Dopravci Železnice

České dráhy mají nové smlouvy v Ústeckém kraji, některé jen na čtyři roky

Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy
Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy

Šest dní před startem nového jízdního řádu podepsal Ústecký kraj nové smlouvy na zajištění železniční s Českými drahami. Státní dopravce má zajistit zhruba 80 % výkonů v kraji.

Na rozdíl od předchozí velké smlouvy a jedné speciální na provoz vlaků z Děčína do Kadaně (kvůli jednotkám pořízeným z ROP do roku 2024) má kraj pět nových smluv na jednotlivé provozní soubory. S výjimkou souboru DMU 120, který zajišťuje linky s přesahem do Libereckého kraje, byly České dráhy jediným dopravcem, s kterým o nich kraj jednal.

Ústecký kraj je označován za laboratoř liberalizace železniční dopravy, od neděle zde bude jezdit šest různých dopravců. České dráhy i poté, co některé trasy opustí, budou zajišťovat zhruba 80 % všech železničních výkonů. Denně v kraji vypraví v průměru 672 regionálních vlaků. Vlaky ČD ujedou v kraji přibližně 6,1 milionu kilometrů za rok.

Vyjednávání o zajištění dopravní obslužnosti na železnici v Ústeckém kraji v příštích letech bylo náročné. Ilustruje to počet dojednaných smluv, ke kterým jsme museli připravit také speciální nabídky. Jen České dráhy zde uzavírají pět nových kontraktů, které nahrazují dosud jediný. Své nabídky jsme předkládali i do dalších tří provozních souborů. V konkurenci mnoha dopravců jsme celkově uspěli a v příštích letech zajistíme v regionu 80 procent výkonů osobní dopravy,“ uvedl Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Podle kraje dojde k průměrnému navýšení ceny výkonu u Českých drah zhruba o třicet korun na kilometr. Smlouvy dosud nebyly zveřejněny v registru. Kraj už dříve uvedl, že chce postupně i další výkony nabídnout konkurenci. Podle délky smluv by mělo jít zejména o provoz vlaků na takzvané „Pravobřežce“ mezi Ústím nad Labem a Lysou nad Labem nebo o motorové vlaky na Šluknovsku.

České dráhy budou podle nových smluv obsluhovat pět provozních souborů.

• Soubor DMU 120 zahrnující linky T8, U11 a L2 s přesahem do Libereckého kraje po dobu 10 let s výkonem o objemu 1,7 mil. vlkm ročně (u této zakázky běželo poptávkové řízení, ostatní dopravci buď nabídku nepodali nebo v průběhu odstoupili)

• Soubor EMU 240 zahrnující hlavně linku U 32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem a doplňkové spoje na většině dalších elektrifikovaných tratích po dobu 4 let s výkonem o rozsahu 1,2 mil. vlkm ročně.

• Soubor Šluknovsko na 4 roky s rozsahem dopravy 900 tisíc vlkm ročně s plánovaným navýšením od roku 2021 na 1 mil. vlkm.

• Soubor Podřipsko na dobu 10 let a o objemu 200 tisíc vlkm ročně.

• Linku U6 (Teplice – Lovosice včetně náhradní autobusové dopravy) na dobu 10 let s ročním provozním objemem 200 tisíc vlkm.

České dráhy jednají ještě o dodatku na prodloužení smlouvy na vlaky Děčín – Kadaň o dalších pět let.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Robert
Host
Robert

Ono to sice je navýšení o 30 Kč/vlkm, ale zároveň je to brutto kontrakt, takže tržby zůstanou celé kraji. Škoda že se ten příběh vždy neřekne celý…..

