Dopravci Železnice

Ústecký kraj před železniční revolucí. Na koleje vyjede 6 různých dopravců

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Cestující v Ústeckém kraji čeká od 15. prosince změna, u které kraj doufá, že ji ani nepoznají a pokud ano, tak jen k lepšímu. Se začátkem platnosti nových jízdních řádů začnou v kraji jezdit vlaky šesti různých železničních dopravců. Kraj současně navýšil objem výkonů na železnici o zhruba 15 %, celkové náklady na veřejnou dopravu v zatím neschváleném rozpočtu počítají téměř s dvěma miliardami korun, o 400 milionů korun více než před dvěma lety.

„Není to pro nás krok do neznáma, se soukromými dopravci už spolupracujeme,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj kontroly u dopravců ukazují, že jsou na start připraveni.

Čistě formálně bude v kraji sedm různých dopravců, Die Länderbahn si totiž ještě založil nově svoji českou pobočku pro provozní soubor Lounsko, vlaky z Liberce do Varnsdorfu a Rybniště bude dál zajišťovat česká organizační složka německé společnosti. Dopravci označují Ústecký kraj za laboratoř liberalizace železniční dopravy. V žádném jiném kraji nebude působit tolik dopravců; všichni se ale na jednom místě nepotkají. Pět se jich bude každý den potkávat ve stanici Most.

Pro cestující by se nemělo mnoho změnit. I nadále zůstane v platnosti tarif Dopravy Ústeckého kraje, na rozdíl od některých krajů bude i ve vlacích Českých drah platný i tarif státního dopravce. Pokladní Českých drah mají ale prioritně nabízet krajské jízdenky. „Věříme, že přitáhneme do veřejné dopravy další lidi, chceme se více zaměřit i na prezentaci výhod jízd na krajský tarif,“ dodal Komínek.

Kraj vybíral nové dopravce v takzvaných tržních konzultacích. Dominantním dopravcem se 70 % výkonů zůstanou České dráhy, které ale dosud s krajem nemají uzavřené smlouvy. Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka je ale již znění dohodnuté a čeká se jen na schválení radou. Podle kraje dojde k průměrnému navýšení ceny výkonu u Českých drah zhruba o třicet korun na kilometr. Část smluv s ČD bude jen na čtyři roky.

Kraj chce i dál vybírat dopravce soutěžemi nebo poptávkou více firem najednou, jako to dělal v uplynulých dvou letech. O tom, zda půjde o otevřené soutěže, nebo tržní konzultace, zatím ještě nerozhodl.

Na kolejích v Ústeckém kraji budou nově společnosti Arriva vlaky, AŽD Praha, RegioJet a Die Länderbahn (česká pobočka), už delší dobu je v integrovaném systému společnost GW Train Regio. S výjimkou AŽD Praha, by měli mít všichni dopravci možnost koupě jízdenky ve vlaku bezkontaktní platební kartou, všichni budou plně uznávat krajský tarif, noví ani jiný v nabídce mít nebudou.

Od prosince se rozšíří i platnost tarifu Dopravy Ústeckého kraje do dalších oblastí. Nově bude platit u linek R23 a U32 až do Mělníka, dosud končila platnost ve Štětí. Krajský tarif bude platit i do středočeských Vraňan, v jednání je uznávání až do Kralup nad Vltavou.

Podle Jakuba Jeřábka z krajského úřadu je negativní zprávou rozvázání přípojů u části vlaků v Mostě. Důvodem jsou stavební práce na trati z Teplic do Mostu, kde bude zavedena pomalá jízda a situaci podle něj kvůli jízdním řádům jiných vlaků nešlo řešit.

Největší změny od 15. prosince

-obnovení provozu na trati 113 a zavedení přímých vlaků Litoměřice – Most (dopravce AŽD Praha)

-nárůst objednávaného výkonu na lince U5 (Ústí nad Labem – Bílína – (Most) a prodloužení do Most (v pracovní dny část, o víkendech všechny)

-objednání večerního spoje po všechny dny v týdnu v úseku Mělník (20:52) – Ústí nad Labem západ

-nárůst objednávaného výkonu na lince U3 (Děčín – Ústí nad Labem – Litvínov) -hodinový interval mezi Ústím nad Labem a Litvínovem, čeká se na dokončení elektrizace do Litvínova

-přidání nového páru vlaků z Ústí nad Labem na Moldavu, ranní na Moldavu a večerní zpět veden z Děčína.

