České dráhy dostanou smlouvy v Olomouckém kraji. Cena je tajná

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČDJednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na příští léta Českým drahám. Stane se tak bez soutěže, cena

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tronda

Správně, bagrovat jedinému správnému dopravci se musí! Na takovém Slovensku to vědí, skoro všechno nabagrovali nejlepším ŽSSK, které nově spolu s cestujícími vozí také krysy:

https://www.cas.sk/clanok/808835/po-meskajucich-vlakoch-a-horiacom-rusni-uz-chybalo-len-toto-citatelovo-video-z-vozna-vas-totalne-odrovna/

železničář v důchodu

A nejlepší je ten Illiašův komentář, že „Při posunování došlo k malému ťuknutí dvou lokomotiv.“ – a o odstavec dál se píše, že „Celkově byly na místě nehody škody odhadnuty na více jeden a půl milionu korun.“ …

Jan Tichavský

Je, ale z toho jak jsem dostal zmínusovaný komentář o autonomním řízení na železnici se zdá že je to v pořádku a lidi změnu nechtějí. Přitom u osobních aut je už pár let standardem třeba automatické nouzové brzdění před hrozící srážkou a funguje to dobře. Kdyby to bylo na železnici v rizikových situacích jako je ten posun nebo jízda na kusou kolej tak by to určitě už zachránilo nemalé škody. Proč to nejde na železnici? Protože se to tak nikdy nedělalo?

Pražák

Protože by se třeba časem zjistilo, že někteří lidé nejsou potřeba. A pak také, autonomní vozidlo do odborů těžko vstoupí 🙂

BoH

Tak to jsem zvědav, jak dlouho si to mezi Zábřehem a Šumperkem budou kodrcat ty prostorné a pohodlné 810 😀

T.H.

Lze postulovat, že bez (pohrůžky) soutěže nikdy nedostanou takové podmínky, jako se soutěží a tlakem konkurence. No ale asi to tamním voličům stačí, ty ojeté čužácké tramvajové šroty 🙂

BoH

A jak to tak tamní volič asi tak ovlivní? Že bude dávat hlas ve volbách podle toho, kdo vyhlásí soutěž na dopravní obslužnost? Ale no tak…

Kubrt

Pro začátek je dobré, když občani začnou dávat najevo, že stav VHD v jejich domovině se jim nelíbí a že by chtěli změnu – zkrátka že se z VHD stane „téma“. Politici pak ucítí, že to lidi zajímá a začnou se snažit něco dělat.

BoH

To máte samozřejmě pravdu. Nicméně samotný člověk toho moc nezmůže a většinou ti, co tou VHD jezdí, se nějak přizpůsobí. Osobní zkušenost, když mě KIDSOK v podstatě poslal do řitě, když jsem mu něco napsal (jednou ohledně politice zastavování osobních vlaků a jednou ohledně „přípojných“ vlaků před nosem). Na obci akorát krčeli rameny, že oni nic neví, nikdo s nimi nic nediskutuje a poslat to na kraj ani nemělo v jednom člověku smysl. A pak se člověk diví, že lidé volí auta 🙂 …. Nicméně pro obyčejného smrtelníka je způsob financování VHD celkem šumák. Pro něj je hlavní, jestli to… Číst vice »

Kubrt

Popíšu stručně situaci v naší obci (Řež, cca 1200 obyvatel). Před 10 lety autobusy jen v pracovní dny (ca 12 párů), o víkendu nic. Lidi se začali ptát na schůzích zastupitelstva, jestli by nemohlo být víc busů a o víkendu. Když se to opakovalo na několika zasedáních, vedení obce začalo konat – komunikovat s ROPIDem, koordinovat se s ostatníma obcema na dané lince, zvýšit svůj příspěvek na busy – a výsledek se dostavil – busů rok od roku přibývá, jejich využití je značné, o víkendu jezdí po dvou hodinách (výchozí stav byl 0). Další témata, kde občané svou aktivitou na… Číst vice »

BoH

Děkuju za příklad. Podle mě to v podstatě koresponduje s tím, že jedinec moc nezmůže, ale skupina ano. U nás ta situace není nikterak špatná, ale samozřejmě může být i lepší (například by mohla zmizet 810 mezi Šumperkem a Zábřehem). Ale to skutečně není téma, které by u nás významně rezonovalo 🙂

jan

Tamní voliči budou ale taky pravděpodobně sami jezdit levněji.. A já jsem rád, já do toho kraje tím pádem budu dál jezdit taky.

