České dráhy mají pět finalistů v tendru na nákup bateriových jednotek
Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group
České dráhy vypsaly řízení loni před Vánoci, poptávají jednotky BEMU 140 pro Moravskoslezský kraj.
Uvidíme. Připadá mi sice divné, proč se zástupci MS kraje takto rozhodli, Apolla 843 nebo Alissony 842 na trasách do Štramberka a Krnova a Olomouce mi zase nepřipadají pod trolejí nějak nenormální. Spíše je zbytečně stavět na koncových stanicích bateriových souprav pro ně drahé nabíjecí zařízení!! Není lepší dolít pár hektolitrů nafty? Ta elektro rozvodna stejně bere proud z POLOVINY vyrobený z UHLÍ!!! A to velmi nekvalitního. Výhodu to bude mít jen v tom, že naráz budou moci jezdit nízkopodlažní vozidla na odbočkách, jako do Hlučína, Jindřichova ve Slezsku, Veřovice,a tak podobně. Ale tam mohou též jezdit i Regiosharky. A… Číst vice »
EMU (i BEMU) má lepší dynamiku jízdy než DMU. Přítom rozdíl v nakladech na provoz neni velký.
Stejně soutěž nakonec zruší 😉
1. České dráhy i přes velký růst zadluženosti uhájily rating na úrovni Baa2 (se stabilním výhledem) od agentury Moody’s, což: – má positivní vliv na cenu finančních prostřědků (výši úroku), které si ČD potřebují půjčit na splátky svých starých dluhů, – zavazuje ČD k tomu, aby se v pudu sebezáchovy chovaly zásadně pouze racionálně. 2. České dráhy si (z důvodu značně zaluženosti) nemohou dovolit (ani pomyslet), že by se výsledek výběrového řízení mohl vyvíjet podobně, jako tomu bylo u předchozího nevyzkoušeného konceptu, u lokomotiv řady 380, kdy jejich zpožděná dodávka byla navíc korunována docela paradoxní platbou penále ze strany zákazníka… Číst vice »
Jenom pro kontext, „docela paradoxní platbou penále ze strany zákazníka k výrobci.“ Byl zpusobeny tim, ze CD jednostrane odmitly proplatit cast ceny a pritom nepockali na vysledek sporu, ohledne zpozdeni dodavek. Takto se to samozrejme nedela a stale se divim, ze nikdo nevymaha skodu od byvaleho GR CD. Protoze takto amatersky si nepocinaji firmy s par zamestnanci natoz takovy obr jakym CD je. Nikdy nemohl dostat takovyto krok odsouhlaseny od jejich pravniho oddeleni.
Děkuji za upřesnění.
Přiznám se, že jsem příčinu nevěděl a zároveň bych takovou školáckou procedurální chybu u našeho největšího národního dopravce opravdu nečekal.
Čí pak to asi bude pomník?
A co má váš příspěvek společného s tendrem na nákup bateriových vlaků?
Takže bude to Bateriový Panter, nebo to bude mít Škoda těžší?
V případě nevyzkoušeného konceptu jednotek nejspíš nejlepší možné řešení, když výrobce bude zajišťovat i servis. Základem však musí být kvalitně napsaná smlouva, aby vítěz opravdu jednotky dodal včas, zajistil servis a ČD mu ještě neplatili penále. Ale tak snad se z chyb poučili a najmou si na to nějakého dobrého právníka.
Zaprvé Škoda, zadruhé Škoda, zatřetí Škoda, začtvrté …… co tam bylo dál?
Zapomněl jsi na Škodu.
Kdo by se tak mohl přihlásit. Škoda, Ekova, Ganz …
Kawasaki HI
A nebo Škoda….
PARS- Škoda a konsorcium ŽOS Vrútky a Škoda. A jsme na čísle 5.
Na dráze jsou to vždy záhady, jednou není výrobní kapacita, po druhé peníze, pak není co koupit, pak se čeká na schválení a mezitím se změní normy a ve výsledku nějaký kašpárek na kraji řekne že to chce žlutozelené.
A jsou s toho „zázraky“ 109E za 180 mega jedna….
