České dráhy chtějí od roku 2025 jezdit do Kodaně
Přesun první vyrobené skříně ComfortJetu z Vídně do Ostravy. Pramen: České dráhy
Dopravce na trase už dříve jezdil s nočním vlakem.
Dopravce na trase už dříve jezdil s nočním vlakem.
Zrovna na tuhle relaci by byl vhodnější noční spoj (stejně tak do Amsterdamu). Na denní rychlé spojení se bude muset ještě dlouho čekat až budou dostavěny základní sítě VRT Praha-Berlín, Berlín-Amsterdam a Fehrman tunel na RS Hamburg-Kodaň. Před lety byla skvělá možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla samozřejmostí i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar… Číst vice »
Celkem nesmyslné spojení. Zato tradiční Praha – Nürnberg – Frankfurt (M) není a zřejmě nebude. Mám samozřejmě na mysli přímý vlak bez přestupů, na ujíždějící přípoje nejsem zvědavý.
Praha –> Dresden-Neustadt , přestup do ICE směrem Frankfurt a je to. 🤷♂️ A jinak jede pravidelně NightJet.
Lepší by bylo spojení Praha – Dresden – Frankfurt. To je celé pod dráty.
Já četl do Kadaně
Raději bych uvítal přímé spojení do Paříže
No nevím jestli do Prahy jezdí více turistů z Paříže, než ze Severu..
Noční vlak by byl lepší, tohle v celé trase využije jeden cestující z tisíce, přičemž polovina vystoupí/nastoupí v Ústí – Berlíně a druhá to využije jako vnitrostát v Německu. Možná někdo z Hamburku do Dánska.
Vaše úvahy jsou mylné.
Argumenty by nějaký nebyly, umělče?
Pro ČD je to jenom zástěrka jak konkurovat Němcům a Dánům, vzhledem k tomu že to bude nejspíš jen prodloužený Berliner tak kapacita úseku Praha – Berlín zůstane stejná a dál nepojede jediný Čech.
Už vám to tady píšu níže, ČD nikomu konkurovat nebudou. Dopravcem vlaků linky Ex5 na území Německa je DB Fernverkehr, u prodlouženého páru vlaků na území Dánska s nejvyšší pravděpodobností budou dopravcem DSB (Danske Statsbaner).
To nějak souvisí s (výhledem na) Fehmarn?
Ne, v
Ne, v roce 2025 ten tunel ještě zdaleka nebude hotov. Spíš propojení už dnes existujících linek.
To noční spojení byla myslím jenom skupina dvou vozů přivěšených ke Canopusu, to ještě nějaký smysl dávat mohl, ale denní R Neptun do Kodaně tady už v devadesátých letech byl a po pár letech skončil pro nezájem cestujících.
Ale tak proč ne, sice už to jednou ani přes dotace nefungovalo, ale EU má asi peněz dost, aby se znovu přesvědčila, že to fungovat nebude.
Na druhou stranu z pohledu ČD, když si to u nich EU objedná a zacvaká, je to kšeft jako každý jiný…
Od 90. let se zlepšila infrastruktura, zmizel ztracený čas na hranicích. Dnes ty vlaky jezdí v taktu, už to není „nadvlak“, takže to většina cestujících vlak využije úsekově a celou trasu pojede jen pár jedinců nevadí. Takhle v podstatě fungují Metropolitany i Vindobony.
Tohle jezdilo jako obyčejný R bez příplatku, žádný EC/IC, zase v 90. letech ještě nemělo tolik lidí auto, nebyli nízkonákladové aerolinky a přesto jsem o tomto vlaku (ale i o EC Goethe do Paříže nebo IC Csardás do Malmo) slyšel od známého, který tehdy byl na odboru jizdních řádů, že to byl těžký vzduchovozič. Škoda nejsem doma, podíval bych se jak dlouho to stálo v Děčíně, EC/IC se zase kontrolovali za jízdy, to jsem ještě zažil a paradoxně v Praze strávila Vinodbona/Hungaria pár minut na výměnu mašiny a jelo se dál. Ale nic za mě je nabídka spojení ze ZDO… Číst vice »
Nikdo žádný další vlak nejspíš objednávat nebude. Prostě jeden z vlaků na trase Berlinerů dojede až do Kodaně, na území Německa jako vlak DB a Dánska DSB, tak jak je zvykem. Současné Berlinery jsou také jen dočasné řešení.
