České dráhy i přes velký růst zadluženosti uhájily rating na stejné úrovni
Nové RegioPantery 650.2 v Jihlavě. Pramen: České dráhy
Dopravce zůstal podle Moody's v investičním pásmu.
Dopravce zůstal podle Moody's v investičním pásmu.
Vozová pro admin. Tak sem chybí pustit Alexe, Olcita a cely zbytek jeho klonů … třeba by jsme se dozvěděli neco, co ve zprávě není 🤭. p.S ale jen sem… což nevim, zda to redakční systém WP umí
Prosím. nevyvolávat duchy 🙂
Osobně mi připadá, že se blíží převedení vedlejších kolejových tratí na kraje (tj. cca 7 až 7,5 tisíce km). Transevropské a některé příměstské by si nechal stát (cca 2 až 2,5 tisíce km). Pak by se ukázalo, jestli např. Jihočeský kraj chce sypat krajské peníze do dožilé tratě Veselí n.L.-Č.Velenice vedené spíše řídce zabydleným regionem. Čili předpokládám, že ČD brzy bude následovat nádražáky z DB, kteří v Německu provozují víc busů než vlaků. Podobně je tomu v ÖBB. Cituji z úvah ministra dopravy: „A prozradím také, že s kraji vedeme debatu o tom, abychom v tomto případě nemuseli jít zbytečně… Číst vice »
Axel se svým kolovrátkem je zase na scéně! 🙂
Uvidíme. Osobně pokládám zajímavé, že na veřejnosti se příliš neobjevuje nejdůležitější odborník Skupiny ČD = finanční ředitel Ing. Mgr. Svoboda.
Tipuji, že cifršpioni ČD usilovně pracují na dotačních žádostech na nákup vlaků z letošního Modernizačního fondu.
Protože v dalších letech Modernizační fond patrně bude použit na
a) energetické úspory
b) výrobu elektřiny
https://archiv.hn.cz/c1-67215810-blizi-se-konec-bdquo-doby-uhelne-ldquo-musime-stavet-vsechny-druhy-zdroju-ktere-jdou-jinak-to-nezvladneme-varuji-energetici
Je operační program doprava ..tak neměl nesmysly.
Blabla bla ty úvaho.
Dost lidí zabývajících se profesně železničním provozem spatřuje trat č. 226 Veselí/L. – Č.Velenice natolik významnou, že prosadili její elektrizaci a modernizaci v Centrální komisi Ministerstva dopravy.
To, že tato trať leží v žaludku jednomu vševědoucímu vemenu, které ve zdejší diskusi už asi pod 4. nickem presentuje svoje dementní pavědecké teorie, na tom naštěstí nic nezmění.
No to jsou furt srandičky, srandičky a najednou jste ho vyvolal jak Faust čerta.
Cituji z aktuální zprávy o ratingu Skupiny ČD:
„Capital spending needs are likely to increase until 2026, reaching around CZK24 billion on average annually“
by DeepL
„Potřeba kapitálových výdajů se bude pravděpodobně zvyšovat až do roku 2026 a dosáhne v průměru přibližně 24 miliard Kč ROČNĚ.“
.
.
.
Také ocituji z výročky Skupiny ČD … „Konsolidovaný výkaz o úplném výsledku za rok končící 31. prosince 2022“
Úplný výsledek za období celkem = ztráta 1.364 mil. Kč.
A flašinet se točí a točí… 🙂
K tomu hodnocení je třeba říct několik informací.
1) ratingové agentury platí zadavatel takže většinou vyjde co zadavazel potřebuje. Historicky například Řecku spadl před lety rating na nejnižší hodnoty, až kdy reálně zkrachovalo, nikoliv, že by to některá z velkých agentur předpokládala.
2) ČD vlastní stát skrz ministerstvo dopravy a je zde předpoklad investorů, že jej stát nenechá padnout
3) rating dostala skupina ČD, která za rok 2022 skončila v zisku, nikoliv samostatná osobní doprava
4) ČD mají relativně dost majetku, který lze solidně prodat (Cargo, VÚZ, nemovitý majetek).
Je to čistě za ČD. Stačí si to hodnocení přečíst.
