České dráhy mají další úvěr na nová vozidla, od Eurofimy si mohou půjčit přes 15 miliard korun
Jednotka řady 847 od Pesy Bydgoszcz pro České dráhy dorazila na zkušební okruh. Foto: VUZ
Dopravce úvěr použije na nákup nových jednotek od Škody a Pesy.
Článek o nákupu lokomotiv RJ, diskuse:
„Nokkonen
Budeme tu tedy po vzoru Leo expressu číst, že lokomotivy vlastní banka/leasingovka/whatever?!“
A zde Vám to nevadí? Úvěrování je standardní model pořízení čehokoliv a je pouze na smluvních stranách tohoto úvěru aby posoudily, zda rizika jsou pro obě strany přijatelná, či nikolv.
Zaujala mne jedna a to totiž délka návratnosti půjček. ČD počítají s návratností půjček 20 let, což může být do budoucna problém při soutěžích na deset až patnáct let.
Proč by to měl být problém?
Pročpak asi banky řeší věk člověka, který chce hypotéku?
https://zpravy.aktualne.cz/finance/podminky-poskytovani-hypoteky-pro-starsi-osoby/r~f8f4d2e8d61311e8b295ac1f6b220ee8/
Já vám nevím, školy na to nemám, ale mezi fyzickou osobou a firmou vlastněnou státem (v kategorii „stát je podrřží“) vidím značný rozdíl.
životnost smlouvy = zakázky
A ten vlak jako po skončení smlouvy zmizí a nebude už tvořit cash-flow?
Co víme, třeba nebude železnice za 10 skanzen
Ale ne vážně, pro představu při úvěru na serverovnu na 3 roky se pak počítá s NÁKLADY na její likvidaci, nikoliv s výnosy za prodej, i když ty servery klidně ještě někde můžou hezkých Par let fungovat. A u vlaku to muže být podobně. Co dnes víme. Ještě před 40 lety se cpal do “moderních západních vozu “ azbest. RJ je koupil za par EURo s vidinou, ze nálepi tapetě a budou jezdit dal a místo toho je čeká dost draha ekologická likvidace. ( kdyby ta izolace nebyla poškozena, tak možná fakt ta samolepicí tapety stačila ) Co víme, jak… Číst vice »
Pane Dantex, ano je dost možné, že za 10 let bude např. dvouvagonový RegioShark bez rentabilní práce.
Viz příklad z jiného oboru = dopravní letadla zařazená v 2015, loni vyřazená https://zdopravy.cz/lot-vyradi-turbovrtulova-letadla-bombardier-q400-ceka-rozluckovy-let-133110/
Podobně tomu bylo u JAKů-40 v Česko-Slovensku = taky ekonomický průšvih
Ale to je riziko ČD a banky. Pokud to ani jedna strana nepovažuje za problém, tak není důvod to řešit.
To riziko se právě odráží ve výši úroku.
Hádejte za jak dlouho se zdvojnásobí dlužná částka, pokud si ČD půjčuje na 9% p.a.?
Že by za necelých 8 let?
Pokud po skončení smlouvy s objednatelem bude požadovat objednatel opět nové vlaky, tak Vám zůstanou náklady ve formě odpisů a jednotky, které budou mít omezenou možnost prodeje (zabezpečení, trakční systém). Takže i když budete mít jednotky v třetině životnosti, mohou být dopravci k ničemu pokud neuspěje v následujícím tendru.
Haha, tak nám pojďte ukázat toho objednatele, který si co 10 let objedná zcela nové vlaky a dopravci zbudou zánovní jednotky. To už bych se víc bál eko fanatiků z EU, že budou chtít omezovat diesel a tlačit nám třeba vodík.
Se podívej na 380. Ty nikdo nechce ani zadarmo a bez ETCS dojezdi
Jenže 380 je těžký atyp, je jich 20 na světě, neprodejné samo o sobě.. Budete li prodávat Vectron, Traxx, ER20, Stadler RS1 apod, tak vám v evropě utrhají ruce.
Nebo pinda, který má ETVS z výroby a teď se bude pracně demontovat a montovat nový. A to už byla reko interiéru a 2x 200 milionu investice na opravu nabouranych/nepojistenych / nepojistotelnych vlaku.
