České dráhy koupily 12 jednotek Stadler GTW, původně je chtěl RegioJet
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
České dráhy rozšíří svoji flotilu o zcela nový typ vozu, který dosud v Česku nejezdí. V Německu koupily dvanáct jednotek
Dobrá koupě,obohatí a omladí to park železničních vozidel.Po modernizaci wi-fi,zásuvky na dobíjení smartphonů atd….ČD udělaly dobře,190 milionů za 12 jednotek je velmi přijatelných.
Dálnice d43
A proč ne třeba D1???
A další nebudou? Nedávno se tu psalo že ČD bylo nabídnuto celkem 40 vozidel.
Možná časem….
Možná časem… . U arrivy?
Tak nám ta věčně vysmívaná neviditelná ruka trhu opět udeřila :-). Díky bohu i za tu omezenou konkurenci v železniční dopravě, kterou tady máme.
Nějaké technické informace k těmto jednotkám by nebyly?
Najděte si je na Netu….
Hledal jsem , a vyhodilo mi to podobné jednotky.Konkrétních jednotek se nemužu dopátrat
Tu fotomontáž dělali v malování?:-)
Dobré ráno všem diskutujícím. 12 jednotek pro RJ, Arrivu nebo LE = neskutečné množstevní terno, 12 jednotek pro ČD = kapka v moři. 12 jednotek vystačí na 2, možná 3 tratě. Dočkáme se snad na trati do Jeseníků, kde jsou vesměs všude nová nástupiště, modernějších vozů? Zde se krásně ukazuje, jak dlouho bude trvat obnova vozového parku – stovky potřebných vozů se budou kupovat desítky let. Mezitím z „moderních“ City Elefantů už bude vrak. Tímto tempem bohužel v kvalitě spojů vybrané západní země nedoženeme nikdy, to je snad všem jasné. Úplně stejné je to s mzdami – vlahý sen naše… Číst vice »
Já bych ty peníze natiskl a bude jak na mzdy tak na nové vlaky!
Říká se o mě, že dobře maluju, když su nalité. Tož bych si ořezal pastelky a z dovolením, bych Vám nějaky chechtáky namaloval. Ale udat si je musite sám.
http://tn.nova.cz/clanek/10-let-padelal-penize-jsou-jeste-v-obehu-muzou-se-dostat-i-k-vam.html
na co potřebuje člověk peníze v hotovosti, nestačí mu stravenky a karta?
no zrovna ve vlaku se docela hodí …. a to bohužel i v RGJ …
Petr.r
Máš recht. Stravenky se líp malujou. 🙂
Nevidím nic tak špatného na tom, že obnovit vozový park trvá desítky let, když životnost železničních vozidel se taky počítá na desítky let. Jenom se to musí dít kontinuálně – teď bohužel splácíme dluh devadesátých a počátku nultých let, kdy se do obnovy skoro neinvestovalo.
Blbě se stím začalo a rozhodnutí budou nést doživotně děti našich děcek. ČD něměly kupovat pendolina a railjety a měly se zaměřit na regionální dopravu a linky, kde mají nejdražší techniku přenechat soukromníkům.
Jakože na rychlících a mezinárodních expresech by jezdil šrot? To by to vlaky mohly už dávno zabalit. Obnovovat dálkovku shora más vůj smysl. Obvykle jsou to nejlépe vybavené vozy své doby, když se koupí nové, ty původní se modernizaují a nasadí na nižší výkony a takto postupují dolů (z EC na rychlíky a SP). Zamřovat se musí na všechny kategorie které hodlají provozvat.
Zkuste to prosím napsat česky, nějak tomu nerozumím.
vy nerozumíte více věcem a podívejte se na mínusy-kolik čdáků tomu prozumněla….
To RGJ nezná pojem rezervační smlouva? Plně to dokresluje serióznost jeho nabídek……
Prakticky vzato, to „vyfouknutí Stadlerů GTW“ je pro Regiojet hotové terno – pořídí nové jednotky namísto ojetých, ty nové jednotky budou mít 55 cm nad TK namísto 76, navíc odpadne nutnost přestavby vozidla z dieselového na elektrický. A do toho všeho si přijdou ke svému i ČD, které tak získaly 12 „nových“ vozidel. Win-win situace. 🙂
na to se asi u bazaru moc nehraje
je to složité, nebot tu zálohu by vracely až se zaplatí celek. I firma co kupuje třeba auto za 100tkč a dá zálohu 20tkč, tak musí zaplatit fakturu 100tkč a jak ta faktura se zaplatí, tak 20tkč se vrátí mimo fakturu.
No to jsem zvědav s čím tedy Jančura letos v prosinci vyjede na tratě v Ústeckém kraji když mu ty jeho „koně“ vyfoukly ČD
Viz text, Pesy.
dík za info
V textu to ale není. 🙂
je to v odkazu na text, kde se psalo o RJ v Ústeckém kraji.
Jenže ty Pesy určitě nebudou letos v prosinci.Letos německé 628.
Pesy i Stadlery za mě +++. Sice to asi žere jako tank, ale odpych i rychlost slušná – lze bez problémů jezdit i na elektrifikovaných tratích.
Tohle ale budou jiné Pesy, než co známe z našich luhů a hájů. Budou mít smeták.
a budou žluté.
Myslel jsem, že je koupí do JMK na linku S41, kde každou půlhodinu dochází ke spojování a rozpojování souprav v Moravských Bránicích. Tam by se automatické spřáhlo hodilo.
Žel k tomu spojování dochází jen 1x za hodinu, a to navíc pouze ve špičce pracovního dne. Jinak souhlas, že právě tam by se automatické spřáhlo hodilo, nicméně raději bych, kdyby tak bylo činěno s jednotkami o podlahové výšce 55 cm, nikoliv 76 cm nad TK. (Reálně žel nedojde k ani jednomu z uvedeného – s pořízením nových motorových vozů pro tuto trať se v dohledné době nepočítá.)
U ČD bych se bohužel nedivil, kdyby si ještě prosadily výměnu automatických spřáhel za šroubovku a nárazníky, aby to v případě potřeby mohli spojovat s 814 či 810 a 010. Prostoje jsou u nich vedlejší.
To není kopanec do ČD, jen reakce na skutečnost v Libereckém kraji, kde takhle krásně „vyřešili“ rozpojování do Bílého Potoka či Jindřichovic, takže můžete dávat mínusů, kolik chcete. 🙂
Jakožto výsostný Hanácký hotentót, musím říct ,, to to trvalo“. Ale budiž, alespoň za tohle ,,díky“. Samotného mě bude zajímat kde se nakonec budou vyskytovat. Protože operativnost dispečerstva a společně se šíleným depem, nezná mezí. Na některých spojích do Prostějova a Nezamyslic se dodnes běžně dá setkat s 810 nebo Regionohou. Zvlástě chuťovka je ranní tzv. dělnický spoj, který jezdí 810. Ten je natřískanej až na půdu. Osobně už vím o mnoha lidech, kteří kvůli tomuto (z)jevu, přesedlali do auta. Do auta proto, že autobusy po několika optimalizacích Krajských bezmozků (odborníků), absolutně nezvládají zajem cestující veřejnosti. Proškrtalo se pár spojů… Číst vice »
Výsostný Hanák by ovšem „natřískanej“ nikdy nenapsal 😉
To bode tím Pražskym podnebím. 😉
To je nějaká hospoda?
Panbů prdel. 😉
Mezi 19:33 a 21:33 jede vlak ve 21:06. A do Nezamyslic s těmito vlaky zapomeňte. Jinak souhlas, řada 460, 560 a 810 je to nejhorší, v čem lze vůbec momentálně cestovat, vyloženě katastrofa.
21:06 jede jen do Prostějova. Další vesnice o jářku asi pěti tisíci obyvatelích, krajské pohlaváry nezajímá.
Navíc to většinou ve 21.06 jede Regionoha. Plně nafedrovaná.
Jaká to byla krása když ještě před 10 lety jezdily 830 a 831 s vozy 020.to byli šroty a stačilo to.pokrok nezastavíš.berte tento příspěvek jako pousmání nad dobou nedávno minulou.
No jo toto letí, ono už je to 10 let. V roce 2009 se 831 ještě na pár týdnů podívala až na lokálku do Zlatých Hor, tam byla paradoxně dvaašedesátka pohodlnější než tehdy běžná 810.
Nepsala zde před pár týdny spousta diskutérů, když je chtěl koupit Jančura, že se jedná o ojetý šrot, který nemá na kolejích co dělat?