Nemáte pravdu. Stačí si ten rating přečíst
Ne ne funguje to trosku jinak. Je to o tom, co se skutečně zaučuje a co se výkazu jinam. Příklad mate internetové pripojeni a platíte za nej 1 Kč mesicne. Ale operátor to vykazuje jako tržby 499 Kč a marketingové náklady 498 Kč. Co to udělá? Mate tržby 499 Kč, což je z pohledu management lepší než 1 Kč. Mate marketingové náklady 498 Kč, které každý akcionář schválí, protože firma bez marketingu je ve smrti. Nárůst tržeb= růst hodnoty akcii. Bernak má tržby 1 Kč, takže z hlediska dani děláte dlouhý nos. A auditor na toto všechno říká, hezky hospodařit.… Číst vice »
Čím víc nových strojů tím líp. Reginy a 163 + bdt nemají na trati co dělat. Zadlužení ČD je nakupují se nové stroje což je správné . Ono kdyby si ČD dělaly oběhy a jízdní řád bylo by to efektivní.. správa železnic to kurvi a kraje též. Tratě opravené a jezdí se tam 60 km/h stupidita.
takže oběhy a JŘ se mají dělat podle toho jak to vyhovuje dopravci a nikoliv podle potřeb cestujících?
„…nerušit, jezdíme !“
Dopravci znají potřeby cestujících, frekvence a objemy určitě lépe než SŽ nebo kraje. Tomu lze přizpůsobit jízdní řád a efektivní oběhy.
Příkladem diletantství kraje je např. zprasený jízdní řád na 323 a 322.
Sak to se nevylučuje.. oběhy a jízdní řády.. když vlak stojí například ve Frenštátě 15 minut a křižovat může v Kunčicích..atd atd
Z je všeobecně známo – ČD nasazují obrovské množství nových vlaků a tím jim roste míra zadlužení – drtivá většina nové techniky bude jezdit v závazků krajů – je tedy zajistené financování na splátky… Krapinec taky všude kde chodí říká že zadlužení ještě několik jednotek let poroste a až se dodá pocit slední RegioFox a RegioPanter – tak od toho následujícího roku bude zadlužení klesat formou splátek = umořování dluhu… Nutno podotknout, že od poslední dodávky Panterů, Fixů a Jetů bude mít ČD suverénně jednu z nejmodernějších flotil v čele Evropě – to je neprůstřelného fakt (ať se kumu líbí… Číst vice »
Budou pantery jezdit i jenom do Čáslavi, nebo tam zůstane Plecháč?
Jelikož Plecháče a ty kočkopsí soupravy budou končit, tak nepochybně ano. I na tom odpoledním osobáku z Havlbrodu bude panter.
Nevíte vysvětlení té záhady, proč do Čáslavi jezdí dva vlaky, ale z Čáslavi odjíždí jenom jeden? A jaké jsou plány s těmi kockopsy?
Které dva? Viz sledovani.55p.cz/brno_251_2023/vykony
Srovnávat ČD a Českou poštu je totální nonsens. Aniž bych ČD jakkoliv chtěl tím co napíšu chválit, systémově je zde rozdíl markantní a v řádu světelných let. České dráhy je firma, která v roce 2002 prošla transformací na obchodní společnost (a.s.) a následně v létech 2003-2010 restrukturalizací do skupiny majetkově propojených firem, čímž se položil základ pro vstup privátního kapitálu na financování tolik potřebných investic. Bůh zaplať, že restrukturalizaci časově nařizovala legislativa EU a ČR jí tak muselo provést. Oddělením nákladky do ČD Carga se ustřihlo křížové financování ztrátové osobní dopravy a cca 2,5 mld. CZK zisku mohlo jít rázem… Číst vice »
O Poště toho moc nevím. Ale na první pohled jste opomenul to klíčové = prachy ze státního. Když si vezmu, že Česká pošta od státu předloni dostala zhruba 3 miliardy, tak se bavíme o základních dopisech a obyč balících plus datovky. Většinu z obratu 16 miliard Kč utržila pošta od svých zákazníků. Naproti tomu oběma státním podnikajícím firmám (Skupina ČD i firma Správa železnic) dostávali gró z oněch zhruba 80 miliard dotací ročně ze státního (na státní dluh). Je zřejmé, že při jízdném zhruba 1,4 Kč (bez DPH)/km činila na 1 ujetý km a 1 pasažéra částka od státu zhruba… Číst vice »
Jenže ten článek, na který „pasažérský lokotko“ reagujete srovnával poštu (o níž jak sám říkáte toho moc nevíte) s ČD. A pokud na „zombie trati“ kraj objedná dopravu v rámci dopravní obslužnosti a protišpičkové vlaky se vrací zpět málo obsazené, pak je nutno se ptát právě na tom příslušném krajském úřadu, proč takto činí. Možná vám vysvětlí, že i ten elefant se i do hlavního města nějak pozdě večer vrátit musí.
