Centrum Prahy čeká komplikovaná výluka tramvají, ovlivní šestnáct linek
Výměna kolejí na Karlově náměstí. Foto: PID
Důvodem na první pohled komplikovaných změn je omezená kapacita křižovatky na Palackého náměstí.
Důvodem na první pohled komplikovaných změn je omezená kapacita křižovatky na Palackého náměstí.
Nic to nemění na tom, že při poslední podobné výluce jezdila 22 ve standardních intervalech přes Palackého nám. (nyní to tedy nejde) a zajistila alespoň v omezené míře spojení IPP – Národní divadlo.
Jen pro doplnění – křižovatka Palackého náměstí se rekonstruovala 2007 na úplnou, přibyly oblouky Moráň-Jiráskovo náměstí.
A oba oblouky Anděl – Jiráskovo náměstí ;-).
Napadlo někoho, nevím, třeba omezit na ty 2 týdny auta?
A to by pomohlo jak, když je na hraně kapacity tramvajová křižovatka a v některých směrech chybí oblouky?
Oblouky tam chybí pro kterej směr? Minimálně bývaly tam pokud vím všechny.
A jo, to, že by tramvaje mohly tu křižovatku využívat 100 % času a nemusely by tam být fáze pro auta, by kapacitu pro tramvaje nepochybně zvedlo.
Tam spíš půjde o tu kapacitu. I kdyby se zde zakázal provoz, tak by to byl pravděpodobně problém. Pokud je těch 150 spojů za hodinu v obou směrech, tak to máme tramvaj každých 22-25 vteřin, a kdyby se k tomu přidalo ještě těch dalších 94 spojů, tak to už je tramvaj každých 15 vteřin a tam by skutečně k tomu blokování křižovatky mohlo dojít. Zároveň teda nevím, jak je na tom kapacita přilehlých úseků, zda by nedocházelo k nějakým potížím a „tramvajovým zácpám“.
Buď bude muset dojít k úpravě křižovatky (2 páry refýží), úpravě linkového vedení, nebo úpravě frekvencí.
Na hraně kapacity není křižovatka, ale semafory, které tramvaje pouští přes křižovatku dost omezeně. A zřejmě není vůle to změnit. Oblouky chybí kam? Navíc při výluce tam tramvaje budou jen obočovat, žádné křížení směrů.
Semafory na Palačáku prošly z hlediska řízení vylepšením s cílem zvýšit pro tramvaje maximálně kapacitu již před několika lety. Třeba od Anděla byl doplněn i vzdálený detektor rozlišující další směr jízdy tramvají a jejich řazení před křižovatkou. Při výluce u Novoměstské radnice budou samozřejmě nadále pojížděné jak křížené, tak všechny obvyklé oblouky. Od Anděla na Moráň pojenou nadále linky 4, 10 a 16, křížem na sever linky 3, 17 a 18, oblouk od Mánesa k Andělu pojede nadále pětka a oblouk od Moráně k Výtoni polovina dvaadvacítek.
Aha, pardon, to bylo Palackého, nějak jsem si utkvěl jako problém křižovatku na Karláku, kde mi to přijde vždy ne moc „MHD friendly“, i když snaha s preferencí byla maximální, o tom žádná.
Křižovatka Palackého se hodně zlepšila i když některé směry pořád moc neumí. Hlavně doprava z Moráně na Jiráskovo, asi protože nejsou běžně pojížděné, kromě autobusu.
Křižovatka Rašínovo Nábřeží – Palackého Most je sice na hraně, ale jezdí přes ní tram, auta, autobusy, chodí tam chodci.
A je politická otazka, komu dát prioritu, tramvaj odbočující doprava není v kolizi s žádnou jinou tramvají.
Tramvaj odbočující od Moráně doprava k Mánesu je v kolizi s přímými tramvajemi po nábřeží (tedy standardně 17), dále s 5 od Anděla a v případě jejich odklonu po nábřeží ještě teoreticky se 2, 3, 14, 18, 24. Tramvaj odbočující doleva od Mánesa k Moráni je v kolizi se všemi výše uvedenými a ještě s 4, 10, 16, tj. dopad na kapacitu křižovatky je výrazný.
