České dráhy koupily v Rakousku dvě lokomotivy Taurus pro mezinárodní vlaky

Lokomotiva Siemens Taurus v barvách ČD a ÖBB. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Taurus v barvách ČD a ÖBB. Foto: České dráhy

České dráhy zařadí do své flotily dvě elektrické lokomotivy Siemens  ES64U4, všeobecně známé pod obchodní značkou ÖBB Taurus. Firma se

180 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Pechar

Jaké označení budou mít ty Taurusy v ČR?

PeMIČ

Čísla budou asi stejná-rakouská registrace.

PeMIČ

Z roku výroby 2007 jsou 1216 901,902.Takže předpokládáme,že koupily tyto.1216 903 je z roku 2010(dle info Railcolor.net)

PeMIČ

V Železničáři č.18 str.8 nakonec píšou 1216 902(2007) a 1216 903(2010).Tak se necháme překvapit,které to opravdu budou.

Martin

Jak to ctu tak asi by bylo nejlapsi oprasit a pouzivat zase paru. Ta frcela celkem rychle nekdy i dnesni vlaky se souraj jak zizale. No vemte si slavne Pendolino lde je mu konecto ta para jezdila dyl a jeste i jezdi.

Jiří Kocurek

Ukaž mi páru, ketrá najezdila 1500 km denně. NYC Niagara se nepočítá.

SYN

Tak rozhodně neměly páry problém s elmag. kompatibilitou to tedy ne 🙂
Ale zase neznám páru co by mohla až 230 a dala 6MW (kolikže? asi 8500hp?)

Panelák

Co budou dělat se dvěma kusy? Jeden bude zálohou druhého?

SYN

To jako nemůže bez několikanásobného zálohování jezdit? Zálohování jiným typem nepřipadá v úvahu?
Jinak počítám že pokud dostanou příležitost, koupí si i další, je to celkem logický důsledek nesplnění smlouvy (ať už z jakýchkoliv „objektivních důvodů“) ze strany Škodovky že E109 (řada 380) bude moct jezdit ve všech okolních zemích (dodnes nemůže bez omezení jezdit v Německu).
Kvůli nízké sériovosti a právnickým vyfikundacím Škody nakonec řada 380 vychází zároveň horší i dražší než Taurus, tak plně chápu že neprahnout po tom si pořizovat další problémy. To se nám ta podpora domácího průmyslu zase jednou prodražila…

Vbb

„dodnes nemůže bez omezení jezdit v Německu)“
…jste vyčetl kde?

Brückenkompatibilität byla úspěšně „vyřešena“ asi týden poté, co si ČD pořídily Vectrony.

PeMič

V tabulce na boku lokomotivy, přeškrtnuté D do dnešních dnů.

Já, kdo jiný

Napadá mě ještě jedna věc: Jestli náhodou ČD nezamýšlí nezůstávat u 2 kusů a příležitostně občas od nějakého alternativního nákladního dopravce neodkoupí další. Jako před nedávnem byla na prodej 183.500, kterou dnes provozuje Rail Adventure.

Martin Hanzal

Jen houšť! Kdo má pořád po ránu poslouchat lokomotivního, jak nám z nákladů bere 1216.2, protože ten Klumpert von Skoda je už zase untauglich a on nemá co nasadit na tu 102 co jiného k nasazení…

Hrackalw

Vážený pane shodou okolností o tom něco vím a mohu vám říci že ten Simens je také hodně poruchový. Zeptejte se strojvedoucích z Břeclavi, kteří na nich jezdí :-).

Martin Hanzal

Když o tom shodou okolností něco víte, tak sem hoďte procentuální počet neschopností HV 380 k počtu vyrobených kusů a já se s Vámi milerád podělím o to samé pro řadu 1×16. V absolutních číslech samozřejmě, s ohledem na počet vyrobených kusů, srovnávat nelze, ale procentuální vyjádření by mělo být fér. A mimochodem, zrovna strojvedoucí v Břeclavi si na 1216 opravdu moc nestěžují 😉

Hrackalw

Pane Hanzal. Nepsal jsem že by Taurus byl více poruchový než HV 380 asi jste to špatně četl. Psal jsem jen že je také dost poruchový. A to vím protože s tím mám osobní zkušenosti. Vím co píšu. A vím také jaké problémy má 380. Jak si na ni strojvedoucí ztěžují. Jen mi vadí když má někdo výrobky Simensu za dokonale a bezchybně. Ale to by bylo na delší psaní.

Martin Hanzal

Tady nejak presne nevim, na co reagovat… Napsal jste, ze jste vlastne nic nenapsal a presto jste to napsal. Tak nevim.

SYN

Též nechápu, formulace Hrackalw byla nešikovná…
Obě řady jistě mají problémy, ovšem vše při respektu kolik to ho nalítají… ono když se to řekne tak že mají problém „každých pár desítek tisíc km“ tak to asi v porovnání s autem hned jinak vyzní…

Skinheads & Punks united

Turnusovaných je snad 17 z 20.

Já, kdo jiný

Postřeh z posledních týdnů: Na nákladní vlaky z Vídně do Petrovic/Chalupek bývá nasazován Vectron 1293, Railjety do Prahy tahají červené 1216 a jedna modrá točí vnitro Wien-Salzburg.

Martin Hanzal

Kdyz vezmeme postupne vsechny „bohemizovane“ 1216.2, je situace DNES nasledovna: 1216.210 – ze zalohy v Praze na 373 1216.226 – u RCCCZ 1216.227 – 73/372 1216.228 – na rameni Graz – Wien 1216.229 – neschopna do 26.8. 1216.230 – na ramenech Graz – Wien – Salzburg 1216.231 – 72/371 1216.233 – 71 do Grazu a mala udrzba do 25.8. 1216.234 – 284/77/374 1216.235 – 70/79 1216.236 – 574/75/78/285 1216.237 – bez nasazeni, ale schopna, rezervovana ve Vidni 1216.238 – na rameni Wien – Tarvisio 1216.239 – prochazi velkou udrzbou v Linzi (vc. laku) 1216.240 – 76/375 1216.249 – 370 1216.250… Číst vice »

Jenda-71

Nevím, kde jste na to přišel, když je ta vana ze škodovky neschopná, tak tam rakušák strčí 1116 a v Břeclavi na to jde dispečerské eso.

Skinheads & Punks united

To samé se taky dost stávalo s Railjety, že s Taurou jen na Břeclav-Vídeň..

Martin Hanzal

Jendo a vy si vazne myslite, ze ty 1116 rostou ve Vidni na strome a cekaji v pozoru na neschopnost 380? Bohuzel ne.

Jenda-71

Vstoupit do diskuze…To máte pravdu, ale reaguji na to, že vám berou 1216. Ale musím podotknout, že obraty 1116 na nákladech jsou katastrofální, operativnost žádná. Běžně jezdí z Břeclavi od vlaku strojně a potkávají se s taurem, který jede strojně pro vlak.

Martin Hanzal

To je další věc, kterou, když vidím, skřípu zubama. Bohužel je to dáno tím, jak zoufalý nedostatek lokomotivních dispečerů je a jaký materiál tam teď berou. A protože se bojí, aby nepřišli i o zbytek, stala se z nich skupina nedotknutelných. Můžeš prosit, nadávat, stežovat si… nic nezabere, protože by prostě nikoho dalšího místo něj neměli. Převážně Vídeň a Salzburg jsou tím typické – LEL je arogantní, ale zároveň zoufale neschopný a „Ahnungslos“.

Skinheads & Punks united

Moc nechápu, proč to nejde jezdit na Railjety, místo pronajatých strojů, případně na Budapešť, kde je spolehlivější stroj, co pojede častěji na všechny motory o něco více vhodnější, než ty mini EC z Polska..

Jarek

Mini EC z Polska? Z Vídně do Bohumína to není úplně krátká vzdálenost a dvě lokomotivy je jako nic.
O podmínkách pronájmu u railjetů nevíme nic, třeba je to výhodnější než vlastnit a provozovat. V každém případě je to nějak dohodnuté s OeBB a není jasné, jestli se do provozního a komerčního schématu dá takto libovolně zasahovat.

Skinheads & Punks united

Pořád je to více než dvakrát menší vzdálenost, kdy já ale snad narážel na jejich velikost, co do počtu vozů, které je na Budapešť mnohem větší, kdy tam ta 380 jedoucí na polovinu výkonu je už docela znát a to teprve až se bude jezdit na Vysočinu… Na lince kde je konkurence a jezdí mnohem více lidí by snad také měli být snaha nasazovat spolehlivější stroje..

Skinheads & Punks united

Co takhle nějaký argument, namísto retardovaných mínusů?

Původní Pražák

Tipuju, že pronájem od OBB upravuje dlouhodobá smlouva, která řeší kompletně provoz railjetů mezi CD a OBB včetně kompenzaci za lokomotivy na straně jedné a soupravy na straně druhe, takže vrátit 2 lokomotivy bez vypovězení celé smlouvy dost dobře nejde.

Graylag

Na railjety to nedáte, protože s nimi lokomotiva nebude komunikovat. Opravdu. Railjety totiž komunikují s lokomotivou po WTB ve formátu licencovaném ÖBB a ten nic co není ÖBB (nebo za co se ÖBB nezaplatí) používat neumí.

Většina lidí si myslí, že pes je zakopaný v tom, že to musí být Siemens se Siemensem. A 380 to neumí protože to Siemens není. Ale je to opravdu jen o té licenci. Kdyby ji ČD měli, rozchodí railjety s 380, ale i s kde čím jiným.

Mirek

Je to fakt o licenci?
České dráhy otestovaly na railjetech vectrony, mohou nahradit mimořádně taurusy
Vectrony budou teprve druhou lokomotivou ve flotile Českých drah, která umožní nejen tažení soupravy, ale i její sunutí, tedy s lokomotivou vzadu, ovládanou z řídícího vozu.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-otestovaly-na-railjetech-vectrony-mohou-nahradit-mimoradne-taurusy-11634/

Graylag

Licence je hlavní důvod. Jaká je dohoda mezi ÖBB a ČD v případě těch Vectronů nevím. Můj předpoklad je, že u Vectronů ÖBB mohlo předat ČD uzavřený konfigurační soubor, protože sami Vectrony používají, zatímco v případě řady 380 by ČD a Škodě museli poskytnout i doprovodnou dokumentaci a/nebo poté se podílet u schválení integrace. Každopádně svého času se ve Velimi krátce testovala 380 s „upiráceným“ ÖBB WTB a railjetem a fungovalo to prý docela dobře. Jak moc dobře nevím, ani jestli se podařilo odstranit všechny problémy, ale naplňuje mě to přesvědčením, že kdyby byla vůle ze všech stran, bylo by… Číst vice »

Pavel P.

Ovládání 380 Railjetem mělo být součásti dodávky zbylých 8 souprav. Proto se to i testovalo. Žádné pirátění to nebylo. Za to, že to dodnes nejde poděkujte těm, kteří druhou dávku Railjetů zrušili.

Graylag

Tu zmínku o pirátění jsem nemyslel nijak negativně. O téhle akci jsem se dozvěděl od tehdejších kolegů, včetně pár detailů a pamatuji si, že mi popisovali, jak se to dělalo experimentálně na základě logování komunikací a podobně, tedy ne na základě oficiální dokumentace. Tím výrazem jsem jen chtěl naznačit, že i když to bylo děláno poctivě – byl to jen improvizovaný experiement – protože jinak by tu hned někdo namítl, proč se to teda pak nezavedlo do praxe.

Alexandr Mikulka

Graylag: ÖBB-WTB mají všechny Siemens ES64F4 („189“) i Vectrony. To není záležitost nějakého poplatků ÖBB, autorem a držitelem práv k tomuto protokolu je Siemens.