Srovnával jsem orientační množství peněz ze státního.
Shledávám poněkud rozdíl mezi zhruba 3 miliardy pro poštu oproti 80 miliardám pro nádražáky. Ročně.
Pohádky z mechu a kapradí
Axel zas vylezl ..
Vzhledem k finančním závazkům Skupiny ČD ve výši 85 miliard pokládám výši úrokové sazby, za kterou si ČD půjčuje, za velmi významnou otázku. Neboť nezapomínat na další závazky Skupiny ČD (smluvní závazky k výdajům) ve výši 37 miliard za objednané ale nezaplacené investice. Tj. celkem 122 miliard (k 1.1.2023) Pokud by ČD z oné částky platila úrok 9% p.a. tak suma ZAPLACENÝCH úroků za jeden jediný rok by odpovídala částce za většinu busů, které jsou evidovány v ČR !!!! (počítám částku v průměru necelý milion za jeden bus, neboť zhruba tolik platila firma ČD za nákup několika desítek busů v… Číst vice »
Nekrmme flašinetového lokotkovo-vagónkovo-pasažérského tro(t)la!
Co prosím máte pro lidskému jazyku? Nádražáčtinu ovláda pouze zanedbatelná část populace.
Vemte si obvyklé vyjadřování při cestování vlakem…např. cituji jistou dámu, která uvedla o vlaku z Krnova: „když vylezl pan že své řídící kajuty“
https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/62950/neschopny-strojvedouci
Ano, na dopravním fóru v kapitole železnice se, světe div se, dá čekat, že diskutující bude mít přehled o železničních termínech, popř. i slangu.
Ale co čekat od Axela, koneckonců už tak krmím trola víc, než bych měl.
Spíše byl připuštěn.
k té České poště: a jak byste ty problémy řešil? A jaké „částečné otevření trhu“? Poslední monopol pošty (listovní zásilky do 50g) skončil asi před 15 lety. Jen se do těch ztrátových služeb nikdo nehrne.
Paralela by byla, kdyby někdo České dráhy nutil provozovat ztrátovou dopravu do každé vesnice, kterou by jezdilo stále méně lidí, na výběrko by se nikdo jiný nepřihlásil, protože stát by neplatil zdaleka celou ztrátu.
Státní zásilky ?
Česká pošta měla být už dávno rozdělena na část, která je zisková (pokud se umí podnikat), což jsou především balíkové služby, z té měla vzniknout obchodní společnost, kde by proces mohl být systémově obdobný jako u ČD. nebo mohlo dojít pro získání kapitálu ke vstupu strategického investora. Zbývající, ztrátová část měla projít systémovou reformou v návaznosti na další služby poskytované oibčanům městy a obcemi, či dalšími vhodnými institucemi, by tak vzniklo silné jednotné kontaktní komplexní místo veřejné správy. V takovémto státním podniku by byly definovány veřejné služby, které by byly odpovídajícím způsobem naceněny (systémově obdobně jako je třeba naceněno financování… Číst vice »
Kulové pošta by fungovala dobře.. má u mne rychle zásilky.. ale ty pijavice v Praze ji ničí.. plus ten vykulenec. Rozdělení podniku je cesta do pekel.
Řekněte prosím tady jaký podíl na celkových provozních nákladech pošty mají ty „pijavice z Prahy“, ať se bavíme o faktech. A definujte je. Takovéto výkřiky jsou o ničem a daňové poplatníky stojí miliardy.
Ředitel pošty x milionů za houby
„V takovémto státním podniku by byly definovány veřejné služby, které by byly odpovídajícím způsobem naceněny “ – a bude to stát víc. Toho se právě každý bojí. Nemůžete čekat, že pravice, která stát likviduje, zrovna tady bude zvyšovat výdaje, to raději bude dělat z pošty slovně fackovacího panáka.
ČTÚ mimochodem pravidelně vyhlašuje výběrová řízení na provozování univerzální poštovní služby – a v té balíky nejsou. Nikdo kromě ČP se nepřihlásil. To na dráze nějak nevidím. Tady paralely prostě nejsou, sorry.