Vít Jůza

Zdá se, žel, že několik tratí chybí.

Tady na Moravě

Chybí jen ty tratě, na kterých není Os doprava zajišťovaná krajem už nějaký ten pátek. (Tovačovka, Vidnava, Štíty a krátké „mezikrajské“ úseky tratí na ČT, Chornici a Dolní Lipku, kde vlaky objednává PCE kraj). Naopak „přebývají“ úseky osobáků do MS a ZL kraje (Bohumín, Vsetín).

Já spíš nechápu zařazení tratě 310 do souboru „Sever“, když je výchozí z Olomouce. Organizačně by bylo jednoduché zařadit to do souboru „Haná“.

Petr

A kde budou ty 646 jezdit?

Jan Sůra

To je asi také tajné, co je daňovému poplatníkovi do toho.

Lektor

V deník.cz v psali, že má jezdit 5 jednotek Šumperk- Jeseník, 5 jednotek Jeseník-Krnov a 2 jednotky Olomouc- Drahanovice.
I když pro Jeseník – Krnov je 5 vlaků moc tak buď tak zesílí provoz nebo budou jezdit i někde jinde, teda předpokládám, že vlaky Krnov – Jindřichov neobjednávala Olomoucký kraj.

Kubrt

V Železničním magazínu se píše, že 646 se uplatní na následujících výkonech: místo 814.2 na rameni Olomouc-Moravský Beroun, místo 814 na Olomouc-Drahanovice, víkendový Sp Olomouc-Jeseník (místo 843) a místo 810 na Hanušovice-Jeseník(+víkend Javorník). To vychází na potřebu 4+2+(1)+3=9+(1) souprav, což by bylo realistické.

T.H.

Ovšem kde je křik modrogumů a Dráhoadvokátů, že 814 jsou lepší než nějaké německé šroty?

BoH

Vždy jen ve Vaší hlavě 🙂

T.H.

Takže ty výlevy na téma tramvajové RS1 na Šumavě, ojetá desira na Liberecku, německé šroty na Orlickoústecku se mi jen zdály? To je dobře.

BoH

Upřímně nevím, který je to přesně článek a komentář, nicméně pokud má někdo raději 810 než v podstatě cokoliv jiného, tak je to blázen a nikoliv obhájce ČD :))

Lektor

Váš stav je způsoben neléčenou diagnózou nebo na to prostě jenom žádný prášky nepomáhají?

Tronda

Prý i 810 je lepší než německý šrot.

železničář v důchodu

No, záleží na tom, jak který „šrot“ …

Tronda

Ale to samozřejmě víme, že 40-50 let starý šrot ve vlastnictví ČD je jistou částí diskutérů považován za moderní a ucházející vozidlo a pět let staré vozy z německy jsou podle nich pojízdné vrakoviště, protože mají na sobě špatné logo.

železničář v důchodu

Tak když to víte, tak proč sem píšete ty své hovadiny?

Tronda

Hovadina je to, co zde prezentují vaši soukmenovci z ROH, že 810 je lepší než desiro nebo 646…

Kirschner

Zrovna si tak večeřím a Tronda zvrací a zvrací. Něco vám nesedlo panáčku? Vím bylo dneska nebe bez mráčku.
Je to problém, udělat si soukromého nepřítele zrovinka v modré barvě.