Lovosičan
Host
Lovosičan

Tentokrát zklamání. Na počátku renovace trati 114 byly tuny keců o rychlosti 120, pavoucích na osobních vlacích a žralokovi na nové lince U52. Výsledek je k pláči. Jak to říkal Miloslav Šimek? „Bydleli jsme ve vyřazené tramvaji v Záběhlicích až do roku 1950, kdy vůz musel znovu na trať.“ Nebydlí někdo ve vyřazené M152? Věděl bych, na kterou trať ji dát. Dalším palcem dolů je linka U6. Tam bych bral i tu vyřazenou M152, marně leč, nábřežní „tužky na podlaze“ jsou jiného názoru. Naštěstí začal za volant busu usedat jakýsi mladý dvěstěkilový Venoušek, na rozdíl od zasloužilých busfárů relativně přívětivý.

Romanero
Host
Romanero

U té pravobřežky čekám typický scénář: žádná dohoda o unifikaci provozu s MD R23, nulová možnost optimalizace oběhů, ideálně 7. nebo kolikátý dopravce..

KPL
Host
KPL

Soubor EMU 240 linka U32 na 4 roky je v pohodě. Nesouhlasím, že zde je minimální obsazenost, ta je spíše průměrná a ve špičkách pracovních dnů více než slušná, o víkendech taky celkem dobrá, sednout se dá ale vždycky ( což třeba u linky U11 se říci nedá, tam si člověk skoro nesedne ). Jsem velice rád za 10letý soubor Podřipsko což znamená, že podřipské lokálky budou nadále provozovány a taktéž za linku U6 na deset let, kde to Ústecký Kraj prostě nevzdává ani za těch ztížených podmínek, kdy část trati je stále neopravená a je nutno nahrazovat vlakový provoz… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

V U11 si člověk nesedne, aha.

Guláš
Host
Guláš

Na lince U32 vlaky na víc jsou, ale netuším proč třeba v dopoledním sedle. A jestli se bude předělávat staniční žab. zař. v Hošťce a v Liběchově toť otázka, to už říká moc dlouho a na příští rok půjde na investice do infrastruktury o dost min peněz než letos.

Alaska railroad
Host
Alaska railroad

Když jsem viděl nadpis tak jsem doufal, že na ty 4 roky bude soubor DMU120. Takhle to vypadá u relace Louny-Lovosice-Č.Lípa na dalších 10 let s regionovami:( Včetně zejména ve špičce od rychlíků velmi vytíženého úseku Lovosice-Litoměřice. To na trati Ústí Střekov-Děčín požaduje kraj po Regiojetu elektrické Pesy, ačkoliv mimo školní spoje ve špičce zde vlaky převáží vzduch.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Tak úsek Lovosice – Litoměřice budou mít ČD jenom 50 % spojů, 50 % má AŽD, to znamená určité zlepšení nebo ne? 🙂

Aljašský pes
Host
Aljašský pes

AŽD bude mít jen prodloužené spoje ze Švestkové dráhy, tedy část nynějších pendlů Lovosice-Litoměřice. Ty dělají v Lovosicích přípoje na a od osobních vlaků na Prahu a na Ústí, jejich obsazenost je průměrná a sednout se vždy dá, takže tam postačuje Regiosprinter (díky za něj). Ale přípoje na a od rychlíků v Lovosicích zůstávají ČD a jejich Regionovám, kde je celkem běžné státní na představcích. I na možné spojení dvou Regionov mají ČD X výmluv.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Jo, jasně. To víš, jak je večer, tak mozek už méně pracuje a nějaká slova „přehlíží“. Díky moc za opravu 🙂
Přípoje – to bude stejně blbý jako dosud (sorry Alaska railroad, neumím večer číst).

Litoměřice
Host
Litoměřice

Tak to stání na představcích si přece objednal kraj, tak nebrečte tady, ale na kraji.

SanDMaN
Host
SanDMaN

Aha, a proto je pomalu na 50% vlaků do ČL nasazována 810 (nejlépe odpoledne). To si taky kraj objednal?

dopravák
Host
dopravák

„Regiosprinter (díky za něj)“
To jsem hodně zvědav, jak dlouho vydržíte tvrdit to „díky za něj“, až se v tom interiéru, jaký si tam Chrdle pořídil (= a la GWTR pro Šumavu), poprvé svezete …
Ale je nakonec pravda, že tu čtvrthodinku cesty lze v nouzi vydržet „i pod vodou“.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

S regiosprinterem GWTR jsem jel v létě z Černého Kříže do Českých Budějovic a žádného problému jsem si nevšiml. Mohl bych se tedy zeptat, kde v něm ten problém najdu?!? Pokud bude sprinter AŽD upravený jako u GWTR, nebude problém ani s nedostatečným výkonem topení v zimě.