Psala.
Já myslím, že se jedná o totéž, jako flotila Bmz u pana žlutého vs flotila Bmz u pana modrého…. U jednoho to jsou nové a super vagony, u druhého staré ojetiny 🙂
Jsem hrdý Pražák a taky mě štve, co za šrot projíždí majestátními Dejvicemi, ale i tak jsem rád, že někde v této zemi – v tomto případě v Olomouckém kraji – se doprava posune o další kousek do 21. století a že lidé na Jesenicku budou konečně mít cestování na úrovni. Tak přestaňme všichni skuhrat, že to nepůjde k nám a buďme rádi i za tuto malou obnovu :-).
Jihlava – Třebíč – Brno taky jezdí šrot 🙁 vždy jen napjatě čekám, kdy bude zpráva, že i v našem kraji bude jezdit něco, co bude trošku odpovídat 21. století a vždycky vedle:( Ale olomoučákům to přeju:)
V Kraji Vysočina jezdí 13 „vozidel 21. století“ (jak byly nazvány samotnými ČD při pořízení) – RegioShuttlů. V Jihomoravském kraji má během pár let začít jezdit cca 35 velkokapacitních elektrických jednotek.
(Toť odpověď na váš komentář; nevím, který z těchto dvou krajů je vašim „domovským“.)
To je asi ten problém… jednotky jezdí někde kolem Jihlavy, Havlíčkův Brod. Ale přes Třebíč šroty:) Občas jeden RegioShuttle vidím stát v Třebíči na odstavné koleji, ale to je jen linka Třebíč – Jihlava. A elektrické jednotky jsou nám taky k ničemu, protože nám pořád kvůli pár aktivistům z Tetčic (u Brna) chybí dráty.
Dráty „kvůli aktivistovi z Tetčic“ (ve skutečnosti kvůli neschopnosti úřadů se s jeho námitkami vypořádat; až to vypadá, že buď jsou jeho námitky pádné; anebo druhá možnost – že úřady to zdržují záměrně) nejsou dráty mezi Brnem a Zastávkou (nikam dál vést stejně nemají). Tzn. naopak „díky aktivistovi z Tetčic“ máte zatím zajištěno přímé spojení Os vlakem z Náměšťska/Třebíčska do Brna, namísto přestupu v Zastávce. Každopádně, toto po elektrizaci tratě Brno – Zastávka skončí = po trati Brno – Zastávka pojedou nové jednotky (které teprve budou pořizovány, tzn. neschopnost úřadů vypořádat se s aktivistou nemá vliv na podržení nasazení těchto… Číst vice »
Aha, já měl za to, že se chystá elektrizace celé trati, i když v první etapě pouze do Zastávky. Tzn. že i po elektrizaci budou rychlíky od Plzně a ČB jezdit stále s naftou…
Oni se budou rušit rychlíky?
Kdo kde to píše?
A co teprv linka S41 Bohutice/Ivančice? Tam se koupí kdy nové motoráky?
Až to bude z Brna durch až do Laa a.d. Thaya. 🙂
Jsou to ale technologicky vozidla 20. století…. pamatuju jak to tvořili v 90. letech ve VÚKV v Cerhenicích a následně to vyráběl dávno zaniklý Adranz.
A to jich mělo několik desítek jezdit na Slovensku, ale po té co vyšlo najevo, že tehdejší ministr dopravy Macejko měl z každého kusu slíbenou provizi z nákupu sešlo, kromě 6 už vyrobených.
Vaa píše o stadlerech „DB 650“ neboli u nás 840/841, nikoliv o „pravých švýcarských“ GTW 2/6.
Osobně si myslím, že zrovna 854 a Bdtn v době, kdy na mnoha jiných tratích jezdí 810 a Regionovy, není až taková tragédie 🙂
Bohužel Ropid a IDSK o nová vozidla nestojí, jinak by také vypsali poptávková řízení jako ty rozumější kraje. V těchto organizacích se jde na ruku kamarádům a hlavně, když je teplíčko.
Roopid o nová vozidla stojí a k 814 už nespokojenost vyjadřoval.
Obávám se, že pouze vyjadřovat nespokojenost nestačí. Je třeba vypsat soutěž / poptávkové řízení na nové dopravce, ale to by se přerušil teplý penězovod.
