České dráhy kvůli výpadkům vozů preventivně blokují některá místa

Vagon řady Bmz, interiér, ilustrační foto. Autor: České dráhyVagon řady Bmz, interiér, ilustrační foto. Autor: České dráhy

Cílem je podle ČD omezení rezervačních konfliktů a zamezení prodeje na neexistující místa.

Rozklad v řazení vlaků kvůli chybějícím vozům řeší České dráhy v rezervačním systému mimo jiné preventivním zablokováním některých míst. Předem se tak připravují na to, že nebudou mít správné vozy a nasadí ty s nižší kapacitou. Deník Zdopravy.cz na to upozornil čtenář, který si všiml častého blokování míst končících číslicemi 7 a 8. Mluvčí ČD Lukáš Kubát postup potvrdil.

„V případě mimořádné změny řazení se provádí operativní změny v rezervačním systému – tzv. blokace. U dlouhodobých výpadků vozů jsou blokace prováděny preventivně,“ uvedl Kubát. Cílem je podle něj „maximální omezení rezervačních konfliktů a zamezení prodeje na neexistující místa“.

„Blokace míst se vždy okamžitě promítnou do všech prodejních kanálů,“ doplnil Kubát. Právě prodeje místenek na neexistující místa patří k častým stížnostem cestujících v poslední době. Změna řazení se do poslední chvíle nezobrazuje ani průvodčím.

Preventivní blokace dráhy využívají i proto, že změny rezervačních plánků vozů v prodejních systémech se neprovádějí automaticky, ale takříkajíc ručně na „základě přegenerování dat rezervačního systému (ARES) přímo ze strany správce kmenových dat – ČD IS“. „V tuto chvíli intenzivně pracujeme na automatizaci procesu přesazování míst vlivem změny typu vozu za jiný, s jehož nasazením počítáme v blízké době,“ sdělil Kubát.

České dráhy dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich z údržby vrací zpět. Každý týden to znamená úbytek tří až pěti vozů. Aktuálně Českým drahám denně v systému chybí 120 až 150 vozů, takže jezdí fakticky bez záloh. Na řadě spojů proto jezdí vozy nižší kvality. Podrobněji o tom hovořil nedávno člen představenstva ČD pro osobní dopravy Jiří Ješeta.

Tagy České dráhy nedostatek vagonů řazení vlaků
99 komentářů