České dráhy mají nové smlouvy v Ústeckém kraji, některé jen na čtyři roky

Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhyLokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy

Šest dní před startem nového jízdního řádu podepsal Ústecký kraj nové smlouvy na zajištění železniční s Českými drahami. Státní dopravce

Šest dní před startem nového jízdního řádu podepsal Ústecký kraj nové smlouvy na zajištění železniční s Českými drahami. Státní dopravce má zajistit zhruba 80 % výkonů v kraji.

Na rozdíl od předchozí velké smlouvy a jedné speciální na provoz vlaků z Děčína do Kadaně (kvůli jednotkám pořízeným z ROP do roku 2024) má kraj pět nových smluv na jednotlivé provozní soubory. S výjimkou souboru DMU 120, který zajišťuje linky s přesahem do Libereckého kraje, byly České dráhy jediným dopravcem, s kterým o nich kraj jednal.

Ústecký kraj je označován za laboratoř liberalizace železniční dopravy, od neděle zde bude jezdit šest různých dopravců. České dráhy i poté, co některé trasy opustí, budou zajišťovat zhruba 80 % všech železničních výkonů. Denně v kraji vypraví v průměru 672 regionálních vlaků. Vlaky ČD ujedou v kraji přibližně 6,1 milionu kilometrů za rok.

Vyjednávání o zajištění dopravní obslužnosti na železnici v Ústeckém kraji v příštích letech bylo náročné. Ilustruje to počet dojednaných smluv, ke kterým jsme museli připravit také speciální nabídky. Jen České dráhy zde uzavírají pět nových kontraktů, které nahrazují dosud jediný. Své nabídky jsme předkládali i do dalších tří provozních souborů. V konkurenci mnoha dopravců jsme celkově uspěli a v příštích letech zajistíme v regionu 80 procent výkonů osobní dopravy,“ uvedl Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Podle kraje dojde k průměrnému navýšení ceny výkonu u Českých drah zhruba o třicet korun na kilometr. Smlouvy dosud nebyly zveřejněny v registru. Kraj už dříve uvedl, že chce postupně i další výkony nabídnout konkurenci. Podle délky smluv by mělo jít zejména o provoz vlaků na takzvané „Pravobřežce“ mezi Ústím nad Labem a Lysou nad Labem nebo o motorové vlaky na Šluknovsku.

České dráhy budou podle nových smluv obsluhovat pět provozních souborů.

• Soubor DMU 120 zahrnující linky T8, U11 a L2 s přesahem do Libereckého kraje po dobu 10 let s výkonem o objemu 1,7 mil. vlkm ročně (u této zakázky běželo poptávkové řízení, ostatní dopravci buď nabídku nepodali nebo v průběhu odstoupili)

• Soubor EMU 240 zahrnující hlavně linku U 32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem a doplňkové spoje na většině dalších elektrifikovaných tratích po dobu 4 let s výkonem o rozsahu 1,2 mil. vlkm ročně.

• Soubor Šluknovsko na 4 roky s rozsahem dopravy 900 tisíc vlkm ročně s plánovaným navýšením od roku 2021 na 1 mil. vlkm.

• Soubor Podřipsko na dobu 10 let a o objemu 200 tisíc vlkm ročně.

• Linku U6 (Teplice – Lovosice včetně náhradní autobusové dopravy) na dobu 10 let s ročním provozním objemem 200 tisíc vlkm.

České dráhy jednají ještě o dodatku na prodloužení smlouvy na vlaky Děčín – Kadaň o dalších pět let.

Tagy České dráhy Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
41 komentářů