Dominik
Host
Dominik

Já s nim jel na jaře (ještě bylo docela chladno) a podruhé v létě Číčenice – Prachatice a když vynechám absolutní nestíhání JŘ a zpožděný odjezd i ze stanice, kam přijeli včas a na nic se nečekalo, tak neskutečný rachot (to ani 814 není snad tak hlučná), v jednom případě nefunkční topení (takže docela chladno, a ani nás strojvedoucí nepustil do vlaku, i když tam stál dobrou hodinu předem, až 15 minut před odjezdem), podruhé prozměnu nefunkční klimatizace (takže vedro) a docela nepohodlné sedačky.

Vladimír
Host
Vladimír

Nějaká informace o budoucí lince U52?

Jakub
Host
Jakub

Na osobáky Lysá – Ústí by stačily dvouvozové jednotky. Zoufale by to ale chtělo navýšit frekvenci alespoň na hodinový takt ve špičce.

Alaska railroad
Host
Alaska railroad

To by nesmělo být tolik výluk, kdy musí nakladní vlaky čekat hodiny na nějaké okno ( není týden aby nějaká výluka nebyla). Příští rok se do toho všeho budou v Hoštce a Liběchově dělat nové releovky. Navzdory plánované modernizaci celé trati.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Plánovaná modernizace trati Kolín – Nymburk – Mělník – Ústí nad Labem je ale hudbou příštích desetiletí a je třeba, aby trať byla provozuschopná. Ty releovky určitě nebudou nové, ale výzisk z jiných stanic na koridoru. Dá se předpokládat, že vzhledem k tomu, že trať mezi Mělníkem a Ústím nad Labem je jinak v slušném stavu, tak k rekonstrukci dojde až za deset let nejdříve, spíš mnohem později. Releovky tedy budou muset releovat klidně dalších dvacet let. Naopak bych čekal, že modernizace začnou v úseku Kolín – Mělník, kde je stav trati výrazně horší a zejména stanice Nymburk modernizaci potřebuje… Číst vice »

Tronda2
Host
Tronda2

Přesně tak… Zrušit všechny lokálky!
Nebo je dát Regiojetu! Na Slovensku to slušně oživili. Povedlo se jim na lokálce zpětinásobit počet lidí!!!

Petr
Host
Petr

V poslední době , dřív jsem se asi nedíval , si všímám , že cokoli se týče jiných dopravců než Českých drah je ihned omínusováno. Přitom zrovna to , co dokázal RJ u Bratislavy pro oživení , spíše zmrtvýchvstání , by museli ocenit VŠICHNI nezaujatí. Spíš sklapnout paty a pokorně sledovat jak se to dělá .

majo
Host
majo

Jde o to, ze u BA vyrostla nova ctvrt na teto trase a mesto omezilo vjezd aut.

Petr
Host
Petr

Ty čtvrtě rostou u velkých měst už pětadvacet let . Omezení osobáků do Ba??? Jasně , tam kde dřív jezdilo 3000 dnes jezdí tři krát tolik a nevejdou se . To je přesně o čem jsem výše psal . Hledání zástupných problémů a pět tisíc důvodů proč to nejde. Jančura tam stavěl i perony a dal nové vozy. Investice na linku , kterou chtěli zrušit. Dodal spolehlivost , čistotu a ochotu a profesionalitu . Sklízel spokojenost . A co asi nepochopíte k cestujícím se choval jako k lidem. Proto s RJ jezdím rád . Víc Jančurů a buď se čd… Číst vice »

dopravák
Host
dopravák

„Jančura tam stavěl i perony“
Ach, ta vaše (nesmyslná) čeština – a přitom je to tak pregnantní jazyk, jen byste toho musel umět využívat: Jančura tam žádné perony nestavěl – skutečnost je taková, že perony tam postavil stát, resp. jeho instituce zvaná ŽSR, ale realizovalo se to až v době, kdy už bylo zřejmé, že provoz tam převezme Jančura: kdyby tam Jančura měl jezdit za stejných podmínek, jako do té doby státní dráhy, tak by tam rozhodně nikdy úspěšný nebyl (a ani být nemohl).

