Dopravci Železnice

České dráhy dostaly loni pokuty za nedodržení kvality jako Arriva za dva týdny

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy udělilo od ledna do listopadu Českým drahám pokuty za nedodržení kvalitativních standardů ve výši 712 tisíc korun. Za jedenáct měsíců roku 2019 státní dopravce dostal téměř stejně vysoké sankce jako Arriva za první dva týdny provozu na rychlíkových trasách. Cestující si přitom stěžují, že České dráhy na řadě tras nedodržují standardy, které slibují v jízdním řádu a které vyplývají ze smlouvy s ministerstvem dopravy.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky bylo loni od ledna do listopadu provedeno u Českých drah 234 kontrol, za které udělil úřad pokuty ve výši 712,5 tisíce korun. Arrivě za dva týdny vyčíslilo ministerstvo pokutu na 680 tisíc korun. Loni ale jezdily České dráhy do změny jízdního řádu ještě podle staré smlouvy, která v sobě nemá tolik přísných sankcí jako teď u nových kontraktů.

Řada stížností od pravidelných cestujících přichází ze Západních expresů a linky R16 do Plzně. Aleš Petrovský, který mezi Plzní a Prahou jezdí pravidelně, kvůli tomu už dotazoval ministerstvo dopravy, a také pravidelně na sociální sítě umisťuje snímky ze svých cest z Plzně do Prahy. Například o víkendu jel rychlíkem z Plzně do Prahy a namísto velkoprostorového vozu s wifi a zásuvkami přijel vůz řady B. Tento stav je podle něj na denním pořádku nejen u rychlíků na lince R16, ale i u expresů linky Ex6 na stejné trase. U vozů první třídy jde poté už vysloveně o loterii jaký vůz přijede, případně jestli vůbec přijede. „Všichni se nyní vezou na atraktivní vlně kritiky soukromých dopravců, byť ve většině případů naprosto oprávněné, ale je třeba připomenout, že tristní stav na linkách R16 a Ex6 již vstupuje do třetího roku a všichni se tváří, že se nic neděje,“ říká Petrovský.

České dráhy od letošního jízdního řádu, jako opatření proti negativním dopadům nekvalitních německých souprav na své cestující začaly zařazovat modernější vůz 1. a 2. třídy řady ABmz na vnitrostátní úsek mezi Plzní a Prahou. V reálu je ale situace jiná. Vozy řady ABmz totiž suplují první třídu jak na rychlících, tak na chebské větvi expresů, a proto jich není pro mnichovské expresy dostatek. Vůz tak často bývá nahrazován vozy druhé třídy Bmz či starými vozy řad AB a B.

Podle Jemelky mají smlouvy na rychlíky takzvaný netto charakter, kde riziko tržeb jde za dopravcem. „Ministerstvo dopravy tedy oprávněně předpokládá, že cílem dopravce je poskytovat služby v odpovídající kvalitě. V případě, že dojde k poklesu ukazatele nasazování řádných vozidel pod 98 %, bude uplatněna smluvní sankce podle smlouvy,“ řekl Jemelka.

Ministerstvo ve svém stanovisku v podstatě omlouvá České dráhy za to, že u linky Ex6 nedodržují řazení kvůli spolupráci s Die Länderbahn (DLB). Německý dopravce dlouhodobě nenasazuje vhodná vozidla, která měl na trasu z Mnichova do Prahy posílat.

„V daném případě není celý případ černobílý. Nedostatky jsou na obou stranách hranice. Zejména v začátcích provozu Ex6 to však byly právě ČD, které celou situaci zásadně zlepšovaly, a to i nad rámec dohodnutého rozsahu vozidel, pro zásadní výpadky plánovaných vozidel na bavorské straně. Tento přístup ministerstvo dopravy posuzovalo jako velmi vstřícný a byl mimochodem pozitivně vnímán objednateli na obou stranách hranice,“ dodal Jemelka. Podle něj budou sankce ukládány přesně podle smlouvy.

I přes nespokojenost s kvalitou vozů od DLB České dráhy letos rozšířily i jejich nasazení na další linku: nově se německé vagóny objevují na linkách z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína. „V rámci efektivního využití všech našich souprav mají soupravy linky Ex 6 Západní expres Mnichov – Praha do oběhů zapracovány i spoje Porta Bohemica a jeden spoj linky R 20 Labe na trase Praha – Děčín tak, aby soupravy byly maximálně využité a nestály zbytečně dlouho odstavené v Praze,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. V případě spoje Porta Bohemica tak jde o značný kvalitativní propad v porovnání s minulým jízdním řádem.

170 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Ten pan Petrovský má asi místo mozku … Já jsem vždy mnohem radši když mi přijede B, Ab, Bmz a jiné vozy na které tady pan „odborník“ stále nadává. Bdmpee to jsou vozy, které neměli nikdy spatřit světlo světa a to samé je Abmz. U R16 a Ex6 je řešení jednoduché, prostě přepsat plánované řazení tak, aby tam plánované byli vozy B a Ab. A Bdmpee a zbytek těch „super vozů“ byli jako případný „bonus“ pro takovéhle blbouny.

Honnzok

Bohužel je potřeba také zmínit, že zázraky nejdou. ČD měli dost značnou nevýhodu. Když se z nich stala akciovka roku 2002 tak měli vozovej park zastaralej – skoro celej už byl na výměnu velká část, kde včera bylo pozdě – a přes 7000 vlaků denně, které bylo potřeba odvézt a peněz rozhodně desetinu než na 100ky novejch vozidel. Pak se dost těžko funguje. Na modernizace nebylo moc co poslat, jelikož by nebylo na provoz na nové také nebylo. Bohužel máme v Čechách směšné jízdné, si porovnejte 40 € za 211km v Německu s našimi 211km za 310 Kč v Čechách… Číst vice »

Hans

Je to sice věc vzájemně smluvních vztahů, ale není ta pokuta směšné nízká? To krajské úřady jsou ráznější!!! Praxe ukazuje, že pokud takovému molochu, jako jsou ČD, dáte nízkou pokutu, obere o ty prachy své zaměstnance a nic víc se nestane. Pokuty musí být LIKVIDAČNÍ! Tedy tak vysoké, aby jejich udělení donutilo firmu vyhlásit krach! Jen to je dostatečnou výstrahou, která vede k nápravě. Totéž platí o lidech. Dejte na přejezdy kamery a za vjezd autem při červených světlech DOŽIVOTNÍ zákaz řízení a uvidíte, o kolik ubude nehod!!!

