Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy chystají modernizaci „kocourů“, mají nahradit dosluhující řadu 714

Modernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: CZ LOKO
Desítka lokomotiv má projít modernizací, aby splňovala přísnější emisní limity.

České dráhy chtějí v příštích letech modernizovat většinu ze svých motorových lokomotiv řady 742. Stroje, které v podstatně větším počtu jezdí hlavně u dceřiné firmy ČD Cargo, chce proměnit tak, aby už splňovaly novější požadavky na emise a výkon.

„Lokomotiva by nahradila dosluhující vozidla řady 714 a 714.2 a sloužila by ke stejným výkonům, tedy k posunu a lehké až středně těžké traťové službě,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

České dráhy zatím vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace, v kterých chce zjistit, co výrobci a opravárenské firmy mohou nabídnout. Podle toho pak České dráhy vypíší samotnou soutěž.

Plánem je modernizace deseti kusů, celkem jich České dráhy mají čtrnáct. „Tržní konzultace u řady 742 nemají souvislost s tržními konzultacemi v oblasti dieselových a duálních lokomotiv – jedná se o výkonově odlišný druh lokomotiv s odlišným určením,“ dodala Novotná. Modernizací chtějí prodloužit životnost o nejméně dvacet let.

S modernizací řady 742 má zkušenost především ČD Cargo. Pro státního nákladního dopravce provádí modernizaci strojů přezdívaných nejčastěji jako „kocour“. ČD Cargo lokomotivy při modernizaci současně vybaví zabezpečovačem ETCS. Zakázku získala společnost CZ LOKO.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milan

Pokud mě paměť neklame, náhrada řady 714 a 714.2 měla být řada 794?!

Od lesa

nepovedlo se

Asdfg

Na lehčí posun ve stanici a depech ano, pro tratovou službu nebyla 794 pořizována.

K.S.

Neví někdo náhodou jestli je nějaký plán na rekonstrukci/habridizaci 110, 210 a odvozených?

ondra

To sotva,ss odporovek se dnešního dne dožilo asi 2 kusy,počítaje v to jednu sloužící na posunu v Košicích,možná se ještě něco málo vyskytuje v SOKV Ova,bez naděje na návrat na trat. 210 na Slovensku nemají zrovna na růžích ustláno,u nás je situace o poznání nadějnější.

Gwann

110 a hybridy nejsou??? V Praze jezdí min. Dvě a další alespoň jedna je v Třebové.

Gwann

Sorry..110 a odvozene

woky

Už na jedne jezdim. Je super. Ale to množstvi elektroniky co chvili hlasi nejakou poruchu.

Petr Čapek

Zdravím,
no nevím, když se co chvílí hlásí nějaká porucha, „super“ to asi až tak nebude. Vychytávání poruch snad dobře dopadne. Tedy, v rozumném čase.
Petr

none

Nevim, jestli to je k tematu tohoto clanku, ale vypada to stejne 😉
https://www.youtube.com/watch?v=gNhrZtMxf_M

Ondra

Jo je to ono, sedmičková bangle. Na tohle video od Andyho jsem si taky hned vzpomněl.

Avlaky

Brejlovci dostanou taky nějaké reko?

Já, kdo jiný

Spíš retro (lak)

Od lesa

Desítka lokomotiv má projít modernizací, aby splňovala přísnější emisní limity.

Spíš tam mělo být napsáno „aby to nebyly takový zoufalý zmetky“.

Po paskvilu 714 asi nikdo plakat nebude.

Jerry

Vy na nich jezdíte?

Od lesa

Jezdil.

Dan

Chápu to správně, že nejdřív se vypsala jedna zakázka na modernizaci 40 ks ČD Cargo, a teď k tomu přibude další zakázka na modernizaci 10 ks pro ČD? Namísto toho, aby se udělala jedna jediná zakázka na 50 ks? Takže na západě se můžou domluvit na společné zakázce i různé dopravní podniky a u nás v Kocourkově se neumí zkoordinovat ani 2 složky jedné společnosti?

Jerry

50ks pro Cargo je ve výrobě a pravděpodobně to nebude konečně číslo.

Dan

* pardon, moje chyba, 50 ks pro Cargo. Tzn. 60 celkově…

Jaroslav

Vy jste uplne mimo misu 😂 popiste proce zadani teto zakazky pro 2 ruzne spolecnosti podnikajici pod jinim ičem… tady nekdo vubec nechape zakladni zakonitosti 😂

Jerry

Vy stě mimo proč by dceřiné společnosti nemohly spolupracovat na zakázce?