Když nový dopravce nahradí svou koženkovou 810+010 Mravencem, tak to působí trochu vtipně, jinak nové motoráky se už vybírají.
Tím jistě myslíte společnost KŽC a její linku v závazku z Masny do Čakovic.
Co udělá
Horší jízdní řád (řídké intervaly, nenávaznost) s luxusními vozidly nebo dobrý jízdní řád (husté krátké intervaly, návaznost) s tím, že prostě určité výkony obstará starší vozidlo?
Co z toho udělá lepší službu ?
Co udělá lepší službu ?
Horší jízdní řád (řídké intervaly, nenávaznost) s luxusními vozidly nebo dobrý jízdní řád (husté krátké intervaly, návaznost) s tím, že prostě určité výkony obstará starší vozidlo?
Hydry by v Dejvicích ještě šly, horší jsou ty reinkarnace 810 na trati s takovou frekvencí.
Jj, spřažením neskutečného množství Regionov do Regiondolína lepší vlak nevznikne.
Aspoň máme důvod nejet do Krkonoš, ale podívat se do Jeseníků)))
Zdravím. No mě zaráží stále to, že vlastně nebudou bezbariérové ani v modernizovaných stanicích. Je jedno zda je bude provozovat ČD či Regiojet nebo Arivva. Toto by se nemělo dovolit. Nad tím, že tam bude víc jak dvaceticenmetrový schod si může chrochtat a mluvit o závidění jenom ubožák….
Ale i ten ubožák jednou zestárne… Uf
oni to nějak sníží, už jsem o tym psal, když ne, tak to nedostane papíry do česka.
Třeba trochu upraví podlahu – sníží se nájezdem. Jako větší problém vidím to, že většina vlaků s 55 cm podlahou je sice v úrovni nástupiště, ale je tam standardně 25 cm díra, v oblouku ještě větší. Nechápu, k čemu je pak nízkopodlažní vozidlo.
Udělat delší krok v úrovni je i pro tělesně postižené obvykle jednodušší, než muset udělat krok do / ze schodu.
Další na prodej nejsou? By se hodily na trať 114
„nasadí je hlavně na trať Šumperk – Krnov“. Max. Šumperk – Hanušovice a Jeseník – Krnov. Zbytek je pokryt přímými Sp vlaky (či „kurzy“) do/z Olomouce/Brna. „mohly by se také objevit i v provozu na Hané, například na trati Olomouc – Šumperk přes Uničov. “ Jen na velmi krátkou dobu, protože v dohledu je elektrizace celé této trati. Stejně jak bylo některými diskutujícími vypichováno (v negativním slova smyslu), když tyto jednotky měly být pořízeny Regiojetem, tak připomenu, že: – výška nástupního prostoru u nich není 55 cm nad TK, ale 76 cm nad TK, tzn. ani ve zmodernizovaných stanicích a… Číst vice »
A vozidlo s podlahou ve výši 550 mm nad TK v Německu je cajk? Já jen, že to tam je docela běžné a osobně to považuji za mnohem více nebezpečné než opačný stav. Do vlaku se za madla vytáhnete a případně se za ně zase spustíte, na perónu ovšem madla nějak nejsou.
„Zbytek je pokryt přímými Sp vlaky“
A Vy rozhodujete o dopravní obslužnosti v Olomouckém kraji nebo jak víte, že to tak bude i příští rok, za 2 roky, za 5 let?
„A vozidlo s podlahou ve výši 550 mm nad TK v Německu je cajk?“
Dovolím si upozornit, že přicházíte s argumentačním klamem – úhybným manévrem, falešným dilematem.
„A Vy rozhodujete o dopravní obslužnosti v Olomouckém kraji nebo jak víte, že to tak bude i příští rok, za 2 roky, za 5 let?“
Odpovím implikací: O. K., pokud nasazení těchto jednotek bude NÁHRADOU dosavadních Sp vlaků (přímých vozů od/do Olomouce), pak platí, že nové jednotky = ztráta přímého spojení Jesenicka s Olomoucí (resp. i s Brnem).
ČD tvrdí, že jednotky budou jezdit i po trati 270 (to tedy v textu není, ale poslali to), takže je možné, že budou fungovat jako přímé vozy Olomouc – Jeseník.