Alexandr Mikulka

Teda člověče, ty seš tak blbej, jak modrý zábradlí!

Soukromý kůň

ČD jsou VIP, těm se pořádná pokuta za ty miliony nedostatků dát nesmí… Normální člověk jede dneska raději autem, než aby vlezl do vlaku ČD a něco tam chytnul a kvůli zpoždění dojel třetí den a cestou ho zmlátil obuškem průvodčí, ale na ministersvu ani krajích to nikoho netrápí… 🙁

Josefin

Dost trapny komentar…. trosku soudnosti by neuskodilo… 🙂

Dominik

ČD mělo starší smlouvu a tam mohly být sankce nastaveny úplně jinak, takže jistě ČD dostalo pokutu, kterou dle smlouvy dostat mohlo.
Situaci údajně vyprovokoval cestující (zmlácení obuškem) a průvodčí se jen bránil.

Georg

he he, tak to ma ales petrovsky docela kliku, ze nejezdi z tabora, tam jsou rychliky vzor a, b, bds standardem a nikdo proti tomu neprotestuje.
hejtmanka se sveze s krkem na „prezentacni jizde“ v blesaku a povazuje to za zasadni praci pro lid… spesnaky, ktere arriva rozjezdila, priklepli tesilovi strejci na idsk ceskym draham a jezdi tam neustale zpozdene vlaky s bt z taborskych kopriv…

Honza Baloun

Tak to by měl rád i za Vysočin(Praha-Hablíčkův Brod-Brno)u kde je stejná kvalita jako na vaši Vltavě(Praha-České Budějovice)

Chytrý za 2

Ministr Kremlík skončil.

Petr Nick

nelze srovnávat tyto dva dopravce vzhledem k objemu přepravy cestujících , to je jako srovnávat regionálního pekaře s tím dotovaným od Prahy.. Pokuta není všelék, spíše lepší jednat o opatřeních ..

Gajda

Ale lze, každej podepsal smlouvu, ve který se k něčemu zavázal a měl by to dodržovat.

Petr Nick

Řeč je o objemu přepravených osob x výše pokut, ale v pohodě, názor

Tuzemák

Že, třeba takový ČD vs JMK na moravě, nebo dodržování řazení vozů u ČD. „Každej podepsal smlouvu, ve který se k něčemu zavázal a měl by to dodržovat“. 🙂

Viťa

Minulý týden na Svitavě ze tří cest 2x náhradní souprava. Člověk si koupí doplatek do jedničky (aby mu nevypršely ČD body) a skončí v Ačku…

dopravák

A ono snad „Áčko“ není 1. třída vozová? Nebo ten vůz byl snad polepen jako „dvojka“?

Sinda

Leckteré provozované jedničky jsou svým stavem horší, než modernizované dvojky.

dopravák

To nechci rozporovat, ono to staré pravidlo, že „nejlepší jednička je rakouská dvojka“ platí jistě velmi často i dnes, ale rozhoduje označení na vozu, ne skutečná kvalita, a to zase platí pro smlouvy a vyhodnocování jejich plnění.

Jiří Kocurek

Na papíře ano. Srovnejte ho ovšem s Bmz či modernizovanými dvojkami a dopadne výrazně hůř.

BoH

A jste si jistý, že jste si kupoval místo do Pantera. Já jen, že na některých vlacích už ČD oficiálně jezdí s béčkama.

Petr

Osobně bych v podobné situaci starou A místo první třídy v Interpanteru uvítal, jelikož ty staré Ačka mají daleko pohodlnější polohovatelná sedadla a více místa na nohy. V Interpanteru je rozdíl mezi 1 a 2 třidou prakticky pouze v barvě sedadla a opěrky hlavy.

R19

Takové výpadky kvality vlaku jsou časté i na rychlíkových linkách R19 Brno hl.n. – Praha-Smíchov přes Českou Třebovou a zpět

Viktor

nebylo tu pred rokem ze CD vypoví smlouvu DLB….proč se to nestalo…..?

Alex

Protože samy ČD nemaj čím to odvozit. By museli vzdát i smlouvu s ministerstvem 😀

David

A kam zmizely vozy z R8? Musejí mít teď fůru nevyužitých vozů.

Cyklista

Zřejmě zaplácly ty největší hrůzy, nebo je ČD pronajaly za hranice =)

BoH

Bee273 je na R9 a Bee272 je na R20.

Honza Baloun

A Bbdgmee R18

Sinda

Vozů je málo, slibů hodně – víc, než jde pokrýt… jak prosté 😀

Jiří Kocurek

Asi tak 20 plus 6-10 Béček. Ty Béčka bych nepočítal.

Honza Baloun

Bee272 a Bbdgmee šly na R Slovácký Expres R18 Praha Smíchov-Luhačovice. Jinak záloha Brno, posílila Praha některé zůstaly na R9

náhodný kolemjdoucí

V této diskuzi se hojně argumentuje jednotlivými osobními zkušenostmi. Jenže na nevzhledný vagon se dřív nebo později narazí u každého dopravce (možná kromě Lea).
Myslím, že zde by měla promluvit spíš statistika.

Leinad

I u LE narazím na to, že se dopravce o vozidlo(=jednotku) nestará, je znečištěná,… Tím jak jezdí bez záloh a s ostrými obraty, klidně se dá sedačky poblít ráno a do večera to v soupravě bude.

Viktor

Mě je to Jedbo co mě odveze do Mnichova,ale když si koupím lístek na přímý vlakové spojení Praha Mnichov a nakonec se dozvím 10min před zastávkou Schwandorf že ujel vlak do Mnichova,který tam Alex připojuje normálně…. takže cesta se prodloužila s dalšími dvěma vlakovími spojení s přestupem v Regensburgu bez místenky…tak já si radši vyberu variantu že chci dojet na místo a je mi jedno vcem

Sinda

Statistika je možná hezká pro úředníka na ministerstvu, ale postiženého cestujícího zrovna moc neuklidní, že 98 kolem jedoucích vlaků problémy nevykazuje.