Tak trochu k tématu:
Hybridní jednotka Masaccio od Hitachi Rail (Pistoria, Itále)
https://www.youtube.com/watch?v=sUa0UuQILMg&t=40s
Hm. Vypadá to dobře. Ale i tak jsem zvědav jak dopadne…
Msk bude mít 4 jednotky panther BEMU na rameno Ostrava Veřovice. A dalších 15 na zbytek. Raději bych byl aby všechny jednotky byly stejný typ….
No možná to nebude vadit dva typy bateriových jednotek. A odborníci v Bogumiňe si s tím budou umět poradit.😀
Jak zaznělo v článku i diskuzi, opravy a údržbu zajistí dodavatel, takže pouze na bedrech stávajících odborníků ČD to nebude.
To sice píšou. Pravda. No dělat na tom bude stejně si myslím Bohumín.
Podobně se tak stalo v huti Liberty Ostrava (dříve Arcelor Mittal). Soutěž na víc než 20 mašin se vším všudy vyhrálo CZ Loko. Chlapi dostali nové montérky a vyměnil se nápis nad vjezdem do dílen…
Fyzicky nejspíš pořád Bohumín, ale financovat to bude dodavatel, tak snad ve vlastním ekonomickém zájmu si to tam srovná.
Jste mě v případě Bohumína rozesmál.
Zatím nám tady ani po dlouhé době nejezdí stabilně ani pusch pully.
Teď pro jistotu ani jeden nový tři vozový panther.
A tak to tady máme. Ještě že je léto a jezdí větší část elefantů. Stačí trochu prašanu. Stojí půlka kraje.
Jedno jaký dodavatel, zatím je to tak, že při jakémkoliv problému je většinou odstavení na delší dobu. Oni ty výrobci nemají většinou lidi okamžitě připravené jet přes půl republiky se správným náhradním dílem. (A na místě zjistit, že si měli vzít jiný)
A ani ten díl, od jiných výrobců, nemusí být k dispozici.
Kdyby MSK nedotoval vývoj a zkoušky pro Schadewerk, tak by nemuselo být víc typů.
Nejlepší bude koupit všechno v Polsku. Mají tam výrobců vlaků plno, jsou levné a nebude třeba držet nějaký průmysl zaneřáďující ovzduší v ČR.
Akorát ještě vymyslet, z které země nám budou dávat dávky pro nezaměstnané. : – )
Polskej Siemens ?
Snad vyhraje ten nejlepší stroj a né nejlepší kamarád…
U nás? Odkdy…?
Tak samozřejmě, všichni víme, že nejlepší bateriové jednotky už léta vyrábějí v Plzni.
Jsem docela zvědavý, jestli výsledek tohoto výběrového řízení dopadne
a) tradičně, tedy tak, jak je v kraji už dlouho zvykem,
nebo
b) jestli se za šéfování pana Krapince vybere skutečně ta nejlepší nabídka pro ČD a to i s rizikem, že v případě neúspěchu notorický sudič zase vyleze z díry a bude zdržovat.
Bude zajímavé věnovat pozornost detailům nastavených hodnotících kritérií.
Ať vyhraje ten nejlepší panter!!
Právě v něm jedu, strašný kravál, plejáda různých pazvuků a v oblouku řve jak siréna při bojovém poplachu. Zlatý tornáda a honeckry.
Ani se v něm nedají otevírat okna. To je škandál. 🙂
To je mně jedno, ten kravál je otřesný, I spolucestující hlasitě nadávali, jaký to šmejd, jo a šlo o úplně nejnovější jednotky pro JMK.
Docela mě překvapilo, kolik se přihlásilo firem. Doteď jsem si myslel, že to bude mít Škoda jisté.
No to bude, nicméně podle mýho subjektivního názoru je tam kvalitou a užitnou hodnotou jasnej vítěz Stadler.
1) zázemí pro servis již Škoda má a pochybuji, že by se jiný dodavatel dostal k nějakým vhodným prostorům pro servisní středisko přes třeba ČD.
2) ČD pro Moravskoslezský kraj budou mít čtyři BEMU jednotky Škoda a nebylo by dobré mít několik typů BEMU po pár kusech.
