České dráhy mají první railjet s opakovačem, má zlepšit příjem mobilního signálu

Instalace opakovače do railjetů. Foto: ČDInstalace opakovače do railjetů. Foto: ČD

Lepší mobilní signál ve vlacích má podle dopravce posílit jeho konkurenceschopnost.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miropiro

A půjde to nějak poznat dle jízdního řádu?

Jarda

pořád se chlubí s pokrytí signalu, kdo to měřil a kde? Ted se chlubí s opakovačem signalu z bts, ale kde? Třeba usek ceska lipa – boleslav – pak kus za boleslaví, neškrtnete si, je lepší mit klasicky radio na sluchatkach, to aspon neco chytne. nebo lípa – děčín, taky pokrytí nahovno, nebo železny brod – tanvald, nebo liberec – frydlant. A signal nikde, nebo totalně nahovno, něco malo zachrání poku víte jak vypnout 2G aby do něj telefon furt nepadal když ma „2 čárky ze 4“ jestli je to vada mobilu nebo operátora, že se ve 4g mobil nedokaže… Číst vice »

JackBrno

Pokud padá mobil že 4G na 2G už když poklesne signál že čtyř čárek na dvě, to je chyba mobilu. Normálně by to mělo na pomalejší standard přeskakovat až tehdy, kdy se signál 4G téměř ztratí.

Vtvt

Už se ví na jaké lince bude jezdit 7x Railjet ČD?

Až skončí na lince Praha-Brno-Vídeň-Graz?
viz pan Ješeta letos: „S tím souvisí i přesunutí souprav railjet. O tom ale zatím teprve jednáme s ministerstvem dopravy. “
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/jiri-jeseta–interjety-nabizeji-komfort-21–stoleti/-30346/

Do Německa a Dánska? Nebo přes Německo do Holandska?

Martin

Nejspíše do Lince

Kuba M

Pokud budou toto (Kodaň-Graz) linku obsluhovat Comfotjety, tak dává největší smysl přesunout RJ na Praha-Ostrava, aby ČD navýšli kapacitu jejich komerční linky. A Pendolíno by mohli přensout na nějakou trať, která potřebuje zpropagovat ale nejezdí tam tolik lidí 🙂 Ale Linz asi OBB Netz nepovolí…

Michal

…používat data by mělo být spolehlivější než dosud….. Co to je za blbost? Ve vlaku by v prvé řadě měla být Wi-Fi.

Jenda

Já zas v dnešní době opravdu nechápu potřebu připojovat se kdekoliv na veřejnou wifi…

Michal

Já zase nechápu, proč ČD i vlaky bez Wi-Fi a klimatizace považuje za druhou třídu? A máte pravdu, připojit se k veřejné Wi-Fi pomocí zařízení s Windows, je nebezpečné, ale naposledy jsem to udělal před několika lety.

Martin

Veřejná wifi ale není bezpečná pokud používáte internetové bankovnictví atd…

Šejdr

Veřejná wifi není bezpečná obecně, já bych přes ni nešel ani do mailové schránky. Nemluvě o tom, že si málokdo ověřuje, k čemu se to vlastně chce připojit. Zkuste si někdy ve vlaku otevřít vlastní hotspot se stejným názvem jako má wifi dopravce a nebude věřit, kolik lidí se na ni klidně připojí.

Michal

Musím souhlasit s p. Jirkou. Dnes většina webů používá HTTPS (pokud ne, prohlížeč mě na to upozorní). Co se týče banky, aby se dostal do mého účtu, musel by mně telefon fyzicky vzít. A navíc, existuje VPN i na mobil.