-poslední rychlík z Děčína do Prahy (odj. 21.46) – nově každý den namísto provozu jen v neděli

-noční spoj na lince L2 z Děčína do Liberce jako přípoj od posledního rychlíku z Prahy (odjezd 1:19, Česká Lípa 2:00), veden každý den, nový ranní přípoj na první rychlíky do Prahy v Děčíně (odjezd Česká Lípa 3:32), pouze pracovní dny

-výluka na lince U28 na německém území v úseku Bad Schandau – Sebnitz, k tomu výluka kvůli opravě mostu ve Vilémově

Jízdní řády nových dopravců na tratích v Ústeckém kraji

Arriva 

Kolín – Nový Bor: rychlíky a jejich protažení z Nového Boru do Šluknova v objednávce Ústeckého kraje. Jízdní řád rozdělen do dvou tabulek: Mladá Boleslav – Jedlová – Rumburk  a Rumburk – Šluknov 

RegioJet

osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.

Ústí nad Labem-Střekov – Děčín 
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most 
Most – Žatec západ 
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí 
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony Ústí nad Labem – Chomutov – Kadaň -Prunéřov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň

Die Länderbahn

Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek město – Most – Rakovník a úsek Most – Osek město 
Lužná u Rakovníka – Jirkov 
Chomutov – Vejprty

AŽD Praha

Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.
Litoměřice – Most a pro úsek Litoměřice horní nádraží – Lovosice

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Guláš

Ano laboratoř. Totiž takový kraviny jako v Ústí nad Labem ani v Praze nevymysli.

Kylchap

Na trati Prunéřov – Kadaň dnes jezdí k rychlíkům i osobákům jeden motorák (Regionova). Od nového GVD bude k osobákům jezdit i nadále Regionova, ale k rychlíkům Žlutovlak. Jeden motorák jednoho dopravce by to odjezdil i v novém GVD. Tak tomu se říká superkonkurence! Určitě to bude levnější než dnes???
Trať je již elektrifikována (25 kV, 50 Hz), ale není připojeno napájení. Jsou k dispozici pouze stejnosměrné Pantery.

-TR-

Dva rozdílní dopravci jsou z Prunéřova do Kadaně kvůli minimalizaci zpoždění (čekání na přípoje v Prunéřově, obraty).

Kylchap

Eliminace zpoždění na jednokolejce u vlaků jedoucích proti sobě?

Hodně štěstí

No minimálně to poznají lidé, kteří si budou chtít objednat přepravu skupin a vozíčkáři. Předpokládám, že Ústecký kraj nemá nějaké jednotné místo, kde se budou moci tyto cestující objednat, když pojedou s více dopravci. Možná to pocítí i cestující, kterým ujel poslední přípoj mezi různými dopravci a už jim nikdo neproplatí taxi domů jako, když jeli za tarif ČD a vlaky ČD.

Zbyněk

Na zákazníky se to v Ústeckém kraji nevztahuje, jelikož není pro dráhy tady žádný poskytovatel taxi.

Hodně štěstí

V systému nefunguje určený poskytovatel taxi. Stačí získat od průvodčího či z Call centra ČD souhlas a ČD vám proplatí do částky 1000 kč přepravu v taxi. Stačí následně předložit jízdenku ČD a účtenku od jakéhokoliv taxikáře.

Zbyněk

Ano, ale už nepíšete, že se to vztahuje jen na vabrané cestující, kteří splnili podmínky, ve vnitrokrajslé přepravě Vám to nikdo neproplatí.

Honza

Nejdříve si podmínky nastudujte, poté teprve diskutujte. Děkuji 😉

Zbyněk

Skuste se také nejdříve, zeptrat na zákaznické lince a pokud budete mít štěstí, sdělí Vám, že pokud je ta částka nižší, než která je vyhlášena, tak žádné taxi využít nemůžte a na call lince to povolují pouze vyjimečně.