Tronda2
Host
Tronda2

No jenomže ta čtvrť tam nevyrostla jen tak.

Spousta lidí a developerů se tam rozhodlo stavět právě protože tam jezdí RegioJet

majo
Host
majo

Já už vidím jak tam investor investuje miliardy jenom proto, že tam zrovna jezdí regiojet, který má smlouvu na deset let a nikdo nevit a ani nemůžu zaručit co bude až smlouva skončí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A kdyby tu smlouvu na 10 měl státní dopravce, tak co by se změnilo po konci smlouvy?

majo
Host
majo

Je úplně jedno kdo tam jezdí nebo bude jezdit, nestaví se to tam kůly regiojetu jak se tady někdo snaží naznačovat.

Tronda
Host
Tronda

Přitom Komárno se dá vcelku pěkně srovnat se Záhorsko Vsí, kde nespolehlivost a nezájem toho správného dopravce trval tak dlouho až číše přetekla a župa zastavila penězovod, čemuž se nelze divit, když zde byly vlaky v lepším případě nahrazené NAD, v horším se na twitter napsalo odrieknuté z prevádzkových dovodov a bylo to.

Kubrt
Host
Kubrt

Tady nejde o dopravce, ale o trolling.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Takže průvodčímu nabídnout namísto 28 až 35tis nabídnout 18-22?

Kylchap
Host
Kylchap

Za Dzurindovy vlády se tato trať „udržovala ve stavu trvalého chátrání“ (citát exministra dopravy Stráského). Když to Dzurinda přiklepnul bez výběrka RJ, tak se počet objednávaných vlaků skokově zvýšil.

Dominik
Host
Dominik

Tak u Bratislavy taky proběhly úpravy na trati a vyrostla úplně nová zastávka, takže tam bych to nedával jako 100% RegioJetu, že jezdí více lidí.

Filemon44
Host
Filemon44

Je to samozřejmě otázka názoru,já vám ten Váš neberu.Osobně si myslím,že by mělo být kladně hodnoceno vše co přispívá k větší atraktivitě železniční dopravy bez ohledu na barvu vlaků.Já mám zase naopak pocit,že je mínusován každý,kdo si dovolí nadšeně netleskat nástupu nových dopravců.Stačí napsat,že si nemyslím,že je zcela ideální,že 30 let po změně režimu u nás začínají jezdit vozidla,která před těmi 30 lety už na západ od našich od hranic jezdila,nicméně za zlepšení je považuju.Přesto se dočkám rekace ve smyslu,že propaguju 50 let stará plesnivá béčka..přitom já nikde nic o plesnivých béčkách nepsal,tím méně abych se jich zastával.Takže asi tak

Zapa
Host
Zapa

,,Nebo je dát Regiojetu! Na Slovensku to slušně oživili. Povedlo se jim na lokálce zpětinásobit počet lidí!!!“

Uvidíme jak se zvednou počty lidí mezi Děčínem a Střekovem… Ono to totiž není jenom o dopravci, ale také o objednávce. A vlak jedoucí jednou za dvě hodiny opravdu nikoho dalšího nenatáhne ať to pojede RJ, nebo ČD.

Kylchap
Host
Kylchap

Ještě méně lidí jezdí Bílina – Úpořiny – UnL. Zde i Šukafon je nadměrečný.

Akademik
Host
Akademik

Pozor, je to páteřní trať.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

3vozové jednotky jsou minimálně v PD vhodnější než 2vozové. Nebo tam taky ubylo tolik cestujících jako třeba v autobusech DSÚK?