Vbb

„Vectrony budou teprve druhou lokomotivou ve flotile Českých drah, která umožní nejen tažení soupravy, ale i její sunutí, tedy s lokomotivou vzadu, ovládanou z řídícího vozu.“
Tak, jak je to napsané, to je samozřejmě nesmysl. Ve flotile ČD je už několik řad lokomotiv, které mohou být ovládány z říd. vozu. Od reko 754 přes 750.7, 162/3 WTB, 362/3 WTB až po 380.
Pokud jste měl na mysli ovládání z Railjetu, tak jste to měl explicitně uvést.

Pitrys

Nejde o pronájem. Jde o společný projekt s OBB, ČD do něj vložily 7 souprav RailJetů, OBB 3 a všechny lokomotivy. Takže bych tomu spíše řekl vyrovnávka výkonů než pronájem, koneckonců tak je to napsáno i v článku.

Dopravce 4

Tak tyhle dve masiny jsou za tuhle cenu v nabidce jiz pul roku, mozna dele. S ohledem na stav a majezd km jsme treba u mas vyhodnotili jako nesmyslna cena

Hrackalw

Hezký den vážení odborníci :-). Opravdu moc se mi líbí jak tomu tady každý rozumí. Jak tu každý plive na příznivce toho nebo onoho dopravce. A to podle toho komu fandí. A přitom tomu nerozumíte asi téměř nikdo. Nejste si schopni dát dohromady více věcí. Dám vám příklad. Po liberalizaci nákladní dopravy si soukromníci vyzobali jen to nejlepší . Vozí jen ucelené soupravy takže mají mnohem menší náklady než mely ČD. Nepotřebovali posun seřazovaci nádraží nic. Aby ČD mohli konkurovat rozhodli se že nebudou vozit jednotné zásilky. Tržní a logické řešení. Ale to by znamenalo další miliony tun převážených po… Číst vice »

jiný Petr

Hlavně, že vy tomu rozumíte. Takovou snůšku nesmyslů o nákladní dopravě jsem už dlouho nečetl. 🙂

Hrackalw

To není snuzka. To je holá skutečnost. Ministr Staňura tak rozhodl a ten kdo vozí jednotné zásilky má na použití cesty slevu aby je vůbec někdo vozil a nezkrachoval kvůli tomu. A provozu na železnici si myslím rozumím dost :-).

jiný Petr

Ten kdo vozí jednotlivé zásilky má slevu (za určitých podmínek). Aspoň v něčem máte pravdu. Gratuluji.

SYN

Slevu mají tak jako tak všichni, jen někteří ještě větší…
Poplatek za km se ani nepřibližuje nákladům na vybudování DC (hlavně investičním) vychází se tam jen z rozpočítání provozních nákladů (a to ještě ani ne všech).

Zlínka

Víte co je nejhorší, že vy tady uživatele poplivete, jak tomu on nerozumí. A co jste nám nabídl vy? Jedno velké nic. Takže takový internetový chytrolín.
Každý ať si udělá obrázek sám.

Jarek

A co na tom chcete vysvětlovat? Že ČD(C) nebylo schopné vozit ani ucelenky levněji a nechalo si je vyfouknout?
Že vozové zásilky jsou stejně neflexibilní hrůza s tunou papírování, takže kdo jen trochu může, jede po silnici?

SYN

JJ, ze strany zákazníka hrůza, spousta podmínek jako kdy a kam se to má přistavit, a pak řekněme „už“ za dva dny to bude na druhém konci republiky, nějakých 200-300km daleko… pokud toho máte málo tak to tam je PPLkou daleko rychleji a i levněji, pokud toho máte víc pošlete vlastní náklaďák a sice už ho musíte mít, ale zase pošlete cokoliv kamkoliv výrazně rychleji (a pořád ještě levněji).
Jasně že kusovky jsou dost nevděčná role, ale holt železnice má řadu výhod ovšem flexibilita k nim nepatří, a u ČD se oni nikdo venkoncem nazajímá(l).

Tronda

Tak zase vyzobávání rozinek už tu dlouho nebylo…

Katun

Dotaz: Co je neucelená souprava? Co jsou jednotné zásilky?

Mohl by jste to prosím rozvést pro železničního nováčka?

Hrackalw

Jednotná kusová zásilka je to když dopravce někam přistaví vagón na naložení pak ho musí převést na seřazovaci nádraží kde se vloží do vlaku převeze na jiné seřazovaci nádraží a odtud většinou na nějakou lokalku nebo vlečku na vyložení. A ucelená souprava je ucelený vlak který obsahuje jen vozy s jednotným nákladem a jede celý od jednoho zákazníka ke druhému. Nemusí se rozposunovavat a pod. Nebo se dokonce zapřáhne na hranicích a jen převeze přes republiku na další hranice. Je to mnohem výhodnější než sbírat a rozvážet jednotlivé vagony.

Katun

Aha… No to zní skutečně nákladněji.

Neměly by ale tyto dodatečné náklady být uhrazeny samotným zákazníkem?

Hrackalw

Samozřejmě že by mohli ale nikdo by to nedělal. Vyšlo by to levněji po silnici. Proto se domluvila na takové přepravy ta sleva aby cena zůstala konkurenceschopná.

Dalibor

Bohužel ono to přijde levněji po silnici (teda alespoň před 4 lety to tak vycházelo, kdy jsem to tak nějak „řešil“) Chtěli jsme vozit materiál po železnici (po vagónech) a nakonec to vyšlo levněji a operativněji po kamionech. Přeprava 10x ročně cca 2 vozy Brno – Curich. (ocelový konstrukce)

jiný Petr

A to je snad dobře, že ta sleva existuje, ne? Ještě lepší by blo, kdyby cena za dopravní cestu byla taková, aby nemusely být další komplikované slevy. Taky jednotlivky občas vozíme, ale bez té slevy.

MildaIV

A napadlo vás někdy, že když se to po železnivi vozit nevyplatí, že by možná bylo lepší to po té železnici nevozit? Uvolněná kapacita by se použila pro něco, co se po železnici vozit vyplatí. A tím by se zase uvolnila kapacita jinde, třeba na těch silnicích pro ty kusové zásilky.

