České dráhy hledají dodavatele ETCS za 1,2 miliardy do Brejlovců a Panterů
Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět na nově zabezpečené tratě vlaky bez palubní části systému
České dráhy pokračují v sérii velkých tendrů, skrze které hledají dodavatele mobilní části ETCS pro svá vozidla. Dnes vypsaly dva: na osazení elektrických jednotek řad 640, 650, 650 AVV, 660 a 661 (RegioPanter a InterPanter) a Brejlovců řady 750.7. Odhadované ceny přitom nepřestávají růst.
Rámcová smlouva na vybavení 51 jednotek rodiny Panter má odhadovanou hodnotu 935 milionů korun, což vychází na více než 18 milionů na vozidlo. Předpokládaná celková cena u 19 lokomotiv 750.7 činí 311 milionů, což je více než 16 milionů na jeden stroj.
To jsou ceny, které ještě před rokem dráhy považovaly za ekonomicky nepřijatelné. Loni v únoru kvůli tomu zrušily tendr na vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů, kdy v balíku byly i zmíněné Brejlovce. AŽD Praha tehdy jako jediný účastník požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. Dráhy to odmítly, neboť jejich odhady mluvily o zhruba 10 milionech na vozidlo.
Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět v tuzemsku na tratě osazené ETCS vozidla bez palubní části systému. Vysoké ceny souvisejí s omezeným počtem dodavatelů na trhu.
Dráhy mají od prosince v běhu i další velké tendry na ETCS, nedávno u nich posunuly uzávěrku ze začátku ledna na druhou polovinu února. Některé tendry jsou přitom opakované. Běží soutěže na osazení sedmi railjetů (odhad 203 mil.), sedmi pendolin (322 mil.), 71 motorových vozů řady 842 a řídících vozů řady 954 (1,032 mld.) a 20 lokomotiv řady 380 (540 mil.).
Dodavatele ETCS vysoutěžily České dráhy pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun.