České dráhy dostanou smlouvy v Olomouckém kraji. Cena je tajná

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČDJednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na příští léta Českým drahám. Stane se tak bez soutěže, cena

Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na příští léta Českým drahám. Stane se tak bez soutěže, cena za vlakový kilometr je tajná.

„Nemohu dnes tady říci cenu za vlakokilometr. Jsou tam údaje ekonomické, které jsou podrobeny obchodnímu tajemství a České dráhy trvají na jejich nezveřejňování. Nicméně mohu vás ubezpečit, že ta cena, která nám byla nabídnuta, koresponduje i s těmi dopravci, kteří se případně uchytili i v jiných krajích,“ uvedl na zasedání zastupitelstva náměstek hejtmana Jan Zahradníček. Podle něj kraj vedl konzultace se třemi dopravci. Vedle Českých drah jmenoval Zahradníček ještě Arrivu. Smlouvy se budou finalizovat v dubnu, zastupitelstvo zatím schválilo vyvěšení záměru na úřední desku.

Kraj zadá obslužnost třech souborů. V motorové trakci jde o soubory „Haná“ a „Sever“, v oznámení kraje se hovoří o zadání do konce platnosti jízdního řádu 2028/2029. V elektrické trakci se soubor nazývá „ Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura“. Novou infrastrukturou se rozumí chystaná elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která by měla být hotová do konce roku 2022. To je zároveň zatím termín, který je uveden v oznámení kraje o záměru zadat provoz v elektrické trakci drahám.

Deník Zdopravy.cz se pokusil o propočet ceny, kterou bude kraj drahám platit. Podle rozpisu státních příspěvků na regionální dopravu pro letošní rok je pro Olomoucký kraj určeno 227 milionů. Státní příspěvek tvoří zhruba 30 procent veřejných výdajů na železnici v kraji. Celkově by tak měl kraj letos vydat na železnici 745 milionů. Podle Zahradníčka nové období přinese nárůst až o sto milionů, tedy na 845 milionů korun ročně. Ve všech souborech chce kraj objednávat celkem 6,179 milionu vlakových kilometrů ročně. To by vycházelo na průměrných 137 korun za vlakový kilometr. Půjde nejspíš o takzvanou netto smlouvu, tedy tržby budou rizikem dopravce.

Olomoucký kraj si od nové smlouvy s Českými drahami slibuje výrazný skok v kvalitě vlaků především v motorové trakci. Dráhy chtějí v kraji nasadit 12 jednotek Stadler GTW, které nedávno koupily v Německu. Nejdřív ale tyto jednotky řady 646 čekají úpravy pro provoz u ČD. Do provozu by se měly dostat příští rok.

Soubor Haná

  • č. 017: Dzbel – Moravská Třebová
  • č. 271: Prostějov – Dzbel
  • č. 273: Prostějov – Červenka
  • č. 274: Litovel Předměstí – Mladeč
  • č. 275: Olomouc – Drahanovice

Soubor Sever

  • č. 270: úsek Olomouc – Zábřeh na Moravě,
  • č. 291: Zábřeh na Moravě – Bludov – Šumperk,
  • č. 292: Šumperk – Bludov – Hanušovice – Jeseník – Krnov,
  • č. 294: Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem,
  • č. 295: Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku,
  • č. 297: Mikulovice – Zlaté Hory,
  • č. 310: Olomouc – Moravský Beroun

Soubor Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura:

  • č. 270: Zábřeh na Moravě – Olomouc – Přerov (i mimo Přerov)  Hranice na Moravě – Bohumín
  • č. 280: Hranice na Moravě – Vsetín,
  • č. 290: Olomouc – Uničov – Šumperk,
  • č. 291: Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty na Moravě a Petrov nad Desnou – Sobotín,
  • č. 300: Přerov – Nezamyslice – Vyškov,
  • č. 301: Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
Tagy České dráhy Olomoucký kraj Top
101 komentářů