SYN

Jenže to by se těžko plnily vlhké sny typu „vlečku do každé rodiny“

jiný Petr

Ono to je nákladnější, ale samozřejmě i cena je pak vyšší. Je to podnikání jako každé jiné.

Hrackalw

A jak píše pan Dalibor. Je to drahé ale kdyby ČD zůstaly ty ucelené výhodné přepravy mohla být cena třeba přijatelnější. Z ekologických důvodu se prostě ta kusová přeprava musí nebo spíše měla zachovat v co nejvyšší míře. A pak jsou dvě možnosti ponechat státnímu dopravci vše nechat mu monopol a nebo to prostě takto nepřímo dotovat. To je holý fakt ne žádná snuzka nesmyslů :-).

X 1

Aby ČD cargo vozily ucelené soupravy, tak by se to musely nejprve naučit. Ostatně jako jiní státní dopravci (DB Cargo).
Autovlaky nebo kontejnery z Bratislavy jely do Hamburku nebo Bremerhavenu tři dny. Když to šlo dobře. Většinou to býval celý týden. Každé dkv po trase si chtělo udělat výkon. Takže se střídali fírové i mašiny.
Po takových zkušenostech se není co divit, že velcí operátoři založily vlastní dopravu (např. Metrans apod.), a pro ty menší vznikly další privátního dopravci, kteří jsou mnohem flexibilnější, než zkostnatělé státní molochy.

Hrackalw

Tak jak to píšete to již nefunguje. Strojvedoucí carga i mašiny již jezdí převážně po celé republice. A i kdyby se střídali tak vystřídání strojvedoucího je otázka pár minut :-).

Petr Šimral

Spravne jste napsal, ze to jiz tak nefunguje.

Ovsem az pote, co se spedice musely postarat jinak…

Jarek

Ani, cokoliv kamkoliv, z Nymburka do Bad Schandau.

Alexandr Mikulka

Po celé republice! Óóó!

SYN

Pozdě, ale přece… takže očekáváte že se ČDC vrátí na špičku byznysu??

Hrackalw

Hlavně že jako příklad dáváte dalšího státního molocha DB Cargo. Mimochodem mnohem více dotovaneho než je ČD :-).

X 1

Právě, že tak.
Jestliže tady v ČR někdo pláče nad vznikem pár desítek soukromých dopravců, tak v DE si DB Cargo dokázalo svou neschopností vytvořit konkurenci v podobě přesahující tisícovku dopravců.
A až ukázka flexibility ze strany soukroumníků dokázala státní molochy trochu rozhejbat.
Mezitím jim však v lukrativních ucelených vlacích, doslova ujel vlak.
O tom, jak vysoko je který státní dopravce subvencován (ať veřejně nebo skrytě), to je otázka ekonomiky dané země.

Jarek

A taky je možné, že plácá a DB Cargo nijak subvencované není…

Tronda

Tak on i kontejnerový vlak je svým způsobem plný jvz s různorodým zbožím. Jenom to tak šotouškům nepřijde protože se to nevozí na vnkv, kde kolem toho poskakuje parta igráčků a zákazník pokorně čeká až si to bude moct vyložit.

Alexandr Mikulka

DB Cargo je jeden z dopravců, kteří jsou horší, než ČD Cargo.

Tronda

Tak především je to tak, že na JVZ si ČD (ČD Cargo) vzpomělo až v době, kdy už skoro nic jiného nevozilo a hrozilo, že by tu zbytečnou modrou armádu muselo rozpustit. Jen si vzpomeňte jak mělo o JVZ „zájem“ v devadesátých letech, kdy ještě prakticky monopol měli – rušení výpravních oprávnění, vlečkové tarify pro lokálky, stojné, zákazník jako obtížný hmyz, typu my jsme velkodopravce velkonákladů, atd.

Hrackalw

Ale já psal že se jich chtělo zbavit aby bylo konkurenceschopnější a mohlo cenou konkurovat v ucelených přepravách. Nic jiného jim nezbývalo. Ale prostě ty JVZ vozit musí. Není tu rovný trh. Někdo si může dělat co se mu líbí a někdo musí dělat i to co je pro něj nevýhodné. Že o ty JVZ nemá zájem soukromník že se o ně nervou?

jiný Petr

ČD Cargo jednotlivky vozit nemusí.

SYN

Jenže on za ten monopol musí skutečně něco kloudného předvést, a to se nedělo. Víceméně proto o něj přišel…

MartinLT

A co vlak ktery veze dejme tomu 10 krytych vozu se sadrokartonem a 18 kladičáků a EAsů se dřevem? To je kusovka protože se to někde na seřaďováku muselo spojit nebo spojení dvou ucelenek? Mimochodem po trati 072 často vidim Unipetrol s 5-8 cisternami. Taky si kladu otázku jestli takováhle ucelenka vidělá tolik jako kontejnerový Nex nebo zda by nebylo výhodnějsí tu ucelenku 5-8 vozejků zapřáhnout za jinou ucelenku s cca 15-20 vagony.

SYN

Tfujtojfl takovou složitou věc? Vždyť se na tom ČDC zasekne už na definici co to vlastně je 🙂

Romino

Kusová zásielka je niečo iné. To čo pripisujete je vozová zásielka, teda samostatný vozeň. Existovala aj preprava kusovych zásielok a preprava spešnin. To všetko je ale dávno preč. Mimochodom ako táto celá diskusia súvisí s dvoma mašinkami ktoré kupili ČD od súkromnika?

Alexandr Mikulka

Si tady hrajete na fachmana ale ani neznáte terminologii. Je to JEDNOTLIVÁ kusová zásilka.

Jarek

Je zajímavé, že tržní ekonomika všude jinde mimo tyhle molochy funguje, čím to bude…

Pošta je spíš politikum, je to atrakce pro báby a dědky na venkově a kdyby se zbytečné pobočky pozavíraly a dopisy by chodily jen 2x týdně, tak se to projeví ve volbách.

