Letecké společnosti Letectví

České aerolinie vydělaly za rok 2017 přes čtvrt miliardy, překonaly svého majitele

Letadlo ATR 42 v barvách ČSA. Foto: České aerolinie
Letadlo ATR 42 v barvách ČSA. Foto: České aerolinie

České aerolinie v roce 2017 potvrdily návrat k ziskovému hospodaření. A po deseti letech ztrát třetí rok za sebou vykázaly kladný hospodářský výsledek. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou firma na konci roku poslala na soud.

Podle výroční zprávy České aerolinie dosáhly zisku 267 milionů korun při tržbách 9,065 miliardy korun. Oproti roku 2016 jde o zlepšení všech základních ukazatelů. V roce 2016 měla firma tržby 7,975 miliardy korun a zisk 241 milionů korun. Největší nárůst nastal u provozního zisku, ten stoupl z 285 milionů na 595 milionů korun.

Hospodaření roku 2017 je výsledkem profesionální a kvalifikované práce našich zaměstnanců, důvěry našich akcionářů, obchodních partnerů, a co je nejdůležitější, rostoucí obliby a důvěry cestujících v České aerolinie,“ uvedlo představenstvo firmy.

ČSA hospodařily v roce 2017 bez úvěrů, na konci roku měly na účtě půldruhé miliardy korun. Hospodářský výsledek ČSA je v kontrastu s hospodařením jejich většinového majitele, společnosti Smartwings. Ta v roce 2017 prodělala půl miliardy korun.

ČSA v roce 2017 přepravily 2,9 milionu cestujících, o 7 % více než rok před tím. Počet cestujících na vlastních linkách (nikoliv na letech pro jiné dopravce) stoupl o 18 %. Průměrná obsazenost se po letech vrátila nad 80 %. „Rostly ekonomiky většiny evropských zemí i poptávka po cestování a letenkách na všech pro ČSA významných trzích a v leteckém odvětví obecně panovaly příznivé podmínky. Tyto faktory, navzdory růstu cen ropy a posílení kurzu české koruny vůči euru, se podepsaly na pozitivních výsledcích ČSA, jak přepravních, tak i provozních,“ uvedla firma ve své zprávě.

ČSA meziročně zvýšily výnosy na všech významných trzích. K největšímu meziročnímu růstu došlo na ruském (o 30 %) a ukrajinském trhu (o 35 %), přičemž se na konci roku 2017 oba trhy dostaly ve výnosech na předkrizovou úroveň. ČSA na růst poptávky na obou trzích zareagovaly zavedením dalších frekvencí na linkách do Kyjeva, Moskvy, Oděsy a Petrohradu. Letos naopak firma část spojení do Ruska ruší.

29
Diskuze

avatar
7 Komentáře
22 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
Martin Š.SpidourNemiuchJen takZbyněk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Capitann
Host
Capitann

povolat Tvrdika !

Petr
Host
Petr

Jak zde někdo píše – pokud porovnáme oblíbenost značek ČSA a Smartwings, tak já osobně bych se relativní oblíbenosti ČSA snažil využít co nejvíce (a zároveň se pokusit jí nepohřbít např. neschopností personálu), tedy převést nějaké B738 na ČSA, přestříkat, dát do kupy interiér. Ať si Smartwings drží low-cost klientelu + chartery a ČSA vedou jako aerolinku „standardního modelu“. Něco ve smyslu Lufthansa – Eurowings (např.).

Spidour
Host
Spidour

Pane Suro,

Matka skoncila ve ztrate jen proto, ze maji slozene zalohy na nova letadla a stoupl kurz USD/CZK. Tato zaloha se musi preuctovat a vznika tak naklad. Kdyby kurz posilil, vznikne takto zisk. Nicmene zda skutecne tato ztrata bude realizovana zalezi na kurzu, kdy budou letadla predana a prevzata do majetku.

Co tim chci rict je to, ze posuzovat financni zdravi Smartwings a delat z toho porovnavani/zavery, je velmi predcasne a velmi nepresne.

Bob
Host
Bob

ČSA jsou na tom ale stejně, také musely v tom roce už platit zálohy na objednaná A320.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Podle představenstva roste obliba ČSA u cestujících. Proto ČSA zlikvidujeme a lety dáme SmartWings, které se řadí mezi nejhorší aerolinky na světě (zdroj: Wikipedie-Smartwings). Proč prostě Smartko nepřestříká dejme tomu 5 737-800 na barvy ČSA, aby oblíbená značka zůstala zachována? I kdyby jen na oko.

Zbyněk
Host
Zbyněk

tak z Wiki už to smazali, každopádně žebříček nejhorších aerolinek 2016 od Skytrax, tam to najdete, novější jsem nenašel.

Martin Š.
Host
Martin Š.

Na Wiki to je, pod článkem Smartwings (obchodní značka)

Jen tak
Host
Jen tak

Nikdo CSA nelikviduje…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Dovoluji si nesouhlasit. Když pominu zrušené liky, které prý nevydělávaly (proti tomu se nedá říct nic), většinu letů už provozuje Smartwings svými letadly pod svou značkou (stačí se podívat na flightradar, pod jakou značkou jsou ukázány lety OK), ČSA zůstalo minimum jejich původních letů. Takhle mi to alespoň jako lokvidace značky připadá. Ano, je to proto, že ČSA rozpůjčovalo/vrátilo letadla. Ale to se dá vyřešit způsobem, který jsem popsal na začátku.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak se na ten fligjtradar podivejte jeste jednou. Linky csa jsou normalne provozovany CSA, cisla letu jsou tske csa, nicmene fligjtradar u nich ukazuje smartwings, protoze logo spolecnosti nebere z cisla letu, ale z provozovatele letadla.