Tronda

A Kirschnerovi při večeři zaskočilo a vyzvracel se přímo zde. No jo dneska bylo celý den krásné žluté sluníčko, asi už se těší až bude od prosince svítit na mnohem víc žlutých vláčků než teď. 🙂

Zdeněk

Pracuji jako strojvedoucí v Krnově a nedávno nám vedoucí říkal, že ty Stadlery budou deponovány a servisovány v Šumperku, jinak na trať Jeseník-Krnov se to stoprocentně nepodívá, tam plánují revitalizovat dva regiokřápy 814 a možná i dosadit klimatizaci (!!!). Takže pro nás bohužel žádná změna, na trati 310 to budou Olomoucké čety do Berouna a možná na osobním vlaku 3502/3505 Olomouc-Krnov. Pro nás má infantilní pan Unucka připraveno 19 trabantů 810 s klímou a asi kolem roku 2060 až se rozpadnou vlaky na vodík 🙂 🙂

Jan

O tom jaké elektrické vlaky budou jezdit se ve smlouvě neřešilo? Mám to chápat tak, že muzeum řady 460 u nás bude jezdit dalších 10 let?

Jan Sova

Je tomu tak, i kdyby ty paňtáky měli postrčit pokaždé z nádraží nějakým dieselem, aby byl rozjezd plynulejší, tak tady jezdit budou…. Hotl Haná, Haná, pr…el zakopaná….

Michal

„Novou infrastrukturou se rozumí chystaná elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která by měla být hotová do konce roku 2022. To je zároveň zatím termín, který je uveden v oznámení kraje o záměru zadat provoz v elektrické trakci drahám.“ Pokud to znamená, že kompletní elektrický provoz se bude vybírat ke konci r. 2022, tak 460 dalších 10 let jezdit nebudou. Zároveň je téměř jisté, že do konce r. 2022 ano, protože nikdo nepořídí nové stroje, když má garanci využití na 3 roky.

noerf

Zatímco některé kraje něco soutěžili či vytvořili poptávkové řízení, některé kraje jedou pořád po staru, co nejvíce údajů se nesmí zveřejňovat. Tím jednak dávají prostor pro spekulace a zároveň ohrožují sami sebe podezřením z korupce nebo vlastní neschopnosti vypsat včas soutěž. Další věcí je, kolik obyvatel si to bude pamatovat u voleb.

Kirschner

Ano například Liberecký kraj je v tom velmi zběhlý. Na první dobrou přihrál zakázku Arrivě. Ovšem ouha došlo zde ke střetu zájmů. Co teď? Pánové Prokeš s Blažkem na tom takovou dobu dělají a teď to nevyjde! Ale kde že. Rada kraje je v tom nenechala, udělalo se jen takové menší divadélko pro veřejnost, jakože tohle se nedělá a máme ruku v rukávě.

Jan Sůra

Liberecký kraj si ověřil dvoukolově cenu u více dopravců. Cenu zveřejnil. Olomoucký kraj oslovil kromě ČD dva jiné dopravce s nezávaznou poptávkou pouze na část toho, co chtěl zadat a zadal zakázku přímo bez soutěže ČD. Cenu nezveřejnil, protože obchodní tajemství. Myslím, že inteligentní člověk ten rozdíl v přístupu obou krajů pochopí.

D.S.

V Libereckém kraji se o transparentnosti úplně mluvit nedá. Před pád dny se o tom vedla dlouhá diskuse pod článkem o Arrivě. Říkal jste, že si od kraje necháte poslat i levnější nabídku z Regionovou na trati 035, jak to dopadlo?
Já psal před cca 2 týdny na na kraj i na KORID ohledně nejasností týkajících se výběru dopravce, budoucího tarifu a zachování současných přímých vozů. Zatím mi nikdo nepodal adekvátní odpověď, takže i to už o něčem svědčí.

Jan Sůra

Zatím stále nijak. ČD nedaly souhlas se zveřejněním nabídky. Pokud chcete získat odpověď, využijte zákona 106, tam je lhůta 15 dní na odpověď ze zákona.

Kirschner

Těžko vám někdo odpoví. Moooc dobře vědí jak to od nich směrem ven zavání.

Jan Sůra

Tak proč tu nabídku nezveřejní samy České dráhy?

T.H.