To by se spíš musely na Karlově náměstí udělat 2 páry refýží. Jeden pro směr Novoměstská radnice, a druhý pro směr Moráň…
I kdyby tam neprojelo jediné auto, 253 spojů MHD, z toho 244 tramvajových vlaků zde za hodinu neprotáhnete. Navíc uzavření nábřeží pro auta by zablokovalo tramvaje i jinde. Třeba od severu by odbočující auta zablokovala Smetanovo nábřeží, od jihu celý úsek před Výtoní, částečně i ulici Na Slupi apod. V souhrnu by dopad na dopravu byl ještě horší.
No jo…holt se bude muset počkat na velký okruh, a pak smraďochy úplně odklonit mimo Prahu…
Městský ani Pražský okruh nezmění počet aut v centru. Ten bude stejný, možná spíše mírně vyšší. Vnější okruh pomůže nemít na Spořilově kamiony, to je tak asi vše.
Takže se čeká na Dvorecký most? Jenže to by se taky muselo jezdit přes Palackého náměstí…
Dobrý den, dá se jezdit Svobodovou ulicí na Albertov. Ale spíš pomůže trať na Václavském náměstí. A ideálně i ulicí 28. října.
Třeba na dobro…takových sanitek zase po Praze není, aby představovaly velkou komplikaci tramvajového provozu…
Výluka by mohla být méně komplikovaná, pokud by už dávno existovalo tramvajové spojení přes Václavské náměstí. Takhle se z té komplikované výluky všichni zblázní.
Ano, v takovém případě by celá linka 22 byla odkloněna přes Vodičkovu a Muzeum a nemusela být rozdělována. Na Palackého náměstí by sice stále nedojely dočasně linky 2 (konec objezdem u Právnické fakulty) a 21 (zrušena), ale místo nich by tam byly odkloněny linky 14 i 18. Spojení linek na Moráni by tak zůstalo jen jedno, např. linek 6 a 24, v Lazarské by se nepropojovalo nic.
Jinými slovy, už dávno bylo na čase vytěsnit z nábřeží v širším centru IAD. Jak sliboval už Pavel „Kolibřík“ Bém s otevřením Blanky.
Bohužel se tam auta nevejdou a blokujou a omezujou MHD, která je v těch místech pro město o několik řádů důležitější. A platí to i za normálních okolností, nejen při takového výluce, ta to jen ukáže ještě jasněji. Tak to holt v kopcovitých historických městech chodí, že se prostor pro auta nedá najít všude.
Bohuslav Svoboda, 2012. Inu, tempora mutantur… „Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka, tedy v roce 2014,“ prohlásil poté, co sesedl z kola. „Bohužel musíme počkat, protože nemůžeme zlikvidovat průjezd přes nábřeží a nemít za něj náhradu,“ vysvětlil dále. „Kompletně vyloučíme automobilovou dopravu také z Václavského náměstí. Pravděpodobně ještě dříve, než ze Smetanova nábřeží. Možná už v příštím roce uzavřeme jeho dolní část. Zákaz vjezdu automobilům do horní části bude záviset na tom, zda se tam budou či nebudou vracet tramvaje, přičemž tramvajová varianta má výraznou převahu,“ konstatoval primátor. Je si prý… Číst vice »
Když oni ti řidiči mají volební právo a kdejaký řidičobijce si jezdí taxíkem, nebo rovnou počítá s tím, že pro sebe bude mít výjimku.
Případ první: Matěj Hollan, Brno
Případ druhý: Stanislav Huml, Praha
No a pak … servisujte ty tramvajové koleje jen s použitím cyklistické a pěší dopravy.
Hollan je však víme co.
Ale ten konec je dost demagogie.
Můj skromný názor je, že by to tunely/jižní spojka nedaly. To vidím jako důvodu, proč to ani současná vládnoucí garnitura neudělala.