Jaaa

Nj., tak pro dokonalost ale musíte jinam.

Hezky česky

Jakože stát dává pokutu sám sobě? Druhým kanálem zase posouvá peníze sám sobě. Nejde o nic jiného než o divadlo pro veřejnost. Výsledkem není nic, pouze alibismus.

BoH

Víte, že je hospodaření ČD oddělené od hospodaření státu? 🙂

Hezky česky

Formálně ano, jako jsou oddělené i jiné složky státu. Prakticky když dochází na lámání chleba se musíte podívat do kolonky vlastník.

Alex

ČD jdou běžnou obchodní korporací. Nikoliv kapitolou státního rozpočtu. To je třeba rozlišovat. Vlastník je jen příjemcem případného zisku.

Hezky česky

No vidíte, jste to teď sám napsal.
Jestli je někde momentálně v kasičce oddělen nebo není, se může lehce změnit, ostatně dnešní absolutní tzv. oddělení je nesmysl, už jenom v tom, že by ČD bez dluhu nebyly schopny vypravit jediný vlak a kdo ručí za dluhy, kdo dostává rating na úrovni státu?
Hele až bude hospodářská krize, to uvidíte ty mimořádné injekce, oddlužování apod.
Nicméně věta, že stát dává pokutu sám sobě, neboť je vlastníkem ČD, nebo kdo je podle vás vlastník?

Cyklista

Největší problém je, že „injekce“ jsou trvalé a nebudou jen v období hospodářské krize.

BLackList

zjevně jste oba dva ekonomičtí experti. Ale nemáte pravdu. Vaše úvahy jsou zcela mylné.

BLackList

ČD jsou akciovkou od r. 2003. Tedy 17 let. Máte pro toto své tvrzení nějaký reálný podklad??

Jaaa

Pán by holt (nejen za krize) raději viděl státní injekce do soukromého?

Sinda

Pokutu dostane organizace – právnická osoba. Nikoliv její vlastník. Pokuta se projeví na vykázaném zisku/ztrátě. Čemu nerozumíte, zákon o obchodních korporacích jste nikdy neviděl? 😀

Zrovna ČD, když jde o zveřejňování informací a nebo i o marketing, tak se rády chovají jako běžná firma. Utrácí za reklamu, informace dle 106tky poskytovat naopak nechtějí – to už najednou státní nejsou 😀

Hezky česky

To vyprávějte na příkladu ČSA, hezký den…

BoH

Toto ale fungovalo v době, kdy na železnici neexistovala konkurence. Státu v podstatě nic jiného nezbylo. Nyní je již situace jiná 🙂

Jiří Kocurek

Jo aha, takže když policajt služebním vozem rozseká semafor (i ten služební vůz) tak by vlastně pokutu za nehodu platit neměl, protože je to státní zaměnstanec.

Hezky česky

To mají platit zaměstnanci ČD?

Leinad

Pokud by ty linky vyhrál někdo jiný, bylo by to úplně stejne.
Někdo jiný dostane zaplaceno částku za odjeté spoje ve smlouvě – smluvní „pokuty“ za neodjeté a blbě odjeté spoje.
Jestli si z pokut dopravce něco dělá (nevyplatí prémie odpovědným, při úmyslu vymáhá celou částku) je jiná věc.

filemon44

Záleží samozřejmě na přesném znění smlouvy,nicméně sankce mají uplatňovány úplně stejně všem dopravcům.Pokud poskytuje nekvalitní služby Arriva,ať platí pokuty.Pokud poskytují nekvalitní služby ČD,ať platí ony.

Dushan

Nasazení vozů typu B249, tj. kupé, nepovažuju v porovnání s velkoprostorovými vagony za zhoršení, ale naopak zlepšení komfortu (aspoň teď v zimě, kdy nevadí absence klimatizace).

Sinda

Jen pokud na Vás v tom kupé někde nečíhá blecha… 😀 Což u mnohých vozidel ČD tak jisté také není.

BoH

Jako při porovnání B249 a Bpee237 musím říct, že B249 je hodně velký pokles komfortu 🙂

Dushan

A já trvám na mém konstatování v úvodu diskuze.

BoH

To můžete. A samozřejmě máte právo si to i myslet. Nicméně z objektivního pohledu je Bpee237 mnohem, ale skutečně mnohem kvalitnější vůz 🙂

Paja

Jedna věc je velkoprostor vs. kupé, případně nefunkční dveře vs. funkční dveře. Ale druhá je moderní vagon vs. Béčka.
A ještě k té zimě, není to tak dlouho co na hrůzovlacích (dneska to jsou myslím rychlíky Vltava) jezdily zásadně binární Béčka. Buď se netopilo vůbec nebo naplno.

Dushan

Minulý týden jsem jel vlaky Lužnice/Vltava a vybral záměrně právě tyto z důvodu soukromí, tj. kupé a jelikož Bmz na jižních expresech bohužel nejezdí.

BoH

Promiňte, ale toto je nesmysl. Pokud nejste v kupé sám, tak vždy máte větší soukromí ve velkoprostoru, protože v kupé to má vždy nádech „romantiky“. A pokud je vlak tak prázdný, že jedete sám v kupé, tak stejně i ve velkoprostoru máte dostatek soukromý. Při větším počtu cestujících máte nejvíce soukromí ve velkoprostorácích s letadlovým uspořádáním sedadel 🙂

BoH

Pardon za to ošklivé ý 🙂

pozorovatel

Mám sice „velkoprostoráky“ rád, především ve dne, ale jak se v poslední době (několika letech) rozmohlo cestování s malými dětmi, tak se mi ty „velkoprostoráky“ pomalu začínají „zajídat“, protože ty rodinky, místo aby zalezly do „Béček“, okupují nejčastěji „čtyřky“ ve velkoprostorových vozech a nezvedené dětičky svým hlasitým jekotem ruší všechny ve voze. Ale uznávám, že to není vina nějaké vady vozu, a vlastně v podstatě ani vina těch nevychovaných dětí, ale vina jejich sobeckých a bezohledných rodičů: asi by bylo dobré významně rozšířit množství „tichých vozů“, nejlépe na všechny „velkoprostoráky“.