Hrackalw

A víte co je zajímavé? Že prakticky ve všech zemích minimálně v Evropě ty státní molocha ty státní dopravce mají. Kdyby to bylo výhodnější bez nich asi by tomu tak nebylo. Na západě jistě. Už císařpán za Rakouska-Uherska věděl že železnice by měla být státní a znárodnil ji :-).

X 1

Císařpán železnici znárodnil po krachu na Vídeňské burze.
Co se týče pošty.
Tak aby byla soběstačná, udržovala obecní poštovny a daňového poplatníky nestála ani korunu, tak by jí měla vláda udělit čtvrtou licenci mobilního operátora.

Hrackalw

Ten císařpán byl myšleny spíše z humorem. Tehdy byla jiná naprosto jiná situace. Ale je vidět že problematice rozumíte a dá se s vámi dobře diskutovat palec nahoru :-). Každý má nárok na svůj názor. Můj je že by stát a tím i my všichni ušetřil kdyby nenechal odvádět prostředky z železnice soukromníky.

Jarek

Ano, stát by ušetřil, protože by se nemusela posilovat kvůli nákladním dopravcům infrastruktura, protože všechno bylo už dávno na silnici.
Tyhle progresivní názory jste si přečetl v roce 1985 v Rudým Právu, nebo tu jen tak trolíte?

Hrackalw

Mohu se jen tak slušné zeptat kolik ti je roku a jde pracuješ než odpovím :-).

Strojvůdce Příhoda

Hrackalw, jaké máš vzdělání? Patrně čtyři obecné (dle umění v pravopYsu a slohu) a pokud na dráze dokonce i pracuješ, tak patrně jako posunovač u ČDC. Jinak to není možné, protože takové bláboly jsem fakt už dlouho nečetl… Naštěstí i ČDC je už někde jinde, než si Hrackalw přeje, aby byl. Dnes, když od ČDC potřebuji něco přepravit, tak uslyším: Zařídíme, postaráme se, kde to budete chtít naložit, kdy můžeme přistavit vůz atd.. Dříve (dvacet let nazpět) bych slyšel: Nakládat budete, až vám tam vůz přistavíme, ale nevíme, kdy to bude. No prostě až tam ten vůz k nakládce dorazí,… Číst vice »

Hrackalw

Ahoj kolego. Je celkem zábavné jak jsi se vytočil :-). Mě vzdělání ani funkcí asi nemá cenu ti psát stejně by jsi tomu nevěřil :-). Když tak nesouhlasìš s tím co píšu, tak my zkus dát příklad v čem nemám pravdu :-). A jestli jsi to dobře pochopil tak já si přeju aby ČDC bylo tam kde je dnes, aby se zlepšovalo. I když s ním nemám nic společného.

Hrackalw

PS ty chyby jsou teď umyslné aby jsi se mohl cítit že jsi měl pravdu :-).

Strojvůdce Příhoda

Jasně, úmyslné chyby. To už jsem se dlouho tak pěkně nepobavil:-). Někdy žasnu nad tím, co lidé s nedostatkem inteligence na svojí obhajobu nejsou schopni vymyslet:-):-):-).

Hrackalw

Chyby hodnotit ale ten příklad na který jsem se ptal mi raději nenapíšeš vid :-). No nevadí ale urážet to umí perfektně :-).

Hrackalw

Jen pro tvoji informací většina těch chyb pramení z toho že píšu na mobilu a ten jak jistě při své mnohem vyšší inteligenci než mám já víš občas předělává slova. A mě to vážně nebaví to kontrolovat a přepisovat. Chyb tu je spousta i u ostatních diskutujících. Vždy jsem měl názor že důležitější je obsah.

Strojvůdce Příhoda

Jen by ten obsah nesměl být snůška nesmyslů, kterou ani nemá cenu vyvracet. Prostě unitární železnice, která si bude žít vlastním životem, přitom od reality odtrženým a s nastavenou packou na peníze.

Hrackalw

Jsi evidentně ten kdo zastává názor že vše co je státní je automaticky špatné. Tak abych ti to vysvětlil abych ti napsal svůj názor na to tady rozhodně není prostor. Jen pro tvoji informací když jsi psal o té nastavené pacce. Zkus si zjistit kolikrát stouply peníze které Ministerstvo dopravy dává na dotacích do železnice od doby kdy začala liberalizace. Ne o kolik ale kolikrát :-).

Georg

ano, a drtivou vetsinu tech prachu inkasuji cd, vcetne dalsich dotaci-nedotaci typu prevody nadrazi sem a tam. a co to potvrzuje nebo vyvraci?

Hrackalw

Co to potvrzuje? To co jsem psal že jak píše pan Příhoda unitární železnice je pro státní kasu levnější. Možná není tak operativní ale je levnější. Stačí se podívat na autobusovou dopravu. Kraje již poznali že jsou vlastně rukojmí svých dopravců které vybrali. Ukázalo se to při problémech se zvyšováním platů řidičů. A jak jsem četl mnozí uvažuji že pro ně bude výhodnější a levnejsi si založit vlastního dopravce a ne zadávat soukromnikům. Takže vlastně návrat k tomu co tu již bylo. Je přeci logické když něco platím chci mít kontrolu kam ty peníze vlastně jdou a to je možné… Číst vice »

Dáda

Myslím, že není. Vše „unitární“ a „monopolní“ začně dřív nebo pozdeji stagnovat. Vzponeňte na úroveň osobní dopravy před začátkem soukromníků, třeba i autobusů. Vzpomeňte, co bylo za zážitek jet Čebusem do Prahy z Brna místo ČSAD. Kdyby nevznikla konkurence, byla by doprava stejná dnes jak na začátku 90. let. Ano třeba spěšniny mi osobně schází i nyní, ale kvůli detailu nebudu „vylejvat dítě i s vaničkou“.

