Čelákovice otevřely nový parkovací dům u nádraží, stání je do konce roku zdarma
Nový parkovací dům v Čelákovicích. Foto: celakovice.cz
Od ledna dojde ke zpoplatnění parkování v ulicích okolo nádraží.
Od ledna dojde ke zpoplatnění parkování v ulicích okolo nádraží.
Bude mít vyhrazena místa pro LPG, nebo to vyřešili jako obvykle zákazem vjezdu?
Jediný způsob jak uspokojit poptávku parkování je zkrátka privatizace. Trh má schopnost seberegulace cenou. Jiné efektivní řešení není. Stávající socialistický systém, kdy cenu určuje politik/úředník tím řešením zkrátka není. Z Wiki: Nedostatek – Při něm poptávané množství převyšuje nabízené množství. Nedostatek vzniká, když je cena nižší než rovnovážná cena. Nedostatek vyvolává na trhu takové jevy, jako jsou fronty nebo pořadníky. Když se zvýší poptávka, posune se poptávková křivka doprava a nová rovnováha se ustálí při vyšší rovnovážné ceně a větším množství. Když se poptávka sníží a křivka poptávky se posune doleva, vznikne nová rovnováha při nižší rovnovážné ceně a menším… Číst vice »
Kdyz pred lety staveli cyklovez tak na dotaz, proc je tak daleko, ze pry jsou tam nejake kabely. No ted na tom miste stoji parkovaci dum.
Jedina cesta k cyklovezi je po chodniku, ktery nema snad ani metr a pul. Na jedne strane zed, na druhe vozovka.
Zaroven PD zabral jedine rozumne misto pro jakykoli prostor pro zastavky autobusu. Nic vic nez soucasne jedno stani uz se tam nikdy nevejde.
V Celakovicich vladne nejaka pobocka motoristu sobe?
Místo parkoviště postavili parkovací dům, čímž zvýšili kapacitu zhruba 3x, potřeba rozšířit stání autobusů tam nikdy nebyla a patrně ani nikdy nebude, s čím máte problém?
Za ty peníze mohli z města až na nádraží dovést luxusní bezpečnou cyklostezku a zavést bikesharing. Cyklodoprava by za mnohem nižší náklady obsloužila násobně víc lidí. A pro ty co na kole nechtějí by zbyly volnější silnice+parkoviště.
A víte kolik z těch aut tam přijede z Čelákovic? Po městě je cyklodoprava OK, je tam cyklověž a navíc velmi pěkná cyklostezka vede jednu ulici pod nádražím. Části města slouží i zastávka na Jiřině. Auta budou podle mě spíš z okolí. Já na kole do práce jezdím ale že by se mi třeba teď chtělo jet z Čelákovic 5 km potmě mezi auty…
To je jedno odkud uživatelé jsou, záleží na jejich počtu. Podle vás je cestující v autě nějak důležitější nebo významnější než ten, kdo přijede na nádraží na kole, a proto má přednostní právo využívat společné prostředky a společný prostor?
Kdyby za ty peníze postavili cyklostezku, tak byste nejel mezi auty.
Právě, mezi auty – těmi, která už teď jezdí mnohdy právě místo těch kol. Spirála jak vyšitá. Přitom i kolo může být dostatečně osvětlené…
Kdyz už máte dlouhodobě zkušenosti s používáním v tomto parkovacím domě… Jaká je tam obsazenost těch míst pro zdravotně postižené? Evidentně to každý den sledujete.
Uvnitř jsem.nebyl, nebydlím tam, jak se tyto místa liší od běžného? Tedy kromě šířky. Mají extra přístup k výtahu? Ptám se, protože mě napadlo, že pokud je to jen čára na podlaze, dá se později podle vyřízení namalovat nová a tím přidat další místo. Pokud to tedy takhle nemusí zůstat, protože je to jednou takhle postavený a žádná změna se dělat nesmí.