Tak jasně, ČD raději utajily svou výhodnější nabídku :-). (Ale i tak je očividné, že je výhodnější, protože nabídka ČD je přece výhodnější vždy.)

Tronda

Pokud je Liberecký kraj transparentní jen částečně, pak v Olomouckém se o transparentnosti nedá vůbec mluvit.

Karel

Vždyť je to stejně jedno, i kdyby se soutěž vypsala, žádný jiný dopravce nemá kapacity na to, aby byl schopen obsloužit nějaký ze souborů. Já věřím, že až vyprší za deset let všechny tyhle smlouvy, dočkáme se opravdového konkurenčního prostředí. Ale asi je to jen zbožné přání, spíš to bude vypadat jako teď, že některé kraje půjdou na ruku soukromnikum a jiné ČD. V tomhle kocourkove nemůžeme čekat žádné zázraky.

Jan Sůra

Kdyby se soutěž vypsala s dostatečným předstihem, mohlo to vypadat zcela jinak. V jiných zemích se běžně soutěží 3-4 roky dopředu.

slawe

Upřímně vám na nějaké soutěže a konkurenci kašlu. Pracuji v Brně, pocházím ze Vsetínska. Od prosince když budu chtít jet vlakem, tak doma sednu na vlak Arrivy, koupím první jízdenku. Na Vsetíně přesednu do vlaku ČD a budu se modlit, aby fungoval IDS a aby byly jízdenky uznávány až do Hranic, abych si před tím nemusel jít koupit druhou jízdenku. No a v Hranicích si pak musím jít koupit další jízdenku na Regiojet. Perfektní způsob, jak vyhnat další lidi do aut. Někteří si mohou poonanovat nad heslem „soutěž“, pro obyčejného cestujícího je to zlo.

Jan Sůra

Od prosince 2020 státní jednotný tarif. Tahle onanie bez problémů v některých krajích funguje a přinesla nárůst počtu cestujících.

D.S.

Pokud bude státní tarif paskvil, kde bude 1km stát cca 1,5Kč a jiná alternativa nebude, jak bylo avizováno, tak to bude k ničemu. Za běžný tarif se v současnosti u ČD nejezdí na většině delších relací, kde by se využití jednotného tarifu předpokládalo především. Důležité je také zachovat zejména síťové, traťové a skupinové jízdenky.

Jarda V.

za 1,5 Km budu jezdit rád, protože u nás aktuálně chce ČD víc jak 2Kč….

D.S.

1,5Kč myslím u delších vzdáleností, místní dopravu vyřeší až na pár vyjímek krajské IDS.

Michal

Praha – Plzeň 107 km, základní jízdné 160 Kč. Podle jakých matematických pravidel je cena vyšší než 2 Kč/km?

Tomas

Kde to už funguje a samo o sobě přináší nárůst cestujích a nejde o nějakou nepodstatnou doplňkovou linku? Pár motoráků v jižních Čechách?

Jan Sůra

Liberecký kraj. 089 + Jizerskohorská železnice. Viz Ročenka dopravy a data o nárůstu počtu cestujících v rámci vnitrokrajské dopravy. Žádný jiný kraj v rámci kraje nemá za deset let takový nárůst.

D.S.

Na Jizerskohorské železnici jezdí ČD, takže problém s tarifem se nekoná. Tam ovšem nárůst cestujících způsobila zejména rekonstrukce samotné trati, která umožnila zavést více spojů a zprovoznění trati do Polska.
Trať 089 tolik neznám, takže nemohu srovnávat poměry před a po. Tato trať je ale relativně oddělená od zbytku sítě, jedná se svým způsobem prakticky o koncový úsek, se spádovostí do Liberce, kam moc cestujících z jiných koutů ČR nejezdí (ve srovnání např. se zmíněnou Jizerskohorskou železnicí), takže problém s tarifem zde není takový.

Jan Sůra

K nárůst došlo i před tím, než došlo k rekonstrukci tratě. K nárůstu došlo především díky nasazení moderních souprav, které byly podmínkou soutěže. Problém s tarifem se v Libereckém kraji nekoná, protože IDOL. Jinak samozřejmě chápu, že když se něco nehodí do krámu, tak z ní uděláme koncovou nevýznamnou trať:-)

D.S.