SYN

A co z většiny normálních lidí kteří se k vašemu AP připojí získáte? On ještě někdo přenáší hesla přes ne-https stránky? Potom dobře mu tak a lepší když na to příjde včas…
Připojovat se automaticky ke všem sítím (ať už nezabezpečeným, nebo zabezpečeným ale „generickým“) je věc každého jak moc si věří, obvykle to vídám u těch co vůbec netuší která bije hlavně že „to funguje“…

Jirka

Nemáte tak úplně pravdu. Dnešní normou je používání HTTPS protokolu snad u všech známých a méně znamých webů, dokonce u internetového bankovnictví je to v podstatě nutnost. Taková komunikace je šifrovaná a případný záškodník si ji klidně může odposlouchávat, protože se stejně nic nedozví. Samozřejmě je tady ještě možnost, že se mi někdo pokusí podvrhnout TLS certifikát, ale zase, dnes jsou na to prohlížeče připraveny a budou vás varovat, že něco nesedí. Teoreticky může mít člověk strach, že útočník minimálně zjistí, k jaké doméně se člověk připojuje, protože implementace DNSSEC není natolik rozšířená jako právě HTTPS. Nicméně i to se… Číst vice »

SYN

A o existenci takových věcí jako HTTPS víte? Ono funguje poměrně dobře už nějakých 10 let… jinak síť kterou máte doma je podle vás jiná než veřejná? To jako že máte doma vyhraženou linku do nejbližšího datacentra a WiFi doma nepoužíváte??
Se s tím smiřte, jiná ochrana než na úrovni koncového zařízení (ano, pokud vám to stoji za to, kupte si kvalitní SW firewall) nemá pro obecné použití do různých cílů které jsou na internetu cenu… stejně to v některém okamžiku „na světlo boží“ vyleze.

Leinad

Internet sám o sobě není bezpečný, já nevěřím svému operatorovi Vodnímu Founu.
Bankovnictví, přihlašování kdekam atd. na aplikační úrovni šifruje ssl.

Shotoushek

Naprostý nesmysl… Data jdou šifrovaná, nežijeme 20 let zpátky… A v případě webových stránek si nastuduj význam “s” v https 🤪

JackBrno

To už dávno není pravda. Ale ten nesmysl se pořád mezi lidmi šíří. V dnešní době všechny významné služby, samozřejmě včetně bankovnictví, sociálních sítí atd. jedou všechny přes https protokoly, takže je to šifrované už na straně mobilního zařízení a případný útočník nemá šanci do spojení nijak zasahovat ani z něj nic smysluplného přečíst. A to platí už poměrně dost dlouho (minimálně 5 let), ale pořád se udržuje ta informace, že údajně jsou veřejné WiFi nebezpečné.

Ferda20

Nechci vypadat jako hnědopich, ale ve vlaku je pro mě základ klimatizace a zásuvky pro nabití mobilu. Neříkám, že je to špatně, ale k čemu mi to je, když je rozbitá klimatizace, nemůžu si dobít mobil kvůli hovoru nebo nejde WC kvůli poruše. Tady mi Wi-Fi opravdu nepomůže

Michal

Ano, klimatizace je důležitější. V létě se bez Wi-Fi dá přežít, bez klimatizace ne. Avšak, napsal jsem to v kontextu na článek. Navíc, ještě jsem nejel vlakem, který by měl Wi-Fi, ale byl bez klimatizace, proto jsem ji vůbec nezmínil.

Tobias

Spousty 814 nebo 854 wifi mají, ale klimatizaci ne.

Michal

814? Jestli myslíte tu modernizovanou verzi, která už nemá „vomit“ barvu, tak tou jsem nikdy nejel, takže nevím. Ale 854 jezdím pravidelně (zrovna náhodou teď v jedné sedím) a nikdy tam žádná Wi-Fi nebyla.

SYN

No, mi zase příjde jednodušší si nabití mobilu hlídat případně si nést rezervni energii s sebou (mám powerbank několik, z toho stará dobrá Nokia váží a měří asi tolik jako 3-4 propisky) než si „nést“ s sebou data případně signál… ne že bych měl něco zásadního proti zásuvkám ale nevidím v tom nejvyšší prioritu, hlavně aby byly fakt u každého místa…

Air Traveller

k cemu ve vlaku wifi?

