Celospolečenské ztráty z dopravních nehod dosáhly rekordní úrovně
Nehoda autobusu a osobního auta na silnici na Šerlich. Foto: HZS Královéhradeckého kraje
Škody byly vyšší i přes nižší počet nehod.
Škody byly vyšší i přes nižší počet nehod.
V zásadě se dá říci , že to co stát „ušetří“ na stavu veřejných komunikacích a přímé kontrole provozu , třeba včetně kontrol kvality autoškol, to násobně prodělá na nehodách. Zoufalý stav údržby silnic, jejich často špatná technická řešení, mizerné dopravní značení a přitom značkový aktivismus který kolem silnic vytváří lesy značek zakrývajících sama sebe a nedostatečná kontrolní činnost dopravní policie, to všechno přispívá k nehodám víc než si myslíme…
Ono je to složitější – primárním problémem české silniční sítě je podle mě naprosto nedostatečná kapacita se spoustou rizikových míst. To samo o sobě snižuje HDP, protože to zpomaluje dopravu, navíc to zvyšuje četnost nehod, jejich přímé následky a i způsobené zácpy. A aby toto stát vyřešil, musel by investovat mnoho stovek miliard, přitom ani ty by ne nutně pomohly, protože ČR mnohdy není mnoho let schopná postavit důležitou infrastrukturu, i když by na ni bylo zajištěno financování, a mnohdy se i na novostavbách volí špatná technická řešení, jen aby se trochu ušetřilo. No a i kdyby ne, nehody by… Číst vice »
To vše jen dokazuje tvrzení, že silniční doprava si neplatí všechny své náklady a že tedy je nikoliv levná, ale drahá a prodělečná, jen není ochota ji tak zpoplatnit, aby si své náklady uhradila. A že ty částky skutečně jsou ve stovkách miliard (jen jako příklad třebaještě úhrady zdravotních dopadů, dopadů do stavu krajiny, klimatu a životního prostředí obecně atd.)
Je na zamyšlení, zda by řidičské oprávnění nemělo být jen výsadou skutečných řidičů a současně, zda má smysl viníky vážných dopravních nehod nechávat dál řídit auta natož třeba kamiony. Podle mě by bylo pro všechny lepší, kdyby se postupovalo velice tvrdě a tím by se daly eliminovat zbytečné další nehody.
A není to už trochu out, teď publikovat údaje za rok 2022?
Výpočet se provádí s dostatečným odstupem v době, kdy už jsou známy konečné hodnoty vstupních údajů (např. ekonomické ukazatele, statistiky nehodovosti apod.)
Pravda, nemám vystudovanou statistiku, ale jestliže byl nárůst škod 14,8% při inflaci 15,1%, neznamená to de facto pokles faktické výše škod?
… ale zase ubylo nehod…
… Pokud bychom rok 2022 přepočítali dle stálých cen roku 2021, výsledné ztráty budou činit 114,39 mld. Kč, tedy téměř stejně jako v roce 2021,“ upřesňuje Alena Daňková
ztráty z kongescí v důsledku dopravních nehod
takže nejrychlejší průjezdnění místa po nehodě v každém možném rozsahu bude od nynějška absolutní prioritou? 🙂
o likvidaci stromů u silnic samozřejmě ani nemuvím.
Mno tak se dá značka „Pozor úsek častých dopravních nehod“ a o kus dál vedle na rovinu radar. Proč při výměně všech vrstev vozovky nezmírnit horizont přisyspáním toho dolíku za ním, aby se osobák neschoval a byla z něj vidět alespoň střecha.
Teda lepší se to, ale jde to pomalu.
Jen by mě zajímalo jestli se toto promítá do HDP.
Určitě
Ale ty 2%, pochybuji. To je značně přehnané číslo.
Umíte počítat? Pokud je HDP ČR nějakých 6 bilionů Kč, tak kolik z toho je 130 miliard? Mně to naopak přijde málo, pokud se tam opravdu počítají všechna zdržení nehodami způsobená.
To je věc co? Jenže bez dopravy zas nebude žádné HDP když se navrátíme k systému středověkých jarmarků
No to se promítá právě tak, že se ten produkt nevytvoří.
Tak trochu statistika sama pro sebe, poháněná z jedné strany inflací a z druhé strany pojišťovnami , toužícími neustále zvyšovat své pojistky. O stavu bezpečnosti na silnicích to vypovídá jenom velmi nepřímo…
A a taky mají lidi dražší auta, na kterých jsou mnohem dražší opravy.
Ukopnuté zrcátko na Škodu 120? Najdu za celých 338 Kč
Ukopnuté zrcátko na BMW 120i? Hledám… 3399 Kč bez zrcadla.
Copak zrcátka, ale třeba takové elektronikou prolezlé nárazníky nebo LED světla. U starších aut otázka pár stovek, na ta nová je nový díl za desetitisíce.
Vždyť jo. Celkově levnější je ale rozlámaný přední nárazník s čidlem hlídání odstupu a vystřelený airbag, než čelní náraz v plné rychlosti, totálka a smrťák.
Ať je to nárazník či vnější zrcátko, tak právě výskytem mnoha lektroniky v jejich novějších verzích jsou právě násobně dražší.
Na Feldu (bez faceliftu přebírajícího masku Octavie 1. generace) jsem měl celé zrcátko za pár stovek, nárazník za pár tisíc, ale na Octávku 2. generace řady Laurin & Klement mě zpětné zrcátko s el. vytápěná, nastavením a směrovkami i nárazník vyjdou tak 10x dráž!
Rozdíl ceny je také v tom, že na Fabce jsem měl nárazníky i zrcátka nelakovaná, zatímco na Octavce jsou lakované.