České dráhy dostanou na jihu Čech novou smlouvu, přivezou dalších pět panterů

Jihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice, červen 2022. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice, červen 2022. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výhodnost má tkvět v tom, že dráhy nové jednotky pořídí na základě rámcové smlouvy se Škodou Transportation na 50 jednotek, tedy za ceny z roku 2019.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dobrý muž

Tak teď ještě opravit tratě v okolí Budějovic

Jan

Sním svůj klobouk, jestli ty jednotky opravdu dodají za cenu r. 2019…

Michal82

Ohledně Bechynky. Kolik oblouku je tam problematických pro průjezd Panterů? Víte někdo? Díky

Alibaba

Úplně nejkrizovější o poloměru 125 m jsou tam 2 (Tábor a Sudoměřice, pak je tam u Sudoměřic jeden na 135m. Poloměry 150-200 běžné.
Zdroj je z jedné diplomky, co tu v minulosti byl odkaz.

Jiří Kocurek

Tedy za ceny z roku 2019. Najednou to je možné?

Kaštánek

Asi mají ČD se Škodovkou lepší smlouvu než Brno 🙂

Marana_CZE

Nebo spíš nemají ve vedení Markétku z ODS, co vykrádá rozpočet… 🙂 A taky lidi závislé na těžkých drogách :))

PvvS

Nejspíš proto, že tu opci uplatnili už 2021, kdežto brno až teď.

Jiří Kocurek

To by dávalo smysl, díky.

Facepalm

Nový vlaky sice dobrý, ale je pak trochu smutný sledovat, jak se jednotka za 100 mega s vmax 160 km/h plazí čtyřicítkou po polorozpadlý trati (např. relace Jindřichův Hradec – Veselí, kdy se 26 kilometrů reálně jezdí 40 minut, je ukázková)

Jiří Kocurek

Infrastrukturní dluh, to samé ve směru na Plzeň, kde se to teda už alespoň trochu ostýchavě hýbe, pro jistotu od plzeňského konce.

Milana

Prostě dobrá správa

Kuba2

A co teda navrhujete? Požadovat jednotku s vmax 50 km/h, aby nebyla na zadrátovanou lokálku náhodou příliš rychlá?

Facepalm

Dalo vám hodně práce vymyslet tuhle kravinu?

CHODECzJIHU

Mezi Veselím a Hradcem (a dál) rychlost omezují oblouky malých poloměrů. Polorozpadlou tratí to není a čtyřicítkou se tam panter neplazí…

Facepalm

Bezva, a ty oblouky jsou v roce 2023 v tý totální placce kolem Řečice proč? Je to nějaká nezbytnost / posvátná kráva?

Jinak, jel jsem to letos několikrát, vždycky minimálně 40 minut. Což při 26 kilometrech vzdálenosti odpovídá kosmickým 39 km/h průměrné rychlosti.

CHODECzJIHU

O tom, že je ta trať pomalá (dědictví z minulosti) a je potřeba tím něco dělat, se nepřu.
Ohradil jsem se pouze proti bludům, že se to tam plazí čtyřicítkou a že je trať polorozpadlá. Ani s tou totální plackou kolem Řečice nemáte pravdu, natož s cestovní dobou 40 minut mezi Veselím a Hradcem.

Pavel Toufar

Čtyřicet ne, ale 60 ano, a to mi přijde dost málo hlavně pro Brněnské rychlíky.

Pavel Toufar

Přesně, vlaky schopné jet rychle se na jihu plazí po pomalých regionálních tratích a naopak do Jižních expresů a rychlíků se vkládají staré vagony neschopné využít potenciál IV. koridoru.