Z článku jsem tedy pochopil, že to bude nový vlak na novou objednávku od EU a ne jiný v rámci stávající Ex5 placené jako ZDO naším ministerstvem dopravy.
V článku se na konci píše, že se že strany EK očekává spíše „virtuální“ podpora. Nakonec tato linka zapadá do konceptu Berlinerů a prodloužení vybraného spoje do Kodaně se přímo nabízí, bude-li dost souprav. A po dokončení tunelu do Dánska to získá na atraktivitě.
Jako ten tunel bude super a spojení do Skandinávie výrazně zkrátí, ale nalijme si čistého vína, kdo chce jet dneska pozemní cestou do Dánska a dál na sever, tak jede i teď přes Jutský poloostrov. Byť mě zrovna loni v létě v Putgartenu překvapilo, že s trajektem z Dánska připlulo docela dost aut a dokonce dva lidi, kteří šli na tehdy ještě jezdící vlak do Hamburku.
Možná zase po 30 letech opusťte svůj gumokol, kupte si nějakou jízdenku a jeďte se podívat, jak fungují a využívají se dálkové vlaky. Bude to užitečnější, než psát si diskuze příspěvky naprosto mimo realitu. Opravdu nežijeme v Srbsku.
Tak vlakem jezdím docela často a naposled jsem jel v úterý, takže jste docela mimo. A budete se divit vlakem jsem dokonce v Kodani byl, ne tím R Neptun, ale s přestupy v Berlíně a Hamburgu, takže je mi líto, ale vím, že žádný takový přímý vlak není třeba.
Ale jak už jsem psal, když si to EU zaplatí u ČD, tak proč ne, stejně by ty prachy rozházela v ještě větších nesmyslech.
No jo, on to bude epochální rozdíl, že z té díry Flensburgu to popojede ještě pár kilometrů do Kodaně. Ale fajn to bude, protože na co si Německo s Dánskem hrajou v mezinárodní přepravě, je alespoň v létě tristní, takže každé zlepšení dobré.
Jo, prima, díky za poučení nás, kteří těmi vlaky v Německu jezdíme do práce:-)
A ty vlaky jezdí prázdné, třeba mezi Hamburgem a Berlínem nebo mezi Berlínem a Drážďany? Nebo co chcete sdělit?
Taky si ho pamatuju, ještě za ČSFR. Jel jsem s ním z Berlína do Prahy a byl jsem ve voze téměř sám.
Přesně tak, Němci a Dánové budou mít konkurenci a na trase Praha – Ústí – Dresden je cestujících taky dost.
Jakou přesně budou podle vás mít Němci a Dánové konkurenci, když to u nich bude jejich vlak (byť se soupravou ČD)?
ČD budou dopravcem až do Kodaně?
Tak snad pak přidají i noční spoj, aby to dávalo smysl
Toto je trasa na nový Nightjet.
Chce to Krušnohorský tunel. Je mi 23 a doufám, že se dožiju toho, že se budu moct svézt.
Nechci vám kazit těšení , ale ve 12 letech jsem četl o TGV v 19 jsem přivítal změnu režimu a v 36 se svezl pendolinem . Je mi 52 a nevím co bude dřív , zda důchod smrt nebo VRT v ČR.
Já si zase pamatuju jak jsem v 16 v roce 2002 četl o tom, že už příští rok se začne stavět rychlodráha na letiště a taky, že v roce 2010 bude tunel do Berouna.
Někdy kolem přelomu tisíciletí se taky začal řešit V. koridor z Prahy do Liberce… nedávno jsem to byl zkontrolovat na hlaváku v Mladé Boleslavi, stále středověk 😀
Jsem realista… smrt vede…možno si vsadit.
Pokud neumřete dříve než za sedm let, tak VRT
Jeden tunel za nasich zivotu urcite na tehle trase vznikne, jen si myslim ze to nebude ten Krusnohorsky 😉
Buďme rádi, že nežijeme na Slovensku, tam tunelů do železnice vzniklo mnohem víc než u nás…
“České dráhy chtějí od roku 2025 jezdit do Kodaně”
Bylo by fajn, kdyby konečně šlo čistě o spoj ČD a opustilo se to nesmyslný pohraniční střídání posádek – to je totiž fakt neskutečně absurdní přežitek a ukázkovej příklad toho jak absurdní postupy na železnici fungují…
Proč by to mělo vadit. Takový způsob provozu má i své výhody a myslím, že převažují
Když už pominem předpisové a jazykové bariéry, jaká bude pracovní doba takových posádek? Jen cesta do Berlína zabere přes 4 hodiny, do Hamburgu už je člověk na 7 hodinách… A jestli vidím v JŘ dobře, že dnes je to do Kodaňě z Hamburgu 4,5 hodin… Si tak říkám, že to střídání posádek na hranici je to to nejmenší..