Takze, mene paniky, a vice pozornosti pri studovani fligjtradaru.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Což tak nějak potvrzuje to, co říkám. ČSA ty už ty lety, resp. letadla, což je to co cestujícího zajímá, neprovozuje. Samozřejmě że číslo letu atd. zůstává stejné. Kdybyste si koupil letenku do Qatar Airways a přistavili by vám letadlo Smartwings, přestože by to aerolinky měly nasmlouvané atd., nemyslím si, že byste po tomto letu řekl, že jste letěl s Qatarem, protože vám prodal letenku a letělo se pod jeho kódem (stovnání qatar/čsa je jako příklad, neberte mě za slovo)

Jen tak
Host
Jen tak

a ono tak strasne zalezi na tom, co je namalovane na letadle? vzdyt to je to poslední … pokud se bavíme o tom, „s kym jsem letel“ .. tak je to o tom, jak je to letadlo vevnitor obrandované, a kdo poskytuje sluzby …. pripadne, ci je posadka. a v pripade CSA letu letanych boeingy smartwingu, jsou letadla obrandovana jako CSA (podhlavniky, materialy apod), stejne tak posadka je brandovana jako CSA. takze – opet – csa stále létají, krome zrusenych letu do .. jekaterinburku?, bratislavy a tech asi dvou dalsich, se stale jedna o lety csa, ktere letaji pujcenymi letadly… Číst vice »

Nemiuch
Host
Nemiuch

Posadky na letech jsou ted smisene a nove budou na vsech linkach CSA letanymi QS letadly pouze posadky od QS, tzn posadky od CSA uz nebudou skoro litat krom ATR a nebo pro EW. A nemyslim ze spolecnost, ktera si na sebe zvladne vydelat potrebuju zachrana tohoto typu, mela by spis rozumne expandovat nez se stat obeti jesitnosti…

Lkprak
Host
Lkprak

Linky se většinou neruší (snad krom Ufy a Jekatěrinburgu), ale převádí se přímo pod Smartwings, které si je bude létat sám svými letadly. A319, co to dosud létaly, jdou (snad až na jednu) k pronájmu k Eurowings a mezistátní dohody neumožňují tyto linky létat cizími letadly (byť by to byla letadla sesterské společnosti z holdingu). Ale nějaké „optimalizace“ se v rámci této změny rozhodně vyloučit nedají.

Petr Zapletal
Host
Petr Zapletal

A proto se ruší linky. To je rozumné. LOT v Polsku se chová úplně stejně. Rušit vnitrostátní linky. Řežeme si pod sebou větev.

Ondra
Host
Ondra

Pokud opravdu nevydělává tak proč ji živit ?

Jen tak
Host
Jen tak

Znate snad financni vysledky tech linek? Pokud byly na hrane nebo pod hranou, nema smysl je drzet.

Situace v Polsku je dost odlisna.

Martin
Host
Martin

Jo jo, proto se kdysi zrušili takové nevýdělečné linky jako Londýn, Istambul (Turkish létal 7x týdně, po odchodu ČSA okamžitě navýšil frekvenci na 14x týdně), Athény, Jerevan, atd…

Jen tak
Host
Jen tak

To ale nemuzete naprosto srovnavat … CSA se svou „sítí“ je v trosku odlisne situaci, nez treba Turkish na lince do Instanbulu, nebo treba British Airways na lince do Londyna. Istanbul je megahub Turkish Airlines, takze ten bude mit uplne jine vysledky, nez CSA. Turksih z Istanbulu obslouzi cely svet, CSA na lince z istanbulu obslouzi … no, s obtizemi zapadní evropu. coz je relativne nezajimavé, protoze Turkish stejne z istanbulu letá v evrope pomalu 2x denne do kazde zadele. Takze je zcela prirozene, ze zatimco pro CSA to muze byt ztratova linka, tak pro Turkish smysl mít muze, a… Číst vice »

Martin
Host
Martin

částečně máte pravdu, ale ty linky byly v té době hodně dobře vytížené na to, aby nevydělávali

Jen tak
Host
Jen tak

No… vytizenost nic neznamena, a se ziskovosti linky nema zadnou souvislost. Otazka je, za jakou cenu byly vytizene.

Pomud nabidnu letenku prg – jfk za korunu, budu mit vytizenost 100, ale vysledek linky bude tristni.

Vojta
Host
Vojta

sloty na Heathrow maji cenu! neslo o nic jineho, nez CSA je vyhodne prodali a zaroven se zbavili velkych nakladu, ktery ty samotne sloty staly..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Aneb, jak říkal o podobných „kšeftech“ kdysi jeden můj známý: je to, jako když cikán prodá kolotoč, aby měl na večeři, místo toho, aby jej roztočil a aby mu ten kolotoč vydělával“ (myšleno trvale vydělával) …
Co mi to jen připomíná – aha, už tuším: třeba jistého nejmenovaného (státního) dopravce, nebo třeba správce jisté dopravní infrastruktury, atd. …

Jen tak
Host
Jen tak

To se snadno rekne.

Co udelat s linkou, na ktere konkuruji 2 lowcosti, a pak silny sitovy dopravce majici hub na dane destinaci, navic v situaci, kdy dane letiste neni hubem ani focus city nejakeho meho partnera… a ja sam mam prakticky nulovou sit a jsem prakticky odkazany na point to point… ono to moc reseni nema.

Jen tak
Host
Jen tak

Je to tak. Pokud si pamatuju, Prodej slotu na LHR byl soucasti zachrany csa.

petr Novotný
Host
petr Novotný

A proto budou zrušené…

Jen tak
Host
Jen tak

On snad CSA nekdo rusi?