Zbyněk

Co se týče přípojů na Českou Kamenici v noci, často dochází ke zpoděním a částka za jízdenku převyšuje požadovanou hranici, tak ještě aby byl problém-

Zbyněk

Žádné podmínky pro veřejnost v souhrném dokumentu neexistují. Těch pár řádků to jste měl opravdu hard core studium, že mě tu poučujete.

Hodně štěstí

Když jsi koupíte jízdenku za tarif ČD ve vnitrokrajské relaci, tak ano.

Tronda

O tom proplácení taxi jsem slyšel, když známý jel z Prahy do Borovan posledním rychlíkem, který měl mít přípoj a jaksi se nejelo, tak mu po mnoha a mnoha hodinách zpoždění v Budějovicích řekli, že mu nic neproplatí, že za hodinu jede první vlak dalšího dne, tak ať si na něj počká. To je ta slavná péče o zákazníky v praxi.

Honza

No vidíte. A já za poslední dobu použil taxi z Děčína (České Kamenice) dvakrát a vždy naprosto bez problému.

Barnye

Pražákům bych nezaplatil ani lízátko za 3kč.

Zapa

Jinak by se snad měly u ČD začít uznávat elektronické karty DUK, což do teď nešlo. Takže u časových jizdenek bysme se mohli zbavit papíru.

PetrD

Pekne, v MSK se u ČD ODISka uznává uz pres 5 let

Zbyněk

Vy se zbavujte papíru, já si jej ponechám, jelikož to jenom zdržuje při odbavení a pokud mám zlevněnou elektronickou, tak se o mě zaznamenávají údaje s každým odbavením + kategorie zlevněná má povinnost mít pro časovou relační osobní kartu. Podle mě je jak pro člověka co odbavuje a pro mne výdhodnější + snad tam je ještě minimálně jeden dopravce, který to uznávat nebude.

Zapa

Zdržuje, nezdržuje, je mi to celkem jedno, protože jsem zvyklý z PIDky. Pocitem neustálého sledování někým jiným netrpím.

Zbyněk

Ano, beru to jako názor, ale jsou i tací, kteří by to zavedli pro všechny bez možnosti volby a to není dobře.

Zbyněk

Nejde zde samozdřejmě o žádnou fóbii, spíše o svobodu pohybu, volby atp. , takový systém tomu odporuje viz. definice této problematiky v literatuře.

PetrD

Toto je opět v MSK vyreseno – anonymní karta ODISka bez fotky. Mesicnik je na tuto kartu dražší, protože na ni muze jezdit vice lidi. Dale od ledna se zruší v Ostrave papírové jízdenky a nastoupí papírové anonymní karty.

Kylchap

Budu si v pokladně ČD kupovat denní jízdenku DUK. To jsem zvědav jak to budou rozúčtovávat zvláště když pojedu pouze rychlíky ČD.

xyz

„To jsem zvědav jak to budou rozúčtovávat“
Předpokládám, že podobným způsobem jako dosud. Či podobným způsobem jako jsou rozúčtovávány IDSkové jízdenky např. v IDS JMK.

Supidio

Nejsou to čistě náhodou bruttosmlouvy? V takovém případě by se přece nic nerozúčtovávalo 🙂

Kylchap

Ne

David

Ty tvoje starosti, Kylchape.
Kup – jeď – neřeš.

Anonym

A největší prdel je, že za to mohou komunisti.

Xaver

To je ten paradox české politiky.

jan mas

Ano komunisti, ale z které strany?

kubisek

Komunistické.

Dushan

Bude možné koupit jízdenku za krajský tarif bez příplatku, při nástupu do vlaku ve stanici, kde je otevřená pokladna?

-TR-

Podle současných předpisů si tato pravidla stanovuje každý dopravce sám. Pokud se na tom nic nezmění, znamená to, že např. ČD budou trvat na nákupu jízdenky u pokladny.

Jan Neruda

ČD za to účtují přirážku 40 Kč, zatímco Jihomoravský kraj šel dál, chce za přirážku k prodeji krajské jízdenky ve vlaku z obsazené stanice korun 50.

