět i systém ovládající hlášení. Dnes se na obrazovkách ve vlacích určitě zobrazují přestupy i s časem odjezdu, možná je tam i to číslo koleje, tím si nejsem jist.
Hlášení ve vlaku má především informovat. Místní dialekt je hezká věc, pokud jste rodilý mluvčí, ne pokud jste cizinec a máte problém rozumět spisovnému jazyku.
Nejsem o tom přesvědčen 😉. Koneckonců právě lidskými atributy se odlišujeme od zvířat a strojů. Všichni, tedy stroje, mohou chybovat. Však i počítač v rukách vola dělá jen voloviny.
Když slyším ten nekonečný vodopád hlášení na pražském hlavním nádraží, tak mě spíš obtěžuje než aby mi pomohl v orientaci. Raději se řídím vizuálními informacemi, jsou krátké, jasné a srozumitelné.
To je hezké, že vám vyhovuje něco jiného, ale to ještě neznamená, že to tak vyhovuje všem. Třeba zrakově postižení vizuální informace moc neocení. Stejně jako je neocení ti, kteří zrovna na žádnou informační tabuly nevidí (a takových míst je na hlaváku spousta – a asi není účelem, aby se úplně všichni srocovali před odjezdovými tabulemi, úplně stačí, že už jsou tam skoro všichni).
No jo, v Rakousku vědí přípoje a kolej na celý rok.
V Česku SŽ neví ani 10 minut dopředu, kam ten vlak pustí, takže chtět tuto informaci v živém projevu od průvodčího, může ve větších stanicích býti takřka nereálné.
Klasika RegioJet
Hlavně pořádný, jak od Jirky Lábusovýho
https://www.youtube.com/watch?v=9reU4Ys5dvk
To sem neznal ale pobavilo 😀
Jo, ideální je , když to hlásí v místním dialektu a drmolí. : – )
„Cuk do Anaberka stoji ve šturcu za barakem. Šybko do něgo, čeka tylko na vas!“
Něco v tom stylu se dá slyšet ve vlaku z Těšína do ZOO Ostrava.
Pravidelně jezdím spojem z Chebu do Norimberku. Německy umím ale kolikrát vůbec netuším co hlásí. Není nad nahrávku, která je čistá a mluví jasně.
Tak hlavně že všechny ostatní problémy už mají ČD vyřešené… všechny vlaky mají moderní, čisté, s funkčími dveřmi, které jdou otevřít a naopak se neotvírají samy od sebe za jízdy, ve všech vlacích už mají spolehlivý informační systém, který neukazuje čas o dvě hodiny později, už mají vyřešený místenkový systém ve kterém se při změně řazení vagónů 10 min před odjezdem nenávratně neztrácejí zarezervovaná místa..už dotáhli k dokonalosti i jejich hvězdnou aplikaci Můj vlak… ve všech vlacích už mají příjemný personál, který jeho práce už od pohledu nesere, nevzteká se, když chce cestující záplatit kartou anebo ukazuje jízdenku v mobilu…vše… Číst vice »
Tak jste s z rána zanadával a hned budete mit hezčí den. Nebo snad ne?
Já nenadávám…beru to s nadhledem a ta zpráva mě spíše rozesmála….přijde mi to vtipné…
A není zrovna tohle řešení jednoho z mnoha problémů. Kolik by toho paní Klichová, při jejím věku, ještě byla schopna namluvit? Nic proti jejímu věku a přeji ji dlouhověkost
A jak jinak byste to vyřešil, když paní Klichová už si užívá důchodu a nové hlášení nenamlouvá? To je ostatně důvod proč už není ani na nádražích a proč se měnil hlas třeba v DPP. A ano, stačí jedna nová stanice a je to problém ohledně hlášení. Je vidět, že o tom vůbec nic nevíte, ale nadávat na ČD umíte.
Ne, já opravdu nenadávám…to akorát vy modráci berete jakoukoliv i ironii jako útok… já mám ČD svým způsobem rád, ale zkuste se někdy delší dobu vozit vlakem i bez uniformy…já narozdíl od ajznboňáků a šotoušů jezdím pravidelně už asi 10 let a zažil jsem opravdu všechno možné.
Jak bych to vyřesil? Jednoduše – nové hlášení bude prostě nové, ale proč je proboha nutné zase vyhazovat peníze a měnit to všude ve stávajících vlacích?