Tou tratí 270 možná měli na mysli víkend, kdy jezdí již teď přímé Sp Jeseník – Zábřeh – Olomouc v motorové trakci 843 + 2 přípúojné vozy. Některé R od Brna končí již v Olomouci a tyto Sp kompenzují zbytek trasy.
Jedině přímé vlaky (= rozvázání dosavadního provozního propojení s rychlíkovou linkou Brno – Šumperk). Přímé vozy by prakticky nebyly možné v situaci, kdy Stadlery GTW jsou vybaveny automatickým spřáhlem, zatímco vozy klasické stavby mají nárazník a šroubovku. (Pakliže nemá u těch GTW dojít k náhradě automatického spřáhla provozně zastaralejší kombinací „nárazník + šroubovka“.)
Existuje adaptér, takže i vozy s automatickým spřáhlem jdou privesit ke klasické soupravě. Akorát svěsit je musí posunovač, nejde to automaticky
Zdravím kluci, polovině věcí co píšete nerozumím, ale nemohly by tyto „nové“ vlaky jezdit Opava – Krnov, kde se rozdělí a 1/2 pokračuje do Olomouce a druhá část do Jeseníku? Takto jezdí takové hranaté červeno-žluté vlaky.
Ještě bych se chtěl zeptat, jestli nevíte něco o elektrifikaci trati Opava – Krnov – Olomouc? Vím, že se to plánovalo a co vím, prej to padlo kvůli tunelům mezi Krnovem a Bruntálem.
Díky, mějte se.
„Do vlaku se za madla vytáhnete a případně se za ně zase spustíte, na perónu ovšem madla nějak nejsou.“
Tý brďo, už vidím vozíčkáře, jak se do vlaku vytahuje za madla a po nich zase leze dolů…. ))-.
Nosek Martin:
„Do vlaku se za madla vytáhnete a případně se za ně zase spustíte, na perónu ovšem madla nějak nejsou.“
Týý brďo, už vidím vozíčkáře, jak se do vlaku vytahuje za madla a po nich zase leze dolů…. ))-.
Nebo snad mají jezdit „po svých“?? A nebo vyleze fíra a s nějakým dobrovolníkem z řady cestujících „vozku“ naloží a pak zase vyloží?
A jak z toho vlaku leze v tom bombovém Německu? Psal jsem, že je to lepší ne ideální varianta. A kde jsem psal o vozíčkáři? Mimochodem o nájezdové plošině jste už někdy slyšel? V našich podmínkách (perón 550, podlaha 760) můžete z vlaku vytáhnout nájezdovou plošinu, v Německém (opačném) případě to moc nejde.
Jihočeský kraj opět nic i přes to, že na koridoru jezdí 814… Myslím, že kdyby ČD nabídly kraji tyto jednotky, nepřišly by o Šumavu, ale to je pouze moje domněnka 🙂
Rozumím tomu správně, že se Národní dopravce chlubí tím, že byl schopný z veřejných peněz přeplatit soukromého investora? Svou konkurenci? 😀 Ale pro železnici je to dobře.
Asi víte víc, než všichni ostatní. Já tam vidím napsáno: „Cenu za transakci České dráhy neuvedly. RegioJetu je překupník nabízel za 600 tisíc euro za kus.“ … jestli je ČD koupily přímo od DB, klidně mohla být cena ještě nižší.
čd jsou povinné zveřejnovat transakce, ale mně je podivné, že to nikdo neschválil ten nákup.
No nejspíš to někdo schválil, když se to koupilo.
to by zajímalo nejen mně.
Asi myšleno zatím, časem se smlouva objeví v registru. Nevím jaká je lhůta ke zveřejnění – 30 dní?
Smlouva musí být zveřejněna v registru před plněním, protože až tehdy začne platit, jinak je až do okamžiku zveřejnění neplatná… Ale dá se to obejít…
Smlouva se v registru smluv neobjeví, protože České dráhy mají ze zákona výjimku. A ano smlouvy jsou v případě jejich zveřejňování v registru, platné až v okamžiku jejich uveřejnění.
Zákon č. 340/2015 Sb.