VTT

Ten panter si občas střihne i spěšňák z Jindrohradce do Budějovic a tam tu 160ku využije.
Když si teda odmyslíme to, že jednostky s nižší max. rychlostí snad ani nejsou na trhu a že takové vozidlo má i jiné výhody, které i u té Řečice využije (jako třeba rychlejší rozjezdy). A bývalou lokálku vedoucí do menšího okresního města a dále pustinou až do malého krajského města nikdo za miliardy rovnat nebude.

bakiy

A to se má kvůli Hradci koupit jednotka na 70km/h nebo co tím chtěl básník říci?

krteček

Super, teď už jenom stačí, aby kraj zapůsobil na SŽ s.o. a ta upravila zaústění lipenky do Rybníka na dvořištském zhlaví. Pro přímé vlaky a odpadne zdlouhavá úvrať. Ty časy kdy prioritní směr byl do Rakouska už dávno vzala voda.

Kubrt

Jaký na to dobré správě dáte budget? A kolik minut ušetříte?

platamond

V nejbližším místě, za Rybníkem, jsou tratě od sebe cca 150 m. Kdysi tam zapojena byla, ale v rychlosti jsem nedohledal kdy bylo zrušeno. V cestě je malinký potok (detail), ale i zabezpečení přejezdu.

Jiří Kocurek

Ať měřím jak měřím, je to spíš 250 m. https://mapy.cz/s/fupohetude
Vyjde vám to výškově? Ono kdyby to výškově vycházelo už tehdy, tak by tam úvrať nejspíš nestavěli.

Možná tak triangl s vynecháním Rybníka. Ale přijde mi, že v ČR je hromada mnohem důležitějších infrastrukturních problémů, než aby se dělalo něco sezónního významu.

Alibaba

Výškově to vyjde: https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9h03WxQjiKhE1g9rgo1Rxgj1fW0&x=14.4164162&y=48.6349396&z=15
20 promile ja na téhle trati normální sklon, takže když by se použil na změnu zapojení, nebylo by to nic proti ničemu.
Při stavbě Lipenky se šetřilo na nákladech, takže řešení bez úvratě by vyžadovalo náročnější spodní stavbu (násep s mostem). A nevím, jestli taky nebyly jiné směrové priority, ale při přepřahání s elektrické trakce je to jedno, kam se jakým směrem dál jede.

Kubrt

Můžete, prosím, v mapě naznačit trasu toho údajného dřívějšího zapojení? O existenci něčeho takového silně pochybuju, ale samozřejmě nejsem vševěd.
V cestě malinký potok? Hlavně je v cestě jeho údolí. Pokud tedy nechcete kvůli přeložce Lipenky zbourat těch posledních pár baráků, co jsou v Rybníce. Jak píše J. Kocurek, spojka s nástupištěm mimo žst. Rybník by byla levnější, ale i tak – sypat peníze zrovna sem??

platamond

Tak „zpátky na stromy“. Prošel jsmem své zdroje a zjistil, že to byla částečná přeložka u Jenína, ale na hlavní trati, v podstatě jen mírné vylepšení oblouku. Propojení s Lipenkou tam bylo jen jako druhá etapa:-(.

Alibaba

Nebyla.

bakiy

??? Že tam nejsou žádné pozůstatky…

Facepalm

Jak si to působení představujete?

„Hele, pořídili sme si tu vratný jednotky, takže nám tu na trati s víceméně sezónním provozem vyfikněte přeložku za půl miliardy, abysme se vyhli úvrati“?

Sova

Dobře jste pojmenoval problém. Tím není přeložka, ale to, že v našich podmínkách vyšla na nesmyslné peníze.

Nicméně, pořád je lépe vynaložená půl miliarda do přeložky, než půl miliarda do rekonstrukcí budov, kam to SŽ sype jak opilý milionář na tahu…

Originální jméno

Panter zvládne úvrať za 3-4 minuty, předělávat je to nesmysl

David

Tady by dávalo smysl přetrasovat lehce hlavní trasu, posunout nádraží v Rybníku: https://mapy.cz/s/kezobuvevu. To by umožnilo přímá spojení a výrazné zrychlení spojení Vyššího Brodu s Budějovicemi a zároveň by to i o pár sekund zrychlilo spojení do Rakouska zkrácením trasy o cca 800m a odstraněním prudkého oblouku. Ale je pravda že na české železnici jsou mnohem palčivější problémy (např. Vysokovská spojka).