BoH

Tak to souhlasím. Hlasití cestující ve velkoprostoru jsou svinstvo.

Cyklista

Pokud by béčka měly čisté, nepotrhané a neprosezené sedačky, funkční dveře v oddílech, funkční a regulovatelné topení a samozřejmě automatické vstupní dveře (aby se nemuselo čekat až průvodčí oběhne všechny vagony) tak s Vámi možná souhlasím, ale to co ČD nasazují má do komfortního vozu hodně daleko.

Jerry

Nebudu se ČD zastávat ale ve výrobě mají 50 kusů novych vozu a běží vyberko na dalších 200 vozu.u ČD dochází k problémům ale fakt se s bečky setkávám velmi málo.zato soukromník ten to vede hlavně Arriva a jejich náhrady v podobě Loko r.750 a retro vozy to nemůžou myslet vážně.regiojet na lince R8 špinavé vozy z Německa.jedinny kdo to nekuřáci je azd .

Jerry

Místo nekuřáci tam má být nekurvi ale mobil si dělá co chce.

David

Chcete mluvit do tak složité věci jako je železnice a přitom neumíte ovládat ani svůj vlastní mobil?

BoH

No já se zase s béčka na R12 setkávám pořád 😀 To jen pro porovnání s R8 🙂

BoH

Smím se zeptat, za co ty mínus? Skutečně považujete B + Bdtee u ČD za lepší, než Bmz + Bmpz (+ Bc) u RJ? Já tedy nevím, ale Bmz je podstatně lepší než B, Bmpz je zhruba na úrovni Bdtee (ale myslím, že má klimatizaci, ale nechci kecat). Bc RJ = B ČD. Pořád bych řekl, že to, co nasazuje RJ na obdobné lince je lepší, než to, co tam nasazují ČD.

BoH

Koukám, že zeptat se mohu, ale odpověď nedostanu 🙂

Dominik

Tak B ČD je rozhodně lepší jak Bc RJ.

BoH

V čem konkrétně?

Jiří Kocurek

Platí tam … inkarta?

Dáda

No nevím, já jel R8 dnes ráno 7:02 h Hlaváku a špinavý rozkodně nebyl (uvnitř).

Jerry

Dáda: já sem jel včera že Studénky v 5:54 no humus ..malém sem blil.tak zpraseny vagón sem neviděl ,foto nemám mobil vybitý,ale příště to zdokumentuji.

Dáda

No těch cest mám za sebou už kolem 10, a zatím vždycky dobrý (čistota)! Jednou obsluha bojovala s kafostrojem a nebyly teplý nápoje (až do Vyškova)…Teda pozor, vždycky ve voze č.1. – Pro pořádek dodávám- Většinou jsou to vlaky mezi 7:02 z hlaváku a 7:44 z Krpole tam a kolem 15:44 zpět ze Svinova do Brna…

Dáda

Myslím, že by bylo více než prospěšné trval ekontrolovat VŠECHNY dopravce a penalizovat je dle smluv, všem stejným metrem měřit! Mj. to určitě donutí všechny zůčastněné dodržova smluvně slíbený standart.

Sinda

To by ČD velmi rychle provoz některých R/Ex vzdaly… 😀

pozorovatel

A kdo a čím by je nahradil? To chcete chodit pěšky jako Mácha někdy před 200 léty? Vaši adorovaní „priváti“ by to všechno rozhodně příliš rychle nahradit nestačili ani těmi ojetinami ze západu a jihu, které ještě lze vůbec sehnat.

Jiří Kocurek

A proč to teda ČD nedokážou udělat za 20 roků???

stemark

Výzva ke kontrole všech smluvních linek Českých drah a soukromých provozovatelů!!! Nechci se zastávat soukromých dopravců, ale nebýt jich, tak jsou České dráhy pořád ještě na nižší úrovni než teď. Ale protože mají smlouvu všichni, tak by měli mít všichni rovné podmínky a pokuty pro ČD by měli být rovněž za každé porušení nepřistavení sjednané soupravy včas a za podmínek smlouvy. Proto jsem za vytvoření serveru http://www.kontrolazeleznic.cz, kam může každý cestující dávat fotografie, co kde a na jaké trati zrovna jezdí a rovnou by se posílali podněty na pokuty smluvní straně – Ministerstvu dopravy ČR nebo jednotlivým krajům. Co na… Číst vice »

sledovatel webu

Tam by vznikla ještě horší demagogická žumpa a zkreslování reality než v různých diskusních fórech …

BoH

Co se týče nekvality vozového parku, je to samozřejmě špatně. Nicméně brát stanovisko známého hatera Petrovského za relevantní, mi úplně nepřijde. Stačí si projít FB jednotlivých dopravců a podobných naštvaných lidí najdete spoustu u všech bez rozdílu.

Alex

Však ať dostávají pokuty všichni. Proč by se měl pokutovat jen soukromník a ČD nikoliv ?

BoH

A co já s tím? Nějak to rozporuji?

BoH

Mimochodem, mně přijde relevantní především to, co se píše ve článku skoro až na konci: „V případě, že dojde k poklesu ukazatele nasazování řádných vozidel pod 98 %, bude uplatněna smluvní sankce podle smlouvy“, tedy ČD má být sankcionována v případě, že bude počet nahrazení vozidel méně kvalitními (v rozporu s ujednáním) více než 2 %. 2 vagóny ze 100 mi nepřijde jako až tak velký manévrovací prostor. Na druhou stranu je potřeba přiznat, že těch garantovaných linek není mnoho a ty negarantované zřejmě značně statistiku vylepšují (například když u nás na R 12 jezdí B místo Bdtee). Takže já… Číst vice »

Alex

Procentuelní ukazatel nedodržení standardů kvality má být kontrolován na jednotlivé linky samostatně a nikoliv na dopravce v souhrnu. Při posuzování kvality souhrně za dopravce je v součtu logicky zvýhodněn ten, kdo zajišťuje více linek. Což lze považovat za diskriminační jednání.