Však jsem psal, že trať 089 tolik neznám. Současně jsem i psal, že problém s tarifem není takový jako u Jizerskohorské železnice, kam jezdí daleko více cestující z jiných krajů.
Rozhodně jsem nenapsal, že trať 089 považuji za nevýznamnou, jen prostě její úkol je z naprosté většiny v rámci kraje. Proto zde problém s tarifem není tak patrný.
Když už jsme u tarifu, proč nelze zakoupit přestupní papírovou jízdenku v tarifu IDOL?

Jan Sůra

Kde berete ty údaje, že po JHŽ jezdí daleko více cestujících z jiných krajů? Proč nejde zakoupit papírovou jízdenku v IDOL nevím, to je dotaz na Korid.

D.S.

Uvažuji tak z logiky, že zejména oblast Tanvaldska je turisticky populárnější a železničně daleko lépe napojená na Královehradecký a Pardubický Kraj, tak i celou Moravu

Kirschner

Tak než byla trať 089 předána do rukou Vogtlandbahnu, tak zde proběhla významná rekonstrukce. Do té doby zde jezdily většinou osmsetdesítky, ale celou řadu let také BR 612. Takže místní zas takoví chudáci nebyli. koncový úsek to rozhodně není. Je to železniční spojnice mezi Libercem a Šluknovským výběžkem plus možnost docela slušného spojení do Reichu.

Jan Sůra

Ona nebyla předána. Byla vysoutěžena. Předává se něco bez soutěže, na to zde máme jiného specialistu. BR612 jezdily 4xdenně, kolikrát jezdily ty 810 denně?)

asdf

Výrazný podíl má SŽDC, která rekonstruovala tratě. Do té doby opravdu ostuda. Teď jsou úplně jiné podmínky pro provoz. Proto to vyzdvihování nárůstu cestujících zásluhou nových dopravců dost kulhá. Proč tedy ti „jedineční“ soukromníci nesoutěží tratě v dezolátním stavu?

Jan Sůra

Protože na nich nebyla soutěž:)

asdf

Dobře, ale když je to takový vejvar, a leží tam tolik peněz, proč nejezdí na své riziko a nevydělávají?

Jan Sůra

Omlouvám se, tohle vzdávám.

asdf

Tady nejde o to „utlouct“vás argumenty,ale takový ty neatraktivní tratě s malým provozem a přesto tam žijí také lidé, kteří se chtějí někam dostat. Na toto zůstane ČD. Na tom se dá pouze prodělat kalhoty. Proto se asi zkouší různá výběrka, jako je třeba toto. ČD má tedy jiné poslání,či startovací čáru v soutěžích než soukromníci. Proto je asi hodně těžké zvolit zrovna to pravé. Prostě ať vyhrávají i soukromníci,ale hledat za každým vítězstvím ČD pikle je podle mě chyba.

Jan Sůra

Říká se tomu úhrada prokazatelné ztráty. Na x takových tratí najdete soukromého dopravce.

Jan Sůra

K nárůst došlo i na tratích, kde rekonstrukce neproběhla, jen byla nasazena nová vozidla.

Apollo17

A nová vozidla byla nasazená na mnoha místech,kde soutěž neproběhla (Pantery v Ústeckém,Jihočeském,Olomouckém..,PESY v Karlovarském,Plzeňském,Ústeckém,Zlínském..Stadlery na Vysočině,Pardubicku) už před mnoha lety v počtu 100 kusů.
Po soutěžích přibudou nové vozidla od soukromníků v počtu 7 kusů(Pesy Regio-Jet na Ústecku).