Martin V.

Podle mínusů soudím, že málokdo pochopil Jaroslavovu ironii. 🙂

Iva D.

Další totální hovadina a roztříštění parku. Na jednu stranu správci řady nechtějí desítky vozů od DB první třídy, kvůli údajnému sjednocení řad vozů a tady je to najednou přesně naopak. Další miliony sežere zbytečný zácvik všech strojvedoucích v ČR, když bude v každém depu jedna. Prostě typický nesmysl od vedení. Kdyby poslalo 714 do dílen, tak to bohatě na ty výkony stačí.

Jerry

714 by spíš potřebovaly nové výkonnější motory..už mají skoro 30 let odjezdeno..+ doplnit klimatizace na stanoviště.na posun se nakoupily nové loko r.794 v počtu 12ks s kterými jsou problémy a jsou slabé na posun.misto jedné řady máme 4 řady masin aneb někdo na odboru kolejových vozidel má hlavu v prdeli.

Jerry

Modernizaci těchto 10ks se nic nevyřeší ..a nenahradí to 50 ks lokomotiv řady 714 .nevim jestli dráhy neumí počítat ale máte chybu v článku.

Jerry

Pak v tom má bordel paní mluvčí a neumi počítat..omlouvám se.jako anonym pracující v oboru vím že je v provozu téměř 50 ks loko r.714 .

Jerry

Ale taky tam není napsáno že nahradí část lokomotiv řady 714.tiskove prohlášení ČD sem nenašel a křišťálovou kouli nevlastním.

Twix

Vážně ještě tolik? A kolik z toho je zhruba turnusováno na vlaky s přepravou osob?

Kubrt

Jedna jezdí na Luně (Louny-praha), pak ještě možná nějaké drobnosti, ale někdejší masové nasazení 714 v osobní dopravě je pryč. Jezdí na zalohach.

Jerry

On ten počet 714 klesá ale loko r. 794 které je mnely nahradit nejezdí všechny.z Břeclavi do Znojma vozí nějaké osobní vlaky a z Opavy na Hlučín.u Prahy už myslím nejsou turnusový ..ale pořád jich dost jezdí na posunu např. V Olomouci , Bohumíně depo a myčka, Plzeň , Třebová, Brno, Cheb, jen Praha má 10 Mašín.

Kubrt

Břeclav Znojmo už ne.

karel

Třebová nemá žádný posun už pár let…

Hřebíček

Já tedy nevím, ale napočítal jsem jich 13, nikoliv 10, jak je uvedeno v článku. 742 070 OCÚ střed Praha-Vršovice 742 086 OCÚ střed Praha-Libeň 742 113 OCÚ střed Hradec Králové 742 196 OCÚ střed Česká Třebová 742 210 OCÚ střed Liberec 742 264 OCÚ západ Plzeň 742 280 OCÚ východ Valašské Meziříčí 742 320 OCÚ východ Veselí nad Moravou 742 343 OCÚ západ Cheb 742 366 OCÚ východ Valašské Meziříčí 742 367 OCÚ východ Valašské Meziříčí 742 383 OCÚ střed Děčín 742 452 OCÚ východ Havlíčkův Brod K tomu ještě jedna s muzejním statusem: 742 103 CHV Lužná u… Číst vice »

Jerry

To sedi

RomanP

Právě, že nepíšete: „Plánem je modernizace deseti kusů, celkem jich České dráhy mají deset.“ Chybka se vloudila, prosím, opravte si to.

Nekdo

Palec nahoru za pruznost a velmi rychlou reakci. Jste skveli!

teddik

Ještě bych je dovybavil el. topením (stačilo by na ně dosadit topný alternátor na vytápěním vlakových souprav o výkonu 200 kW, nebo o trošku více-záleží jaký bude mít nový motor výkon).

Kubrt

Na kterých výkonech by byl využit?

Iva D.

Třeba napěťové výluky, mimořádné přepravy a posily pro dobíjení vozů Bdmtee a plno dalšího.

Kubrt

10 strojů rozptýlenych po síti a majících svou turnusovou práci nahodne napětove výluky nevyřeší, tak jako je neřeší stávající desítky strojů 750 a 754. A na plánované vyluky je strojů dost. Mít ty reko742 s topením by se třeba občas hodilo, ale vejde se tam ten alternator, usmernovac a spol? Ty 742.7 apod už teď pod těmi kapotami jsou dost plné.

Jakuza

Hlavně nová řada a nové schvalování. A z unifikované lokomotivy je nová řada s všemi potížemi