BoH

Neříkám, že by to nemělo tak být (myslím na každou linku zvlášť), ale vysvětlete mi, co je na tom diskriminačního? Když zajištuji 10000 vozů, musím zajistit 9800 správných řazení. Když zajišťuji 100 vozů, musím jich mít 98. Myslíte si, že zajistit těch 9800 správných vozů je až tak jednodušší?

Sinda

Beztrestně vynechat 200 vozů a nebo jen 2…. opravdu nevidíte žádný rozdíl? 😀

BoH

A Vy snad ano? Nebo si snad myslíte, že ve velkém objemu se stanou vozy zázračně méně poruchové?

Cyklista

ne, ale můžu si „vybrat“ některé linky, kde nebude řazení správné nikdy a tam dávat všechny šunty. Tím mi třeba vyjde dost vozů na ostatní….

BoH

No to samozřejmě mohou, ale pak budu dostávat pokutu za tuto linku. V podstatě by to tak fungovalo, pokud by skutečně se počítala procenta za každou linku zvlášť a pak dopravce mohl některou z linek odepsat, aby se udržel v černých číslech jinde. Samozřejmě je otázka, jestli by byly sankce nějak odstupňovány či nikoliv (dopravce by toho zneužíval až do lineárního zvyšování sankcí).

Jirka

A tím získáte, proti stavu kdy jsou „šunty“ rovnoměrně rozprostřené (na zálohách, třeba), konkrétně co? Pořád to znamená, že zbytek sítě musí být o to lepší.

Jirka

Tak ono to jednodušší je, to říká už zákon velkých čísel. Plus „běžné“ úspory z rozsahu, možnost lepší organizace oprav atd. Přesto mi není jasné, co je na tom diskriminačního. Představa, že pravidla a standardy platí jen pro „velké“ je podle mne diskriminační a nebezpečná ještě víc.

pony

Ex6 je ale katastrofa bez ohledu na Petrovskeho. Za tri dny cestovani se znamemu povedlo nasbirat 30korunove kompenzace v celkove hodnote pres 2 stovky. Chybejici jednicky, chybejici mistenky, chybejici wifi…

BoH

Pokud se to opakuje často, tak je to samozřejmě špatně. Mohu se zeptat, jaká byla přesně sestava tohoto vlaku, když jste cestoval?

Alex

Takže jsme u toho, že Českým drahám správní úřady prostě nadržují. ČD kvalitativní standardy dodržovat nemusí, ale když nasadí horší vozidla jiní dopravci, automaticky z toho je pokuta.

Pečlivý pozorovatel

Pane Alex a kde jste přišel.na to že ČD nedostávají pokuty ? Vy máte nějaký přehled? Já ano a ČD dostávaly pokuty již mnohem dříve než vůbec nějací soukromníci vyjeli na výkony v závazků. A dokonce to ani na ně nikdo nemusel hlásit. Měly za povinnost nedodržení řazení hlásit samy. Jen se o tom nevědělo. Současný stav je takový že všichni očekávali obrovskou změnu opravdovou revoluci. Že noví dopravci budou řadově lepší než chybující a nedokonalé ČD což je pravda. A ejhle soukromníci jsou ještě horší než ty špatně ČD. Což je uprimě řečeno dosti umění být ještě špatnější. A… Číst vice »

Alex

Případy, kdy ČD nenahlásili co měly jsou také poměrně časté.

Pečlivý pozorovatel

A máte toto tvrzení pane Alex něčím podložené?

Sinda

A vy máte ty pokuty pro ČD něčím podložené? A mohl bych ty vaše podklady vidět? 😀

Pečlivý pozorovatel

Já osobně psal ta hlášení o nedodržení předepsaného řazení. A to již před několika lety. Nevidím důvod proč by to dnes mělo být jiné.

Sinda

Tak ještě jednou. A mohl bych je vidět? 😀 Prosím včetně přehledu o výši udělených sankcí.

Pečlivý pozorovatel

Pane Sinda tak na tuto hloupou otázku se ideálně hodí jako odpověď známá hláška z filmu. “ Však vašu p..u jsem taky neviděl a věřím že ju máte “ 😀

Alex

Ale ty vaše kydy jsou tedy neověřitelné. Takže si vymýšlíte, nebo lžete – chcete-li 😀

Pečlivý pozorovatel

Pane Alex to nejsou žádné kydy jak píšete. Před pár lety jsem dělal strojmistra jestli víte co to je. Každou směnu jsme posílali mail na kraj s přesným nasazením všech vozidel. Kraj měl dokonalý přehled co kde jezdí a i když došlo během dne k závadě posílaly se přesná čísla vlaku na kterých jelo náhradní vozidlo. To vše se dělalo aby kraj mohl uplatnit pokutu. Přesnou výši samozřejmě neznám to již šlo mimo strojmistrů.

filemon44

Já se k panu Pečlivému pozorovateli přidávám..jen bych možná nepoužíval slovo kopání.Nicméně zcela souhlasím s tím,že sankce mají být uplatněny stylem „padni komu padni“.Bohužel po nástupu nových dopravců je jednoznačně ukázalo,že tolik slibovaná vyšší kvalita je v nedohlednu,aspoň v některých konkrétních případech.Takže zastánci nových dopravců teď už o vyšší kvalitě tolik nemluví a uchylují se k heslům typu „stejná (ne)kvalita za nižší cenu“,případně jakoukoliv(i zcela oprávněnou kritiku)těchto dopravců „odpinkávají“ argumenty ve stylu,že ČD taky mají zpoždění,ČD taky nedodržují řazení,ČD taky ruší vlaky atd.Což je naprostá pravda,ale myslím,že drtivá většina cestující veřejnosti měla za to,že noví dopravci nastoupili kvůli tomu,aby nám… Číst vice »

Pako

Z cele te soupravy tam to ,,B,, jede jedno, max dve, ale dobře, bejt tam nemá, ale mužů si popojít a vlezu do Bmz, u arrivy je tragická cela souprava…

Růža

Pokud ovšem vůbec jede.