Zapa

Nic se nezmění. K jízdence DÚK, by měla být z obsazené stanice účtována manipulační přirážka.

babilon

I v případě, že jsem přijel z jiného kraje? Buďto navázáním přímo ve vlaku (např. PID+DÚK) nebo rychlým přestupem (přijedu do Ústí z Prahy, pokračuji dál vlakem DÚK a jízdenku nestihnu koupit v pokladně).

Zapa

Přestup od soukromého dopravce na ČD je vyřešen už dnes, takže v tomhle případě bez MP.

Zbyněk

Dokonce na web. prezentaci DÚK psali, že si stačí pouze dokoupit za cílovou stanici/zónu i bez přirážky, pokud jsem rozhodl, že místo z Prahy do Hněvic pojedu třeba do Loun a řeknu si o to včas, tak dle podmínek bez přirážky.

Petr

Bude mít Länderbahn vlastní tarif pro mezi krajské jízdy?

-TR-

Ano, pro jízdu do Rakovníka nebo Lužné.

Jiří Šrámek

Tak se domluvte, pánové.

David

Do Rakovníka od Mostu ano
Do Lužné od Žatce ano
Z Lužné do Rakovníka ne

-TR-

Přesně tak by to mělo být. Mám to od lidí, kteří jsou skoro u zdroje. Vlastní tarif DLB by měl být platný i pro mezinárodní jízdy přes Vejprty do Cranzahlu v případě, že se podaří dohodnout s německou stranou na nových podmínkách provozu.

-TR-

DLB má provozovat trasy Louny – Rakovník a Chomutov – Lužná. Přestože každá končí jinde, obě vedou do Středočeského kraje.

-TR-

Aha. Tak tedy: mám informace, že vlastní tarif DLB bude platit pouze pro jízdu mezi kraji, případně přes hranici do Německa (pokud se podaří dohodnout Cranzahl).

Jen doplním, že tyto informace jsou měsíc staré, může to být jinak.

jan mas

… tyto informace jsou měsíc staré, může to být jinak.

A to teď platí pro cestování a tarif a jízdenky snad ve všech krajích.

jize

Trati 126 (do Rakovníka) se budou IDSka překrývat: PID Domoušice – Kounov -Rakovník a DÚK Most – Domoušice – Kounov. O vlastním tarifu DLB jsem nic neslyšel ani na mezikrajské jízdy.

Kylchap

Na to jsem se před týdnem písemně dotazoval odboru dopravy Krajského úřadu. Odpověď jsem ještě nedostal.

3PO

Ta odpověď,pokud nějakou dostaneš,by mě taky docela zajímala.

BoH

Což o to, liberalizace je celkově dobrá věc, nicméně tvrzení, že „cestující si toho ani nevšimnou“, je poměrně silná. Přeci jen v dnešní době už hodně cestujících nakupuje jízdenky na internetu a nejsem si jistý, jestli kraj má nějakou koncepci nákupu jízdenek tímto způsobem :/

Martin K.

Mohu vědět jak souvisí liberalizace s prodejem krajských jízdenek na internetu? Jediný rozdíl mezi současným stavem a po 15.12. je ten, že tam bude na kolejích více dopravců, ale dopravců jako takových je tam dost už teď (vlak, bus,…)

BoH

Samozřejmě, že můžete. A je to naprosto jednoduché. Pokud někdo nezorganizuje prodej jízdenek mezi různými dopravci, tak to bude pro cestující zhoršení současného stavu (alespoň v oblasti nákupu jízdenek). Tudíž si toho zřejmě všimnou 🙂 To je vše 🙂

Dushan

Třeba tak, že dosud bylo možné pro danou jízdu mít koupenou jízdenku předem online.

Dáda

Myslím, že je spíš cíl, aby si cestující toho všímali a mohli posoudit různé firmy a jejich úroveň sužeb. A taky bych rád aby z tohoto srovnání vyšli i politici při dalších smlouvách.

Jan Koukal

Další kraj co nemá žádnou aplikaci kde by si cestující koupil jízdenku. 😠

Martin K.