Patrně asi nikdo neví na koho reagujete, ale protože jsem toto téma otevřel dovolím si reagovat. Nevím jak je to v Čelákovicích, ale obvykle bývají tato místa tam, kde jsou nejsnáze dostupná a to bývá v přízemí a hned někde u vstupu.
V Čelákovicích jsem se divil, proč není nějaké parkoviště (obyčejná nehlídaná plocha třeba pro 50 aut) za nádražím, kam ústí podchod. Resp. myslel jsem si že tam něco je, přijel jsem tam v září když se konaly oslavy města (fotky domu jsou z této akce) a našel jsem jen malé parkoviště pro zdejší firmu, kde vyšel vrátný a řekl že zaparkovat na chvíli tam můžu.
Parkoviště na druhé straně podchodu je také v plánu.
„Nový parkovací dům má kapacitu 97 aut, z toho pět míst je pro zdravotně postižené a dvě pro elektromobily.“ Takže mezi ZTP a elektromobily se rozdělilo oněch 7 míst a zbylo 90 standardních. Podle mě je tech 5 míst málo obzvláště v případě pokud se parkování zpoplatní v ulicích kolem nádraží. Víte kolkrát se člověku stane, že přijede na parkoviště a vyhrazené místo je obsazené jiným oprávněným? Jasně, je možnost s O7 zaparkovat na místě bězném, ale to se kolikrát nesetkává s pochopením řidičů jež pak jsou schopni říci, že jim takové auto blokuje nevyhrazené místo. Mělo by jich být… Číst vice »
„Nový parkovací dům má kapacitu 97 aut.“
„Pro Čelákovice je železnice naprosto zásadní páteřní doprava, železniční stanicí projde zhruba 6 000 osob denně a patří mezi 50 nejvytíženějších železničních stanic v Česku.“
Radši to nebudu komentovat.
Taky mi ten počet přijde nějak nízký
Třeba zkušenost z Brandýsa.
Byla to drahá věc, tak buď to měli zjištěný a nebo bylo potřeba utratit peníze.
Hlavně že mysleli i na naší elektromobilitu a úměrně tomu předimenzovali počet státní pro elektromobily.
presne toto mi udrelo do očí… naliať 100 milionov na to, aby jednotky percent ľudí prišli autom. Čo by 100 milionov spravilo vo verejnej doprave alebo cyklodoprave!
Dvě místa pro elektromobily to je zase výsměch…
Bude rezervační systém, nebo budou majitelé elektromobilů, kterých do konce životnosti tohoto domu enormně přibyde, každé ráno soutěžit o to kdo tam bude dřív?
Stejně jako to mají řidiči z parkovacím průkazem O7. Kdo dřív přijede ten dřív zaparkuje.
A budou taky vyhrazené stání, kde si budu moct natankovat benzín nebo naftu?
Máte to zapotřebí? Snad vám nemusím vysvětlovat rozdíl mezi elektřinou a benzínem.
Má. Jinak by si to odpustil.
Však to jsou benzínky. Výhoda elektromobilu je, že můžete nabíjet při parkování, tedy když auto nepoužíváte a nemusíte na to dobití čekat.
Stejně jako 5 pro O7.
A proč potřebuje elektromobil nějaké oxtra parkovací místo? My běžní řidiči tankujeme u čerpacích stanic. Nabíjejte doma nebo na místě k tomu určeném a v parkingu můžete využít jakéhokoliv nevyhraženého místa.
Místo k tomu určené může být právě P+R parkoviště, to je rozhodně výhodnější než stavět ve městech rychlonabíječky. Rychlonabíječky jsou dobré někde na dálnicích pro dlouhé cesty, ale ne na běžné používání elektromobilů, tam jsou naopak výhodné ty pomalé.
Ne extra, ale s nabíječkou. Dává smysl, že se auto nabíjí když stojí a přitom se dá nabíjet pomalu, ušetřit ztráty při nabíjení i kapacitu v přenosové soustavě. Čerpací stanice jsou právě nevýhoda spalováků, kabel může být přiveden k většině parkovacích míst.