jan

Bčko no, jestli navíc modernizované.. Příjde mi to v dnešní době docela malicherné. Nedávno jsem se byl podívat na Karolínce. Jsem nevěděl, že oni tam i křižují. A je to D3. Ejhle tam byla modernizovaná 845 🙂 a komunikovalo se přes vysílačku 🙂 Už chápu proč, někoho může štvát mít v systému nefunkční čísla nebo bulharské.
A bylo to s nima „zajimavé“. PS: zdarma a bez průvodčího, co opět strojvedoucímu evidentně také „zlehčovalo“ práci.

stemark

Jak malicherné??? ČD chtěla vyřadit všechna Béčka už před 2 lety a pořád jezdí. Mají smlouvu na velkoprostorové vagony s wifi internetem a připojení elektriky, tak co sakra řešíme… Nasadit na EX Béčko, to jsi o 20 let zpátky, že? ČD nedodržují nic a pokuty žádné!!! Ty děláš u ČD, že?

jan

Ne nedělám. Malicherné s tím, co tady vidíme od 15.12.

Paja

Tak mě to malicherné nepřijde. Stejně jako když Arriva řadí nevyhovující vozy/jednotky.
Před 2 týdny jsem jel Jižním expresem, nestihl jsem oběd, tak si říkám, využiju bistro. No jo, to by je ale milé dráhy musely řadit (přestože i na svých stránkách je v řazení mají). A to je taky od 15.12. trvající stav.

jan

Pokud vymění jeden vůz třeba za Bčko tak co.. Aspoň mají nějakou zálohu.. A víc než 140 se tam prakticky nikde nejezdí. Téměř ne víc než 120 na většině.

jan

Jo, a abych nezapomněl, na Karolince, Velkých Karlovicích se jezdí se pod SRV – simplexem 150Mhz, podle D3: Vs. MESA 23 a db 628

Poutnik99

Ani procenta náhradních souprav na R19 by se neměla opomíjet. Škoda, že se neměří všem stejně…

David Brzeźniak

To je jednoduché, počet spojů vs. počet kontrol. Samozřejmě, že kdyby se u ČD provedl úměrně stejně počet kontrol vs. počet spojů, jako u jiných dopravců, tak by ty pokuty byly vyšší. Ale to by kontroly z ministerstva a krajů nedělaly nic jiného. Druhá stránka věci je, že provozovat drážní dopravu není stejné jako jezdit na kole.

Chytrý za 2

Pozoruji trvalé tendence dehonestovat co nejvíce České dráhy. Nelíbí se mi to a vidím v pozadí odněkud řízenou snahu. Odkud? Počítejte na prstech a přemýšlejte v souvislostech.

Daniel Mach

Pozoruji trvalé tendence dehonestovat co nejvíce soukromé železniční dopravce. Nelíbí se mi to a vidím v pozadí odněkud řízenou snahu. Odkud? Počítejte na prstech a přemýšlejte v souvislostech.
(To jen tak, jak lze snadno obrátit naruby nic neříkající prohlášení)

Chytrý za 2

Všude, kde se o něco soutěží, přijde někomu vhod když konkurent dostane minus. Kdo je tady zavedený a největší dopravce? Kdo se sem dere na dopravní trh a touží po větším kousku dortu? No vidíte.

stemark

Ty jsi mimo realitu. Proč ČD nedostávají pokuty jako soukromníci? Dehonestují se soukromníci a ČD se veze…a ty taky.

Pečlivý pozorovatel

ČĎ dostávaly pokuty ještě mnohem dříve než vůbec soukromníci vyjeli v závazku.

Sinda

A nebyly ty pokuty spíše symbolické? 😀 Jen aby se „neřeklo“.

Samuel Novák

Když u citujete komentáře jednoho zhrzeného ex zaměstnance ČD. Tak si dovolím vložit i své postřehy. Pravidelně postávám u přejezdů kde lítají plzeňské Ex. Béčka se vyskytují minimálně a to hlavně v pátek a neděli. Jinak rekonstruované velkoprostory. Dále, dost často jezdím rychlíky ČD jednu trasu a béčka opět vyjímečně a když tak humanizovaná, jinak klimatizované velkoprostory… Nedávno jsem viděl na hlaváku jednotku regyjodžetu určenou do Ǔstí. Ušmudlaný, obouchaný šrot, který vypadal, že odjezdil celou válku v trase z Berlína do Moskvy a zpět. Po této štrapáci nakonec skončil u nás. Jediný vklad dopravce byl, že ten šrot natřel. Jinak… Číst vice »

Aleš Petrovský

Tak předně, nikdy jsem nebyl zhrzený zaměstnanec. Když jsem u ČD před více než deseti lety brigádničil, tak to bylo naprosto fajn a všem kdo mají pevné nervy bych tuhle zkušenost doporučil. A skončit jsem musel kvůli mému úrazu zad, ne kvůli čemukoliv jinému. Ale to neznamená, že do konce života budu držet hubu a krok a nebudu řešit, na co se vynakládají mé peníze. Kdyby byla trasa Plzeň – Praha řádně vysoutěžená a dopravce by tam nasazoval palečky, tak bych si stěžoval též, protože těmi vlaky jezdím, nestojím u přejezdu. Ale už jenom jak se vyjadřujete a záměrně komolíte… Číst vice »

Paja

Tak já myslím, že jste svým komentářem jasně vyjádřil kdo je zhrzený a kdo ne 🙂

Rajče

ČD si na tratích objednávaných MD dělají co chtějí. Například R12 je také ukázkový příklad. Kvalita se za 20 let nezměnila, často to teď v zimě netopí, dveře nejdou pořádně zavřít, občas okny prší/sněží dovnitř atd.

BoH

Problém je, že MD nevadí, že na lince R12 se jezdí ve šrotech :/

Vladimír D.

Pokud se mého cestování s ČD týče, jsem s nimi (až na malé výjimky) spokojen. Pokud se budu při cestě možnost rozhodovat rozhodovat mezi ČD a jiným dopravcem, zvolím určitě je. Pro mne je to dopravce s tradicí.