Hrackalw

Moc děkuji za konečně slušnou a konstruktivní reakci na mnou vyslovený názor. To je příjemné překvapení. Žádné nadávky a urážky ale vysvětlení jiného pohledu na věc. Jistě máte pravdu. Ano úroveň na dálkových trasách jistě stoupla, vlastně na úkol regionálních linek. Tehdejší ČSAD přišly o dálkové linky protože nemohly konkurovat z důvodu stejných jako na železnici to zn. vyšších nákladů protože vozily vše i ztratovější linky. To pro ně znamenalo nižší výnosy a požadovaly více peněz více dotaci od krajů. Ty jim je neposkytly a došlo proto je značnému omezení regionální obslužnosti. Ano lidé na dálkových linkách měli mnohem větší… Číst vice »

SYN

Pokud nebude požadovat dotace, může si každou linku jezdit kdo chce jak chce. Ten monopol nastává jen v případě že nikdo nedokáže jezdit bez dotací, a tak se na to holt vypíše výběrovko aby se aspoň nějak zjistilo kolik nejmíň ta dotace musí být. není to optimální ale pořád nikdo nevymyslel nic lepšího. Řešení typu dejme to celé (kraj, republiku) jednomu dopravci, on už to nějak zařídí se neosvědčilo… A rozhodně bych neřekl že se situace na regionálce zhoršila, já pravidelně potkávám regio (hlavně bus, ale vcelku i jakžtakž vlak) lepší než bylo před 20ti roky, spekulovat můžeme maximálně o… Číst vice »

SYN

Tehdy byl jeden z velkých důvodů zestátnění taky strategický vojenský význam železnice. Byl to jediný prostředek který dokázal relativně rychle a ve velkém vozit vojenské posily, techniku, zásoby…
To už dneska neplatí (může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale je to tak, a začal to už tak před sto lety první prakticky použitelný náklaďák…

Tronda

Ale ještě předtím ji ten samý císař a král prodal. Spíš nevěděl, co chce.

SYN

No k těm poštám… já například velice „výhodně“ užiju nějakých 20 poboček po celém Brně, které ovšem mají typicku otevřeno „od devíti do pěti a přes oběd pauzu“ mě by mnohem líp vyhovovaly 2-4 které by měly od samého rána až do pozdního večera, ideálně jedna z nich nepřetržitě… fakt nepotřebuju dojít na ni pěšky za roh, ovšem v omezený čas. Mobilitu si řeším samostatně, bohužel pánem času nejsem 🙁
A počítám že to má čím dál víc lidí tak, tak už by to měl vzít někdo na vědomí.

kakov

co to je jednotná zásilka??

Pan Tograf

Já souhlasím. Nechápu pořád to opovrhování českými drahami. Ano je to moloch a rozhodně by měl fungovat líp. Ale měli bychom tvořit tlak na to, aby fungovali líp a ne všechno lukrativní rozprodat a zbytek dotovat, protože soukromník nic provozovat z altruismu nebude.

Lukrativní trasy jsme otevřely soukromníkům, vodu jsme prodali francouzům, to samé třeba výdělečná oddělení nemocnic (radiologie, kardiologie…), která dotovaly ta prodělečná (onkologie, všeob. interna…). Je v našem zájmu udržet si (a zlepšit!) ČD, odstrašujícím příkladem nám buď Velká Británie, kde se často volá po obnovení National Rail.

A ne, nejsem režijkář.

Tronda

Co je na Británii odstrašující (kromě toho, že to píšou v obzoru)? Nárůst počtu cestujících? Víc vlaků?

KraKen

Jezděj vlevo – pivo mají bez pěny – Strašný to tam je! A to jste neochutnali místní švestkový koláč.

Ondřej

Smažené ledvinky na snídani a ještě se tváří, jak ti podstrojují

Dáda

jo Anglie, to opravdu je „Mňamka“ já se těšil domů jak malej kluk, a to jsem tam byl jen týden. Je to tam pěkný, ale nedá se tam jíst.

Alexandr Mikulka

To je divný, já tam byl i měsíc a pěkně jsem si dopřával. A i doma si občas zajdu do M&S pro nějakou britskou mňamku.

eso.26

A co třeba pudink 😀

Alexandr Mikulka

Británie je podle Obzoru, Železničáře a Nářků Lokořidiče přece obraz naprosté bídy a zmaru :-).

Georg

zeleznicare ani ne, tam se do slozitejsich veci nepoustej… 🙂

Jiří Kocurek

Lukrativní trasy jsme otevřely soukromníkům…

jasně, protože ČD Cargo běžřně jezdilo ve vlastní režiji do mořských přístavů.
A francouzi si to koupili, protože měli peníze. Češi na to peníze neměli, o to se stát za 40 let postaral.

K.S.

Tak to mícháte tak nesouvisející věci, až to bolí. Vodárny byly záležitostí měst/obcí, že to někde prodali, za to si mohou jen oni. Soukromníkům jsou otevřeny všechny trasy, ne jenom lukrativní, že polovina potenciálně lukrativních je v tak bídném stavu že po nik jezdí šukafony, to je věcí druhou. Uvidíme ale jak to půjde dál, LeoExpress, pokud bude mít nové jednotky, začne jezdit Praha-Břeclav po historické trase přes Olomouc, je to lukrativní trasa v jižní části? Nevím. spíš ne. Rentgen a spol. asi záleží jak na kterém špitále, ale ona ta „lukrativní“ oddělení a kliniky zhusta vznikly samostatně při praxích… Číst vice »

Georg

a co se na cd rozprodalo? myslite ta nadrazi a koleje, co prodaly statu?
a cd jezdi z altruismu? loni dostaly dotace ve vysi 14 miliard korun…
vy mate nejake halucinace a s nimi ted bojujete, nebo jak se vas prispevek da vylozit?

Tronda

A tenhle blábol jste vymyslel na schůzi ROH?

Alexandr Mikulka

Tady prosím vidíme v přímém přenosu tzv. Modrou Gumu.