§ 3, odst. 2, písm. h)
https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detail.jsf?id=204053 – Tady se dá zjistit od koho ty DB 646 ČD koupily a za kolik.
díky za doplnění, tohle mě nenapadlo
ČD jsou akciovka, tam žadné veřejné peníze přijít nesmí
Ano. Proto nevím, proč Ondra S. píše z veřejných peněz, když to ČD platí ze své kapsy.
Tak vzhledem k tomu, že zde byly tyto jednotky „přátely národního dopravce“ prezentovány jako ojetý šrot, hroší než koženkové béčko, tak to moc nechápu proč takový šrot kupovali.
Patriku, chapu, ze objektivita a nadhled neni Vasi silnou strankou. Tou ale neni ani cestina. Vetsinou se daji icka zamenit tak, ze pak slova davaji smysl v jinych rodech, pratelY je ale gol, ktery neni omylem, spis prukazem.
Kdyz do nekoho rypu, zacal bych sam u sebe. Bud je Vam 5 a pak se to da pochopit, opacne byste ale mel zacit. Vase prispevky jsou spolecne s lobotomicko-bolsevickym kolegou petr.r hrozne obsahem i formou…
Tomáši, s tou objektivitou a nadhledem to říká trn pravý. Vám zase zcela evidentně dělají problém háčky a čárky.
Samozřejmě ten pravý, někdy holt dojde k překlepu na malé klávesnici mobilu. Ale aspoň tu furt nečteme brečení, že někde nebude platit režimka.
Uff, ja uz se bal, ze tentokrat rezimku (haha!) vynechate. Zaplatpambu, nezapomnel jste!
Zastal bych se Tomáše, nemůže takhle náhodou psát z mobilu? Tam už je to o něco horší a pokud jde o starší typ, tak na něm se to nedá vůbec
Tak především se má naučit pravopis ten, kdo o něm poučuje a prská jedovaté sliny.
Tak on má Patrik dva velké problémy. Jedním je ČD národní dopravce a tím druhým režim. Teď si ale nejsem jist, který režim. Jestli režim brzdění, nebo politiku. To že ve své horlivosti rychle sesmolit úderný text proti nim, zapomene na gramatiku, mu odpusťme. Ono se to zlepší, až se v dalším GVD bude moci svézt novými vozidly nových a jistě lepších dopravců. 😁
Krásný komentář na Pata a Mata. Zasmál jsem se. Děkuji.
Nemusel ho přeplatit. RJ chtěl menší množství, tak dostala přednost větší zakázka. Víc bych v tom nehledal.
Skvělé, fandím cestujícím, kteří se budou vozit v těchto vlacích… a vlastně i hodně závidím.
V okolí Mladé Boleslavi to totiz vypadá jako každodenní nostalgická jízda do historie… vozy 810, vozy 854… a k tomu záchvat nedávné minulosti, Regionova… 🙁
Je to tak a k tomu ještě největší shit nádraží v republice. A to městské? Česky už se tam stěží domluvíte! Ale vydržte 11 měsíců a budete se vozit jako král se společností Arriva s jejich ňůtrajny. Tak snad Delfíni v Olomouckém kraji vystrnadí nějakou tu 843 a 814 a ty se dostanou na jiné tratě místo motorů 810 a 854.
Ono v Bakove nad Jizerou nádraží taky nic moc, obdobně jako MB hl.n…
Bohužel ale ty 810tky a Regionovy zůstanou, ty zajišťují trať mezi Mnichovo Hradiště a MB, a taky MB a Dolním Bousovem.
Jinak k tomu MB město, tam jezdím jen když jedu z hospody a to potom cesky mluvím asi taky s obtížemi 😀
843 misto 854? To ma byt jako pokrok? Wtf? Ja se vubec nebranim pokroku a modernim jednotkam, ale brat 843 jako krok kupredu oproti 854, takhle si teda pokrok nepredstavuju..
Minimálně se na nich dá udělat rekonstrukce. Na Catrech už ne.
A co se na nic dá rekonstruovat, aby odpovídaly dnešním požadavkům? Leda tak je pospojovat s nějakými novými nízkopodlažními vlečňáky. Do toho asi nikdo nepůjde, takže je může zachránit jen to, že se za pár „soutěží“ vyčerpá kapacita ojetin a na některé provozní soubory se už nikdo nepřihlásí a „obhájí je“ ČD s 843.
Přes Ramzovou si tyto vozidla určitě máknou, nejspíš víc než v údolí Popradu.