Tohle je hrozně relativní. Ony by to samozřejmě daly, ale trvalo by to dlouho. Velmi dlouho. Třeba dvě tři hodiny jedna cesta. To znamená, že řada lidí by měla motivaci přesednout do MHD, jejíž kapacita a spolehlivost by už tím uvolněním prostoru narostla a samozřejmě by se dala dál zvětšovat. A která by díky tomu byla o mnoho rychlejší. Což by pak přineslo po ustálení zrychlení i pro ty, kdo by z různých důvodů zůstali v autech. Jev, který v tom figuruje, se většinou nazývá Downs-Thomson paradox. Ten říká, že počet aut ve městě se ustálí v takové výši, že… Číst vice »
Ta závorka v posledním odstavci má znít:
(těch, kteří nejsnáz můžou, ne v diskusích všudypřítomnejch, v praxi velmi zřídka se vyskytujících příkladů),
Zkrátka a dobře, svatej grál diskusí o tomto problému, zdánlivě všudypřítomná těhotná pětaosmdesátiletá babička stěhující piána v pauzách mezi zásobováním staveb cementem, se v realitě vyskytuje extrémně zřídka.
Měla to udělat Krnáčová, zároveň s otevřením Blanky. Současné vedení města to neudělalo čistě kvůli odmítavému postoji Prahy 1(ODS). A pražské městské části mají bohužel příliš velké pravomoce.
Jenže Krnáčová také straní autům. Sice se opřela do „zpovykaných“ lidí, jenže sama pak kdesi hájila jízdy autem s tím, že děti by neposlala „sockou“. Takže asi tak. (My jezdíme MHD celý život, a újmu nepozoruji, spíše naopak.)
Kapacita Palackého náměstí pro tramvaje není v zásadě omezována automobilovou dopravou. Aut na Palačáku není zase tolik. Nemají tam kromě jednoho levá odbočení a každý směr aut jede s nějakým silným tramvajovým směrem, které jsou preferované. Od jihu mohou auta jet společně s linkou 17 i odbočujícími linkami 5, 7 a 21. Od severu zase kromě sedmnáctky s auty mohou odbočovat i linky 2 a 3. Kromě toho mají tramvaje na mostě i vzdálenou detekci, takže semafor ví, jak se na mostě řadí. Dopravní řešení také umožňuje vzájemné jízdy typu souběžných odbočení pětky a trojky současně. Kapacita je zde omezena… Číst vice »
Že se kříží linky od Anděla s linkami jedoucími po nábřeží?
A je tady nějak uvažováno o zvýšení kapacity pomocí jiných křižovatek? Kromě toho, že třeba 21 by mohla jezdit přes Dvorecký most (nicméně linkové vedení se pochopitelně zmeni) ?
To by museli to linkové vedení trochu přepracovat, protože pokud si správně vybavuji, tak po té plánované úpravě (Václavák, Příkopy…) by to na Karlově náměstí bylo ještě horší než teď…
Tak minimálně by to chtělo zaříznout auta na Palackého mostě. Ty podvazují kapacitu tramvají v obou směrech od Smíchova i na Smíchov.
To mi prijde jako blbost. Chapu, ze by se tam preba neveslo vsech tech cca 100 navic, ale nejakej prostor pro logictejsi vylukova opatreni nez toto harakiri by se tam zmizenim nasel.
Druha vec pak je, ze kdyby 17 a 18 zoufale nevazly mezi auty na Smetanaku, 22 a spol. Na Maly Strane, atd. Bylo by nejake zdrzeni na Palacaku kvuli te vyluce o poznani snesitelnejsi.
Nebyl tenhle úsek rozkopaný relativně nedávno? Nebo je tam opravdu tak vysoké opotřebení (je fakt že provoz je tam extrémní)?
Tak dvanáct let je pro někoho relativně nedávno…
Je to 8 let, moje fotka u článku je z 6. července 2014. Bohužel je to hodně nepříjemné místo. Je to kolejové esíčko ještě ve sklonu s velkou provozní zátěží, těch 8 let je ještě celkem slušná výdrž.
Sypu si popel na hlavu, to esíčko bylo dělané nadvakrát. Před 12 lety spolu s křižovatkou do Myslíkovy jeho část až po přechod pro chodce u ulice Odborů, před 8 lety pak koleje v křižovatce s prodlouženou Žitnou a dál směrem ke středu Karláku (z toho je fotografie). Tj. místo, které je nejvíce zatěžované je skutečně po rekonstrukci už 12 let.