Já na dráze nepracuji, jezdím vlakem jen jako cestující. A ano, je nutné to mít všude nové, protože je tam nějaká zvuková banka a ta by měla být jednotná pro všechny vlak (už jen z praktického hlediska mimořádností apod.) Stejně tak se nově namlouvalo hlášení, když se otevřelo prodloužení metra A, je to naprosto obvyklý postup. A pokud to měla být ironie, tak dost slabé. ČD lze kritizovat za ledacos, ale tohle to fakt není.
Až ČD budou v plusu a budou mít vyřešené vše ostatní, tak klidně….
Tak Vy naštěstí o tom nerozhodujete 🙂
Ano, chápu, že i Vy až se Vám bude rozpadat barák a střecha se sypat na hlavu, tak budete raději řešit abyste měl ve všech místnostech sjednocenou barvu vypínačů a na všech PC v domě stejný OS😂
Jednak ČD nejsou ve stavu, že by se rozpadal barák a střecha e sypala na hlavu. Za druhé je levnější namluvit vše jedním hlasem a další stanice pak tím samým hlasem přidávat, než teď dělat nějaké dočasné nahrávky nových stanic a později je znovu nahrávat finálně jiným hlasem.
Při vší úctě..na některých linkách s regionovou se kolikrát modlíte, abyste vůbec dojel…
Což ovšem není ekvivalent rozpadjícího se baráku. A kvalitní hlášení možná bude mít ke kvalitě služeb větší přínos, než náhrada jedné regionovy. Protože to hlášení ovlivní řádově víc cestujících.
Já už se opravdu nebudu dál dohadovat ani nemluvím o jedné regionově…těch by bylo nutné vyměnit desítky…ale sám se projeďte někdy na trase Praha – Brno přes Vysočinu rychlíkem….vždyť je to otřes…stará a ano rozpadající se Bčka, kde ani žádné hlášení nebo informační systém není…a to je rychlík mezi dvěma největšími městy…to fakt nemá cenu, darmo tady mluvit….
Na kolik nových vagonů byste ušetřil tím, že byste nenechal nahrát ta nová hlášení a místo toho byste to flikoval dočasnými nahrávkami?
V tom trasování máte poněkud zmatek. Mezi Prahou a Brnem se nejezdí Béčky přes Vysočinu. Ta Béčka přes Vysočinou slouží k obsluze obcí podél trati a jejich napojení na Prahu nebo Brno. Ale mezi Prahou a Brnem se jezdí např. RailJety.
Jejda mane, to je debata…jsou to rychlíky R9, tak snad je možné v dnešní době čekat nějakou úroveň, ne? Nebo tohle je podle vás v pořádku? Jestli města jako Kolín, Kutná Hora, Havlíčkův Brod jsou podle vás obce, tak já už fakt nevím…
Teď ale píšete o něčem jiném. A nemyslím si, že by nepořízení nových nahrávek pro vlakový informační systém nějak zásadně zvýšilo úroveň vlaků na lince R9. Kolín, Kutná Hora i Havlíčkův Brod jsou obce, stejně jako jsou obce Praha nebo Brno. „Obec“ je v češtině pojem označující lidské sídlo a zahrnuje vesnice i města.
A kolik to z toho rozpočtu ve výsledku bude? Vaším problémem je, že hledáte problémy i tam kde nejsou.
Jo, ČD jsou na tom tak špatně a krachujou tak moc, že jim dokonce nechaly jejich stabilní rating 😁
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-i-pres-velky-rust-zadluzenosti-uhajily-rating-na-stejne-urovni-165666/
To ne, ale aspoň si vymaluji .
Heledte se, SNCF změní logo co dvacet let i s celou ostatní livrejí. Stava se to i jinde.
Dneska už existuje syntéza hlasů, dokážou nahradit konkrétní osobu (viz parodie na americké prezidenty). „Andula“ má dost zvukových stop na naučení. A myslím že některé autobusové zastávky v DPP jsou taky takto namluveny, vznikly nové a ten hlas nezní vubec staře.
syntetický obama hlásící zastávky je jediné, co vlakům chybí k dokonalosti
Tak mít ty PoPky co má ČD tak už radši rovnou vypisuju hlášenku, než čekat až se terminál rozhodne spárovat a potom vůbec zpracovat platbu. Za tu dobu jsem o dvě zastávky dál.