České aerolinie vydělaly za rok 2017 přes čtvrt miliardy, překonaly svého majitele
Letadlo ATR 42 v barvách ČSA. Foto: České aerolinie
České aerolinie v roce 2017 potvrdily návrat k ziskovému hospodaření. A po deseti letech ztrát třetí rok za sebou vykázaly
povolat Tvrdika !
Jak zde někdo píše – pokud porovnáme oblíbenost značek ČSA a Smartwings, tak já osobně bych se relativní oblíbenosti ČSA snažil využít co nejvíce (a zároveň se pokusit jí nepohřbít např. neschopností personálu), tedy převést nějaké B738 na ČSA, přestříkat, dát do kupy interiér. Ať si Smartwings drží low-cost klientelu + chartery a ČSA vedou jako aerolinku „standardního modelu“. Něco ve smyslu Lufthansa – Eurowings (např.).
Pane Suro,
Matka skoncila ve ztrate jen proto, ze maji slozene zalohy na nova letadla a stoupl kurz USD/CZK. Tato zaloha se musi preuctovat a vznika tak naklad. Kdyby kurz posilil, vznikne takto zisk. Nicmene zda skutecne tato ztrata bude realizovana zalezi na kurzu, kdy budou letadla predana a prevzata do majetku.
Co tim chci rict je to, ze posuzovat financni zdravi Smartwings a delat z toho porovnavani/zavery, je velmi predcasne a velmi nepresne.
Tak porovnejte provozní zisky. Přecenění jde do finančního výsledku.
Jasne, tam to ale vypada krapet jinak, tam jsou SW v zisku
ČSA jsou na tom ale stejně, také musely v tom roce už platit zálohy na objednaná A320.
Podle představenstva roste obliba ČSA u cestujících. Proto ČSA zlikvidujeme a lety dáme SmartWings, které se řadí mezi nejhorší aerolinky na světě (zdroj: Wikipedie-Smartwings). Proč prostě Smartko nepřestříká dejme tomu 5 737-800 na barvy ČSA, aby oblíbená značka zůstala zachována? I kdyby jen na oko.
tak z Wiki už to smazali, každopádně žebříček nejhorších aerolinek 2016 od Skytrax, tam to najdete, novější jsem nenašel.
Na Wiki to je, pod článkem Smartwings (obchodní značka)
Nikdo CSA nelikviduje…
Dovoluji si nesouhlasit. Když pominu zrušené liky, které prý nevydělávaly (proti tomu se nedá říct nic), většinu letů už provozuje Smartwings svými letadly pod svou značkou (stačí se podívat na flightradar, pod jakou značkou jsou ukázány lety OK), ČSA zůstalo minimum jejich původních letů. Takhle mi to alespoň jako lokvidace značky připadá. Ano, je to proto, že ČSA rozpůjčovalo/vrátilo letadla. Ale to se dá vyřešit způsobem, který jsem popsal na začátku.
Tak se na ten fligjtradar podivejte jeste jednou. Linky csa jsou normalne provozovany CSA, cisla letu jsou tske csa, nicmene fligjtradar u nich ukazuje smartwings, protoze logo spolecnosti nebere z cisla letu, ale z provozovatele letadla.
Takze, mene paniky, a vice pozornosti pri studovani fligjtradaru.