Hrackalw

A ty jsi žlutá 🙂 ? To jen jen slušný dotaz já nemám nic proti žádné gumě :-). Jen bych se tě chtěl zeptat jestli ti nevadí že pan Jančura je štědrý sponzor a podporovatel ANO a pana premiéra ?

Georg

spis mi vadi, ze tady placas blbosti.
jancura, ktery moc prachu nema, bude tezko sponzorovat agrobarona babise nebo jeho stranu…

Hrackalw

Sponzoroval ho před volbami to si můžeš zjistit. A pročpak si myslíš že nadavno vyhodili šéfa ČD? Byl málo vstřícný k soukromnikům. Zařídil ministr dopravy z ANO. To je dobré že? Hájim zájmy svého podniku a neustupuju konkurenci tak musím z kola ven :-).

Hrackalw

A vy to víte proč musel odejít ? Vím že pan Jančura veřejně před volbami podporoval ANO to není žádné tajemství a tak si umím jen dat věci dohromady.

Hrackalw

Ano uvažuji podobně jak píšete. Pan Kupec otevřené prohlásil např. že nepřenechá strojvedoucí konkurenci nebo že ČD rozhodně nebudou suplovat soukromníky kdyby vysoutezene tratě nezvládaly že vozidla převede jinam kde budou více třeba. A jedno z prvních slov nástupce pana Kupce která řekl byla že je třeba změnit přístup ke konkurenci více s ní spolupracovat. To prohlásil do casopisu Železničář .To je další fakt který tomu nahráva.ze si to mohu myslet.

Hrackalw

Pane Sůra znám vaše články i vaše názory. Rozhodně nepatřim mezi ty kteří kohokoli za jeho názory odsuzují nebo dokonce uráží. Každý má právo mít svůj názor. Vím že jste veliký příznivec „žlutého“ a odpůrce „modrých gum“ jak tu dost lidí oslovuje příznivce ČD, ale nejste snad tak naivní aby jste si myslel, že by někdo kdo v této republice někomu pomůže k vítězství ve volbách za to pak neočekával protislužby.

Hrackalw

Tak to bych do vás neřekl. Ale to by byla již jiná diskuse co je větší vyhazování veřejných peněz. Do toho se pouštět nebudu.

SYN

Jasně, mě to připadá naprosto logické, místo toho abychom si platili rozpočtovku ČD (plus cargo) tak se transformovala na akciovku (což při každé vhodné příležitosti neopomene zdůraznit, například jako důvod proč nemůžou vrátit nádraží co zadara dostali od státu – přece nemůžou okrást akcionáře (=stát) že?) a peníze jdou přímo na konkrétní výkony…
ČD sice měli některé výhody dané velikostí, ale zase na druhé strany některé nevýhody molocha. Udělalo se to jinak a to automaticky neznamená že je to špatně, je to jenom jiné (samozřejmě nelze očekávat že se to bude líbit všem).

Kamui

Kde to budou servisovat? Budou se tenhle typ muset naučit ve Vršovicích, nebo se tk bude řešit smluvně s ÖBB?

Standa

Běžná údržba OCÚ – Východ

Já, kdo jiný

Byla by možná taková akvizice za Kupcova ředitelování?

Ferda

Za Kupce se tohle dohodlo a připravilo, pro Neználky…

simbič

Ha, tak první reálná reakce na nespokojenost ÖBB s řadou 380 ČD.

Katun

První reálná reakce byla pronájem Vectronů. Tohle je už jenom takové jemné pokračování…

Já, kdo jiný

Ale pronájem těch 15 Vectronů z ELL za Kupcovy éry přece nedopadl dobře.

Katun

Nedopadl? O tom nevím…. Co se stalo?

simbič

Jak souvisí pronájem Vectronů s nespokojeností ÖBB?

Vnější pozorovatel

Taky mne napadlo, jestli je za tím nejaky problém rady 380 nebo zda se má rozšířit počet spojů nebo ty 380 zamýšlejí na jiné výkony.

Tonda

Trochu odbočka: já bych se vůůůbec nedivil, kdyby po vysoutěžení nějakých moderních lokomotiv vznikla náhlá potřeba někde v republice provozovat dvacet vratných souprav. A náhodou by to vyhrál Národní výrobce a taktéž náhodou by zrovna bylo dvacet plonkovních lokomotiv tohoto výrobce bez využití… Ale jak píšu, vše je dílem náhody 😄

Miro

No na dvacet lokomotiv 380 bych namyslel tak 12 vratných souprav, přeci jen nejsou úplně nejspolehlivější, že?
Ale dobrý postřeh, třeba se za rok zasmějeme……život je jen náhoda:-)

SYN

Nějaké vratné soupravy už jsou vypsané VŘ, tuším na Olomoucko? Ale snad jen 6 nebo tak nějak…

VRT

Simvás, vždyť 380 je skoro dokonalý stroj! 😀

X 1

No právě. “ Skoro”. 😉

železničář v důchodu

Obojí je možné – a dokonce současně …

Mates

Ja by som len opravil autora článku, nakoľko ČD nekúpili Taurusy, ale lokomotívy Siemens ES64U rady Eurosprinter. Taurus je patentované označenie týchto lokomotív patriacich ÖBB, nakoľko nie sú od ÖBB tak to nie sú Taurusy.

Graylag

Technicky vzato to není patentované označení ale ochranná známka. Patentuje se vynález, patentovat označení nejde.

A dále bych důsledně psal plné označení ES64U4, protože původní ES64U a ES64U2 mají i přes podobný vzhled s novější ES64U4 málo společného. A ES64U by ČD byly velmi málo užitečné. ES64U2 už snad, ale i to by byl pro tuto linku nesmysl.

Pitrys

Přesně řečeno. A propos, jakou budou mít přidělenou číselnou řadu, ví někdo?

Strojvůdce Příhoda

Tu řadu, kterou má v Rakousku dnes. Už se to nepřeznačuje.

Pitrys

Takže 1216.2?

MildaIV

Za 70mega je to dobrej kauf. Jedná se o stejnou verzi, jaká teď tahá ty railjety?