Ty tzv. “předpisové a jazykové bariéry” jsou jen další absurdní překážkou konkurenceschopnosti železniční dopravy… Letectví nám již dávno ukázalo, že naprosto bez problémů lze předpisy sjednotit, stejně tak jako že není problém používat jednotný jazyk s pevně stanovenou terminologií.
…a k těm časům, nevidím moc problém v tom, že by jedna posádka například jela jeden den “tam” a druhý den “zpět”. Nemyslím si, že by šlo o nějak “inovativní přístup”…😀
A můžete nám vysvětlit, čemu konkrétně to vadí? Ten vlak v Děčíně a Flensburgu zastaví nezávisle na střídání posádek, nijak to nezdržuje.
Cestující je při vystřídání vlakové čety znovu rušen opakovanou kontrolou jízdních dokladů.
A přestávky pro strojvedoucího budou přesně kdy?
Předpisy a jazyk můžete sjednocovat, až vyřešíte technologické věci, jako podobu návěstidel, návěstní soustavu, atd… Jinak to nemá význam, protože tyto věci máme rozdílné. Co se týče jazyka, vidím problém v, že v letectví je daleko více mezinárodních letů, na železnici, alespoň u nás převažují ty vnitrostátní výkony, takže fírové jasný, určený jazyk (je jasné, že čeština by to nebyla) povinná znalost v případě mezinárodních výkonů (a je jedno zda by to byla angličtina, němčina, nebo třeba francouzština), ve vnitrostátních je blbost, aby se Čech bavil s Čechem cizím jazykem (co vím, tak to funguje i v letectví, že se… Číst vice »
Ten přínos je neobtěžovat cestující opakovanými kontrolami jízdních dokladů.
Mluvil jsem o skutečném přínosu, ne o pseudopřínosu, aby se zbytečné posílání VČ na celou trasu nějak obhájilo. On je totiž takový problém ukázat jízdenku 2x, že?
Pak taky najít dostatek lidí ochotných takové směny absolvovat.
4 hodiny do Berlína, přestávka, 4 hodiny zpátky. Běžná pracovní doba.
Střídá se na hranici CZ/SK?
Vlakové čety rozhodně.
Vlakové čety v Břeclavi, strojvedoucí taky, pokud to nejede jen z/do Bratislavy.
Ryanair nebo Wizzair to zvládne za hodinu a s trochou štěstí i levněji…
Nekdy mam pocit, ze letectvi je nejaka zvlastni nemoc.
A důvod tohohle “pocitu”?😀
Pro mě je spíš nemoc, když někdo fandí násobně delší a (často i výrazně) dražší cestě vlakem… Jako prázdninovej retro zážitek je to fajn, ale jinak to většině populace asi moc smysl nedává 😀.
Podle mě je nemoc, když někdo fandí znečišťování stratsféry, hlavně že je to pro něj pohodlnější. Já radši pojedu nočním vlakem a delší cestu prospím, což je na delší vzdálenosti na východ od nás běžné.
A vlak jede na čistý vzduch a natěšení lidí v něm.Proboha vzpamatujte se.
Co takhle oprášit turboelektrický lodní pohon? Lodním šroubem točí elektromotor… 😀
A kdyby to letadlo letelo na alektřinu, tak bude vadit otěr z penumatik a rozvíření vzduchu.
U trolejbusu totiž jakýmsi Františkům vadí a požadují namísto toho rozvíjet provoz řady 810 v městské dopravě.
On ten vlak bude mít i nějaké zastávky mezi Prahou a Kodaní…
Proč, má pravdu.
Do Ostravy letělo letadlo taky hodinu a tady zase pro změnu skončili letadla na nezájmu cestujících, protože vlak je tam celkově výhodnější.