Michal

to už rovnou postavit úplně novou trať ČB-Linz vedenou blíže Kaplici a s přestupní stanicí na Lipenku spíše u Dolního Dvořiště než v Rybníku 🙂 nemusí být VRT, 160 by bohatě stačilo.

Karl vB.

Správa železnic a ÖBB připravují studii proveditelnosti k vylepšení tratě na Linec
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-a-obb-pripravuji-studii-proveditelnosti-k-trati-na-linec-127924/

Kuba2

Ono by pro začátek stačilo umožnit v Rybníku úvrať na více kolejích, aby se tam mohly křižovat vlaky ČB – Lipno místo současného přestupu. Doufám, že s tím plánovaná rekonstrukce ŽST Rybník počítá a nedopadne to jako v Ústí nad Labem.

Jarda

Všichni maj Brusel v piči a mafianů se nezbavime minimálně dalsich 10 a víc let. EK měla vložit podminku, že smlouvy končící ve stejném roce jako je začátek „antimonopolniho takona proti takovým mafianům“ nebude možné prodloužit déle jak o půl roku až rok. Následně vypsat řádnou veřejnou soutěž. Takhle tady pulka republiky obešla zákony. Tohle by měl řešit antimonopolní uřad i evropská komise, protože tenhle mafianskej monopol je nehoraznost. Kdyby EK zakazala prodlužování smluv za rok 2023 bez soutěže a nechali to max na pul roku až rok. Tedy aby nejdéle v roce 2024 řádně vypsali soutěž a kdo by… Číst vice »

El Barto

Určitě už jste podal podnět k prošetření, když skoro denně tady viníte ČD z mafiánských praktik a kdo ví čeho ještě…

Jarda

řešením problému „čd“ je osobní automobil. 😉

Apollo 17

A přívěsný vůz za to auto už máte? 🙂

Václav

Vaším řešením by asi mělo být spíše zvýšení, nebo ještě lépe změna medikace…

XP3

Takže kdyby ty samé vlaky provozoval kdokoliv jiný, bylo to v pořádku a skvělé? Ale protože jsou to sice nové vlaky, ale v barvách ČD, je to lumpárna. Zajímavý názor.

Honza

Vaše nenávist k ČD je skutečně už na léčbu v nějakém odborném zařízení. Zvažte to, uleví se Vám.

Lukáš Chytil

Dělají to tak i jiné státy na západ od nás. Zrovna nedávno tady o tom byl článek, jednalo se tuším o Dánsko.

Dos22

EU by se vůbec neměla s*át do toho, jakým způsobem si zařizujeme ZDO, to by mělo být čistě v režii daného státu (a jeho správních celků), jestli budou dělat soutěže, tržní konzultace nebo přímé zadání.
A naopak by mělo být určeno, že dopravce vlastněný státem je zřízen primárně pro zajištění ZDO.
Mít státního dopravce a platit jinému za provozování ZDO, je jako péct housky a přitom si ty pro svojí potřebu kupovat u konkurence.

watslaw

S tím druhým nesouhlasím (a koneckonců jedná se o objednávku kraje, který vlastníkem toho dopravce není).

Ale souhlasím s tím prvním. Jestli bude kraj ZDO financovanou krajskými penězi soutěžit, nebo zadávat napřímo, mají rozhodovat voliči v tom kraji (nejspíš prostřednictvím svých volených zástupců), a ne EK. Koneckonců i ta EU se donedávna oháněla principem subsidiarity.