Gwann

Pane Sůro, jak si Vašeho webu a aktivit vážím, tak ignorancí problémů s různými jízdenkami různých dopravců místo dosud jednotných jízdenek se hodně shazujete. Já vlakem jezdím dost, ale sám bych byl asi trochu bezradný, co mám dělat (minimálně na počátku)…o osobách cestujících občas, jako moje matka, už nemluvě. Stejně tak je nepřehlednutelné, jak regionální doprava je tupě organizována přes hranici kraje a mnohdy se na hranici kraje čeká na přestup…to je hyper-nesmysl. Viz nezajíždění do Štítů (jakkoliv to je poněkud nepoužitelný úsek), rozkouskování trati Skalice nad Svitavou – Moravská Třebová, Česká Třebová – Prostějov (přes Dzbel), nesmysl s přesedáním… Číst vice »

Jan Sůra

Dobrý den, já ty problémy neignoruji. Ale stále mě vrtá hlavou, jak moc velká komplikace to skutečně pro cestující je. Jak to dělají třeba lidé cestující autobusy, že si musí koupit v každém autobuse jízdenku. Zvládnou to? Ano, určitě je problém, že systém jednotného tarifu nebude s větším nástupem alternativních dopravců spuštěn, ale až o rok déle. Nicméně si opravdu nemyslím, že tím končí svět.
Co se týče rozdrobení na kraje, plně s Vámi souhlasím a beru to jako dobrý tip podívat se na některé bizarnosti v jízdních řádech typu Tábor – Jihlava.

D.S.

Problém to je, protože to v řadě případů může zvýšit cenu jízdenky i desítky procent. Dále pak uzavíráte několik přepravních smluv i se všemi důsledky, které z toho plynou a v neposlední řadě to bude pro občasné cestující nepřehledné. Tyto faktory opravdu mohou ovlivnit to, zda někdo pojede vlakem nebo autem.

T.H.

Non-ČD dopravci mají obvykle jízdné na úrovni „zákaznického“ ČD i bez kartičky, někteří nebudou mít své jízdné vůbec (provoz v IDS). O „vysoké ceně“ se dá mluvit spíše u obyčejného jízdného ČD. Sítovky a režimky – opět, IDS je většinou mají (včetně MHD a autobusů!) bez nutnosti bagrovat všechno jednomu dopravci, takže to jde, aniž by Jediný Správný Dopravce musel provozovat i tramvaje a metro v Praze, jen se holt kvůli „vedlejším zájmům“ nechce (a ČD jedou strategii „čím hůř, tím líp“, takže vypověděly smlouvy na vzájemný prodej jízdenek s dalšími dopravci apod.). P.S. chutě do mě s nějakými absurdními… Číst vice »

D.S.

Jízdné bude dražší jednak z logiky, že každý tarif je obvykle progresivní, čili za kratší vzdálenost vychází vyšší cena za kilometr, tedy i celková když bude nutné jízdenku rozsekat na několik kratších úseků.
Co potom například skupinová sleva, bude možné ve více lidech cestovat za stejnou cenu jako nyní? Argument drahého základního jízdného pro jednotlivce neberu, protože za něj v současné době cestuje minimum lidí. Na delší relace většinou existují levnější zvýhodněné nebo vázané jízdenky.

Tronda

Například cesta z Říčan do Sudoměřic u Tábora stojí na jednu jízdenku ČD 107 Kč a při kombinaci PID na 9 pásem + jízdenka ČD Mezno-Sudoměřice 82 Kč. A pokud například zůstanou ČD dopravce mezi Prahou a Benešovem a mezi Benešovem a Táborem GW, tak to v součtu díky levnějšímu jízdnému GW vyjde jen na 79 Kč, takže ještě levněji. Opravdu je ta jedna jízdenka (a navíc ČD) tak výhodnější?

Tronda

Ovšem nejvtipnější je, že kdyby tehdy k privatizaci JHMD nedošlo, tak se tam dnes jezdí na kole po cyklostezce a nějaké nesmysly typu IN karty, režijky, vějíř tarifních nabídek se nemusí vůbec řešit….

Michal

Že by komplikace bylo to, že na trase, kde dosud stačila 1 jízdenka, bude třeba jízdenek více?

Tronda

Tak hlavně koupit si dvě jízdenky na té cestě je téměř ve 100% případů výhodnější než si koupit jednu podle pozlaceného Tr10 ČD.

