České dráhy dostaly loni pokuty za nedodržení kvality jako Arriva za dva týdny

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan SůraZápadní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy udělilo od ledna do listopadu Českým drahám pokuty za nedodržení kvalitativních standardů ve výši 712 tisíc korun. Za

Ministerstvo dopravy udělilo od ledna do listopadu Českým drahám pokuty za nedodržení kvalitativních standardů ve výši 712 tisíc korun. Za jedenáct měsíců roku 2019 státní dopravce dostal téměř stejně vysoké sankce jako Arriva za první dva týdny provozu na rychlíkových trasách. Cestující si přitom stěžují, že České dráhy na řadě tras nedodržují standardy, které slibují v jízdním řádu a které vyplývají ze smlouvy s ministerstvem dopravy.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky bylo loni od ledna do listopadu provedeno u Českých drah 234 kontrol, za které udělil úřad pokuty ve výši 712,5 tisíce korun. Arrivě za dva týdny vyčíslilo ministerstvo pokutu na 680 tisíc korun. Loni ale jezdily České dráhy do změny jízdního řádu ještě podle staré smlouvy, která v sobě nemá tolik přísných sankcí jako teď u nových kontraktů.

Řada stížností od pravidelných cestujících přichází ze Západních expresů a linky R16 do Plzně. Aleš Petrovský, který mezi Plzní a Prahou jezdí pravidelně, kvůli tomu už dotazoval ministerstvo dopravy, a také pravidelně na sociální sítě umisťuje snímky ze svých cest z Plzně do Prahy. Například o víkendu jel rychlíkem z Plzně do Prahy a namísto velkoprostorového vozu s wifi a zásuvkami přijel vůz řady B. Tento stav je podle něj na denním pořádku nejen u rychlíků na lince R16, ale i u expresů linky Ex6 na stejné trase. U vozů první třídy jde poté už vysloveně o loterii jaký vůz přijede, případně jestli vůbec přijede. „Všichni se nyní vezou na atraktivní vlně kritiky soukromých dopravců, byť ve většině případů naprosto oprávněné, ale je třeba připomenout, že tristní stav na linkách R16 a Ex6 již vstupuje do třetího roku a všichni se tváří, že se nic neděje,“ říká Petrovský.

České dráhy od letošního jízdního řádu, jako opatření proti negativním dopadům nekvalitních německých souprav na své cestující začaly zařazovat modernější vůz 1. a 2. třídy řady ABmz na vnitrostátní úsek mezi Plzní a Prahou. V reálu je ale situace jiná. Vozy řady ABmz totiž suplují první třídu jak na rychlících, tak na chebské větvi expresů, a proto jich není pro mnichovské expresy dostatek. Vůz tak často bývá nahrazován vozy druhé třídy Bmz či starými vozy řad AB a B.

Podle Jemelky mají smlouvy na rychlíky takzvaný netto charakter, kde riziko tržeb jde za dopravcem. „Ministerstvo dopravy tedy oprávněně předpokládá, že cílem dopravce je poskytovat služby v odpovídající kvalitě. V případě, že dojde k poklesu ukazatele nasazování řádných vozidel pod 98 %, bude uplatněna smluvní sankce podle smlouvy,“ řekl Jemelka.

Ministerstvo ve svém stanovisku v podstatě omlouvá České dráhy za to, že u linky Ex6 nedodržují řazení kvůli spolupráci s Die Länderbahn (DLB). Německý dopravce dlouhodobě nenasazuje vhodná vozidla, která měl na trasu z Mnichova do Prahy posílat.

„V daném případě není celý případ černobílý. Nedostatky jsou na obou stranách hranice. Zejména v začátcích provozu Ex6 to však byly právě ČD, které celou situaci zásadně zlepšovaly, a to i nad rámec dohodnutého rozsahu vozidel, pro zásadní výpadky plánovaných vozidel na bavorské straně. Tento přístup ministerstvo dopravy posuzovalo jako velmi vstřícný a byl mimochodem pozitivně vnímán objednateli na obou stranách hranice,“ dodal Jemelka. Podle něj budou sankce ukládány přesně podle smlouvy.

I přes nespokojenost s kvalitou vozů od DLB České dráhy letos rozšířily i jejich nasazení na další linku: nově se německé vagóny objevují na linkách z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína. „V rámci efektivního využití všech našich souprav mají soupravy linky Ex 6 Západní expres Mnichov – Praha do oběhů zapracovány i spoje Porta Bohemica a jeden spoj linky R 20 Labe na trase Praha – Děčín tak, aby soupravy byly maximálně využité a nestály zbytečně dlouho odstavené v Praze,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. V případě spoje Porta Bohemica tak jde o značný kvalitativní propad v porovnání s minulým jízdním řádem.

Tagy České dráhy Die Länderbahn Ministerstvo dopravy R16 Top Západní expres
169 komentářů