Vnější pozorovatel

Divím se že po nich nešel zluťák. Buď o tom nevěděl nebo na to pekl, protože je nemá ve flotile.

JaJeČ

Věděl a chtěl (což ale oficiálně samozřejmě nikdo nepřizná). Akorát na dokončení úspěšného obchodu jsou potřeba peníze, nikoliv sliby. 😉

Vnější pozorovatel

Co naplat, když nemůžete prodat nějaké nádraží nebo alespoň nástupiště 😁

JaJeČ

Myslíte, že je na tom Jančurův holding tak špatně, že musí prodávat nějaký majetek aby dal dokupy peníze na dvě ojeté loko?

Vnější pozorovatel

Nevím jak je na tom jeho holding, ale při pohledu na současný dluh ČD se člověk neubrání otázce, jak by na tom byl hrdý národní dopravce kdyby nemohl čas od času něco strelit…

JaJeČ

Máte pravdu. Měly raději nakupovat namísto peněz za ty sliby, jak to opakovaně zkouší někdo jiný. 🙂

Dalibor

ja bych vedel!!!

Jiří Kocurek

Totéž můžete prohlásit o komkoliv a jakékoliv mašině. Například že si ČD chtěly koupit Cisalpina…

Mišin

Však si je nikdo nechtěl a SBB tři kousky sešrotovály https://www.schweizer-bahnen.ch/abschied-etr-470.html

X 1

Cisalpina měly obrovské proběhy. Revize propadlé.
Šroťák v Miláně nabídnul víc, než byly ochotný ČD akceptovat.

Mišin

ETR470 byly sešrotovány ve firmě Thommen AG Kaiseraugst ve Švýcarsku – žádné Milano – je to v tom odkazu… Mě to připadá, že SBB se ani moc nesnažily to prodat. Zajímavější osud mají zbylé Cisalpina co zůstaly FS (5ks). Ty se přestavují pro provoz na AC 25kV/50Hz a budou provozovány v Řecku.
https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/cisalpino-pendolinos-to-work-athens-thessaloniki-line.html

Tronda

Důkaz pro tento blábol?

Georg

hele ten nakup neni az tak vyhodny jak vypada, masiny jsou na svuj stav pomerne drahe.

Alexandr Mikulka

Proč by kupoval Taury, když si může koupit nové Vectrony? On někde potřebuje jezdit 230?

noerf

Vnější pozorovatel: Regiojet má v provozu Vectrony, Traxxy a 162. A rozšiřovat lokomotivní park o dvě lokomotivy, na které by musel zaučit strojvedoucí, což není úplně efektivní. Kdežto dráhy tyto lokomotivy provozují.
A hlavně je to již letitá lokomotiva, přechůdce Vectrona, takže se sem stahuje další šrot, i když mladší než co má většina dopravců. -)

Dušan

Hlavně je zásadní, jestli ty dvě mašiny mají nebo nemají mobilku ETCS. Ono totiž jaksi právě na tom II.koridoru má být od 1.1.2025 dle SŽDC s.o. zaveden výhradní provoz ETCS a pokud by ji neměly, tak asi pápá, resp. u dvou mašin nikdo nebude dělat jeden prototyp pro jednu sériovou realizaci, to by dopadlo ještě hůř než řada 372, kde se plánovalo vybavit 8 lokomotiv a 1 prototyp a nabízená cena byla 803 000,- EUR za lokomotivu, což je nějakých plácnu 21 mil. Kč za mašinu. No a když teda jeden ten Taurus stál 70 mega, tak pochybuju, že do… Číst vice »

Já, kdo jiný

Ty mašiny zas tak hodně nalítáno nemají. Rozhodně netočily Hamburg každý den tam a zpět.

Simon

Od roku 2016 jezdily oba stroje pod RCC_SLO ve Slovinsku (za chybějící 1216 250 a 249). Takže jednou až dvakrát za den otočily hranice – Koper Luka.

Alexandr Mikulka

Zase něco.

Kuba

Tak pokud ty ÖBB mašiny mobilku mají, tak asi existuje firma, která má knowhow na jeho instalaci na tuto řadu a může to tedy udělat i pro ČD, ne? Takže žádný prototyp, narozdíl od 372.

Dušan

Tak to bohužel nefunguje – viz výběrko na dodávku ETCS mobilek pro řídící vozy alias Raijety ČD, když ETCS mají už dávno řídící vozy alias ty samé Raijety OBB – to prostě není tak, že se přihlásí potenciální dodavatel, co už to jednou dodal, nebo si jiný dodavatel odkoupí technickou dokumentaci od dodavatele původního – to by totiž musely být identické požadavky novějšího zadavatele (= ČD a.s.) na mobilku s těmi, co již dříve vznesl předchozí zadavatel (= OBB) a tak to nikdy není, bohužel.

SYN

Takže někdo si do těch požadavků zahrnul něco zásadně jiného, nového? Proč to dělal, aby mohl zaplatit víc?
Jako nezpochybˇbuju to principiálně, jen si říkám že těch krámů co tu mobilku budou (aspoň někdy) potřebovat je taková hromada že jsem dost zvědavej jak to dopadne…

Alexandr Mikulka

Zase Citátor Předpisový.

X 1

Noerf
Taurus = další šrot na našich kolejích….
Tvl. Tak to mě fakt rozsekalo. 😉 🙂 😉

noerf

X1: Taky tam byl smajlík.

Tronda

Ale jo, kdyby je doopravdy koupil Jančura, tak bychom tu vážně míněné komentáře o ojetém šrotu a moderních lokomotivách ř. 362 četli.

Skinheads & Punks united

Taurus je mnohem vymazlenější stroj, než nějaký Traxx s tlapovýma motorama..

Adamgolias

Dobrý den , mohu vědět jak má uložené motory Taurus?

X 1

Hohlwellenantrieb.

Alexandr Mikulka

Áno. A tudíž i adekvátně náročnější a dražší na údržbu.