Gwann

Problém to je při přestupech, kde je minimální čas na pořízení nové jízdenky. IDS jízdenky jinde než v daném kraji nekoupíte (navíc ani ty různá pásma nepotřebujete „skladovat“), hrozí speciality typu „Plzeňský tarif“, který bude bůh-ví-co a nejlépe bude fungovat jen na další čipové kartičce – speciální pro Plzeňský kraj.

Ano, řešením je prodej ve vlaku bez příplatku a za cenu stejnou jako „v předprodeji“ / s IDS jízdenkou atp. Jenže zase ta složitost pokladního systému průvodčího, následného účtování atp, nechci si moc představovat…

Jan Sůra

A možnost nákupu ve vlaku vás nenapadl? Trilex jinak jízdenky neprodává.

železničář v důchodu

V nějakém lokálkovém vlaku není prodej jízdenek ve vlaku velkým problémem, zejména má-li ten vlak průvodčího (a z tohoto pohledu je vlastně „lokálkovým“ vlakem i třeba rychlík do Nitry, který provozuje ARRIVA), ale nedovedu si představit třeba Jančurovy devítovozové vlaky relace Praha – Ostravsko, kdyby se většina jízdenek měla prodávat ve vlaku – a totéž platí i pro rychlíky jakéhokoli dopravce, zejména ty častěji zastavující.

Tronda

Jančura umí zkasírovat cestující do Ostravy ve vlaku, to vy nemůžete znát.

D.S.

To ano, ale za jakou cenu. Jednou jsem ho takto v důsledku mimořádných událostí na trati využil v úseku Česká Třebová – Ostrava. Zaplatil jsem 313Kč a ještě jsem byl skoro obviněl z jízdy na černo. Tolik bych ani nezaplatil u tak kritizovaného TR10 u ČD. Pro upřesnění musím dodat, že jiná možnost koupit si lístek nebyla, neboť měl vlak zpoždění, tak přes web to nešlo a pokladna zavírala již ve 14:30.

Gwann

Tábor – Jihlava přes Chýnov je hlavně víkendový průšvih.
Až najdu další, pochlubím se.

Mirka

Dobrý den pane Sůro, k tomu, v čem může být nákup jízdenek pro vlak komplikovanější oproti autobusům: při cestě autobusem se ve většině případů kupuje jízdenka při nástupu u řidiče do místa přestupu, takže sice po cestě kupujete jízdenku několikrát, není nutné řešit, která firma bus provozuje. Pro cestu vlakem bude cestující muset dopředu vědět, na které části trasy pojede kterým dopravce a jaké má dopravce podmínky pro nákup jízdenky (např. Arriva a Leo Expres – nákup jízdenky ve vlaku bez příplatku, u ČD ze stanice obsazené pokladnou s příplatkem 40 Kč). Nebo se může stát, že cestující bude mít… Číst vice »

Jan Sůra

Dobrý den, i proto se chystá státní integrovaný tarif, ve většině krajů už navíc je a tyto komplikace zcela odpadají.

Běžný Občan

Jizdenku si u Arrivy koupíte ve vlaku (nechápu proč se tomu vsichni porad divi) a brečet v dnešní době chytrých telefonu a internetu že si budu muset jit někam koupit jizdenku protože jiný dopravce. Nezlobte se na mě ale kdo chce psa jist, hůlky si vždycky najde.

Tronda

Ale to je protože pravý český šotoušek ČD vyžaduje, aby si všichni cestujícíc před cestou postáli u oslizlého okénka z dob R-U.

Standa

Všichni nemají ty vaše patlafony a internety.

Pražák

Tak těch pár lidí si lístek u non ČD dopravce koupí ve vlaku. Jaká hrůza.

T.H.

Stačí číst nejen zdejší diskuze – ti ideově správně orientovaní stejně považují konkurenční prostředí akorát za „jití na ruku soukromníkům“ (jako kdyby snad nějakou soutěž nemohly vyhrát ČD)… Tady to železničně nikdy nebude normální země a fungovat tu „běžná soutěž“.