Jak říká přísloví „Svět se mění a my s ním“ je vhodné mít možnost platit mobilem, ale kvůli absenci aplikace bych se nevěšel. Dá-li Bůh a strana dovolí, tak za rok tu máme státní tarif na vlaky, za další rok autobusy a i ta aplikace bude! 😀

Jan Koukal

jj jak se říká kdo si počká ten se dočká 🤣

Dáda

Víte co nechápu? Jak jsme jako lidstvo byli schopni přežít dobu „předaplikační“. Děsím se toho, že v mám profesním životopisu budu uvádět místo „programátor“ slovo „aplikátor“…

Michal

Měli jsme jedny Československé dráhy.

dada

Ano, jednu CSD, kybl CSAD, v kazdym vetsim meste MHD. kdochtel jet vlakem musel mit listek na vlak, pripadne mistenku, listek na autobus a listek na MHD. nebo tydenni mesicni atp, opet zvlast na vlak, na autobus a na MHD. jednotlivy listek na MHD byl neprestupni. Tedje jeden listek IDS, prestupni. ano, mate prevdu, je to podstatne horsi, protoze mysim si hlidat rychlikky, pac ty pod IDS nedspadaj. A taky musim hlidat v kterym IDSu cestuju. Obe tyto podminky shledavam jako zcela neresitelne pro cloveka.

Jan Koukal

Jo a dřív byla i koněspřežka. Jestli jste si nevšiml už je jiná doba 😜

Dalibor

všiml, bohužel. V této době je schopnost lidí „uhlídat si“ kudy, kam a s kým jedu patrně neřešitelný problém, protože normální mozek patrně zanikl a místo něj je v hlavě pouze aplikátor, čekající na aplikaci.

Zbyněk

DÚK vlaky kategorie R akceptuje na vymezeném území.

Jiří Kocurek

Zapomínáte na rychlíkový příplatek! Takže i tehdy si člvoěk musel hlídat rychlíky… no dneska jsou zaintegrované jen nědke.

Tronda

Vtipné je, jak se i ten rychlíkový příplatek vrací, jen se tomu tak neříká. Kupříkladu cesta z Ústí do Prahy pro běžného pražáka s kuponem na MHD znamená buďto bezzastávkovým rychlíkem/EC 159 Kč a nebo pomocí obou IDS celkem 111 Kč, takže příplatek za nezastavující rychlík je 48 korun, cca třetinu ceny.

xyz

„Vtipné je, jak se i ten rychlíkový příplatek vrací, jen se tomu tak neříká.“
… a dalším takovým příkladem je „navýšení počtu cestujících (zejména těch se slevou 75 %) vs. nenavýšená kapacita souprav“ = nepřímé nucení lidí k tomu, ať si koupí místenku (= ať předem vědí, kterým spojem nakonec pojedou) = +35 Kč za jízdu.

Já, kdo jiný

Rychlíkový příplatek měly i expresní busy Praha-Brno, jezdily oranžové Karosy 736 LC, za 2h30 a měly povolenou V Max na dálnici 110 km/h.

jozka

A kolik jezdily vi buh, protoze mely tachometr do 120 a minimalne ty na trase Praha-Pribram za Cukrakem oprely raficku o kolik a hejbalo se to jen kdyz sjizdely do Dobrise a pak pred Dubencem 🙂

Já, kdo jiný

A rychlíkový příplatek za 16 Kč.

Jirka

Jenže tady je problém v tom, že v té době existoval jen jeden dopravce a pokud jste jel ze Střelné do Žatce potřeboval jste jen jednu jízdenku, kterou jste si koupil ve Střelné. Dnes je potřeba na spoj po 11. hodině koupit lístek na vlak Arrivy ze Střelné do Horní Lidče, dále pak na ČD do Hostivic, opět Arriva do Lužné u Rakovníka a nakonec Die Landerbahn do Žatce. V hostivicích jsou na přestup tři minuty a v Lužné u Rakovníka čtyři. Mně to nepřipadá jako dostatek času, abych mohl jen tak si ještě jít kupovat jízdenky. Třeba náhodou bude… Číst vice »

xyz

„V hostivicích jsou na přestup tři minuty a v Lužné u Rakovníka čtyři. Mně to nepřipadá jako dostatek času, abych mohl jen tak si ještě jít kupovat jízdenky.“
V Lužné u Rakovníka je i pokladna ČD už mnoho let zavřená.