Dáda

Jezdím tím, s čím jsem spokojen, nebo s čím musím, páč na dané trase holt jezdí to co jezdí. Z Brna Prahu, nyní i Ostravu jezdím s RJ, podle mne je výhodnější – rád mám klid a jídlo ve vlaku. Když jeden s rodinou, dětský kupé v RJ má jednoznačně navrch. Předesílám, nekupuju žádný lowcost lístky, Jezdím zpraqvidla 1 třídou/ bussines, vejlet s rodinou pak standart dětský kupé.

Maršál

Jojo, to se vám to s dětmi jezdí ve Standardu, když jejich lístky stát neoprávněně proplácí (má totiž proplácet jen nejlevnější třídu, což je Low Číst).

Dáda

Vewřte, že jestli jedu s děckama na výlet tak ta Babišova sleva mne vůbec nezajímá. Kdybych byl prase jedu businessem, akorát prcek by se tam ukousal nudou a jeho řev by ostatní určitě vítali s nadšením. Tj s prcekem standart dětský kupé. Tak se můžou kluci vyblbnout do sytosti. Já ty „pohodlný“ sedačky ve standartu díky „velikosti“ kupíčka v pohodě taky vydržím. Nějsem typický „čerpatel“ koblih. Většinu cest jezdím v 1. třídě nebo v bussines. Nemusím šetřit na jízdným za každou cenu.

Cyklista

Nevím, kde pořád berete takové nesmysly…. „Ve vlacích bude sleva platit pouze ve 2. třídě.“ (zdroj: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Od-soboty-1-zari-zacnou-platit-slevy-jizdneho-pro ) nikde ani slovo o nejlevnější třídě.

RegioJet vždy měl několik úrovní druhé třídy, stejně jako ČD a Leo mají několik úrovní třídy první.

Jaaa

Kde? Že by tam, kde je sleva stanovena, tedy ve věstníku MF 14/2018; konkrétně část III. odst. b) ?

b) průvodci osob těžce postižených na zdraví, držitelů průkazu ZTP/P podle jiného právního
předpisu 4) ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu
nabízenému dopravcem (dále jen „2. vozová třída“).

Jirka

Dobrý pokus o demagogii, ale nevyšel. Co citujete, platí jen pro bezplatnou přepravu průvodců, ZTP/P, máte to i v citaci.

Pro rodinu s dětmi platí část IV. čl. 2. odst 3:

Nárok na zvláštní jízdné lze uplatnit pouze pro jízdy ve 2. vozové třídě s výjimkou přepravy podle části III. písm. a) této přílohy. [pozn. výjimka je bezplatná přeprava malých dětí ve všech třídách].

Viktor

Asi ČD to nechtějí teď hned řešit….asi odškodnění Mezi ČD a DLB je větší jak ČD a ministerstvo….taška si myslím že to teď přímo neřeší, ale musím říct že DLB už mě opravdu s* (ne štve)… pětkrát do Mnichova jsem jel a pětkrát jsem čekal na vlak ve Schwandorfu, protože nečeka….

Karel

Není nad nostalgii. Dle mého je staré B lepší než velkoprostorové vozy, kterým se ještě nedávno pyšnily jen osobní vlaky. Pan Petrovský si zřejmě bude muset pořídit data, aby předešel problémům s Wi-Fi, které neměl před pár lety ani doma, natož tak ve vlaku. A zajímalo by mne, co má dotyčný například za auto. Velkoprostorové BMW, nebo nechutně obutou Felicii.

Aleš Petrovský

Pokud je pro vás lepší Béčko, než vůz se službami, tak k tomu není co dodat. Jinak jezdím téměř všude veřejnou dopravou, a když potřebuji auto, tak využívám carsharingu Plzeňských městských dopravních podniků. Tam zásadně jezdím s kombíkem Ford Focus. A ještě mně místo něj ani jednou nedali stodvacítku.

Haha

Jistě, taky tyhle zálohy platíme DP v ceně vozokm (za km 12m busu chce od města lidových 70 korun na kilometr + od cestujících dalších 30 % v jízdném).

Josefin

„přijede tohle staré, špinavé“ – Rad bych videl, v cem ten stary vuz byl konkretne spinavy, pane Petrovsky. Sedacky byly snad spinave? Pokud ano, mate dukazy? A nejste trochu rozmazleny uz?:) Opravdu potrebujete mit za tu cca stovku az 150 korun vse na urovni Business v Emirates?

Cyklista

Nevím jak u pana Petrovského, ale na IC Opavan jsou ve starých vozech dost často potahy špinavé a potrhané. A nejen sedadla, bývají i rozbité umakartové obklady, dokonce jednou viselo z oken i těsnění. Fotografie Vám klidně na mail pošlu.

Nechci Emirates, pouze dodržení standardu, které ČD hrdě hlásají. A pokud si zaplatím jízdu v kupé pro šest osob, nechci se mačkat v osmi a ještě se bát že chytím svraba.

fff

a uz jste jel arrivou ve zlinskem kraji ? luxus a dodrzeni kvality na 1* 😉

Daniel Mach

Vaše obhajoba ČD je až dojemná, ale když člověk vejde do kupé a vidí, že je špinavé, tak jaký důkaz chcete předložit? Má vám tu špínu poslat e-mailem nebo raději faxem? Předpokládám také, že za cenu, kterou platím, si čistou sedačku zasloužím, a nemusím sedět v bussines třídě, natož v letadle. To máte trochu absurdní představy.

AAA

§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte

Aleš Petrovský

Špinavá vozová skříň, špinavá okna, špinavá plyš v úrovni hlav cestujících. A to není jen to včerejší béčko. Problém je daleko komplexnější. Business u Emirates na trase do Plzně nepotřebuji. Stačí vozy, které mají být opravdu nasazeny dle řazení resp. smlouvy. Toť vše. Béčka jsou dobrá tak maximálně na vlaky do Lužné či na přidané vlaky typu „sněhulák“ na hory apod. Ne na expresy a rychlíky.

Paja

Obzvláště koridorové expresy. I když při stavu lokomotivního parku ČD už to situaci nijak nezhorší.

dopravák

Špinavé vozové skříně mají v zimě běžně všichni dopravci, protože při teplotách nižších než +5 °C naprostá většina myček nemyje, protože nemá sušení vozů, a ani dříve dost běžné ruční mytí oken se už také dlouho neprovádí téměř vůbec: když vidím jednotky „paštikáře“, který je nemyje snad ani v létě, tak proti tomu jsou vozy ČD většinou ještě docela čisté.