Chápu, ale z mého pohledu pokud bych náááhodou měl někdy elektromobil asi by se mi příčilo nechat ho nabíjet bez dozoru.
Nebuď hloupý. A když tedy asi tak trochu jsi, zkus to občas vzít přes Google, tam ti je zajímavých odpovědí na tvoje diivení…
A jestli je nutné parkovat s EL na nějakém extra místě (což jsem ještě neslyšel) pak je to jen další omezení takového vozidla.
Taky nechápu proč je dražší parkování přes noc? Dělám 12h směny denní i noční. To jako na denní mám jezdit vlakem a na noční autem? To nemůže bejt třeba nějak časově omezeno. Např. za 20,-Kč na 15h a pak za 100,- bez ohledu na denní dobu?
Třeba mi to vysvětlíte, ale nikdy jsem nepochopil, co je tak strašně na zaparkování auta přes noc, že musí stát 5x tolik, co přes den. Když půjdu na noční a nechám si auto v parkovacím domě, tak tam stojí úplně stejně, jak když půjdu na ranní nebo odpolední. U nás ve městě to zkoušeli v obchodní galerii, že parkování v době 6:00-22:00 bylo za nějaký měsíční poplatek, ale pokud stálo auto i přes noc, tak to bylo o 60% víc. A teda – ostraha objektu tam stejně sedí 24/7 u vjezdu na parkoviště. A jak se říká – chtěli moc,… Číst vice »
Jestli to parkoviště v Čelákovicích financovali s přispěním evropské dotace, tak nejspíš v rámci nějakého dopravního programu, takže tím domem nemůžou řešit parkování rezidentů. Ale samozřejmě pokud by se jednalo čistě o městskou/krajsou/privátní aktivitu, tak má smysl hledání nějaké rovnováhy mezi kapacitou parkoviště, parkováním krátkodobým, dlouhodobým a jejich cenou.
Akorát by ta rovnováha asi neměla vypadat jako „každý občan má právo odložit si auto do erární garáže max. za dvacku na den“, jak si ji tu leckdo představuje.
Řešení je stejně jednoduché jako neprůchodné. Stačilo by, aby parkovné na ulici bylo dražší.
20 Kč na den je (silně) dotovaná cena, 100 Kč na den pokryje aspoň provozní náklady.
ta stovka co tam naskočí v noci je proto, aby tam lidi nenechávali auta stát více dní, tohle parkoviště má v principu sloužit pro lidi, co jezdí ráno do práce a večer zase domů, fakt je ten, že kdo jezdí na noční, tak pro toho to je blbý, možná by bylo řešení, aby tam ta stovka naskočila až druhou noc, stejně jako na sobotu a na neděli by to mohlo být bez kila navíc, když poptávka po parkování o víkendu bude určitě výrazně menší…
Tak to máme hypotetickou maximální denní tržbu 9700 Kč při počáteční investici cca 100 mega vč. DPH, tedy teoretická návratnost cca 30 let, pokud nebudem počítat náklady na provoz. Reálně se ovšem bavíme o návratnosti cca tak 100 let.
Tím neříkám, že se nemají stavět parkovací domy a všechno přepočítávat pouze na peníze. Nicméně to krásně ukazuje, jak enormní externality s sebou nese ona svobodná a „nikým nedotovaná „IAD.
může prosím někdo z těch co dali mínus pod příspěvek diskutéra Facepalm , co se jim na něm nelíbí? Jsou jeho počty nesprávné? Chcete parkování za ,,hubičku,, a zdražení zabraného místa vaším plechem odmítáte? Děkuji.
Protože tyhle ekonomické propočty tu někteří dělají jen u parkování. Ale čistě cena za stavbu (náklad) děleno možným výdělkem za placené stání. Což logicky nevyjde pokud parkování nestojí třeba tisíc korun za hodinu. Ale stejně tak úplně ekonomicky bez dalších vstupních veličin nevychází třeba provoz MHD.