To samé, atypické vozidlo, pár kusů, malá kapacita, drahá údržba..
A kdo by koupil po 15 letech ty Pantery? Maximálně tak ZSSK a ta na ně zase nebude mít €
Délka soutěží je jedna věc, obvyklá životnost drážních vozidel druhá.
Vozidlo pořízené jako nové pro desetiletý kontrakt opravdu nebude mít po těch deseti letech nulovou hodnotu…
Ani teď není zdaleka ve všech soutěžích požadavek na nová vozidla. A spíš bych čekal, že tlak na tento požadavek bude klesat, jak bude mezi dopravci víc a víc sice ojetých, ale furt slušných vozidel, která nebudou mnoho desítek let stará, nepočítaje morální zastaralost už v době vzniku…
Otazník je nad tím, jestli bude pro tolik ojetin dost rentabilních zákazníků po doběhu nynějších zakázek
Při životnosti vozidla výrazně delší než 20 let to nevidím jako problém. Jen se majitel musí snažit, aby mu nestálo ve stodole bez práce. Ikdyby ho měl prodat po 15 létech, tak za něj dostane víc než kolik bude dlužit. Pokud ovšem nebude prodávat zhuntovaný vrak o který se nestaral. Bazary a báje jsou plné … v USA tomu říkají lemon, v ČR se to zove voňavka.
Asi proto, aby se každá splátka tolik neodlišovala od kalkulovaných odpisů do výkonů. Bude poté jistější pro cashflow.
Takže děkujeme Vtvt za několikanásobný ekonomický rozbor…
Zdržel jsem se jakkékoholiv názoru. Pouze jsem v jednom komentu uvedl, že v článku uváděné miliardy, které Skupina ČD musí splatit, nejsou všechny dluhy Skupiny ČD.
Čili nechápu proč mluvíte o nějakém ekonomickém rozboru. A proč „několikanásobný“, když jsem napsal jeden koment?
Kdybych chtěl, tak bych ctěným vlakomilcům nabídnul k zamyšlení jaképak asi úroky vyžadovala EUROFIMA vzhledem k ratingu EUROFIMy… :“S&P Global Ratings revised outlook on Eurofima to negative and affirmed at „AA“ (Foreign Currency LT) credit rating“
https://cbonds.com/news/1878199/
To, jaké úroky požaduje věřitel, se zřídka řídí ratingem věřitele; reálně jsem to asi ještě neviděl, a není k tomu důvod.
Ratingem dlužníka (mimo jiné) ano, ale to je trochu jiný údaj…
EUROFIMA nemá retailový „nákup“ peněz. Tj. EUROFIMA si „kupuje“ peníze od bank za nějaký úrok, který je navázán mj. na rating EUROFIMy…. To jste zapoměl. A EUROFIMA „prodává“ peníze svým dlužníkům, jako např. firmě ČD, za úrok který je navázán mj. na rating dlužníka (firmy ČD) … v tom s Vámi souhlasím. Příklad: EUROFIMA potřebuje marži např. 0,5% aby pokryla své náklady, takže když EUROFIMA si „koupí“ peníze od bank za např. 5%, tak EUROFIMA firmě ČD „prodá“ peníze (půjčí firmě ČD) za 5% + 0,5% marže pro EUROFIMu + úrok na pokrytí rizika firmy ČD dle ratingu ČD (třebas… Číst vice »
Ale Eurofima nefunguje tak, že by se dlouhodobě někde financovala „jen tak“ na svůj rating a svou vlastní ekonomiku (nemá moc na co, resp. proti čemu) a získanou likviditu následně nezávisle půjčovala; financuje se v podstatě projektově, byť se zohledněním poolového efektu… takže nakonec ten určující je zase rating dlužníka, v tomto případě ČD.
Tvrdíte, že banka xyz nebo abc půjčí těch 500 milionů EUR firmě Eurofima? A firma Eurofima půjčí těch 500 miiionů EUR (s navýšeným úrokem) firmě ČD?