Což tak nějak potvrzuje to, co říkám. ČSA ty už ty lety, resp. letadla, což je to co cestujícího zajímá, neprovozuje. Samozřejmě że číslo letu atd. zůstává stejné. Kdybyste si koupil letenku do Qatar Airways a přistavili by vám letadlo Smartwings, přestože by to aerolinky měly nasmlouvané atd., nemyslím si, že byste po tomto letu řekl, že jste letěl s Qatarem, protože vám prodal letenku a letělo se pod jeho kódem (stovnání qatar/čsa je jako příklad, neberte mě za slovo)
a ono tak strasne zalezi na tom, co je namalovane na letadle? vzdyt to je to poslední … pokud se bavíme o tom, „s kym jsem letel“ .. tak je to o tom, jak je to letadlo vevnitor obrandované, a kdo poskytuje sluzby …. pripadne, ci je posadka. a v pripade CSA letu letanych boeingy smartwingu, jsou letadla obrandovana jako CSA (podhlavniky, materialy apod), stejne tak posadka je brandovana jako CSA. takze – opet – csa stále létají, krome zrusenych letu do .. jekaterinburku?, bratislavy a tech asi dvou dalsich, se stale jedna o lety csa, ktere letaji pujcenymi letadly… Číst vice »
Posadky na letech jsou ted smisene a nove budou na vsech linkach CSA letanymi QS letadly pouze posadky od QS, tzn posadky od CSA uz nebudou skoro litat krom ATR a nebo pro EW. A nemyslim ze spolecnost, ktera si na sebe zvladne vydelat potrebuju zachrana tohoto typu, mela by spis rozumne expandovat nez se stat obeti jesitnosti…
Linky se většinou neruší (snad krom Ufy a Jekatěrinburgu), ale převádí se přímo pod Smartwings, které si je bude létat sám svými letadly. A319, co to dosud létaly, jdou (snad až na jednu) k pronájmu k Eurowings a mezistátní dohody neumožňují tyto linky létat cizími letadly (byť by to byla letadla sesterské společnosti z holdingu). Ale nějaké „optimalizace“ se v rámci této změny rozhodně vyloučit nedají.
A proto se ruší linky. To je rozumné. LOT v Polsku se chová úplně stejně. Rušit vnitrostátní linky. Řežeme si pod sebou větev.
Pokud opravdu nevydělává tak proč ji živit ?
Znate snad financni vysledky tech linek? Pokud byly na hrane nebo pod hranou, nema smysl je drzet.
Situace v Polsku je dost odlisna.
Jo jo, proto se kdysi zrušili takové nevýdělečné linky jako Londýn, Istambul (Turkish létal 7x týdně, po odchodu ČSA okamžitě navýšil frekvenci na 14x týdně), Athény, Jerevan, atd…
To ale nemuzete naprosto srovnavat … CSA se svou „sítí“ je v trosku odlisne situaci, nez treba Turkish na lince do Instanbulu, nebo treba British Airways na lince do Londyna. Istanbul je megahub Turkish Airlines, takze ten bude mit uplne jine vysledky, nez CSA. Turksih z Istanbulu obslouzi cely svet, CSA na lince z istanbulu obslouzi … no, s obtizemi zapadní evropu. coz je relativne nezajimavé, protoze Turkish stejne z istanbulu letá v evrope pomalu 2x denne do kazde zadele. Takze je zcela prirozene, ze zatimco pro CSA to muze byt ztratova linka, tak pro Turkish smysl mít muze, a… Číst vice »
částečně máte pravdu, ale ty linky byly v té době hodně dobře vytížené na to, aby nevydělávali
No… vytizenost nic neznamena, a se ziskovosti linky nema zadnou souvislost. Otazka je, za jakou cenu byly vytizene.
Pomud nabidnu letenku prg – jfk za korunu, budu mit vytizenost 100, ale vysledek linky bude tristni.
sloty na Heathrow maji cenu! neslo o nic jineho, nez CSA je vyhodne prodali a zaroven se zbavili velkych nakladu, ktery ty samotne sloty staly..
Aneb, jak říkal o podobných „kšeftech“ kdysi jeden můj známý: je to, jako když cikán prodá kolotoč, aby měl na večeři, místo toho, aby jej roztočil a aby mu ten kolotoč vydělával“ (myšleno trvale vydělával) …
Co mi to jen připomíná – aha, už tuším: třeba jistého nejmenovaného (státního) dopravce, nebo třeba správce jisté dopravní infrastruktury, atd. …
To se snadno rekne.
Co udelat s linkou, na ktere konkuruji 2 lowcosti, a pak silny sitovy dopravce majici hub na dane destinaci, navic v situaci, kdy dane letiste neni hubem ani focus city nejakeho meho partnera… a ja sam mam prakticky nulovou sit a jsem prakticky odkazany na point to point… ono to moc reseni nema.
Je to tak. Pokud si pamatuju, Prodej slotu na LHR byl soucasti zachrany csa.
A proto budou zrušené…
On snad CSA nekdo rusi?