České dráhy i přes velký růst zadluženosti uhájily rating na stejné úrovni

Nové RegioPantery 650.2 v Jihlavě. Pramen: České dráhyNové RegioPantery 650.2 v Jihlavě. Pramen: České dráhy

Dopravce zůstal podle Moody's v investičním pásmu.

České dráhy i po navýšení své zadluženosti za rok 2022 o více než 20 miliard korun zůstávají v investičním pásmu. Mezinárodní agentura Moody’s dnes potvrdila státnímu dopravci rating na úrovni Baa2 se stabilním výhledem. Pro firmu jde o důležitou zprávu především kvůli chystané emisi dluhopisů. Horší rating by přinesl vyšší úroky.

Agentura potvrdila rating na úrovni Baa2 se stabilním výhledem, přičemž některé klíčové ukazatele, od kterých se úvěrové hodnocení odvíjí, se dokonce meziročně zlepšily. Moody’s ve svém hodnocení zohlednilo také investiční plán Českých drah a financování investic z externích zdrojů. Ze srovnání s jinými evropskými dopravci jako DB, SNCF, SNCB nebo Comboios de Portugal je podle Českých drah zjevné, že jejich poměr dluhu k EBITDA je mnohdy i významně vyšší než v případě tuzemského dopravce.

Krapinec: Doufám, že končí srovnávání s Českou poštou

Moody’s má k dispozici veškeré informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech firmy. Její hodnocení je objektivní a nezávislé. Doufám, že tím končí nesmyslné srovnávání Českých drah s Českou poštou a strašení, že nás čeká podobný osud. Potvrzení úrovně ratingu vnímáme tak, že je náš byznys model zdravý a udržitelný,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Podle Českých drah jsou na tom zahraniční dopravci na úrovni základního úvěrového hodnocení často hůře a k lepšímu celkovému ratingu jim pomáhá jen nižší míra liberalizace v jejich zemích a vyšší úroveň podpory státu. „České dráhy oproti tomu fungují na mnohem více liberalizovaném trhu s menší mírou státní podpory. Půjčené prostředky jsou určeny výhradně na obnovu a modernizaci vozidlového parku. Finanční náklady spojené s nákupem vlaků jsou pak zohledněny závazkovými smlouvami s objednateli veřejné dopravy. Zkvalitnit služby pro cestující nejde vzhledem k historickému investičnímu dluhu jinak než investicemi. A i když jsou s ohledem na rozsah námi zajišťované dopravy velké, můžeme si je dovolit a důsledně je plánujeme,“ dodal Krapinec.

České dráhy vysvětlují růst zadlužení hlavně velkými investicemi do nových vlaků. V průběhu tří let nasadí České dráhy na pravidelné spoje 229 nových vlaků a lokomotiv. Desítky jednotek RegioFox a RegioPanter již letos postupně míří do krajů a příští rok se na dálkových linkách objeví nové vozy ComfortJet.

Tagy České dráhy Moody´s rating zadluženost Českých drah
62 komentářů