Provoz MHD je základní dopravní obslužnost, dotované parkování u nádraží už nikoliv, to je doplňková služba. Však i tihle řidiči využíjí dotovaný vlak, tak proč jim ještě dotovat parkování soukromého vozu? A určitě to nemusí být tisíc za hodinu aby se to zaplatilo za pár měsíců, to potřeba není. Spíš je na čase dát vlastníkům aut jasně najevo, že koupí vozidla náklady nekončí a je potřeba platit za stání (zde kryté, hlídané, v užitečné lokalitě) jako i za používání dopravní cesty.
Tvrdím vám tu někde, že něco někde nevyjde? Jen konstatuju fakt, že řešení jménem parkovací dům je vzhledem k výnosům docela drahý a že je to externalita IAD, která se sanuje z veřejných peněz.
A jelikož jsme v diskusi pod článkem o parkovacím domě, přijde mi logické diskutovat o parkovacích domech a nikoli o ekonomice MHD nebo Národního divadla…
to je argument na úrovni zvláštní školy. má otázka: proc jste dal Facepalmovi mínus za vypočítání návratnosti z dostupných informacích a vaše odpověď : protože propočty delaji nekteri jen u parkováni.
to je tedy hluboká myslenka. obcas mě mínusy u meho příspěvku trápili , ale po vašem vysvětleni uz je vse zalito sluncem. proste nesouhlas. co na tom ze je presne spocitana navratnost . proste Ne. jo a mimochodem , dat mínus pod otázku , to už chce taky fištróna.
Tyhle ekonomické propočty tu dělají ti, kteří rozlišují ekonomické pojmy soukromý statek a veřejný statek.
U parkovacích domů a parkování obecně je nepoměr opravdu brutální. Například v Praze máme velmi silně dotovanou veřejnou dopravu, víc než jinde. Za roční kupon se platí 3650 Kč, přičemž roční náklady na 1 cestujícího jsou kolem 15 000 Kč, jednotlivé jízdné pokrývá náklady na přepravu plně pokrývá.
Takže zpátky k parkovacímu domu – máte dojem, že motoristé v parkovacím domě zaplatí alespoň 20 % nákladů?
Život nejsou jen peníze, chápeš? Je to stavba veřejného zájmu pro lidi, co místo auta přesednou na vlak.
Jak třeba hodnotíš hasiče? Banda lidí, co od státu dostávají auta za desetimiliony a jen někde sedí místo toho aby 24 hodin denně hasili?
Bože muj.
chápu , a ty?
hasič mi pomůže , autista co zabírá místo plechem jen otravuje ty , kteri plech nepotrebuji.
tykej si doma manzelce krupane. zakladni prvek komunikace je neznamemu vykat. .
Budes si na to muset zvyknout.
Hele a proč se s heslem „život nejsou jen peníze“ nestaví třeba byty třeba pro učitele? Míníte, že parkování motoristů je důležitější než bydlení lidí? Proč se „stavby veřejného zájmu“ v takovém rozsahu a za takové peníze staví zrovna jen pro motoristy a pro ostatní skupiny obyvatel nic?
Tady se opět, ale dostáváme k otázce jestli těch 100 mega při počáteční investici je adekvátní cena. Já si budu stát i díky příkladům z minulosti, že ani náhodou. Přijde mi spíše, že lidé chtějí parkovat ať se děje co se děje, tak když jim postavíme naprosto předražené parkoviště, tak jim to vadit nebude a nebudou si stěžovat.
Můžete ty „příklady z minula“ uvést? Tady to stálo zhruba 860 tisíc za místo, což v současnosti považuji za hezkou cenu.
Třeba Bosch v Budějovicích či Škodovka, kteří stavěli kolem 130 tisíc za místo… Nebo Praha 9 ta se vešla kolem 300 tisíc.
Znám jen situaci na Praze 9. Tam město převzalo nedodělaný soukromý projekt, který zkrachoval. Výstavbu dofinancovalo z veřejných rozpočtů částkou 300 tisíc – zbytek zaplatili jiní. Do ceny se například nepočítaly náklady na pozemek.