A odbavení ve vlaku bez přirážky v situaci, kdy přestupujete od „jiného“ dopravce, umožňují i ČD.

„pokud jste jel ze Střelné do Žatce“
… tak hlavním viníkem nemožnosti jet na jednu jízdenku je MD „nestíhající“ včas zavést jednotný „ministerský“ tarif.

Dáda

což je typická trasa, kterou jezdí většina lidí dnes a denně, třeba do práce. Na druhou stranu všechny tyto lístky si můžete koupit dopředu, že. V 80. letech na rychlík Valašské Meziříčí Praha se místenka kupovala měsíc dopředu…Kartónová, u okýnka na nádraží. Lístek na MHD v Praze na místě, Metro kačka do turniketu vhozená. Stále nevidím žádné zhoršení.. Komplikovaná cesta vyžaduje stále „přípravu“, denodenní dojíždení je jednodušší. IDS v rámci kraje je přínosem a konečně v rámci IDS předplatného mohu volit jakýkoliv prostředek, tj autobus, vlak, MHD.

Jan Koukal

Že vy jste zůstal v těch 80. letech budíček

Dáda

Na této trase nejrychlejší je objektivně automobil, jen pro pořádek.

František

Ale zase, než seženu auto, než řidiče, protože večer budu tak akorát utahanej… 🙂

Dalibor

Zavolám na jedno telefonní číslo a přijede auto i s řidičem. I ve Střelné. Je to jen volba toho dotyčného jedince. Najít důvody, proč neco nejde, nejlíp z domova obýváku pomocí vyhledávačů spojení a vysírat je velmi jednoduchýa pohodlný. Nicméně najít způsob, jak se přepravit z místa A do místa B je rovněž velmi jednoduchý, nicméně je nutno CHTÍT něco konkrétního udělat, ne jen vysírat… a Vo Tom To Je.

Tronda

Proč zrovna ze Střelné? Proč ne třeba z Velkého Krtíše? Jak tam se muselo jezdit do Žatce na jednu jízdenku a dneska to nejde.

Jan Koukal

Až nebude přirážka za to že prestupuji na vlak kde platí jiný tarif tak se bez aplikací obejdu ale v tomhle krajovem bordelistanu jsou potřeba a usnadňuje to cestujícímu cestování

michal

Přesně cestující jako vy mají se vším problém, neb jste neschopní a musí vás někdo vodit za ručičku, pak tu píšete takové bludy.

Dalibor

zatím jsem nikdy žádnou aplikaci nepotřeboval. Na jízdu přes republiku se připravuji předem a jedu s předem koupeným lístkem (lístky) včetně místenek. Hrkat se přes celou republiku s milionem přestupů bude holt vyžadovat mít víc lístků. protože projedu víc „tarifů“ Zkuste projet celou Ameriku na jeden lístek…

Supidio

A co čekáte od kraje pod vedením KSČM? Tam je jakákoli změna směrem ke smart společnosti nepřípustná, nejlepší by bylo, kdyby se ještě za 50 let jezdilo na papírové lístečky a platilo mincemi 🙂 Online nákup? Proč, vždyť stačí, že máme 10 různách dopravců, to už je dostatečný komfort… A předražený státní tarif? Na ten přece nikdo se zdravým rozumem jezdit nebude, i když můžou mít aplikaci úžasnou, jak chtějí…

Dalibor

Co myslíte tou smart společností? Co máte proti používání hotovosti? Nerozumím vašim argumentům.

Supidio

V roce 2019 mi přijde dopravní systém, na který se nedá koupit jízdenka on-line, lehce, ale opravdu jen lehce zaostalý 🙂 Je plno lidí, co prostě platí 95% transakcí bezhotovostně, a situace, kdy mám v peněžence jen papírové peníze a nerudný cigaretami páchnoucí řidič autobusu mě s nimi vyhazuje jsem doufal, že zůstaly v devadesátých letech…Ale Ústí je evidentě pořád ještě někde jinde no 🙂 Každý povinně do peněženky mince a pěkně chrastit a hodin do kasičky v autobuse, jako za starých časů 🙂 …Ale hlavně, že máme 10 dopravců a zelené supercool krajské autobusy 🙂