Tomas

Jestliže díky soutěžím v jiných krajích Olomoucký kraj ví, jaké ceny a za co jsou jinde a přímým jednáním s ČD se dostane na podobnou cenu, tak mě osobně nijak neuráží, když jim to zadají přímo a klidně si pár let počkají na zkušenosti jiných krajů. Soutěž není cíl, ale nástroj.

T.H.

Ale vždyť některé jiné kraje taky zadávají „přímo“ (protože jinak by se především ČD zabydlely na ÚOHS), jen trochu logičtěji a konkrétněji – nechají si dát konkrétní nabídky na konkrétní rozsah. Proč to nejde v Olomouckém a dalších krajích je otázka – no tamní obyvatele to bagrování holt neuráží.

T.H.

„věřím, že až vyprší za deset let všechny tyhle smlouvy, dočkáme se opravdového konkurenčního prostředí“

No já nevím, deset let (od roku 2009, kdy se mělo soutěžit poprvé, ale zahrálo se to do autu bagrem skrz „Memorandum o zákazu soutěží“) měly kraje i stát možnost připravovat ono opravdové konkurenční prostředí, a jak to dopadlo? Proč by to mělo být jinak, když kamarádi, penězovody i neodbornost zůstanou?
Víra je krásná, ale zkušenost praví, že do roku 2028 to bude spánek Šípkové Růženky a pak se začne horečně vymýšlet „řešení“, jak to většinově nabagrovat ČD v „souladu“ s evropským acquis.

Michal

Dovolím si také pohlédnout do křišťálové koule, na rozdíl od vás ale bez nepodložených invektiv. Za 10 let bude nedostatek strojvůdců, takže vlaků bude jezdit méně. Pokud máte důkazy o penězovodech, sem s nimi nebo ještě lépe na policii. Jinak jsou to výkřiky štamgastů 4. cenové skupiny poté, co splnili normu.

Tomas

Troufnu si tipnout, že voliče primárně zajímá, jak ty vlaky (a autobusy) fungují, no a moje zkušenost je, že v Olomouckém kraji si v tomto směru nemají moc co stěžovat. Takže i trochu chápu, pokud to konzervativní Hanáci nechtějí rozvrtat. A představa, jak zástupci ČD chodí s obálkami na kraj mi přijde fakt vtipná.

Lektor

Taky by mě zajímalo z jakých peněz ČD uplácí, jestli vedení uplácí z vlastních peněz a pak doufají že to v platech dostanou zpátky a nebo mají přímo položku kterou jim schválilo MD jako jejich kontrolní orgán, kdyby uplatnily přímo ČD tak nemusely být soutěže vůbec.

Kubrt

Žádný peníze v igelitce nikam nosit netřeba, úplně stačí náměstkově neteři přislíbit nějakou slušnou pozici, odebrat služby/zboží za ne právě výhodných podmínek od firmy spžízněné s vládnoucí stranou atd.

Jan Sova

No tak se těma osobákama přijeďte někdy povozit a ten pocit už mít nebudete…. Přetopeno, přesvětleno, neodvětráno, přískokem vpřed… a málo vozů ve špičkách, to jest denní chleba na trati Olomouc – Přerov – Val. Mez. Jo a taky věčné čekačky u Olomouce (Grygov, Brodek) kvůli křížení nebou pouštění rychlíků a expresů na trati OV-OL-PHA. Takže já jako zdejší volič to určitě zohledním…

Tomas

Na to máte samozřejmě právo. Jen s tím křižováním a přískokama na jedné z nejfrekventovanějších tratí v republice bych neměl přehnaná očekávání, ať už si do vedení kraje vyberete kohokoliv.

Gwann

A za problémy s křížením (tj. stav infrastruktury, provoz jiných vlaků na téže infrastruktuře – třeba i žlutých a černých…) jsou problémem ČD? WTF…

Jinak pokud to zohledníte v celostátních volbách, kam SŽDC a ona instituce pro přístup k drážní infrastruktuře (spadá to ještě pod SŽDC nebo ne?) patří, tak se zlobit nebudu….