České dráhy jednají o nákupu dalších čtyř lokomotiv Siemens Taurus
Dopravce počítá s nasazením lokomotiv na linku z Bohumína do Vídně.
Flotilu Českých drah by měly letos rozšířit další čtyři vícesystémové elektrické lokomotivy Siemens 1216 (ES64U4, Taurus). O jejím nákupu jednají České dráhy s nejmenovaným zahraničním dopravcem.
Souhlas se záměrem dnes dala po představenstvu také dozorčí rada. Loni v Rakousku České dráhy nakoupily dvě stejné lokomotivy. „Nakupujeme nejmodernější osobní vozy pro dálkovou dopravu na rychlost 230 km/h a potřebujeme také odpovídající hnací vozidla. Posilujeme tím svou pozici v mezinárodní dálkové dopravě. Zásadní investice do rozvoje infrastruktury a s tím související zvýšení rychlosti a zavedení jednotného evropského zabezpečovače plánuje i Česká republika. Proto bychom rádi využili možnost výhodně pořídit tato vozidla pro rychlost 230 km/h, která již jsou vybavena palubní částí ETCS,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Lokomotivy se již kvůli novým normám TSI nevyrábí, přesto patří mezi kvalitní a spolehlivé stroje. České dráhy jejich spolehlivost znají i ze souprav railjet, které táhnou či sunou stejné stroje. „Taurusy splňují naše budoucí požadavky na lokomotivy pro dálkovou mezistátní dopravu, mohou tak zároveň být záložním řešením pro nové vlaky, které mají jezdit rychlostí 230 km/h například do Německa,“ dodal Bednárik.
České dráhy počítají s nasazením na dálkové lince Ex4 z Bohumína přes Ostravu a Břeclav až do rakouské Vídně, respektive Grazu. „Lokomotivy by tak na této trase doplnily dvě vozidla stejného typu, která jsme pořídili již v srpnu 2019. Jednoznačnou výhodou je, že tato vozidla už mají přechodnost do zahraničí, a u mezistátních spojů proto nebude nutné měnit na hranicích lokomotivu v čele vlaku. Tento fakt z provozního pohledu eliminuje riziko možného prodloužení jízdních dob,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
Dopravce očekává, že lokomotivy získá ještě letos. Převzaly by je schválené pro provoz v České republice, Rakousku, Německu a Maďarsku. Dvě lokomotivy je navíc možné provozovat i na území Slovenska. Vozidla jsou vybavena palubní částí ETCS a připravena na nasazení v osobní dopravě bez nutnosti dalších úprav. Jejich nejvyšší provozní rychlost je 230 km/h.
Dva taurusy jezdí u Českých drah od loňského roku, jsou aktuálně nejrychlejšími ve flotile.