Relace Praha – Skandinávie prostě není pro vlak a už to tu bylo mnohokrát vyzkoušeno. Do Malmo jezdil třeba IC Csardás v Praze sundali večer většinu sedaček a už duhý den v poledne byl vlak ve Švédsku a kdo chtěl do Stockholmu, tak tam i večer byl a překvapivě se to už tehdy používalo jako denní IC z Budapešti a dál z Prahy nikdo nejel.
Všiml jste si, že ten vlak bude zastavovat ve spoustě stanic po cestě a využije ho i úseková frekvence? Kolik mezipřistání má Ryanair nebo Wizzair mezi Prahou a Kodaní?
To budou ČD jezdit na své tržní riziko? Nebo jako obvykle v ČR pod objednávkou MD, v Německu na tržní riziko DB a v Dánsku tamní dopravce a ČD budou DB pronajímat soupravu?
Řekl bych že to bude tak jak píšete, pro ČD asi nejvýhodnější možnost a DB se to hodí také protože moderní soupravy které nemusí zajišťovat svými náležitostmi.
Otázka je, zda-li je to nutné zhlediska daňového poplatníka.
Mezi Prahou, Ústím a Děčínem vlak zajistí základní dopravní obslužnost (ten vlak by zde jel stejně), ve zbytku úseku budou ČD dostávat poplatky za soupravu, takže ekonomika by měla být velmi podobná, jako kdyby vlak jel pouze do Hamburku.
Tak daňovej poplatník řeší jen Český úsek, to co je za hranice je pro něj bonus který nemusí dotovat z rozpočtu a po Děčín by ten vlak jel stejně takže dotace k hranicím je už minimální rozdíl + získá cestující kteří by pokud by to jelo jen do Děčína vlakem nejeli.
Na podzim jsme tuhle trasu jeli. Na poslední chvíli jsme se rozhodli, že je to opravdu štreka, a raději jsme aspoň do Hamburku dojeli lehátkovým vlakem. I tak to ještě z Hamburku do Prahy byla pořádná dálka
Při jízdní době 11-12h tím prakticky nikdo nepojede. Akorát se bude přenášet zpožděním přes půl Evropy. Toto je fakt trasa na noční vlak. Dokud nebude VRT do Drážďan a hlavně tunel do Dánska, tak to přes den není konkurenceschopné.
Hodinový takt do Berlína a pak dobré přípoje dál na sever by cestujícím přinesl víc užitku.
Souhlasím. Kodaň je z Prahy hodina letadlem, tomu se vlak v dohledné době (než postaví tunel) ani nepřiblíží a celou trasu pojede jen nepatrná hrstka lidí.
Jen podotýkám, že pokud bude hodinový takt EC do Berlína, tak se opět sníží už tak malá kapacita pro Cargo.
Takže prosím FlixBus nebo podobné v taktu třeba 15 minut po dálnici a EC jen po 2 hodinách jako dosud.
Je třeba pracovat s tím, co nám naši předci zanechali – tragicky nekapacitní železnicí ve směru na Evropu!
Přiznejme si, že za posledních třicet let jsme to nezlepšili. Koridor na Plzeň končí v Chebu místo na hranicích s Německem u Řezna či Mnichova.
Na trati do Ostravy máme tři koleje, které velmi využívá příměstská doprava, která ubírá prostor nákladním vlakům.
Když Evropy byly dvě. A to někteří předkové své žení ještě pro sichr věnovali jiné napájení i rozchod koleji . Dokud nebudou vlaky mít podmínky jako letadla , nebudou zas tak konkurenceschopné. Cargo jakž takž , ale lidi nemůžou čekat na volný slot ve stanici jako nákladní vlak. Jazyková kompatibilita, přepisy sjednotit ( jako značky na silnicích nebo IATA) .
Ještě jinou šířku sběrače a také jiné nápravové tlaky a jiný průjezdný profil. Železnou oponu na hranicích správy si ale železničáři dělají sami.
Tak ono asi ani není cílem do toho přitáhnout cestující na celou trasu z Prahy do Kodaně. Stejně tak málokdo jede celou trasu z Prahy do Varšavy, Grazu nebo Košic. A přesto to nejede prázdné stejně jako tehdy přímý Århus (a to se jezdilo do Berlína o hodinu déle).