Nedávno jsem jel v Ústeckém kraji jednotkami Pesa Elf a posádka byli spokojená, jak jednotky fungují, že náběh jednotek byl na rozdíl od panterů v pohodě.
Tak toto není “normální forma“ otevřeného řízení dle zákona, ale jiná forma dle zákona kde se (zcela zjednodušeně) nejdříve vyzvou známý dodavatelé na trhu, že něco takového budete poptávat, a pokud se chtějí do budoucna účastnit, tak ať předloži co jsou schopni nabídnout v dané oblasti a zda to jsou vlastně schopni dodat. Mohou se přihlásit i další dodavatelé. A to teď nastalo. Teď teprve zadavatel po prostudování podkladů sestaví přesnou specifikaci co vlastně bude chtít a kolik toho a do kdy. Takže finálních nabídek přijde potom pravděpodobně méně.
A nepopírá tohle popření systému výběrového řízení? Výběrové řízení by z principu mělo být „naslepo“ – chci věc X s vlastností Y, tak vypíšu výběrové řízení na věc X s vlastností Y. Pokud se nikdo nepřihlásí, tak musím zkusit přehodnotit požadavky a vypsat výběrové řízení znovu. Tohle zde zmíněné může svádět k vypisování VŘ na míru.
Ne, tohle je otevřevřenější a tím pádm také čistší.
Při výběru naslepo je veliké riziko toho, že objednatel zcela nečekaně, náhodně a omylem obdrží neveřejnou dokumentaci, aby měl podle čeho vybírat. Dokumentaci od jednoho jediného správného… přičemž všichni ostatní jsou pak o kolo zpět.
no a tady se zjistí co kdo umí a pak se výběrko napíše přesně podle toho co má vyhrát a konkurence to zrovna nemá..
Ale stále platí těch několik zákonných pravidel, mezi nimiž je ta, že požadovaná vlastnost/řešení musí být nediskriminační. Pokud by si někdo vybral nějakou zvláštní vlastnosti jednoho z nabízených produktů, tak riskuje popotahování od ÚOHS (tady je to horší o to že vše je více dokumentováno), pokud není schopen dokázat její potřebnost. A pokud si pamatuji, tak tady je důkazní břemeno na straně „povedeného“ zadavatele.
A potřebuji nezbytně vlastnost Y50, i kdyby to znamenalo padesátinásobnou cenu a jediného možného dodavatele? A proč požadovat baterkáče, neumí někdo „nesmradlavou nezávislou mašinu“ i bez baterky(plachetnici, setrvačník, vodík,…)
Tohle procházení nabídek předem umožní přehodnotit požadavky, zatím nevyžadovat co dělá jenom pár výrobců.
Tady snad není co řešit. v ostravském depu mají jednotky ze Škody, tak tam snad nebudou tahat něco jiného. Navíc se tam vyrábějí, takže to bude i jakási reklama místního průmyslu.
Tímto přístupem by nikdy nic nového nevzniklo.
Pokud to bude kvalitní výrobek nabízející nejvýhodnější cenu při naplnění všech požadovaných parametrů, pak bude jedině hezké, pokud bude domácí produkce.
Tímto přístupem se půl století vyráběla T3.
Koně se vždycky zapřahali před vůz! Lodní šroub má být vepředu!
Tímto přístupem by se to tady dovedlo opět k celostátnímu krachu, jako každé předchozí plánované hospodářství ve všech státech na světě.
Pak jsou Poláci plánované hospodářství a krachují.
https://www.kurzy.cz/zpravy/717966-polska-ekonomika-v-1q-v-prekvapive-dobre-kondici/
No to se má místní průmysl čím chlubit.
Za ty výrobky by se měli stydět a zaplatit odŠkodné…
„Součástí smlouvy bude i oprava a údržba jednotek formou full-service.“
Takže co mají v ostravském depu, je úplně jedno.
V Ostravě žádné depo není chytráci je tam SOKV
To těmhle chytrolínům nevadí., že tam ČD žádné depo nemají. Oni vědí, že tam mají jednotky od Škody a to je špatně. 🙂
Depo tam bylo ještě v loňském roce. Na hlavním nádraží. Viděl jsem ho.