SYN

No, POKUD není rozumný signál gsm sítě, tak to může být náhražka abych nebyl zcela mimo dosah případné nouzové situace v práci, a taky na to aby se dalo objednat jízdenku/zjistit případný problém na trase/vyhledat objižďku…

Honza

Pojem „opakovač“ mi vnuknul představu zařízení, které tak dlouho opakuje poslední slova volajícího, dokud volaný nepotvrdí, že jim rozuměl 😀
(analogicky s datovými pakety)

Jiří Kocourek

už jsem kdysi dříve psal že místo wifi tam mají dávat zesilovače signálu…

Jenda

Já jsem byl včera fakt překvapený v Interjetu. Celou cestu plný signál 4G. Zpáteční cesta v Eurocity byla docela ostrý kontrast, nečekal jsem až takový rozdíl. Interjet se vážně povedl po všech stránkách.

Jelen

Po všech stránkách ne, zcela tam chybí jakékoli pořádné zázemí pro personál. Pro cestující je to dobré, ale průvodčí tam má pouze infopoint, kde je dost na ráně, nic si tam neschová a nemá tam kde si bezpečně uložit svoje věci (ty skříňky naproti infopointu jdou velmi snadno vypáčit, na Krušnohoru poslední dobou dost častý případ). A minibarista, ten tam nemá zázemí absolutně žádné, jen skříňku s uzamykatelnou (a rovněž snadno vypáčitelnou) roletou a jednu sedačku, kterou mu může lehce kdokoli zasednout (ochota cestujících zvednout se z rezervované sedačky je minimální). Dojít si na záchod nemůže bez toho, aby nechal… Číst vice »

Martin

Oddíl pro Vlakvedouciho se naopak povedl já jsem plně spokojen konec konců kapacit jde cokoliv

Martin

Vypáčit

Jelen

Njn, holt kdo si nezažil pozici minibaristy, ten asi ten zásadní problém interjetu nevidí.

jfp

No zato bodyguardi maj zázemí fajn, dycky si dou dřepnout do jedničky… A vozejkář je v jedničce taky jako doma.
Ale na Krušnohor Interjet nepatří, tam by měl jezdit Bkož + 2 ranaři v každym voze a 1 kupé s mřížema pro nepřizpůsobivé cestující.
A k tomu signálu, opakovač je fajn, ale k čemu je opakovač třeba mezi Ošelínem a Pavlovicema, když se tam žádný signál v éteru nenachází… Takže není co opakovat. Tam kdyby se něco stalo, tak si ani nezavoláte, signál tam nemá ani jeden operátor. Aspoň ne pro veřejnost, slóp s GSM-R tam stojí to zase jo.

Michael Smolík

Nepovedl, nejsou tam kupé.

Matěj

Nemluvili o tom už někdy před 15 lety? To je teda rychlost, jestli teď začíná půlroční testování…

Vtvt

A dodnes u zakázky není Zpráva zadavatele o výsledku soutěže
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001400/zakazka/458374

Vtvt

Pardon, šotek. Patří jinam.

Radek M.

Věřím, že se tahle technologie dostane časem do většiny dálkových vlaků (pokud se ukáže, že funguje). Jezdím celkem pravidelně trasu Praha – Ostrava a až donedávna jsem si myslel, že je problém s pokrytím signálem na straně operátorů, protože jsem míval 4G připojení jen zhruba ve 2/3 trasy, což je na jednu z hlavních tratí v Česku docela bídné. Přibližně 2 týdny zpátky jsem jel tu samou trať InterJetem (náhrada za Pendolino), který už nějaké technologie na propouštění signálu používá, a ten rozdíl byl opravdu znatelný. Dostatečně silný 4G signál jsem měl s výjimkou asi 2-3 minut (v jedné části… Číst vice »

Honza A.