Pokud ano, tak jak přesně ručí Eurofima bance abc nebo xyz za těch 500 milionů EUR? Čím ručí? Jakým majetkem (aktivem)?
Pokud banka abc nebo xyz nemá PŘÍMOU záruku na nějaký zpeněžitelný majetek, tak proč by vůbec banka měla půjčovat Eurofirmě, když banka může půjčit nějaké ROSCO firmě (jako např. ELL pro ČD nebo Akiem pro RGJ,….).
Půjčovnou myslím nejen krátkodobé půjčování, ale taky dlouhodobé půjčování viz Railpool pro Flixtrain https://railpool.com.de/talbot-services-and-railpool-two-strong-partners-for-green-travel/
Shrnul bych to asi takto: v mnohých komentářích se opravdu odkazujete na reálné a dohledatelné informace a důkazy, což je samozřejmě dobře a patří vám za to palec nahoru 👍
drtivá většina lidí Vás tady má však spojená s naprosto infantilním vyjadřováním, záměrným překrucováním pojmů aj, a proto se nemůžete divit jakékoliv iracionální reakci na kterýkoliv Váš komentář.. 🤷
Pravda se zkrátka musí umět říkat 😉
Když to z vás bude padat ve formě exkrementů ze žumpy, nemůžete přece očekávat pozitivních reakcí…
Tak ono je taky odvozeno z dosavadního tristního chování „po nás potopa“ většiny železničních odborníků. Např. když finanční ředitel ČD kulantně sdělil, že pasažérská ČD je naprosto v p*deli ve smyslu finanční kondice, tak jsem nezaznamenal žádnou reakci. https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/ Copak pasažérská ČD si nevyhodila z kopýtka naprostým nesmyslem jako např. prý přes 10 miliionů za parní loko? Za marné popojíždění Sergejů v Lužné? Za nákup dvouvagonových RegioSharků, které nikdo nechce kupovat? Takže kapku „dryáčnické“ servírování nejpříjemných faktů bylo „tonoucí se stébla chytá“, neboť jsem netoužil pro redukci ve smyslu např. jako v Nizozemí (o 85% řidší železniční síť než v… Číst vice »
Také jsem se už začal divit, že by se pasažérská lokotka konečně vypnula? 😃
Ja si rad koupim nejakou masinku z insolvence :-))))
Ale vždyť to má hlavu a patu a většina místních, kdyby rozhodovala o SVYCh penězích, tak by jednala tak jak Alex píše. Ono z cizího krev neteče nemusí být napořád. Jeden ajzloponacky příklad… 163, z kterých si Skodovka udělala plot, protože ČSD došly po revoluci prachy. A pak poslední kusy prodala Zlutozlu, které si tím nastartovali konkurenční business ( Itálie byla jen taková pracka peněz )
Dobré rádio Jerevan – nebyly to 163, ale 162, neprodala to Žlutozlu, ale do Itálie, a odtamtud si to RJ koupil nazpátek…
Hmmmm slusne predluzene…..
Jak to takhle z diskuze na zdopravy jste schopen posoudit?
Dlužit 59,6 miliardy korun je síla. Zvláště v době, kdy se ještě budou zvyšovat úrokové sazby a postupně bude růst náklad na obsluhu dluhu. Doba kdy byly úroky kolem 2% je bohužel pryč ..
V dluzích Skupiny ČD, vyčíslených v článku, nejsou zahrnuty faktury – „závazky z obchodního styku“.
A velmi velmi pravděpodobně v té cifře nejsou zahrnuty zahrnuty náklady na změnu kurzu EUR/CZK jako například úrokové či měnové či komoditní deriváty (ČD, pokud vím, nemá velké tržby v EURech)
Doba asi je pryč, ale pokud si společnosti půjčují v EUR, tak je to stále reálný úrok. Potom se vám vyplatí i ztráta z kurzového lístku. Navíc s tím, že by neměly příjem v EUR bych taky úplně nesouhlasil.
Mezinárodní jízdenky vycházejí z EUR cen, i u ČD, takže vyčíslení a vyúčtování DB/ÖBB/ZSSK a další může být realizováno klidně v EUR. Navíc pronájem vozidel v zahraničí … taky transakce, která může proběhnout v eurech.