Dos22

Ano, čekal jsem, že ten můj druhý bod vzbudí odpor, ale beru kraje, ačkoliv to jsou samosprávné celky, tak to jsou stále útvary daného státu, nejsou to žádné státy ve státě.

No vzhledem k ostatním krokům EU, my tato situace přijde spíše tragikomická, stačí si vzpomenout na Covid, kdy EU vydala nařízení, kterým se platnost technické prodlužovala o 10 měsíců a nebyla schopna své členy donutit toto dočasné opatření přijmout (například to nepřijali ani Němci).

Facepalm

Plácáte naprostý kraviny daný absencí alespoň minimálního přehledu. Což je tu ale víceméně norma, takže se nenechte rušit.

Karl vB.

Dobře jste se pane Jardo, „odvzdušni“…. 🙂
Takhle nějak si představuju, že by v praxi asi mohla vypadat tzv. „předsudečná nenávist“.
Důvodem toho, co vás tak moc rozhodilo ale je pouze snaha Jihočeského kraje mít co nejdříve pokryté všechny elektrické vlaky, které objednává, novými vozidly.
No a zdá se, že zvolený způsob je zřejmě nejjednodušší (a možná i nejlevnější) cesta vedoucí k tomuto cíli.

Láďa

V Brně za tramvaje celkem vostrý příplatek,, jak se to těm Českým drahám povedlo 😁😁😁

G....

O Brnu tam není ani slovo. 😏

Hoermalmeister

Laďa neráží na fakt, že Brnu Škoda cenu za tramvaje v rámcové smlouvě zvýšila o 25%, a u ČD se mluví o cenách z roku 2019 kvůli právě té rámcové smlouvě

David

Brněnský a Pražský dopravní podnik jsou velmi specifické instituce a vždy přitahovaly gaunery z celé republiky. Ať už jde o zadávání zakázek, využívání opcí, či vymáhání nezaplaceného jízdného.

Lubas

V Brně jsou hov*da. Aby si udrželi pozice, tak jsou lehce vydíratelní, případně tučné „všimné“.

PvvS

A o rok dřív v Plzni ?

Tom

Opravdu té pohádce o cenách z roku 2019 ještě někdo věří?

Leštění

No vzhledem k tomu, že ta zpráva zrovna nejaktuálnější není a ty pantery jsou už prakticky vyrobený, tak nemám důvod nevěřit.

Tomáš Škrov

Hlavně tam nejde o využití opce, ale ty jednotky už jsou asi 3 roky objednané.

noerf

Na trati Rybník Lipno je v létě dvouvozový regiopanter málo, mimo sezónu má 810 zbytečně vekou kapacitu pro tuto trať.

Kuba2

Taky jsem si zprvu říkal, ale on dvouvozový panter má 138 míst k sezení, patro + hytlák 166. Ten malý úbytek je celkem slušně kompenzován tím, že oproti nedávné minulosti jezdí téměř dvojnásobek spojů. Ano, ranní vlaky ve vodácké sezóně budou praskat ve švech, tam si to říká spíš o zavedení přímého Sp z Budějic v kritických obdobích.

jan táborský

Doženou to autobusy,těch není nikdy dost

Jirka

Jasně, na silnicích je volno, tedy málo aut všeho druhu.

Jiří Kocurek

Zrovna v okolí Vyššího Brodu fakt nesjou kolony, 2000 vozidel za den znamená cokoliv jiného než kolony.

David

A) Dá se zvýšit počet spojů
B) Vlak nemusí být vždy nacpaný k prasknutí. To že bude v zimě prázdnější je fakt, ale ničemu to nevadí. Rozhodně je to lepší než kupovat pár velkých jednotek pro léto a pár malých jednotek pro zimu.

Jiří Kocurek

Přinejhorším se dají 2 jednotky spojit, spřáhlo mají.

Kuba2

To je sice hezký, ale když se do té druhé jednotky nebude dát nastupovat, protože se skoro nikde nevejde k perónu, tak to bude trochu na draka.