Zrovna Praha-Košice se jezdí celou trasu celkem dost, zbytek máte pravdu tam to budou na spoj jednotky cestujících
Praha -Warszava nejezdime jinak než vlakem, nejčastěji nocnim
Ne všichni pojedou z konečné na konečnou. Praha –Hamburg a Hamburg –Kodaň jezdí už teď, takže nejde o nic jiného, než že se jednou nebo párkrát za den dvě ramena propojí. Nehledě na to, že po otevření tunelu do Dánska klesne jízdní doba z Berlína do Kodaně snad ke 4 hodinám, takže to z Prahy bude více méně srovnatelně jako třeba s Varšavou.
Jel jsem to loni v létě v opačném směru. Z Prahy do Kodaně jsem letěl (což door to door + hodina zpoždění znamenalo asi 5 hodin) z Kodaně do Prahy s hodinovou přestávkou – akorát na prohlídku Labské filharmonie – to trvalo cca 9 hodin, 9,5 door to door. Souhlasím ale, že strakivní pro normální lidi to asi hned tak nebude a spací vlak by této trase velmi slušel
11-12 hodin je opravdu hodně, ale zkrácení v roce 2029 o dvě hodiny postavením tunelu na německo-dánských hranicích a následné zkrácení o další půl hodinu díky VRT Podřipsko o rok později z toho dělá něco přes osm hodin a to už je zajímavější.
Jsem rád, za tyto nová spojení, dnešní německo-dánské spojení do Kodaně bylo z mého pohledu minimálně v létě dost na hraně kapacity, potenciál má, nicméně musím podotknout, že tyto linky by měly být ve vzájemné vozové spoluúčasti obou (všech) dopravců. Štve mě, že si honíme triko a na vnitrostátních relacích stále nejsme schopni utnout béčka a podobné hnusy. Zkrátka mi hlava nebere proč se např. rozjíždí linka Praha-ČV-Wien, když nejsme schopni utáhnout ani základní standarty cestování v ČR, o tehdejších 5 vozových Berlinerech nemluvě.
Velenice byly zajímavé pro Rakousko, které si je objednalo ve spolupráci s MD kvůli Třeboni a okolí.
Netvrdím, že ta linka není zapotřebí, nebo že je k ničemu, ale obešel bych se bez ní a ty vozy dal tam, kde jsou opravdu potřeba jako třeba na Vysočiny, Rožmberky. Ať si prvně dají ČD do pořádku stávající závazky a až pak rozvíjejí další.
Tak minimálně v případě Berlineru za ty soupravy dostávají ČD pravděpodobně velice slušně zaplaceno. Praha-ČV-Wien není nárůst počtu souprav, je tam stejný počet souprav jako loni
Berlinery nedementuju, jenom nepochopím, proč má co se týče kvality cestování přednost linka do Velenic před páteřní Vysočinou (i kdyby to ty vozy pokryly jen z části). Kdyby vzali zbytek vozů z R9 a poskádali z toho soupravy do dalších sekundárních linek, jako jsou pro mě Velenice, neřeknu ani slovo.
Denní spoj? No nevím, letadlu zabere Praha-Kodaň 80 minut… to se vlak ani při započtení veškerého čekání a dopravy na letiště moc nevyplatí. A cenově to bude přinejlepším nastejno.
Noční vlak by na téhle distanci dával mnohem větší smysl, časově to vyjde tak akorát večer ulehnout a ráno se probudit v cíli. Výhoda je, že i Berlín by byl obousměrně obsloužen v rozumné časy. A na rozdíl od denního spoje by to prakticky nemělo konkurenci…
Lidé v Hamburgu a v Berlíně nezastupují?
A až se dostanu k letišti, projdu kontrolou atd to je podstatně víc než 80 minut…
Jako bych obojí ve svém komentáři nezmiňoval, že, Dolores…
Tak bude to jako Metropolitan, tím taky nejede většina cestujících z Prahy až do Budapešti, ale ta možnost existuje.
Tipoval bych, že to nebude úplně nový vlak, ale že jeden pár Berlínerů protáhnou do Kodaně. Stejně jako teď jezdí do Kielu nebo Flensburgu.
Berliner nejlépe s místenkou do jednicky a ejhle. Mimořádné řazení a jednička nikde. .
Což s ComfortJety odpadne
Ano, ten při poruše jednoho vozu nepojede vůbec 🙂
To je výjimka , servíruji Berlinery a Ampz je v řazení furt. Nevybavuji si ze by nevyjela.