Jak velké tržby má Skupina ČD v EURech, to přesně nevím.
Ale musí existovat nějaký důvod proč Skupina ČD masivně používá deriváty ovlivňované mj. pohybem kurzu CZK/EUR.
Viz z nejnovější Výroční zprávy Skupiny ČD k 31.12.2021:
např. dle pasáže „36.5.4. Meziměnové úrokové swapy“ vyplývá pasažérská ČD měla sjednáno k 31.12.2021 tento druh derivátů ve velkých objemech = v nominální hodnotě 1,713 miliardy EUR (přes 40 miliard Kč).
Ale ta problematika je mnohem komplexnější
Proč asi. Vždyť si sám odpovídáte – závazky v eurech, příjmy v korunách. Takže hedging (jinak je to potenciální sebevražda), a náklady na něj si každá rozumná firma započítává do celkové ekonomiky obchodního případu.
Jak a nakolik tak činí ČD, ovšem netuším.
Reagoval jsem na názor předřečníka o eurových tržbách ČD… cituji: „Navíc s tím, že by neměly příjem v EUR bych taky úplně nesouhlasil.“
Jo, zjevně mají, zjevně nedostatečný. Ale pokud provozují přiměřený hedging, pak pravděpodobně počítají i s jeho náklady.
Nerozporuji.
Akorát tvrdím, že výsledek (=kolik ČD musí za hedging zaplatit) není velmi velmi pravděpodobně zahrnut v těch 59,6 miliardách dluhů ČD, o kterých mluví článek.
Zřejmě vůbec netušíte, co znamená termín „předlužení“, že?
Tak to je velký luxus. 20 let úvěr… ještě tak tušit výši úroků.
Eurofima zpravidla půjčuje levně.
Jednotky na 200 km/h od Pesy na R9? Doufám.
ČD kupují od Pesy dieselové jednotky do regionů. R9 mají v plánu vyjet z Interpanterem, který bude schválen pro rychlost 200 km/hod.
Panter na 200, tak to jsem zvědavý. Už ve 160 to hází jak sviňa.
Souhlasím, ale nové generace mají upravený pojezd, jsou tam i vizuální rozdíly. Bohužel nemohu srovnat dojmy z jízdy, snad někdo doplní.
Další věcí jak už tu bylo zmíněno je interiér, Interpanter opravdu není moc povedený. Asi by to šlo udělat lépe, ale myslím, že konkurenční jednotky pro kratší dálkovou dopravu mají lepší předpoklady ať už v absenci schodů nebo v možnosti lépe uspořádat interiér, třeba Flirt jako má LE může být příkladem. V Panteru si mimo jiné třeba moc nedokáži představit jak důstojně vyřešit jedničku.
Já bych se nedivil, kdyby na něm Škodovka pracovala.
Ježiš, to néé. Vždyť tam nejsou žádný stolky, to je rychlík na prd…
Tak pokud to splní zadání výběrka, tak je to v pořádku , ne?
No ono to zadání může být laxní. Budu-li sprostý, tak i šité na míru.
Pokud dobře koukám tak Interpanter všude stolky má (kromě sklopných sedaček v tom volném prostoru). Mně spíš vadí ty schody a rozsekání interiéru dveřmi s kousky první třídy – s tím se asi dá pracovat, s těmi schody nevím.
To nebude asi jenom R9 – tam má zájem i Regiojet a nemusí to teda ČD, a.s. vůbec vyhrát, ale je to spíš „polštář“ pro EMU350 (60 ks na V=200 km/h) a 400 (90 ks na V=160 km/h) – viz níže:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/560458
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/565947
Pesa na 200 (Dart) je na stole, ale jen v případě ze vyhraje RJ
Škoda má taky na 200 km/h připraveno. Jedna se o rychlou verzi EJ 471…
PESA zvládá jen 3 kV =.
Tak jsem se díval na tu Pesu, a uvádí se, že je vysokopodlažní. Přitom v podmínkách výběrka je alespoň jedny dveře nízkopodlažní. Tak Vám nějak nevím, jak to jde dohormady. A jak píše Kájínek je na 3 kV=.