Mám podobnou zkušenost a řekl bych, že třeba u souprav na Slováckém expressu je kvalita wifi velmi stabilní, oproti signálu do telefonu. U Bezpráví, resp. v prvních zatáčkách za Ústím je vidět i na mapách operátorů, že to nemají dostatečně pokryté.

Vojtech

Oblouk, jsi na kolejích, oblouk….

David

Je obrovska ostuda, ze to dalkove vlaky nemaji. Vsude se rika, jak je vlak pohodlny, jidlo, zachod … ze se tam da pracovat a tak to neni mrtvy cas jako u auta.

Problem je, ze se pracovat uplne neda. Vetsina korporatu vyzaduje pro skoro cokoliv VPN, PC slouzi jako tenky klient pro aplikace v cloudu. Bez trochu stabilniho spojeni to proste nema smysl.

Se stabilnim internetem uz to konecne bude mit nejakou vyhodu proti vyrazne flexibilnejsimu autu.

none

Na podzim se u Bezpráví kouká z okna.

jfp

Někdy i 3 hodiny než se okno s vlakem pohne o stanici dál.

Radek

Ano, InterJet má speciální perforaci metalické folie na oknech. Jde to i bez repeateru.

Gajda

Rozdíl je hlavně ve sklech, InterJety mají pavučinu bez pokovení, zbytek je má pokovený komplet a právě to je kámen úrazu.

Leinad

A nestačilo by místo šaškáren s opakovačem či wifinou prostě pořídit okna? Na stejné trati v šukafonu je signál lepší.

Y.K.

Šukafon nemá determální okna, což je ke klimatizaci tak trochu nutnost. A ta speciální okna smetalizovanou mřížkou budou určitě dost drahá, asi dalece přesahující investici do opakovače.

Leinad

A řešení podobnému jako má interjet brání co?

Y.K.

Cena? Pracnost? Jsou to lepená okna, velmi drahá okna, nepřekvapilo by mě, kdyby jedno stálo kolem 100 000 Kč… A ty původní, taky nic levného, hodíte do šmelcu, fakt super. To je fakt lepší tam natahat koaxy a dát opakovač.

PvvS

Mluví se o vlaku, šukafon je jen mučící nástroj.

Jelen

Šukafon je také vlak. A většině cestujících opravdu nevadí, mučící nástroj to vážně není, snad jen pro těch pár šukafonofobiků zde přítomných…

Martin

Můj táta ho trefně nazval utlučprdel

SYN

Takto, pokud je maximálně poloprázdný tak se to dá vydržet. Nad tuto mez už je koncentrace jednotlivých mučících nástrojů taková že to nedá snad ani Julda Fulda…
Zase abych uznal, jel jsem letos fakt narvanou TEŽ a asi polovinu cesty jsem si střídavě drmolil „kdy už tam budeme“ a „já snad na příští zastávce vystoupím“… zabránilo mi v tom jen to že a) další za hodinu a b) docela dobře může být plný taky… i když myšlenka na hodinovou pauzu před dalším kolem mučení byla hodně lákavá 🙁

JiriP

Pokud by se ve vlaku dalo smysluplně pracovat (=při práci na vzdálené ploše potřebuji stabilní síť bez výpadků), bylo by to pro mě významné kritérium při volbě spoje. Možná i nejvýznamnější.

Ondra

V září jsem jel několikrát Praha – Brno a nejstabilnější připojení jsem měl v railjetech (natrefil jsem jen na rakouské), tam mi snad ssh terminál spadl jen jednou za celou cestu, ani v tunelech to nevypadlo. Ale ani ve vlacích ČD to nebylo špatné, jen při jedné cestě v pravidelných intervalech vypadávala wifi. Nezkoušel jsem tedy mobilní net, vždy wifi. Příští týden zkusím připojení i v Regiojetu.