K dalším příkladům detaily neznám a vy je neuvádíte. Neberu je tedy žádným způsobem v potaz.
O inflaci ve stavebnictví jste slyšel. Prý přes 20 % a to několik let po sobě. Takže co před 5 lety stálo 100 Kč stojí dnes přes 200 Kč.
Jste stejnym komikem jako jste vzdy byval… Existuje google a informace si muzete snadno dohledat. Naklady na pozemek se nepocitaji v zadne stavbe z vyse uvedenych, takze to cenu za vystavbu nezkresluje. K te inflaci ano dnes by Bosch postavil parkovaci dum treba za 250, ale erar nam to furt strili kolem mega. A ten dum na Praze 9 nezaplatil nikdo jiny, ale pouze mestska cast…
97 míst za 20 Kč je něco kolem 2000 Kč za den, po odvedení DPH zhruba 1650 Kč/pracovní den. Rok má zhruba 250 pracovních dní, roční výnos zhruba 420 tisíc. S nulovými provozními náklady by trvalo splatit stavbu za 200 let.
Parkovací místo může využívat vždy jen 1 auto, náklady na 1 místo jsou zhruba 865 tisíc. Průměrný motorista odvede na daních zhruba 1000 Kč měsíčně, takže z jím odvedených daní spojených s provozem automobilu místo splatí zhruba za 720 let.
Řekl bych, že v dnešní době by těch míst pro elektromobily mělo v takovéto stavbě být řádově více.
To asi ano. Pak by ta legrace ovšem stála ještě o pár desítek mio víc a musel by k tomu někdo přivejst kabel jak ke hliníkárně.
To už bude jen zlomek nákladů za celý parkovací dům. Když už ty drahá místa stavíme, tak přidejme ten kabel. Nemusí být extra tlustý, protože málokdo bude potřebovat nabít z 0 na 100 a většina tam bude stát déle, několik hodin, takže jim stačí menší nabíjecí proud. Stejně jako když nabíjíte elektroniku doma, tak nepotřebujete mít několik set watů a deset portů na jedné nabíječce. Něco nabijete přes noc, něco přes den, něco během používání.
Pěkné 🙂
Myslíte unikátně deformované a nic moc efektivní?
Tento dům smysl má, nikoliv ten v Brandýse u trati, kde jezdí cukáček 20 minut do Čelákovic, nebo 20 minut do Neratovic.
tak jsem zvědav jak na využívání, tak řev, že 20 Kč / den je moc a co si kdo dovoluje zpoplatnit parkování na ulici.
Tak pokud bude parkování na ulici za 20 Kč/hod., tak kvůli 20 Kč/den moc řevu nebude…
Spíš jsem zvědav jestli vzniknou v těch ulicích vyhražená místa pro O7, která budou nezpoplatněná budou jejich uživatelům kompenzovat nutnost vzdáleného parkování pokud bude parking plně obsazený .
Neuvažoval jste o kandidatuře za Motoristy sobě, nebo jak se ta parta jmenuje? Bezplatný parkování kdekoli jako kompenzace za to, že jsem nezaparkoval tam, kde jsem chtěl, protože už tam zaparkoval někdo jinej, to je myšlenka, že byste moh bejt na kandidátce hodně nahoře…
O7 pan, O7! Takový člověk si často nevybral svůj úděl a kolikrát by byl rád kdyby mohl zaparkovat na druhém konci města a dojít pěšky. Takže ono to není o tom kde zaparkovat chtěl, ale kde zapkovat potřeboval.
pane,
A jestli nevíte co je to O7…
https://www.zakruta.cz/dopravni-znaceni/specialni-oznaceni-vozidel/o7/parkovaci-prukaz-oznacujici-vozidlo-prepravujici-osobu-tezce-zdravotne-postizenou/
To bych viděl jednoduše. Na ulici bude málo místa a hned budeš rád za parkovací dům.