Talkže budeme dělat že to stojí málo, čímž samozřejmě ten podnik destruujete prohlubováním vnitřního dluhu a děláte to tak dlouho, až to krachne. Stát to s poštou takhle vede 20 let a ejhle insolvence klepe na dveře. To je jako levnější? To je tak akorát dobrý socialismus. Naplánujeme že to stojí málo, ať to stojí co to stojí. Mimochodem když přijdete třeba do Lidlu dovolí Vám tam za nákup zaplatit půlku?
Princip veřejné služby je její definování, nacenění a objednání takového rozsahu, na který stát má.
Jen u toho rozdělení na ČD a ČDC je otázka, jestli to rozdělení muselo být až tak striktní. V Rakousku třeba rozdělení tolik striktní není a jak osobní tak nákladní sekce ÖBB třeba sdílí lokomotivy a depa pro větší výslednou efektivitu.
Z praxe již vidíme že dělení na xx firem je cesta do pekla
Cestu do pekla vidíme na doposud nereformované poště. Insolvence klepe na dveře.
Samozřejmě, to je výrazná výtka pro ČD, sdílet by toho šlo dost. Uspořilo by to náklady
Z ratingu https://ceskedrahy.cz/sites/default/files/2023-06/moody-s_rating_2023.pdf mě zaujalo:
„We expect the company will continue to borrow to fund capital spending needs, however the pressure on financial metrics, particularly leverage, will be somewhat offset by
GROWTH IN EBITDA and
CASH FROM ASSET SALE“
by DeepL:
„Očekáváme, že si společnost bude i nadále půjčovat na financování kapitálových výdajů, nicméně tlak na finanční ukazatele, zejména na finanční páku, bude do jisté míry kompenzován
růstem EBITDA a
hotovosti z prodeje aktiv.“
P.S. vlakofily bez režijky patrně „potěší“, že EBIT margin
(2022): 4,4%,
(2024F): 11,7%
Nekrmit trola
Z ČD se za hrozně krátkou dobu stal super podnik, který je technologicky a počtem moderních vlaků daleko před konkurencí.
Bohužel mi u ČD chybí dravost a hledání nových příležitostí. Nevím jestli za to nemůže politika, nebo prostě zkostnatělost, ale je to ohromná škoda. Troufnu si říct, že osobní doprava ČD by se měla učit od ČD Carga.
Dovolím si nesouhlasit s tím údajně nedostatečným hledáním příležitostí… se podívejte na zájem ČD o noční vlaky. Nebo viz aktuální záměry ČD na 1. koridoru (úřední deska ÚPDI).
Současný management ČD mi, jako laikovi, připadá vcelku prima. Ale na zádech mají hooodně těžký „batoh“ ve formě dluhů/objednaných investic po svých předchůdcích.
Viz napohodu chování jedné z šéfek v ČD … začíná se pomalu blížit bezva chování jaké předvádí pan Ing. Jančura coby „maskot/marketingová tvář“ RGJ. https://twitter.com/Blanka24999391/status/1670130831547944963
Axel/Olcit nalezen!
Takové zprávy dokážou naštvat.
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/xs1991190361-ceske-drahy-as-1-5-19-26
Takže …
Takže co?
Takže nic.
To pouze pan naposledy „olcit“, alias „vtvt“, alias „axel“ dává o sobě vědět, že se asi z nejnovějšího ratingu ČD od Moody’s, nadmíru opupínkoval.
Takže tak do týdne textík o lokálkách. Jak průhledné…
Ano, je třeba „vypínat dotace“ protože ČD/SŽ/stát „nebudou mít na nic prachy“. Případně přijde jiná z šablon aktuálně v jeho rotaci. Známe. 🙂
Tož za kolik asi budou ochotní půjčovat firmě ČD?
Např. Czechoslovak Group si aktuálně půjčuje v korunách zhruba 3 až 5 miliardy za 8% p.a. ( prý kupují pardubickou Synthesii snad zhruba za 4 miliardy. https://archiv.hn.cz/c1-67216550-zbrojar-strnad-saha-po-synthesii-agrofert-z-babisova-fondu-dovedl-prodej-chemicky-do-finale )
Zase zoufalec Axel? 😀
Jenže oni ti zoufalci mají taky někdy pravdu.
Ano, stejně jako rozbité hodiny dvakrát za den 🙂