Jan

Nedávno jsem jel Railjetem taky Praha – Brno a zpět. K WiFi jsem se sice připojil snadno, ale rychlost internetu byla nízká a to jsme seděli skoro v prázném vagonu. Dál ve vlaku víc lidí bylo. Taktéž WiFi v Pendolinu je hrozná, zkoušel jsem pouštět internetové radio a těch blbých 128 kbps vypadávalo po několika minutách. Podle mě to mají špatně nastavené pokud když mi funguje mobilní síť tak po přepnutí mi to jede mnohem rychleji. Přece data se čerpají tou samou cestou.

SYN

Ono těch 128kbit je „blbých“ ale na dost druhů práce celkem dostatečných… takže myšlenka že to někdo vyplýtvá na „mrzké“ audio je taková… sobecky závistivá 🙂

David

Myslím si ze je teď víc zapotřeba vyměnit sedačky v Rj…nebo vytepovat…už jsou strasně zaprášené

Jakub

Ještě by měli něco udělat s tou wifi, která je fakt strašná, když jede trochu víc lidí. To se týká i Railjetů OBB.

Haha

Holt je skoro 10 let stará. Chtělo by to ideálně výměnu za 5G + Wifi 6/ax access pointy.

Jiří Kocurek

Což je sice hezké, ale pokud projíždíte územím bez signálu, tak jste na tom úplně jstejně jako s gigabitovou síťovou kartou bez kabelu. Na pokrytí alespoň těch koridorů by mohli operátoři zapracovat.

David

„Po Německu a Rakousku tak budeme třetí zemí ve střední Evropě“ … kolik zemí, že má střední Evropa? Abychom náhodou taky nebyly předposlední zemí ve střední Evropě, co to řeší.

Dan

Devět, připadá vám to jako předposlední?

Matěj

Střední Evropa: Německo, Rakousko, Česko, Polsko, Slovensko, Maďarsko.

Dan

Ještě vám tam chybí Švýcarsko, Slovinsko a Lichtenštejnsko, jak uvádí nejvíce zdrojů 🙂

Tomáš Záruba

U toho Švýcarska úplně nevím. Možná tak jeho severovýchod, maximálně po jazykové hranici. Považovat za střední Evropu takovou Ženevu nebo Lugano je fakt divný.
Možná by se tam ale dal zařadit sever Itálie (no ale to jsme vlastně zase u té jazykové hranice 🙂 ).

Jiří Kocurek

Tyrolsko?

Mirek

Pane „generální“, pokud to ještě nevíte, tak nejlepší konkurenční výhodou ČD by bylo, kdyby vlaky na sebe navazovaly a jezdily spolehlivě a včas.

JiriP

Jeden by řekl, že tohle už mají RJ vyřešené. Alespoň jsem toho dojmu nabyl na základě pana Koloťuka z reklamy…

Honza

To byl IJ…

JiriP

Díky za korekci. Dávám si mínus.

Johnny

Obdivuhodná sebekritika.

Leinad

A v tom je nějaký rozdíl? Stejný výrobce, stejné označení vozů (bmz, bflmpsf). Akorát v základní verzi jiný počet vozů a řidičák.

Poskok

Rozdílná okna.

jan H

Z webovek dopravce: …“InterJet je jako první vlak ve střední Evropě vybaven speciálními okny pro zajištění silného mobilního signálu uvnitř vlaku.“…

Geralt

Nevím jak je přesně definována střední Evropa, ale ta okna s plástvemi jako má InterJet jsem viděl i v Německu (které je politicky sice Západní Evropa, ale geograficky střední).

Y.K.

Je to rozdíl v době vzniku. Mezi railjety a Interjetem Siemens dokázal vyvinout okna s technologií propouštějící vysokofrekvenční signály, ale stále tlumící IR. Raljety ČD se vyráběly 2012-13 (a zadávaly dlouho před tím), rádiově propustné okno Siemens dokončil 2016 a poprvé bylo nasazeno 2017.