Modré zábradlí

A v Americe zase bijou černochy.

Josefin

„V případě spoje Porta Bohemica tak jde o značný kvalitativní propad v porovnání s minulým jízdním řádem.“ – To je sice pravda, treba kdyz rano cestou z Decina a Usti na EC 259 chodilo do restauracniho vozu spousta lidi na kavu ci snidani, dnes uz to mozne neni. Avsak tu cast z Decina na Lipsko zrusily nemecke DB, ne Cesi.

Chapu, ze skok je to velky (nemecke Alex vozy ted a ceska souprava na Nemecko loni), nicmene draham se logicky nevyplati na cca 1 hodinu a 30 minut jizdy Praha-Decin posilat stejnou soupravu i s restaur. vozem nocovat do Decina.

Daniel Mach

DB žádnou část z Děčína do Lipska nezrušily, protože ty vlaky jedou do Drážďan a Berlína, případně do Hamburku. A jestli to správně chápu, tak vozy DLB jsou připojovány na úsek Praha – Děčín. Jídelní vůz i vozy schopné jet na německém území až 200 km/h. jezdí ve stejné kvalitě jako loni a předloni.

Haha

Pane Machu, když o něčem nic nevím, tak mlčím. EC 258/259 do/z Lipska jezdil a vozil EC soupravu. Od GVD je nahrazen do/z Děčína Ex 578/579 soupravou od mnichováků.

Cyklista

Nejde jen o R16 a Ex vlaky. ČD se dlouho době potýkají s nedostatkem vozů a nejsou schopny osazovat kvalitními vozy ani IC/EC vlaky. I na těchto vlacích se neustále potkávám s B249, často i v potrhané kožence.

Josefin

To s tim „casto“ na EC v kozence trochu kecate.:) Pokud casto, dolozte to. Ale to uz pak tak „casto“ nebude, co.:)

Petr Korček

I kdyby to bylo jen jednou, tak je to špatně.

Cyklista

Fotografie Vám milerád zašlu. Je to pravidelný stav. Tento pátek byly ve vlaku 4 vozy B249 z toho minimálně jeden v kožence. Ještě že má tak málo zastávek, jinak by asi díky nutnosti zavírat ručně dveře nabral větší zpoždění.

Lístečky za kompenzace mohu tapetovat, ale přestává mne bavit se dohadovat s průvodčími, kteří stejně za řazení nemohou, ale asi mají nějaké nařízená kompenzace cestujícím upírat. Jsou zde světlé výjimky.

Paja

A vy můžete doložit, že to často není?

Josefin

Opravdu tady chcete citovat pana Petrovskeho? Cloveka, ktery pracoval dlouho pro Regiojet a ktery poslal desitky a desitky stiznosti na CD? Zrovna jeho? Ten je VELMI zaujaty proti CD.

Za sebe muzu rici, ze na zapadnich expresech (vyjma vozu od Alexu) to celkove funguje dobre. A to jsem za posledni roky absolvovoval min. stovku jizd mezi Chebem a Prahou.

Josefin

Spatne je to, pane Suro, ze citujete JEN jeho + zrovna jeho. On tvrdi, ze to je na dennim poradku, ja zase tvrdim, ze v tomto si vylozene vymysli. Jezdim tam casto a moc dobre vim, ze celkove to tam funguje dobre (krom Alexu). Kdybyste citoval vice lidi, bylo by to objektivnejsi – citovat vsak jen pana Petrovskeho a zrovna jeho je dle me spatna novinarina. (A to jsem Vas uz tady xkrat chvalil za jine veci.)

ros

to píšete správně, co zaplatil, za 1.2kč na km to asi lepší nebude je tržní hospodářství,ale třeba jednou přistaví i moderní vagon cena 5 kč km ale asi tam pojede sam

Haha

Jo, „cena od … “, nebo takové (ne)občerstvení u RGJ jsou dobrými příklady.

Cyklista

A viděl jste nějakou reklamu ČD? : „do XXX již od YYY“

Nejde zde o to, že bychom chtěli zrušit, nebo poškodit ČD, jde pouze o objektivní posuzování dopravců/přepravců.

Pokud mají ČD svými předpisy stanovený standard, měly by jej dodržovat a pokud z nějakého důvodu dojde k mimořádnosti, měly by na to alespoň upozornit, nebo cestujícímu kompenzovat. Ani jedno dobrovolně nečiní a zde čtu pouze omluvy typu, ale nějak to jede, buďme rádi aspoň za to. Ne, nejsem za to rád.

Zde tolik dehonestovaný RegioJet v případě zařazení náhradního vozu nižší kvality, nebo poruchy sám cestující informuje a nabízí kompenzaci.

Dominik

Sám? Už několikrát jsem, přímo na FB stránce RegioJetu, kteří si stěžovali, že změna řazení nebyla dopředu hlášena a v pár případech dokonce celý vůz chyběl a taktéž bez informace.

noerf

Doprava Praha – Mnichov lze poměrně kvalitními autobusy DB, nebo tzv. západním expresem, který je na něměcké straně vede jako osobní vlak. Řešeních má MD v ruce hned několik:
1) zdvojkolejnění a elektrifikace úseku Plzeň státní hranice – dál směrem na Mnichov
2) dbát na důsledné dodržování standardů u dodavatele služeb, což je na Českém území ČD, tedy i řešení, že ČD sestaví vagoiny sama a od Plzně bude jezdit na Mnichov němmecká lokomotiva (podobné řešení jako má Regiojet, na trase Praha – Vídeň, soupravy jsou jeho, strojvedoucí v Rakousku jsou rakouského dopravce).

Blacklist

Toto řešení bude asi pro DLB nepřijatelné. Tady je provoz v režimu UIC a DLB by musely ČD platit nájemné za vozy.

Dodo

DB IC Bus na Mnichov od nového GVD nejezdí.

Haha

Jako český Os to není, je to regio, ale rychlé, spíš Sp/R. 🙂